درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران

۳ کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای «برجام» در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که علی‌رغم تلاش‌های مبتنی بر «حسن نیت» آنها ایران، اقدامات متعددی در نقض این توافق انجام داده است.
يکشنبه، 2 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران
به گزارش راسخون؛ تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای، همکاری «داوطلبانه» ایران برای دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو مکان مورد نظر این سازمان را جز تعهدات کشور ذیل موافقت‌نامه‌های پادمانی نامیده و خواستار همکاری کامل تهران با آژانس در این زمینه شدند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است: ما اجرای تعهدات قانونی ایران ذیل پروتکل الحاقی موافقتنامه پادمانی را از طریق ایجاد دسترسی تکمیلی برای بازرسان آژانس به سایت‌ها و مکان‌هایی در ایران مد نظر قرار دادیم. ما از ایران می‌خواهیم که به طور کامل و مطابق با تعهدات هسته‌ای‌اش از جمله پاسخ گویی به تمام سووالاتی که ممکن است در ماه‌های آینده پس از تکمیل بررسی نمونه‌های استخراج شده از این مکان‌های اعلام نشده بروز کند، با آژانس همکاری کند.

آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.  سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا ۳۰ خردادماه گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواستند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

متعاقبا چهارشنبه ۵ شهریور در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، دو طرف توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.   

با این حال گروسی چنئ روز پیش با ادعای کشف برخی ذرات اورانیوم در مکانی در ایران، خواستار رفع ابهام در این خصوص شد.  وی در جلسه شورای حکام آژانس بیان داشت: ضروری است از طریق تعامل و همکاری پایدار با ایران در ماموریت خود در زمینه راستی‌آزمایی در این کشور پیشرفت داشته باشم.

مدیرکل آژانس محل کشف این ذرات را اعلام نکرده است. ایران با تاکید بر اینکه تعهد کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، گفته است که قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.
 

پاسخ ایران به تروئیکای اروپایی: فرافکنی نکنید و به تعهدات خود ذیل برجام بازگردید

 
درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در خصوص همکاریهای جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ضمن محکوم کردن این مواضع غیرمسئولانه اظهار داشت: از سه کشور اروپایی انتظار می رود که به جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهداتشان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام نمایند و به اجرای کامل برجام برگردند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: فعالیت های صلح‌آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب قوانین بین‌الملل و کاملا قانونی و مشروع بوده و در راستای حقوق ذاتی لاینفک کشورها دنبال می شود. 

خطیب زاده در ادامه عنوان کرد : با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها و تداوم بدعهدی اروپا در زمینه انتفاع اقتصادی ایران از رفع تحریم‌های تعهد شده در برجام، جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام گام های هسته ای را برداشته است که کاملا منطبق با برجام است و همواره تاکید داشته است که در صورت اجرای کامل برجام از سوی طرف‌های مقابل، بازگشت پذیر خواهند بود.
 

تروئیکای اروپایی چیست؟

 
درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران

تروئیکا در لغت به معنی سورتمه یا درشکه سه اسبه است، ولی در واژگان سیاسی به معنای مذاکرات سه جانبه، نشست سه جانبه و یا ائتلاف سه جانبه و یا تصمیمات سه جانبه که از سوی سه دولت و یا سه شخص یا جناح سیاسی اتخاذ می‌شود، اطلاق می‌شود.

در فضای رسانه‌ای منظور از تروئیکا عموماً ناظر بر تروئیکای اروپا یعنی سه نماینده و سه کشور اروپایی اتحادیه اروپا یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه است که در جریان مذاکرات هسته‌ای و نیز تعاملات هسته‌ای اتحادیه اروپا با ایران پیشگام هستند.

این سه کشور اروپایی روز جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ قطعنامه ضد ایرانی خود را تصویب کردند که بر اساس آن، از ایران خواسته می‌شود عدم همکاری با آژانس و ممانعت از دسترسی بازرسان به دو مکان (هسته‌ای) را متوقف کند.

پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی علیه ایران در تاریخ مورد اشاره، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتر و در واکنش به این اقدام سه کشور اروپایی نوشت: «سه کشور اروپایی باید از حفظ ظاهر نزد عموم دست بردارند و شجاعت به خرج داده و آنچه را که در ملاقات‌های خصوصی به آن اذعان دارند، علنا بیان کنند: ناتوانی از حتی عمل به وظایف خود در برجام به دلیل ناتوانی مطلق در مقاومت در برابر زورگویی ایالات متحده. پشت نقاب موجود، سه کشور اروپایی همدست ترامپ و نتانیاهو هستند و به هیچ وجه در موضع توصیه به ایران نیستند.»

تروئیکای اروپایی که اکنون یک قطعنامه ضد ایرانی را علیه ایران در شورای حکام به تصویب رساند، پیشتر و در سال ۱۳۹۸ پیگیر اجرایی شدن ساز و کار اینستکس شده بود و به طور مثال آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترکی که۹ آذر ۱۳۹۸، در تارنمای رسمی وزارت خارجه انگلیس قرار گرفت اعلام کردند که به عنوان سهامداران بنیانگذار ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) از پیوستن بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند به این نهاد به گرمی استقبال می‌کنند.

البته روابط و تعامل هسته این سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه با عنوان تروئیکای اروپایی با ایران محدود به سال‌های اخیر نبوده و مذاکرات هسته‌ای این سه کشور با ایران در سال‌های پیشتر و دهه هشتاد شمسی نیز اتفاق افتاده است.

نکته دیگر اینکه تروئیکای اروپایی تنها مسئول تعامل و ارتباط با ایران نبوده و در بسیاری از مقاطع حساس به نمایندگی از اتحادیه اروپا در تصمیم گیری‌های مهم بین المللی نقش آفرینی کرده است.

به طور مثال این سه کشور اروپایی در سال ۱۳۹۱ با اعطای کمک مالی ۷۸ میلیارد یورویی به پرتغال، تلاش کردند دولت این کشو را از ورشکستگی نجات دهند.
 

واکنش کاربران

 
درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران
 

درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران
درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران
 
درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران

درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران

درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران

درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران
 
درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران


منبع:
1. مثلث آنلاین/ درخواست عجیب تروئیکای اروپا از ایران
2. خبر آنلاین/ واکنش ایران به بیانیه تروئیکای اروپا درباره همکاری ایران و آژانس
3. تابناک/ تروئیکای اروپایی چیست؟
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.