داستان پناهجویان مسلمان روهینگیا و آتش سوزی در مرز بنگلادش

تا اواسط سپتامبر ۲۰۱۷ حدود ۳۷۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا مجبور به ترک میانمار شده‌اند. سازمان ملل متحد گرچه با تاخیر، اما با کلماتی روشن سرانجام وضعیت کنونی در میانمار را "پاکسازی قومی" نامید. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ تاکید کرد که مسلمانان روهینگیا با یک "فاجعه انسانی" روبرو هستند.
جمعه، 6 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نعیمه اشعری
موارد بیشتر برای شما
داستان پناهجویان مسلمان روهینگیا و آتش سوزی در مرز بنگلادش
به گزارش راسخون: رژیم میانمار پیش از اصلاحات سیاسی و قدرت‌گیری آنگ سان سوچی به کمک ملی‌گرایان بودایی ‌به هر طریق در صدد نابودی مسلمانان روهینگیا بود. سازمان‌های حقوق بشر در سال‌های گذشته بارها به "نسل‌کشی خاموش" در میانمار اعتراض کرده بودند، اما همه امیدها به تغییر حکومت نظامیان در این کشور بود. انتخاب آنگ سان سوچی، به عنوان رئیس دولت جدید نتوانست شرایط را بهبود ببخشد.
 

بنگلادش میزبان آوارگان مسلمان

بنگلادش در آغاز کوچ اجباری مسلمانان روهینگیا مایل به پذیرش پناهجویان نبود، اما فشار کشورهای اسلامی و وعده‌های جامعه بین‌المللی دولت بنگلادش را واداشت که اردوگاه‌هایی برای پناهجویان ایجاد کند. به گفته سازمان‌های حقوق بشری این اردوگاه‌ها بسیار نامناسب بوده و فاقد حداقل امکانات بهداشتی برای پناهجویان هستند.
 

بیانیه شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ با صدور بیانیه‌ای خشونت‌ها در استان راخین میانمار را محکوم کرد و از دولت این کشور خواست که شرایط را برای بازگشت ده‌ها هزار آواره مسلمان فراهم کند. ۱۵ عضو شورای امنیت با امضای این بیانیه از دولت میانمار خواستند که "نظم و امنیت" را در این منطقه برقرار کند و خود را موظف به "حفاظت از جان شهروندان" بداند.
 

بی‌عملی دولت آنگ سان سوچی

آنگ سان سوچی، مشاور ارشد دولت میانمار که امید می‌رفت قادر به رفع تبعیض قدیمی نسبت به مسلمانان روهینگیا باشد، تا کنون درباره اوج‌گیری خشونت سکوت کرده است. سوچی در یک موضع‌گیری رسمی گفت که "تروریست‌ها" مسئول خشونت‌های کنونی هستند. تا کنون بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری و حتی دارندگان نوبل صلح به بی‌عملی دولت سوچی اعتراض کرده‌اند. موج اعتراض‌ها سبب شد که سوچی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکند.
 

پاکسازی قومی

تا اواسط سپتامبر ۲۰۱۷ حدود ۳۷۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا مجبور به ترک میانمار شده‌اند. سازمان ملل متحد گرچه با تاخیر، اما با کلماتی روشن سرانجام وضعیت کنونی در میانمار را "پاکسازی قومی" نامید. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در روز ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۷ تاکید کرد که مسلمانان روهینگیا با یک "فاجعه انسانی" روبرو هستند.
 

چرا سان سوچی سکوت کرده است؟

تا کنون تمامی اقدامات دولت سان سوچی در حمایت از نظامیان و در جهت سرکوب مسلمانان روهینگیا بوده است. آنگ سان سوچی که در پی تغییر قانون اساسی این کشور است، نیاز به حمایت نمایندگان طرفدار ارتش در پارلمان این کشور دارد و در اصل برای رسیدن به این منظور حقوق مسلمانان روهینگیا را "قربانی" کرده است. سان سوچی گروه‌های مسلح مسلمان را که خواهان برقراری "دولت اسلامی" در میانمار هستنند متهم کرده است.
 

قدرت نظامیان در میانمار

گرچه کودتای نظامی در میانمار رسماً پایان یافته، اما نظامیان هم‌چنان از نفوذ زیادی در این کشور برخوردار هستند. بنا به قانون اساسی میانمار یک‌چهارم نمایندگان پارلمان از سوی ارتش تعیین می‌شود. ارتش میانمار برای تصویب قوانین از حق وتو برخوردار است. اداره مرزبانی و وزارت کشور نیز زیر نظر ارتش است. واحدهای پلیس و حکومت‌های ملی نیز تابع دستورات وزارت کشور میانمار هستند
 

نقش ملی‌گرایان افراطی بودایی

"سازمان حفاظت از نژاد و دین"  که یک گروه ملی‌گرای افراطی بودایی است، یکی از بانفوذترین مخالفان مسلمانان روهینگیا به شمار می‌آید. این گروه دست به تهییج شهروندان میانمار برای مقابله و طرد مسلمانان می‌زند. آشین ویراتو، رهبر این گروه، راهبی بودایی است که به خاطر نظرات افراطی‌اش به "بن‌لادن بودایی" شهرت دارد. به نظر این گروه، مسلمانان روهینگیا سنت‌های بودایی میانمار را نابود می‌کنند.
 

مبارزه مسلحانه

شرایط اسف‌بار زندگی مسلمانان در روهینگیا و بی‌توجهی جامعه جهانی به وضعیت آنان سبب شد که در سال ۱۹۹۵ فعالان مسلمان دست به ایجاد گروه‌های مسلح بزنند و در مقابل رژیم میانمار از منافع خود دفاع کنند. گروه‌های مسلح اغلب در منطقه "آراکان" در نزدیکی مرز مشترک بنگلادش و میانمار فعالیت می‌کنند و خواهان ایجاد حکومتی مستقل هستند. مهم‌ترین گروه شورشی خود را "ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان" می‌نامد.
 

یورش‌های مداوم به روهینگیا

بنا به گفته قوم‌شناسان مردم منطقه آراکان حدود هزار سال پیش به اسلام گرویدند. زبان مسلمانان روهینگیا هم‌خانواده با زبان بنگالی است. از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۷ حدود بیست عملیات بزرگ نظامی از سوی ارتش میانمار (پیشتر با نام برمه) علیه اقلیت مسلمان صورت گرفته است. در این حملات گسترده نظامی زیرساخت‌های اقتصادی به‌طور هدفمند مورد تخریب حکومت مرکزی قرار گرفته است.
 

استاندارهای دوگانه رهبران مسلمان

بنا به ارزیابی برخی جامعه‌شناسان قدرت‌گیری "اسلام سیاسی" در کشورهایی هم‌چون اندونزی، مالزی و پاکستان کثرت‌گرایی را در این کشورها به خطر انداخته است. در دیگر کشورهای مسلمان که شریعت اسلامی در آن‌ها حاکم است، نقض حقوق اقلیت‌ها در دستور کار قرار دارد. به گفته کارشناسان اما رهبران مذهبی بدون توجه به واقعیت موجود در کشورهای خود از وضعیت مسلمانان روهینگیا سوء استفاده کرده و دست به "مظلوم‌نمایی" می‌زنند.
 

واکنش کشورهای مسلمان

بسیاری از سیاستمداران مسلمان که حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشورهای خود را رعایت نمی‌کنند، حال به عنوان مدافعان حقوق مسلمانان روهینگیا ظاهر شده‌اند. برخی از رهبران کشورهای مسلمان خواهان "اقدامی عملی" برای حل بحران روهینگیا شده‌اند. در رسانه‌های برخی کشورهای مسلمان از آنگ سان سوچی به عنوان "بانوی مرگ" یاد می‌شود.
 

شرایط وخیم بهداشتی و اقتصادی

رژیم میانمار و ملی‌گرایان افراطی از دهه‌ها پیش تا کنون مسلمانان روهینگیا را به خاطر دین و ویژگی‌های ظاهری‌شان همواره "مقصران اصلی مشکلات" این کشور خوانده‌اند. مسلمانان روهینگیا از جمله محروم‌ترین اقشار میانمار محسوب می‌شوند. اقلیت مسلمان روهینگیا به غیر از خشونت‌های حکومتی، با بدترین شراط اقتصادی و بهداشتی مواجه است. مرگ و میر کودکان روهینگیا ۵ برابر میانگین مرگ و میر کودکان در میانمار است.
 
 داستان پناهجویان مسلمان روهینگیا و آتش سوزی در مرز بنگلادش

آتش‌سوزی در اردوگاه مسلمانان روهینگیا در بنگلادش؛ بیش از ۵۷۰ کشته و مصدوم

بعد از کشتار مردم روهینگیا در سال ۲۰۱۷ چندین میلیون نفر از این اقلیت مذهبی از میانمار به اردوگاه‌های پناهجویان بنگلادش فرار کردند، ولی با این حال وضع مناسبی در این کشور ندارند.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه سوم فروردین (۲۳ مارس) اعلام کرد در آتش‌سوزی مهیبی که در اردوگاه مسلمانان روهینگیایی میانمار در بنگلادش رخ داده ۴۵ هزار پناهجوی روهینگیایی بی‌خانمان شدند.
 
یوهانس فان‌ در کلائو، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان گفته است که در این آتش‌سوزی ۱۵ نفر کشته، ۵۶۰ نفر مصدوم و ۴۰۰ تن مفقود شدند. طبق گفته این مقام سازمان ملل، حدود ۱۰ هزار واحد اسکان پناهجویان نیز تخریب شده است.

این آتش‌سوزی روز دوشنبه ۲۲ مارس در اردوگاه مهاجران روهینگیا در منطقه مرزی "کاکس بازار" رخ داد و بعد از ساعاتی گسترش یافت.
 
بر اساس اظهارات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، شعله‌های آتش‌ مراکز بهداشت و سکونت‌گاه‌های پناهجویان را کاملا تخریب کرده است.
 
اردوگاه روهینگیا در "کاکس بازار" در محلی به مساحت بیش از سه هزار هکتار ایجاد شده است. در این محل بیش از یک میلیون مهاجر روهینگیایی در شرایط وخیم در کلبه‌های چوبی زندگی می‌کنند.
 
سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است‌، توزیع کمک‌های اضطراری مانند پتو ادامه دارد تا آسیب‌دیدگان بتوانند خانه‌های خود را از نو بسازند. به گفته این نهاد بین‌المللی، با توجه به شروع قریب‌الوقوع باران‌های موسمی بازسازی سریع اردوگاه‌ها بسیار مهم است.

علت بروز آتش‌سوزی تا کنون اعلام نشده است. به گفته مقامات محلی، آتش‌سوزی در یکی از ۳۴ اردوگاه پناهجویان روهینگیا رخ داده و سپس به سایر مناطق گسترش پیدا کرده است. یک کارمند آتش‌نشانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این سومین آتش‌سوزی در چهار روز اخیر در این اردوگاه بوده است.
 

آوارگی یک میلیون مسلمان روهینگیا

پناهجویان روهینگیایی در سال ۲۰۱۷ پس از سرکوب خونین ارتش میانمار به بنگلادش فرار کردند.

در مجموع بیش از یک میلیون روهینگیایی در حال حاضر در اردوگاه‌های بنگلادش به سر می‌برند. ارتش میانمار از سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰۰ هزار روهینگیایی مسلمان را با توسل به خشونت‌ آواره کرد.

سازمان ملل متحد در ماه اوت سال ۲۰۲۰ این عمل را "نسل‌کشی عامدانه" نامید و خواستار تحریم شرکت‌های مرتبط با ارتش این کشور شد.

نسل‌کشی روهینگیا مجموعه‌ای از آزار و اذیت‌های مداوم دولت میانمار علیه مردم مسلمان روهینگیا است که از دو مرحله تشکیل شده‌است، مرحله اول که در اکتبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد و در ژانویه سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و مرحله دوم که در اوت ۲۰۱۷ آغاز شد و از آن زمان تا کنون ادامه دارد.
 
منابع:
  1. دویچه وله / آتش‌سوزی در اردوگاه مسلمانان روهینگیا در بنگلادش؛ بیش از ۵۷۰ کشته و مصدوم
  2. خبرنگاران جوان / آتش‌سوزی در اردوگاه پناه‍جویان روهینگیا در بنگلادش موجب کشته شدن ۱۵ تن
  3. مشرق / آتش‌سوزی در اردوگاه پناهندگان مسلمان روهینگیا
  4. بی‌بی‌سی / دست‌کم ۱۵ کشته و هزاران بی‌خانمان در آتش سوزی در اردوگاه پناهجویان بنگلادش


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.