«نمی‌توانم نفس بکشم» و افسانه حقوق بشر!

نباید از یاد ببریم که امروزه آمریکا- چه در حوزه مدیریت داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی- با بحران‌ها و شکست‌های پی‌درپی دست‌ و پنجه نرم می‌کند. منابع مالی و اقتصادی‌اش در حال از دست رفتن است و آن هیمنه پوشالی در حال فروریختن. این را ما نمی‌گوییم بلکه اندیشکده‌ها و اتاق های فکر خود آنها اعتراف می‌کنند که آمریکا سناریوی دقیقی برای کنترل بحران های اخیر در اختیار ندارد و در حال دست و پا زدن است.
يکشنبه، 11 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«نمی‌توانم نفس بکشم» و افسانه حقوق بشر!
در ویدئویی که از روز سه‌شنبه این هفته در شبکه‌های اجتماعی آمریکا دست‌به‌دست می‌شود، پلیس سفید پوست آمریکایی در حالی ‌که یک مظنون سیاه ‌پوست را به روی شکم بر روی آسفالت خوابانده است، زانوی خود را به مدت 7 دقیقه بر گردن این فرد می‌فشارد تا سکانس دیگری از خشونت پلیس آمریکایی به نمایش گذاشته شود و «جورج فلوید»، مظنون سیاه ‌پوست در حالی که فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «کمی به من آب بدهید» و «مرا نکش» قربانی اغراض نژاد پرستانه شده و جان بدهد.
 
در کنار خبر فوق، این خبر را هم اضافه کنید. آمریکا هفته گذشته وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی انتظامی و شماری از مسئولان ارشد ناجا را در لیست سیاه تحریم‌های خود قرار داد، آن‌ هم به علت نقض حقوق بشر! حالا در تازه‌ترین رسوایی رفتار نژاد پرستانه پلیس آمریکا، ویدئویی منتشر شده که در آن برای چند هزارمین بار دست آمریکایی‌ها در نقض حقوق بشر رو شده است.

بنابر گزارش‌ها تاکنون دست‌کم ۳ نفر در اعتراضات شنبه شب به خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان در شهر ایندیاناپلیس هدف گلوله قرار گرفتند که یک نفر از آن‌ها جان خود را از دست داد. به گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان»، «رندال تیلور» رئیس پلیس این شهر در کنفرانسی مطبوعاتی ضمن اعلام این خبر، افزود پلیس همچنان مشغول بررسی این حادثه است و از شهروندان خواسته از منطقه حادثه که در مرکز شهر بوده، دوری کنند.  وی افزود: یک افسر پلیس هم در اعتراضات دیشب دچار جراحات خفیف شد.

بنابر آخرین تحولات اعتراضات نژادپرستی در آمریکا، افزایش تنش‌ها و آشوب در شهرهای لس‌آنجلس، فیلادلفیا، آتلانتا و دِنوِر، شهرداران این مناطق را مجبور کرد که حکومت نظامی در شهرهای خود اعلام کنند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» شهرداران این مناطق با «بسیار غیرعادی و افراطی» توصیف کردن این اقدام، گفتند که به دلیل افزایش خشونت‌ها و وضعیت ناپایدار شهرهایشان، مجبور به اعمال وضعیت منع آمدوشد هستند. همچنین تظاهرات اقشار مختلف مردم ایالات متحده علیه خشونت پلیس آمریکا با رنگین‌پوستان در این کشور، به مقابل کاخ سفید نیز کشیده شد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی پلیس آمریکا برای متفرق کردن معترضان و ممانعت از ورود آنها به بخش اقامتگاه رئیس‌جمهور این کشور، از تجهیزات ضد شورش، باتون و گاز اشک‌آور استفاده کردند. ترامپ که طی روزهای اخیر از اظهارات تند، تحریک‌کننده و تهدیدآمیز علیه معترضان به خشونت پلیس آمریکایی علیه رنگین‌پوستان فروگذار نکرده بود، تهدید کرد: «به اراذل و اوباش عصبانی اجازه نمی‌دهم مسلط شوند... این اتفاق نخواهد افتاد. دولت من، خشونت اوباش‌ها را متوقف می‌کند و این کار را به صورت کامل انجام خواهد داد. آشوب ادامه نخواهد داشت».
 

سابقه سیاه پلیس امریکا

بر اساس گزارشی که یک مرکز پژوهشی فعال در زمینه حقوق بشر تحت عنوان «Mapping Police Violence» در دی‌ماه 96 منتشر شد، «نیروهای پلیس آمریکا تا ۲۶ دسامبر، 1 هزار و 129 تن را در ایالت‌های مختلف این کشور به قتل رسانده که جراحت ۹۲ درصد از آن‌ها بسیار شدید بوده است.» بر اساس گزارش این مرکز پژوهشی همچنین «۴۳ درصد افسران پلیس آمریکایی قبل از سال ۲۰۱۷ نیز مرتکب قتل شده‌اند.» همچنین «پلیس آمریکا در سال ۲۰۱۷، ۱۴۷ نفر را که مسلح نبوده و اغلب آن‌ها رنگین‌پوست بوده‌اند، به قتل رسانده است.»
 
ماجرای چنین قتل‌هایی با اغراض نژادپرستانه، به همین مورد چند روز پیش ختم نمی‌شود چه آنکه فریادهای «جورج فلوید» سیاه ‌پوست، تداعی‌گر فریادهای «اریک گارنر» پارکبان سیاه ‌پوست شهر نیویورک است که 6 سال پیش صرفاً به ظن فروش مواد مخدر، 4 نیروی پلیس روی او افتادند و با خواباندن به پشت و وارد آوردن فشار فیزیکی به گردن و قفسه سینه، او را به قتل رساندند. او هم فریاد می‌زد نمی‌توانم نفس بکشم!
 
سال97 نیز فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد پلیس تگزاس با شوک الکتریکی به نوجوانی که به بیماری اُتیسم مبتلا است، حمله می‌کند یا در برهه دیگری در رسوایی دیگری در بهمن ‌ماه همان سال، ویدئوی دیگری منتشر شد که در آن مأمور سفید پوست در شهر فیلادلفیا پس از دستبند زدن به دختر جوان سیاه ‌پوستی که مبتلا به آسم است، موهای او را به طرز وحشیانه‌ای کشیده و وی را نقش بر زمین می‌کند.
 
همین رفتارهای خشونت‌بار و نژاد پرستانه پلیس آمریکا با مظنونان به ‌ویژه سیاه پوستان است که به‌عنوان معضلی عمیق و ریشه‌دار در فرهنگ آمریکا با روی کار آمدن دونالد ترامپ و حمایت وی از گروه‌های افراطی، تشدید شده و هر از گاهی در بخش‌های مختلف ایالات‌متحده، اعتراضات و نارضایتی‌های گسترده‌ای را به دنبال دارد.
 

اعتراف اتاق های فکر

طنز ماجرا اینجاست که آمریکا با آن سیاهه‌ای که در اقدامات و جنایات ضد حقوق بشری دارد در سکوت و انفعال دستگاه دیپلماسی، به خود جرئت می‌دهد که در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، اظهارنظر کند و نیروی پلیس جمهوری اسلامی کشورمان را تحریم کند!
 
منشورها، اعلامیه‌ها و پیمان ‌نامه‌های بین‌المللی و سایر افسانه‌های حقوق بشری که ساخته‌ و پرداخته آمریکا و اروپایی‌هاست، ویترین غربی ناقضان حقوق بشر و اساساً به‌ مثابه پتکی بر سر ملت‌هاست تا اقدامات ضد حقوق بشری خود از جنایات جنگی در جنگ جهانی دوم و جنگ‌های ویتنام، کره، عراق، افغانستان، فلسطین، غزه، شکل دادن داعش در عراق و سوریه گرفته تا شکنجه و آزار زندانیان ابوغریب، بگرام و بازداشتگاه گوانتانامو و همچنین آزمایش‌ها و پروژه‌های ضدانسانی و... را لاپوشانی کند.
 
نباید از یاد ببریم که امروزه آمریکا- چه در حوزه مدیریت داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی- با بحران‌ها و شکست‌های پی‌درپی دست‌ و پنجه نرم می‌کند. منابع مالی و اقتصادی‌اش در حال از دست رفتن است و آن هیمنه پوشالی در حال فروریختن. این را ما نمی‌گوییم بلکه اندیشکده‌ها و اتاق های فکر خود آنها اعتراف می‌کنند که آمریکا سناریوی دقیقی برای کنترل بحران های اخیر در اختیار ندارد و در حال دست و پا زدن است.

از این ‌روست که آمریکا در حال دست و پا زدن برای زنده ماندن است و هر از گاهی می‌خواهد با تهدید و تحریم و ادعاهای ضد حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی، وجهه زورگویی و استکباری خود را به رخ بکشد و این در حالی است که هنوز مسئله رنگ پوست در آن کشور حل نشده است!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط