از گفتگوی جنجالی تا عذر خواهی

حدوداً یک هفته از اظهارات جنجالی پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" می‌گذرد، اما هنوز فضای رسانه‌ای کشور درگیر حواشی این گفت‌وگوی جنجالی بود که ماجرای اعتراف به اشتباه پرویز فتاح،طی چند ساعت گذشته واکنش های بسیاری را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.
جمعه، 31 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
از گفتگوی جنجالی تا عذر خواهی
به گزارش راسخون؛ ماجرای اعتراف به اشتباه پرویزفتاح، رییس بنیاد مستضعفین طی چند ساعت گذشته واکنش های بسیاری را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.
 
هر چند بعد از انتقاد صریح و بی پرده حسین شریعتمداری از فتاح که او را با حشمت الله طبرزدی مقایسه کرد و نوشت: آقای فتاح ضدانقلاب برای شما کف زدند.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «سخنی با برادرم فتاح» نوشت: با شناختی که از برادر عزیزمان جناب مهندس فتاح داشتم، اظهارات ایشان در برنامه نگاه یک سیما برایم باور کردنی نبود، نه اینکه سخن‌گفتن از سوءاستفاده‌ها را ناروا بدانیم چرا که با جرأت می‌توان گفت و نسخه‌های روزنامه نیز بهترین و مستندترین گواه آن است که کیهان در افشای مفاسد اقتصادی و مطالبه بی‌ملاحظه حقوق ملت از مسئولان، در هرپست و مقامی که بوده و هستند، پیشتاز بوده است و همچنان نیز چنین است. حیرت نگارنده از این بود و هنوز هم هست که چرا جناب فتاح از تابلوی افشای سوءاستفاده‌ها -با عرض پوزش- سوءاستفاده کرده و به بهانه و یا به خیال آنکه از نارواها سخن می‌گوید، نظام مظلوم را آماج تهمت‌های ناروا کرده است! برای نگارنده اگرچه نوشتن در این خصوص آسان نیست ولی دوستی‌ها نباید مانع بیان حقایق و دفاع از نظام مظلومی باشد که دشمنان غدار و خونریز از همه سو به آن تاخته و می‌تازند.
و این در حالی بود که انتظار می رفت رییس بنیاد از مواضع خودش عقب نشینی کند تا جاییکه از اسامی که از آنها در رسانه ملی یاده کرده حلالیت بطلبد.
 
واکنش‌ها به اظهارات پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان بیش از آن بود که انتظار می‌رفت اما به‌واقع این حق همه کسانی بود که در آن برنامه نامشان برده شده بود و باید در مقام دفاع از خود برمی‌آمدند. هر چند عده‌ای این سخنان فتاح را از نه از سر شفافیت که به نوعی خیز زودهنگام برای انتخابات 1400 تلقی کردند.
 
هر چند برخی اصولگرایان وی را از نامزدهای بالقوه خود می‌دانند. اما آنطور که به نظر می‌رسد که این اظهارات سویه صرفا انتخاباتی نداشته است. از این رو است که بسیاری از آن برداشت انتخاباتی نمی‌کنند. با این حال پس از کنش و واکنش‌های بسیاری که صورت گرفت؛ روز گذشته پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان با توضیح درباره آنچه در برنامه زنده تلویزیونی گفته بود از حدادعادل، ابتکار و مولاوردی عذرخواهی کرد. در محافل سیاسی این پوزش فتاح تاکتیکی تلقی شده و به واسطه فشارهایی که از سوی افکار عمومی و... وارد شده، انجام گرفته یا اینکه به شکل واقعی و بنیادی بوده و رئیس بنیاد مستضعفان از اساس نسبت به اظهاراتش عقب‌نشینی داشته و لذا عذرخواهی کرده است، این مساله جای تامل دارد.
 

حواشی یک مصاحبه


از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

حضور پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما بیش از متن حاشیه داشت؛ چنانکه هر کسی که فتاح نامی از وی در سخنانش برده بود در مقام دفاع و پاسخگویی برآمد و از این رو اظهارات فتاح با واکنش‌های متفاوتی رو‌به‌رو شد. هر چند که شاید هدف و مقصود فتاح از بیان آن سخنان رویارویی و تقابل با افراد نام برده شده نبود اما به هر جهت اظهاراتش موجب بروز واکنش‌های بسیاری شد، گرچه فتاح در مقام سخن اصلا جناحی و گروهی صحبت نکرد و در راستای گزارشی جهت شفاف‌سازی نام همه افراد را به میان کشی فتاح به افراد و نهادهای مختلفی اشاره کرد. از دفاتر روسای جمهور سابق و اسبق گرفته تا اماکن در دست سپاه و ارتش، از کاخ مرمر مجمع تشخیص تا مدرسه حدادعادل. رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به سوالی درباره نتیجه خط و نشانی که برای بازپس گیری املاک از دست برخی‌ها کشیده بود، گفت: ما بر روی همان حرفی که در روز معارفه زدیم هستیم؛ این موضوع نیز از دانشکده خبر شروع شد تا خبرش به همه برسد و انصافا آن‌ها بزرگواری کردند و بعد از مذاکرات، مهلت گرفتند و دانشکده خبر تحویل ما شد و ما دستبوس آن‌ها هستیم. خوشبختانه برخی‌ها به گفته ما برای بازپس دادن و تعیین تکلیف املاک مستضعفان عمل کردند و برخی نصفه نیمه عمل کردند و متاسفانه برخی نیز علی‌رغم پیگیری‌ها عمل نکرده‌اند.
 
ساخت و ساز در کاخ مرمر؟
کاخ مرمر که زمانی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده یکی از موارد مورد اشاره فتاح بود. او درباره این کاخ و حواشی آن یادآور شد: یکی از املاکی که سر و صدا کرد، کاخ مرمر بود که زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود و بعد از ایشان هم مدتی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؛ بعد از آمدن من به بنیاد، دولت تصمیم داشت آن محل را به دلیل نزدیکی به کاخ ریاست جمهوری، تبدیل به محلی برای تشریفات مهمانان خارجی کند که من از آقای روحانی خواستم که این کاخ به موزه تبدیل شود و خوشبختانه دولت هم همراهی کرد و این کاخ به موزه هنر ایران تبدیل شد.
 
فتاح با اشاره به تلاش چهار ماهه مشترک بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی کاخ مرمر گفت: من قبلا هم گفتم که نباید مسئولین جمهوری اسلامی در این کاخ‌ها مستقر می‌شدند؛ ولی به هرحال متاسفانه این کاخ آسیب دیده بود؛ ما تلاش کردیم مینیاتوری آن را بازسازی کنیم، ولی در این کاخ آسانسور گذاشته بودند، کنده‌کاری کرده بودند و در طبقه دوم، حمام و جکوزی ساخته بودند؛ ولی ما به‌جز این موارد، مابقی را بازسازی کردیم تا مردم ببینند رضاشاه و فرزند ناخلفش چه کردند.
 
ادعایی که با واکنش مجمع تشخیص مواجه شد و روابط عمومی این نهاد در اطلاعیه‌ای ضمن دعوت فتاح به دقت بیشتر، عنوان کرد که این کاخ در سال ۱۳۹۷ به بنیاد (در زمان ریاست سعیدی‌کیا) تحویل داده شده و مجمع تشخیص پس از تحویل هیچگونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است. البته در این بیانیه مشخص نشده بود که آیا مجمع پیش از تحویل کاخ مرمر دخل و تصرف و ساخت و سازی در آن داشته است یا خیر.
 
در همین زمینه محمد هاشمی‌رفسنجانی برادر رئیس فقید مجمع تشخیص در یادداشتی نوشت: تا زمانی که مرحوم آقای هاشمی زنده بود و ما هم به این ساختمان رفت و آمد داشتیم نه استخری در این ساختمان وجود داشت و نه چیزی مانند آن. درست است که ساختمان ۹ طبقه بود اما کاملا یک ساختمان معمولی اداری بود. حالا اگر بعدها آقای ولایتی و دیگران استخری ساخته باشند را من اطلاع ندارم اما تا زمان حضور آیت‌الله هاشمی در مجمع چنین چیزی وجود نداشت.

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

مدارس حدادعادل
مدرسه فرهنگ غلامعلی حدادعادل موضوع دیگری بود که فتاح به آن پرداخت. او درباره این مدرسه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد مطرح شده، مدرسه آقای دکتر حداد عادل بود که برای اداره مدرسه فرهنگ این ملک را در منطقه فرشته و الهیه خیابان چناران گرفته بودند که اجاره آن چند بار تمدید شده بود و الان هم مدت اجاره تمام شده است؛ البته مبلغ اجاره این ملک، مبلغ اجاره به روز نبود و با ملاحظه بود. در حال حاضر با توجه به اتمام زمان اجاره این ملک، آقای حدادعادل باید تصمیم بگیرند یا اجاره روز را بپردازند که با توجه به گرانی اجاره‌بها، حتما برای آن‌ها به‌صرفه نخواهد بود، یا اینکه این ملک را به ما برگردانند که هنوز با این کش و قوس‌ها برنگشته و ارزش آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و اگر ما آن را تحویل بگیریم حتما آن را می‌فروشیم و برای خرج کردن آن برای محرومان، درنگ نمی‌کنیم.
 
هرچند هنوز حدادعادل و مجموعه مدارس فرهنگ او، به این اظهارات فتاح واکنشی نشان نداده‌اند ولی همین که برای بازگرداندن چنین ملکی به بنیاد، کش و قوس وجود دارد نکته تامل‌برانگیزی است. البته فتاح در این برنامه با اشاره به توئیت فرزندش درباره ملک مدرسه فرهنگ که حاشیه‌هایی را ایجاد کرده بود، از حدادعادل عذرخواهی کرد
 
ذبح حقیقت درباره موسسه مطالعات زنان؟
فتاح همچنین با اشاره به بازپس گیری ملکی که از سوی بنیاد مستضعفان که در اختیار مرکز مطالعات زنان بود، گفت: یکی از املاک بنیاد مستضعفان در اختیار مرکز مطالعات و تحقیقات زنان و خانم ابتکار و مولاوردی و دیگران قرار داشت که قبل از من تخلیه شده بود؛ آن‌ها البته با مجوز آنجا بودند، ولی ادعایی داشتند که آن ملک باید در اختیار آن‌ها بماند، ولی بنیاد توانست آن‌ها را برای تخلیه قانع کند، ولی آن‌ها بابت تخلیه این ملک و با توافق بنیاد مستضعفان، پنج میلیارد تومان گرفته بودند؛ بعد از حضور من و پس از بررسی‌ها ایراداتی مطرح شد؛ این کار خلاف بود چرا که کسی که سال‌های سال در ملکی نشسته بود باید اجرت‌المثل هم بپردازد؛ ولی آن‌ها ظاهرا جایی را تهیه کردند و البته ما نامه‌نگاری کردیم و امیدواریم که برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.
 
در واکنش به این ادعا اما معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی در توئیت‌ای جداگانه‌ای موضوع را از منظر خود تعریف کردند. در این زمینه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نوشت: آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند. صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ بدهد.
 
وی در توضیه توئیتش ادامه داد: امام راحل در سال ۶۷ و مقام معظم رهبری در سال‌های بعد دو نوبت تایید کردند که ساختمان در اختیار موسسه مطالعات زنان قرار گیرد. یکی از اشتباهات آقای فتاح همین که پنج میلیارد برای ساختمان موسسه مطالعات زنان رفته به حساب کسی؛ موسسه هم دفتری را بر اساس قیمت کارشناسی برای کار زنان خریداری کرده است. من و خانم مولاوردی هیچ کدام مسئولیت اجرایی در موسسه نداشته و نداریم، برای تخریب و اتهام‌زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید.
 
همچنین شهیندخت مولاوردی در رشته توئیتی عنوان کرد: آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند... این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچگونه نفع و مابه‌ازای مالی برای اعضای هیئت امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیئت امنای آن هم که اخیرا به عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده‌ام فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست!
 
او فتاح را به بیان ناقص و ذبح حقیقت متهم کرد و وعده جوابیه مستند و مستدل هیئت مدیره موسسه را داد
 
 از مرحوم آیت‌ا... هاشمی، رئیس دولت اصلاحات، احمدی‌نژاد و حدادعادل گرفته تا شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و نیروهای مسلح و همانطور که انتظار می‌رفت واکنش‌های بسیاری هم به سخنان وی نشان داده شد. در این راستا از نخستین واکنش‌ها می‌توان به واکنش معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اشاره کرد که در توئیتی نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند! صحبت شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده». مولاوردی نیز در پاسخ به فتاح بیان کرد: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیـق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند». در بحبوحه اظهار نظرات و واکنش‌ها آخرین واکنش را غلامعلی حدادعادل نشان داد و با انتشار ویدئویی به انتقادات تند از فتاح پرداخت که سخنانش بازتاب‌های بسیاری پیدا کرد. این در حالی است که چندی است همه منتظر صحبت‌های فتاح در خصوص واکنش‌های اخیر به سخنانش در تلویزیون هستند و حالا نوبت فتاح شد که پاسخ بدهد.
 

عذرخواهی فتاح

رئیس بنیاد مستضعفان با توضیح درباره آنچه در برنامه زنده تلویزیونی گفته بود از حدادعادل، ابتکار و مولاوردی عذرخواهی کرد. پرویز فتاح در مصاحبه‌ای تصویری با باشگاه خبرنگاران جوان به حواشی گزارش یکساله خود پرداخت و گفت: بنده داشتم گزارش سالانه بنیاد را ارائه می‌کردم چراکه من یکسال و یک ماه بود که به بنیاد آمده بودم و قول داده بودم گزارش بدهم. وی ادامه داد: به بخش املاک که رسیدیم و چون سوال این بود که شما از روز اول درباره پیگیری املاک قول داده بودید، من وارد این مباحث شدم. هدف من این بود که بگویم ما در پیگیری املاک جدی هستیم و این افراد و اشخاصی که اسم بردم از املاک استفاده شخصی نداشته‌اند. فتاح افزود: خطای بنده بود که خیلی کوتاه و تیتروار نام بردم؛ فرصتِ باز کردن مساله نبود؛ بعضا اطلاعات بنده ناقص اعلام شد یا خطای کلام بنده بود و نتوانستم به‌خوبی توضیح دهم یا جانب انصاف را رعایت نکردم یا دقیق مطرح نکردم اینجا به ضرس‌قاطع می‌گویم و خدا را شاهد می‌گیرم که هیچ‌کدام از این سازمان‌ها استفاده شخصی از این املاک نداشتند و همکاری‌های لازم را با ما داشتند اما به نتیجه مشخص نرسیده بودند.
 
وی تصریح کرد: از همین‌جا می‌خواهم از همه آن عزیزان که در حق آنها اجحاف شد می‌خواهم در محضر خدا و مردم از همه آن بزرگواران، مخصوصا برادر عزیزم حدادعادل و سرکار خانم‌های ابتکار و مولاوردی و همه عزیزان و سازمان‌ها عذرخواهی کنم و حلالیت بطلبم. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: همه جواب‌های آن عزیزان متین بوده است و من به دیده منت می‌پذیرم.
 

اگر حقیقت، آنگونه نیست که بیان شد، این سوال مطرح می‌کند که چرا جناب آقای فتاح مسائل را بدون ذکر توافقات صورت گرفته بیان کردند؟

بر کسی پوشیده نیست که شفافیت یکی از مهم‌ترین ابزارهای مقابله با فساد و پیش نیاز تحقق پایدار عدالت اجتماعی است. این مسأله علاوه بر لزوم عقلی، پشتوانه‌های دینی قابل توجهی نیز دارد.

به عنوان نمونه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در نامه معروف خود به مالک اشتر می فرمایند: من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را (از مردم) پنهان نمی‌دارم «أن لاأحتجز دونکم سراً إلا فی حرب». اما تحقق نظارت اجتماعی بر عملکرد کارگزاران نظام، نیاز است اولاً بر پایه حقیقت باشد و اسناد متقن ارائه شود و از کلی گویی، گزینش گویی و ارائه اطلاعات مخدوش پرهیز شود و در ثانی مردم که دریافت کننده گزارش‌های کارگزاران نظام هستند نباید چنین احساس کنند که گزارشات ارائه شده مقطعی و برای اهدافی غیر از شفافیت است که در این صورت کارکرد اصلی خود را نخواهد داشت و نظارت اجتماعی شکل نخواهد گرفت.

واکنش کاربران


از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی
 

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی
از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی
از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی

از گفتگوی جنجالی نا عذر خواهی




منبع
1.ایسنا / همه واکنش‌ها به تیر چندشاخه فتاح
2.انتخاب / حسین شریعتمداری: فتاح با سوءاستفاده، نظام مظلوم را آماج تهمت‌های ناروا کرد / بسیاری از اظهارات او واقعیت نداشت / او تاکنون هیچ پاسخی برای ادعاهای خود نداشته‌ / در اظهارات او هیچ جا سخن از فساد اقتصادی نیست؛ موضوع درباره چند نهاد وابسته به نظام است / طوری صحبت کرد که گویی ارتش و سپاه دشمن هستند
3.پرسش / فتاح؛ پــــــوزش تاکـــتیکی یا بنیادی؟
4.توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
رئیس جدید بنیاد مستضعفان: سود فعالیت‌های بنیاد باید معطوف به محرومان و مستضعفان باشد
رئیس جدید بنیاد مستضعفان: سود فعالیت‌های بنیاد باید معطوف به محرومان و مستضعفان باشد
پنجشنبه، 3 مرداد 1398
تشکر رهبر انقلاب از نیکوکاری مردم متدین کشمیر
تشکر رهبر انقلاب از نیکوکاری مردم متدین کشمیر
سه‌شنبه، 1 مرداد 1398
رهبر انقلاب در احکام جداگانه‌ای رؤسای بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی را منصوب کردند
رهبر انقلاب در احکام جداگانه‌ای رؤسای بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی را منصوب کردند
دوشنبه، 31 تير 1398
واکنش کاربران توئیتر به دیدار شینزو آبه با رهبر معظم انقلاب
واکنش کاربران توئیتر به دیدار شینزو آبه با رهبر معظم انقلاب
يکشنبه، 26 خرداد 1398
چگونه هشتگ #تحریم_اسنپ به خاطر قانون‌مداری یک راننده اسنپ به‌راه افتاد؟
چگونه هشتگ #تحریم_اسنپ به خاطر قانون‌مداری یک راننده اسنپ به‌راه افتاد؟
يکشنبه، 19 خرداد 1398
پرداخت سبد کالا به عنوان «عیدی» مددجویان تا هفته آینده
پرداخت سبد کالا به عنوان «عیدی» مددجویان تا هفته آینده
سه‌شنبه، 21 اسفند 1397
تورم محاسبات کمیته امداد را به هم زد/ افزایش شدید مراجعات به کمیته امداد در سال جاری
تورم محاسبات کمیته امداد را به هم زد/ افزایش شدید مراجعات به کمیته امداد در سال جاری
دوشنبه، 15 بهمن 1397
افزایش وام مسکن منتفی شد/برای سال ها انحصار واردات لاستیک در اختیار چند شخص بوده است
افزایش وام مسکن منتفی شد/برای سال ها انحصار واردات لاستیک در اختیار چند شخص بوده است
يکشنبه، 2 دی 1397
واکنش کاربران توییتر به جنبش اعتراضی «جلیقه زردها»
واکنش کاربران توییتر به جنبش اعتراضی «جلیقه زردها»
يکشنبه، 25 آذر 1397
واکنش کاربران توییتر به برخورد زننده مجری صدا و سیما با مسعود فراستی
واکنش کاربران توییتر به برخورد زننده مجری صدا و سیما با مسعود فراستی
دوشنبه، 12 آذر 1397