اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی این کشور را که روز یکشنبه برگزار شد، اعلام کرد.
چهارشنبه، 1 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها
به گزارش راسخون، «سامر زمریق» رئیس کمیته عالی قضایی سوریه سه‌شنبه‌شب در یک نشست خبری اعلام کرد که کار شمار آرا در استان‌های مختلف به پایان رسیده و نتایج آن در اختیار این کمیته قرار گرفته است.

وی گفت که تعداد واجدین شرایط برای رأی دادن در سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریا که در روز یکشنبه گذشته برگزار شد، 6 میلیون و 224 هزار و 678 نفر بود.

اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

رئیس کمیته عالی قضایی سوریه میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی این کشور را 33.17 درصد اعلام کرد و گفت: یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم در این انتخابات، ویروس کرونا بوده است.

اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

سامر زمریق اظهار داشت که در تعدادی از مراکز اخذ رأی در دیرالزور و حلب و حومه آن به‌دلیل «وجود تعداد بیشتر برگه‌های انتخاباتی»، مجدداً انتخابات صورت گرفت.

انتخابات روز یکشنبه سوریه، سومین انتخابات پارلمانی بود که سوری‌ها از آغاز بحران این کشور در سال 2011 آن را تجربه کرده‌اند و در آن 1656 نامزد از جمله 200 زن برای به دست آوردن کرسی پارلمان با یکدیگر به رقابت پرداختند.
 

واکنش رسمی آمریکا به برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه


اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اولین واکنش رسمی این کشور به برگزاری انتخابات سوریه اعلام کرد که واشنگتن آن را به رسمیت نمی‎شناسد.
« مورگان اورتاگس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که واشنگتن انتخابات پارلمانی روز یکشنبه سوریه را به رسمیت نمی شناسد.

اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که هدف دمشق از برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه مشروعیت بخشی به دولت و جلوگیری از اجرای فرآیند سیاسی است که قطعنامه 2254 شورای امنیت بدان تاکید دارد.

وی در ادامه بیانیه خود انتخابات پارلمانی سوریه را که روز یکشنبه با مشارکت تعداد زیادی از مخالفان دولت برگزار شد، مدعی شد که «این انتخابات آزاد و عادلانه نبوده است».
 

انتقاد ترکیه از انتخابات پارلمانی سوریه

 
اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها
 
رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از انتخابات پارلمانی سوریه و غیردموکراتیک خواندن آن، ادعا کرد که ارتش ترکیه تا تحقق آزادی برای مردم سوریه، در این کشور حضور خواهد داشت.

 رئیس جمهور ترکیه بر حضور نیروهای کشورش در شمال سوریه اصرار کرد و گفت که این نیروها همچنان به حضور در نوار مرزی و استان ادلب باقی خواهند ماند.

رجب طیب اردوغان که امروز سه‌شنبه به مناسبت گذشت دو سال از تبدیل نظام پارلمانی به نظامی ریاست جمهوری سخنرانی می‌کرد، گفت که «حضور ترکیه در سوریه تا زمانی که مردم این کشور به آزادی برسند، ادامه خواهد داشت».

رئیس جمهور ترکیه به سومین انتخابات پارلمانی سوریه که یکشنبه این هفته برگزار شد، واکنش نشان داد و ادعا کرد: «این روزها در سوریه انتخاباتی برگزار می‌کنند؛ فقط انتخابات در حد حرف است. چنین انتخاباتی مگر می‌شود؟ کجا هستند کشورهای مدعی دموکراسی در دنیا؟ آن‌هایی که مدعی پیشرفت در دموکراسی هستند و یا سازمان ملل، کسی در بین این‌ها نیست که بگوید "چه می‌کنید"؟».

اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها
 

اردوغان انتخابات سوریه را «غیرقانونی و غیردموکراتیک» خواند و مدعی شد که او به نیابت از «مظلومان و قربانیان سوریه» صدایش را بالا می‌برد و از انتقاد می‌کند.

ترکیه بخش‌هایی از خاک شمال سوریه را در اشغال خود دارد و از گروه‌های تروریستی مستقر در استان ادلب سوریه حمایت می‌کند.
 

واکنش ایران به برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه


اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است انتخابات پارلمانی سوریه گامی مثبت در راستای صلح، ثبات و پیشرفت روند گفت‌وگوهای سیاسی سوری - سوری و تسکین آلام مردم این کشور باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سید عباس موسوی ضمن ابراز خرسندی جمهوری اسلامی ایران از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی سوریه اظهار داشت: این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود  که مردم سوریه به دلیل درگیری و ویرانی‌های تحمیل شده ناشی از اقدامات گروه‌های تروریستی، حضور نیروهای اشغالگر خارجی و تحریم‌های ظالمانه یکجانبه رنج و سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است انتخابات پارلمانی سوریه گامی مثبت در راستای صلح، ثبات و پیشرفت روند گفت وگوهای سیاسی سوری-سوری و تسکین آلام مردم این کشور باشد.
 

پیام حضور مردم سوریه در پای صندوق‌های رای


اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

شرکت کنندگان در انتخابات سوریه تاکید می کنند که مشارکتشان در این رویداد حامی این پیام است که آنها به دور از دیکته های خارجی، آینده کشورشان را به دست خود رقم می زنند و تنها آنها در این زمینه تصمیم گیرنده هستند.

در لاذقیه دو شهروند سوری به نامهای نصر الاخرس و فواز سلوم به خبرنگار سانا گفتند به مرکز اخذ رای آمده اند تا حق انتخاباتی خود را اعمال کنند و به کسانی رای بدهند که به آنها اعتماد دارند. آنها ابراز امیدواری کردند که نمایندگان جدید پارلمان سوریه به مسئولیت هایی که بر عهده آنهاست به نحو احسن عمل کرده و نهایت تلاشهای خود را برای تدوین قوانینی به کار بگیرند که به بهبود وضعیت معیشتی شهروندان  بازگرداندن سوریه به جایگاه پیش از جنگ تروریستی کمک کند.

اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

نجاة حماد دیگر شهروند سوری هم به سانا می گوید مشارکت گسترده در این رویداد انتخاباتی در سایه شرایط کنونی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

محمد غانم هم ابراز امیدواری می کند که شماری از جوانان به پارلمان راه یابند به ویژه با توجه به اینکه شعار مرحله آتی، بازسازی سوریه و رونق و رشد اقتصادی است که مستلزم خون تازه و نسل فرهیخته با افکار مبتکرانه و خلاقانه و طرحهای بلندپروازانه واقع گرایانه است.

نبیل عبید از ساکنان شهر شهبا در استان السویداء می گوید مشارکت در انتخابات یک حق قانونی و وظیفه ملی است.

بشیر الشحف دیگر شهروند سوری هم تصریح می کند انتخابات بیانگر اراده زندگی در شهروندان سوری پس از سالها جنگ تروریستی و پیام چالش طلبی به کشورهای متجاوز به سوریه است.

اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

کابی بطه اسقف کلیسای السویداء به اهمیت مشارکت قشرها و طوایف مختلف ملت سوریه در این انتخابات اشاره می کند تا آینده کشورشان را بسازند و همچنین با مشارکت خود، بر ایستادن در کنار وطن و حمایت از آن در رویارویی با جنگ تروریستی و محاصره اقتصادی تاکید کنند که بیش از 10 سال است در معرض آن قرار دارند.

در طرطوس هم شماری از شهروندان بر ضرورت مشارکت در انتخابات و شرکت در تصمیم گیری تاکید می کنند. شوکت عطیه یکی از این شهروندان می گوید تدابیر پیشگیرانه به همه اجازه داده در فضاهای دلپذیر و راحت در انتخابات شرکت کنند.  احمد حمود هم می گوید نمایندگان جدید پارلمان باید برای بهبود وضعیت معیشتی شهروندان تلاش کنند.

نزیهة حسن یک خانم سوری می گوید همه باید با اعمال این حق قانونی و وظیفه ملی خود در انتخابات شرکت کنند که این مشارکت آغازی برای راه ساخت آینده است.

اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه + واکنش ها

بر اساس گزارش خبرگزاری سوریه، حوزه های اخذ رای در استان حمص شاهد مشارکت گسترده شهروندان از همان ابتدای روند رای گیری بوده است، شهروندانی که با این امید در انتخابات شرکت کرده اند که نمایندگانشان برای برطرف شدن دغدغه ها و یافتن راهی برای حل مشکلاتشان گام بردارند.

از سوی دیگر وزیر اطلاع رسانی سوریه تصریح کرد این انتخابات، فرصتی است تا شهروندان سوری مخالفت خود را با اقدامات غیرقانونی که علیه آنها انجام می شود، اعلام کنند


منبع:
1. تسنیم
2. فارس
3. توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.