پایان نشست کمیسیون برجام . عاقبت یرجام چه خواهد شد؟!

پایان نشست کمیسیون مشترک برجام + دیدار کشورهای عضو برجام با آمریکا بدون ایران. نشست کمیسیون مشترک برجام در گرندهتل وین پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی ادامه یابد.
جمعه، 27 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نعیمه اشعری
موارد بیشتر برای شما
پایان نشست کمیسیون برجام . عاقبت یرجام چه خواهد شد؟!

به گزارش راسخون: هر چند نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت اما نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی جهت رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده اند، ادامه خواهند یافت.


نتایج نشست های این دو گروه کارشناسی در حوزه جنبه‌های فنی  مربوط به رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

در ابتدای نشست امروز کمیسیون مشترک، عراقچی رئیس هیأت ایرانی، ضمن محکوم کردن خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز و گلایه شدید از واکنش ضعیف کشورهای اروپایی به این حادثه، تأکید کرد که اعضای برجام باید یکصدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح نمایند.

عراقچی تأکید کرد که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست و تأکید دارد که گفت‌وگوها در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد.

رئیس هیأت ایران در خصوص آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشورمان  تصریح کرد که این اقدام در چارچوب حقوق ایران ذیل بند ۲۶ و ۳۶ برجام و با هدف رفع برخی نیازهای کشور در حوزه پزشکی انجام گرفته است.
 

دیدار نماینده آمریکا و نمایندگان کشورهای عضو برجام در وین بدون حضور ایران

مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکا و کشورهای عضو برجام در نشستی بدون حضور نمایندگان ایران با یکدیگر در خصوص احیای برجام گفتگو کردند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که سران هیأت‌های مذاکره‌کننده آمریکا و کشورهای عضو برجام در نشستی بدون حضور نماینده‌ای از ایران در خصوص تلاش‌های جاری برای احیای برجام بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

اولیانوف در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر درباره این نشست غیررسمی نوشت: امروز برای اولین بار رؤسای هیأت‌های کشورهای مشارکت‌کننده در برجام (بدون حضور ایران) با رئیس هیأت ایالات متحده در یک فضای غیررسمی در وین دیدار کردند تا در خصوص تلاش‌های جاری برای احیای توافق هسته‌ای تبادل نظر کنند.»

اولیانوف پیشتر فضای کلی جلسه را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود که اگر لازم شد نشست کمسیون دوباره تشکیل می‌شود.
 

سخنان عباس عراقچی پس از پایان نشست

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، پس از پایان نشست امروز، این جلسه را "چالشی و جدی" ارزیابی کرد.

او همچنین از انفعال سه کشور اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) در محکوم کردن حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز انتقاد کرد.

عراقچی: در وین دنبال مذاکره فرسایشی و زمان‌بر نیستیم.

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام گفت اگر مذاکرات سازنده پیش نرود متوقف می‌شود. این دور از مذاکرات پس از حدود دو ساعت خاتمه یافت و قرار شده گروه‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.  

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در وین ، بر ضرورت تهیه لیستی از تحریم‌ها توسط ایالات متحده تأکید کرد و گفت: بدون آن لیست "هیچ اتفاقی نخواهد افتاد."
به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پس از نشست روز پنجشنبه در وین، در گفت‌وگو با پرس تی وی اظهار داشت: هیات ایرانی در جریان گفت‌وگوهای روز پنجشنبه توافق هسته ای به کشورهای اروپایی وظایف خود برای اعمال تحریم های به اصطلاح حقوق بشری و نادیده گرفتن حمله تروریستی به سایت هسته‌ای ایران را یادآور شد.

عراقچی خاطر نشان کرد: این تحریم ها به منظور تضعیف گفت‌وگوها در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و توافق کلی است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری معاون سیاسی وزیر خارجه، وی گفت: اروپایی ها نه تنها این اقدام مهم خرابکارانه را نادیده گرفتند، بلکه آنها سرگرم اعمال تحریم های جدید علیه ایران بودند و این کاملا غیرقابل قبول بود.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: ما به آنها گفتیم که حتی تحریم های حقوق بشری شما که دو روز پیش اعمال کردید، ما آنها را به عنوان تحریم های مرتبط با توافق هسته ای در نظر می گیریم، زیرا درست در اواسط مذاکرات (وین) شما تصمیم گرفتید که تحریم هایی را وضع کنید و این قطعاً [به معنای] تضعیف مذاکرات فعلی و تضعیف برجام است.

عراقچی با اشاره به تحریم های جدید گفت این یک عملکرد غیرقابل قبول اتحادیه اروپا است.

عراقچی در حین مصاحبه گفت که شرکت کنندگان در جلسه روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام تبادل نظرات بسیار سختی داشتند، اما همه آنها توافق کردند که پیش روند. اگرچه هنوز اختلافاتی داریم، اما این منافع مشترک را داریم که باید به جلو حرکت کنیم و باید این روند را تسریع کنیم تا در اسرع وقت به نتیجه برسیم.

وی گفت: آنها باید همه تحریم ها را بردارند و ما به لیست تحریم ها نیاز داریم و این باید کار ما در این دور از بحث باشد، زیرا بدون لیست (تحریم ها) من فکر نمی کنم که بتوانیم پیشرفتی داشته باشیم.

به گفته عراقچی، تهران همچنین آماده است لیستی مشابه درباره اقدامات هسته‌ای که باید اتخاذ شود، تهیه کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین بر ضرورت تهیه لیستی از تحریم ها توسط ایالات متحده تأکید کرد و گفت:  بدون آن "هیچ اتفاقی نخواهد افتاد."

وی اظهار داشت: من نمی توانم بگویم که خوش بین هستم، اما فکر می کنم که در مسیر خوبی قرار داریم، اگرچه تأثیرات منفی تحولات روزهای گذشته را داشتیم و باید به نوعی آن را مدیریت کنیم.

عراقچی گفت که لیست تحریم ها باید شامل اشخاص ثالثی باشد که به دلیل همکاری با ایران تحریم شده اند.


منابع:
  1. خبر آنلاین / جلسه اعضای برجام با آمریکا بدون حضور ایران
  2. دویچه وله / واکنش‌ها به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین
  3. ایسنا / عراقچی: بدون تهیه لیست تحریم‌ها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد/ در مسیر خوبی قرار داریم
  4. تسنیم / دیدار نماینده آمریکا و نمایندگان کشورهای عضو برجام در وین بدون حضور ایران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.