پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه اندازی خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و پاکستان به میزبانی بندر چابهار جزو برنامه های مهمی است که به زودی با همکاری مسئولین دو کشور اجرایی می شود.
يکشنبه، 30 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه
به گزارش راسخون، امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، زبیده جلال وزیر تولیدات دفاعی جمهوری اسلامی پاکستان، فرماندهان نظامی و انتظامی دو کشور و استاندار سیستان و بلوچستان مرز مشترک «ریمدان- گبد» به طور رسمی افتتاح شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم ضمن تبریک افتتاح این مرز رسمی اظهار داشت: امروز با تلاش مسئولین دو کشور مرز ایران و پاکستان از یک مرز صلح و دوستی به یک منطقه دارای فرصت و توسعه تبدیل شده است و عامل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی برای مردمان منطقه خواهد شد.

وی افزود: افتتاح این مرز تحول اساسی در روابط دو کشور ایجاد می‌کند و برنامه‌های مداومی برای گسترش همکاری و تسهیل در مسئله تجارت، روابط ۲ کشور، تبادل راحت ر کالا برای افزایش رشد اقتصادی وجود دارد که امیدواریم با انجام اقدامات لازم سود آوری تجارت برای هر دو کشور به ۵ میلیارد دلار برسد.

محمد اسلامی ادامه داد: طی مذاکرات انجام شده با پاکستان به زودی گذرگاه و پایانه مرزی «پیشین» هم به بهره برداری خواهد رسید و در ادامه گسترش روابط بین دو کشور تکمیل و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی به عنوان رگ حیاتی اقتصادی منطقه مهم و تأثیرگذار هستند.

وی بیان کرد: راه اندازی خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و پاکستان به میزبانی بندر چابهار جزو برنامه اصلی و مهم است که به زودی با همکاری مسئولین دو کشور فعال خواهد شد تا از این طریق هم صادرات و واردات کالا داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ضرورت تبادل و روابط تجاری بین کشور ایران و پاکستان در راستای افزایش سرمایه گذاری یکی از مطالبات مهم آنها است که تلاش خواهیم کرد با گسترش فعالیت‌های مرزی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم به ویژه بهبود مسیر زمینی برای ترانزیت کالا و تردد به این امر مهم توجه کنیم.
 

مرز رسمی ریمدان با حضور وزیر راه افتتاح شد

مرز رسمی «ریمدان» شهرستان دشتیاری واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان ظهر امروز با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و مقامات پاکستانی افتتاح شد.

مرز «ریمدان» در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در محدوده شهرستان دشتیاری از سال ۸۷ راه‌اندازی شده و فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌ها بود اما در سال ۹۵ با پیگیری‌های مسؤولان و مردم با رسمی شدن این مرز برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان از سوی دولت موافقت شد و هم اینک فعالیت‌های تجاری در این مرز در حال انجام است.
 

گسترش همکاری و روابط بین ایران و پاکستان


پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه
 
زبیده جلال وزیر تولیدات دفاعی پاکستان در این مراسم با اشاره به نقش مهم 2کشور در توسعه اقتصادی منطقه بیان کرد: افتتاح این پایانه مرزی در روابط کشورها تاثیر زیادی دارد و پاکستان به دلیل وجود شباهت های فرهنگی، اسلامی و ظرفیت های مشترک اهمیت زیادی برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران قائل است.

وی گفت: این گذرگاه مرزی علاوه بر افزایش مبادلات تجاری پاکستان، باعث توسعه بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک آن خواهد شد که این امر تحول زیادی را در این منطقه از جمهوری اسلامی ایران ایجاد می کند.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان افزود: در طی 2سال گذشته تلاش های زیادی برای گسترش همکاری و روابط بین ایران و پاکستان انجام شده که این اقدامات در بهبود معیشت زندگی مردم و توسعه منطقه تاثیر بسزایی داشته است و ما با وجود برخی مشکلات خواستار افزایش رابطه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی تصریح کرد: مرز پاکستان و ایران یک مرز صلح و دوستی قرار دارد و تلاش ما حفظ امنیت، کاهش قاچاق به ویژه مواد مخدر، افزایش بهره برداری از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود است تا بتوانیم در روند پیشرفت و آبادانی منطقه سرعت بیشتری ببخشیم.

زبیده ادامه داد: ایجاد چهار بازارچه و گذرگاه مرزی دیگر از برنامه های ما برای توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و پاکستان است که امیدواریم بتوانیم طی 2 ماه آینده با راه اندازی گذرگاه مرزی پیشین شاهد گسترش همکاری ها باشیم.

وی تاکید کرد: مردم منطقه بلوچستان ایران و پاکستان از نظر قومی و فرهنگی دارای شباهت های زیادی هستند و این مسئله دارای اهمیت زیادی برای ما است و قطعا در روابط بین 2 کشور اثرات فراوات دارد.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان گفت: برخی ها از دوستی و همکاری بین ایران و پاکستان ناراحت هستند و این مسئله را به ضرر خود می دانند اما باید آگاه باشند که روابط بین ما هرگز خدشه دار نخواهد شد و همواره تلاش می کنیم تا آن را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: 2 ملت ایران و پاکستان با اتحاد و همدلی می توانند از ظرفیت های بالقوه نهایت استفاده را برای توسعه اقتصادی داشته باشند و که این امر در بهبود زندگی آنها تاثیر دارد و باعث حل شدن چالش ها و مشکلات زیادی می شود.
 

ارزیابی ظرفیت های تجاری گذرگاه جدید در مرز پاکستان


پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه
 
«سید محمدعلی حسینی» روز شنبه طی مصاحبه با خبرنگار در اسلام‌آباد اظهار داشت: ایران از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان برخوردار است اما تنها یک گذرگاه رسمی میان دو کشور «میرجاوه- تفتان» وجود دارد. به همین دلیل مسئولان عالی دو کشور تصمیم برای بازگشایی دو گذرگاه دیگر «ریمدان-گبد» و «پیشین-مند» گرفتند.

وی افزود: اکنون کارهای زیرساختی مربوط به گذرگاه ریمدان-گبد به سرانجام رسیده و امروز با حضور مقامات دو کشور افتتاح و به عنوان دومین مرز رسمی دو کشور همسایه تبدیل شد.

حسینی فعالیت رسمی گذرگاه ریمدان-گبد را اقدامی موثر و مهم در رابطه با افزایش و تقویت همکاری‌های ایران با همسایگان دانست و گفت: با توجه به اهمیت روابط کشورمان با پاکستان طبیعتا فعالیت این گذرگاه جدید آثار و تبعات مفیدی برای هر دو ملت و دو کشور دارد.

وی افزود: همکاری‌های اقتصادی و تجاری از این طریق افزایش خواهد یافت، شاهد کاهش قاچاق نیز خواهیم بود، ارتباطات مردم با مردم که موضوع بسیار مهمی است، تقویت می‌شود. علاوه بر این وضعیت معیشت مرزنشینان دو کشور و وضعیت امنیتی در نقاط مرزی بهبود و افزایش پیدا خواهد کرد.

سفیر کشورمان گفت: از آنجا که گذرگاه ریمدان-گبد هم به بندر چابهار در ایران و بندر گوادر در پاکستان نزدیک است لذا می‌تواند کمک خوبی برای زیرساخت‌های ترانزیتی این دو بندر هم باشد.

وی افزود: در صورت استفاده از گذرگاه ریمدان بار ترافیکی و تراکم تردد و حمل و نقلی در تنها مرز رسمی دو کشور واقع در میرجاوه-تفتان کاهش یافته و بخشی از آن به دومین مرز منتقل می‌شود که باعث تسهیل تردد و روان‌تر شدن حمل و نقل خواهد شد.
 

انتظارات ایران از طرف پاکستانی

سفیر ایران در پاکستان اظهار داشت: افزایش گذرگاه‌ها و همزمان توسعه بازارچه‌های مرزی اساسا باعث تامین منافع دو کشور به ویژه موجب تقویت بیشتر امنیت دو کشور در نوار مشترک مرزی خواهد بود.

وی گفت: با فعالیت گذرگاه جدید مرزی و تقویت بازارچه‌ها می توانیم شاهد رونق تجاری و اقتصادی میان دو کشور باشیم، به ویژه استان‌های همجوار مرزی بتوانند از این رونق بهره مند شوند.

حسینی تاکید کرد: انتظار ما این است که یک تلاش و همکاری مشترک با شتاب مناسب صورت بگیرد. هم گذرگاه‌های مرزی دو کشور افزایش و رونق پیدا کند و هم بازارچه‌های مرزی ما تقویت شود و افزایش پیدا کند. از این طریق به توسعه و آبادانی این مناطق کمک می‌شود که تاثیر مستقیمی در وضعیت معیشت مردم خواهد داشت و موجب ایجاد اشتغال برای مرزنشینان دو کشور و فرصت‌های شغلی متنوعی خواهد شد.

براساس این گزارش، مرز 'ریمدان' ایران و 'گبد' پاکستان با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان، خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و سایر مسوولان و معاونان وزرای کشور، خارجه و صنعت و معدن ساعاتی پیس به صورت رسمی افتتاح شد.

با افتتاح مرز رسمی ریمدان-گبد تبادل کالا به صورت قانونی انجام و تردد مسافر نیز با گذرنامه صورت خواهد گرفت.

مرز ریمدان در محدوده شهرستان دشتیاری از سال ۸۷ راه‌اندازی شد و فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌ها بود تا اینکه در سال ۹۵ با پیگیری‌های مسوولان و مردم با رسمی شدن این مرز برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان از سوی دولت موافقت شد و هم اینک فعالیت‌های تجاری در این مرز در حال انجام است.

این مرز به عنوان یکی از مبادی رسمی جهت افزایش مبادلات بازرگانی با کشور پاکستان و اتصال آن به بندر مهم اقتصادی پاکستان یعنی کراچی نقش مهمی دارد و زمینه را برای اتصال کشور چین و کشورهای جنوب شرق آسیا به شرق اروپا فراهم خواهد کرد. 
 

توسعه مبادلات اقتصادی با شرق آسیا


پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه
 
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با افتتاح پایانه مرزی "ریمدان" در مرز پاکستان توسعه اقتصادی، مبادلات تجاری و تردد مسافران و گردشگران به جنوب شرق آسیا گسترش می یابد.


داریوش امانی از تاثیر پایانه مرزی جدید ریمدان و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و پاکستان گفت و افزود: مرز ریمدان ایران و گبد پاکستان امروز (شنبه) که با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به طور رسمی افتتاح شد تا مبادلات تجاری و مسافری میان دو کشور توسعه یابد.

او گفت: این مرز کمک مناسب برای اجرای نقشه راه جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار است. مرز ریمدان بسیار مرز کمک کننده ترانزیتی و تبادل اقتصادی با پاکستان، هند و چین خواهد بود. این مرز در سال ۹۶ بعنوان بازارچه مرزی شناخته شد.

امانی افزود: در حال حاضر روزانه ۱۴۰ کامیون و ۴۰۰ نفر از اتباع کشور دو کشور از این مرز عبور می‌کنند. این سایت مرزی  با ۳۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است و ساخت و ساز سالن‌های تجاری و مسافری آن بزودی آغاز خواهد شد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: مرز ریمدان در دو سوی مرز بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان ارتباط بیشتری را در کنار مرز میرجاوه برقرار خواهد کرد. جمعیت قابل توجه بلوچ با اشتراکات قومی، فرهنگی و اجتماعی زیادی بین ایران و پاکستان وجود دارند و به نوعی اشتغال آنان وابسته به تعاملات مرزی و تردد در ۲ سوی مرز است. با افتتاح مرز رسمی ریمدان تبادل کالا به صورت قانونی و تردد مسافر نیز با گذرنامه انجام خواهد شد.

خانم زنگنه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان هم در این باره گفت: راه اندازی سایت ریمدان در منتهی علیه جنوب شرقی کشور و در شهرستان دشتیاری قرار گرفته است. تاکنون ۵ بازار چه و یک مرز رسمی (میرجاوه) نقاط تبادل اقتصادی و تجاری با پاکستان بوده است و مرز ریمدان دومین مرز تجاری و رسمی دو کشور است.

زنگنه افزود: مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان حدود ۱ و نیم میلیارد دلار است و تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد از اهداف اقتصادی دو کشور محقق شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چشم انداز تبادلات تجاری دو کشور ۵ میلیون دلار در آینده‌ای نزدیک است.
او گفت: ریمدان کوتاه‌ترین مسیر برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشور‌های جنوب شرق آسیا است. پایانه مرزی ریمدان در کنار بازارچه مرزی ریمدان همچنان برای تجار، زوار و گردشگران دو کشور فعال خواهد بود.
 

واکنش کاربران

پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه


پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه
 
پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه


پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه
 
 
پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه

پایانه مرزی ریمدان و ظرفیت های تجاری گذرگاه



منبع:
1.مهر/ راه اندازی خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و پاکستان
2.ایرنا / ارزیابی سفیر ایران از ظرفیت های تجاری گذرگاه جدید در مرز پاکستان
3.مهر / مرز رسمی ریمدان با حضور وزیر راه افتتاح شد
4.شبکه خبر / "ریمدان" مسیر توسعه مبادلات اقتصادی با شرق آسیا
5.چهاربهاران / تبادلات تجاری ایران و پاکستان نقش بزرگی در توسعه منطقه دارد/ افتتاح مرز رسمی ریمدان و گبد

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.