اعدام روح الله زم؛ اضطراب و هراس در میان فعالان ضدانقلاب

زم که در فرانسه مستقر بود، طی مکالمه‌ای تلفنی از ارتباطش با عناصر ضدانقلاب مستقر در خارج از کشور صریحاً سخن می‌گوید و تصریح می‌کند که امور مربوط به ویزا و اقامتش در فرانسه توسط عناصر ضدانقلاب هماهنگ شده است. او همچنین در زمان زندگی در فرانسه در مکالمه‌ای صریحاً اعلام می‌کند که از دولت‌های خارجی حقوق می‌گیرم و «هرکجا می‌روم بیشترین ماشین‌های اسکورت همراه من است و سرویس فرانسه که خیلی قوی است از من محافظت می‌کند».
دوشنبه، 24 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
بارگذار : مرتضی عسکری
موارد بیشتر برای شما
اعدام روح الله زم؛ اضطراب و هراس در میان فعالان ضدانقلاب
«روح‌الله زم» مدیر سایت و کانال آمدنیوز، بامداد روز شنبه (22آذر) به دار مجازات آویخته شد. او که 14ماه پیش، طی یک عملیات اطلاعاتی در خارج از کشور دستگیر و به تهران منتقل شده بود، در این مدت مورد بازجویی قرار گرفت و برای برگزاری مراحل قضایی در چندین جلسه دادگاه شرکت کرده بود؛ چندی پیش حکم اعدام او در دادگاه صادر و پس از درخواست برای بررسی در دیوان عالی، طی مراحل قانونی قطعی شد و بامداد شنبه به اجرا درآمد. زم در جلسات دادگاه خود اعترافات قابل تاملی داشت؛ از جمله آن‌که اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دی‌ماه96 بوده که در نتیجه آن تعدادی از هم‌وطنانمان به واسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه، جان خود را از دست دادند.
 
او تا پیش از دستگیری، با هدایت، تامین و پشتیبانی مستقیم سرویس‌های بیگانه و نیز حمایت ضد انقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها، به عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران هراسی، دروغ پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت بار و تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد.
 

علت مویه پر حرارت فعالان ضدانقلاب بعد اعدام روح‌الله زم چیست؟

در پی اجرای حکم اعدام روح‌الله زم، واکنش رسانه‌های ضدانقلاب و همچنین خبرنگاران آنها در شبکه‌های اجتماعی بسیار قابل توجه بود، کسانی که تلاش می‌کردند با به‌ راه انداختن یک موج رسانه‌ای بگویند روح‌الله زم فقط یک فعال رسانه‌ای و نویسنده بوده، بنابراین اعدام وی غیرقانونی است. حجم گسترده این فعالیت یا بهتر بگوییم عملیات روانی البته آنقدر بود که حداقل در مورد آن سوال ایجاد کرده و هر ناظر کنجکاوی را برای پاسخ به فکر فرو ببرد؛ اینکه چرا روح‌الله زم صرفا یک فعال شبکه مجازی معرفی می‌شود، اما در عین حال این‌چنین پرحجم و پرحرارت برای او مویه می‌‌کنند و سروصدا به‌راه می‌اندازند.

بدیهی‌ترین نکته در این میان این است که هیچ سیستم اطلاعاتی و قضایی تا زمانی که متهم خود را به‌طور کامل تخلیه اطلاعاتی نکند، اجازه اعدام وی را صادر نخواهد کرد. بنابراین با توجه به اینکه زم، اکنون اعدام شده اولین نتیجه‌ای که باید اتخاذ کنیم این است که وی به‌صورت کامل تخلیه شده و درست تمامی مرتبطان خود در داخل و خارج از کشور را رو کرده و شبکه ارتباطی وی به‌طور کامل شناسایی شده است.

با در نظر گرفتن این فرض بسیار محتمل و اینکه زم، از جمله نقاط اتصال گروه‌های ضدانقلاب و سرویس‌های خارجی بود، باید به دو نکته مهم اشاره کنیم؛ اول اینکه احتمالا در آینده‌ای نزدیک، شاهد انتشار گسترده اطلاعات در‌مورد دستگیری و انهدام شبکه‌های مختلف ضدانقلاب در داخل و خارج از کشور خواهیم بود -که البته بعید نیست رسیدن به افرادی چون «جمشید شارمهد» و چند نفر دیگر از فعالان ضدانقلاب چند ماه پس از دستیابی به روح‌الله زم، به‌واسطه اعترافاتی باشد که زم انجام داده است- و دومین نکته اینکه هیاهوی بسیار سنگین رسانه‌های ضدانقلاب و به‌ویژه کارمندان و خبرنگاران آنها و حتی برخی فعالان رسانه‌ای داخلی، به‌واسطه همین مساله و اخبار احتمالی باشد که در روزهای آینده منتشر شده و یحتمل این افراد را نیز در چشم مردم کشور، رسوا خواهد کرد.

اعدام روح الله زم؛ اضطراب و هراس در میان فعالان ضدانقلاب

ارتباط‌گیری با عوامل نفوذی

چیزی که توانسته روح‌الله زم را به یک عنصر محبوب برای جریان ضدانقلاب و دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی تبدیل کند، ارتباط ویژه وی با افراد نفوذی درون سیستم اداری کشور و البته کاربلدی نسبی او در عملیات رسانه‌ای است کسی که می‌تواند اطلاعات درست و غلط را به‌خوبی دریافت و به‌موقع منتشر کند. بررسی اطلاعاتی که او در جریان اغتشاشات دی‌ماه1396 منتشر می‌کرد به‌خوبی گویای این است که او نقطه اتصالی برای چند سیستم مختلف بود، سیستم نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات، سیستم هدایت داخلی و خارجی و نهایتا بدنه‌ای که در خیابان، عملیات آشوب را اجرا می‌کرد. این نقش‌آفرینی البته در آن روزها آنقدر جدی بود که روح‌الله زم خود را رهبر آشوب‌ها معرفی می‌کند و به این باور می‌رسد که می‌تواند با کمک مجموعه‌هایی که حالا همه با او همکاری سیستماتیک دارند، موفقیت‌های بیشتری در حد و اندازه ضربه زدن به نظام به‌دست آورد.

زم در مقطعی و در جریان تحریم‌های ایران، بخشی از پازل فشار حداکثری شده و دست به انتشار اسامی فعالان اقتصادی و افرادی می‌زند که در فرآیند دورزدن تحریم‌های ایران، نقش فعالی داشتند. برای فهمیدن اینکه او چگونه در این نقش جای می‌گیرد باید به اظهارات «امیرعباس فخرآور» از مهره‌های اصلی حزب جمهوری‌خواه آمریکا اشاره کرد، جایی که او از اهمیت زم برای ضدانقلاب مرتبط با دستگاه اطلاعاتی آمریکا سخن می‌گوید.(توضیح این مساله در بخش‌های بعد همین مطلب خواهد آمد) 

مورد دیگری که در دادگاه زم هم مطرح شد، اطلاعاتی است که زم از فعالیت‌های نظامی ایران و حتی رفت‌وآمدهای فرماندهان نیروی قدس سپاه در خارج از کشور منتشر کرده است، اخباری که احتمالا از یکی از وابستگان داخلی این جریان در سوریه و عراق که چند سال پیش دستگیر و شبکه او منهدم شد به‌دست می‌آورده است. این اخبار به‌واقع تکمیل‌کننده سیستم کاری ضدانقلاب در حمایت از سازمان‌های تروریستی فعال در منطقه بوده و تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا ضربات کاری به امنیت ایران و حتی جریان مقاومت وارد کند.
 

جایگاه روح‌الله زم در داخل جریان اپوزیسیون

آن‌چنان که از عملیات رسانه‌ای و همچنین اعترافات روح‌الله زم کاملا مشخص است، او نقطه اتصالی در میان ضدانقلاب خارج‌نشین بوده است. او از یک سو چه در اعترافاتش در ایران و چه در اظهاراتش زمانی که در فرانسه بود توضیح می‌دهد که چگونه با جریان‌های مختلف اپوزیسیون در ارتباط بود و از سوی دیگر به صریح‌ترین شکل و با اطلاعات دقیق می‌افزاید که چه همکاری‌های مشخصی با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه داشته است.

اعدام روح الله زم؛ اضطراب و هراس در میان فعالان ضدانقلاب

روح‌الله زم، طی توضیحاتی که در دادگاه می‌دهد عنوان می‌کند که از سال88 با «اردشیر امیرارجمند» که سخنگوی ستاد «میرحسین موسوی» بود ارتباط داشته است و او بوده که توانسته جایگاه امیرارجمند را در ترکیه مستحکم و مقدمات همکاری وی با سیستم اطلاعاتی فرانسه را برقرار کند. علاوه‌بر این او می‌افزاید در سال93 ‌همکاری رسمی خود را با سایت ضدانقلاب سحام‌نیوز آغاز کرده و برای بیش از دو سال آن را ادامه داده است؛ او در بخش دیگری از دادگاه، نام افراد دیگری از جریان ضدانقلاب و ارتباط نزدیک خود با آنها را ذکر می‌کند.

«هنگامه شهیدی»، «شادی صدر»، امیرعباس فخرآور و... تنها چند نفر از آنها هستند. در بخش دیگری از دادگاه، یکی از همکاران زم، یعنی «توانا محمدی» که نیروی انفورماتیک او بوده توضیح می‌دهد که: «او با شبکه ضدانقلاب کلمه هم ارتباط داشته و زمانی که حساب‌های او مسدود بوده، از آنها کمک مالی دریافت می‌کرده است». علاوه‌بر اینکه پیش از این و زمانی که زم در فرانسه بود، اطلاعاتی از او منتشر شد که نشان می‌داد او با «رضا پهلوی»، فرزند شاه فراری همکاری داشته است. در کنار اینها نقشه مهمی از ارتباط زم با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه هم وجود دارد؛ توضیحاتی که خود زم در دادگاه می‌دهد و می‌گوید از طریق «احمد شمس» با سیستم اطلاعاتی ترکیه (میت) در ارتباط بوده یا همکاری گسترده‌ای که با دستگاه اطلاعاتی فرانسه و بعداً آمریکا داشته است.
 

هدف از تقویت «آمد نیوز» چه بود؟

یکی از اهداف بزرگ جریان ضدانقلاب، دستیابی به یک مجموعه رسانه‌ای پر‌نفوذ میان بدنه خاکستری در ایران بود. ارتباط از مسیر شبکه‌های تلویزیونی آن هم به‌صورت رسمی مانند بی‌بی‌سی فارسی البته شامل محدودیت‌های بسیاری بود، چنان‌که در بزنگاه‌هایی مانند آشوب‌های سال96 نمی‌توانست به‌سرعت وارد فاز عملیات میدانی شده و به‌عنوان یک لیدر میدانی و یا بهتر بگوییم هماهنگ ‌کننده حرکت‌ها اقدام کند. این خلأ که برای سالیان دراز در میان جریان‌های ضدانقلاب وجود داشت، پس از راه‌اندازی آمدنیوز و جذب ممبرهای زیاد در کانال تلگرامی خود تا حدودی برطرف شد و آنها توانستند از این کانال تلگرامی بهره بزرگی ببرند به‌خصوص آنکه در جریان وقایع زمستان سال96 این رسانه توانست نقش مهمی در آشوب‌ها ایفا کرده و در نهایت، جایگاه خود را بیشتر از گذشته میان رسانه‌های ضدانقلاب مستحکم کند.

درباره بخشی از این نقش‌آفرینی، امیرعباس فخرآور که خود از فعالان ضدانقلاب و مرتبط با سیستم اطلاعاتی آمریکاست توضیحات مهمی می‌دهد. او می‌گوید از دی‌ماه سال96، آمدنیوز به‌صورت غیررسمی اما کاملاً عملیاتی، ارگان رسانه‌ای کنگره ملی ایرانیان (جریانی از فعالان ضدانقلاب خارج‌نشین) شده بود. فخرآور بعد از تأکید بر عملکرد بهتری که آمدنیوز نسبت به دیگر رسانه‌های ضدانقلاب داشته، این دلیل دوم را هم اضافه می‌کند: «از آنجایی که روح‌الله زم، عضو هیات‌رئیسه سنای کنگره ملی ایرانیان بود، آمدنیوز توانست چنین نقشی را برای کنگره ملی ایرانیان ایفا کند.» فخرآور البته این را هم می‌گوید که جریان ضدانقلاب خارج‌نشین، سال‌ها بوده که منتظر به‌دست آوردن چنین رسانه‌ای برای ارتباط با مردم ایران بوده‌ است و به همین دلیل هم روح‌الله زم را مهره‌ای بسیار ارزشمند دانسته و سعی در حفظ آن داشته‌اند. او البته فقط با کنگره ملی ایرانیان مرتبط نبوده است.

با توجه به تخلیه اطلاعاتی «روح‌الله زم»، احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد انتشار گسترده اطلاعات در‌ مورد دستگیری و انهدام شبکه‌های مختلف ضدانقلاب در داخل و خارج از کشور خواهیم بود. شاید هیاهوی بسیار زیاد رسانه‌ها و فعالان ضدانقلاب و حتی برخی فعالان رسانه‌ای داخلی، به‌واسطه همین مساله و اخبار احتمالی باشد که در روزهای آینده منتشر شده و یحتمل دست این افراد را نیز برای مردم کشور رو خواهد کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.