جزئیات سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند پیش از سفر به روسیه و برای دیدار و گفت و گو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به ایران سفر کرده است.
سه‌شنبه، 18 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
جزئیات سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران
به گزارش راسخون؛ به نقل از «هندوستان تایمز»، جایشانکار ، وزیر خارجه هند روز سه‌شنبه با وزیر خارجه ایران دیدار کرد. انتظار می‌رود وزرای امور خارجه هند و ایران در مورد روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنند. 

این اولین سفر خارجی وزیر امور خارجه هند پس از آغاز بحران کرونا است و در زمانی انجام می‌شود که هند به دنبال گسترش همکاری‌های خود با ایران برای افزایش فعالیت اقتصادی در بندر چابهار است. 

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی آن است. هند تصمیم گرفته است یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان گسترش دهد. 

بندر چابهار که در دریای عمان قرار دارد، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. در دو سال گذشته هند چندین محموله کالا را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار صورت گرفت. 
 

وزیر دفاع ایران خواستار رویکرد مستقل هند در مسایل جهانی شد


جزئیات سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران

نشریه "اکونومیک تایمز" نوشت: این دومین سفر یکی از مقامات عالی رتبه هند به ایران در هفته جاری می‌باشد. راجنات سینگ وزیر دفاع هند که نقش تعیین کننده‌ای در دولت "نارندرا مودی" دارد، پس از پایان دیدار سه روزه از مسکو، روز یکشنبه در سفری اعلام نشده به ایران سفر کرد تا با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران دیدار کند. 

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ایران روز یکشنبه گزارش داد که موضوعات منطقه‌ای، دوجانبه و مسائل بین‌المللی در دیدار وزرای دفاع ایران و هند مورد بررسی قرار گرفت. 

دفتر وزارت دفاع هند نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای در خصوص دیدار وزرای دفاع ایران و هند نوشت: هر دو مقام هندی و ایرانی، روش‌های موجود برای پیشبرد همکاری‌های دوجانبه را بررسی کرده و در مورد مسایل امنیتی منطقه‌ای از جمله صلح و ثبات در افغانستان به تبادل نظر پرداختند. 

مذاکرات وزرای دفاع هند و ایران همچنین شامل مسائل امنیتی منطقه‌ای شده است و هر دو طرف توافق کرده‌اند که امنیت در منطقه تنها با مشارکت کشورهای محلی و منطقه قابل دستیابی است. در این راستا، مقامات هند و ایران نظرات خود را در مورد صلح و ثبات در افغانستان به اشتراک گذاشتند. 


ایران و هند پیش از این نیز در افغانستان با یکدیگر همکاری داشتند.


وزارت دفاع هند در بیانیه خود افزود: دو طرف همچنین در مورد مسائل جغرافیایی و سیاسی به تبادل نظر پرداختند. در ارتباط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، امیر حاتمی وزیر دفاع این کشور ابراز امیدواری کرد که هند به عنوان یک کشور مستقل و آزاد، رویکردی عادلانه و بی‌طرف نسبت به مسائل جهانی در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کند. 

هند از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به عضویت غیر دائم شورای امنیت در می‌آید.

وزرای دفاع هند و ایران همچنین در مورد پروژه بندر چابهار گفت و گو کرده‌اند و وزیر دفاع ایران در این دیدار اعلام کرده است که پروژه چابهار یک عامل مهم برای توسعه و رشد افغانستان است. 

هند از موافقت ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در چابهار استقبال کرده است. صادرات کالا از چابهار به مناطق دیگر جهان از جمله جنوب آسیا و آسیای شرقی با وجود شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، افزایش یافته است. 


توئیت سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه هند به ایران

 
جزئیات سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه همزمان با ورود وزیر امور خارجه هند توئیتی را در این باره منتشر کرد.

تنها دو روز بعد از سفر وزیر دفاع هند به تهران، امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه از سوبرامانیام جیشنکار وزیر امور خارجه هند میزبانی می‌کند. در طول گفت‌وگوها، دو طرف بر اراده خود برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه در همه ابعاد تأکید کردند.

 
جزئیات سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران



ظریف: تعامل فعال با همسایگان اولویت اصلی ماست

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار خود با وزیر خارجه هند در توییتر نوشت: «درباره گسترش روابط دوجانبه و تجارت مذاکره کرده و در خصوص مسائل مهم منطقه به تبادل‌نظر پرداختیم، تعامل فعال با همسایگان، اولویت اصلی ماست.»

ظریف تصریح کرد: «از میزبانی همتای هندی‌ خود، سوبرامانیام جایشانکار برای گفت وگوی امروز در تهران خرسندم. درباره گسترش روابط دوجانبه و تجارت مذاکره کرده و در خصوص مسائل مهم منطقه به تبادل‌نظر پرداختیم و تعامل فعال با همسایگان، اولویت اصلی ماست.»

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند پیش از سفر به روسیه و برای دیدار و گفت و گو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز - سه شنبه - وارد تهران شد.
 

تشکر وزیر خارجه هند از میزبانی ظریف

 
جزئیات سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران

سوبرامانیان جایشانکار، وزیر خارجه هند روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: دیداری سازنده با وزیر خارجه ظریف در طول اقامتم در تهران داشتم. بر سر تقویت همکاری‌های دوجانبه به بحث پرداختیم و توسعه‌های منطقه را بررسی کردیم. از میزبانی بزرگوارانه وی متشکرم.

"سابرامانیام جایشانکار” وزیر امور خارجه هند در جریان سفر کوتاه خود به ایران با وزیر امورخارجه کشورمان در محل وزارت خارجه دیدار و رایزنی کرد.

 در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه هند در دی ماه سال گذشته نیز به تهران سفر کرده و با همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی کرد .

این دومین سفر یکی از مقامات عالی رتبه هند به ایران در هفته جاری بود، چنان که وزیر دفاع هند نیز در اوایل هفته به تهران آمد و با همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی  کرد .


منبع:
1. ایلنا/ بازتاب سفر وزیر خارجه هند به ایران در «هندوستان‌تایمز»
2. خبر آنلاین/ رسانه‌های هند درباره سفر وزیر خارجه این کشور به ایران چه نوشتند؟
3. خبر آنلاین/ توئیت سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه هند به ایران
4. ایرنا/ ظریف: تعامل فعال با همسایگان اولویت اصلی ماست
5. ایسنا/ تشکر وزیر خارجه هند از میزبانی ظریف


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.