دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی، امروز سه‌شنبه در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز ‌شد. نام محمد امامی در جلسات رسیدگی به پرونده بانک سرمایه و بخش مربوط به «سید محمدهادی رضوی» و «احسان دلاویز» برده و از او به عنوان متهم یاد شده بود.
سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟
به گزارش راسخون؛ محمد امامی از متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه به‌شمار می‌رود که براساس آنچه در جلسات محاکمه هادی رضوی، حسین هدایتی و احسان دلاویز عنوان شده بود وی نقش مهمی در پرداخت‌های بدون حساب و کتاب به بسیاری از افراد داشته است.

نماینده دادستان در یکی از جلسات دادگاه گفته بود: امامی در سال 86 وضعیت مالی سبکی داشته و جهش ثروت او از زمانی است که با بخشایش آشنا می‌شود و دلاویز او را به بخشایش معرفی می‌کند. امامی در ابتدا دلالی می‌کرده و برای دیگران وام می‌گرفته و شخصی به‌نام امیر فرزان را به گروه خود اضافه کردند.

وی افزود: احسان دلاویز به‌عنوان مشاور برای یک شرکت فیلم‌سازی کار می‌کرده اما امامی بعد از آشنایی با دلاویز و امیر فرزان ابتدا به دلالی شدید و تقریباً انحصاری در بانک سرمایه روی می‌آورد تا از بانک سرمایه برای دیگران تسهیلات و ضمانت‌نامه بگیرد.

وی در ادامه به اظهارات آرمان علمایی مشاور وقت مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: با اعلام نفوذ امامی در غندالی، خانی به‌عنوان مدیرعامل بانک سرمایه منصوب شد و آقای یارمحمدی به‌عنوان نماینده امامی به بانک سرمایه مراجعه می‌کرد و خانی ریخته‌گران و امامی مصوبات متعددی را برای پرداخت تسهیلات صادر کرده بودند و از این طریق بخشی از مشکلات امامی حل‌وفصل شده بود.
 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

همزمان با اوج‌گیری شیوع کرونا در کشور، قوه قضائیه تصمیم گرفت تعداد زیادی از زندانیان را با رعایت دستورالعمل مربوطه روانه مرخصی کند تا از گسترش این بیماری در محیط زندان‌ها جلوگیری کند.

پس از نوروز 99 بود که با انتشار نامه‌ای منسوب به برخی هنرمندان کشور و درخواست آزادی محمد امامی سرمایه‌گذار سریال شهرزاد و یکی از متهمان فساد بانکی کشور، بار دیگر پرونده پول‌های کثیف و ارتباط زیرپوستی این مسئله با بدنه سینمایی کشور مطرح شد.

سوژه پول‌های کثیف در سینما، در پی بازداشت فرد مذکور به‌همراه سید هادی رضوی به‌عنوان متهمین بانکی و پولی مطرح شد و تا مدتی مورد توجه رسانه‌های فرهنگی و هنری کشور قرار گرفت.  اما بعد از مدتی این سوژه نیز مانند دیگر سوژه‌ها خاموش شد و به‌تعبیری در بایگانی قرار گرفت.
 

با پرونده محمد امامی بیشتر آشنا شوید

 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

احتمالا بارها به نام "محمد امامی" برخورده‌اید، اگر با نام او پیرامون تسهیلات و بانک سرمایه بیگانه باشید، به حتم از نام وعنوان او در سینما و شبکه‌خانگی یا شنیده‌ یا خوانده‌اید. شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که برای اولین‌بار خبر دستگیری محمد امامی منتشر شد؛ امامی یکی از سرمایه‌گذاران سینمای ایران و همین‌طور شبکه نمایش خانگی بود که به اتهام پولشویی و اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان مدتی را در بازداشت به‌سر برد. بعد از این اتفاق از غلامرضا موسوی، رئیس کانون تهیه‌کنندگان سینمای ایران گرفته تا امیر خجسته، رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، افراد بسیاری درباره فعالیت‌های محمد امامی اظهارنظر کردند.
 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟
 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

موسوی به مواردی از پولشویی محمد امامی اشاره کرد و گفت که این شخص عضو رسمی کانون تهیه‌کنندگان نیست و امیر خجسته هم گفت: «تخلفات این تهیه‌کننده در فراکسیون مبارزه با مفاسد مجلس مورد بررسی قرار گرفته و مواردی مربوط به پولشویی او اثبات شده است که مجلس برای بررسی بیشتر، این موضوع را به دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه ارجاع داده است.» کمپین «نه به شهرزاد» در شبکه‌های اجتماعی از همین نقطه بود که آغاز شد.

نادر فتوره‌چی، روزنامه‌نگار سابق آغازگر این کمپین بود و تعدادی از کاربران فضای مجازی که اکثرا شهروندان معمولی بودند، به این جریان پیوستند. خواسته اعضای کمپین «نه به شهرزاد» توقف تولید سری دوم این مجموعه به‌عنوان یکی از پروژه‌های محمد امامی تا روشن شدن منابع مالی آن بود و مدتی هم در ظاهر این اتفاق افتاد، اما بعدها مشخص شد که عوامل مجموعه به‌طور مخفیانه در همان مدت هم مشغول ضبط بعضی از پلان‌های سریال بودند و توقف پروژه، فریبی بیش نبوده است. پس از آنکه غلامرضا موسوی اعلام کرد محمد امامی عضو رسمی کانون تهیه‌کنندگان نیست، دیگر در هیچ‌کدام از پروژه‌های متعددی که امامی تولید کرد، نام او به‌عنوان تهیه‌کننده درج نشد و صرفا از عبارت سرمایه‌گذار برای اشاره به این شخص استفاده می‌شد و حتی گاهی اسمی از او در تیتراژ به میان نمی‌آمد.

محمد امامی، مالک موسسه تصویرگستر پاسارگاد بود اما این قضیه مخفی می‌شد و تا مدت‌ها وقتی اسم این موسسه می‌آمد، نام علی اسدزاده به‌عنوان مدیرعامل قید می‌شد و گمان می‌رفت مالک موسسه خود اوست.

در حقیقت اتهام محمد امامی گرفتن وام‌هایی با مبالغ کلان به بهانه پروژه‌های فرهنگی بود؛ وام‌هایی که حداقل ده‌ها برابر بیشتر از مبالغ صرف‌شده در این پروژه‌ها بودند.

محمد امامی به‌رغم مفتوح بودن پرونده‌اش در قوه قضائیه به دلیل اتهام اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان، چندین و چند پروژه سینمایی دیگر را هم جلوی دوربین فرستاد که از «ابد و یک روز» گرفته تا «خوب، بد، جلف» و فیلم‌هایی مثل «مصادره»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «بمب» و «اتاق تاریک»، همگی جزء این پروژه‌ها بودند. چند روز بعد از برگزاری دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، محمد امامی از کانادا ویدئویی منتشر کرد که در آن اعلام می‌شد قصد شکایت از نادر فتوره‌چی را به‌عنوان آغازگر کمپین نه به شهرزاد دارد.
 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

اما یک نکته قابل توجه، عدم حضور محمد امامی در هر دو دادگاهی بود که بنا بر شکایت او برگزار شده بودند. همین نکته و همچنین عدم حضور امامی در مناظره‌ای که مد‌ت‌ها پیش از این دادرسی، در یکی از رسانه‌ها برگزار شد و به ماجرای شهرزاد و تخلفات مالی آن مربوط می‌شد، تردیدها درباره اینکه اساسا امامی در ایران باشد را به‌شدت تقویت کرد.

از طرفی درباره مخارج خانه سینما هم شبهاتی مطرح شد که عمده‌ترین آنها به هزینه‌های جشن سالیانه این صنف برمی‌گشت. با ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده، مدیرعامل خانه سینما اعلام کرد امسال چنین جشنی برگزار نمی‌شود که البته برگزار شد و این اظهارات به ‌انگیزه کم کردن حساسیت‌ها بیان شده بودند؛ اما نکته اینجاست که گفته می‌شد اسپانسر جشن خانه سینما هم محمد امامی بود.

البته این صحبت‌ها از سوی سخنگویان خانه سینما نه تایید و نه تکذیب شده‌اند. همچنان‌که پیچیدگی ماجرای امامی درحال بیشتر شدن بود، زمزمه‌هایی راجع‌به بازداشت او مطرح شدند که تایید یا تکذیب آنها توسط رسانه‌ها به‌طور مستقل بسیار دشوار بود. اما مدتی گذشت تا مشخص شود دلیل غیبت امامی، نه حضور او در خارج از کشور، بلکه بازداشت این شخص است.
 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

بعد از مدت‌ها بالاخره در نهم مهر ماه ۱۳۹۷ مشخص شد محمد امامی دستگیر شده است.

حالا امروز از بازداشت "موقت"  تهیه‌کننده مجموعه "شهرزاد" حدود 2 سال است که می‌گذرد، بسیاری در جریان پرونده‌های متعدد بانک سرمایه که مدت‌ها بعد از او بازداشت شدند، آمدند و رفتند، اما کماکان این پرونده محمد امامی‌ست که با پیچیدگی‌ها و ابهامات خود مواجه است.
 

چند نکته درباره کیفرخواست محمد امامی

 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

1- در کیفرخواست محمد امامی هیچ اشاره‌ای به شهرزاد و شهرزادی‌ها نشده است. همانطور که می‌دانید برخی رسانه‌ها بسیار کوشیدند تا این مجموعه پرمخاطب و موفق را آلوده نشان دهند. شهرزاد با همه استقبال مخاطبان و تحسین منتقدان درحالی مورد بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفت که جمع جبری هزینه آن بیش از سریال "معمای شاه" نبود و فصل نخست آن با میانگین حدود 12 و نیم میلیارد هزینه، چیزی حدود 19 میلیارد فروخت. نکته جالب‌تر اینجاست که تنها درآمد حاصل از فروش زنجیر مرغ آمین سریال «شهرزاد» یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است، عددی بیش از فروش خیلی از کارهای سینمایی که یا با پول بیت‌المال یا کارت‌های اجاره‌ای ساخته شده بودند و می‌شوند.

2-   در کیفرخواست محمد امامی تنها به ورود 2 میلیارد تومان پول مشکوک به سینما اشاره شده است. رقمی که تمامی اهالی سینما از سینماگر تا فعالان رسانه‌ای ولو اگر منتقد سرسخت محمد امامی هم که باشند می‌دانند بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است؛ و این همه هیاهوی برخی محافل و رسانه‌ها طی 3-4 سال گذشته درباره اتهام ورود پول‌های کثیف و پولشویی و... به عرصه هنر و سینما تنها روی مبلغ اتهامی 2 میلیارد تومان ایستاده است؛ در حالی که با همین دستاویز، این رسانه‌ها و محافل طی سال‌های اخیر چه تهمت‌ها که به تهیه کننده شهرزاد، در قالب مصاحبه، گزارش و گفت‌وگو و البته ساخت کلیپ آنهم با هزینه‌های گزاف نزدند.
 
3-  نبود حسابرسی و کارشناسی مالی در پرونده و متعاقبا کیفرخواست محمد امامی دیگر مورد قابل تامل کیفرخواست اوست. مگر می‌شود پرونده‌ای با این حجم از اعداد بدون حسابرسی مالی به کیفرخواست بدل شود. آنهم در شرایطی که دادگاه تمامی متهمان بانک سرمایه با کارشناسی مالی روانه دادگاه شده است و اساسا نمی‌تواند هم جز این باشد. امید است با حسابرسی دقیق اعداد و ارقام شفاف شوند و امید به اجرای عدالت تقویت شود.

فارغ از نکات مطروحه، دیگر مورد مهم پیرامون پرونده محمد امامی مرتبط با توافق با بانک سرمایه است. محمد امامی بارها و بارها و در زمان‌های متفاوت و متعدد با ایراد نامه به مدیران وقت بانک سعی در توافق با بانک داشته است که حتی با همه تلاش بخشی از دادسرا در راستای شکل‌گیری این مهم بازهم بانک از نشستن بر سر میز مذاکره و بازگرداندن پول به خزانه خود سرباز زده است. از سعی محمد امامی در مسیر احقاق این مهم در سال‌های 95 و 97 که بگذریم، به همین ماه‌های اخیر می‌رسیم، جایی که او هر زمان مغایر با نظر مدیران و مسئولان بانک قصد توافق داشت، عوامل بانک پا پیش نگذاشتند تا آخرین نشست او نیز که توسط معاون سرپرست دادسرا با حضور نمایندگان بانک برای بازپس‌گیری املاک و دفع اختلاف‌ها ایجاد شده بود هم به نتیجه نرسد. امید است در راستای حمیت به سرمایه بیت‌المال هم که شده دستگاه محترم قضایی از تفکر و یا دستان پنهان احتمالی عوامل ممانعت از توافق پرده بردارند تا برای مردم روشن شود که بدهکار کیست و طلبکار کدام است.
 
 دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

البته شاید یکی از دلایل این موضوع به املاک ارزنده و سهل‌البیع محمد امامی بازمی‌گردد که در اختیار بانک است. املاکی که تنها ارزش یکی از آن‌ها با کل عدد حتی با سود و دیرکرد میزان اختلاف او با بانک سرمایه برابری می‌کند.

اجحافات نظام بانکی در حق محمد امامی چه در باب ارائه تسهیلات و چه در باب تهاتر املاک، کارشناسی‌ها، استناد به گزارش‌های واهی برخی بازرسان و ضابطان در بند از دیگر اوراق نخوانده پرونده اوست که در فرصتی دیگر به تفصیل می‌توان به آن‌ها پرداخت.


دومین جلسه محاکمه «محمد امامی» برگزار شد

 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟

دومین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی محمد امامی از متهمان پرونده بزرگ بانک سرمایه صبح امروز، 15 مهر ماه 99 در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای دومین جلسه رسیدگی به پرونده، قاضی از نماینده دادستان خواست به ادامه ارائه کیفرخواست بپردازد.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: اقدامات مجرمانه شبکه مرتبط با فساد در بانک سرمایه مشتمل بر اتهامات انتسابی ۳۴ نفر از متهمان است که با محوریت محمد امامی و امیر فرزان راد از طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سهامدار عمده در بانک سرمایه نقشه‌های مجرمانه خود را در بستر بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به دو نهاد مزبور پیاده‌سازی کردند.

وی ادامه داد: این افراد از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان دو نهاد مزبور و کارشناسان رسمی دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه‌های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، خارج کردند.

نماینده دادستان گفت: همچنین در مقام تسویه تسهیلات با سررسید گذشته در پوشش انجام معاملات به تهاتر املاک با توسل به حربه گرانمایی اقدام کردند که این اقدامات حول چهار موضوع از جمله اخذ تسهیلات کلان در قالب عقد مشارکت مدنی مجموعا مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان بوده است.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۲ متهم دیگر پرونده ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد؛ در این جلسه، رسول قهرمانی نماینده دادستان به قرائت بخش اول کیفرخواست ۲۴۰ صفحه ای متهمان و دلایل انتساب جرم پرداخته بود.

 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟
 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟


دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟
 
دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟


دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟


دومین جلسه محاکمه محمد امامی برگزار شد/ محمد امامی کیست؟


منبع:
1.جهان نیوز/ دستگیری محمد امامی، سرمایه‌گذار کلان سینما/ یوم‌الحساب سلبریتی‌های ایرانی+ جزییات
2. عصر ایران/ با پرونده محمد امامی از شهرزاد تا نبود حسابرسی
3. تسنیم/ آغاز دومین جلسه محاکمه محمد امامی+عکس
4. انتخاب/ امروز؛ دومین جلسه محاکمه «محمد امامی»
5. مشرق نیوز/ خروج بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از بانک سرمایه در پوشش دریافت تسهیلات/ پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان دو نهاد
6. تسنیم/ دومین جلسه محاکمه محمد امامی
7. توئیتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.