مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟

فروش سهام عدالت از آبان امسال متوقف شده است و حالا خبرها حاکی از آن است که ۳۰ درصد سوم آن که قرار بود بهمن امسال آزاد شود این موضوع با اما و اگر همراه شده است.
جمعه، 10 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟
به گزارش راسخون،قرار شد طبق وعده رئیس جمهور بخش سوم سهام عدالت در ۲۲ بهمن ماه آزاد شود تا پرونده آزادسازی سهام عدالت در سال جاری بسته شود، اما آنطور که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی ا اعلام کرده است "تاریخ مذکور با توجه به شرایط آن زمان بازار اعلام شده و در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم گرفته می‌شود. "

وی همچنین تاکید کرد که فعلا برنامه‌ای برای این کار نداریم.

در خصوص آزادسازی ۳۰ درصد سوم مدیر فنی سهام عدالت گفت: از نظر زیرساختی برای آزادسازی ۳۰ درصد سوم هیچ مشکلی نداریم و با دستور دولت در زمان اعلام شده آن را برای سهامداران قابل فروش می‌کنیم.

به نظر می‌رسد فعلا قرار نیست پازل آزادسازی سهام عدالت تکمیل شود؛ فرایندی که از اواسط اردیبهشت ماه کلید خورد و تا کنون ۶۰ درصد آن آزادسازی و نه قابل معامله، شده است. طبق وعده رئیس جمهور قرار بود باقی مانده این سهام در ۲۲ بهمن ماه آزاد شود که این موضوع با، اما و اگر همراه شده است.
 

آزادسازی سهام عدالت


مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟
 
ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت ٩ اردیبهشت ماه صادر شد و مشمولان از ١٠ اردیبهشت تا ١٠ خردادماه این اختیار را داشتند که روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کنند.

بر این اساس و طبق آمار، از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند. 

آزادسازی سهام عدالت از اردیبهشت ماه سال جاری کلید خورد و مشمولین این سهام حق انتخاب داشتند که یکی از روش های مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند.

بر این اساس ابتدا امکان فروش ۳۰ درصد و پس از چند ماه سپس امکان فروش ۳۰ درصد دیگر (یعنی مجموعا ۶۰ درصد) از سهام عدالت برای مشمولین این سهام فراهم شد و از آنجایی که این اتفاق در روزهای صعودی بازار سرمایه اتفاق افتاد، برخی سهامداران اقدام به فروش سهام خود کردند.

اما ماجرا طبق انتظار سهام داران پیش نرفت و نه تنها سهام آن ها فروش نرفت بلکه به دلیل کاهش شاخص کل، روز به روز از ارزش واقعی سهام آن ها کاسته شد. در این میان تصمیم گیرندگان تصمیمات مختلفی برای مدیریت سهام عدالت و فشار فروشی که این سهام به کلیت بازار وارد می کرد اخذ کردند. از تغییر تابلوی سهام بگیر تا فروش بلکوی و حتی امکان لغو سفارش فروش. تصمیماتی که هیچ کدام موفقیت آمیز نبود و در نهایت قرعه به نام توقف فروش سهام عدالت افتاد و از امکان فروش سهام عدالت از ۲۵ آبان ماه برای مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند متوقف شد.

االبته بر کسی پوشیده نیست که نحوه آزادسازی سهام عدالت و فشار فروشی که این سهام بر بازار تحمیل میکرد یکی از دلایل روند نزولی بازار بود. زمان فروش نخست سهام عدالت نقدیندگی در بازار زیاد بود در حالی که  قسمت دوم آزادسازی که در عید غدیر صورت گرفت همزمان با ریزش بازار بود و تعادل بازار را برهم زد.

وعده روحانی در شرایطی داده شد که بازار سرمایه در روزهای اوج خود قرار داشت؛ به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان، تا ۳۰ میلیون تومان هم رسیده بود؛ اما با برگشتن ورق بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت نیز رو به کاهش گذاشت و درحال حاضر  ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان، کمی کم‌تر از ۱۰ میلیون تومان است.

البته این تنها اتفاق ناخوشایند درمورد سهام عدالت نبود و باید گفت گرچه آزادسازی این سهام صورت گرفت اما مشمولان به طور مستقیم امکان معامله نداشتند و باید سفارش فروش خود را در کارگزاری ها و بانک ها ثبت می کردند؛ اتفاقی که از یک طرف باعث افزایش فشار فروش در بازار شد و به روند نزولی بازار دامن زد و از طرف دیگر سفارش بسیاری از مشمولان فروش نرفت و این افراد پول حاصل از فروش خود را دریافت نکردند. حتی کار به جایی رسید که به طور کلی فرایند فروش سهام عدالت برای مدتی متوقف ماند.

همچنین باید گفت توقف فروش سهام عدالت به نفع کلیت بازار است اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از مردم به پول خود نیاز دارند و درخواست فروش داده‌اند. نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد که بسیاری از مردم از سهام خود را در تاریخ ۲۰ مرداد که ارزش واقعی سهام عدالت حدود ۳۰ میلیون تومان بود به فروش گذاشتند اما درحال ارزش سهام آنها کاهش چشم گیری داشته است.

با همه این اوصاف، قرار بود طبق وعده رئیس جمهور بخش سوم سهام عدالت در ۲۲ بهمن ماه آزاد شود تا پرونده آزادسازی سهام عدالت در سال جاری بسته شود، اما آنطور که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی به ایسنا اعلام کرده است "تاریخ مذکور با توجه به شرایط آن زمان بازار اعلام شده و در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم گرفته می شود."

وی همچنین تاکید کرد که فعلا برنامه ای برای این کار نداریم.
 

سهام عدالت سهمی ارزنده


مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟
 
ریزش ارزش سهام عدالت در حالی است که بارها وزیر اقتصاد، مدیران سازمان بورس، معاون اول رییس‌جمهوری و حتی شخص حسن روحانی، رییس‌جمهوری بارها اعلام کردند که مردم سهام عدالت‌شان را نفروشند چرا که در سبد سهام عدالت، سهم‌های ارزنده‌ای وجود دارد و هرکس که سهامش را بفروشد ضرر می‌کند.

با این وجود این وعده و وعید مدیران دولتی هم درست از آب درنیامد و حالا نه تنها خریداران صندوق‌های ETF دولتی و سهامداران بازار سرمایه زیان‌های سنگینی متحمل شده‌اند که دارندگان سهام عدالت هم که تاکنون سهام خود را نفروخته‌اند با کاهش حدود ۵۰ درصدی ارزش دارایی خود مواجه شده‌اند.

به جز این فرآیند فروش سهام عدالت هم برای نجات شاخص کل از آبان متوقف شده است و حالا مالکان سهام عدالت که از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند، از نیاز مبرم‌شان به نقدینگی و پول فروش سهام عدالت می‌گویند. اتفاقی که به نظر می‌رسد فعلا عملیاتی نمی‌شود.

به ویژه اینکه آزادسازی ۳۰ درصد سوم سهام عدالت هم متوقف شده است و به نظر می‌رسد که برای احیای ارزش اولیه سهام عدالت نیاز به صعود دوباره شاخص کل بازار سرمایه است. اتفاقی که به گفته کارشناسان بورس به سرعت رخ نمی‌دهد و بورس برای تجربه دوباره آن جهش‌های بلند نیازمند ورود حجم بالایی نقدینگی و اعتماد دوباره مردم به بازار سرمایه است.
 

ارزش سهام عدالت هم اکنون چقدر است؟


مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟
 
البته ارزش این سهام تحت تاثیر نوسانات بازار سرمایه افزایشی یا کاهشی می‌شود و در هفته گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومان حتی تا هشت میلیون تومان هم کاهش یافت. البته طی روزهای چهارشنبه و دیروز، با روند صعودی بازار سرمایه، ارزش واقعی سهام عدالت نیز رو به افزایش رفت.

بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومان، روز شنبه ۲۷ دی ماه، ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، روز دوشنبه ۲۹ دی ماه ۱۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان، روز سه شنبه ۳۰ دی ماه ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، روز چهارشنبه یکم بهمان ماه ۱۷ میلیون و ۵۴۰ و روز گذشته ۱۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان بود.

ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومان نیز در روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز به ترتیب ۹ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ۸ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان، ۹ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و در روز گذشته ۹ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بود.
 

واکنش کاربران

مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟

مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟

مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟

مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟

مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟

مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟

مرحله آخر فروش سهام عدالت چه زمانی محقق خواهد ‌شد؟



منبع:
1.ایسنا /وعده رئیس جمهور درمورد سهام عدالت محقق می‌شود؟
2.ایسنا /سهام عدالتی ها تا کی منتظر بمانند؟
3.تجارت نیوز / سهام عدالت دوباره ۲۰ میلیون تومانی می‌شود؟
4.ایسنا / ارزش واقعی سهام عدالت چقدر است؟
توییتر

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.