استعفای وزیر خارجه لبنان / دلیل استفعا چه بود؟

رسانه ها که شبانگاه یکشنبه از احتمال کناری گیری وزیر امور خارجه لبنان از سمت خود خبر دادند، «ناصیف حتی»، وزیر امور خارجه لبنان امروز به طور رسمی، استعفای خود را به «حسان دیاب»، نخست وزیری لبنان تحویل داد
دوشنبه، 13 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استعفای وزیر خارجه لبنان / دلیل استفعا چه بود؟
به گزارش راسخون؛ «ناصیف حتی»، وزیر امور خارجه لبنان، استعفای خود را به «حسان دیاب»، نخست وزیری لبنان تحویل داد.

خبرگزاری النشرة لبنان اعلام کرد وی پس از تحویل استعفای خود به نخست وزیر لبنان بدون هیچ اظهار نظری ساختمان نخست وزیری را ترک کرد.

حتی با صدور بیانیه ای در خصوص استعفای خود از منصب وزارت امور خارجه لبنان ضمن تقدیر از همه کسانی که به وی برای تصدی این منصب اعتماد کردند، تاکید کرد: «تصمیم من برای پذیرش این مسئولیت بزرگ در زمان انتفاضه مردمی علیه فساد و سوء استفاده با هدف ساخت حکومت عدالت اجتماعی و در حالی که لبنان با بحران های متعددی در داخل یا منطقه مواجه است اتفاقی عادی نبود.»

حتی در ادامه بیانیه خود گفت: «انتخاب میان ماندن در مسئولیت و کنار کشیدن از خدمت به وطن حتی اگر احتمال تحقق کمی از امور در نظامی پر از چالش های سرنوشت ساز و فقیر از لحاظ اراده های محکم از بین برود، چه سخت است، امیدهای زیادی برای تغییر و اصلاح داشتم اما واقعیت، چنین امیدم را با پایانی تکان دهنده کشت؛ من هرگز از اصول، عقاید و وجدانم بخاطر هیچ مرکز یا قدرتی دست نکشیده و نخواهم کشید.»

حتی اعلام کرد لبنان امروز به سوی تبدیل شدن به کشوری ناکام و شکست خورده می رود.

وی افزود: لبنان امروز لبنانی نیست که ما آن را دوست داشتیم و آن را به عنوان چراغ و الگویی می خواستیم. لبنان امروز خدای نکرده به سوی تبدیل شدن به کشوری شکست خورده می رود.

حتی دلیل استعفای خود را نبود چشم اندازی برای لبنان به عنوان وطنی آزاد مستقل، فعال و درخشنده در میان محیط عربی و در جهان، و همچنین نبود اراده ای فعال برای تحقق اصلاحات جامع ساختاری که خواسته جامعه لبنان است عنوان کرد.

وزیر امور خارجه لبنان گفت: «من در دولت با نیت کار برای یک کارفرما به اسم لبنان شرکت کردم اما در کشورم کارفرمایان و منافع متناقضی را یافتم، اگر همه به نفع منافع ملت لبنان و برای نجات آنها جمع نشوند خدای نکرده این کشتی همه را غرق خواهد کرد.»

اسکای نیوز در این باره گزارش داد که استعفای ناصیف حتی با مشارکت ندادن وی در دیدارهای مقامات این کشور با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در ارتباط است که اخیراً به لبنان سفر کرده بود.

اما حتی در بیانیه خود اخبار منتشر شده در این باره را تکذیب کرد.

پیش از این منابع متعدد خبر داده بودند که وزیر امور خارجه لبنان، تصمیم دارد صبح امروز (دوشنبه 3 اوت) استعفای خود را به نخست وزیر لبنان تقدیم کند.

منابعی در وزارت امور خارجه لبنان در گفت وگو با «الجزیره» خبر دادند که علت این تصمیم وزیر امور خارجه لبنان ناکام ماندن تلاش ها و عدم پیشرفت در روند اقدامات دولت لبنان در رویارویی با بحران های این کشور است.

النشره نیز به نقل از برخی منابع مطلع دلیل استعفای وزیر امور خارجه لبنان را اختلاف وی با دیاب در پی سفر وزیر امور خارجه فرانسه به لبنان و احساس ناصیف حتی مبنی بر نقش نداشتن در این مسئولیت عنوان کرد.

منابع متعدد پیش از این خبر داده بودند که «ناصیف حتی»، وزیر خارجه لبنان، تصمیم دارد صبح امروز (دوشنبه 3 اوت) استعفای خود را به نخست وزیر لبنان تقدیم کند.

منابعی در وزارت خارجه لبنان در گفت وگو با «الجزیره» خبر دادند که علت این تصمیم وزیر خارجه لبنان ناکام ماندن تلاش ها و عدم پیشرفت در روند اقدامات دولت لبنان در رویارویی با بحران های این کشور است.

همزمان خبرگزاری ترکیه ای «آناتولی» نیز به نقل از منابع آگاهی ضمن تأیید این خبر افزود که حتی هیچ تماسی با دیاب در این باره نداشته است.

این در حالی است که لبنان بی سابقه ترین بحران مالی خود پس از جنگ داخلی (1975-1990) را تجربه می کند.

این بحران مالی باعث ازسرگیری اعتراضات در برخی نقاط لبنان و افزایش کم سابقه فقر در میان مردم این کشور شده است.


منبع:
1. وزیر امور خارجه لبنان رسما استعفا داد / «ناصیف حتی»: لبنان امروز به سوی شکست و ناکامی می رود / میدل ایست نیوز
2. منابع سیاسی: وزیر خارجه لبنان امروز استعفا می دهد / میدل ایست نیوز
3. "ناصیف حتی" پس از استعفا: لبنان در حال تبدیل به کشوری "شکست خورده" است / ایسنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.