سومین جلسه محاکمه روح‌الله زم در دادگاه انقلاب برگزار شد/ اعلام زمان عملیات سردار سلیمانی جز ماموریتم بود

سومین جلسه محاکمه روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
دوشنبه، 5 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مهدی میرزایی
موارد بیشتر برای شما
سومین جلسه محاکمه روح‌الله زم در دادگاه انقلاب برگزار شد/ اعلام زمان عملیات سردار سلیمانی جز ماموریتم بود
به گزارش راسخون، سومین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی ضمن قرائت مواد ۳۵۲، ۳۵۳، ۳۵۴ و ۳۵۸ آیین دادرسی کیفری اظهار کرد: شروع سومین جلسه محاکمه روح الله زم فرزند محمدعلی را در شبعه ۱۵ دادگاه انقلاب و با حضور مستشار دادگاه، وکیل مدافع و نماینده دادستان اعلام می‌نمایم.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه ۱۴ آبان ماه ۹۸ در باره این پرونده گفت: در این پرونده در گام اول تحقیقات مفصلی انجام شده و مستندات فراوانی به دست آمده است. بر اساس مستندات حاصله ارتباط مستمر و وابستگی این فرد به سرویس های بیگانه محرز  و نحوه ارتباط مشخص شده است. همچنین  وجوهی که او  از سرویس‌های کشورهای مختلف اخذ کرده، احصا شده است. همانگونه که ادعا می شد که این فرد سرشبکه  و محوریت برای شبکه های ماهواره‌ای خارج از کشور و پایگاه های خبری برون مرزی است، مشخص شد و این ارتباطات و مرجعیت شخص بدست آمده است. اینکه حلقه ارتباط این شبکه ها با سرویس های بیگانه بوده، بدست آمد و مشخص شد، هم در سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه که برخی از عناصر خود فروخته داخلی آن را به خدمت گرفته اند و هم زنجیره آنها. 
۱۴ بهمن ماه سال ۹۸ علی القاصی دادستان اعلام کرد که کیفرخواست پرونده زم صادر شده است.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در سال ۹۸  اعلام کرد: غیر از زم ، ۵ نفر دیگر دستگیر شده اند. 

۲۱ بهمن ماه سال ۹۸ اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «روح الله زم» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی  برگزار شد.

عناوین کیفرخواست پرونده زم شامل ۱۷ بند اتهامی به این شرح است:

۱- افساد فی الارض

۲- تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور

۳- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه

۴- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه

۵- همکاری با دولت متخاصم امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران

۶- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور

۷- مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده

۸- عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور

۹- مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور

۱۰- مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور

۱۱- مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده

۱۲ - تحریک موثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی

۱۳- توهین به مقدسات اسلام

۱۴- توهین به امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)

۱۵- توهین به مقامات و مامورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن

۱۶- تحصیل ما از طریق نامشروع جمعا به میزان نود و هفت هزار و پانصد و پنجاه یورو

۱۷- و شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی.

رییس دادگاه از متهم زم خواست در جایگاه حاضر شود و ادامه دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم زم با اشاره به ماده ۲۸۶ قانون مجازات گفت: یکی از عناوین اتهامی من افساد فی الارض است که آن را رد می‌کنم یکی از افراد نامدار اصلاحات طی پیامی به آمد نیوز نوشت که شما در خارج از کشور هستید یا داخل؟ که گفتیم در خارج و آن شخص تعجب کرد که مواضع ما همچون رسانه‌های داخل کشور است. آمد نیوز نقش غیر قابل انکاری در انتخابات ۹۶ داشت.

وی افزود: از اواسط سال ۹۶ به دلیل خستگی ناشی از کار مسئولیت آمد نیوز را به سام سرابی واگذار کردم.

متهم زم گفت: در سال ۹۶ بسیاری از آمدنیوز درخواست کردند که خط خود را مشخص کند. در این برهه که مسئولیت آمدنیوز با سام سرابی بود اشتباهات فاحشی از جمله انتشار مطلب درباره کوکتل مولوتوف بوجود آمد.

وی مدعی شد: در اواسط سال ۹۷، به دلیل اشتباهات سرابی و ارتباط وی با نزدیکان  یکی از وزرای دولت از او خواستم که استعفا کند. پس از آن کنترل آمدنیوز را به دست گرفتم.

متهم زم در مورد نشر اکاذیب در امد نیوز گفت: گزارشاتی به دست ما می‌رسید که با ضریب خطا همراه بوده است.

وی در خصوص اتهام تحریک و تشویق مردم به اغتشاشات عنوان کرد: فراخوان‌های منتشره در آمد نیوز بخشی از آن‌ها در زمان مدیریت بنده نبوده و بخشی مربوط هم مربوط به مطالب ارسالی به ما می باشد.

متهم زم اضافه کرد: مگر با تحریک یک رسانه کسی به خیابان می‌آید؟البته نمی‌گویم که اشتباهی در این خصوص نکردم واگر اشتباهی کردم از دادگاه و مردم عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه متهم گفت: با شمس درگیر شدم و فهمیدم که آن‌ها برای سرویس جاسوسی کار می‌کنند. بعد از چند ماه یک استاد دانشگاه از ان مجموعه دوباره با من مستقیما ارتباط برقرار کرد.

رییس دادگاه گفت: چرا دوباره با آن فرد در پوشش استاد دانشگاه ارتباط برقرار کردی در حالی که می‌دانستی برای سرویس جاسوسی فعالیت می‌کند. با توجه به محتوای پرونده و اظهارات متهمان دیگر که در زندان اوین هستند مشخص شده که استاد دانشگاه عامل CIAبوده است.

نماینده دادستان در این هنگام بیان کرد: شمس نقش واسطه بین شما و سرویس جاسوسی بوده است و سرویس جاسوسی مزایای از جمله دفتر کار و حقوق خوب برای شمس در نظر گرفته بود.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم در بخشی از اقاریرش گفت که شمس علیه شیرین گزارش می‌داد که ان افسر جاسوس گزارش‌ها را با من چک می‌کرد که این مورد نشان دهنده ارتباط متهم با مامور سرویس جاسوسی بوده است.

متهم گفت: این‌ها را که قبول دارم و اظهارات خودم است.

نماینده دادستان گفت: متهم در بخشی از اقرارش گفته که اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه، تردد فرماندهان مخصوصا سردارشهید حاج قاسم سلیمانی جزء ماموریت هایش بوده است.

متهم زم گفت: اقرارم را قبول دارم، اما مگر تمام این موارد صورت گرفته است؟

نماینده دادستان اضافه کرد: به سندی اشاره می‌کنم که متهم زم در زمان ورود سردار شهید سلیمانی به یکی از کشور‌های منطقه با ارسال پیامی به افسر سرویس جاسوسی اعلام می‌کند و می‌گوید که فردا یک تیم نظامی وارد می‌شوند که احتمالا قاسم سلیمانی هم با آن‌ها است.

رییس دادگاه گفت: آیا خبر جابه جایی یک فرمانده نظامی کار خبری محسوب می‌شود؟

متهم زم گفت: هرچه دستم می‌آمد منتشر کردم.

نماینده دادستان تصریح کرد: متهم زم پیام دیگری به ان افسر جاسوس فرستاده که در آن اسامی افرادی که تحریم‌ها را دور می‌زنند آورده شده است. آیا این کار در راستای رسالت کار خبرنگار بوده است؟

متهم پاسخ داد: خیر. این مطلب در آمد نیوز منتشر شد و قبول دارم.

نماینده دادستان ادامه داد: در اوج فتنه ۹۶، به خاطر انتشار خبر آموزش ساخت کوکتل مولوتف به مامور سرویس جاسوسی پیام می‌دهید که به داد شما برسد.

متهم زم گفت: قضایا را با هم قاطی می‌کنید واین پیام برای کانال دوم است. وقتی به سایت حملات سایبری می‌شد به افسر سرویس گفتم که سایت را پشتیبانی کند واو هم پاسخ داد که خودش سایت را حمایت می‌کند.

پس از انتشار کلیپی که در آن متهم زم صحبت می‌کند وی به صراحت در کلیپ می‌گوید که لیدر اغتشاشات۹۶ است.

متهم زم پاسخ داد: این حرف‌ها دوستانه بوده و لاف هم زده شده است. در ۹۶ حضور داشته ام، اما نقش موثری نداشته ام.

وزیری نماینده دادستان بیان کرد: متهم در اقرارش گفته که مامور سرویس جاسوسی از جایگاه آمد نیوز لذت می‌برده است.

متهم زم گفت: درباره این موضوع خصوصی صحبت می‌کنم.

قاضی صلواتی در این بخش از جلسه دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه افزود: جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد.
 

اولین جلسه دادگاه زم

گفتنی است؛ اولین جلسه دادگاه روح الله زم ۲۱ بهمن ماه برگزار شد.

در اولین جلسه دادگاه کیفرخواست زم توسط وزیری نماینده دادستان قرائت شد.

وی تصریح کرد: در اغتشاشات سال ۸۸ متهم بازداشت شد و در سال ۹۰ ایران را به مقصد مالزی ترک کرد و با همسر فعلی خود ازدواج کرد. پس از یکسال به ترکیه رفت و مبادرت به اخذ ویزای فرانسه کرد.

وزیری افزود: متهم در سال ۹۳، به جهت منابعی که در اختیار داشت با علم به معاند بودن سحام نیوز با این رسانه معاند همکاری می‌کرد.

نماینده دادستان در ادامه گفت‌: شخصی به هویت سید احمد شمس، جهت راه اندازی یک کانال معاند از طریق روح الله زم اقدام می‌کند که واسطه‌ای بین سرویس جاسوسی یکی از کشور‌های منطقه و روح الله زم بوده است.

متهم در سال ۹۵ از سحام نیوز خارج شد و با سرویس موصوف توافق کرد و کانال معاند آمد نیوز را راه اندازی کرد.

وی بیان کرد: سرویس جاسوسی نسبت به کانال مسلط بوده و آمد نیوز به اراده سرویس مذکور راه اندازی شده است.

نماینده دادستان عنوان کرد: زم ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یکی از کشور‌ها برای شعله ور ساختن اغتشاشات دی ماه ۹۶ بود و پس از اینکه کانال آمد نیوز به دلیل انتشار محتوای خشونت آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، کانال صدای مردم را جایگزین آن کرد و در اختیار متهم قرار داد.
 

دومین جلسه دادگاه روح الله زم

دومین جلسه دادگاه روح الله زم ۲۷ بهمن ماه برگزار شد.در این جلسه دادگاه زم گفت:من اتهام افساد فی الارض را قبول ندارم. رئیس دادگاه از متهم پرسید: چه سالی از ایران خارج شدید که متهم جواب داد: در سال ۹۰.

قاضی پرسید: در چه سالی دستگیر شدید؟ که متهم اعلام کرد: سال ۸۸ بازداشت شدم و دو ماه زندان بودم.

رئیس دادگاه از متهم پرسید: نحوه خروج خود از کشور را توضیح دهید که متهم پاسخ داد: سال ۹۰ به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را داشتیم، اما من به حج نرفتم و عازم مالزی شدم.

قاضی خطاب به متهم گفت: یعنی شما به نیت حج عمره از کشور خارج شدید که زم پاسخ داد: خیر؛ بین سفر من به مالزی و سفر خانواده ام به حج دو الی سه روز فاصله بود و تا یک روز بعد از آن که به مالزی برسم، خانواده ام از من خبری نداشتند.

متهم زم افزود: حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یکبار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.


منبع:
1. فارس/ زم: درباره لیدری اغتشاشات 96 لاف زدم
2. ایسنا/ سومین جلسه دادگاه روح الله زم برگزار شد
3. باشگاه خبرنگاران/ سومین جلسه دادگاه روح الله زم برگزار شد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.