ثبت۳۷هزار شکایت از ساخت و سازهای تهران/ مزاحمت سازندگان ساختمانی برای همسایه ها

ساخت و ساز مسکونی و تجاری و ترمیم خانه ها و بناهای فرسوده به خصوص در کلان شهرها بسیار زیاد است.این ساخت و سازها نیز معمولا با ایجاد سر و صدا، سد معبر ساختمانی، تجاوز به حریم معابر، سقوط مصالح و … همراه هستند
جمعه، 16 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ثبت۳۷هزار شکایت از ساخت و سازهای تهران/ مزاحمت سازندگان ساختمانی برای همسایه ها
به گزارش راسخون، فرآیند ساخت و ساز می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا، سد معبر، تجاوز به حریم معابر و حتی سقوط مصالح شود. هر یک از این موارد به تنهایی می‌تواند باعث سلب آسایش مردم شود، به خصوص برای همسایه‌ها! ساختمان‌هایی که در مجاور سازه در حال ساخت هستند، بیشترین آسیب را در طول دوره ساخت متحمل می‌شوند

مدیرکل ساختمان و معماری معاونت شهرسازی شهرداری تهران در مورد ثبت بالای شکایات مردمی از آلودگی صوتی و محیطی ناشی از ساخت و سازها، گفت: در سامانه ۱۳۷ در شش ماهه نخست سال جاری حدود۳۷ هزار شکایت مردمی از آلودگی صوتی و محیطی ناشی از ساخت و ساز ثبت شده است، این  در حالی است که ۱۸ هزار کارگاه ساختمانی در تهران فعال است و با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که برای هر کارگاه حدود ۳ الی ۴ تماس شکایت ثبت می شود.

علی صالحی با بیان اینکه شهرداری تهران نیز معتقد است که فعالیت کارگاه های ساختمانی موجب آزار و اذیت مردم شده و خواهان اصلاح این وضعیت است، افزود: اما دقت داشته باشید که در شورایعالی ترافیک مصوبه ای وجود دارد مبنی بر اینکه وسایل نقلیه سنگین همچون کامیون،ماشین آلات حمل بتن و... که در امر ساختمان سازی به کار گرفته می شوند، در طول روز اجازه ورود و تردد در تهران را ندارند و تنها در ساعت مشخص ۲۲ تا ۶ صبح می توانند در سطح شهر تردد کنند.

صالحی در مورد لزوم تعیین ساعت کاری برای کارگاه های ساختمانی نیز با بیان اینکه با توجه به اعمال این محدودیت تردد، عملا بخشی از فعالیت کارگاه های ساختمانی همچون گودبرداری، بتن ریزی، حمل نخاله، حمل مصالح و... به ساعت شب موکول می شود، افزود: در حال حاضر برای حل این مشکلات طرحی را به شورای شهر مطرح کردیم که با هماهنگی پلیس بخشی از فعالیت های ساختمانی که مشکلات ترافیکی به همراه ندارد، به ساعات روز موکول شود.

مدیرکل ساختمان و معماری معاونت شهرسازی شهرداری تهران افزود: مدیریت فعالیت ساعات ساخت و ساز سخت است چراکه این مسئله به ترافیک گره خورده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت ساختمانی در روزهای تعطیل، متوقف نمی شود، ادامه داد: این مسئله نیز بررسی شده، اما پلیس می گوید تردد کامیون های مخصوص ساخت و ساز یا در شب باشد یا در روز جمعه و این احتمال نیز وجود دارد که اگر روزهای جمعه کارگاه را تعطیل کنیم ممکن است کار در ساعت شبانه طول بکشد و شبهای بیشتری مردم درگیر سروصدای ناشی از کارگاه ساختمانی باشند.
 

قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز



ثبت۳۷هزار شکایت از ساخت و سازهای تهران/ مزاحمت سازندگان ساختمانی برای همسایه ها
 
ساختمان سازی همواره با مواردی مانند: تخریب، آهن ریزی، گود برداری و … همراه است، که در نتیجه آلودگی صوتی و زیست‌محیطی بالایی داشته و موجب اذیت و نارضایتی همسایگان می شود.

تضییع حقوق شهروندی و سلب آرامش افراد، امری است که باید با آن برخورد شود.بر این اساس لایحه ای در سال ۱۳۷۴ مربوط به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تصویب رسید که هدف آن وضع مقررات ملی ساختمان برای اطمینان از ایمنی، بهداشت و سلامت، آسایش ساکنین بوده است.

در ماده ۳۳ این قانون آمده است که:
تدوین اصول و قواعد فنی ضروری و مرتبط با قانون مزبور، به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است و به مجموع اصول و قواعد فنی و آیین نامه اجرا و کنترل آن، مقررات ملی ساختمان گفته می شود. 

بر این اساس مطابق با ماده ۳۴ این قانون که آخرین ویرایش آن در سال ۹۲ انجام شده است:

شهرداری ها و تمامی افراد و ارگان های مرتبط با امور ساختمان سازی، مکلف به اجرای مقررات ملی ساختمان هستند.

مسئولیت نظارت بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است و در صورت نیاز، مراجع مربوطه باید اطلاعات و نقشه های فنی ساختمان را در اختیار این وزارتخانه قرار داده و همکاری های لازم را انجام دهند.

چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد با ذکر دلایل و مستندات، دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار به مهندس ناظر و مرجع صدور پروانه ذیربط ابلاغ می شود و تا زمان رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری می باشد.

در طی آنچه در مقررات ملی ساختمان آمده است و وزارت مسکن و شهرسازی نیز بر آن نظارت دارد، حقوق همسایه در ساخت و ساز دارای قوانینی به شرح زیر است:

هرگونه اقدامی که باعث آلودگی صدا یا ایجاد مزاحمت برای ساکنان مجاور شود عملی خلاف قانون بوده و مالکان یا سازندگان این گونه اماکن این حق را ندارند که محدودیت تردد را بهانه ایجاد مزاحمت نمایند. به این دلیل سازندگان بهتر است مصالح سنگین را به محل ساخت بنا حمل کرده و روزها با استفاده از تجهیزاتی همانند جرثقیل اقدام به تخلیه بار نمایند.

ساختمان سازی باید در ساعات مشخص انجام شده و تا ساعت ۲۱ به پایان برسد. برای آلودگی صوتی از ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب، استاندارد صدا ۵۵ دسی‌بل و از ساعت ۱۰ شب تا هفت صبح، استاندارد صدا ۴۵ دسی‌بل باشد (این قانون به دلیل وجود شبهات و عدم اعمال جریمه به درستی اعمال نمی‌شود).

تردد ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها در شب جهت حمل و تخلیه مصالح که ممکن است باعث سلب آسایش همسایه‌ها شود، باید در روزهای عادی بین ساعات شش تا ۱۲ صبح و روزهای تعطیل بین ۱۰ شب تا شش صبح انجام شود.

ساختمان‌های بلند که موجب تضییع حقوق همسایه در استفاده از نور، مناظر و مواهب طبیعی می‌شوند، ممنوع است ( این قانون مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۱۳۷۸ است، ولی به هیچ عنوان اجرا نمی‌شود).

سازنده موظف به پیام رسانی مؤثر و مطلوب به منظور تامین ایمنی، بهداشت کار و حفاظت محیط زیست در داخل و اطراف کارگاه ساختمانی است. او این کار را باید با استفاده از علائم تصویری هشداردهنده، الزام کننده و آگاه کننده مطابق مفاد مبحث « علائم و تابلوها (مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان )» انجام دهد.

کارگاه ساختمانی باید به طور کاملاً مطمئن و ایمن محصور شده و از ورود افراد متفرقه و غیرمسئول به داخل آن جلوگیری شود. همچنین در اطراف کارگاه ساختمانی نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده که در شب و روز قابل رویت باشد، ضروری است.

مسدود یا محدود نمودن موقت پیاده‌روها و سایر معابر و فضاهای عمومی، برای تخلیه مصالح، وسایل و تجهیزات و یا انجام عملیات ساختمانی ممنوع است، مگر مجوز از مراجع ذیربط برای مدت معین و با رعایت مفاد مورد نظر اخذ شود.

بدین ترتیب افراد باید تمامی قوانین و مقررات مربوطه را هنگام ساخت و ساز ساختمان، رعایت و نظارت کرده و هیچ گونه مزاحمتی اعم از آلودگی صوتی و … برای همسایگان و مجاوران ایجاد نکنند.
 

مزاحمت قابل پیگیری است


ثبت۳۷هزار شکایت از ساخت و سازهای تهران/ مزاحمت سازندگان ساختمانی برای همسایه ها
 
در زمینه ساعت کاری کارگاه های ساختمانی قانون مشخصی وجود ندارد.

همچنین میزان ایجاد گرد و خاک منوط به ایجاد زباله یا میزان CPM گرد و خاک ایجاد شده است.

در زمینه میزان دسی بل حاصل از سروصداهای ناشی از ساخت وساز نیز قانونی وجود ندارد،

اما یک قانون کلی در این زمینه بیان میدارد هر نوع ساخت وساز نباید به همسایگان مجاور آزاری برساند،

ولی تعریف این که این آزار چیست در قانون وجود ندارد.

به طور معمول در صورت بروز شکایت در این گونه موارد محاکم از یک کارشناس در زمینه میزان سروصدا،گردو خاک، آلاینده ها و تکه های فوم پخش شده در هنگام انجام کار نظرخواهی میکنند که،آیا میزان موارد یادشده مطابق عرف معمول است یا خیر و با همین مواردی که فقط درعرف وجود دارد،
شاید بتوان از ایجاد مشکل پیشگیری کرد.

درصورت وجود شکایت، دادگاه فرد مورد تأیید خود رابه محل موردنظر میفرستد ومیزان ذرات آلاینده توسط وی اندازه گیری میشود.اگر مشکلات بیش از حد باشند غیرمجاز تلقی میشوند.

در زمینه صدا هم میزان دسی بل غیرمجاز اندازه گیری میشود، گفتنی است این افراد مورد تأیید قوه قضائیه هستند،که قابلیت تشخیص موضوع را به لحاظ علمی دارند و از کارشناسان رسمی هست.پس از بررسیهای لازم چنانچه میزان آلاینده ها مطابق عرف نباشد دادگاه از سازنده درخواست میکند،آزار  واذیت به وجود آمده راقطع کرده وبا توجه به میزان خسارت وارده که توسط کارشناس برآورد میشوند،محاکم مربوطه دستور به دریافت خسارت از سازنده میدهند.

باوجود این درکشور مااین گونه مسائل درهمان ابتدای امر به دلیل اینکه باایجاد درگیری و طرح پرونده در دادگاه،سازندگان متحمل خسارت خواهند شد، حل و فصل میشوند، زیرا در غیر این صورت به دلیل وجود پرونده قضایی،شهرداری دستور قطع ساخت وساز میدهد وسازنده بلافاصله به فکرحل مسئله میافتد تااز بروز خسارت ها جلوگیری کند.


منبع:
1.ایسنا / ثبت۳۷هزار شکایت از ساخت و سازهای تهران/درخواست از شورای شهر برای فعالیت روزانه ساختمانی
2.خوشسازان / شرایط و ضوابط حاکم بر همسایگی و آزار و اذیت ناشی از ساختمان سازی
3.الوسلام وکیل / شکایت از ساخت و ساز همسایه ها
4.ویکی ساختمون / حقوق همسایه در ساخت و ساز : کارفرما بداند تا کار به شکایت نرسد!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.