جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان موضوع مهم این روزهای بورس و فرهنگیان است ، بنا بر این طرح تمام اعضای صندوق، ملزم به دریافت کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان و اعلام اطلاعات خود به مراجع ذی ربط هستند.
شنبه، 18 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان
عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس و تخصیص سهام فرهنگیان از مهم‌ترین موضوعات بورسی روزهای اخیر به حساب می‌آید. بنا بر این طرح تمام اعضای صندوق، ملزم به دریافت کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان و اعلام اطلاعات خود به مراجع ذی ربط هستند. در ادامه این مقاله به جزییات ثبت نام صندوق ذخیره فرهنگیان، صدور کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان، دریافت سهام فرهنگیان، عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس و روند انجام معاملات آن خواهیم پرداخت.

نحوه صدور کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان

نحوه صدور کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان به این صورت است که فرد با مراجعه با سامانه سجام، اقدام به ثبت نام اولیه می‌کند. طی این ثبت نام اطلاعات هویتی، ارتباطی، بانکی و... دریافت خواهد شد. این اطلاعات از طرف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تایید، فرد وارد مرحله احراز هویت خواهد شد. احراز هویت می‌تواند به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا غیر حضوری از طریق نرم‌افزارهای مورد تایید سجام انجام شود. در نهایت فرد کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان خود را دریافت می‌کند و باید آن را در سایت صندوق درج کند.

 
جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان
 

درج کد بورسی در سایت صندوق ذخیره فرهنگیان

درج کد بورسی در سایت صندوق ذخیره فرهنگیان به دو روش متفاوت برای «فرهنگیان مشغول به کار» و «بازنشستگان» محترم انجام می‌شود.

معلمان یا پرسنل سازمان آموزش و پرورش که هم‌اکنون مشغول به کار هستند یا تاریخ بازنشستگی آنها از ابتدای سال 1395 به بعد است، باید به سایت www.szf.ir  مراجعه کنند. در قسمت «صورت وضعیت اعضا»، کادرهایی برای ثبت کد پرسنلی و کد بورسی مشاهده می‌شود که با پر کردن آنها پروسه ثبت نام تکمیل می‌شود.

معلمان بازنشسته و کلیه پرسنل فرهنگی که تاریخ بازنشستگی آنها به قبل سال 1395 بازمی‌گردد، با مراجعه به آدرس saham.tadbir-atlas.ir، فرمی برای دریافت اطلاعات هویتی و کد بورسی مشاهده می‌کنند. پر کردن این فرم‌ها به منزله تکمیل ثبت نام است.

توجه داشت باشید که مهلت ثبت نام برای هر دو گروه از دهم اسفند 1399 لغایت 31 فروردین 1400 تعیین شده است.
 
جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان
 

دریافت سهام فرهنگیان

دریافت سهام فرهنگیان از طریق تخصیص واحد به کد بورسی آنها انجام می‌شود. بدین ترتیب که هر کدام از اعضا بسته به دارایی که طی سال‌های فعالیت خود وارد صندوق کرده‌اند، تعداد مشخصی یونیت یا واحد دریافت می‌کنند. این یونیت‌ها قابل معامله در بازار بورس هستند. به عبارتی فرد دارنده یونیت، می‌تواند واحدهای خود را مانند هر سهام دیگری در بازار بورس به فروش برساند، یا اینکه آنها را در پرتفوی بورسی خود نگه ‌دارد و در سود و زیان شرکت‌های مربوطه، سهیم شود.

امکان دیگری که برای استفاده از سود سهام فرهنگیان فراهم شده است، دریافت حقوق مکمل به واسطه بیمه معلم است. در این طرح فرد پس از دریافت سهام فرهنگیان خود، یونیت‌ها را در اختیار بیمه معلم قرار می‌دهد و این شرکت بیمه‌ای پس از بازنشستگی شخص، حقوق دومی را تحت عنوان «حقوق مکمل» به حساب او واریز می‌کند. جزئیات این واریزی تاکنون منتشر نشده است.

 
جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان
 

فروش صندوق ذخیره فرهنگیان

برای فروش صندوق ذخیره فرهنگیان، فرد علاوه بر کد بورسی، نیاز به دریافت کد معاملاتی هم دارد. همانطور که می‌دانید کد بورسی، یک کد ثابت است که برای هر فرد یک بار صادر می‌شود و قابل تغییر و ویرایش نیست اما کد معاملاتی مربوط به کارگزاری است که سهامدار به واسطه آن، به خرید و فروش سهام می‌پردازد. بنابراین یک فرد در صورت همکاری با چند کارگزاری، چندین کد معاملاتی (هر کد برای یک کارگزار) خواهد داشت.

برای دریافت کد معاملاتی فرهنگیان، فرد نیاز به ثبت نام و انجام احراز هویت در کارگزاری مربوطه را دارد. از آن جایی که طی کردن این پروسه چند روز زمان می‌برد، کارگزاری آگاه شرایطی را فراهم کرده است تا فرهنگیان عزیز بتوانند با یک بار ثبت نام و احراز هویت، کد بورسی و کد معاملاتی خود را هم‌زمان دریافت کنند.

برای این منظور کافی است به سایت آگاه اکسپرس مراجعه و با کلیک روی گزینه «ثبت نام جدید»، اطلاعات خود را وارد کنید. پس از بررسی صحت اطلاعات، احراز هویت هر دو نهاد سجام و کارگزاری می‌تواند در یک روز انجام شود و در نهایت فرد دو پیامک مجزا حاوی کد بورسی و کد معاملاتی دریافت می‌کند. فرهنگیان عزیز با استفاده از این کدها و مراجعه به سامانه آنلاین آگاه، می‌توانند به خرید یا فروش صندوق ذخیره فرهنگیان بپردازند.

 
جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان
 

سهام صندوق ذخیره فرهنگیان از چه چیزی تشکیل شده است؟

سهام صندوق ذخیره فرهنگیان از دارایی شرکت‌های زیرمجوعه صندوق تشکیل شده است. این صندوق دارای 30 شرکت زیرمجموعه است که تاکنون دارایی اعضا را در شرکت‌های مذکور سرمایه‌گذاری می‌کرد و سپس هر عضو بسته به میزان سرمایه خود، از سود آن بهره می‌بُرد. حال این شرکت‌ها در حال پیوستن به بازار بورس هستند و فعالیت آنها از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت خواهد شد.

مثلا شرکت‌های ایران ارقام، ماشین‌سازی اراک، بیمه معلم، زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان هستند. سهام این شرکت‌ها با نمادهای «مرقام»، «فاراک» و «ومعلم» در بازار بورس معامله می‌شوند. بنابراین وقتی فردی سهام صندوق ذخیره فرهنگیان خود را در قالب یونیت دریافت می‌کند، این یونیت متشکل از سهام شرکت‌های مذکور خواهد بود.

قابل ذکر است که در هر یونیت لزوما نباید همه این نمادها وجود داشته باشند، بلکه مهم ارزش یونیت است. یونیتی با ارزش 500 هزار تومان می‌تواند تنها از سهام یکی از این شرکت‌ها یا چندین شرکت تشکیل شده باشد. همچنین علاوه بر نمادهای مذکور، خبازرس هم در سال 1398 وارد بازار بورس شده است و هلدینگ‌های پتروفرهنگ، شرکت ساختمانی معلم و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان هم در حال دریافت پذیرش بورسی برای انتشار سهام هستند.

 
جزئیات عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان
 

پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

همان طور که تاکنون متوجه شده‌اید، پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس به واسطه شرکت‌های زیرمجموعه آن انجام می‌شود. اما دلیل این موضوع چیست؟

مهم‌ترین دلیل پذیرش صندوق فرهنگیان در بورس، ایجاد شفافیت مالی است. متاسفانه موضوع فساد مالی و عدم ارائه گزارش‌های عملکرد، چندین مرتبه درباره این صندوق مطرح شد. هر چقدر تعداد اعضا افزایش می‌یافت و گردش مالی بیشتر می‌شد، عدم شفاف‌سازی هم بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. در نهایت با پیگیری موضوع توسط قوه قضائیه، تصمیم بر این شد که فعالیت صندوق با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه یابد.

بنابراین تمام شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان به سمت دریافت پذیرش بورسی حرکت می‌کنند. از آنجایی که سازمان بورس سخت‌گیری‌های فراوانی در این زمینه دارد، شرکت‌ها موظف به ارائه گزارشات مالی در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت هستند. این گزارش‌ها از طریق سایت کدال در اختیار سهامداران قرار می‌گیرند و در نهایت هیچ شبهه‌ای درباره عملکرد صندوق باقی نخواهد ماند. در حقیقت پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس ، قدمی مثبت برای سهامداران آن به حساب می‌آید.

سخن آخر

خبر عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس، شاید در ابتدا کمی ابهام‌آمیز بود. اما پس از مشخص شدن جزئیات آن، متوجه شدیم که این اتفاق تا چه حد به نفع سهامداران فرهنگی تمام می‌شود. اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که تاکنون هیچ اطلاعی از نحوه عملکرد آن نداشتند، از این پس به راحتی می‌توانند جزبه‌جز سرمایه‌گذاری‌های صندوق ذخیره فرهنگیان را بررسی کنند و بر اساس آنچه برای سهم‌شان رخ می‌دهد، در رابطه با نگه‌داری یا فروش یونیت‌های خود تصمیم بگیرند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.