تعقیب تروریست ها در عراق

چند روز پیش بود که شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران به بغداد سفر می‌ کند؛ سفری که از امروز، سه‌شنبه در جریان است تا در چارچوب همکاری قضایی و حقوقی چند یادداشت تفاهم بین دو کشور امضا شود. بیستم آبان گذشته «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق در دیدار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با وی، از رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عراق دعوت کرد. رییس شورای عالی قضایی عراق تیر سال گذشته ضمن سفر به ایران، با رییس قوه‌قضاییه دیدار و درباره روابط قضایی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرده بود.
سه‌شنبه، 21 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تعقیب تروریست ها در عراق
آیت‌الله رییسی، رییس قوه‌قضاییه کشورمان به عراق سفر کرد تا در دیدار با مقامات عالی‌رتبه قضایی و سیاسی این کشور به گفت‌وگو و امضای چندین تفاهمنامه بپردازد. پیگیری ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی توسط نظامیان تروریست آمریکایی که سال گذشته در بغداد روی داد و رسیدن به یک تفاهم مشترک برای اقدامات قضایی و برگزاری دادگاه مشترک در این زمینه با توجه به اینکه محل رخداد ترور در عراق بوده است را می‌‌توان از مهم‌ترین محورهای این سفر برشمرد.
چند روز پیش بود که شورای عالی قضایی عراق اعلام کرد که آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران به بغداد سفر می‌ کند؛ سفری که از امروز، سه‌شنبه در جریان است تا در چارچوب همکاری قضایی و حقوقی چند یادداشت تفاهم بین دو کشور امضا شود.

بیستم آبان گذشته «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق در دیدار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با وی، از رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عراق دعوت کرد. رییس شورای عالی قضایی عراق تیر سال گذشته ضمن سفر به ایران، با رییس قوه‌قضاییه دیدار و درباره روابط قضایی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرده بود.

رییس قوه‌قضاییه ایران در آن دیدار با بیان اینکه مناسبات دو کشور صرفا محدود به همسایگی نیست، تصریح کرده بود: همسایگی برای ما بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن، رابطه و مناسبات بسیار عمیق و نزدیکی است که ریشه در باورهای مشترک‌مان دارد و آنچه امروز ما را کنار هم قرار می‌دهد، باورها، اعتقادات و فرهنگ دو ملت است.

سفر کاری آیت‌الله رییسی، رییس دستگاه قضایی کشورمان به بغداد در حالی به این‌کشور صورت گرفت که در راستای احقاق حقوق ایرانیان و خدمت‌رسانی به جامعه است؛ همکاری‌‌هایی که برای تحقق به تفاهم مشترک در زمینه‌های مورد علاقه قضایی، بسترهای اجرایی آن در 6ماه گذشته به صورت مجازی شکل گرفت و اکنون جمع‌بندی آن دیدارهای مجازی و همچنین تماس‌‌‌‌های تلفنی در سفر اخیر، به جمع‌بندی و امضای چندین تفاهمنامه همکاری منجر خواهد شد.

تسهیل استرداد مجرمان و مفسدان، پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در زندان‌های عراق، تسهیل مسائل حقوقی و قضایی فی‌مابین تجار و بازرگانان ایرانی و عراقی و اقدامات مشترک در خصوص مسائل حقوق بشر اسلامی از جمله دستور کارهای این سفر است که رییس قوه قضاییه کشورمان با مقامات عالی‌رتبه عراقی از جمله رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، رییس مجلس و رییس شورای عالی قضایی عراق درباره این موضوعات گفت‌وگو خواهد کرد. نکته خاص این سفر این است که همه مقامات رسمی عراق تقاضای دیدار با مقام قضایی کشورمان را داشتند.

اخیرا رییس قوه‌قضاییه کشورمان در تماس تلفنی با آقای فائق زیدان، رییس شورای عالی قضایی عراق بر پیگرد حقوقی و همه‌جانبه جنایت آمریکایی‌ها در ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی، مجاهد بزرگ شهید ابومهدی المهندس و دیگر همراهان ایشان تأکید کرد. دراین تماس تلفنی؛ فائق زیدان، رییس شورای عالی قضائی عراق با تأکید بر اینکه شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی از قهرمانان مبارزه با تروریسم و آزاد‌‌سازی مناطق اشغالی عراق از دست داعش بودند، افزود: به جنابعالی اطمینان می‌دهم که از همان ساعات اولیه در عراق تحقیقات در این زمینه شروع و برای رسیدگی قضایی پرونده بزرگی تشکیل شده است. ما با دقت زیادی روی این موضوع متمرکز هستیم و به صورت مستمر و روزانه مراحل را دنبال می‌کنیم. در زمینه بین‌المللی آماده همکاری و اقدام مشترک با جمهوری اسلامی تا حصول نتیجه در محاکم بین‌المللی هستیم.

در برنامه سفر سه‌روزه آیت‌الله رییسی به عراق، دیدارهای غیررسمی متعدد دیگری از جمله دیدار با برخی سران و مقامات عراقی نیز گنجانده شده است؛ ازجمله پیگیری ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی توسط نظامیان تروریست آمریکایی در بغداد که یک‌سال پیش روی داد و رسیدن به یک تفاهم مشترک برای اقدامات قضایی و برگزاری دادگاه مشترک در این زمینه با توجه به اینکه محل رخداد ترور در عراق است.

برنامه‌ریزی مهم و اقدام بزرگ برای رفع مشکلات قضایی تجار ایرانی و عراقی با تشکیل یک اتاق مشترک قضایی که با شیوه‌های داوری و قضایی به‌مثابه یک مجتمع ویژه از دیگر نتایج این سفر است که در کنار دیگر موضوعاتی همچون ایجاد تفاهم با طرف عراقی درباره اقدامات مربوط به مقابله با داعش به عنوان تهدید امنیت منطقه‌ای و نیز پیگرد قضایی منافقین در عراق و همچنین تفاهم بر سر انتقال دستاوردهای انفورماتیک ایران در حوزه هوشمند‌‌سازی قضایی به طرف عراقی از دیگر اقدامات این سفر است که برای نخستین‌بار شکل می‌‌گیرد.

آن‌گونه که در بیانیه روز گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق آمده است، این سفر در راستای توسعه همه‌جانبه روابط فی‌مابین دو کشور دوست و برادر ایران و عراق و در پاسخ به سفر سال گذشته رییس محترم شورای عالی قضایی جمهوری عراق به تهران است. آیت‌الله رییسی، ریاست قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت رسمی جناب آقای فائق زیدان و با هدف گسترش روابط قضایی و حقوقی در تاریخ ۲۰ بهمن به ۱۳۹۹ به بغداد می‌روند که در این سفر چند یادداشت تفاهم همکاری میان مقامات عالی‌رتبه قضایی دو کشور به امضاء خواهد رسید.

منبع: صبح نو


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.