نتانیاهو به دنبال شریک جرم در ماجراجویی جدید؟

تیم رسانه‌ای اسرائیل، با هدفی مشخص سفر و دیدار نتانیاهو با بن سلمان را رسانه‌ای کردند. اقدامی که نشان می دهد صهیونیست‌ها به دنبال یک ماجراجویی و اقدامات تنش آفرین در دو ماه باقی مانده تا دولت ترامپ است.
جمعه، 7 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نتانیاهو به دنبال شریک جرم در ماجراجویی جدید؟
هفته گذشته بالاخره یکی از شایعاتی که هر چند ماه یک‌بار تیتر یک اخبار می‌شد، رنگ واقعیت به خود گرفت: «دیدار نتانیاهو و بن سلمان». صبح 3 آذر ماه بود، که رسانه‌های مختلف اسرائیلی از سفر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به شهر نیوم در عربستان و دیدار با بن‌سلمان خبر دادند. بنیامین نتانیاهو در پاسخ به سوال خبرنگاران سعی کرد از پاسخ دادن فرار کند.
 
او این گزارش‌ها را تایید یا رد نکرد و گفت: «سال‌هاست که من در قبال چنین مسائلی سکوت می‌کنم و الان هم قصد ندارم سکوتم را بشکنم. سال‌هاست که من از هیچ تلاشی برای تقویت اسرائیل و توسعه حلقه صلح فروگذار نکرده‌ام.»

هرچند رسانه‌های مختلف اسرائیلی از جمله رادیو ارتش این رژیم، به تایید ضمنی یا علنی ادعای دیدار نتانیاهو و بن سلمان پرداختند، اما سعودی‌ها آنرا تکذیب کردند. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در توییتی نوشت: «من گزارش‌ رسانه‌ها درباره دیدار ادعایی ولیعهد با مقام‌های اسرائیلی در جریان سفر مایک پومپئو (وزیر خارجه آمریکا) را دیده‌ام. چنین دیداری رخ نداده است. تنها مقام‌های رسمی حاضر آمریکایی و سعودی بودند.»
 

سفری سری؛ حتی مخفی از صهیونیست ها

یکی از حاشیه‌های پررنگ سفر نتانیاهو به عربستان، جدال رسانه های عبری در خصوص اقدام نتانیاهو بدون هماهنگی با برخی سران اسرائیل بود. روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» در مطلبی نوشت، «آویو کوخاوی» فردی بود که سفر نتانیاهو به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی را از طریق رسانه‌ها با خبر شد. کوخاوی همچنین نمی‌دانست که «آوی بلوت» منشی نظامی نتانیاهو که تحت امر خودش فعالیت می‌کند، به همراه نتانیاهو به عربستان رفته است.
 
به گفته مسئولان امنیتی، این یک مورد از موارد متعددی است که نشان از عدم اطمینان نتانیاهو به کوخاوی دارد. این وضعیت از زمان آغاز به کار کابینه جدید شروع شده است. یک مقام امنیتی اسرائیلی در این باره گفت که نتانیاهو، «بنیتی گانتز» و «آویو کوخاوی» را به یک چشم می‌بیند و این دو از زمان خدمتشان در تیپ چتر بازان در ارتش با یکدیگر بودند و «گانتز» کمک بسیاری برای روی کار آمدن کوخاوی و تکیه به منصب ریاست ستاد مشترک کرد.
 
حتی برخی رسانه‌ها می‌گویند شخص دوم کابینه ائتلافی نتانیاهو یعنی گانتز هم از خبر بی‌خبر بوده است. به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، بنی‌گانتز وزیر جنگ رژیم اسرائیل دوشنبه شب از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم به دلیل انتشار اخبار دیدار روز یکشنبه خود با «محمد بن سلمان» ولی عهد آل سعود انتقاد کرده است. نتانیاهو، پیشتر، حتی گانتز را در جریان توافق عادی سازی روابط با امارات و بحرین نیز قرار نداده بود.
 
این اتفاقات احتمال فروپاشی کابینه‌ای که چند ماه درگیر تصویب بودجه سال آینده میلادی است را افزایش می‌دهد. گانتز هفته گذشته گفته بود اگر بودجه تصویب نشود، از کابینه استعفا داده و به سمت برگزاری انتخابات جدید خواهند رفت. سفرهای مخفیانه نتانیاهو را می‌توان تیر خلاص به چالش داخلی اسرائیل دانست.
 

چرا این دیدار علنی شد؟

اما سوال مهمی که در اذهان باقی ماند؛ چرایی علنی شدن سفر و مباحث مطرح شده در دیدار نتانیاهو و بن سلمان که اتفاقا با حضور پمپئو وزیرخارجه آمریکا برگزار شده است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی فاش کرد. نشست نخست وزیر اسرائیل و ولیعهد عربستان شامل دو پرونده ایران و عادی سازی روابط بوده؛ دیداری که حدود 2 ساعت هم طول کشیده است.
 
به باور بسیاری از تحلیل‌گران، سفر نتانیاهو به وضعیت ترامپ در آمریکا بی‌ربط نیست. تیم تندرو صهیونیستی آمریکا با همراهی اسرائیل و عربستان ممکن است در دو ماه باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ، اقدامات ماجراجویانه و پرتنشی را علیه ایران یا گروه‌های محور مقاومت به عنوان ابزار قدرت منطقه ای ایران به مرحله اجرا در‌آورند.
 
ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها در منطقه، یک شریک و همراه جدی در منطقه با خود همراه خواهد داشت؛ کسی که به نظر می‌رسد بیش از دیگر سران کشورهای منطقه نگران آینده سیاسی خود در صورت به قدرت رسیدن بایدن است. بایدن، بارها در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته، بن سلمان را به دلیل داستان خاشقچی تحت فشار قرار خواهد داد.
 
هم‌چنین مجتهد فعال توییتری و افشاگر پشت پرده خاندان سعودی در رشته توییتی از مفاد دیدار نتانیاهو، بن‌سلمان و پمپئو نوشت. او معتقد است: «دیدار نتانیاهو، بن‌سلمان و پمپئو به منظور عادی‌سازی نیست، بلکه هدف حمله ایران است!
 
مجتهد دلایل خاص خودش را برای چرایی این ادعایش مطرح کرده است. او می‌گوید دلیل این حمله احتمالی عبارت است از: «جلوگیری از احیای فعالیت هسته‌ای به دلیل از سرگیری توافق بعد از بایدن و از بین بردن آن از نظر اقتصادی تا با رفع محاصره بعد از بایدن تقویت نشود.
 

پاسخ محورمقاومت؛ تهدید علنی با اقدام عملیاتی؟

درست در روزی که نتانیاهو به دیدار بن‌سلمان رفته بود، دشمن مشترک آن دو بعد از چند ماه دست به یک اقدام جدی و مهمی در عمق خاک سعودی زد.
 
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یگان موشکی ارتش موفق شد با استفاده از موشک قدس۲ ایستگاه توزیع نفت شرکت نفتی آرامکو عربستان را در بندر جده هدف قرار دهد. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی نیروهای مسلح یمن منتشر شد، این حمله موشکی که با استفاده از موشک‌های هدایت پذیر قدس۲ انجام شد موفقیت‌آمیز بود.
 
اما سخنان رسمی یکی از مسئولین انصارالله ساعتی پس از این حمله موشکی، نشان داد این احتمال که دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو ممکن است یک مقدمه سازی برای تنش آفرینی در منطقه با هدف ضربه به ایران و محور مقاومت بوده، دور از واقعیت نیست. «عبدالوهاب المحبشی» در سخنانی مهم بیان کرد: «موشکی که جده را هدف قرار داد، ارتقا خواهد یافت تا بُرد آن به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی برسد. عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله ادامه داد: همه ملت‌های منطقه باید در کنار ملت یمن و فلسطین در مقابل دشمن بایستند.»
 

جمع بندی

علنی شدن سفر نتانیاهو از سوی رسانه‌های نزدیک به ارتش و نتانیاهو نشان دهنده آن است که اسرائیلی‌ها به دنبال ارسال پیامی به ایران و دیگر دشمنانشان در ماه‌های پایانی دولت ترامپ است. هرچند این سفر در وهله اول در مسیر تداوم عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب بوده، اما زمان و شیوه رسانه‌ای شدن آن نشان می‌دهد هدف نتانیاهو برجسته کردن مسئله ایران و ایجاد یک ائتلاف منطقه ای برای ماجراجویی جدیدی است.
 
نتانیاهو قرار بود در روزهای آتی به بحرین هم به‌طور رسمی و از پیش اعلام شده، سفر کند. سفری که فعلا از سوی اسرائیلی‌ها به تعویق افتاده است. این سفر نشان می‌دهد مسیر ایجاد ائتلاف علیه ایران جدی است.
 
البته محور مقاومت و ایران هم دست بسته نیست. اقدام شلیک انصارالله به عمق سعودی و اعلام آنکه آن موشک برای بندری در اسرائیل است، نشان می‌دهد برنامه تندروهای صهیونیستی به خوبی رصد می‌شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.