از نفوذ فرانسه تا نگاه استعماری

رئیس‌جمهور فرانسه که کمتر از سه هفته دوباره به بیروت رفته، تهدید کرد که اگر سه ماه آینده تغییرات واقعی در این کشور ایجاد نشود، اقدامات تحریمی علیه بیروت در پیش می‌گیرد؛ سخنانی که نشان می‌دهد پاریس همان نگاه استعماری سابق را به این کشور حفظ کرده است. این در حالی است که منابع لبنانی اعلام کردند که از امروز رایزنی‌های مصطفی ادیب، نخست‌وزیر مکلف با رؤسای فراکسیون‌های پارلمانی برای انتخاب وزرا و تشکیل دولت لبنان آغاز می‌شود.
چهارشنبه، 12 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
از نفوذ فرانسه تا نگاه استعماری
به گزارش راسخون، انفجار مهیب ماه گذشته در بندر بیروت بهانه جدیدی را برای دخالت‌های بیشتر غرب در این کشور فراهم کرده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که برای دومین بار در کمتر از یک ماه به لبنان سفر کرده و تلاش می‌کند با تعمیق شکاف دولت و ملت در لبنان، خود را به جای منجی این کشور جا بزند، در گفت‌وگویی با وبگاه «پولیتیکو» گفت: سه ماه آینده برای ایجاد تغییرات واقعی، اساسی است و اگر این اتفاق رخ ندهد من روش خودم را عوض می‌کنم و اقدامات تنبیهی شامل لغو برنامه نجات مالی بین‌المللی [برای لبنان]و نیز تحریم طبقه حاکم این کشور را در پیش خواهم گرفت

رئیس‌جمهور فرانسه که کمتر از سه هفته دوباره به بیروت رفته، تهدید کرد که اگر سه ماه آینده تغییرات واقعی در این کشور ایجاد نشود، اقدامات تحریمی علیه بیروت در پیش می‌گیرد؛ سخنانی که نشان می‌دهد پاریس همان نگاه استعماری سابق را به این کشور حفظ کرده است. این در حالی است که منابع لبنانی اعلام کردند که از امروز رایزنی‌های مصطفی ادیب، نخست‌وزیر مکلف با رؤسای فراکسیون‌های پارلمانی برای انتخاب وزرا و تشکیل دولت لبنان آغاز می‌شود.
 

اهداف سفر مکرون به لبنان  


از نفوذ فرانسه تا نگاه استعماری

ماکرون در سخنان خود در هنگام ورود به فرودگاه بیروت اعلام کرد، که به چه دلیل به لبنان آمده؛ اول اینکه در جریان کمک‌های انسان‌دوستانه به لبنان پس از انفجار بیروت قرار بگیرد.

وی گفت، فرانسه در نهم آگوست کنفرانسی بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل در پاریس برای سازماندهی این کمک‌ها برگزار کرده و بر شفافیت در این خصوص تأکید دارد.

ماکرون ادامه داد، دلیل دوم سالگرد صدمین سال تشکیل کشور فعلی لبنان (در ۱۹۲۰) است. وی درباره دلیل سوم گفت: همچنین هدف این سفر اطلاع از وضعیت سیاسی است... من دیدم که روند سیاسی در آخرین ساعات با مأمور کردن نخست‌وزیر آغاز شد و طبیعتا موافقت با آن یا عدم موافقت، به من مربوط نیست زیرا این موضوع به حاکمیت لبنان مربوط می‌شود اما تأکید می‌کنم که وی (مصطفی ادیب) قادر به تشکیل دولتی مهم برای خدمت به لبنان و ملت آن، دادن پیشنهاداتی برای مقابله با فساد به منظور عدالت و اجرای اصلاحات در زمینه برق، بازسازی بندر، اداره بهتر بانک مرکزی و نظام بانکی است.

رئیس‌جمهور فرانسه در پایان بر حمایت از لبنان تأکید کرد.

ماکرون سپس با «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل و نخست‌وزیر اسبق لبنان در کاخ «صنوبر» دیدار کرد. 
 

ماکرون برای پیگیری اصلاحات در لبنان دوباره وارد بیروت شد


از نفوذ فرانسه تا نگاه استعماری

ماکرون قصد دارد اصلاحات مد نظر خود با هدف بیرون کشیدن این کشور کوچک خاورمیانه از ورطه مالی را پیگیری کند.

وی به محض ورود به فرودگاه بیروت از جمله اهداف اصلی خود از این دیدار را نظارت و پیگیری اوضاع لبنان پس انفجار اخیر و نظارت بر کمک‌های بین‌المللی و نیز پیگیری اصلاحات سیاسی در این کشور عنوان کرد.

دیدار رئیس جمهوری فرانسه از بیروت ساعاتی پس از اعلام انتخاب مصطفی ادیب به نخست‌وزیری لبنان آغاز شد. ادیب که روز دوشنبه با کسب رأی اکثریت مجلس مأمور تشکیل دولت در این کشور بحران‌زده شد، گفته قصد دارد در کشورش دست به اصلاحات گسترده بزند.

رئیس جمهوری فرانسه در آستانه سفر به لبنان خطاب به مردم این کشور در توییتر به دو زبان عربی و فرانسوی نوشت: «شما لبنانی‌ها برادران فرانسویان هستید. چون به شما قول داده بودم به بیروت بازگشتم تا به یاری شما، به موضوع کمک اضطراری و به فراهم کردن شرایط ثبات و بازسازی بپردازیم.»

ماکرون در این سفر از سیاستمداران لبنانی خواهد خواست تا پیش از دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی، اصلاحات مورد نظر حمایت‌کنندگان برای دفع فساد و ولخرجی در کشورشان را اعمال کنند. او که پیش از این به دنبال انفجار مهیب در بندر بیروت در روز ۶ اوت (۱۶ مرداد) نیز به لبنان سفر کرده بود، در واکنش به جمعیت خشمگینی که علیه سیاستمداران لبنانی شعار می‌دادند وعده داد که کمک‌ها به «دستان فاسد» نخواهد رسید.

او همچنین پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، هنگام بازگشت در فرودگاه گفته بود: «اگر اصلاحات انجام نشود لبنان همچنان غرق خواهد.
 

ماکرون وموضع او نسبت به حزب الله

او با آگاهی از جایگاه حزب الله در میان مردم لبنان تلاش کرد، علیه این جنبش قدرتمند موضعی نگیرد آنجا که گفت «این جنبش نماینده و منتخب ملت لبنان است». ماکرون با نیم نگاهی به مواضع سایر کشورهای اروپایی به ویژه رژیم صهیونیستی نیز گفت «اگر نمی خواهیم لبنان همانند برخی کشورها به تروریسم دچار شود، باید حزب الله و دیگر احزاب را آگاه کنیم که به مسئولیت خود عمل کنند.» تا بدین ترتیب تلاش کرده باشد، حد «میانه» را بگیرد!

ماکرون خطاب به حزب الله این را هم گفت که، «درخصوص سلاح و دو سه موضوع دیگر که برای شما مهم است، قصد نداریم شما را تحت فشار بگذاریم اما در مقابل حکومت را فعال کرده و خود نیز ایفای نقش کنید». روزنامه «فیگارو» فرانسه نیز مدعی شد که در هفته های گذشته چندین پیام میان فرانسه و حزب الله رد و بدل شده و پاریس مخالفتی با سلاح مقاومت لبنان ندارد.
 

تحلیلگر لبنانی از دخالت رئیس جمهور فرانسه می گوید


از نفوذ فرانسه تا نگاه استعماری

سمیر حسن تحلیلگر لبنانی می گوید ، رئیس جمهور فرانسه ماکرون باز با جدولی پر از دخالت ها ، به لبنان آمده او هنوز احساس می کند لبنان مستعمره است می گوید دخالت نمی کنم ، اما ضرب العجل سه ماه برای تغییرات مطابق خواستش تعیین ، و مقامات لبنانی را به تحریم تهدید می کند ، و از انتخابات زود هنگام پارلمانی بین شش تا دوازده ماه آینده سخن می گوید ، همه تغییرات باید مطابق قانون و خواست مردم لبنان باشد ونه ماکرون ، او به جایگاه مردمی و قدرت حزب الله اذعان داشته و باید بداند مقاومت یکپارچه شیعه ، سنی و مسیحی کشورما ، اجازه دخالت هیچ خارجی را نمی دهد
شهروندان لبنانی نیز حضور ماکرون در لبنان بیشتر شوی تبلیغاتی برای خود او می دانند و می گویند ، او در کشور خودش در مقابله با کرونا و مشکلات اقتصادی به بن بست رسیده ، چطور می خواهد به ما کمک کند چرا در پاریس به درد دل فرانسوی ها گوش نمی کند و اینجا با وعده های مشروطی حرف می زند که یا عملی نمی شود و یا در صورت عملی شدن نیز ، مثل اکثر وعده های کمک مالی قبلی اجرایی نخواهد شد.
 

تهدید ماکرون به هماهنگی با ترامپ جهت تحریم‌ سیاستمداران لبنان


از نفوذ فرانسه تا نگاه استعماری

روزنامه فیگاروی فرانسه نوشت: امانوئل ماکرون تهدید کرده با هماهنگی دونالد ترامپ تحریم‌هایی را برای چهره‌های سیاسی لبنان اعمال کند.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تهدید کرد با هماهنگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تحریم‌هایی را علیه جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در نظر بگیرد.

این روزنامه افزود: لیست تحریم‌هایی که ماکرون تهدید به اعمال آن کرده شامل دختران میشل عون،‌ رئیس‌جمهوری لبنان هم می‌شود
 

نقشه ماکرون صلح میان لبنان و اسرائیل

رئیس‌جمهور پیشین لبنان با نحوه تعامل فرانسه با لبنان و دیکته‌های خارجی مخالفت کرد و گفت قصد این کشور برقراری صلح میان بیروت و تل‌آویو است.

وی به شبکه «المیادین» گفت: این اسرائیل است که هر چه را در رابطه با لبنان بخواهد، به آمریکا دیکته می‌کند نه بالعکس. همه آنچه برای اسرائیل مهم است، این است که عرب‌ها ضعیف باقی بمانند.

لحود ادامه داد: فرانسه خواستار صلح میان لبنان و اسرائیل است همان کاری که امارات انجام داد و فردا سعودی نیز انجام خواهد داد.

وی ضمن رد هر نوع دیکته خارجی به لبنان، افزود: به این موضوع راضی نخواهیم شد حتی اگر هزینه آن زندگی‌مان باشد.

لحود تصریح کرد، براساس گزارش «فیگارو» فرانسه سیاستمداران لبنانی را با پول‌هایی که از قبل از ۱۷ اکتبر (زمان شروع ناآرامی‌ها در لبنان) قاچاق کرده‌اند، تهدید کرده است تا سریع‌تر بر سر نخست‌وزیر توافق کنند.

وی در اشاره به درخواست‌های فرانسه و سفر رئیس‌جمهور این کشور «امانوئل ماکرون» به لبنان، خطاب به سیاستمداران فعلی لبنان گفت «کرامت شما مهم‌تر از زندگی شماست».

رئیس جمهور فرانسه در پایان سفر خود به بیروت گفت که تشکیل دولت جدید لبنان طی دو هفته آینده انجام خواهد شد.
 

نفوذ فرانسه در شام احیا می‌شود؟

دکتر عبدالرضا فرجی‌راد استاد دانشگاه، سفیر پیشین ایران در نروژ و تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک درباره تحولات لبنان و سفر مکرون به این کشور به فرارو گفت: «لبنان تا چند سال پیش از حوزه‌های نفوذ فرانسه به حساب می‌آمد، اما بعد از جنگ‌های داخلی در لبنان، حمله اسرائیل به این کشور و جنگ ۳۳ روزه، سپس حملات گروه‌های تروریستی مثل جبهه نصرت و داعش، فرانسه دیگر نتوانست نفوذ سابقش را در لبنان حفظ کند.

به عقیده این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی "فرانسه آرام آرام در حال بازگشت به منطقه است. این کار را از لبنان آغاز کرده و احتمالا به زودی سیاست‌های فرانسه درباره سوریه هم دچار تغییر شود. 

«شرایط در لبنان پرمخاطره است. تمام گروه‌ها مجبورند مقداری از خواسته‌های خود را تعدیل کنند. وضعیت اقتصادی در لبنان بسیار آشفته است قیمت‌ها تا سیصد درصد افزایش داشته است، توان مالی کشور اندک است و دولت نمی‌تواند سوبسید دهد. بدهی سنگین خارجی هم دارد و بانک جهانی وام لبنان را تصویب نکرده است. همه گروه‌ها نسبت به وضعیت به وجود آمده احساس ترس و نگرانی دارند. سخنرانی دیشب رییس جمهور لبنان را نباید دست کم گرفت. او تاکید کرد که ما باید پیام جوانان لبنان را درک کنیم و این کشور باید از حالت فرقه ای، مذهبی و قومی خارج شود و به سمت سیستم حزبی حرکت کند؛ بنابراین تحولات مهمی در حال رخ دادن است که بر منطقه هم تاثیر خواهد داشت. البته این اول کار است و هنوز راه زیادی مانده است.»


این استاد دانشگاه معتقد است «این بار همه ناچارند با نخست وزیر جدید لبنان همکاری کنند، بندر بیروت از بین رفته است، کالا‌ها همه وارد می‌شود، دولت پولی ندارد، خانه زیادی از بین رفته و ... همه این عوامل گروه‌های سیاسی را ناچار به همکاری می‌کند. به این ترتیب به آقای ادیب کمک می‌شود که موفق عمل کند. فرانسه هم از این مسیر به لبنان، شام و خاورمیانه باز می‌گردد. این هم برای مکرون یک دستاورد بزرگ خواهد بوذ.


منبع:
1.صدا .سیما / اهداف سفر مکرون به لبنان  
2.ایسنا  / تهدید ماکرون به هماهنگی با ترامپ جهت تحریم‌ سیاستمداران لبنان
3.فرارو / نقشه مکرون برای لبنان؛ نفوذ فرانسه در شام احیا می‌شود؟
4.یورونیوز / ماکرون برای پیگیری اصلاحات در لبنان دوباره وارد بیروت شد
5.دانشجو / ماکرون برای پیگیری اصلاحات در لبنان دوباره وارد بیروت شد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.