بسته تحلیلی خبری (چهارشنبه 13 اسفند99)

در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد، در دسترس قرار دادن و یا ارائه محتوای مستهجن و مبتذل به کودکان و نوجوانان به فهرست مصادیق محتوای مجرمانه اضافه شد.
چهارشنبه، 13 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری (چهارشنبه 13 اسفند99)
▼حرف روز                  

ماجرای رمز ارز‌ها!

«محمدرضا مانی‌یکتا» معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی می‌گوید: «بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پول‌شویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸، مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است و مردم بدانند خطر‌های این رمزارز‌ها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاه‌برداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمزارز‌ها تشکیل شده است». ازآنجاکه موضوع رمزارزها یک پدیده جهانی است و هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمزارز‌ها وجود ندارد. مهم‌تر از همه این‌ها حدود سه‌و‌نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور صورت می‌گیرد، جا دارد نکاتی در این حوزه بیان گردد تا از سردرگمی‌ها کاسته شود.

نکات تحلیلی: 1- شش هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد که 60 درصد سهم این بازار در اختیار بیت کوین است. معمولاً در رمزارز‌ها نوسانات بالایی در حد 15 تا 20 درصد در روز وجود دارد و این نوسانات افراد نابلد را متحمل ضررهای زیادی خواهد کرد. این اتفاق در چند مرحله از سال 2016 اتفاق افتاده است. 2- با اینکه هیئت‌وزیران در خصوص غیرمجاز بودن مبادلات رمزارز‌ها اصلاحاتی انجام داده و قرار شد کسانی که رسمی رمز‌ارز استخراج می‌کنند، بتوانند برای واردات از آن استفاده کنند و مبادله رمز‌ارز‌ها در داخل مجاز نیست، اما در سیر تصویب نهایی بنا به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع رمزارز‌ها در مجلس یازدهم هم در دستور کار قرار گرفته است. مجلس تصمیم دارد دستگاه‌ها با بستر شفاف و ضابطه‌مند کردن، رمزارز‌ها را در اختیار اقتصاد ملی قرار دهند.

نکته راهبردی: هرچند برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در شرایط جنگ سخت اقتصادی، رمزارزها برای رفع محدودیت‌های تحریمی و ارزآوری برای کشور می‌توانند کمک‌کار خوبی باشند، مردمی که در این حوزه ورود پیدا می‌کنند باید دقت و مراقبت لازم را داشته باشند تا مثل سایر حوزه‌هایی که با ورودهای غیرکارشناسی در چند سال گذشته متضرر شده‌اند، مجدداً در دام جدیدی نیفتند؛ چون هنوز علاوه بر غیرقانونی بودن آن در نزد بانک مرکزی کشورها، فقدان وجود نهاد ناظر، عرضه گسترده و روشن نبودن جوانب این موضوع، می‌تواند تبعات سنگینی برای سرمایه‌گذاران در پی داشته باشد. بااین‌حال، جا دارد مجلس شورای اسلامی تحقیقات و مطالعات کارشناسی را هر چه سریع‌تر نهایی نماید تا آن‌هایی که در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند از سردرگمی دربیایند. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                              

مصوبه‌ای نه‌چندان امیدبخش!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۱۱ اسفندماه در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای، دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، یک‌میلیون تومان سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اختصاص دهد. همچنین وکلای ملت در مجلس مصوب کردند که برای خانواده‌های دارای فرزند سوم در سال‌های 99 و 1400 که مسکن ندارند، 70 میلیون تومان وام خرید مسکن تعلق گیرد! مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش جمعیت در افزایش اقتدار ملی، بارها نسبت به پیرشدن جمعیت در سال‌های پیش رو هشدار داده‌اند. در بند دوم سیاست‌های کلی جمعیت که در ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ توسط معظم‌له ابلاغ شده، به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسلی صالح و کارآمد اشاره شده است.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- جمعیت، بخصوص جمعیت جوان از اصلی‌ترین مؤلفه‌های قدرت هر کشور و به تعبیری ثروت واقعی هر کشور است و تأثیر آن در اقتدار ملی به‌اندازه‌ای است که حتی با افزایش نقش عواملی نظیر پیشرفت‌های علمی و فناورانه در تولید ثروت و قدرت کشورها، از اهمیت آن کاسته نشده است. 2- بحران کاهش جمعیت را باید یکی از مهم‌ترین چالش‌های آینده کشور قلمداد کرد که ضرورت برنامه‌ریزی جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را متناسب با سیاست‌های جمعیتی و در راستای مقابله با این بحران ایجاب می‌کند. بااین‌حال از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری و علی‌رغم تأکید چندباره معظم له بر توجه دستگاه‌های حاکمیتی به موضوع جمعیت، متناسب با این سیاست‌های بالادستی، اقدام اساسی برای افزایش جمعیت در برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت انجام نگرفته است به‌طوری‌که بعد از گذشت نزدیک به 7 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، میانگین تولد نوزادان در کشور به کمترین میزان خود طی دهه‌های گذشته رسیده است. به نظر می‌رسد مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی نیز به‌جای آن‌که مشوقی برای افزایش جمعیت باشد، بیشتر اقدامی مقطعی با تأثیری گذاری ناچیز خواهد بود.

نکته پایانی: با توجه به نقش بی‌بدیل جمعیت در افزایش اقتدار ملی، از مجلس انقلابی انتظار می‌رود به‌جای اکتفا به چند بند و تبصره در قانون بودجه یک‌ساله - که این مدت، به‌اندازه زمان موردنیاز برای تولد یک فرزند است- با تدوین و تصویب قوانین میان‌مدت و بلندمدت حمایتی، متناسب با سیاست‌های کلان جمعیتی کشور، زمینه‌های وقوع بحران جمعیتی در آینده را مرتفع کند. اگر کاهش رشد جمعیتی کشور بدین‌صورت ادامه یابد، در سال‌های آتی کشوری پیر و ازکارافتاده خواهیم داشت. (نویسنده: صادق احمدی)

▼ خبر ویژه            

طرح جدید سازمان بورس برای حمایت از سهامداران خرد

رئیس‎ بورس خبر داد: «بر اساس طرح جدید، سهامدارانی که تا امروز ارزش پورتفوی آن‎ها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و امسال وارد بورس شده‎اند، می‎توانند بر روی پورتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه تا اردیبهشت ۱۴۰۱ دریافت کنند. تا این تاریخ، بازدهی ۲۵ درصدی تضمین می‎شود و چنانچه بازدهی کمتر از این میزان باشد، مابه‎التفاوت به سهامدار پرداخت می‎شود. شرط لازم برای پرداخت این مبلغ جبرانی تغییر ندادن پورتفوی امروز سهام‎دار تا تاریخ سررسید است. البته افراد می‌توانند سهام جدید خریداری کنند، اما بخش جدید مشمول این حمایت نمی‎شود».

▼ اخبار

مجلس: پذیرفتن FATF مبنای «فشارهای شرطی» به ایران خواهد بود

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتند: «به دلیل وضع تحریم‌های ظالمانه، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مالی ایران، خارج از قالب‌های مرسوم صورت می‌گیرد و در چنین شرایطی، خزانه‌داری آمریکا، برای طراحی تحریم‌های هدفمند و نقطه‌زن علیه ایران، نیاز به اطلاعات اقتصادی دارد. پیوستن به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو ما را به لحاظ حقوقی متعهد می‌کند که اطلاعات اقتصادی را به طرف‌های تحریم‌کننده یا واسطه‌های آنان تقدیم کنیم و این‎ها مبنای «فشارهای شرطی» به ایران خواهد بود. از منظر حقوق بین‌الملل، هر نوع تصویب ولو به اسم «الحاق مشروط»، به‌منزله عضویت در معاهده و لازم‎الاجرا بودن آن است. شرط «عدم اجرا تا لغو تحریم‌ها» مصرف داخلی دارد». این روزها خبرهایی از داخل مجمع بیرون می‌آید که صحت بررسی اعضا برای پذیرش مشروط FATF را تأیید می‌کند. سید مرتضی نبوی، ازجمله این افراد است که می‌گوید: «می‌توان شرط برداشته شدن تحریم‌ها را برای اقدام به پیوستن ایران قرار دهیم».
 

تراکتورسازی تبریز؛ نماد بالندگی در دوره تحریم‌ها

کارخانه تراکتورسازی تبریز در شرایط تحریم که مسیر غذا و دارو هم به روی کشور سد شده است، توانسته به 40 کشور جهان تراکتور و قطعات بفروشد. این مجموعه صنعتی سالانه 660 میلیارد تومان ارزآوری داشته و 100 درصد قطعات اصلی تراکتور را در داخل تولید می‌کند. مدیرعامل تراکتورسازی در پاسخ به این سؤال که «آیا تحریم بر تولیدات کارخانه تراکتورسازی تأثیر گذاشت؟» پاسخ می‌دهد: «بله، کاملاً اثر گذاشت و تولیدات ما را بیشتر کرد». ابراهیمی اضافه می‌کند: «زمانی که جواب سربالا از تأمین‌کنندگان اروپایی شنیدیم، مهندسان ایرانی تصمیم خود را گرفتند و عزم جزم کردند که هر طور شده تولید را در داخل انجام بدهند.

کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و آلمان و ترکیه گفتند، پول به حساب ما واریز کنید، تعهد نمی‌دهیم تا چند سال دیگر قطعه به شما بدهیم، به خاطر تحریم شاید امکان بازگشت پول هم نباشد. پس‌ازآن مهندسان ما خودشان قالب‌هایی را طراحی کردند و روی نرم‌افزارهایی که خودشان نوشته بودند کارکردند و مدل‌های بسیار موفقی را ارائه کردند. کار به‌جایی رسید، همین کشورهایی که زمانی حرف‌های سربالا به ما گفته بودند، به التماس افتادند که به آن‌ها قطعه بفروشیم». تراکتورسازی تبریز شامل کارخانه‌های موتورسازی، ریخته‌گری و حتی خودروسازی است. در ارومیه و کردستان دو کارخانه مونتاژ و در کشورهای آفریقایی نمایندگی دارد. به برخی کشورها بسته‌های کامل قطعاتی می‌فرستد و آن‌ها تراکتور را مونتاژ می‌کنند. علاوه بر این‌ها، تراکتورسازی تبریز 2 کارخانه تراکتور در آمریکای لاتین و ونزوئلا و یک کارخانه در تاجیکستان دارد که مدیریت آن‌ها با طرف ایرانی است.
 

مشکلاتی که با از دست دادن یک نویسنده حادث شد

مدیر روابط عمومی معاونت سیما خبر داد: «قصه دو قسمت پایانی نگاهی طنزآمیز به برخی مسائل و حواشی کرونا دارد. پس از بررسی‌های مختلف درنهایت مشخص شد بی‌توجهی و کم‌دقتی‌هایی موجب اشکالات بخش‌هایی از آخرین قسمت شده است. آقای مقدم در جلسه با رئیس صداوسیما با بیان توضیحاتی اذعان داشتند سوءنیتی برنامه‌ریزی‌شده در کار نبود، اما رسانه‌های بیگانه با اهداف سوء خود روی آن موج‌سواری کردند. گروه سازنده موظف شد فصل ششم را با پایان‌بندی شایسته و مورد انتظار مخاطبان به سرانجام برساند». گفتنی است، سریال پایتخت ازجمله سریال‌های پرطرفدار صداوسیما طی یک دهه اخیر بوده است که توانسته بود با ارائه سبک زندگی اسلامی- ایرانی، جای پای محکمی در میان خانواده‌ها باز کند. این سریال به دلیل از دست دادن خشایار الوند، نویسنده متعهد خود، در فصل ششم با حواشی زیادی مواجه شد. در فصل ششم، پایبندی به خانواده، مذهب و اصول اخلاقی زیر سؤال رفت و به‌جای آن ویژگی‌های فردگرایی برگرفته از فرهنگ غربی، منفعت‌طلبی‌های شخصی و چند هویتی بودن ترویج شد و جهت این فصل را در مقایسه با فصل پنجم، 180 درجه تغییر داد.

اخبار کوتاه
◄ تأثیر طرح‌های مجلس بر کاهش قیمت مسکن/ رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: «طرح‌های مجلس ازجمله ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی صد درصد در کاهش قیمت اثر داشته و در آینده نزدیک خود را نشان خواهد داد. دولت موظف است زمینه خانه‌دار شدن افراد جامعه را ایجاد کند. باید سالی یک‌میلیون و ۵۰۰ خانه می‌ساخت که این اتفاق حداقل در سال‌های اخیر رخ نداده است. ۱۸۴ شغل وابسته به مسکن است. دولت اگر دنبال بهبود در اقتصاد کشور است، باید ابتدا بازار مسکن را بهبود بخشد».

◄ روحانی به مکرون چی گفت؟/ رئیس‌جمهوری دیروز (12 اسفند) در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه، با تأکید بر اینکه از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیا برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند، افزود: «همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ‌گاه از برجام خارج نشده‌ایم. هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام می‌تواند به بروز چالش‌های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود». گفتنی است، به دلیل کاهش تعهدات برجامی ایران در ادامه بدعهدی طرف‌های غربی، آمریکا با همراهی سه کشور اروپایی عضو برجام تلاش دارند قطعنامه‌ای علیه کشورمان در شورای حکام سازمان ملل تصویب کنند.

◄ مصوبات کارگروه مصادیق مجرمانه در حوزه فضای مجازی/ در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد، در دسترس قرار دادن و یا ارائه محتوای مستهجن و مبتذل به کودکان و نوجوانان به فهرست مصادیق محتوای مجرمانه اضافه شد. همچنین، ارائه هرگونه آگهی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و غیرمجاز و هرگونه خریدوفروش، تبلیغ و تسهیل در دسترسی به سلاح‌های سرد در فضای مجازی نیز جزو مصادیق مجرمانه قرار گرفت.

◄ جزئیات حمله تروریستی به خودروی سپاه در سراوان/ قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: «عناصر گروهک‎های تروریستی طی یک اقدام ناجوانمردانه، به نیروهای مهندسی سپاه در منطقه بم‎پشت سراوان که در راستای محرومیت‎زدایی و خدمت‎رسانی به مردم برای احداث جاده‎های روستایی در حال فعالیت بودند، حمله کردند. طی این اقدام تروریستی یک نفر از کارکنان مهندسی مجروح و یک نفر مفقود شده است. این حرکات مذبوحانه هیچ خللی در استمرار خدمت‎رسانی به مردم محروم این منطقه ایجاد نخواهد کرد».

◄ حاج قاسم مردم را دسته‌بندی نمی‌کرد/ رئیس مجلس (سه‌شنبه، 12 اسفند) در آیین اختتامیه جشنواره رفیق خوشبخت ما، با بیان اینکه شهید سلیمانی بارها می‌گفت مردم را به سیاه‌وسفید و خاکستری تقسیم نکنید، گفت: «همه مردم را باید تکریم کرده و با افتخار به همه آن‌ها، باید به مردم با هر گرایش و سلیقه‌ای خدمت کنیم».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.