شاخص کل بورس وارد کانال 2 میلیون واحدی شد/چرا بورس کماکان پیشتازی می کند؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دقایقی پیش وارد کانال 2 میلیون واحدی شده و 7 هزار واحد نیز از آن عبور کرد.
يکشنبه، 12 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
شاخص کل بورس  وارد کانال 2 میلیون واحدی شد/چرا بورس کماکان پیشتازی می کند؟
به گزارش راسخون؛ بورس اوراق بهادار تهران این روزها به مدد پول‌های سرگردان جامعه، افزایش نرخ ارز، تجدید ارزیابی دارایی شرکتها و استقبال بی‌نظیر مردم از سرمایه‌گذاری در این بازار هر روز رکورد می‌شکند و امروز برای اولین بار در طول تاریخ وارد کانال 2 میلیون واحدی شده و حدود 7 هزار واحد از آن عبور کرد.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 7 میلیون و 518 هزار میلیارد تومان رسید.

تا این لحظه عمده شاخص‌های مهم بورسی مثبت بوده و بین 1.4تا 2.4 درصد هر یک از شاخص‌ها مانند شاخص کل، شاخص قیمت، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم رشد کرده‌اند.

مدیران بورس تلاش می‌کنند با پذیرش شرکت‌های جدید در بورس به این بازار عمق ببخشند، به گونه‌ای که روز گذشته برای اولین بار صندوق مدیریت ثروت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در نماد «مدیر» در بورس عرضه اولیه شد و همچنان متقاضیان می‌توانند واحدهای این صندوق را به ارزش هر واحد هزار تومان خریداری کنند.

همچنین امروز گزارش شد، شرکت غذایی کوروش به عنوان 534 امین شرکت بورسی پذیرفته شده و به زودی در بورس عرضه اولیه می‌شود در روزگاری که کل ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به زحمت به 4 هزار میلیارد تومان می‌رسید این روزها ارزش معاملات یک روز بورس و فرابورس حتی به 33 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

در این زمینه اولا سهامداران حقیقی باید دقت کنند از پس‌اندازهای کناری در بورس سرمایه‌گذاری کنند و با مشورت وارد بازار شوند و همچنین مدیران شرکت بورسی و فرابورس از این فرصت بی‌نظیر برای جذب نقدینگی و تولید آن به بازار اقدام کنند که در این زمینه می‌توانند اوراق مختلف مانند اوراق اجاره سهام و یا افزایش اوراق شناور و یا عرضه اولیه شرکت‌های  جدید نسبت به جمع‌آوری نقدینگی اقدام کنند.

فولاد مبارکه هم برای اولین بار بزرگترین تامین مالی کشور به مبلغ 10 هزار میلیارد تومان را انجام می‌دهد که با انتشار اوراق اجاره سهام در بورس قصد دارد این مبلغ را بدون ضامن از بورس تهران جمع آروی کند و صرف تامین نقدینگی شرکت و اجرای پروژه‌های خود کند.

ارزش روز شرکت فولاد مبارکه در بورس تهران به 453 هزار میلیارد تومان رسیده و تامین مالی در حد 2 تا 3 درصد ارزش شرکت است. 
 

چرا بورس کماکان پیشتازی می کند؟

 
بورس کماکان پیشتازی می کند/ شاخص کل بورس  وارد کانال 2 میلیون واحدی شد

بورس به بازاری جذاب تبدیل شده که میلیونها ایرانی را تشویق به سرمایه گذاری در آن کرده است.

بر اساس گزارشی از اندیشکده شورای آتلانتیک، حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز ۲۸ ژوئن با اشاره به خروج آمریکا از برجام و شیوع کرونا گفت: فشار اقتصادی از سال ۲۰۱۸ شروع شد و ما اکنون ما با فشار اقتصادی محسوسی مواجه هستیم. 

در طول دو هفته اخیر ارزش ریال در برابر دلار کاهش پیدا کرد. اوت سال قبل نرخ برابری دلار معادل ۱۱۱ هزار ریال بود اما اخیرا دلار از ۲۲۳ هزار ریال نیز عبور کرد. به گفته عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران، از زمان انقلاب سال ۱۹۷۹ تاکنون ارزش ریال در برابر دلار ۳۵۰۰ برابر کاهش یافته است. این کاهش ارزش ریال روی زندگی ایرانیان به ویژه طبقات پایین درآمدی تاثیر گذاشته است. 

در همین حال، شاخص بورس تهران در حال صعود سریع است و از سال گذشته تاکنون هفت برابر رشد داشته است. صعود بورس شمار زیادی از ایرانی ها را جذب این بازار کرده است؛ هر چند که جامعه ایران با مفهوم سهام بیگانه نیست. حدود ۴۶ میلیون ایرانی دارای سهام عدالت هستند که ارزش آن ها به طور متوسط ۳۰ برابر مقدار اولیه آن ها شده است. تقریبا ۴۸ میلیون نفر از ایرانی ها برای خرید و فروش سهام ثبت نام کرده اند که برای هر کشوری رقم قابل توجهی است.

حمایت های دولت از بورس یکی از دلایل تداوم روند صعودی آن بوده است. روحانی پیشتر گفته بود بزرگ ترین وظیفه وزارت امور اقتصادی، محافظت و تقویت بازار برس است. 

در حالی که دولت تلاش دارد تا از سختی های مالی میلیون ها ایرانی درگیر با پیامدهای کرونا بکاهد، برخی از مقامات معتقدند جریان نقدینگی به سمت بورس قابل هدایت به سمت فعالیت های تولیدی داخلی است؛ به جای آنکه این جریانات نقدی راهی بازارهای غیرمولدی نظیر بازار ارز شود که تورم زا خواهد بود. دولت همچنین برای کاستن از کسری بودجه خود، روند عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس را تشدید کرده است.
 

پیش بینی آینده بورس

 
بورس کماکان پیشتازی می کند/ شاخص کل بورس  وارد کانال 2 میلیون واحدی شد

در هفته اخیر هرچند شاخص بازار سهام نتوانست به دو میلیون واحد برسد اما یک روند با دامنه محدود نوسان را پشت سر گذاشت. اما آیا در ادامه شاخص بازار سهام روند رو به رشد خواهد داشت؟

سهیل کلاهچی، کارشناس بازار سرمایه گفته است: انتشار خبر فروش ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت و تاثیر این عامل بر بورس، همراه با نزدیک شدن شاخص کل به سطح روانی ۲ میلیون واحد، تا حدودی فشار عرضه را سنگین‌تر کرده و شاهد منفی شدن بیشتر سهام بازار، مخصوصا در شرکت‌های بزرگ هستیم.

نکته دیگری که در بازار مهم به نظر می‌رسد، فروش فعالان حقوقی بازار است که عمده این عرضه‌ها در سهم‌های بزرگ بازار اتفاق می‌افتد؛ این رویداد، موجب ایجاد ترس برخی از فعالان بازار شده و باعث می‌شود که این افراد بیشتر به سمت فروش سوق داده شوند.

بازار سرمایه در حالی عرضه‌های چند روزه را تجربه می‌کند که در روند دو تا سه هفته گذشته بیشتر به سمت درجا زدن و تعادل پیش رفته است.

در مجموع می‌توان برای بازار سه سناریو را در نظر گرفت؛ در سناریوی اول (سناریوی خوش‌بینانه)، شاخص کل پس از پایان استراحت (اصلاح زمانی) به رشد خود ادامه می‌دهد و به سمت سطح ۲ میلیون واحد حمله می‌کند. هدف تکنیکالی این حرکت، سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است.

در سناریوی دوم، بازار تا سطح یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد به‌عنوان هدف اول و یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد به‌عنوان هدف دوم اصلاح قیمتی خود را تکمیل می‌کند و پس از آن به رشد خود ادامه می‌دهد. طی سناریوی سوم (سناریوی بدبینانه)، بازار تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح می‌کند و رشد بعدی خود را به‌عنوان حرکت آخر بازار انجام می‌دهد.

از بین این سه سناریو، سناریوی سوم کمتر مورد انتظار است و فعلا جای نگرانی چندانی در بازار نیست. از یک طرف به نظر می‌رسد فروش‌ حقوقی‌ها بیشتر با هدف آماده کردن نقدینگی برای خرید در محدوده‌های مناسب‌تر بازار است و از طرف دیگر، هنوز دلایل کافی برای شروع ریزش بازار وجود ندارد و احتمال ادامه روند صعودی در بازار بسیار محتمل‌تر است.

نکته حائز اهمیت دیگر در شرایط این روزهای بازار، حجم و ارزش معاملات است که در حال همراهی کردن با بازار است و تا زمانی که این همراهی ادامه پیدا کند، جای نگرانی وجود نخواهد داشت و زنگ خطر تنها زمانی به صدا درمی‌آید که ارزش معاملات برای چند روز، کاهشی محسوس داشته باشد.

به هر حال، در چند ماه اخیر جریان نقدینگی به بازار وارد شده و احتمالا این روند ادامه خواهد داشت؛ در این شرایط، بازار شاخص قطعا به رشد خود ادامه می‌دهد.

درست است که قیمت سهام بعضی از شرکت‌ها بیشتر از ارزش ذاتی است، اما با در نظر گرفتن شرایط بازار ارز و انتظارات تورمی، بسیاری از شرکت‌ها به ویژه سهام بزرگ بازار همچنان جای رشد دارند.


منبع:
1. فارس/ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دقایقی پیش وارد کانال 2 میلیون واحدی شده و 7 هزار واحد نیز از آن عبور کرد.
2.ایسنا/ چرا بورس کماکان پیشتازی می کند؟
3. تجارت نیوز/ بورس در روزهای آینده چه می‌شود؟ / محتمل‌ترین سناریو برای سهام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما