رئیس‌جمهوری آمریکا دوباره خواستار اعدام بمب‌‌گذار ماراتن بوستون شد

پشت پای ترامپ به #اعدام_نکنید

در ادامه تظاهرات سراسری در آمریکا در اعتراض به نژادپرستی سازمان‌یافته در این کشور، تظاهرات روز یکشنبه در شهر نیوبرونزویک در ایالت نیوجرسی با هدایت «گوین کار» مادر «اریک گارنر» که 6 سال قبل توسط مأموران پلیس به قتل رسید، برگزار شد. معترضان در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکاردهایی، شعارهایی را در مخالفت با رفتارهای خشونت‌آمیز و نژادپرستانه پلیس آمریکا سر دادند. اریک گارنر 17 جولای 2014 میلادی توسط مأموران پلیس نیویورک به قتل رسید.
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پشت پای ترامپ به #اعدام_نکنید
یکی از مهم‌ترین تناقضاتی که در رفتار همه دولت‌های آمریکا همواره وجود داشته استانداردهای دوگانه آنها در قبال موضوعات مختلف است. مایک پمپئو از تعویق انتخابات در هنگ‌کنگ انتقاد می‌کند و دونالد ترامپ خواستار تعویق برگزاری انتخابات در آمریکا می‌شود، ترامپ از نقض حقوق بشر در چین انتقاد می‌کند و همزمان برای شاه سعودی و بحرین پیام دوستانه می‌فرستد. جالب‌ترین و جدیدترین تناقض رفتاری آنها در همراهی دولت آمریکا با «#اعدام_نکنید» که درباره صدور حکم اعدام برای 3 مفسد فی‌الارض به دلیل تخریب اموال عمومی و حمله به بانک‌ها و تعرض در آبان‌ماه سال گذشته است، آشکار شد. ترامپ در حالی از صدور حکم اعدام برای این افراد در ایران انتقاد کرده که در داخل آمریکا در موردی به مراتب ضعیف‌‌تر خواستار اعدام فردی شده است. استانداردهای دوگانه یکی از رایج‌ترین شیوه‌های آمریکایی‌ها درباره موضوعات مختلف است که در پاسخ به افکار عمومی هم ده‌ها توجیه و استدلال برای آن فراهم می‌کنند. 

به گزارش «وطن امروز»، پس از اینکه دادگاه تجدیدنظر مجازات مرگ برای بمب‌گذار ماراتن بوستون را لغو کرد، دونالد ترامپ یکشنبه‌شب خواستار اجرای مجازات مرگ برای وی شد. به نظر می‌رسد با توجه به اصالت غیرآمریکایی این فرد، ترامپ قصد دارد از این اتفاق هم در جهت امیال انتخاباتی‌اش بهره‌برداری کند. پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، با اعلام این خبر نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی خواستار مجازات مرگ برای ژوکار تسارنایف، عامل بمب‌گذاری ماراتن بوستون شده است که دادگاه تجدیدنظر اخیرا مجازات مرگ را لغو کرده است. ترامپ با انتشار توئیتی نوشت: به‌ندرت کسی پیدا می‌شود که بیشتر از تسارنایف مستحق مجازات مرگ باشد.

دادگاه تایید کرده است که این یکی از بدترین حملات تروریستی داخلی در آمریکا از زمان کشتار 11 سپتامبر 2001 است، با این حال دادگاه تجدیدنظر مجازات مرگ او را لغو کرده است. وی افزود: جان‌های زیادی از دست رفت و آسیب دید. دولت فدرال باید مجددا به دنبال مجازات مرگ برای او باشد. دادگاه تجدیدنظر متشکل از 3 قاضی روز جمعه مجازات مرگ برای تسارنایف را لغو کرد. 15 آوریل 2013 میلادی در پی بمب‌گذاری در مسیر ماراتن بوستون که توسط تسارنایف و برادر بزرگ‌ترش تامرلان تسارنایف انجام شد، 3 نفر جان خود را از دست دادند و 260 نفر دیگر زخمی شدند. تامرلان بعدا در تیراندازی پلیس کشته شد. 
 

کاخ سفید: انتخابات را سر وقت برگزار می‌کنیم

یکی از مقامات بلندپایه کاخ سفید دیروز با هدف کاهش فشارها در‌باره توئیت جنجالی ترامپ در رابطه با پیشنهاد تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد دولت انتخابات را در موعد از پیش تعیین شده برگزار خواهد کرد. مارک مدوز، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت: ایده ترامپ برای به تعویق افتادن موعد برگزاری انتخابات تحت تاثیر نگرانی فزاینده‌اش نسبت به تبعات اجرای طرح رای‌دهی از طریق پست مطرح شد، اگرنه انتخابات ریاست‌جمهوری را که با پیروزی ترامپ همراه خواهد بود(!) روز سوم نوامبر برگزار می‌کنیم.

در همین حال، «جیسون میلر»، مشاور ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نیز به فاکس نیوز گفت رئیس‌جمهوری ایالات متحده بر برگزاری انتخابات در روز سوم نوامبر تاکید کرده است. با این حال، میلر با دفاع از نگرانی رئیس‌جمهوری نسبت به تبعات اجرای طرح رای‌دهی از طریق پست تصریح کرد این اقدام موجب تاخیر در اعلام نتایج انتخابات خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد تا پیش از ژانویه این کار شدنی باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده 5‌روز پیش با انتشار توئیتی از احتمال به تعویق افتادن انتخابات سال 2020 میلادی ریاست‌جمهوری این کشور به دلیل بالا رفتن احتمال تقلب در روش رای‌دهی از طریق پست خبر داده بود. هر چند منتقدان سیاسی ترامپ از حزب دموکرات، طرح ایده به تعویق افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی او را تلاشی برای تحت تاثیر قرار دادن تبعات اجتماعی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا ارزیابی کردند ولی برخی کارشناسان حقوقی فارغ از هرگونه بهره‌برداری سیاسی از این ایده، هشدار دادند که این اقدام می‌تواند موجب تضعیف اعتماد عمومی به کارکرد نهاد انتخابات شود.

در همین حال «جیم کلای برن» ناظر حزب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن انتقاد شدید از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کشورش، وی را یک دیکتاتور توصیف کرد و گفت: رئیس‌جمهور این کشور گفته قصد ندارد کاخ سفید را ترک کند یا انتخاباتی آزاد و منصفانه بر‌گزار کند. این قانونگذار آمریکایی در این مصاحبه افزود: «من بر این عقیده‌ام که او (ترامپ) قصد دارد خود را در شرایط اضطراری قرار دهد تا منصب ریاست‌جمهوری را حفظ کند. حزب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست نانسی پلوسی، در اختیار دموکرات‌هاست. کلای برن از لحاظ رتبه‌، مقام سوم را در میان دموکرات‌های این مجلس دارد. 
 

نگرانی کارشناسان از فشار سیاسی ترامپ برای تایید زودهنگام واکسن کرونا

به نظر می‌رسد در روزهایی که آمریکا به واقع اسیر کروناست، ترامپ تمام تلاش خود را می‌کند تا توجهات را از این بیماری و سوء‌مدیریت کاخ سفید در این زمینه دور کند. این در حالی است که کارشناسان ارشد دولت آمریکا در پی شیوع گسترده کرونا در مناطق روستایی درباره ورود همه‌گیری به فازی جدید در این کشور هشدار دادند. آنها همچنین گفتند نمی‌توانند پیش‌بینی کنند این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. این روزها نگرانی از اقدامات ترامپ در طیف کارشناسان حوزه بهداشت بیشتر از هر گروه دیگری است.

کارشناسان نگران فشار سیاسی دولت ترامپ برای تایید زودهنگام واکسن کرونا هستند. ترامپ که در پی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکاست، به جد خواهان تولید واکسن کرونا در موعد مقرر است و به دفعات مروج این مساله بوده است. اگر چه شانسی برای توزیع گسترده واکسن تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان‌ماه) وجود ندارد اما برخی شرکت‌ها وارد مرحله آزمایش بالینی شده‌اند که ممکن است نتایج اولیه تا آن زمان مشخص شود. محققان و کارشناسان نگرانند ترامپ به این نتایج اولیه بسنده کند و نهادهای بهداشت و سلامت را برای تایید واکسن قبل از آماده شدن نهایی، تحت فشار قرار دهد. ترامپ دوشنبه هفته گذشته در جریان بازدید از کارخانه بیوتکنولوژی در کارولینای شمالی، با خوش‌بینی از چشم‌انداز تولید واکسن سخن گفت حتی با وجودی که کارشناسان هشدار داده‌اند واکسن ممکن است تا سال آینده در دسترس قرار نگیرد. وی همچنین پنجشنبه هفته گذشته سخنان مشابهی بر زبان آورد و بدون توجه به واقعیت جان‌ باختن ۱۵۵ هزار نفر[تاکنون] در آمریکا بر اثر ابتلا به کرونا، پیشرفت در زمینه تولید واکسن را در بوق و کرنا کرد.

«جسی گودمن» استاد دانشگاه جورج تاون که قبلا مدیر علمی سازمان غذا و داروی آمریکا بود، گفت: شاهد سیاسی‌کاری در ارتباط با داروی هیدروکسی‌کلروکین و فشاری بودید که بر سازمان غذا و دارو اعمال شد. حال این نگرانی وجود دارد که آن اتفاق دوباره روی دهد. ترامپ، متحدان وی و اعضای دولتش جملگی این داروی ضد مالاریا را درمانی معجزه‌آسا برای «کووید-۱۹» دانستند. «ریک برایت» افشاگری که کارش را به دلیل مخالفت با تبلیغ گسترده این دارو از دست داد، اتهام‌های مشابهی را درباره اعمال فشارهای سیاسی مطرح کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا بعدا مجوز فوری استفاده از این دارو را ابطال کرد. در نمونه‌ای دیگر، گفته شده است کاخ سفید، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا را تحت فشار قرار داد تا دستورالعمل خود برای بازگشایی مدارس را تغییر دهد تا بر اهمیت حاضر شدن کودکان در مدارس و کم‌اهمیت جلوه دادن خطرات بالقوه تاکید شود. 
 

نیوجرسی و اورگان همچنان درگیر اعتراضات

بعد از بلایای طبیعی و سوء‌مدیریت در مقابله با کرونا، اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا چالش جدی دیگری است که در این مدت گریبانگیر کاخ سفید و شخص ترامپ شده است. در ادامه تظاهرات سراسری در آمریکا در اعتراض به نژادپرستی سازمان‌یافته در این کشور، تظاهرات روز یکشنبه در شهر نیوبرونزویک در ایالت نیوجرسی با هدایت «گوین کار» مادر «اریک گارنر» که 6 سال قبل توسط مأموران پلیس به قتل رسید، برگزار شد. معترضان در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکاردهایی، شعارهایی را در مخالفت با رفتارهای خشونت‌آمیز و نژادپرستانه پلیس آمریکا سر دادند. اریک گارنر 17 جولای 2014 میلادی توسط مأموران پلیس نیویورک به قتل رسید. گارنر در زمان کشته شدن، غیرمسلح بود. در پورتلند ایالت اورگان هم برای نخستین‌بار از زمان کاهش حضور نیروهای فدرال، معترضان با نیروهای امنیتی و پلیس درگیر شدند. بر اساس این گزارش، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده است این درگیری در نزدیکی اداره پلیس پورتلند و دفتر کلانتر این شهر به وقوع پیوسته است. پلیس اعلام کرده است تظاهرات و تجمع شنبه در شهر پورتلند غیرقانونی بوده و به تظاهرات‌کنندگان دستور داده است متفرق شوند.
 

ادامه خشونت‌ها در آمریکا

خشونت‌های خیابانی در شهر شیکاگو به شکل دیگری بروز کرده است و ظرف یک هفته گذشته دست‌کم ۱۹ نفر زخمی شده و ۸ نفر جان خود را از دست دادند. اداره پلیس شیکاگو اعلام کرد از آغاز سال جاری میلادی تا پایان ماه جولای (۱۰ مرداد) به بیش از ۲۲۴۰ نفر شلیک شده که ۴۴۰ نفر از آنها کشته شده‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۱۴۸۰ نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند که ۲۹۰ نفر از آنها جان‌شان را از دست دادند. به گفته پلیس، در جدیدترین مورد تیراندازی در این شهر، صبح یکشنبه ۲ نفر داخل یک خودرو با شلیک چندین گلوله به سرشان به قتل رسیدند.

صبح جمعه در یک تیراندازی دیگر، یک کودک ۹ ساله از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد. به گفته پلیس، این کودک هدف اصلی فرد خاطی نبوده است. سال جاری میلادی بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد افزایش جرائم خشونت‌بار بوده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد مأموران فدرال به این شهرها از جمله شیکاگو اعزام شوند تا در مبارزه با چنین جرائمی به مقامات محلی کمک کنند. با این حال اعزام نیروهای فدرال به این شهرها تنها به افزایش تنش و خشونت منجر شد و در نهایت مقامات محلی خواستار خروج این مأموران شدند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.