تروئیکای اروپا ایران را به نقض برجام متهم کرد / سناتور ارشد دموکرات: ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند

سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای متهم کردند.
شنبه، 25 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تروئیکای اروپا ایران را به نقض برجام متهم کرد / سناتور ارشد دموکرات: ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند
به گزارش راسخون، آلمان، انگلیس و فرانسه با صدور بیانیه‌ مشترکی که در خروجی وزارت خارجه‌شان قرار گرفته نوشتند: ما - دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس - با نگرانی بسیار متوجه تاییدیه اخیر آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران در حال تولید اورانیوم فلزی در مغایرت با برجام است، شدیم. ایران متعهد شده است که برای ۱۵ سال مشغول تولید و دستیابی به اورانیوم فلزی نشود یا اقدام به انجام تحقیقات و توسعه بر روی استخراج اورانیوم نکند.

در ادامه بیانیه آمده است: ما تاکید می‌کنیم که ایران هیچ توجیه معتبر غیرنظامی برای این فعالیت‌ها - که گامی کلیدی در جهت توسعه سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود- ندارد.

در بیانیه همچنین ذکر شده است: ما قویا از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر به این فعالیت‌ها پایان دهد و هیچ گام جدیدی در جهت عدم پایبندی به برنامه هسته‌ای اش اتخاذ نکند. ایران با تشدید عدم پایبندی خود در حال تضعیف فرصت‌ها برای احیای دیپلماسی به منظور محقق کردن کامل اهداف برجام می‌باشد.
 

آغاز تولید اورانیوم فلزی


تروئیکای اروپا ایران را به نقض برجام متهم کرد
 
وال استریت ژورنال روز چهارشنبه در خبری نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضا اطلاع داده که ایران اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است.

این خبرگزاری نوشته بود که اورانیوم فلزی می‌تواند برای تشکیل هسته سلاح هسته‌ای استفاده شود این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید دارد.

ساعتی پس از انتشار توئیت خبرنگار وال‌استریت ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مدیرکل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] رافائل ماریانو گروسی امروز اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تحولات اخیر در رابطه با فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران در زمینه تولید فلز اورانیوم به عنوان بخشی از هدف اعلام‌شده‌ خود برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، آگاه کرد.»
 

اورانیوم فلزی چیست؟

 اورانیوم یکی از عناصر جدول تناوبی است  این عنصر سنگین، سمی، رادیواکتیو و دارای رنگ سفید مایل به نقره ای است. اورانیوم در میزان بسیار کمی در خاک، آب، گیاهان، جانوارن و حتی انسان وجود دارد. اورانیوم پس از پالایش به رنگ سفید مایل به نقره ای فلزی تبدیل و کمی از فولاد نرم تر است.
این فلز چکش‌خار، رسانای جریان الکتریسیته است و چگالی اورانیوم 65 درصد بیشتر از چگالی سرب است. اگر اورانیوم به‌خوبی جدا شود، بشدت از آب سرد متاثر شده و در برابر هوا اکسید می‌شود. اورانیوم استخراج شده از معادن، می‌تواند به‌صورت شیمیایی به دی‌اکسید اورانیوم و دیگر گونه‌های قابل استفاده در صنعت تبدیل شود.

اورانیوم فلزی کاربردهای بسیاری در صنعت و داروسازی دارد.
 

کاربردهای اورانیوم فلزی


تروئیکای اروپا ایران را به نقض برجام متهم کرد
 
اورانیوم خالی توسط بعضی از ارتش‌ها برای ساخت محافظ برای تانکها و ساخت قسمتهایی از موشک‌ها و ادوات جنگی استفاده می‌شود. ارتش‌ها همچنین از اورانیوم غنی‌شده برای سوخت ناوگان خود و زیردریایی‌ها و همچنین سلاح‌های هسته‌ای استفاده می‌کنند.

سوخت استفاده شده در راکتورهای ناوگان ایالات متحده معمولا اورانیوم U235 غنی شده می‌باشد.

اورانیوم موجود در سلاح‌های هسته‌ای بشدت غنی می‌شوند که این مقدار بصورت تقریبی 90% می‌باشد.

مهمترین کاربرد اورانیوم در بخش غیر نظامی تامین سوخت دستگاه‌های تولید نیروی هسته‌ای است.

اورانیوم تخلیه شده در هلیکوپترها و هواپیماها به‌عنوان وزن متقابل بر هر بار استفاده می‌شود.

لعاب ظروف سفالی از مقدار کمی اورانیوم طبیعی تشکیل شده است (که داخل فرایند غنی سازی نمی‌شود) که این عنصر برای اضافه کردن رنگ با آن اضافه می‌شود.
 
U235 در راکتورهای هسته‌ای به پلوتونیوم Breeder تبدیل می‌شود و پلوتونیوم نیز در ساخت بمبهای هیدروژنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی از لوازم نوردهنده از اورانیوم و برخی در مواد شیمیایی عکاسی مانند نیترات اورانیوم استفاده می‌کنند.

معمولا کودهای فسفاتی حاوی مقدار زیادی اورانیوم طبیعی می‌باشند، چرا که مواد کانی که آنها از آنجا گرفته شده‌اند، حاوی مقدار زیادی اورانیوم می‌باشند.

فلز اورانیوم برای اهداف اشعه ایکس در ساخت این اشعه با انرژی بالا استفاده می‌شود.
 

ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند


تروئیکای اروپا ایران را به نقض برجام متهم کرد
 
«باب منندز» رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای ضمن  تقدیر از اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حاضر نیست قبل از بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند، خواستار توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران شد.

باب منندز در این بیانیه اظهار داشت: «من از رئیس‌جمهور بایدن که هفته گذشته [یکشنبه] اعلام کرد که دولتش برای بازگرداندن ایرانی‌ها به میز مذاکره معافیت تحریمی قابل‌توجهی به آنها نمی‌دهد، تشکر می‌کنم و موافقم که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.»

این سناتور ارشد دموکرات در ادامه گفت: «من از تلاش‌های دولت برای رسیدن به راهکاری دیپلماتیک در قبال ایران که در مقایسه با راهکار قبلی [برجام] بلندمدت‌تر باشد و چالش‌های مهم دیگر را نیز پوشش دهد، حمایت می‌کنم.»

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: «به عقیده من دولت باید برای انجام این کار همکاری نزدیکی با متحدانمان داشته باشد و نباید ضرب‌الاجل‌های ایرانی‌ها و دیگر بازیگران خارجی را مبنای تصمیم‌گیری‌ قرار دهد.»
 

واکنش ظریف به بیانیه طلبکارانه تروئیکای اروپایی


تروئیکای اروپا ایران را به نقض برجام متهم کرد
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان)، آنها را به خواندن بند 36 برجام و نامه‌های متعدد ایران در این رابطه دعوت کرد.

ظریف روز جمعه در واکنش به بیانیه‌ طرف‌های اروپایی برجام که طی آن ایران بار دیگر به نقض تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام متهم شده است، در توئیتر نوشت: «ایا سه کشور اروپایی شریک ما [در برجام] هرگز بند 36 برجام و نامه‌های متعدد ایران بر مبنای آن را خوانده‌اند؟»

وی افزود: «بر اساس چه منطقی ایران وظیفه دارد که اقدامات جبرانی خود که یک سال کامل پس از خروج آمریکا از برجام -و تداوم نقض آن توسط این کشور- اتخاذ کرده است را متوقف کند؟ سه کشور اروپایی چه کاری در راستای عمل به وظایفشان انجام داده‌اند؟»


منبع:
1.ایسنا/ بیانیه مشترک سه کشور اروپایی درباره ایران
2.تسنیم / آژانس آغاز تولید فلز اورانیوم در تأسیسات اصفهان را تأیید کرد
3.تسنیم / واکنش ظریف به بیانیه طلبکارانه تروئیکای اروپایی
4.راهبرد معاصر / اورانیوم فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما