وحید شمسایی در گفتگو با راسخون:

تمرکزم روی گیتی پسند است، به حواشی کاری ندارم/فوتسال ایران باید فلسفه ی "کی روش" را در پیش بگیرد

ستاره ی سابق فوتسال ایران و جهان با بیان اینکه تمرکزش روی گیتی پسند است و به حواشی کاری ندارد، گفت: زنگ خطر برای فوتسال ما زمانی به صدا در آمد که تیم ملی زیر 19 ساله ها در ایران قهرمانی آسیا را از دست داد اما برای برون رفت از این مشکل باید فوتسال ایران فلسفه ی "کی روشی" را در پیش بگیرد.
يکشنبه، 6 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
تمرکزم روی گیتی پسند است، به حواشی کاری ندارم/فوتسال ایران باید فلسفه ی "کی روش" را در پیش بگیرد
وحید شمسایی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به شرایط تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان اظهار داشت: زمانی که وارد باشگاه گیتی پسند شدم، چند جلسه ای که با مدیران این مجموعه داشتیم، از لحاظ عقیده ای و فکری هم نظر بودیم و تصمیم گرفتیم که همکاری کنیم. به هرحال وقتی دیدم اهداف من و باشگاه در یک راستا قرار دارد، بهتر دیدم که کارم را امسال با این تیم استارت بزنم. امیدوارم بتوانم آنچه که شایسته ی باشگاه است را با کمک مجموعه رقم بزنیم و سال خوبی را پشت سر بگذاریم. یقینا برای رسیدن به موفقیت باید همه چیز دست به دست هم بدهد تا بتوانیم به هدف برسیم. شرایط را مهیا دیدم و انشالله که در ادامه و در مسابقات نتایج خوبی هم بگیریم. خدا را صدهزار مرتبه شکر که این همکاری میسر شد.
 
وی افزود: شروع یارگیری ما هم خدا را شکر خوب بوده است. بازیکنانی را گرفتیم که مد نظرما بودند. البته در یکی دو پست آن طور که می خواستیم نشد اما دیگر شرایط همسو پیش می رود. تمرینات را هم شروع کردیم. مورد دیگری وجود ندارد. ما ابدا به هیچ تیم یا شخص یا حاشیه ای کاری نداریم. مسیرخودمان را انتخاب کردیم و اهدافی را که داریم، پیش می بریم. تلاش ما این است که برای موفقیت تیم پیش برویم. بقیه دست خداست تا ببینیم چطور می توانیم نتیجه بگیریم. اما معتقدم تیمی موفق است که کاری به حواشی نداشته باشد و انرژی و تمرکز خود را روی کارش بگذارد.
 
سرمربی تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان در خصوص اینکه چرا سراغ بازیکنان باتجربه رفته است؟ تصریح کرد: اگر بخواهیم به واقعیت فوتسال ایران نگاه کنیم، بازیکنان سطح اول و کسانی که ملی پوش و به قول معروف تاپ هستند، همه ی آنها بالای 30 سال سن دارند. واقعیت همین است که می بینید. اگر بازیکنان تیم ملی فوتسال را هم ببینید اکثرشان 30 ساله اند و بهترین ها هستند. من هم چون دنبال بهترین ها هستم، مجبور بودم که دست روی بازیکنان بالای 30 سال بگذارم. این بازیکنان توانایی بالایی دارند و برای بازی های مهم ساخته شده اند. امسال باتجربه ها در تیم های مختلف پراکنده شده اند و ما هم تعدادی از آنها را که می خواستیم گرفتیم. به این بازیکنان اعتقاد داریم و می دانیم که چه مهارت هایی دارند. کنار این ستاره ها، خود گیتی پسند بازیکنان جوانی را در اختیار دارد که قراردادشان را تمدید کردیم تا این مسیر سخت را با هم جلو برویم. اگر بتوانیم لیست 16 نفره با لیست بازیکنان امید بدهیم که الان 18 نفر داریم، 9 بازیکن سال گذشته حفظ شدند و 9 نفر هم رفتند. البته تعدادی خودشان خواستند که بروند. ما هم 9 بازیکن جدید اضافه کردیم تا تیم کامل شود. خدا را شکر در این مورد مشکلی وجود ندارد و با موجودی ای که داریم و بازیکنانی هم که گرفتیم در تلاشیم تا به موفقیت برسیم.
 
وحید شمسایی در خصوص تصمیم جدید کمیته ی فوتسال در خصوص برگزاری لیگ برتر فوتسال، گفت: جزو کسانی بودم که دوست داشتیم پلی آف در لیگ برتر برگزار شود و سازوکارش را هم درست می کردند تا نسبت به بازی های بیشتر دستمزدها هم تغییر کند. اما واقعیت این است که خیلی از تیم ها به لحاظ مالی توانایی و کشش پلی آف را نداشتند تا آخر مسابقات بروند. اما امسال به دلیل بیماری منحوس کرونا اتفاقاتی افتاد که سازمان لیگ مجبور شد تز و روش جدیدی در پیش بگیرد. به نظرم امسال جذابیت خاص خودش را خواهد داشت. چون 2 گروه 7 تیمی داریم که 3 تیم از هرگروه بالا می آیند. این 6 تیم صعود کرده بازی های خود را رفت و برگشت انجام می دهند و در نهایت قهرمان مشخص می شود. به نظرم این یک روش جدید است و می تواند اتفاقات خودش را داشته باشد. باید از قانون تمکین کنیم. متاسفانه در شرایطی که موج سوم کرونا تشدید شده، تنها راه همین بود. چون پلی آف هم وجود ندارد، زیاد مهم نیست.
 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه باید فوتسال ایران دنبال پشتوانه سازی برود، تاکید کرد: در بخش استعدادیابی و کار با جوانان، علی صانعی مشغول کار است. صادقانه می خواهم بگویم که او در این بخش خیلی می تواند کمک کند. ما دو برهه در فوتسال داشتیم که برای ما پشتوانه سازی کرد. حضور جراندینو بود که وقتی رده پایه ها را در اختیار داشت، استعدادهای تاثیرگذاری را کشف و روانه ی مجموعه ی بزرگسالان کرد. مربیانی هم مثل حسین شمس در رده ی بزرگسالان بودند که توانستند مدیریت خیلی خوب داشته باشند و چندین و چندسال از این سرمایه ها استفاده و بچه ها را هدایت کردند. زمان درودگر هم این اتفاق افتاده بود و توانسته بودیم پایه های خیلی خوبی داشته باشیم. ماحصل آن دوره ی جراندینو این بود که ستاره ها از دل آن بیرون آمدند و هنوز هم دارند بازی می کنند. وقتی جراندینو پایه های فوتسال ما را ساخت، خسوس کاندلاس آمد و این کار خوب را ادامه داد. شاید 2، 3 سال به لحاظ نتیجه گیری آن طور که می خواستیم نشد اما خسوس داشته های خوبی را به جا گذاشت و بعد از آن ناظم الشریعه آمد و تلاش کرد تا تیم سوم دنیا شد.
 
ستاره ی نه چندان دور فوتسال ایران و جهان ادامه داد: حالا استعدادیابی را شروع کرده اند و در این بخش کار را به علی صانعی سپرده اند که معتقدم تبحر او در بخش پایه فوق العاده است. این را جدی و بدون تعارف می گویم. امیدوارم نسل بعدی فوتسال ما مثل همان نسلی شود که جراندینو آن را کشف کرد. می گفتم جراندینو برای بزرگسالان کارایی ندارد ولی برای رده های پایه فوق العاده بود. الان هم امیدوارم که صانعی آن راه را در پیش بگیرد و نسل خوبی را برای پشتوانه ی تیم ملی بسازد. واقعیت این است که سن فوتسالیست وقتی از 30 سال به بالا می رود، مگر چقدر می تواند  بازی کند؟ چقدر توانایی دارد؟ بالاخره باید پشتوانه سازی انجام شود. یادمان باشد، روزی که درودگر به عنوان رئیس کمیته ی فوتسال وارد این عرصه شد، این مسیر خوب پیش رفت. بعد آدم های بزرگی مثل حسین شمس و انصاریفرد و صالح آمدند. بعد سکان سپرده شد به ناظم الشریعه و الان هم پشتوانه سازی دست صانعی است. امیدوارم این مسیر قشنگ و ادامه دار باشد.
 
وحید شمسایی در پایان گفت: ما باید به آینده امیدوار باشیم اما آن موقع که در رده 19 سال در کشور خودمان قهرمانی آسیا را از دست دادیم، زنگ خطر برای فوتسال ما به صدا در آمد. باید واقعیت را بگوییم بدون رودربایستی. فلسفه ی فوتبال ما باید فلسفه ی "کی روشی" باشد. او آمد یک تغییر اساسی در فوتبال ایران ایجاد کرد. او به واسطه ی این تغییرات بازیکنان هم سطح و خیلی خوبی را در همه ی پست ها ساخت. بازیکنانی که جوان بودند به آنها اعتماد کرد و آنها باتجربه شدند و سالها فوتبال ایران از آنها سود برد. هنوز هم نسلی که کی روش به آنها بها داد را می بینیم که در تیم ملی نقش اساسی دارند. فوتسال ما هم باید تغییرات اساسی ایجاد کند و به جوانان بها بدهد تا هم پشتوانه سازی کرده باشیم و هم سال ها بتوانیم از آن سرمایه ها استفاده کنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.