سی هزار و سیصد و پنجاه و هفت دروغ بعلاوه یک

عملکرد ترامپ برای خاورمیانه بیش از دیگر نقاط جهان جنگ و عملیات تروریستی و ناامنی آورد که سال‌های سال می‌تواند ادامه پیدا کند، بایدن هم ما‌نند ترامپ حتی اگر مستقیم جنگی را شروع نکند، حتما به تقویت جنگ در منطقه با انواع‌ حمایت‌ها دست می‌زند.
پنجشنبه، 9 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سی هزار و سیصد و پنجاه و هفت دروغ بعلاوه یک

30357 + 1

آیا ترامپ رفت؟ آیا صحبت کردن و نوشتن در مورد ترامپ کافی است؟ چون او دیگر مسئولیتی ندارد و امکان دارد با استیضاح تا آخر عمر نتواند در مسئولیتی مانند ریاست جمهوری قرار بگیرد فراموش می شود؟ خیر؛ شاید ترامپ به ظاهر رفته باشد و در مورد او سخن گفتن ضرورتی نداشته باشد، اما صحبت در مورد ترامپ فقط صحبت در مورد شخص او نیست، بلکه در مورد دولت‌های امریکا و شرارت‌های آنان در طول تاریخ است. اگر تا قبل از ترامپ باید با تحلیل به جنایت‌کار بودن امریکا می‌رسیدیم، چون توجیهاتی داشتند که ساده لوحان را فریب می داد، اما اکنون اخبارهای قطعی و متعدد هم به آن اضافه شده است.
 
ترامپ در روزهای رقابت با خانم کلینتون اسراری را افشا کرد که خوشایند دولتمردان قبل نبود؛ مانند اینکه امریکا داعش را به‌وجود آورد و منافعی از وجود داعش برای خود ایجاد کرد. او می‌گفت نه‌تنها می‌خواهد آغازگر جنگی در خاورمیانه نباشد بلکه بنا دارد به جنگ های بی نتیجه و پرهزینه پایان دهد. اما این ادعا واقعیت نداشت. همه کارشناسان و سیاستمداران، ترامپ را فردی اقتصادمحور و کاسب مآب معرفی می‌کنند، اما نمی‌گویند برای خلق پول و ایجاد شغل فقط به کارهای تجاری بسنده نکرد، بلکه با جنگ بازی و جنگ سازی هم به‌دنبال نجات اقتصاد فلج امریکا بود.
 
شاید ترامپ برای امریکا خوب بود و گام‌های مثبتی برداشت، اما آیا این گام‌ها بدون ایجاد فتنه و اختلاف و جنگ در دیگر کشورها بود؟ ترامپ بلد بود برای ثروت‌سازی و رشد اقتصادی چگونه خون دیگر کشورها و دیگر انسان‌ها را بمکد. او توانست اختلافات خاورمیانه را عمق بخشد و از آن پول دربیاورد. مثلا ایران هراسی‌ای که ترامپ راه انداخت، به اندازه هیچ رئیس جمهوری در امریکا نبود، آن هم برای پول بیشتر؛ کمتر می‌شد سخنرانی یا توئیتی داشته باشد و نام ایران در آن برده نشود. البته این را هم باید به پای ترس خودش گذاشت نه ترساندن دیگران. ترسی که حتی در ایام انتخابات یقه او را چسبیده بود و گرفتار توهم شده بود، تا جاییکه از دخالت‌های ایران گزارش می‌داد و ایران را متهم به تماس با مردم امریکا می‌کرد. شاید به‌همین دلیل بود که از اوضاع داخلی و تلاش دموکرات‌ها برای پایین کشیدنش غافل شد، زیرا نگاه ترامپ زیاده از حد به بیرون مرزهای امریکا معطوف بود.
 
راست و دروغ ترامپ در ادعاهایش کاملا مشخص بود تاجاییکه برای یافتن حقیقت ماجرا به تحقیق و تفحص نیاز پیدا نمی کردیم. ترامپ هم راستش معلوم بود و هم دروغش؛ اتفاقا به‌دلیل این ویژگی بود که توانست چشمان حقیقت بین حق‌جویان را باز کند. او ساده‌لوحانه تمام اسرار مگو را افشا می‌کرد و ابلهانه سخنانی می‌گفت که نشان می‌داد فردیست بی‌سواد و کاسب پیشه که هدفش فقط چاپیدن و فربه شدن بود. رقبا و مخالفان ترامپ با این روحیه ترامپ مشکل داشتند و معتقد بودند اگر چهارسال دیگر بماند چنان می‌تواند امریکا را منزوی کند که دیگر باید با ابرقدرت بودن خداحافظی کنیم. وگرنه از ایجاد اشتغال و دوشیدن کشورهای عربی برای پول درآوردن و دشمن تراشی و ایران هراسی او استقبال هم می‌کردند.
 
به‌طور مثال «نانسی پلوسی» که خودش اهل رشوه دادن و گرفتن و فساد اقتصادی است، با فساد مالی یا ثروت‌سازی از جان و امنیت مردم جهان مشکلی داشت؟ آیا او با دروغ‌های ترامپ مشکل داشت یا با حرف‌های راستش؟! سخن در این‌مورد زیاد است. اما اگر بخواهیم در میان دروغ‌های ترامپ یکی از آنها را دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توانیم به ادعای عدم شروع جنگ اشاره کنیم. بسیاری از علاقه‌مندان ترامپ چه در ایران و چه در جهان معتقدند ترامپ از جنگ دوری کرده و هیچ جنگی را آغاز نکرده است. جالب آنکه خود ترامپ هم این ادعا را باور کرده و خود را قهرمان عدم شروع جنگ جدید اعلام کرد. البته این ادعا یعنی تمام رؤسای جمهور امریکا قبل از ترامپ آغازگر یک جنگ بوده‌اند و این در امریکا شناسی به ما کمک می‌کند. اما آیا ترامپ همین یک دروغ را گفته است؟

سی هزار و سیصد و پنجاه و هفت دروغ بعلاوه یک

تعداد دروغ های ترامپ

واشنگتن پست با انتشار گزارشی شمار دروغ‌ها و اطلاعات ناصحیحی که ترامپ در طی چهارسال ریاست‌جمهوری خود به شکل شفاهی یا کتبی بیان کرده را ۳۰۵۷۳ مورد اعلام کرده است. این روزنامه برای راستی‌آزمایی سخنان و اظهارات سیاست‌مداران ۱۰سال پیش بخشی به نام "فکت چکر" راه‌اندازی کرد و شمار اخبار دروغ و ناصحیحی که از سوی ترامپ مطرح شده است را رسانه‌ای کرده است.

براساس این گزارش ترامپ در سال نخست زمام‌داری خود «به‌طور متوسط هر روز شش دروغ یا خبر ناصحیح تحویل رسانه‌ها و مردم داده است.» واشنگتن پست اعلام کرده است که «ترامپ تنها در ارتباط با شیوع ویروس کرونا ۲۵۰۰ مورد دروغ و اطلاع نادرست ابراز داشته است. ترامپ فقط در شش روزی که به علت ابتلا به کرونا بستری بوده، از ابراز اخبار ناصحیح خودداری کرده است، اما پس از کسب بهبودی مجددا به انتشار اخبار کذب ادامه داده است.» شاید طرفداران ترامپ این خبر را بازی رسانه‌ای بدانند، اما آنچه که خودمان می‌شنیدیم و می‌توانستیم به راحتی آن را بفهمیم دروغ‌های متعدد ترامپ بود.
 

واردات داعشی برای عراق

اینکه ترامپ می‌گوید: «جنگی را شروع نکرده‌ام»؛ شاید منظورش جنگ مستقیم بوده، وگرنه به‌طور غیرمستقیم و زیرنظر او هم جنگ شروع شده و هم جنگ‌های قبلی تقویت شده‌اند. به تازگی منابع عراقی اعلام کردند، بازجویی‌‌های امنیتی از یکی از تروریست‌های داعشی حاکی از حضور چندین عامل انتحاری در عراق است که منتظر صدور دستور برای اجرای مأموریت هستند.

همچنین یک کارشناس امنیتی فاش کرد نظامیان آمریکایی تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود 4000تروریست داعشی را با خودروهای حامل پرچم آمریکا به عراق منتقل کردند. نیروهای امنیتی عراق اجازه بازرسی خودروهای نظامی آمریکا را ندارند و با ادامه حضور نظامیان آمریکایی، عراقی‌ها نمی‌توانند داعش را نابود کنند. این یعنی تقویت جنگ و دروغی بزرگ در مورد مبارزه با داعش.

سی هزار و سیصد و پنجاه و هفت دروغ بعلاوه یک
 

نتیجه توافق ابراهیم

یکی از برنامه‌های ترامپ تثبیت رژیم غاصب در خاورمیانه و مسلط کردن آن بر مسلمانان بود. او از رژیم‌های منحوس و منزوی سعوی و صهیونی، اختاپوسی ساخت تا بیش از پیش به دست‌اندازی و تجاوز و کشتار در منطقه اقدام کنند و با اختیارات بیشتر آدم بکشند. «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر سرشناس عرب اخیرا در سرمقاله روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «توافق‌های ابراهیم بین امارات و بحرین با رژیم‌صهیونیستی مقدمه ائتلاف نظامی و امنیتی بین اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس تحت نظارت آمریکا، به بهانه مبارزه با خطر ایران است. اقدامات متعددی پس‌ازاین توافق‌ها از جمله اعلام استقرار سکوهای سامانه گنبد آهنین در پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس، ماهیت واقعی این توافق‌ها را نشان داد. خطر این تحولات نظامی در اینجاست که کشورهای میزبان پیوند خود را با جهان عرب و اسلامی به‌کلی قطع کرده و کلاً خود را زیر چتر حمایت رژیم اسرائیل قرار داده‌اند و ناچارند که همه دیکته‌های ارباب اسرائیلی را موبه‌مو اجرا کنند. امروز سامانه موشکی وارد منطقه می‌شود و فردا زیردریایی‌های اتمی و سپس رزمایش‌های هوایی و دریایی و زمینی مشترک آغاز می‌شود، این تحولات ممکن است باعث تحریک همسایه‌ها شده و کشورهای میزبان را تبدیل به هدفی آسان برای کشورهای همسایه کند. گنبد آهنین که نتوانسته از تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست نشین در برابر موشک‌های غزه و جنوب لبنان حفاظت کند، هیچ کمکی به این کشورها در برابر موشک‌هایی که از عراق و یمن و ایران شلیک می‌شوند و به‌مراتب قوی‌تر و دقیق‌تر هستند، نخواهد کرد.»
 
البته در اینجا می‌توانیم بگوییم ترامپ به‌طور مستقیم جنگ‌هایی را هم شروع کرده است که اگر چهارسال دیگر می‌ماند معلوم نبود به جنگ جهانی سوم ختم نشود. زیرا بسیاری از جنگ‌ها در طول تاریخ به‌واسطه دسیسه‌ گذشتگان و سیاستمدارانی که دیگر نیستند شروع می‌شود. به‌طور مثال پس از فروپاشی حکومت عثمانی کشورهای عربی طوری تقسیم شدند که تا صدها سال اختلافات قومی قبیله‌ای و اختلافات مرزی و ژئوپولوتیکی آنها باقی بماند و جنگ‌های بلندمدت را ایجاد کنند. این فکر اروپاییان برای تضعیف مسلمانان و نابودی علم و رشد در میان آنها بود.
 

قتل خاشقچی و جنگ یمن

مناظرات انتخاباتی در امریکا باید مورد توجه تحلیلگران مسائل سیاسی قرار بگیرد. سخنانی که ردوبدل می‌شود و وعده‌هایی که داده می‌شود، می‌تواند پرده از اسراری بردارد که مسائل و چالش‌های جهانی را به‌وجود آورده است. مناظرات ترامپ و کلینتون و همچنین مناظرات ترامپ و بایدن آن روی امریکا را به مردم جهان نشان داد. جو‌ بایدن در خلال وعده‌هایش قبل از انتخابات گفت در صورتی‌که در انتخابات پیروز شود در روابط واشنگتن با ریاض تجدیدنظر خواهد کرد و "حمایت آمریکا" از "جنگ یمن" را پایان خواهد داد. بایدن به سالگرد ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول نیز اشاره کرد و گفت که روح وی هدر نخواهد رفت.
 
سی هزار و سیصد و پنجاه و هفت دروغ بعلاوه یک

البته این وعده‌های سرخرمن توسط بسیاری از نامزدها در کشورهای جهان داده می‌شود که قابل اعتنا نیست. اما اینکه او اقرار به حمایت مستقیم امریکا یعنی ترامپ در جنگ یمن دارد، نکته‌ مهمی است. اعتراف بایدن درحالی صورت می‌گیرد که تا قبل از آن بارها انصارالله یمن از پشتیبانی لجستیکی امریکا برای عربستان خبر داده بودند، اما کسی به آن توجهی نمی‌کرد.
 
انصارالله و ارتش یمن مرداد ماه امسال شواهد جدیدی درباره مشارکت آمریکا پیدا کردند. آنها از کشف مقادیر زیادی سلاح که بر روی آن‌ها نشان «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» درج شده، در جریان درگیری‌های نظامی در استان «البیضاء» خبر دادند. هرچند پیشتر نیز مقادیری از انواع تسلیحات آمریکایی در مناطق و دیگر جبهه‌های جنگ کشف شده بود. برای پیدا کردن نقش امریکا در جنگ یمن و حتی چراغ سبزش برای قتل خاشقچی و... نیاز به کاوش خاصی نداریم. شواهدی که وجود دارد مانند روز روشن است و رفتار ترامپ در منطقه گویای این مطلب بود.
 
نتیجتا این دروغ ترامپ هم با یک دقت ساده قابل فهم است که به دیگر دروغ‌هایش اضافه می‌شود. عملکرد ترامپ برای خاورمیانه بیش از دیگر نقاط جهان جنگ و عملیات تروریستی و ناامنی آورد که سال‌های سال می‌تواند ادامه پیدا کند، بایدن هم ما‌نند ترامپ حتی اگر مستقیم جنگی را شروع نکند، حتما به تقویت جنگ در منطقه با انواع‌ حمایت‌ها دست می‌زند. البته همه سخنان ترامپ هم دروغ نبود، یکی از راست‌ترین حرف‌های او این بود که شهید سردار قاسم سلیمانی کابوس امریکا شده بود و این تنها حقیقتی است که از ترامپ شنید شد...


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما