آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

با شروع کرونا از سال 2019 شمار بسیاری از انسان به این بیماری منحوس مبتلا شدند و شماری از این تعداد نیز جان خود را از دست دادند. در این خبر، راسخون بر آن است تا آخرین اخبار مربوط به کرونا در مرداد 1400...
جمعه، 1 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
به گزارش راسخون؛ در حالی که واکسیناسیون کرونادر ایران و جهان با روند نسبتا مناسبی پیش می رود، نشانه هایی از بروز موج پنجم کوید19 دیده می شود. شدت سرایت کرونای دلتا بسیار بیشتر از دیگر گونه های جهش یافته کرونا است و همین موجب شده است تا شمار مبتلایان به شدت افزایش یابد. پرتال فرهنگی و اطلاع رسانی راسخون بیش از یک سال است در مجله خبری خود اخبار مربوط به کرونا که در رسانه های مختلف اطلاع رسانی می شود را بازتاب می دهد. در این خبر نیز بر آنیم اخبار مربوط به کرونا در ماه مرداد 1400 را پوشش دهیم. با همراه باشید.

اخبار مربوط کرونا در تیر 1400
اخبار مربوط به کرونا  در خرداد1400
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 1400
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 1400
اخبار مربوط به کرونا در اسفند 99 
اخبار مربوط به کرونا در بهمن 99

اخبار مربوط به کرونا در دی 99 
اخبار مربوط به کرونا در آذر 99
اخبار مربوط به کرونا در آبان 99
اخبار مربوط به کرونا در مهر99
اخبار مربوط به کرونا در شهریور 99
اخبار مربوط به کرونا در مرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در تیر 99
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 99
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 99
اخبار مربوط به کرونا در اسفند99


در حال بروزرسانی ...


یک شنبه سی و یکم مرداد

 

کرونا بار دیگر در ایران رکورد زد/ ۶۸۴ بیمار جان باختند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا را تشریح کرد. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا را تشریح کرد:
تا کنون ۱۶ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۸۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۲ میلیون و ۷ هزار و ۵۱۴ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. از دیروز تا امروز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۴۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۱۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۹۳۲ هزار و ۴۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۴۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

چه افرادی عوارض جانبی شدید واکسن کرونا را تجربه می‌کنند؟

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
به نظر می‌رسد افرادی که پیش از این به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی شدیدی را تجربه می‌کنند. واکسن کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ بنابراین به همه افراد در معرض خطر توصیه می‌شود که در زمان تعیین شده واکسن کرونا را دریافت کنند. متخصصان باور دارند افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، باید زمان دریافت واکسن کرونا را به تأخیر بیندازند.

چرا برخی عوارض جانبی واکسن کرونا خفیف است؟
عوارض جانبی واکسن کرونا واکنش‌های التهابی بدن به آنتی‌ژن موجود در واکسن است؛ بیشتر این عوارض جانبی شبیه علائم بیماری آنفلوآنزا است و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است فردی که پیش از دریافت واکسن به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده باشد دچار عوارض جانبی خاصی نشود، اما فردی که پیش از این به ویروس کرونا آلوده شده باشد، ممکن است واکنش شدیدتری نسبت به واکنش نشان دهد. علاوه بر این، نحوه واکنش بدن به واکسن کرونا به میزان قابل توجهی به سیستم ایمنی افراد بستگی دارد که برای هر فرد به صورت متفاوت عمل می‌کند.

آیا افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند عوارض جانبی شدید واکسن کرونا را تجربه می‌کنند؟
به نظر می‌رسد افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند پس از دریافت واکسن کرونا عوارض جانبی شدیدی را تجربه می‌کنند، زیرا تعداد زیادی سلول‌های حافظه B در بدن این افراد وجود دارد و دریافت واکسن سیستم ایمنی را تحریک می‌کند که با پاتوژن مقابله کند. در این صورت، افراد عوارض جانبی شدید مانند تب بالا، درد شدید، بدن درد، درد عضلانی، ضعف زیاد، تعریق شدید و مشکلات گوارشی را تجربه خواهند کرد.

تا چه زمانی عوارض جانبی واکسن کرونا ماندگار خواهد بود؟
متخصصان باور دارند که عوارض جانبی خفیف‌تر واکسن کرونا پس از گذشت دو تا سه روز بهبود پیدا می‌کند، در حالی که عوارض جانبی شدیدتر ممکن است تا چندین روز پس از دریافت واکسن کرونا ماندگار باشد. در این صورت، ممکن است لازم شود فرد برای درمان عوارض جانبی طولانی مدت واکسن کرونا به پزشک مراجعه کند.

آیا افراد مبتلا به کووید -۱۹ باید زمان دریافت واکسن کرونا را به تأخیر بیندازند؟
متخصصان معتقدند افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند باید زمان دریافت واکسن کرونا را تقریباً ۸ تا ۱۲ هفته (سه ماه) به تأخیر بیندازند. علاوه بر این، افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند و تحت درمان با آنتی بادی مونوکلونال قرار گرفته‌اند باید زمان دریافت واکسن را بین ۹۰ تا ۱۰۰ روز به تأخیر بیندازند؛ زیرا این روش درمانی ممکن است تا مدت‌ها از فرد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت کند. البته افرادی که بلافاصله پس از بهبود یافتن از بیماری واکسن را دریافت کنند، با مشکل خاصی رو به رو نخواهند شد.

افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ باید چند دوز واکسن کرونا دریافت کند؟
نتایج چندین مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ تنها به یک دوز واکسن کرونا نیاز دارند. دریافت یک دوز واکسن کرونا توسط این افراد ایمنی لازم در برابر بیماری را ایجاد خواهد کرد؛ زیرا در این صورت سیستم ایمنی بدن افراد پروتئین سنبله ویروس کرونا را از قبل تشخیص می‌دهد و پاسخ ایمنی مناسبی ایجاد می‌کند. نتایج مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ تا حدی در برابر ویروس کرونا ایمن است.

آیا افراد باید پس از دریافت واکسن کرونا به مصرف داروهای خود ادامه دهند؟
برخی افراد نگران این موضوع هستند که آیا می‌توانند پس از دریافت واکسن کرونا داروهایی که برای درمان بیماری‌های خاص مصرف می‌کردند را ادامه دهند یا خیر؟ با توجه به اینکه واکسن کرونا برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، افراد می‌توانند قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا داروهای خود را طبق روال قبل مصرف کنند؛ البته لازم است افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنند.
 

یک آنتی بادی برای همه جهش‌های کووید -۱۹

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
ویروس سارس-ک وو-۲ که امروزه با آن درگیر هستیم با ویروسی که اولین بار در سال ۲۰۱۹ منجر به ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ شد تفاوت دارد. بسیاری از گونه‌های جدید ویروس که امروزه در جوامع در حال گردش هستند در برابر درمان‌های مبتنی بر آنتی‌بادی که براساس ویروس اولیه ایجاد شده بود مقاوم است و با ادامه یافتن همه‌گیری بر تعداد این جهش‌های مقاوم افزوده می‌شود، اما اکنون محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن موفق به کشف نوعی آنتی‌بادی مقاوم در برابر ویروس شده‌اند که مقادیر کم آن می‌تواند در برابر تعداد زیادی از گونه‌های ویروس ایمنی ایجاد کند.‌

این آنتی‌بادی به بخشی از ویروس که به طور معمول کمتر دچار تغییر می‌شود، متصل شده و آن را خنثی می‌کند. این یافته‌ها که به صورت آنلاین در مجله‌ی "Immunity" منتشر شده‌اند گامی در جهت ایجاد درمان‌های مبتنی بر آنتی‌بادی است که در طول زمان اثربخشی آن‌ها از بین نخواهد رفت.

مایکل اس دایموند (Michael S. Diamond)، نویسنده‌ی اصلی این مقاله اظهار کرد: آنتی‌بادی‌های کنونی در برابر برخی از گونه‌های ویروس مقاومت ایجاد می‌کند، اما در برابر همه‌ی آن‌ها مقاوم نیست. ویروس‌ها در طول زمان تکامل پیدا می‌کند. ویروس سارس-ک وو-۲ که منجر به بیماری کووید -۱۹ می‌شود برای اتصال به سلول از پروتئین خاصی استفاده می‌کند. آنتی‌بادی‌هایی که از اتصال ویروس به سلول جلوگیری می‌کند در برابر ابتلاء به بیماری ایمنی ایجاد می‌کنند، اما تغییراتی در بسیاری از جهش‌های جدید ویروس رخ داده است که مانع اثر بخشی آنتی‌بادی‌ها می‌شود.

محققان برای کشف این آنتی‌بادی ۴۳ آنتی‌بادی مقاوم در برابر سارس-ک وو-۲ را مورد بررسی قرار دادند و ۹ مورد از قوی‌ترین آن‌ها روی موش‌ها آزمایش شد. سپس محققان دو آنتی‌بادی که بیشترین ایمنی را در برابر ویروس نشان داده بودند در برابر جهش‌های مختلف ویروس از جمله آلفا، بتا، گاما و دلتا و همچنین کاپا و یوتا مورد آزمایش قرار دادند. یکی از این دو آنتی‌بادی با نام "SARS2-38" توانست تمامی جهش‌های مختلف ویروس را خنثی کند.

در آزمایش‌های بعدی محققان منطقه‌ای از پروتئین سنبله که مورد هدف این آنتی‌بادی قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار دادند و جهش‌هایی که ممکن است باعث بی اثر شدن این آنتی‌بادی شود را مشخص کردند. این جهش‌ها به ندرت رخ می‌دهند. محققان با بررسی داده‌های ۸۰۰ هزار توالی ویروس سارس-ک وو-۲ دریافتند که احتمال بروز چنین جهشی ۰.۰۴ درصد است. به گفته‌ی دکتر دایموند این آنتی‌بادی اثربخشی بالایی دارد و مقادیر کم آن نیز به خوبی قادر به خنثی کردن ویروس است و از آن می‌توان در درمان‌های ترکیبی استفاده کرد.
 

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| صدر‌نشینی ۳ استان ساحلی خزر و قم در موارد فوتی / بررسی آماری روند پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ ‌+ نقشه و نمودار

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

درحالی آمارها بیانگر کاهش نسبی موارد ابتلای روزانه است؛ کارشناسان معتقدند با آغاز فعالیت ادارات از امروز احتمالا دوباره شاخص‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند، چون بررسی آماری وضعیت پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ شاهد مثالی غیرقابل انکار است.

درحالی آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر این نکته است که تعداد موارد ابتلا نسبت به دو یا سه روز قبل سیر نزولی به خود گرفته اما کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند که اگر کمی زمان را به عقب برگردانیم و روند فعالیت ویروس جهش یافته دلتا در پیک پنجم را از ابتدای مرداد 1400 تا روز گذشته بررسی کنیم می‌بینیم سایه سنگین دلتا همچنان در سراسر ایران محسوس است. این گروه تاکید می‌کنند آغاز به کار ادارات و موسسات دولتی و خصوصی از امروز قطعاً عامل افزایش قابل توجه جابه‌جایی در سراسر کلان‌شهرها خواهد بود که این روند مستقیم در تغییر مسیر شاخص‌های بیماری در دو هفته آینده است چون فعالیت ویروس دلتا با قدرت سرایت و بیماری زایی بسیار بالا همچنان ادامه دارد.

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

اما واقعیت آماری روند همه‌گیری در دومین ماه تابستان 1400 چیست که کارشناسان در این زمینه اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند درصورت بی‌توجهی به واقعیت آماری باید منتظر پیک ششم با اعداد و ارقام سهمگین‌تری نسبت به شرایط فعلی باشیم؟ در این زمینه اگر آمارهای رسمی منتشر شده از ابتدای دومین ماه تابستان 1400 را تا پایان روز 30 مرداد مدنظر قرار داشته باشیم، می‌بینیم همه شاخص‌ها صعودی بوده و کاملاً زیرپوستی دلتا مشغول افزایش دامنه فعالیت خود بوده؛ چون نرخ ابتلای روزانه در این دوره با رشدی معادل 10.8 درصد به رقم 24179 نفر در روز رسیده یعنی هر دقیقه متوسط 16.7 نفر به این ویروس منحوس مبتلا شده‌اند درحالی که همین شاخص در اولین روز مرداد ماه 15.1 نفر در هر دقیقه بوده است.

از سوی دیگر اگر به آمار بستری روزانه توجه کنیم در این محدوده زمانی شاهد رشد 50.7 درصدی یعنی بستری شدن 2.5 نفر در هر دقیقه است و در ادامه اگر به آمار مربوط به بستری افراد در بخش مراقبت ویژه توجه داشته باشیم 30 روز گذشته این شاخص رشدی معادل 62.39 درصد را به خود اختصاص داده است که اگر دوباره آن را با دقایق بررسی کنیم به عدد 5.2 نفر در هر دقیقه می‌رسیم.

اما واقعیت امر اینجاست که وقتی در دوره یاد شده نوبت به شاخص مرگ روزانه می‌رسیم واقعیت نگران کننده‌ای را متوجه خواهیم شد چون در این دوره زمانی با فعالیت ویروس جهش یافته دلتا شاهد رشد 159.04 درصدی تعداد موارد فوتی بوده‌ایم که براساس آخرین آمار منتشر شده هر 2.6 دقیقه یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است. البته کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان با اشاره به کاهش معنادار زمان ثبت یک فوتی در دقیقه طی 30 روز گذشته می‌گویند آمارها نشان می‌دهد اولین روز مرداد 1400 هر 6.8 دقیقه یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است اما در پایان ماه این زمان با کاهشی قبل توجه از نظر زمانی به ثبت هر 2.6 دقیقه یک فوتی رسیده است که واقعیت نگران کننده‌ای از فعالیت دلتا در سراسر کشور را نمایان می‌کند. این درحالی است که با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم در دوره زمانی یاد شده با ثبت متوسط روزانه 436 مورد فوتی ناشی از کرونا 13051 نفر از هموطنان خود را از دست داده‌ایم.

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

تایید مقامات رسمی از روند افزایشی
در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درهفته گذشته شاهد افزایش 5 درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری کرونا و افزایش 12.5 درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم. سیما سادات لاری  گفت: در هفته چهارم مرداد ماه  تعداد 233532 بیمار سرپایی مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته سوم مرداد ماه حدود  1.2درصد افزایش داشته است. لاری ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود 40 نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری48.5 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استان‌های ایلام، خراسان شمالی، مازندران، چهارمحال و بختیاری و گلستان (در هفته گذشته) به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند. دکتر لاری ادامه داد: همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور به ترتیب در استان‌های قم، گلستان، گیلان و مازندران گزارش شده است. معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: روند بستری در برخی استان‌ها نزولی شده و یا در حال عبور از قله بیماری است، ولی در مجموع همچنان شاهد تعداد بالای بیماران بستری در بیمارستان‌ها ومراکز در مانی کشور هستیم. /تسنیم
 

اعمال محدودیت کرونایی در ۷ شغل/ مشاغل به شرط رعایت پروتکل‌ بهداشتی مجاز به فعالیت هستند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
براساس اطلاعیه اتاق اصناف ایران به غیر از 7 شغل، فعالیت بقیه مشاغل به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی از روز یکشنه 31 مرداد بلامانع است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اتاق اصناف ایران، به استناد ابلاغیه شماره ۶۶۴۳۰ و ۶۶۴۴۸ مورخ ۱۴۰۰.۴.۲۷ از سوی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی و همچنین آخرین هماهنگی‌های به عمل آمده طی با ستاد ملی مقابله با کرونا  مبنی بر نحوه فعالیت اصناف باتوجه به اتمام طرح محدودیت فعالیت ۶ روزه از تاریخ (۱۴۰۰.۵.۲۵) تا (۱۴۰۰.۵.۳۰) اطلاعیه ای به شرح ذیل منتشر کرد؛ اتاق اصناف ایران ضمن قدردانی از تدبیر و همکاری مدیران تشکلهای صنفی و تمامی اصناف در سراسر کشور در اجرای اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی واحدهای صنفی طی شش روز مورد نظر ، بر لزوم هوشیاری بیشتر اصناف در رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی تاکید کرده و به اطلاع میرساند از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۰.۰۵.۳۱ تمامی مشاغل به استثنا ۷ گروه ذیل مجاز به فعالیت میباشند لذا شایسته است تمامی اتاق ها و اتحادیه های صنفی اهتمام جدی تری نسبت به نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی و بازرسی از واحدهای صنفی داشته باشند.

 لیست ۷ گروه مشاغل پرخطر که تا اطلاع ثانوی مجاز به فعالیت نیستند عبارتند از :
١ –رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، به صورت پذیرایی در فضای بسته (ولی بصورت بیرون بر می توانند فعالیت کنند)
٢ -تالارهای پذیرائی
٣ -سالن های سینما و تئاتر
۴ –پاساژها و بازارهای سربسته به استثناء پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر ( پاساژهای عمومی نظیر پوشاک، کیف، کفش و موبایل همچنان مجاز به فعالیت نیستند)
۵ -استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدن سازی
۶ -شهربازی و باغ وحش ها
٧ -نمایشگاه های عمومی و تخصصی
 

چگونه واریانت دلتا را متوقف کنیم؟

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
عضو ستاد علمی کرونا واریانت دلتا را خطرناک‌ترین واریانت در سراسر جهان دانست.علیرضا ناجی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
"چگونه واریانت دلتا را متوقف کنیم؟
امروزه واریانت دلتا عمده‌ترین واریانت در سراسر جهان است.
متخصصین معتقدند متوقف کردن این واریانت خطرناک نیازمند اتخاذ راه‌کارهای مختلف است:
- واکسیناسیون کامل
- در دسترس قرار دادن واکسن برای همگان در سراسر جهان به طوری که اکثری جمعیت جهان واکسن را دریافت کنند.
بدون واکسیناسیون، جمعیت نسبت به شیوع واریانت دلتا حساس خواهند بود که با توجه به خصوصیات زیست شناختی این واریانت می‌تواند منجر به آلوده شدن تعداد زیادی از آنها، بستری شدن در بیمارستانها و متأسفانه نهایتاً مرگ آنها شود.
و اینکه این اصل را باید مد نظر قرار داد که هرچه ویروس بیشتر در جمعیت بچرخد شانش بالاتری در ایجاد جهش خواهد داشت که ویروس را قادر خواهد ساخت که هم بر ایمنی فائق آید و از آن گریزان شود و هم ساده‌تر منتقل شود.
پس واکسیناسیون به همراه مداخلات به موقع غیر درمانی، مانند تقویت بهداشت اجتماعی، ممانعت از تجمعات و مسافرت‌ها و لاک دان به موقع در صورت بروز بیماری، اهمیت بالایی در از گردش انداختن ویروس عامل کووید -۱۹ بازی می‌کند.
باز هم تاکید می‌کنم در امر واکسیناسیون توجه به تکنیک‌های خاص بسیار اهمیت دارد و استفاده از واکسن‌هایی با کفایت و اثر بخشی بالاتر و در زمان‌های مناسب می‌تواند ما را در این هدف کمک بهتری کند، ولی اصل موضوع واکسیناسیون وسیع و در زمان کوتاه با هر واکسنی ست که در دسترس می‌باشد."
 

انجام تست پی. سی. آر برای مسافران واکسینه هم اجباری شد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سرپرست اداره کل ایمنی و تضمین کیفیت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: مسافران واکسینه برای ورود به ایران باید تست منفی پی. سی. آر (pcr) داشته باشند و داشتن برگه سلامت هنگام ورود به ایران برای همه مسافران اجباری است. دبیر ستاد مبارزه با کرونای شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) درباره اینکه آیا مسافران واکسینه شده که از مبدا اروپا، کانادا و غیره وارد کشور می‌شوند هم نیاز به انجام تست پی. سی. آر دارند، گفت: شیوع سویه کرونا دلتا موجب شده است که انجام تست و اثبات قطعی عدم ابتلا به کرونا برای افراد واکسینه هم اجباری باشد. محمدرضا سیف ادامه‌داد: بر اساس آخرین اطلاعیه هوانوردی، از روز گذشته همه مسافران ورودی به ایران حتی اگر واکسینه شده و کارت واکسن هم داشته باشند حتما باید پاسخ تست منفی کرونا را داشته باشند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا شهر فرودگاهی بیان‌داشت: سویه جدید دلتا ناشناختگی خود را دارد و با توجه به تصمیم‌های گرفته شده در ستاد ملی کرونا و نامه جانشین وزیر راه و شهرسازی و همچنین نامه وزارت بهداشت مقرر شد که همه مسافران ورودی به ایران با تست منفی وارد کشور شوند. به گفته سیف، فرودگاه امام مبدا ورود مسافر از بسیاری از کشورهای جهان است و به همین دلیل تست پی. سی. آر حتی برای افراد واکسینه اجباری است. وی افزود: این قانون به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و در سایت همه شرکت‌های هواپیمایی درج شده است و برای مسافرانی که قصد سفر به ایران دارند اطلاع رسانی از هفته گذشته شروع شده است. سرپرست اداره کل ایمنی و تضمین کیفیت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اضافه‌کرد: مسافران وقتی قصد خرید بلیت به مقصد ایران را دارند در جریان این قانون هستند تا از سرگردانی آنها هنگام ورود به ایران جلوگیری شود. /ایرنا
 

بازگشایی سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون برای متولدین سال ۱۳۵۰ به قبل
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

سامانه salamat.gov.ir برای ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا متولدین ۱۳۵۰ و ماقبل بازگشایی شد. به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، با گذشت حدود یک هفته از دستور وزیر بهداشت مبنی بر کاهش سه ساله سن واکسیناسیون در کشور سرانجام امشب سامانه salamat.gov.ir به روزرسانی شد. بر این اساس متولدین ۱۳۵۰ و ماقبل می‌توانند برای ثبت نام واکسن کرونا از طریق سایت مذکور اقدام کنند. همچنین علاوه بر آن، متولدین ۱۳۵۱ تا ۱۳۶۰ که ساکن استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند نیز امکان ثبت‌نام دارند. واجدین شرایط با مراجعه به سایت salamat.gov.ir و ثبت کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند.


شنبه سی‌ام مرداد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 

اطلاعیه پلیس راهور ناجا در خصوص کلیپ منتشره شده در فضای مجازی

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
پلیس راهور ناجا اعلام کرد، مدافعان امنیت و سلامت دو نهاد همدل و همراه در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده و وقایعی از این دست ، قطعا هیچ خدشه ای به تعامل و همکاری این دو سازمان وارد نخواهد کرد. سایت راهور، در پی انتشار کلیپی در شبکه‌های اجتماعی و خبر ۲۰۳۰ شبکه دو سیما در تاریخ ۱۴۰۰.۰۵.۲۹ مبنی بر ممانعت از تردد یکی از پزشکان محترم برای خروج از استان البرز به سمت استان قزوین توسط عوامل پلیس راه، دستور ویژه‌ای از سوی سردار ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برای بررسی همه جانبه موضوع با تشکیل تیم مجربی از بازرسی صادر شد تا پیرامون آن تحقیقات میدانی و اسنادی لازم معمول و نتیجه برای تنویر افکار عمومی در رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی گردد. در ادامه این اطلاعیه تاکید شده که مدافعان امنیت و سلامت دو نهاد همدل و همراه در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده و وقایعی از این دست، قطعاً هیچ خدشه‌ای به تعامل و همکاری این دو سازمان وارد نخواهد کرد.
 

سیستم آنلاین جدید فرانسه برای دریافت گذرنامه سلامت

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سیستم آنلاین جدید فرانسه، یک روش آسان برای دریافت گذرنامه سلامت است که ثابت می‌کند فرد در برابر بیماری کرونا واکسینه شده، از ویروس بهبود یافته یا تست کووید -۱۹ او منفی بوده است. دولت فرانسه به تازگی برای گردشگرانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به این کشور سفر می‌کنند، یک سیستم آنلاین جدید راه‌اندازی کرده است که به آنها اجازه می‌دهد تا برای دریافت گذرنامه سلامت درخواست دهند. گذرنامه سلامت ثابت می‌کند که فرد در برابر بیماری کرونا واکسینه شده، از ویروس بهبود یافته یا تست کووید -۱۹ او منفی بوده است. همراه داشتن گذرنامه سلامت برای ورود به تمام رستوران‌ها و شبکه‌های حمل و نقل و همچنین بسیاری از اماکن تفریحی و فرهنگی الزامی است.

روش آسان برای دریافت گذرنامه سلامت
اگر شما یک شهروند فرانسوی و یا گردشگری هستید که از کشورهای اتحادیه اروپا به فرانسه سفر می‌کند، باید بدانید که درخواست این مجوز سلامت بسیار ساده است. از ابتدای ماه اوت یک راه حل موقت برای دریافت این گذرنامه پیشنهاد شد که به موجب آن گردشگران غیر اتحادیه اروپا می‌توانستند به سفارتخانه‌های خود ایمیل ارسال کنند تا برای گذرنامه سلامت فرانسه درخواست دهند، اما روز چهارشنبه، ژان باتیست لموین، وزیر گردشگری فرانسه از معرفی یک سیستم آنلاین جدید برای آسان شدن روند دریافت گذرنامه سلامت خبر داد.

گذرنامه سلامت چیست؟
گذرنامه سلامت (health pass) نشان می‌دهد که فرد در برابر ویروس COVID-۱۹ واکسینه شده، در شش ماه گذشته از ویروس بهبود یافته و یا در ۷۲ ساعت گذشته جواب آزمایش PCR یا آنتی ژن او منفی بوده است. دارنده این کارت در کشور فرانسه، یک هفته پس از تزریق دوز نهایی واکسن‌های Pfizer، Moderna یا AstraZeneca و یا ۲۸ روز پس از تزریق واکسن جانسون و جانسون گذرانده است.

تست کرونا در کشور فرانسه چقدر هزینه دارد؟
آزمایش کرونا به طور گسترده‌ای در اکثر داروخانه‌ها و مراکز درمانی فرانسه انجام می‌شود، اما افراد باید برای انجام این تست از قبل وقت بگیرند. اکثر داروخانه‌ها می‌توانند آزمایش آنتی ژن را با هزینه حدود ۲۵ یورو انجام دهند و آزمایش PCR نیز حدود ۴۵ یورو هزینه دارد. وضعیت آزمایش کرونای افراد دارای گذرنامه سلامت که واکسینه نشده‌اند، فقط برای ۷۲ ساعت معتبر است؛ به این معنا که برای ورود به مکان‌ها آنها باید به طور منظم آزمایش شوند.
 

محدودیت‌های کرونایی شدید آلمان برای گردشگران

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

دولت آلمان با قرار دادن تعدادی از کشورها نظیر آمریکا، ترکیه، ویتنام و مونته نگرو در لیست کشورهای پرخطر، محدودیت‌های خود را برای گردشگران افزایش داده است. در شرایطی که نگرانی‌ها درباره ابتلاء به نوع دلتای بیماری کرونا رو به افزایش است، کشور آلمان محدودیت‌های خود را برای بازدیدکنندگان آمریکایی تشدید کرده است. بر این اساس مسافرانی که به تازگی مدت زمانی را در کشور آمریکا گذرانده‌اند، چنانچه نتوانند مدرک واکسیناسیون خود را ارائه دهند، باید قرنطینه شوند.

آلمان با قرار دادن تعدادی از کشورها نظیر آمریکا، ترکیه، ویتنام و مونته‌نگرو در لیست کشورهای پرخطر، هوشیاری خود را در برابر خطرات ناشی از شیوع بیماری‌های خارجی افزایش داده است. طبق قوانین این کشور، افرادی که واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و از مناطق پرخطر به آلمان سفر می‌کنند، باید ۱۰ روز پس از ورود خود را قرنطینه کنند، اما در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش کووید -۱۹، این مدت می‌تواند به پنج روز کاهش یابد.

افراد واکسینه شده یا کسانی که در ۶ ماه گذشته از بیماری COVID-19 بهبود یافته‌اند، در صورت ارائه مدرک واکسیناسیون یا وضعیت بهبودی، نیازی به قرنطینه شدن ندارند. مسافرانی که دوزهای مورد نیاز واکسن‌هایAstraZeneca ،Pfizer ،Moderna یا Johnson & Johnson را دریافت کرده‌اند، در آلمان واکسینه شده تلقی می‌شوند. گردشگران کشورهای پر خطر قبل از سفر به آلمان، باید در پورتال دیجیتالی ثبت نام کرده و هنگام ورود، مدرک واکسیناسیون را به صورت کاغذی یا دیجیتالی ارائه دهند.

پیش از این مسافران آمریکایی واکسینه نشده باید برای ورود به آلمان آزمایش منفی COVID-19 را ارائه می‌دادند، اما در حال حاضر مقامات این کشور تصمیم گرفته‌اند محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند، زیرا آمریکا در هفته‌های اخیر شاهد افزایش عفونت‌های ناشی از بیماری کرونا از نوع دلتا بوده و روند واکسیناسیون نیز در این کشور متوقف شده است. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، حدود ۵۰ درصد از مردم آمریکا به طور کامل واکسینه شده‌اند، در حالی که بر اساس گزارش آسوشیتدپرس به طور متوسط روزانه ۱۲۹ هزار نفر عفونت نوع جدید را تجربه می‌کنند. /ایمنا


جمعه بیست و نهم مرداد

سازمان جهانی بهداشت: ۸.۵ میلیون دوز واکسن کرونا در مرداد و شهریور وارد ایران می‌شود

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: حدود ۸.۵ میلیون دوز دیگر نیز از طریق این سازوکار در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ به کشور وارد خواهد شد. دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران با موضوع واکسیناسیون کرونا در ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:
سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مراتب نگرانی خود را از شیوع همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر زندگی، تندرستی و معیشت مردم ایران اعلام می دارد. این سازمان همچنان بر تعهد خود مبنی بر همکاری با تمامی شرکا برای نجات جان‌ انسان‌ها، اطمینان از تندرستی و کنترل عفونت در تمام نقاط کشور پایبند است.

به رغم ادامه حمله بیرحمانه کرونا به ایران، گزارش های دریافتی از سطح پایین پوشش واکسیناسیون کشور حکایت دارند. به طوری که تا تاریخ 25 مرداد 1400 تنها 13.1 درصد از کل جمعیت ایران دوز اول واکسن کووید-19 را دریافت کرده و 5.15 درصد نیز موفق به ترزیق دوز دوم این واکسن شده اند. با این وجود سرعت گرفتن تزریق واکسن از ابتدای مرداد ماه و رسیدن به گروه های الویت سنی 40 و 30 در استان های پرخطر ایران باعث دلگرمی است. لازم به یادآوری است، تاکنون از طریق سازوکار کوواکس بیش از 5 میلیون دوز واکسن کووید-19 به ایران تحویل داده شده است. این در حالی است که حدود 8.5 میلیون دوز دیگر نیز از طریق این سازوکار در مرداد و شهریور 1400 به کشور وارد خواهد شد. از سوی دیگر انتظار می رود واکسن اهدایی دیگر کشورها نیز در تاریخ 29 مرداد به ایران برسند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مواجهه به همه‌گیری کووید-19 در ایران تیم هایی را برای گردآوری اطلاعات، ارائه توصیه‌ها و راهنمایی‌های فنی بکار گرفته است. این سازمان همچنین در حال ادامه همکاری با همتایان ملی خود به منظور تقویت نظام سلامت و بالا بردن سطح آگاهی در خصوص این ویروس و مواجهه با فشار سنگین آن بر اقتصاد و جامعه است. یکی از این اقدامات اتخاذ شده، پروژه پاسخ به فوریت کووید-19(ICERP) است که از طریق وام بانک جهانی و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شد. این پروژه تعداد قابل ملاحظه ای از تجهیزات درمان و تشخیصی را به بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های دولتی برای حمایت از آنان برای مقابله با همه‌گیری کووید-19 تحویل داده است.

سازمان جهانی بهداشت از مردم ایران تقاضا دارد که نقش خود را در پیشگیری از انتقال بیشتر ویروس ایفا کنند. اگرچه واکسیناسیون یک ابزار کلیدی برای پایان‌دادن به این همه‌گیری است، اما این اقدام به تنهایی کافی نیست. لذا این مسئولیت هر فرد ایرانیست که با انجام اقدامات ثابت شده عمومی و اجتماعی از جمله: حفظ فاصله فیزیکی، پاکیزگی دست ها، اجتناب از حضور در محل های پرتراکم جمعیتی و فضاهای بسته، زدن ماسک و پاسخ به فراخوان‌های واکسیناسیون از انتقال بیشتر ویروس جلوگیری کند.


عبور واکسنهای وارداتی از ۲۵.۵ میلیون دز
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
با لحاظ کردن آخرین محموله چینی واکسن وارداتی، مجموع واکسنهای وارداتی کشور از ۲۵.۵ میلیون دز عبور کرد. با ورود بیست و یکمین محموله واکسن چینی سینوفارم، کل واکسن‌های وارداتی از 15 بهمن گذشته تاکنون به 25 میلیون و 500 هزار دوز رسیده است. در همین رابطه مهرداد جمال ارونقی  گفت: تاکنون 38 محموله واکسن وارداتی، به تعداد 25 میلیون و 544 هزار و 610 دوز از کشور‌های مختلف از جمله چین، ژاپن، روسیه، ایتالیا، کره جنوبی و هند وارد کشور و از پای پرواز به صورت حمل یکسره ترخیص شده و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است. بیش از 70 درصد واکسنهای وارداتی مربوط به مبدا چین هستند.
 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان: تعطیلی‌ یک هفته دیگر تمدید شود
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: شرایط کرنایی استان خوزستان وخیم است و فقط با یک هفته تعطیلی نمی‌توان انتظار عبور از پیک پنجم کرونا دانست لذا هفته دیگر نیز باید برای کنترل ویروس کرونا تعطیل شود. سید محمد علوی امروز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: شرایط کرونایی استان خوزستان بسیار وخیم است و امروز به یک رکورد جدید در تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها استان دست یافتیم و از تعداد 9 هزار نفر فراتر رفته است.

وی افزود: از این تعداد مراجعات بیش از 2 هزار و 500 نفر آمار بستری ماست که از کل ظرفیت بیمارستان‌های استان فراتر است و ما در پیک جدید از کرونا با کمبود شدید تخت بیمارستانی مواجه هستیم. رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مقابله با پیک جدید از کرونا که با شدت و قدرت سرایت بیشتری نسبت به پیک‌های گذشته استان را در برگرفته نیاز به همت و اعمال محدودیت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارد و در این شرایط فقط به یک هفته تعطیلی نمی‌توان اکتفا کرد.

دکتر علوی ضمن درخواست تعطیلی هفته اول شهریور بیان داشت: ستاد کرونای استان خوزستان از روز دوشنبه 25 مرداد تا شنبه 30 مرداد را برای مدیریت کرونا در استان تعطیل کرد که بر اساس نظر تخصصی کمتر از دو هفته تعطیلی نمی‌تواند اثری جلوگیری از شیوع ویروس داشته باشد. وی در ادامه بیان داشت: امکان اینکه فقط در یک هفته بتوان کرونا را در استان کنترل و مدیریت کرد امکان ندارد و باید هفته دیگر نیز در استان تعطیلی اعمال گردد و به صورت سختگیرانه بر محدودیت‌ها کرونایی نظارت صورت گیرد.

چهارشنبه بیست و هفتم

کرونای دلتا کودکان را هم مبتلا می‌کند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
تهران-ایرنا- پیش از جهش دلتا، کودکان ونوجوانان بیشتر ناقل بی‌علامت ویروس کرونا بودند. اما گونه دلتا که قدرت سرایت بالایی دارد کودکان و نوجوانان را هم، همراه با علائم بالینی درگیر می‌کند. شایع‌ترین علائم ابتلای کودکان به کرونای دلتا را ببینید.
 

کرونا چه تاثیری روی روح و روان‌تان می‌گذارد؟

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
با تکامل اطلاعات مربوط به ویروس کووید-۱۹، توصیه‌های مربوط به اقدامات بهداشتی و حفاظتی نیز تغییر می‌کند. بسته به شرایط جوامع، بیماری‌های زمینه‌ای رایج و روند واکسیناسیون، ممکن است این توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی متفاوت باشد.

به گزارش خبرآنلاین، تا همین اواخر پیامدهای روانی بیماری کرونا مشخص نبود اما یک مطالعه جدید روی پرونده‌های الکترونیکی سلامت ۶۹میلیون نفر نشان داد که عفونت کووید-۱۹، خطر ابتلا به اختلالات روانی، زوال عقل یا بی‌خوابی را افزایش می‌دهد. همچین این مطالعه نشان داد افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی، ۶۵درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به ویروس بودند. ناگفته نماند که این مسئله می‌تواند مربوط به عوامل رفتاری، سبک زندگی (مانند استعمال الکل یا سیگار و…)، التهاب یا داروهای روانپزشکی باشد. این اولین مطالعه‌ای است بصورت گسترده‌ انجام شد و  نشانگر تأثیرات روان‌شناختی کرونا بر روی مبتلایان بود.

علائم افسردگی کرونایی
ممکن است در صورت ابتلا به کرونا، یا به دلیل شرایط زندگی، احساس خستگی یا استرس و غم کنید. با این حال اگر پس از مشورت با پزشک متوجه شدید که درگیر افسردگی یا اضطراب شده‌اید فراموش نکنید که ابزارهای غربالگری تشخیصی نیستند. افراد مبتلا به علائم جسمی ویروس کووید-۱۹، اغلب از نظر افسردگی مثبت هستند، زیرا اکثر علائم عفونت با علائم افسردگی همپوشانی دارد. به عنوان مثال: خواب ناکافی، اختلال در تمرکز و کاهش اشتها ممکن است به دلیل همین بیماری باشد نه افسردگی. اقداماتی وجود دارند که در کاهش پیامدهای روانی ناشی از کرونا مؤثرند، از جمله:
۱) واکسن
تزریق واکسن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به شما کمک می‌کند از افسردگی به وجود آمده بر اثر ابتلا به کرونا رهایی یابید.   
۲)استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌ی فیزیکی
در شرایط پیش‌آمده باید ارتباط‌های آنلاین را جایگزین ملاقات چهره به چهره کرد تا از خطر ابتلا به کرونا و درگیری با اختلالات روانی و خلقی ناشی از این ویروس در امان ماند.
۳)تحرک و فعالیت جسمانی
علاوه بر مصرف داروها، فعالیت‌های بدنی مانند مدیتیشن می‌تواند بر روی سلامت حافظه و قلب تاثیرگذار باشد و به بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب هم کمک کند.
۴)کاهش مصرف داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش
استفاده کوتاه‌مدت از این داروها می‌تواند به سرعت برایتان عادت شود و منجر به اعتیاد به دارو، وابستگی و اضطراب برگشتی شود.
۵)کنترل میزان کافئین مصرفی
مصرف بیش‌ازحد کافئین می‌تواند باعث تشدید اضطراب و مشکلات خواب شود.

سخن آخر
احساس آسیب پذیری و غافلگیر شدن هیچ اشکالی ندارد. بخصوص اگر در گذشته دچار مشکلات روان‌شناختی و ضربه‌­ی روحی شده‌اید. اگر عزیزان شما مبتلا به ناخوشی جسمی هستند که آن‌ها را نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر می‌کند، مراقبت‌های لازم را انجام بدهید. به افرادی که نگرانشان هستید، قوت قلب بدهید و به آن‌ها یادآوری کنید که مراقبشان هستید. به تمام نکات بالا توجه کنید تا سلامت روان خود را در دوران کرونا تضمین کنید. حتی اگر به این بیماری مبتلا نشده باشید باز هم تاثیر کرونا بر اعصاب و روانتان اجتناب ناپذیر است؛ پس اگر احساس کردید مانند گذشته انرژی زیادی ندارید یا به هر دلیلی روحیه قبل را ندارید با مشاور یا روانشناس درباره سلامت روان در دوران کرونا صحبت کنید.
منبع: HARVARD MEDICAL SCHOOL / مترجم: الهه جعفرزاده
 

دریافت دوز سوم واکسن کرونا هشت ماه پس از دوز دوم

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
متخصصان آمریکایی اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود همه شهروندان این کشور دوز سوم واکسن کرونا را هشت ماه پس از دریافت دوز دوم دریافت کنند.به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده در بدن افرادی که در ماه ژانویه واکسینه شده‌اند با گذر زمان کاهش می‌یابد بنابراین متخصصان عقیده دارند که لازم است افراد پس از گذشت هشت ماه از دوز دوم واکسن کرونا، یک دوز یادآور نیز تزریق کنند تا در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن باقی بمانند.
 
متخصصان آمریکایی هفته گذشته اعلام کردند که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید دوز یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند زیرا میزان تأثیرگذاری واکسن‌ها با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. هم اکنون نیز مقامات بهداشتی این کشور اعلام کرده‌اند که همه شهروندان آمریکایی صرف نظر از سن و دیگر شرایطی که دارند باید هشت ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا، دوز سوم را تزریق کنند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دیگر سازمان‌های مربوطه اعلام کرده‌اند تا زمانی که دوز اول برای افراد در کشورهای در حال توسعه در دسترس قرار نگیرد، افراد در کشورهای ثروتمند نباید دوز سوم را تزریق کنند. به نظر می‌رسد که کادر درمان، ساکنان خانه سالمندان و افراد مسن جزء اولین نفراتی خواهند بود که دوز یادآور واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. زمانی که واکسن‌های کرونا در ماه دسامبر سال گذشته مجوز استفاده اضطراری را دریافت کردند، این گروه از افراد جزء اولین کسانی بودند که واکسن را تزریق کردند.

با توجه به آمار ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC)، تا کنون بیش از ۱۹۸ میلیون آمریکایی حداقل دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند در حالی که بیش از ۱۶۸ میلیون نفر نیز به صورت کامل واکسینه شده‌اند. با توجه به شیوع گسترده گونه دلتا ویروس کرونا، نیاز به واکسن در سراسر دنیا افزایش یافته است و لازم است افراد بیشتری در برابر این بیماری ایمن شوند.
 

کرونای طولانی موجب سندروم خستگی مزمن می‌شود
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

کرونای طولانی مدت دارای برخی علائم و ناهنجاری های بیولوژیکی مرتبط با سندرم خستگی مزمن است. علائم کووید -۱۹ در بیشتر مبتلایان به این بیماری خفیف است، اما برخی از بیماران ماه‌ها با علائمی از جمله خستگی طولانی مدت، درد مداوم و تنگی نفس دست و پنجه نرم می‌کنند. این شرایط که "کووید طولانی" نام گرفته است، تأثیر مخربی بر زندگی مبتلایان دارد و احساس خستگی حتی پس از یک پیاده روی کوتاه هم بروز می‌کند. تاکنون تمرکز روی نجات جانِ افراد در طول همه‌گیری بوده است؛ هرچند در حال حاضر این شناخت حاصل شده که برخی از افراد با عواقب بلندمدت عفونت کرونا روبرو هستند.

در نتیجه، افرادی که علائم کووید طولانی را دارند علائم سندرم خستگی مزمن یا انسفالومیلیت میالژیک را نیز نشان می‌دهند. به گفته محققان، این موارد شامل عدم تعادل ردوکس (استرس اکسیداتیو)، التهاب سیستمیک، التهاب مغز و کاهش متابولیسم مشابه مواردی است که در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشاهده می‌شود. عدم تعادل ردوکس که گاهی اوقات به عنوان استرس اکسیداتیو نیز شناخته می‌شود به اختلال در سطح اکسیدان‌ها اشاره دارد. مولکول‌هایی که توسط بدن تولید و در محیط باعث آسیب به سلول‌ها می‌شود و آنتی اکسیدان هایی که بدن از آنها برای محافظت در برابر اثرات اکسیدان استفاده می‌کند.

به گفته محققان، درک اینکه چه عواملی باعث ایجاد این تغییرات در سندرم خستگی مزمن و کووید -۱۹ می‌شود، می‌تواند به محققان در ابداع درمان‌هایی برای این بیماری کمک کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که حدود ۷۵ درصد از افراد مبتلا به کووید -۱۹ اغلب خستگی شدید را نشان می‌دهد که برای چند ماه در آنها باقی می‌ماند. مطالعه‌ای که اوایل سال جاری منتشر شد همچنین نشان داد که از هر ۱۰ فرد مبتلا به کووید -۱۹ بیش از یک نفر تا ۹ ماه پس از تشخیص اولیه دچار خستگی و از دست دادن حس چشایی یا بویایی می‌شوند. بنا بر اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سندرم خستگی مزمن همانطور که از نامش مشخص است باعث بروز خستگی شدید، ناهنجاری‌های خواب، درد و سایر علائم می‌شود که بر اثر فعالیت بدنی بدتر می‌شود.
 

سازمان جهانی بهداشت: دلتا به‌زودی به گونه‌ای نگران کننده تبدیل می‌شود

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه دلتا ویروس کرونا به زودی به گونه نگران کننده در سراسر جهان تبدیل خواهد شد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان انتقال‌پذیری گونه دلتا ویروس کرونا بسیار بالا است و به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که شیوع گسترده این گونه از ویروس کرونا نیاز به واکسیناسیون در سراسر جهان را افزایش داده است. افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ و افراد بستری شده در بیمارستان، سیستم‌های بهداشت و کادر درمان را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از کشورها با کمبود دستگاه اکسیژن مواجه شده‌اند همچنین تعداد تست‌های کرونای انجام شده در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط بسیار پایین است بنابراین تعداد دقیق افراد مبتلا به گونه‌های جدید در این کشورها مشخص نیست.

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در پنج ماه اول سال ۲۰۲۱ بیشتر از تعداد مبتلایان در کل سال ۲۰۲۰ میلادی بوده است. تعداد افراد مبتلا به نوع شدید این بیماری، آمار بستری شدگان در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. گونه دلتا ویروس کرونا باعث شیوع گسترده این بیماری در سراسر دنیا شده است بنابراین سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که این گونه از ویروس کرونا به زودی به گونه نگران کننده در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.
 

تعطیلی ۳ روزه نیوزیلند پس از شناسایی مورد جدید ابتلا به کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

نیوزیلند پس از شناسایی یک مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا به مدت سه روز تعطیلی سراسری برقرار می‌کند و همچنین "اوکلند"، شهر محل شناسایی این مورد جدید نیز یک هفته تعطیل خواهد شد. نخستین مورد ابتلاء به کرونا پس از ماه‌ها عاری بودن نیوزیلند از این بیماری همه‌گیر روز گذشته (دوشنبه) در اوکلند، پرجمعیت‌ترین شهر این کشور گزارش شده است. به این ترتیب اوکلند به مدت یک هفته و سراسر نیوزیلند به مدت سه روز تعطیل خواهد شد.

این نخستین بار است که پس از شش ماه یک نفر در نیوزیلند به کرونا مبتلا می‌شود. به گزارش ایندیپندنت، شبکه خبری ای‌بی‌سی اعلام کرد: سطح چهارم تعطیلی سراسری در نیوزیلند با مجموع جمعیتش که در سال ۲۰۲۱ میلادی اندکی بیش از پنج میلیون نفر سرشماری شده، اعمال خواهد شد. به این معنی که نیوزیلندی‌ها تنها برای خرید کالاهای مورد نیاز و کارهای ضروری مانند درمان یا ورزش از خانه خارج می‌شوند.
 

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| «روایت مرگ» در موج پنجم/ ۳۵۹ شهرستان در وضعیت قرمز/ افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان + نمودار


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
به دلیل گسترش موج پنجم کرونا و افزایش بی سابقه تعداد مبتلایان به این ویروس، اکثر تخت‌های بیمارستان، بخش‌ها و راهرو‌ها پر شده و پذیرش مبتلایان به کرونا با سختی در حال انجام است. شهر به مدت یک هفته تعطیل شد! خبری بود که حکایت‌ها داشت از سهل‌انگاری و عدم رعایت مردمی که به خیال خود همین که واکسن کرونا به بازار آمده است، می‌توانند با خیال راحت به زندگی عادی خود بازگردند؛ بحث امروز و فردا نیست! دو سالی می‌شود که از عمر کرونا در میانمان می‌گذرد و هرروز بیشتر از دیروز قربانی می‌گیرد و آدم‌ها را به سوگ عزیزانشان می‌نشاند.

کرونا ویروسی منحوس که منتظر کوچکترین سهل‌انگاری است تا بیش از پیش اوج بگیرد و جان انسان‌ها را به خطر بیندازد، به موج دوم و سوم و چهارم راضی نشد که شهر را در پیک پنجم فرو برد؛ آن هم در حالی که کرونا دلتا در کشور جولان و میزان مرگ و میرها را افزایش و هرروز تنی چند را راهی بیمارستان و گورستان می‌کند.
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

اوایل اسم کرونا که می‌آمد لرزه بر اندام انسان می‌افتاد که مبادا خود یا عزیزانمان به آن مبتلا شویم، بدون چون و چرا در قرنطینه می‌ماندیم و دستکش و ماسک و الکل نیز جزو لاینفک زندگی انسان شده بود؛ حال وقتی به خیابان و پارک‌های شهر نگاهی بیندازیم تنها چیزی که نمی‌توانیم ببینیم ماسک و دستکش و ضدعفونی‌های گاه به گاه است، فاصله اجتماعی هم مضحک‌ترین عبارت این روزها است! گویی مردم بیخیال کرونا شده‌اند؛ اما کرونا نه!

سخت بود در قرنطینه ماندن و دوری از عزیزان، اما اوایل شیوع کرونا با همه سختی‌هایی که با خود داشت در خانه ماندیم و از دور عزیزانمان را ملاقات کردیم، هنوز ممنوعیت تردد در شب‌ها هم اعمال نشده بود اما در خانه می‌ماندیم؛ حال با وجود اعمال محدودیت‌ها و تهدید به جریمه‌های سنگین همچنان ترددها تا پاسی از شب ادامه دارد. اوایل در تالارهای عروسی بر روی همه بسته شده بود و عزاداری‌ها به صورت مجازی برپا می‌شد، اما امروز بعد از گذشت دو ماه ترس حضور از عروسی‌ها و عزاداری‌ها از بین رفته و مراسم‌ها با شکوه‌تر و پرجمعیت‌تر از قبل برگزار می‌شوند.
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

در حال حاضر نیز تزریق واکسن کرونا به گروه‌های سنی متفاوت بیش از پیش باعث عادی انگاری‌ها شد، در نهایت مجموع این رفتارها سبب شد که کردستان و حتی کشور در موج پنجم کرونا غرق و شهر و ادارات و اصناف مختلف را در تعطیلی محض فرو برد.از مردم هم که در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی سوال شود در این شرایط سخت اقتصادی خسته‌تر از آن هستند که بخواهند به کرونا فکر کنند و یا وقتی برای فکر کردن به کرونا ندارند.

متاسفانه به دلیل گسترش موج پنجم کرونا و افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان به این ویروس، اکثر تخت‌های بیمارستان، بخش‌ها و راهرو‌ها پر شده و پذیرش مبتلایان به کرونا با سختی در حال انجام است، اما کادر درمان بیمارستان با تمام توان و با امکانات در حال خدمت هستند ولی مردم باید بیش از گذشته فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست وشوی دست‌ها را جدی بگیرند تا در روز‌های آینده با بحران بسیار جدی روبرو نشویم.
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

متاسفانه بحران کرونا در ایران روز به روز افزایش پیدا می‌کند به طوری که در جدیدترین رنگ‌بندی ‌شهرستان‌ها؛‌ علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از 23 مرداد 1400 شهرستان‌های زیر در وضع قرمز قرار می‌گیرند: اهر، بستان آباد (آذربایجان شرقی)، اشنویه، چالدران (آذربایجان غربی)، نائین (اصفهان)، بدره، چرداول (ایلام)، باخرز، مه ولات (خراسان رضوی)، جاجرم، راز و جرگلان (خراسان شمالی)، رامهرمز، شوشتر، هندیجان (خوزستان)، سرخه (سمنان)، زابل، قصرقند (سیستان و بلوچستان)، ارسنجان (فارس)، کمیجان (مرکزی)، ارزوئیه، راور، رودبار جنوب، ریگان، فاریاب، قلعه گنج (کرمان)، لنده، چرام (کهگیلویه و بویر احمد)
 
  359 شهرستان قرمز                      1  59 شهرستان نارنجی                         1  30 شهرستان زرد

 

معاون وزیر‌ بهداشت: پیک پنجم کرونا‌ بسیار شدید است / اگر اقدامات کادر بهداشت و درمان نبود‌ وضعیت ایران ‌به مراتب بدتر از ‌هند می‌شد

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه پیک پنجم کرونا‌ بسیار شدید است، گفت: اگر اقدامات کادر بهداشت و درمان نبود، وضعیت ایران در این پیک به مراتب بدتر از کشورهایی مثل هند می‌شد. دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در جلسه ستاد کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی قم که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: این پیک کرونایی بسیار شدید است و باید با تمام توان در راستای مقابله با آن ایستادگی کنیم.

وی گفت: تیم درمان با تمام توان در حال فعالیت هستند و مراکز درمانی در قم نیز در حال خدمات رسانی هستند. ‌جان‌بابایی با تاکید بر اینکه اگر اقدامات کادر بهداشت و درمان نبود، وضعیت ایران در این پیک به مراتب بدتر از کشورهایی مثل هند می‌شد، گفت: از تلاش‌های کادر بیمارستان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم با کمک هم در راستای مقابله با آن موفق باشیم.

 
سه شنبه بیست و ششم

 

دبیر کمیته علمی کرونا: رمدسیویر در بیماران خفیف یا بیمارانی که اینتوبه شده اند، فایده ندارد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
ساختار کمیته علمی کووید – ۱۹ تغییر کرده و فعالیتش در قالب ۱۳ زیر کمیته تخصصی ادامه دارد تریبون اصلی کمیته علمی کووید – ۱۹، وزارت بهداشت است درخواست زیاد رادیولوژی و سی‌تی اسکن، غیر استاندارد است در قسمت بستری موقت و دائم درمان کورتون ‌ها با دُز مناسب و همچنین داروی رمدسیویر را پیشنهاد کرده‌ایم این موضوع که درمان استاندارد چیست؟ باید بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت باشد و نباید نظرات شخصی افراد در برنامه‌ های تلویزیونی و رادیویی گفته شود/ وبدا

توزیع هویج با کارت ملی در اهواز!


افزایش شدید قیمت هویج در بازار باعث توزیع آن با ارائه کارت ملی در اهواز شده است.
 

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در رشته توییتی از میزان واکسن‌های مصرفی خبر داد.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

جدیدترین آمار کرونا جان باختن ۶۲۵ بیمار کووید۱۹ در 24 ساعت گذشته

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

توصیه‌هایی برای مسافران مترو و اتوبوس در دوران کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


اعلام ساعت کاری داروخانه‌ های هلال احمر در روزهای تعطیل (۲۵ الی ۳۰ مرداد ۱۴۰۰)

ساعات کاری داروخانه های هلال‌احمر در تعطیلات پیش‌رو برای ارائه خدمات به شرح ذیل اعلام شد: ساعات کاری داروخانه ها یا داروخانه های روزانه تحت پوشش جمعیت، همه روزه حتی در روزهای تعطیل رسمی (تاسوعا و عاشورا و جمعه) جهت ارائه خدمت به مراجعین از ساعت ۷/۳۰ تا ۲۲ است. آدرس داروخانه ها: داروخانه مرکزی هلال احمر در تهران- خیابان طالقانی- تقاطع سپهبد قرنی داروخانه شماره ۲ هلال احمر در شرق تهران، فلکه دوم تهرانپارس، خیابان جشنواره و در محوطه مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران (تهرانپارس)

 
دوشنبه بیست و پنجم مرداد
 

آمار کرونا امروز در ایران (دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونای دلتا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد. از دیروز تا امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند.
طی مدت ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۸ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.
در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهرستان در وضعیت زرد هستند.

آخرین وضعیت تولید واکسن‌های ۱۲ شرکت ایرانی؛ چرا در چندین پلتفرم واکسن کرونا می سازیم؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده واکسن کرونا از سوی ۱۲ شرکت واکسن ساز داخلی گفت: شرکت "اکتوور" قصد دارد از روسیه انتقال فناوری واکسن کووید-۱۹ را داشته باشد و خط تولید شرکت شفا فارمد فاز اول آن به طور کامل راه اندازی شده و حداقل ماهانه ۳ میلیون دوز واکسن ارائه می کند و فاز دوم آن با ظرفیت ۶ تا ۶.۵ میلیون دوز عرضه می کند و فاز سوم آن نیز در حال راه اندازی است.

به گزارش ایسنا دکتر فخرزاده در نشست چالش‌های کار آزمایی‌های بالینی واکسن‌های ایرانی کووید-۱۹ با اشاره به آخرین وضعیت پرونده‌های واکسن‌های کووید-۱۹ در زمینه‌های کیفی و پیش بالینی، افزود: مسیر بندی ارزیابی که بر اساس راهنماهای ابلاغی و آموزش‌های ارائه شده به متقاضیان شفاف سازی شده است، بیشتر تاکید بر روی این نکته است که فرآورده‌ای که وارد مطالعات بالینی می‌شود انتظار در بخش کیفی آن است که پلتفرم این واکسن‌ها به تثبیت رسیده باشد.

وی تاکید کرد: انتظار ما این است که فرآورده‌ای که وارد مارکتینگ می شوند باید همان فراورده ای باشد که از نظر کیفی  به اثبات رسید، در Non-clinical ارزیابی شده باشد و وارد مطالعات بالینی شده است. از این رو بنا نیست که فرآورده در تولید تغییرات عمده و اساسی داشته باشد. فخرزاده با بیان اینکه تغییر در تولید دارو و یا واکسن طبیعی است، توضیح داد: تغییرات تا فاز بالینی ادامه دارد ولی بنا نیست روش‌های خالص سازی و با روش تولید به صورت پایه تغییر کند و یا حجم تولید به گونه‌ای عوض شود که بر روی کیفیت آنتی ژن و ساختار آن تاثیر گذار باشد. از این رو ارزیابی‌های ما بر این اساس که پلتفرم‌ها به اثبات برسد و با اطمینان بالایی وارد فاز بالینی شود و دیگر انتظار نداریم که بعد از آن تغییرات عمده‌ای رخ دهد.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه بر این اساس جلسات مشاوره برای متقاضیان برگزار می‌شود، اضافه کرد: در این جلسات در خصوص شرایط تولید، سایت تولید پرسیده می‌شود تا زمانی که فرآورده وارد فاز بالینی می‌شود تغییرات عمده رخ ندهد. وی ادامه داد: بر این اساس ما از متقاضیان درخواست داریم که در حجم پایلوت، داه‌های خود را برای ارزیابی به ما ارسال کنند؛ چرا که نمونه آزمایشگاهی قابلیت بررسی ندارد.

فخرزاده با اشاره به متقاضیان زیاد برای بررسی پرونده‌های واکسن کووید-۱۹، گفت: برخی انتقادات به ما وارد می شود که چرا چندین پلتفرم را همزمان مورد بررسی قرار می دهیم ولی ما قانونی نداریم که اگر متقاضی مراجعه کرد از ارزیابی و نظارت آن امتناع کنیم. از این رو متقاضی به ما مراجعه می کند و درخواست خود را ارائه می دهد و ما ارزیابی می کنیم که پلتفرم ارائه شده قابلیت ادامه تحقیق را دارد یا خیر.

آخرین وضعیت واکسنهای ایرانی کرونا
وی به بیان آخرین وضعیت پرونده واکسن های کووید-۱۹ پرداخت و گفت: گروه "شفافارمد" مجوز مصرف اضطراری برای واکسن "Inactive" دریافت کرده و ما از آنها CPT دریافت کردیم. این سند نمی تواند کامل باشد؛ چرا که باید فازهای بالینی آن هم به اتمام برسد و آنالیزهای آن کامل شود ولی از سوی این شرکت مدارک اولیه CPT ارائه شده است.

فخرزاده با بیان اینکه این شرکت دارای ۳ فاز تولیدی است، افزود: فاز اول آن به طور کامل راه اندازی شده و حداقل ماهانه ۳ میلیون دوز به ما ارائه می دهد و فاز دوم آن با ظرفیت ۶ تا ۶.۵ میلیون دوز است و فاز سوم آن در حال راه اندازی است و ما به طور مرتب بازرسی خواهیم کرد.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، به وضعیت پرونده واکسن "انستیتوپاستور" اشاره کرد و گفت: انستیتوپاستور دو پلتفرم دارد که پلتفرم اول آن قرار است انتقال فناوری از کوبا داشته باشد و به همین دلیل این کشور در ایران کارآزمایی بالینی را اجرایی کرد و در ادامه بنا است که انتقال فناوری از این فرآورده داشته باشیم و امیدواریم این واکسن که یک واکسن نوترکیب با پروتئین "تتانوس" است را بهره ببریم.

به گفته وی، شرکت "سیناژن" واکسن با پلتفرم پروتئینی را ارائه کرده است که مطالعات کیفی و پیش بالینی را سپری شده و فاز یک آن در کشور استرالیا اجرایی شده و فاز دو و سوم آن در حال انجام است. وی با بیان اینکه این شرکت در حال شروع انجام فاز ۳ کارآزمایی های بالینی است، اظهار کرد: در صورتی که تاییدیه های لازم را بگیرد تا حد ۳ میلیون دوز می تواند تولید کند.

فخرزاده واکسن "موسسه رازی" را با پلتفرم پروتئین دانست که از یک کمپلکس آنتی ژنی استفاده شده است و یادآور شد: این واکسن در دوزهای ۵ و ۱۰ ماکروگرم تست شده و در نهایت این واکسن در دوز ۱۰ ماکروگرم تثبیت شده است. این موسسه همچنین تولید یک واکسن در فرم استنشاقی را در دستور کار دارد. باید بعد از اتمام فاز ۳، فرم استنشاقی منتظر بمانیم که محققان این طرح می خواهند فرم استنشاقی را استفاده کنند یا خیر. ولی این شرکت مطالعه در این زمینه را ادامه می دهد.

وی واکسن شرکت "میلاد داروی نور" را وابسته به صنایع دفاع عنوان کرد و افزود: واکسن این شرکت در فرم Inactive است که این واکسن در حال حاضر وارد انجام فاز ۲ و ۳ کارآزمایی بالینی است و بخش‌های کیفی آن نیز به طور مرتب در حال مانیتور شدن است و از آنها درخواست ارسال CPT دادیم. این مقام مسوول، ادامه داد: شرکت "آمیتیس ژن" شرکتی است که مرتبط با دانشگاه بقیه الله است که واکسن تولیدی آن پایه پروتئینی است که در حال انجام مطالعات بالینی است. به گفته وی، فاز یک کارآزمایی بالینی این واکسن به پایان رسیده است و در حال فاز ۲ و ۳ است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت "بایوسان" وابسته به ستاد اجرایی فرمان، ۳ درخواست از این اداره داشته اند، اظهار کرد: این شرکت مستندات اولیه خود را ارائه کرده است و مستندات تکمیلی نیاز است و تاکنون بازخوردی به ما ارائه نشده است. به گفته وی، واکسن های این شرکت در فرم‌ های MRN، DNA و پروتئینی در حال تولید است. فخزراده خاطر نشان کرد: شرکت "زیست سالک" نیز قصد دارد واکسن خود را بر روی انگلی که تضعیف شده پروتئین کرونا را وارد می کند، تولید می کند. این واکسن نوترکیب است و چند سری مستندات ارائه شده و در حال تکمیل شدن است.

وی ادامه داد: شرکت‌های "رناپ" و "سل تک فارمد" بر روی واکسن MRNA متمرکز شدند. اطلاعات شرکت سل تک، یک بار بررسی شده و در حال تکمیل آن هستند و بعد از آن وارد فاز مطالعات پیش بینی خواهند رفت. شرکت رناپ نیز مستندات کیفی را ارائه کرده و در صورت تکمیل شدن آن می تواند به سراغ مطالعات پیش بالینی حرکت کند. رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه شرکت "اکتوور" قصد دارد از روسیه انتقال فناوری واکسن کووید-۱۹ را داشته باشد، گفت: ولی هنوز پرونده خود را به ما ارائه نداده است. به گفته وی، شرکت "پایا فن یاخته" نزدیک مطالعات بالینی است که با نام اسوه در دستور کار قرار دارد. این واکسن در فرم Inactive است و در حال راه اندازی سایت تولید و مطالعات non-clinical است که در صورتی که به نتیجه برسد می تواند وارد فاز بالینی شود.
 

بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از یک کارخانه دارویی/ انتقاد از فرافکنی وزارت بهداشت درباره «سرم»

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به صورت سرزده از شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران (دفرا) بازدید کردند و از نزدیک در جریان وضعیت تولید سرم قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به منظور بررسی وضعیت تولید سرم از شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران (دفرا) بازدید کردند. عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت، در جریان این بازدید با بیان اینکه سازمان غذا و دارو در قضیه کمبود سرم فرافکنی کرد و واردات سرم نمایشی است، اظهار داشت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در قضیه کمبود سرم فرافکنی کردند و دپوی مواد اولیه این شرکت برای یک سال تولید کفایت می‌کند و انبارهای مواد اولیه و محصول نهایی این کارخانه پُر است.

همچنین سیدمحمد پاکمهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در جریان این بازدید با انتقاد از بی‌برنامگی مسوولان عامل کمبود سرم در کشور، گفت: کمبود سرم ناشی از بی‌‌برنامگی مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بود و به داشتن چنین کارخانه‌‌ای افتخار می‌کنیم. وی ادامه داد: انبارهای این کارخانه مملو از سرم است و نباید در زمینه تولید سرم دغدغه داشته باشیم و هیچ نیازی به واردات سرم نیست. فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم هم در مورد این بازدید سرزده گفت: تولید ماهانه ۱۲ میلیون سرم در مراکز سرم‌سازی کشور نشان می‌دهد که کشورمان بیش از آنکه کشور دچار کمبود واقعی سرم باشد، از خطاهای مدیریتی و اشتباهات محاسباتی در زمینه مدیریت سیستم توزیع و پخش دارو رنج می برد.

وی افزود: فرافکنی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در مورد چالش‌های به وجود آمده به واسطه کمبود سرم تزریقی در کشور را در کمیسیون بهداشت پیگیری خواهیم کرد. ایرج فرهادی، مدیرعامل فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران هم در جریان این بازدید با بیان اینکه این کارخانه در دو شیفت  12 ساعته کار می کند، گفت: حدود 500 نفر در این کارخانه مشغول کار هستند و تجهیزات و امکانات بروزرسانی شده است. وی ادامه داد: تولید انواع سرم در صورتی که با قطعی برق و همچنین مشکل توقف دستگاهی مواجه نشویم ماهانه 4 میلیون عدد و همچنین تولید سالانه با احتساب تعطیلات برای سرویس دستگاه ها از 42 میلیون تا 45 میلیون عدد است.
 

صدور کارت سبز کرونا در کشورهای اروپایی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
کارت سبز کرونا، تاییدیه واکسیناسیون یا سالم بودن افراد است که در هفته‌های اخیر در بین مردم جهان رایج شده است. به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت ایتالیا به تازگی اعلام کرده است که از تاریخ یکم سپتامبر، افراد برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این کشور باید کارت واکسیناسیون، مدارک بهبودی از بیماری COVID-19 یا نتیجه منفی آزمایش اخیر خود را ارائه دهند همچنین از آنها خواسته شد تا از تاریخ ۶ اوت، برای ورود به مکان‌های سرپوشیده مانند رستوران‌ها و موزه‌ها، مجوز COVID-19 یا کارت سبز (green pass) خود را به همراه داشته باشند.

کارت سبز کرونا چیست؟
در واقع کارت سبز، تاییدیه واکسیناسیون یا سالم بودن افراد است که در هفته‌های اخیر در بین مردم جهان رایج شده است. همچنین داشتن کارت سبز، یکی از راهکارهای جدید برای ادامه فعالیت مشاغل غیر ضروری بوده و باعث محدود شدن گسترش ویروس کرونا می‌شود. دانمارک، نخستین کشور اروپایی بود که طرح استفاده از کارت سبز را اجرا کرد، به گونه‌ای که افراد واکسینه شده همچنین کسانی که تست کرونای آنها منفی بود می‌توانستند وارد فضاهای عمومی شوند. سپس کشورهای فرانسه و اسپانیا نیز از این روش پیروی کرده و در ایالات متحده نیز طرح مشابهی برای اطمینان از ورود افراد غیر آلوده به COVID-19 به مکان‌هایی که ویروس به راحتی در آن گسترش می‌یافت، اعمال شد.

در چه مکان‌هایی افراد باید کارت سبز را ارائه دهند؟
در کشور ایتالیا کارت سبز به عنوان گواهی دیجیتالی اتحادیه اروپا برای نداشتن بیماری COVID-19 محسوب می‌شود و افراد باید آن را برای ورود به فضاهای سرپوشیده مانند موزه‌ها ، استادیوم‌های فوتبال ، سالن‌های ورزشی ، پارک‌های موضوعی (theme parks)، چشمه‌های آب معدنی ، استخرها و تئاترها ارائه دهند. هفته پیش دولت ایتالیا اعلام کرد که از اول ماه سپتامبر افراد برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید کارت سبز خود را تمدید کنند و برای سوار شدن به قطار، هواپیما، اتوبوس و کشتی آن را ارائه دهند.

در حقیقت کارت سبز، به منظور تشویق افراد برای تزریق واکسن کرونا به دو صورت دیجیتالی یا کاغذی ارائه می‌شود، زیرا گونه دلتا به سرعت در سراسر ایتالیا در حال گسترش است. دارنده این کارت در ایتالیا باید یکی از واکسن‌های AstraZeneca ، Pfizer ، Moderna یا Johnson & Johnson را تزریق کرده، در ۴۸ ساعت گذشته نتیجه آزمایش او منفی بوده و یا در ۶ ماه گذشته از ویروس کرونا بهبود یافته باشد.

گردشگران باید کارت سبز کرونا داشته باشند؟
افرادی که از کشورهای اروپایی به ایتالیا سفر می‌کنند، باید برای ورود به این کشور گواهینامه دیجیتالی COVID-19 اتحادیه اروپا را ارائه دهند سپس آنها می‌توانند از این گواهینامه برای ورود به مکان‌های طرح کارت سبز استفاده کنند. درهای کشور ایتالیا برای گردشگران کشورهای کم خطر غیر از اتحادیه اروپا نظیر ژاپن و کانادا باز است و افرادی که از این کشورها می‌آیند باید یک مدرک سلامت مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و ایتالیا را ارائه دهند. برای آمریکایی‌ها، این مجوز "کارت سفید" با نشان CDC است. به گفته سفارت آمریکا در ایتالیا ، از این کارت‌های واکسیناسیون می‌توان برای ورود به فضاهایی که کارت سبز مورد نیاز است استفاده کرد. به گفته دولت ایتالیا، اسناد رسمی COVID که در کشورهای کانادا، انگلستان و ژاپن صادر شده است نیز از گردشگران پذیرفته می‌شود. اگر افراد واکسینه نشده باشند باید ۴۸ ساعت قبل از سفر از طریق تست PCR یا آنتی‌ژن، آزمایش شوند.
 

اجرای ۲۱ طرح تولید واکسن کووید-۱۹ از سوی شرکت‌های ایرانی/تبیین راهکارهای تامین مالی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲۱ طرح توسعه واکسن کرونا توسط محققان اجرایی شده است، گفت: از این تعداد ۳ واکسن بر اساس ویروس کشته شده، ۲ واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، ۳ واکسن بر اساس اسید نوکلوئیک و ۱۳ واکسن مبتنی بر پروتئین نوترکیب هستند. به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی قانعی امروز در نشست چالش‌های کار آزمایی‌های بالینی واکسن‌های ایرانی کووید-۱۹ که به صورت آنلاین در محل هتل بیمارستان قلب تهران برگزار شد، گفت: ما درصدد آمدیم که وضعیت واکسن‌های کرونا در ایران را با حضور واکسن سازها بررسی کنیم تا با یک مشارکت جمعی به نتیجه برسیم، اما در نهایت تصمیم نهایی را نهادهای تنظیم‌گر اتخاذ خواهند کرد.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با بیان اینکه شرکت‌هایی که به حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ ورود کردند، با چالش‌هایی رو به رو هستند، گفت: ما توانسته‌ایم به صورت مرحله به مرحله از سوی معاونت علمی این واکسن سازها را مورد حمایت قرار دهیم و این چالش‌ها مختص واکسن سازهای ایرانی نیست و بسیاری از واکسن سازهای خارجی با چالش‌های مختلفی رو به رو هستند. قانعی با اشاره به وضعیت واکسن‌های کرونا در سراسر دنیا گفت: تاکنون ۱۰۸ واکسن در فاز بالینی قرار دارند. ۳۷ واکسن در فاز یک، ۲۵ واکسن در فاز یک-دو، ۱۰ واکسن در فاز دو، ۸ واکسن در فاز دو-سه، ۱۹ واکسن در فاز سه و ۵ واکسن در فاز ۴ هستند. در حال حاضر ۵ واکسن متوقف شده، ۶ واکسن تایید اضطراری سازمان جهانی بهداشت را اخذ کرده است.

وی با اشاره به پلتفرم‌های فناوری واکسن کرونا در جهان گفت: ۱۶ واکسن بر اساس ویروس کشته شده، ۱۴ واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، ۱۰ واکسن مبتنی بر اسید نوکلوئیک و ۳۰ واکسن بر اساس پروتئین نوترکیب در حال ساخت هستند. عضو کمیته ملی واکسن کووید- ۱۹ با بیان اینکه همواره در کارآزمایی‌های واکسن های کووید ریسک در فناوری وجود دارد، تصریح کرد: همین ریسک‌های فناوری باعث توقف ۵ واکسن در سطح جهان شده است. به عنوان مثال ادامه تست‌های واکسن دانشگاه کوئینزلند در فاز یک بالینی متوقف شده است. همچنین ادامه تست های واکسن انستیتو پاستور فرانسه در فاز یک و دو بالینی متوقف شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ادامه تست‌های واکسن امپریال کالج لندن در فاز یک و دو و واکسن مرک در فاز یک متوقف شده‌اند، یادآور شد: ما نباید با تاخیر تصمیم بگیریم یا از سایر کشورها تقلید کنیم. بضاعت علمی دانشمندان ما در حدی است که بتوانند خودشان به حل چالش‌های تولید واکسن ورود کنند. قانعی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما ریسک در ورود به حوزه واکسن بوده است، گفت: در معاونت علمی تلاش کردیم که ریسک فناوری را برای این واکسن سازها از بین ببریم.

عضو کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ با بیان اینکه ممکن است همه واکسن هایی که مورد حمایت قرار می گیرند، فاز بالینی را به اتمام نرسانند، گفت: اما به هر ترتیب لازم بود ما به فناوری تولید واکسن وارد شویم، زیرا همه همت محققان کشور به حوزه تولید داروهای بیوتک اختصاص یافته بود. وی ادامه داد: از این رو استقبال می کنیم که با پوشش ریسک، حضور فناوران را در عرصه تولید واکسن داشته باشیم تا مراحل مختلف را تجربه کنند، هر چند موفق نشوند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با بیان اینکه ما همه پلتفرم های تولید واکسن کووید ۱۹ را مورد حمایت قرار داده ایم، گفت: ممکن است در سال آینده یک تولیدکننده به تولیدکننده های دیگر غلبه کند و بازار بهتری داشته باشد و یا بعضی از واکسن ها کارایی بهتری داشته باشند، اما ما در هر صورت از آنها حمایت می کنیم. قانعی با اشاره به وضعیت واکسن‌های کرونای تولید شده در کشور، گفت: در حال حاضر  ۸ پروژه پژوهشی در حوزه تولید واکسن کووید ۱۹ توسط محققان کشور در حال اجرا است که ۶ واکسن در فاز بالینی هستند و یکی از این پروژه‌ها به دلیل مشابهت با مدل متوقف شده جهانی اکنون اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: واکسن "نورا" مبتنی بر ویروس کشته شده در دانشگاه بقیه الله است که فاز یک را طی کرده است و واکسن "کووپارس" و "فخرا" در فاز دو هستند. واکسن "پاستووک" و "اسپایکوژن" و یک شرکت دیگر در فاز سه قرار دارند. قانعی با بیان اینکه برای واکسن‌های "کووبرکت" و "پاستووک" مجوزهای اضطراری از سوی وزارت بهداشت صادر شده است، خاطر نشان کرد: در خصوص پلتفرم‌های فناوری واکسن کرونا در ایران باید گفته شود که ۲۱ طرح توسعه واکسن کرونا توسط محققان اجرایی شده است، از این تعداد ۳ واکسن بر اساس ویروس کشته شده، ۲ واکسن مبتنی بر پلتفرم ناقل ویروسی، ۳ واکسن بر اساس اسید نوکلوئیک و ۱۳ واکسن مبتنی بر پروتئین نوترکیب هستند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به وضعیت تامین مالی تولید واکسن‌های ایرانی اشاره کرد و با بیان اینکه واکسن "کووبرکت" وضعیت مالی خوبی داشت و توانست خرید کند و سرمایه گذاری خوبی داشته است، یادآور شد: واکسن "فخرا" نیز وابسته به نهادهای مالی نیروهای مسلح است و ظرفیت حمایتی خوبی برای این واکسن دارند که البته این موضوع نیاز به اذن رهبری دارد. وی اضافه کرد: علاوه بر اینها چند شرکت تولیدکننده واکسن که تا مراحلی کار خود را پیش برده‌اند،، توانستند با استفاده از بازار سرمایه، منابع مالی و سرمایه جذب کنند.

قانعی با بیان اینکه هر یک از واکسن‌ها مدل‌های مالی مختلفی دارند، گفت: شرکت‌هایی که تامین سرمایه کردیم را به بورس فرستادیم. همچنین صندوق‌های مختلفی برای حمایت از این واکسن ها راه اندازی شده است، زیرا هر یک از آنها در مراحل مختلف به منابع مالی نیاز دارند. دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اثبات دانش فنی و ورود به این حوزه از شرکت‌ها حمایت کرده است؛ این شرکت‌ها برای تولید و کارآزمایی با صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند وارد مذاکره شوند و در بخش تولید صنعتی می‌توانند به واسطه بازار سرمایه اقدام کنند. وی تاکید کرد: در تولید صنعتی، صندوق‌های سرمایه گذار ایجاد می‌شود که الان یکی از این صندوق ها را با  سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی تشکیل دادیم و وقتی در اسکیل چندین هزار میلیاردی وارد شوند، با شرکت های تامین سرمایه صورت خواهد گرفت که امیدواریم امروز اولی آن با همکاری بورس تشکیل شود.

 
شنبه بیست و سوم مرداد



اینفوگرافیک / آمار کرونا در جهان تا ۲۳ مرداد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، تا صبح شنبه (۲۳ مرداد) به بیش از ۲۰۶ میلیون و ۹۵۸ هزار نفر رسید و تعداد قربانیان این ویروس نیز از چهار میلیون و ۳۵۸ هزار نفر فراتر رفت. در حال حاضر آمریکا با بیش از ۳۷ میلیون و ۳۶۴ هزار مبتلا، از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول قرار دارد و کشورهای هند، برزیل و روسیه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ هم‌اکنون در رده دوازدهم قرار دارد. در این اینفوگرافیک، آمار ۱۵ کشور اول جهان از نظر تعداد مبتلایان و تازه‌ترین آمار کلی جهان درمورد ویروس کرونا را مشاهده می‌کنید.
 

برخلاف وعده‌های قبلی مسوولان؛ چرا درمان "کرونا" رایگان نیست؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

کرونا در پیک پنجم همچنان می‌تازد، اغلب ابتلاها خانوادگی است؛ دارو و درمان گران است و بسیاری از خانواده‌ها نگرانند؛ حالا هر چقدر هم که مسئولان از درمان دولتی و پوشش‌های ۹۰ درصدی و ۷۰ درصدی و سهم ناچیز بیمار بگویند، اما واقعیت چیز دیگری است و بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های درمان کرونا از جیب خود بیماران پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، از ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ که کرونا وارد ایران شد ابهامات زیادی را نیز با خود به همراه داشت. از نادانسته‌های علمی درباره این ویروس تاجدار و منحوس تا ابهام درباره هزینه دارو، درمان، تست تشخیصی و... با شیوع کرونا و آغاز پذیرش بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی، هم کادر درمان و هم بیماران شرایط جدیدی را تجربه می‌کردند، از داروهایی که اثر بخشی آنها یک به یک در کمیته علمی کرونا مورد بررسی قرار می‌گرفت تا به پروتکل درمانی اضافه شوند تا بیمارستان‌هایی که برای این خدمت جدید تعرفه‌ای نداشتند.

در عین حال نظام سلامت نیز در آغازین روزهای حمله این ویروس شاید کارهای مهم‌تری داشت تا تعرفه‌گذاری خدماتی که قرار بود در مراکز درمانی ارائه شود. به خوبی به یاد داریم روزهایی را که درمان کرونا از سوی متولی اصلی درمان آن رایگان اعلام شد. تا جایی که در روزهای آغازین کرونا در یک نشست خبری اعلام شد که «بیمارستان‌ها باید تمام تلاش خود را انجام دهند که موضوع رایگان شدن هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا انجام شود. همچنین اگر بیمار اتباع خارجی است و مبتلا به کرونا باشد، هزینه او نیز رایگان است.»

در عین حال و به دنبال رایگان اعلام شدن درمان کرونا، دکتر محمدحسین حیدری_ مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت نیز تاکید کرده بود با هرگونه دریافتی بیمارستان‌ها از بیمه‌ها برخورد خواهد شد و او نیز در نشستی‌ خبری در اوایل سال ۹۹، گفت: «با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، بر اساس بازرسی‌های انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم که دریافت‌هایی از مردم انجام شده است. این مساله را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها و... استفاده کنیم تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند.»

این درحالیست که سازمان بیمه سلامت نیز در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که سهم بیمار در پرداختی مانند قبل خواهد بود. به عبارتی ۳۰ درصد هزینه درمان بخش سرپایی و ۱۰ درصد هزینه بخش بستری بر عهده بیمار است با این تفاوت که به دنبال رایگان اعلام شدن درمان کرونا، این ما به التفاوت از جیب دولت پرداخت خواهد شد، در این رابطه شاهرخ‌ رامزی _ معاون پشتیبانی سازمان بیمه سلامت به ایسنا گفته بود: «از آنجا که درمان این بیماری باید رایگان انجام شود، مابه التفاوت سهم بیمار توسط منابع دولتی پرداخت می‌شود که این رقم در بخش بستری ۱۰ درصد و در بخش سرپایی ۳۰ درصد است. به این شکل بدون آنکه سهم بیمه در پرداخت هزینه‌ها افزایش یابد، بیمار به شکل رایگان خدمات دریافت می‌کند.» 

اما کرونا نیامده بود که به این راحتی‌ها برود. تخمین‌هایی که از رفتن کرونا با گرم شدن هوا یا سایر شرایط زده می‌شد هیچ کدام محقق نشد و در شرایطی که درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها از ارائه سایر خدمات به دنبال اختصاص اکثر بخش‌ها به کووید۱۹، کاهش یافته بود و از طرفی بیمه‌ها نیز مطالبات را با متوسط ۳ ماه تاخیر به بیمارستان پرداخت می‌کردند، درحالی که بیمارستان باید به قیمت روز دارو و تجهیزات تهیه می‌کرد، موضوع رایگان بودن درمان کرونا و فرانشیز ۳۰ و ۱۰ درصدی که قرار بود از جیب دولت پرداخت شود کم کم به دست فراموشی سپرده شد. این اتفاق در حالی رخ داد که تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۰ نیز در بخش دولتی و غیردولتی به‌طور کلی ۲۸.۵ درصد رشد داشته‌ است که این به معنای گران شدن درمان کرونا نیز بود. 

با این حساب دیگر درمان کرونا رایگان نبود بلکه بیمار نیز باید دست در جیب خود می‌کرد. بر این اساس دکتر نادر توکلی _ معاون درمان ستاد کرونای استان تهران اوایل سال ۱۴۰۰ به ایسنا گفت: « معمولا در یک پرونده بستری موقت که بیمار می‌آید و داروهای تزریقی را دریافت می‌کند، به طور میانگین حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که اگر ۳۰ درصد سهم بیمار را حساب کنید پرداختی بیمار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و اگر ۱۰ درصد در نظر بگیریم، حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه بیمار می‌شود. البته هزینه بستری به دلیل ورود هتلینگ، انجام آزمایشات و ... عدد بالاتری دارد.» 

با شدت گرفتن بار بیماری از ابتدای سال جاری و اضافه شدن بحث بستری موقت به پروتکل درمان کرونا، موضوع تازه‌ای که قرار بود بیماران با آن دست و پنجه نرم کنند تزریق رمدسیویر بود؛ دارویی که معمولا باید ۶ دُز از آن تزریق شود و قیمت هر دُز آن در صورتی که تولید داخل باشد ۷۰۰ هزار تومان و در صورت وارداتی بودن یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است. دارویی که در روزهای اخیر و بر اساس مشاهدات با کمبود آن در سطح داروخانه‌ها مواجه هستیم و توزیعش تنها به داروخانه‌هایی خاص محدود شده و صف‌های طولانی بیماران برای دریافت آن را شاهد هستیم؛ شرایطی که محمدرضا شانه‌ساز_ رئیس سازمان غذا و دارو علت آن را عدم رعایت گایدلاین‌های تجویز دارو اعلام کرده و گفته است: «وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم. اکنون افزایش ۴ برابری مصرف رمدسیویر را نسبت به خرداد ماه داشتیم. دارو باید مطابق گایدلاین‌ها تجویز شود و نظارت بر روی تجویز انجام شود. در هیچ کشوری در دنیا چنین الگوی مصرفی را نمی‌بینیم.»

رمدسیویر این روزها و در پیک پنجم و بیداد کرونای دلتا در کشور، خواهان و چشم انتظاران زیادی دارد و همین امر باعث شکل گرفتن صف‌های عریض و طویل مقابل داروخانه‌ها شده است؛ البته اگر دارو پیدا شود. اوضاعی که کم‌کم به بازار سیاه و ناصرخسرو کشیده شده است تا جایی که رمدسیویر را با قیمتی چندین برابر قیمت واقعی در این بازار می‌توان یافت. البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چرا که مشاهدات حاکی از خرید و فروش چندین برابر قیمتی فاویپیراویر، سِرُم تزریقی و... در بازار سیاه به دنبال کمبود دارو در داروخانه‌ها است. در چنین شرایطی بهای زنده ماندن به قیمت تمام شدن پس‌انداز چندین ساله خانواده یا حتی بالاتر است آنهم به شرطی که اصلا پس‌اندازی وجود داشته باشد. در این شرایط مشاهدات و شنیده‌ها نشان از هزینه بالای درمان کرونا تا چندین میلیون تومان بیش از ارقام اعلامی از سوی وزارت بهداشت دارد، آنهم وقتی که قرار است بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد.

در همین راستا حنان حاجی‌ محمودی _ مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت اخیرا درباره پوشش بیمه‌ای داروی رمدسیویر، به ایسنا گفت: «برابر ضوابط ابلاغی به سازمان و مطابق پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت تا سقف قیمت ۷۰۰ هزار تومان انجام می‌گیرد؛ بنابراین در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی منوط به ممهور شدن نسخه به مهر بیمارستان ۷۰ درصد از هزینه دارو تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارد.»

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره میزان هزینه درمان کرونا در بخش دولتی و سهم بیمار در پرداخت هزینه‌ها، اعلام کرد:« هزینه‌های بستری مبتلایان کرونا در بخش دولتی به طور میانگین ۸۶ میلیون ریال تمام می‌شود که ۶ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان آن توسط سازمان پرداخت می‌شود و مابقی نیز سهم بیمار است، در عین حال بخشی از مبلغ به صورت یارانه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود؛ در واقع بدون در نظر گرفتن کمک دولت، مریض باید یک میلیون و ۹۰۰ هزارتومان پرداخت کند. از طرفی بسته به نیاز بیماران به بستری در ICU این هزینه‌ها بیشتر نیز خواهد شد. از طرفی هزینه بستری مبتلایان به کرونا در بخش خصوصی به طور میانگین ۲۲۰ میلیون ریال تمام می‌شود و بر اساس ضوابط ابلاغی، ملاک پرداخت سازمان بیمه سلامت به عنوان بیمه گر پایه در کلیه بخش‌ها بر اساس تعرفه‌های بخش دولتی محاسبه می‌شود.» 

این درحالیست که مشاهدات خبرنگار ایسنا، گزارش‌های منتشر شده در فضای مجازی و تماس‌های تعداد زیادی از بیماران با ایسنا درباره هزینه‌های درمان کرونا، حاکی از آن است که در حال حاضر خرید و تزریق هر دوز از رمدسیویر در مراکز سرپایی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای بیمار تمام می‌شود؛ این درحالیست که اکنون و در شرایط خیز سهمگین کرونای دلتا در کشور، اغلب ابتلاها خانوادگی است و هر فرد مبتلا نیز بسته به شرایط بیماری و در صورت نیاز به تزریق رمدسیویر معمولا شش دوز از این دارو برایش  تجویز می‌شود.

البته اخیرا رییس جمهور رییسی دستورات ویژه‌ای در زمینه تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران صادر کرده است و به دنبال فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری نیز دستگاه‌های مختلف به عرصه تامین اقلام مورد لزوم بیماران کرونایی ورود کرده‌اند. در همین راستا سازمان بیمه سلامت نیز اخیرا اعلام آمادگی کرد تا تست‌های تشخیصی کرونا را رایگان محاسبه کند؛ آنهم در شرایطی که دلتا کرونا با شدت می‌تازد، نفس می‌گیرد و نیاز به بستری و داروی تزریقی بیش از هر زمان دیگر است، هزینه حدودا ۳۰۰ هزارتومانی و یا کمتر این تست در میان سایر هزینه‌های درمان کرونا که دیگر رایگان نیست، سوزنی در انبار کاه است.

حال سوال اصلی این جا است؛ چرا پرداختی از جیب بیماران بیش از ارقام اعلام شده است؟ آنهم در شرایطی که فارغ از هزینه‌های دارو، بستری در بیمارستان، عکسبرداری، تعرفه‌های بی سر و سامان و سلیقه‌ای ویزیت در منزل، تهیه وسایل کمک تنفسی برای بیماران در منزل، هزینه رفت و آمد، تغذیه خاص دوران بیماری، بازماندن از کار و... نیز به بیمار و خانواده‌اش تحمیل می‌شود. در اوضاعی که ابتلا به کرونا دلتا اکثرا خانوادگی شده است، هزینه درمان یک خانواده چهارنفره چقدر می‌شود؟ آیا جیب بیمار کفاف این هزینه‌ها را خواهد داد؟ 
 

وضعیت بحرانی کرونا در سراسر کشور/ ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز قرار گرفتند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور در اپلیکیشن ماسک منتشر شد. به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کشور در اپلیکیشن ماسک منتشر شد و بر این اساس از فردا بیست و سوم مرداد، ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز کرونا قرار می‌گیرند.

علاوه بر شهر‌های قرمز قبلی، از ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ شهرستان‌های زیر در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند:
اهر، بستان آباد (آذربایجان شرقی)
اشنویه، چالدران (آذربایجان غربی)
نائین (اصفهان)
بدره، چرداول (ایلام)
باخرز، مه ولات (خراسان رضوی)
جاجرم، راز و جرگلان (خراسان شمالی)
رامهرمز، شوشتر، هندیجان (خوزستان)
سرخه (سمنان)
زابل، قصرقند (سیستان و بلوچستان)
ارسنجان (فارس)
کمیجان (مرکزی)
ارزوئیه، راور، رودبار جنوب، ریگان، فاریاب، قلعه گنج (کرمان)
لنده، چرام (کهگیلویه و بویر احمد)

با توجه به این رنگ‌بندی در مجموع ۳۵۹ شهرستان قرمز، ۵۹ شهرستان نارنجی، ۳۰ شهرستان زرد و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی نداریم. شیوع ویروس دلتا با چندبرابر قدرت سرایت، دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزاداری به خصوص در محیط بسته، رستوران‌ها و تالار‌هایی که در فضای سرپوشیده غذا سرو می‌کنند، حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و کاهش استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری از جدی‌ترین عوامل افزایش مبتلایان است.
 

7 باور غلط درباره «کرونا دلتا»

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
دلهره و اضطراب درگیر نشدن با ویروس مرموز کرونای دلتا و وجود ابهامات زیاد در اذهان عموم جامعه، باعث تشدید شرایط ملتهب آور می‌شود. در این میان، برخی باورهای غلط درباره ویروس کرونای دلتا و عدم بکارگیری روش صحیح در پیشگیری از ابتلا به این سوش، باعث بروز مشکلات و دردسرهای زیادی برای افراد جامعه خواهد شد.

گروه سلامت خبرگزاری فارس:این روزها کرونا بی محابا با شکل و شمایل بروز شده خود می‌تازد و هر روز جماعت زیادی را درگیر کرده و روانه بیمارستان می‌کند. اکنون در هر دو دقیقه یک ایرانی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد و در هر 20 ثانیه یک هموطن به این ویروس مرگبار مبتلا می شود.

شرایط مراکز درمانی و بهداشتی در وضعیت حاد و بغرنجی قرار دارد و هشدارهای متعدد و مداوم متخصصان حوزه سلامت جملگی حکایت از نامناسب بودن شرایط کرونایی کشور دارد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 40 درصد رسیده است. بر اساس آخرین  رنگ‌بندی اعلامی از سوی وزارت بهداشت در مجموع ۳۵۹ شهرستان قرمز، ۵۹ شهرستان نارنجی، ۳۰ شهرستان زرد بوده و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی نداریم.

شیوع ویروس دلتا با چندبرابر قدرت سرایت، دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزاداری به خصوص در محیط بسته، رستوران‌ها و تالار‌هایی که در فضای سرپوشیده غذا سرو می‌کنند، حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و کاهش استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری از جدی‌ترین عوامل افزایش مبتلایان است.

دلهره و اضطراب درگیر نشدن با این ویروس مرموز و وجود سؤولات و ابهامات زیاد در اذهان عموم جامعه، باعث تشدید چنین شرایط ملتهب آوری می‌شود. در این میان، برخی باورهای غلط درباره ویروس کرونای دلتا و عدم بکارگیری روش صحیح در پیشگیری از ابتلا به این سوش کرونا باعث بروز مشکلات و دردسرهای زیادی برای افراد جامعه شده است. در ادامه به 7 باور غلط درباره واریانت دلتا از مجموعه ویروس کرونا پاسخ می‌دهیم.

باور غلط اول؛ کرونا گرفتم اما با در خانه ماندن خوب می‌شود.
این در حالی که در درمان کرونا زمان بسیار مهم است. هر چه قدر دیرتر به پزشک مراجعه کنید کار سخت تر می‌شود.

باور غلط دوم؛ به کرونا مبتلا شده اما خوب شدم؛ در نتیجه دیگر ماسک نیاز نیست
پس از بهبودی کامل نیز ممکن است دوباره با ویروس کرونا ناقل شوید؛ در نتیجه حتما در هر شرایطی ماسک بزنید.

باور غلط سوم؛ واکسن را تزریق کرده‌ام؛ در نتیجه دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوم
افراد واکسینه هم باید به طور کامل نکات بهداشتی را رعایت کنند؛ زیرا احتمال ابتلا وجود دارد.

باور غلط چهارم؛ من که علائمیاز کرونا ندارم؛ در نتیجه ناقل نیستم
ممکن است در اوائل بیماری باشید و هنوز علائم شروع نشده باشداما می توانید ویروس را منتقل کنید.

باور غلط پنجم؛  در فضای آزاد نیاز به زدن ماسک نیست
در صورتی که فردی در فاصله کمتر از دو متر باشد باید ماسک بزنید.

باور غلط ششم؛ تست PCR داده‌ام، منفی شده پس کرونا ندارم
ممکن است  در روزهای ابتدایی ابتلا جواب تست منفی کاذب شود پس داشتن علائم هم به پزشک مراجعه کنید و هم در قرنطینه باشید.

باور غلط هفتم؛ اگر به کرونا فکر نکنید، مبتلا نمی‌شوید!
یادمان باشد ما باید آگاه باشیم و طبق نکات بهداشتی رعایت کنیم نه بیشتر و نه کمتر. روحیه داشتن مهم است اما نباید باعث اعتماد به نفس کاذب شود. دقت کنیم! به همان اندازه که بی تفاوتی نسبت به اهمیت توجه به این ویروس مهلک امری مذموم است؛ بکارگیری دستورات غیر علمی و باورهای نادرست در این مسیر نیز آسیب‌زا و مشکل آفرین خواهد بود.
 

جمعه بیست و دوم مرداد
 

آمار کرونا امروز در ایران (جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد. از دیروز تا امروز ۲۲ مردادماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۷۰۷ نفر از آنها بستری شدند. ۵۲۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع فوت شدگان به ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسید. اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

تولید دارویی مؤثر بر نشانه‌های بیماری کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
محلول دارویی پالمیناویر براساس نتایج کارآزمایی بالینی، در کاهش مارکرهای التهابی بیماری کرونا مؤثر است. به گزارش ایسنا، محلول دارویی پالمیناویر(Palminavir)، دستاورد جدید یکی از شرکت های وابسته به مرکز رشد فناوری طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی تهران که با همکاری علمی یک شرکت دارویی دیگر به انجام رسیده است، پس از طی کردن مطالعات فارماکوگنوزی، پیش بالینی، کارآزمایی بالینی و اخذ پروانه از سازمان غذا و دارو، رونمایی شد.

داروی پالمیناویر براساس نتایج کارآزمایی بالینی که در بیمارستان گنجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شده، نشان داده است که در کاهش مارکرهای التهابی بیماری کرونا (LDH، WBC، ESR، CRP) بسیار مؤثر بوده است. این دارو که با استفاده از محلول برگ نخل خرما، فرموله شده و به تولید انبوه رسیده است، هم اکنون در داروخانه‌های کشور عرضه می شود. پالمیناویر دارای ترکیبات مهم از دسته مواد پلی فنولیک و پلی ساکاریدی بوده و ایمنی آن برای انسان در آزمایشات پیش بالینی احراز شده است.

همچنین کارآزمایی بالینی آن نشان داده است که به طور بسیار جالب توجه در کاهش مارکرهای التهابی کرونا مؤثر بوده و علاوه بر افزایش سطح PO2 خون، در کوتاه کردن مدت درمان بیماران سرپایی و کاهش زمان بیماران بستری تأثیر چشمگیری داشته است. براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بنابر اظهارات پزشکان معالج و بیماران، هیچ گونه عوارض جانبی یا تداخل دارویی قابل توجهی در اثر مصرف داروی پالمیناویر مشاهده نشده است.
 

آیا استفاده از داروهای بی‌حسی ‌موجب کاهش اثر یا بی اثر شدن واکسن کرونا می‌شود؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

با افزایش ‌پوشش واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشور و تسریع در انجام آن، ممکن است برخی افراد در روزهای پس از انجام واکسیناسیون، به برخی مداخلات درمانی نیاز داشته باشند که در آن نیز لازم باشد از بی‌حس‌کننده‌ها استفاده شود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا استفاده از داروهای بی‌حسی ‌پس از تزریق واکسن کووید-۱۹، موجب کم یا بی‌اثر شدن آن می‌شود؟

بنابر اعلام موسسه تحقیقات سلامت کشور، در این گزارش تداخل دسته اول این داروها یعنی؛ بی‌حس‌کننده‌ها بر اثرات ایمنی‌زایی واکسن مورد بررسی قرار گرفته و بدیهی است که شرایط برای مواردی که فرد نیاز به جراحی‌های غیر اورژانسی که شاید مداخله بیهوشی عمومی را نیاز داشته باشد، متفاوت است.

داروهای بی‌حس‌کننده، داروهایی هستند که منجر به از بین رفتن حس در بدن انسان می‌شوند. از این داروها در حین مداخلات درمانی و اعمال جراحی برای بی‌حس‌کردن مناطق خاص بدن یا ایجاد خواب استفاده می‌شود که از درد و ناراحتی جلوگیری کند تا طیف وسیعی از اقدامات ‌پزشکی مورد نیاز بر روی فرد انجام شود؛ بی‌حس‌کننده‌های موضعی و بیهوش‌کننده‌های عمومی دو نوع رایج از این گروه‌ داروها هستند.

مطالعات و شواهدی که مستقیما اثر داروهای بی‌حس کننده را بر اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ بررسی کرده باشد، وجود ندارد. در عین حال نیز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از داروهای بی‌حسی با اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ تداخل دارد.

در دستورالعمل‌ مرکز ‌پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا انجام مداخلات درمانی نظیر دندان‌پزشکی یا کولونوسکوپی که در آن‌ها نیاز به استفاده از داروهای بی‌حسی است،  ‌پس از تزریق واکسن کووید - ۱۹ مجاز شناخته شده‌اند. اگرچه در این دستورالعمل‌ها توصیه شده که جراحی‌ها که عمدتا در آن‌ها داروهای بیهوش‌کننده استفاده می‌شود، ‌در صورت امکان به دو هفته بعد از تزریق واکسن موکول شود اما علت آن رسیدن به حداکثر سطح ایمنی و همچنین کاهش اثر استرس ناشی از جراحی بر سیستم ایمنی بدن و نه کاهش اثر واکسن تزریق شده به‌دلیل استفاده از داروهای بی‌حس و بیهوش‌کننده در حین عمل جراحی، اعلام شده است.

از این رو با توجه به شواهد محدود موجود، استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده منجر به کاهش اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید-۱۹ نمی‌شود. هرچند نیاز است مطالعات کافی و دقیقی در سطح جهان در این زمینه انجام شود.

اگرچه تاکنون شواهدی مبنی بر تاثیر بیهوشی و تداخل بین مصرف داروهای بیهوشی بر کارکرد واکسن منتشر نشده است، اما با این حال ممکن است جراحی عوارض استرس‌زا داشته باشد، از این رو توصیه شده در صورت ابتلا به کووید-۱۹ انجام جراحی تا بهبود کامل به تاخیر افتد و همچنین بعد از ایمنی کامل ‌پس از واکسیناسیون انجام شود؛ اما ممانعتی بر انجام جراحی در زمان واکسیناسیون ارائه نشده است. /ایسنا
 

چرایی ادامه کمبود سرم و داروهای کرونا/دست داروخانه‌ها بسته است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

رییس روابط عمومی و عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه کمبود سرم و داروهای کرونا و حتی داروهایی نظیر اعصاب کماکان ادامه دارد و مردم را سرگردان و بی قرار کرده است، گفت: کمبود فاویپیراویر و سایر داروهای کرونا، رنج بیماران را افزون کرده و البته دست داروسازانی که در داروخانه‌ها در حال ارائه خدمات به مردم هستند، بسته است چراکه این داروها تنها در حال توزیع در داروخانه‌های دولتی و منتخب است. دکتر حمید خیری در گفت و گو با ایسنا درباره کمبود داروهای کرونا اظهارکرد: واقعیت این است که اثربخشی توزیع داروها در داروخانه‌های منتخب هنوز بررسی نشده است و متاسفانه تصمیمات نادرست اتخاذ می‌شود.

خیری ادامه داد: کمبود سرم و داروهای کرونا و حتی داروهایی نظیر اعصاب کماکان ادامه دارد و مردم را سرگردان و بیقرار کرده و این موضوع بر احتمال تشدید همه گیری کرونا و عدم رعایت پروتکل‌ها افزوده است. این  عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه جامعه منتظر پاسخگویی مسئولان است ولی آنان موضوع را بین خودشان پاسکاری می کنند، گفت: آسیب‌شناسی وضعیت فعلی می‌تواند ما را از بدتر شدن شرایط رها کند. شتاب در تصمیم‌گیری سبب شده که امور بدون کارشناسی پیش برود و این موضوع آسیب پذیری نظام سلامت را افزایش داده است.

خیری افزود: این نگرانی جدی است که مقابله با همه‌گیری کرونا به دلیل نبود مدیریت واحد به سمت شکست معطوف شود و پیش از اینکه دیر شود باید در این رابطه تجدید نظر شود. شاید بحث صرفه‌جویی در هزینه‌های ارزی به مهمترین مولفه تصمیم گیری برخی مسولان تبدیل شده است و این موضوع بر درستی تصمیم‌گیری‌ها اثر نامطلوب گذاشته باشد. وی تاکید کرد: واقعیت این است که‌ ناکارآمدی در تصمیم‌گیری و بهره‌برداری از امکانات و ظرفیت‌ها، فرصت سوز است؛ به‌ویژه اینکه تصمیمات به‌صورت جزیره ای و پراکنده اخذ می شود. خیری گفت: امیدواریم کابینه جدید بتواند بر پراکندگی تصمیم‌گیری ها غلبه و بدور از شتاب‌زدگی، چرخه تصمیم گیری را اصلاح کند.


پنج شنبه بیست و یکم مرداد
 

آمار کرونا امروز در ایران (پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد. از دیروز تا امروز ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۹۳۸ نفر از آنها بستری شدند. ۵۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع فوت شدگان به ۹۶ هزار و ۲۱۵ نفر رسید. اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

رئیس جمهور از داروخانه ۲۹ فروردین ارتش بازدید کرد/رئیسی: جان مردم از همه چیز برای ما مهم‌تر است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رئیس جمهور با حضور در داروخانه ۲۹ فروردین نیروی زمینی ارتش، روند اقدامات انجام شده وفعالیت‌های این داروخانه را مورد ارزیابی قرار داد. به گزارش خبرگزاری فارس،  آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، عصر امروز پنج‌شنبه در بازدید از پیش اعلام نشده در داروخانه ۲۹ فروردین تهران که از مراکز اصلی توزیع داروهای کرونایی و غیر کرونایی است، حضور یافت و با مردم و کادر اجرایی این داروخانه گفتگو کرد. رییس جمهور در این بازدید از نزدیک و بی واسطه در جریان مشکلات مردم و مراجعه کنندگان درخصوص تهیه داروهای مختلف قرار گرفت.

رییسی در این بازدید گفت: همه توان دولت برای موضوع کرونا بسیج شده است. رئیس جمهور با بیان اینکه بطور روزانه و در جلسات مختلف پیگیر این موضوع هستم، افزود: فردا جلسه کمیته های تخصصی کرونا را خواهیم داشت و روز شنبه هم در جلسه ستاد ملی کرونا، بطور ویژه مسئله را دنبال خواهیم کرد. آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه جان مردم از همه چیز برای ما مهمتر است، اظهار داشت: معاون اول رییس جمهور هم جلسات متعددی برای موضوع واردات واکسن و نیز دارو برگزار کرده و انشالله مجموع این فعالیت ها باعث شود که مشکلات در این حوزه برطرف شود.

رئیس جمهور در این بازدید، ضمن تشکر از زحمات کارکنان داروخانه ۲۹ فروردین نیروی زمینی ارتش در ارائه داروهای کرونایی به مردم، گفت: با توجه به شرایط موجود شما باید آستانه تحمل خود را بالا ببرید، مردم به خاطر جان عزیزانشان اینجا مراجعه می کنند. وی همچنین با تاکید بر جایگاه ارزشمند کادر درمان افزود: برابر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همه ما قدردان زحمات شما هستیم،  امروز همه ما در حال امتحان هستیم، شما عزیزان نیز با کمک به مردم در حال امتحان هستید.
 

جهانپور: واردات ۴۰ میلیون دُز واکسن تا ابتدای پاییز قطعی شد/ منعی برای ورود فایزر و مدرنای غیرآمریکایی نداریم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واردات ۴۰ میلیون دز واکسن تا پایان تابستان و ابتدای پاییز به کشور قطعی شده است گفت: هر واردات فایزر و مدرنای غیرآمریکایی منعی ندارد. به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: واردات ۴۰ میلیون دز واکسن تا پایان تابستان و ابتدای پاییز به کشور قطعی شده است. کیانوش جهانپور افزود: تاکنون بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن به کشور وارد شده و برنامه ریزی شده تا ۴۰ میلیون دز واکسن دیگر به کشور داشته باشیم و واکسن های داخلی نیز در حال تولید انبوه است.

وی اظهار داشت: دست کم ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارداتی و تولید داخل برای واکسیناسیون مردم تمهید شده و منعی هم برای هیچ برند مورد تایید مانند آسترازنکا، فایزر، مدرنا و غیره نبوده و هر برندی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت یا سازمان غذا و دارو به جز واکسن های تولید شده در آمریکا و بریتانیا، داشته باشد، در کشور مورد استفاده قرار می گیرد. جهانپور تصریح کرد: واکسن آسترازنکا تاکنون مورد مصرف در کشور است و فایزر و مدرنا هم تاکنون واردات آن محقق نشده اما منعی برای ورود نیز نداشته است و در صورت امکان وارد خواهد شد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، با ایجاد نظم در سامانه ثبت نام و نوبت دهی، رکورد تزریق بیش از ششصد و ۴۶ هزار دز واکسن کرونا در کشور شکسته شد. در حال حاضر ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۹۷ دُز رسید. همچنین تاکنون هفت درصد از واکسن های تزریقی در کشور تولید داخل بوده است و در صورت تحقق وعده های تولیدکنندگان داخلی واکسن، این رقم تا پایان مردادماه می تواند به ۲۰ درصد و تا پایان شهریورماه به ۳۵ درصد برسد.
 

دلایل واردات ناکام واکسن‌های «کرونا»/ چرا سازوکار «کواکس» عملکرد موفقی نداشت؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
سخنگوی ستاد ملی مقالبه با کرونا ضمن تشریح دلایل واردات ناکام واکسن‌های کرونا طی ماه‌های اخیر از واردات میلیون‌ها دز واکسن طی ماه‌های آتی خبر داد.
گروه سلامت خبرگزاری فارس - کرونا برای بار دیگر و این بار با سویه "دلتا" در حال پیشتازی و گردش در نقاط مختلف کشور است؛ دوباره نقشه کشور آتشین شده و روند تصاعدی بیماران و البته کشته‌های کووید، همچنان چالش وزارت بهداشت در روزهای پایانی کارش در دولت دوازدهم است. در شرایطی که هنوز از پیک چهارم کرونا به طور کامل خارج نشده بودیم، چند روزی است که کشور وارد پیک پنجم شده؛ آن هم با ویروسی که قدرت سرایتش ۶۰ برابر بیشتر از ویروس انگلیسی در موج قبلی است.

متخصصان تنها راه برون رفت از این شرایط و مدیریت بیماری را واکسیناسیون و افزایش سرعت آن در کشور می‌دانند؛ این درحالیست که آمارهای رسمی تزریق واکسن حاکی از آن است که با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز واکسیناسیون علیه کووید در کشور، هنوز در مراحل ابتدایی آن قرار داریم؛بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۱۴ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۲۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۴۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۲۶۲ دُز رسید.

از ابتدای طرح مبحث واکسن نیز اعلام شد برای دستیابی به اهداف نهایی واکسیناسیون و قطع گردش ویروس، باید نسبت به مصون کردن حداقل ۷۰ درصد جامعه اقدام کرد و بر این اساس باید نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در کشور واکسینه شوند. در همین راستا وزارت بهداشت تاکید کرد که تامین واکسن کرونا در کشور را از سه طریق واردات، تولید داخل و تولید مشترک به شرط انتقال دانش فنی، پیگیر است و بر همین اساس نیز با تدوین و تصویب سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور، اولویت‌های تزریق گام به گام را اعلام کرد. هرچند واردات واکسن با چالش‌های جدی مواجه شد که دلیلی اصلی این موضوع بدعهدی کشورهای سازنده واکسن در تحویل واکسن‌های خریداری شده عنوان شده است؛ هرچند بخش خصوصی نیز طی روزهای اخیر انتقادهایی را به وزارت بهداشت در زمینه تعلل در ارائه مجوز واردات مجوز واکسن وارد کرده است. در همین راستا یا علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

*آقای دکتر کشور ما تا کنون از چه روش‌هایی اقدام به واردات واکسن کرده است؟
جمهوری اسلامی ایران از زمان شیوع بحران کرونا از چند طریق اقدام به تامین واکسن کرونا کرد. تأمین واکسن از طریق کواکس، واردات واکسن از کشورهای مختلف، تولید مشترک واکسن و تولید داخل از جمله روش‌هایی بود که وزارت بهداشت وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تمام تلاش خود را طی این مدت به کار گرفتند تا واکسن مورد نیاز را تامین کنند. در راستای واردات واکسن نیز دولت قراردادی را با کشورهای چین، روسیه بسته شد، همچنین از طریق کواکس 16.8 میلیون دز واکسن قرار بود به دست ما برسد که این موضوع محقق نشد.

*واردات واکسن از روسیه به چه دلیل متوقف شد؟
در این مدت وزارت امور خارجه تلاش‌های زیادی را انجام داد و سفرای ما در کشورهای مختلف نیز تلاش‌های بسیاری انجام دادند اما مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد، سفیر ما در کشور روسیه تلاش خود را برای بستن قرارداد خرید واکسن به کار گرفت و این موضوع محقق شد اما در آن دوران میزان تولید واکسن در این کشور به میزان کافی نبود، هر کشوری که با پیک کرونا مواجه می‌شود سعی می‌کند ابتدا نیاز خود را تامین کند و بعد از آن اقدام به صادرات واکسن کندو با توجه به شیوع بیماری کرونا در این کشور و کافی نبودن تولید واکسن منجر به ایجاد وقفه در روند ارسال واکسن به کشور شد و درحال حاضر به دلیل شیوع بیماری در این کشور خبری از ارسال واکسن به ایران نیست، اما خط تولید مشترکی که در ایران راه افتاده است از شهریور ماهیانه سه الی چهار میلیون دز واکسن تحویل خواهد داد.

کشور روسیه به شدت درگیر موج دلتا است و میزان واکسیناسیون روسیه نسبت به سایر کشورهای واکسن ساز و تولیدکننده واکسن بالا نیست، درحال حاضر اسپوتنیک ماهانه 5 میلیون دز واکسن تولید می‌کند که این میزان نیز در کشور روسیه مصرف می‌شود، همچنین خط تولید واکسن روسی در کشورهای دیگر نیز تکمیل نشده است و روسیه توانایی اینکه بتواند تا شهریور یا مهر قرارداد خود را نهایی کند شدنی نیست.

*بخش خصوصی تاکنون چقدر واکسن وارد کرده است؟ 
بخش خصوصی تاکنون 38 مجوز از سازمان غذا و دارو دریافت کرده است اما موفق به واردات واکسن در حجم گسترده نکرده است. بیشترین واکسنی که وارد کشور می‌شود از طریق، بخش خصوصی به جز 314 هزار دز واکسن آسترازنکایی که از روسیه وارد کرد توفیقی در واردات واکسن نداشت، که آن هم تنها دو الی سه هفته تاریخ مصرف داشت و ما بلافاصله پس از واردات اقدام به توزیع آن کردیم.

از آنجاکه اکنون وضعیت تولید واکسن در کشورهای اروپایی افزایش داشته است امیدواریم بخش خصوصی نقش فعال‌تری در زمینه واردات واکسن داشته باشد. به طور مثال کشور کانادا 3.7 برابر مصرف مردم واکسن پیش خرید کرد و بالای 80 درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است به طور مثال این کشور مازاد واکسن خود را صادر ا اهدا کرد که می‌توان از این فرصت‌ها برای تامین واکسن استفاده کرد.

*آقای دکتر کشور ایران از جمله کشورهایی بود که در کواکس عضو شد و مقرر شد از این طریق بخشی واکسن مورد نیازش را تامین کند اما این اتفاق رخ نداد؛ دلیل این موضوع چیست؟
ساز و کار کواکس قرار بود در اسفندماه دو میلیون دز واکسن به ایران تحویل داده شود اما بعدا اعلام شد که 1.2 میلیون دز تحویل ایران می‌شود و سپس اعلام شد که این واکسن‌ها فروردین به ایران تحویل داده می‌شود و در نهایت اعلام شد که 200 الی 300 هزار دز واکسن به ایران تحویل داده می‌شود. اروپایی‌ها و واکسن‌سازان بزرگ دنیا به تعهد خود به ساز و کار کواکس پایبند نبودند که همین موضوع منجر به این شد که این ساز و کار به درستی عملیاتی نشود، اما بر اساس رایزنی‌ها مقرر شده است طی ماه‌های آینده 4.5 میلیون دز واکسن به دست ما برسد. متاسفانه کارشکنی‌های کشورهای متعهد به سبد کواکس منجر به ایجاد اختلال شد.

در سازوکار کواکس باید 20 درصد واکسن‌های تولیدی کشورهای سازنده به این سبد واگذار شود تا از این طریق کشورهایی که توانایی ساخت واکسن را ندارند نیز بتوانند مردم خود را واکسینه کنند. کشورهای ثروتمند استکباری عمل کردن و تنها به مردم کشور خود توجه کردند و تعهدشان را زیر پا گذاشتند. این مشکل تنها برای کشور ما ایجاد نشد بلکه کشورهای دیگر نیز با اخلال در روند تامین واکسن از طریق این سازوکار مواجه شدند.

*واکسن تولید مشترک با کوبا در چه حالی است؟ و میزان تولید واکسن چقدر خواهد بود؟
تولید واکسن مشترک با کشور کوبا برای تولید مشترک آغاز شد اما در این زمینه هم کشور آمریکا تلاش کرد با تحریم برخی بانک‌های کوبا اخلال ایجاد کند اما خوشبختانه روند کار تولید واکسن با کوبا متوقف نشد، این واکسن یکی از واکسن‌های موثر در پیشگیری از ابتلا به کرونا است. از مهرماه 500 هزار دز از این واکسن به کشور خواهد رسید، واکسن کووپاستور تا پایان سال نهایت به 3 الی 4 میلیون دز تولید خواهد رسید و در کشور توزیع می‌شود.

*آخرین وضعیت واردات واکسن طی ماه‌های آتی را تشریح کنید؟
وضعیت واردات با توجه به فعالیت‌های وزارت امور خارجه بهبود یافته است و تا آخر مرداد 8 میلیون دز واکسن دریافت خواهیم کرد، 20 میلیون دز تا آخر شهریور و 30 میلیون دز مهر و آبان به دست ما می‌رسد که عمده آن از کشور چین خواهد بود، پیش بینی می‌شود تا پایان پاییز 40 میلیون دز واکسن اضافه بر واکسن‌های ذکر شده به دست ما برسد، وضعیت واردات واکسن بهبود خواهد یافت به دلیل اینکه اغلب کشورهای اروپایی در حال تکمیل واکسیناسیون هستند و خط تولید واکسن‌ها در کشورهای مختلف پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است لذا وضعیت واردات واکسن به مراتب بهبود خواهد یافت.

*نقش هلال احمر در زمینه تامین واکسن چیست؟ آیا واردات واکسن از کشور چین به تنهایی توسط هلال احمر انجام می‌شود؟
خیر؛ هلال احمر تنها نقش انتقال دهنده واکسن به کشور را بر عهده دارد و کار اصلی توسط وزارت امور خارجه انجام می‌شود و در زمینه تامین ارز و اقدامات فنی نیز بانک مرکزی و وزارت بهداشت انجام می‌شود، این ادعا که تنها هلال احمر اقدام به واردات واکسن کرده است صحیح نیست، به دلیل موضوع تحریم‌ها کشور چین واکسن را به صلیب سرخ تحویل می‌دهد، صلیب سرخ واکسن‌ها به هلال احمر تحویل داده و وارد کشور می‌شود.

*واکسن برکت طی روزهای اخیر مورد هجمه برخی افراد قرار گرفت؛ اثر بخشی این واکسن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تاکنون بیش از یک میلیون دز واکسن برکت تزریق کرده‌ایم که با کمترین عرضه مواجه بوده است، خوشبختانه استقبال از تزریق این واکسن مطلوب بوده است و با نهایی شدن نتایج مطالعات به زودی نتایج آن منتشر خواهد شد. با راه افتادن خط تولید صنعتی کشور از واکسن‌های خارجی بی نیاز خواهد شد، ما نیاز به تولید داخل داشتیم به دلیل اینکه بیماری کرونا به راحتی دنیا را رها نخواهد کرد؛ واکسن برکت واکسن خوبی است که در آینده خود را به دنیا ثابت خواهد کرد./فارس
 

قرص کرونا به بازار آمد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
نهاد تنظیم مقررات دارویی استرالیا روز سه شنبه مجوز اضطراری برای داروی ضد ویروسی شرکت داروسازی را صادر کرد. به گزارش ایمنا، مولنوپیراویر نخستین بار برای مقابله با آنفلوانزا تولید شد. تغییراتی در این دارو داده شده است که می‌توان آن را به شکل قرص مصرف کرد. این دارو باید دو بار در روز و به مدت پنج روز مصرف شود. این درمان در چند صد نفری که آن را دریافت کرده‌اند نتیجه خوبی داشته است. تجزیه و تحلیل درمان ده‌ها نفر با این دارو نشان داد که ویروس پس از پنج روز قابل تشخیص نیست اما در ۲۶ درصد افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، ویروس کرونا قابل تشخیص بود. پیش بینی می‌شود که آزمایش‌ها در ۱۴۵۰ بزرگسال تا پاییز امسال انجام شود.

شرکت مرک، با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در هند اعلام کرد که با پنج شرکت هندی به توافق رسیده است تا مجوزهای این دارو را به‌طور داوطلبانه در اختیار آن‌ها بگذارد. بنابراین یک شرکت هندی اعلام کرد که آزمایش بالینی مرحله سوم این دارو را روی ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا از نوع خفیف تا متوسط امتحان خواهد کرد. به گزارش بولتن نیوز شرکت مرک پیش از این روی تولید دو واکسن کووید -۱۹ تحقیق می‌کرد اما این تحقیقات را در ماه ژانویه متوقف کرد و در پژوهش روی داروی کرونا متمرکز شد.
 

درگذشت علی سلیمانی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

علی سلیمانی بازیگر سینما و تئاتر که چندی پیش به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود، بامداد امروز، پنج شنبه ۲۱ مردادماه درگذشت. وی علاوه بر بازیگری ورزشکاری حرفه ای در رشته کاراته نیز محسوب می‌شد. درگذشت این هنرمند منجر به واکنش‌های مختلفی از سوی مردم و بازیگران شد.

چهارشنبه بیستم مرداد

فوت ۵۳۶ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ شناسایی ۴۲۵۴۱ بیمار جدید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 

رهبر انقلاب: طغیان بیماری کرونا، مساله اول و فوری کشور است

 
رهبر انقلاب صبح امروز در پیام تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا: چند نکته‌ی لازم درباره‌ی طغیان بیماری همه‌گیر کرونا لازم بود عرض بکنم به مسئولین و به مردم عزیزمان. بیماری وحشی طغیان کرده، نه فقط در ایران، بلکه در همه‌ی جهان تقریباً یک دوران طغیانی را دارد میگذراند. وقتی که بیماری، ویروس، دشمن شکل جدیدی پیدا میکند، آرایش دفاعی ما و شیوه‌ی کار ما هم بایستی تغییر پیدا کند. او با شیوه‌ی جدیدی وارد میشود، ما هم بایستی شیوه‌نامه و روشهای جدید و مستحکم و مواضع محکم را باید اتخاذ کنیم برای مقابله‌ی با این بیماری که امروز یک خطر عمده است و مسئله‌ی بیماری کرونا امروز به نظر من مسئله‌ی اول کشور است، مسئله‌ی فوری و فوتی کشور است که بایستی دنبال بشود. (بیشتر بخوانید)
 

درخواست آرامستان مشهد از تاکسیرانی برای کمک به جابه‌جایی فوت‌شدگان

رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد: به دلیل افزایش تعداد فوتی‌ها سازمان فردوس‌ها دچار کمبود آمبولانس شده است، بر همین اساس برای سرویس‌دهی و جابه‌جایی اجساد در داخل بهشت رضا (ع) یا رضوان اعلام نیاز کرده و به رانندگان پیامک ارسال کرد. اکنون با توجه به کاهش زائر وضعیت خودروهای ون مقداری کساد است و می‌توانند با توافقی که با سازمان فردوس‌ها می‌کنند، چند روز در آنجا فعالیت داشته باشند/ ایسنا
 

رونمایی از ۷ واکسن کرونای ایرانی حیف شدن منابع است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران: هفت واکسن داخلی تا الان رونمایی شده، در حالی که منابع مالی و تخصصی در هیچ جای دنیا امکان چنین سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد. به طور مثال،‌ چین با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت فقط دو واکسن برای کرونا دارد و این رویه در کشور ما حیف شدن منابع است
 

تشویق نوجوانان برای واکسیناسیون: واکسن بزنید ایرپاد بگیرید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
شهردار واشنگتن برای تشویق نوجوانان به واکسن زدن به آنها ایرپاد هدیه می‌دهد/ عصرایران
 

آی‌سی‌یوها ظرفیت ندارند/ بستری‌ برخی بیماران کرونایی حاد‌ در بخش


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
امیرعلی سوادکوهی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران: بیمارستان‌ها دیگر ظرفیتی ندارند. وسط اورژانس برخی از بیمارستان‌های خصوصی بیمار خوابیده است، شرایط تا این حد بحرانی است. در بیمارستان‌های دولتی که مردم در محوطه دراز کشیده‌اند. همین حالا سیستم درمانی کشور فروریخته است، مسئولین هم به این موضوع آگاه هستند اما حرفی برای گفتن ندارند. وقتی مریض را محوطه بیمارستان درمان کنید یعنی سیستم درمانی فروریخته است. وضعیت در بیمارستان‌های دولتی فاجعه است، مریض‌هایی با میزان اکسیژن ۵۰درصد در بخش بستری شده‌اند و آنجا فقط صبر می‌کنند تا مریض فوت کند/ خبرآنلاین
 

واکسن‌های کرونا در چند کشور استفاده می‌شوند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 

ابتلای دو خطیب مشهور به بیماری کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی از خطبای معروف حوزه به ویروس کرونا مبتلا شدند/ باشگاه خبرنگاران جوان
 

سخنگوی سازمان غذا و دارو: در سه ماه آینده بیش از حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن فراهم می شود


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
درحال حاضر بیش از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و بیش از ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفرر یک دز و در حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دومین دز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. در سه ماه آینده بیش از حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن فراهم می شود و در صورت خوش قولی طرف های خارجی تا پایان تابستان ۴۰ میلیون دز واکسن وارد کشور خواهد شد./ایرنا
 

محقق روس: برای ابتلا به کرونای دلتا به یک دهم ذرات ویروس کرونای معمولی نیاز است


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
مدیر مرکز تحقیقات ویروس شناسی و بیوتکنولوژی وکتور: نوع دلتای ویروس کرونا بسیار قابل انتقال تر نسبت به نوع اولیه ووهان است، زیرا ده برابر کمتر نیاز به ذرات ویروس برای ابتلا به عفونت است. ویروس دلتا یکی از مسری ترین ویروس های جهان است.
 

علائم شدید بیماران کرونایی مثل تب یا تنگی نفس اگر بیشتر از سه روز طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنند

دکتر محمدرضا صالحی متخصص بیماری های عفونی: بیماران کرونایی دارای علائم شدید مانند تب بالا بیش از سه روز و تنگی نفس و بی حالی شدید حتما به پزشک مراجعه کنند.
 

سخنگوی ستاد کرونا: هیچ راهی جز اعمال محدودیت شدید وجود ندارد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
علیرضا رئیسی: برای کنترل کرونا هیچ راهی جز حرکت به سوی محدودیت‌های شدید وجود ندارد البته منظور من تعطیلی مطلق نیست بلکه به محدودیت‌های شدید در مسافرت‌ها، ترددها، تجمعات و رعایت پروتکل‌هایی مثل زدن ماسک اشاره می‌کنم در کنار آن باید به فکر باشیم تا بسته‌های حمایتی در مالیات‌ها، چک‌های برگشتی و ... برای اصناف در نظر بگیریم و بتوانیم تصمیماتی بگیریم که به سوی محدودیت‌های شدید حرکت کنیم‌/ ایسنا


سه شنبه نوزدهم مرداد

۹ دستور رئیس جمهور برای مقابله با کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رییس‌جمهور در جلسه اضطراری ستاد کرونا، با توجه به تشدید وضعیت بیماری کرونا در کشور و افزایش شیوع و ابتلا در روزهای گذشته، دستورات فوری برای مقابله و مهار کرونا صادر کرد. تامین فوری اقلام درمانی بالاخص سرم و اکسیژن، بازنگری در پروتکل‌های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا برای آن، تمهید واردات واکسن به میزان مورد نیاز به منظور قطع زنجیره انتقال تا قبل از آغاز فصل سرما، تامین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت از جمله دستورات مهم رئیس جمهور در این جلسه بود. سازماندهی جدید ظرفیت‌های مردمی و نیروهای مسلح برای ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، بازطراحی و ارتقای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و اجرای آن، چند شیفته شدن مراکز تزریق واکسن به منظور پیشگیری از ازدحام و تسریع در انجام واکسیناسیون، اولویت در پرداخت مطالبات معوقه کادر درمان و افزایش نیروی انسانی کادر درمان با استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشکده‌های پزشکی و پرستاری و نیروهای داوطلب مردمی از دیگر دستورات آیت الله رئیسی در جلسه اضطراری ستاد کرونا بود. همچنین در این جلسه مقرر شد به منظور کنترل پیک پنجم کرونا، قرارگاه مبارزه با کرونا جزییات تعطیلات هفته آتی را بررسی و جهت تصویب، پیشنهاد کند. / پاد
 

بازدید امروز رئیسی از بخش کرونای بیمارستان امام خمینی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

همایش شیرخوارگان حسینی امسال مجازی شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
منافی پور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع): مراسم شیرخوارگان حسینی در غالب نقاط به صورت مجازی و در برخی شهرستان‌ها که شرایط بهتر و از سوی ستاد کرونا مجوز دارند، برگزار می‌شود. همایش شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه محرم ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ همزمان در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار می‌شود. مراسم تهران از شبکه ۲ سیما از ساعت ۱۰ تا۱۱:۳۰ پخش می‌شود.


دستور نمکی برای واکسیناسیون کارکنان پمپ بنزین‌ها


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سعید نمکی، در نامه‌ای به علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، نوشت: با توجه به ریسک گرفتاری کارکنان پمپ بنزین‌ها، ضروری است نسبت به ثبت نام و شروع واکسیناسیون این عزیزان در سراسر کشور اقدام فرمائید./مهر
 

پلیس امنیت مسئولان هیئت پروتکل‎شکن را احضار کرد

با وجود تلاش هیئت‌ها از ماه‌ها قبل برای رعایت دستورالعمل‎‌های بهداشتی، دیشب یکی از هیئت‌های تهران درحالی برگزار شد که پروتکل‎های بهداشتی رعایت نکرده بود. پس از اعلام تخلف، ظهر امروز پلیس امنیت به پرونده تخلف این هیئت ورود کرده و مسئولانش را احضار کرد./فارس
 

آخرین اطلاعات علمی درباره کرونای دلتا سرایت پذیری سویه دلتا


 
نسبت به سویه آلفا (انگلیسی) حداقل ۵۰ درصد بیشتر شده است.هر فرد مبتلا به سویه دلتا می‌تواند بطور متوسط ۶ و حتی تا ۸ یا ۹ نفر را آلوده کند. سرعت تکثیر بالای این سویه علاوه بر افزایش سرعت انتقال به سایرین، دوره کمون (نهفتگی) را نیز کاهش داده است و از متوسط ۶ روز به ۴ روز رسانده است. به نظر می‌رسد این سویه، افراد زیر ۵۰ سال و کودکان را ۲.۵ برابر بیشتر درگیر می‌کند. علت این موضوع هنوز مشخص نشده است. سردرد، گلو درد، آبریزش بینی و تب چهار نشانه مهم کرونای دلتاست./فارس
 
دوشنبه هجدهم مرداد
 

آمار کرونا امروز در ایران (دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد.از دیروز تا امروز ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۸۱ نفر از آنها بستری شدند. ۵۸۸ نفر در طول ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید. اکنون ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 
شنبه شانزدهم مرداد

همه چیز درباره کرونای «دلتاپلاس»/ دلتا ۶۰ درصد قابل انتقا‌ل‌تر از آلفا!

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

این روزها بحث کرونای دلتا در ایران و جهان مطرح است، و مردم زیادی به دنبال اطلاع از تغییرات این ویروس هستند. متاسفانه این گونه نسبت به نوع اولیه آن، قدرت سرایت بیشتری دارد و باید پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: متخصصان می‌گویند، علامت‌های کرونای دلتا با کرونای قبلی فرق می‌کند. علائم کرونای دلتا با آبریزش بینی، تب و گلو درد آغاز می‌شود و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت علائم آن بروز می‌کند. سه تا چهار روز این علائم وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد. درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس تاکنون مانند ویروس انگلیسی بوده است. بنا بر این گزارش، حتی افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند؛ بنابراین باید شیوه نامه‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌ها 
توصیه می‌شود اگر کسی علائم کرونای دلتا را دارد، ۴۸ تا ۷۲ ساعت در خانه بماند و از طریق تلفن با پزشکان در تماس باشد. در خانه ماندن هم باعث می‌شود که افراد ناقل بیماری به دیگران نباشند و هم استراحت موجب می‌شود افراد به کرونا سبک‌تری مبتلا شوند.

کرونای دلتا یک گونه از ویروس است، که برای اولین بار در هند و در طی یک موج عفونت شدید در اردیبهشت و خرداد شناسایی شد. این گونه در برخی از مناطق هند به سرعت رشد کرد، و نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌ها را نشان داد. پس از مدتی کوتاه در سطح جهان شیوع پیدا کرد، و این شیوع تمامی برنامه‌ها را تغییر داد. مثلا انگلستان تازه در حال واکسیناسیون سریع و کنترل بیماری بود، که این گونه در آن‌جا هم مشکلاتی را ایجاد کرد.

کشورهای دیگر پس از مشاهده افزایش سریع و حیرت انگیز نسخه دلتا، سعی کردند که زودتر به مردم واکسن بزنند. کشورهایی که دسترسی گسترده‌ای به واکسن‌ها دارند، مانند کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی امیدوارند که بتوانند ظهور اجتناب‌ناپذیر دلتا را کاهش دهند. اما برخی از دانشمندان نگرانند در کشورهایی که ذخایر واکسن زیادی ندارند، به ویژه در آفریقا، ویروس بسیار مخرب باشد.

دلتا حدود ۶۰ درصد قابل انتقا‌ل‌تر از نوع آلفا است
همان‌طور که گفتیم، این گونه برای اولین بار در هند مشاهده شد. پژوهشگران می‌گویند ممکن است این گونه به‌طور مجدد بیماری کووید ۱۹ را احیا کند. در انگلستان این ویروس سریعا در حال پیشروی است و احتمالا جایگزین نسخه آلفا، یعنی نسخه‌ پیشین، شود. به نظر می‌رسد که دلتا حدود ۶۰ درصد قابل انتقا‌ل‌تر از نوع آلفا است، که در اواخر سال ۲۰۲۰ در انگلستان شناسایی شد. طبق گزارش‌ها در حال حاضر کرونای دلتا به ۹۲ کشور رسیده است، و این مقدار فقط شش ماه پس از اولین گونه‌ی دیده شده به این سطح رسیده است. هم‌اکنون دلتا پلاس هم در ۱۰ کشور جهان دیده می‌شود که گونه جهش یافته از دلتا است و بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا نوع دلتا در مقایسه با دیگر گونه ها قدرت انتقال بیشتری دارد. آن‌ها فکر می‌کنند که تغییر در بخش پروتئینی ویروس، ممکن است ورود به سلول‌های انسانی را آسان کند. یک مطالعه اولیه دیگر نشان می‌دهد که جهش در نوع دلتا، شاید باعث شده است تا ویروس به محض اتصال خیلی راحت‌تر به سلول‌های انسانی بچسبد. در نتیجه وقتی دلتا کرونا بتواند به راحتی با سلول‌های شما ترکیب شود، می‌تواند تعداد بیشتری از آن‌ها را آلوده کرده و بر سیستم ایمنی بدن غلبه کند.

در واقع این گونه می‌تواند از مدل‌های قبلی ویروس نیز جهش پیدا کند. در حال حاضر بیشتر کشورها نگران هستند، و پیش‌بینی می‌کنند که کرونا دلتا در ماه‌های آینده به نوع اصلی کرونا تبدیل شود. این بیماری شدیدا قابل انتقال است، و همچنان شیوع خواهد داشت. مگر اینکه میزان واکسیناسیون به اندازه کافی بالا باشد.

به نظر می‌رسد این گونه افراد جوان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات صورت گرفته در انگلستان نشان داده است که کودکان و بزرگسالان زیر ۵۰ سال، ۲.۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا هستند. شواهد اولیه حاکی از آن است که افراد آلوده به دلتا حدود دو برابر بیشتر از افراد آلوده به آلفا در بیمارستان به سر می‌برند. با این‌که گونه دلتا جدید است، اما دانشمندان جهان اطلاعات خوبی در مورد نحوه رفتار آن دارند.

احتمال بستری شدن در بیمارستان تقریبا دو برابر گونه‌ آلفا
طبق نتایج، علائم ویروس کرونای دلتا شدیدتر هستند و است. به‌علاوه پزشکان در چین می‌گویند، افراد مبتلا به کرونای دلتا نسبت به مبتلایان قبلی، بیمارتر هستند و به نظر می‌رسد که وضعیت آن‌ها خیلی زودتر رو به وخامت می‌رود. طبق تحقیقات علائم اصلی کرونای دلتا در حال تغییر هستند. یعنی هرچه بیماری بیشتر گسترش می‌یابد، این نشانه‌ها نیز تغییر می‌کنند. علائم اصلی گزارش شده شامل، سر درد، گلو درد، آب ریزش بینی و سر درد هستند.

در حال حاضر سرفه کمتر شایع است، و از دست دادن بویایی در بین علائم رایج ذکر نشده است. بنابراین محققان نگران هستند که مردم این علائم را با سرماخوردگی شدید اشتباه گرفته، از قرنطینه خودداری کرده و به انتشار آن کمک کنند. اولین و مهم ترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونای دلتا، همچنان واکسیناسیون عمومی است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اکثر واکسن‌های معتبر دنیا، بین ۷۹ درصد تا ۸۸ درصد از مبتلایان حفاظت می‌کنند. دو دوز واکسن فایزر تا حد زیادی موثر است و از بستری شدن بیماران در بیمارستان جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، همچنان باید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها ادامه داد.

وضعیت کرونای دلتا در ایران
طبق گزار‌ش‌ها سرتاسر کشور در معرض کرونای دلتا قرار دارد، و پیک پنجم شکل گرفته است. تعداد بیماران سرپایی و بستری‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافته است. این ویروس ابتدا از بخش‌های جنوبی و جنوب شرقی وارد کشور شد، و در حال حاضر شهرهای جنوبی در وضعیت سخت‌تری قرار دارند. همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون است. اگر تمام دنیا سریع‌تر واکسینه شوند، ویروس فرصت کمتری برای تغییر دارد. امیدواریم که در ماه‌های آینده نتایج مختلفی در رابطه با اثربخشی اکثر واکسن‌ها منتشر شوند و مردم بیشتری ایمن شوند. تا آن زمان ما به عنوان شهروند باید همچنان فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، ماسک بزنیم و هر طور که شده از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کنیم.

آغاز فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی-استرالیایی «اسپایکوژن»

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی-استرالیایی اسپایکوژن امروز با مشارکت 17 هزار نفر آغاز شد. به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، فاز سوم مطالعات بالینی واکسن اسپای کوژن امروز آغاز شد. در این فاز 17 هزار نفر ازداوطلبان تحت کارآزمایی بالینی در مرحله سوم این واکسن قرار خواهند گرفت. پیام طبرسی، استاد بیماری‌های عفونی و محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی ـ استرالیایی اسپایکوژن درباره آخرین وضعیت این واکسن، اظهار داشت: طراحی و مطالعه فاز یک این واکسن در استرالیا آغاز شد و تاییدیه لازم را دریافت کرد.

وی ادامه داد: در ایران نیز شرکت سینا ژن روند تولید این واکسن را در دست دارد و فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن در دو ماه گذشته شروع و به اتمام رسید و تاییدیه کمیته اخلاق وزارت بهداشت را دریافت کرد. طبرسی با بیان اینکه از امروز فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن آغاز خواهد شد یادآور شد: در این مرحله 17 هزار نفر شرکت می‌کنند و ظرف یکی دوم ماه آینده فاز سوم کارآزمایی بالینی نیز به پایان می‌رسد.

محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی ـ استرالیایی اسپایکوژن با بیان اینکه در فاز دوم کارآزمایی بالینی 400 نفر از افراد واکسن و واکسن‌نما دریافت کردند، گفت: سطح آنتی بادی واکسن خوب بود ضمن اینکه 70 درصد آنتی‌بادی در این افراد ایجاد شده و ایمنی سلولی در آنها تحریک شد. وی با بیان اینکه عوارض خاصی در 400 نفر یادشده دیده نشد، خاطرنشان کرد: اکنون  ویروس دلتا بسیار قوی است و بسیاری از واکسن‌ها بر این ویروس اثرگذار نبودند.
 

افزایش بیماران بدحال کرونایی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
روند مراجعه بیمارانی که در چند روز گذشته آزمایش کرونایشان منفی شده و حالا وضعیت‌شان وخیم است، به بیمارستان‌ها افزایش یافته است. دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی می‌گوید محل قرارگیری ویروس دلتا در مجرای تنفسی تغییر کرده و نمونه‌گیری‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «تعداد بیماران مبتلا به کرونا همچنان بالاست. بر اساس آمار وزارت بهداشت تنها در یک شبانه‌روز اخیر ۳۴هزارو۹۱۳نفر به‌ شمار مبتلایان کرونا اضافه شده است؛ هر چند که به‌ گفته متخصصان و مسئولان نظام سلامت این تعداد را باید ۲ تا ۳ برابر کرد تا به عدد واقعی رسید. همچنین آمار جان‌باختگان هم روز گذشته به عدد ۴۵۸ نفر رسید که رکوردی جدید در پیک پنجم است. در یک هفته گذشته بیشترین آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر در پیک پنجم ثبت شد. در این وضعیت مراکز درمانی دیگر جوابگوی این حجم از مراجعه‌ها و بستری‌ها نیست. با این که در روزهای گذشته گزارش‌ها و تصاویر متعددی از وضعیت نابسامان بستری بیماران در محوطه بیرونی ساختمان برخی از بیمارستان‌ها منتشر شده، اما حالا در آغاز ورود به سومین هفته مرداد، کادر درمان بیمارستان‌ها می‌گویند در ۲ روز گذشته میزان شلوغی مراجعه‌ها به مراکز درمانی کمی روند آرام‌تری به‌ خود گرفته است؛ هر چند که همچنان تخت‌ها پر است و انتقال بیماران اورژانسی به بخش‌های درمانی و آی‌سی‌یو به‌کندی صورت می‌گیرد؛ اتفاقی که باعث شده با وجود تعداد کمتر مراجعان باز هم بیماران پشت درهای اورژانس و بخش‌ها معطل بمانند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که کمبود تخت و نیروی انسانی، روند کند رسیدگی به بیماران و ظرفیت کم دستگاه‌ها و تجهیزات درمانی نسبت به بیماران بستری در مراکز درمانی مهم‌ترین مشکلی است که مبتلایان به کرونا در پیک پنجم با آن مواجه شده‌اند اما این تمام ماجرا نیست و علاوه بر این، منفی‌شدن تست‌های PCR با وجود ابتلا هم آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ کسانی که با وجود داشتن علائم بیماری تست‌هایشان منفی می‌شود اما در کمتر از یک هفته با افزایش علائم و تنگی نفس و تست‌های اسکن ریه متوجه وخامت وضعیت جسمانی‌شان می‌شوند و دیرتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند؛ اینها همان ناقلان خاموش‌اند.
 

روند کمی آرام اما همچنان بحرانی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

در بیمارستان شریعتی بخش پذیرش اورژانس چندان شلوغ نیست اما تخت‌های پذیرش موقت پر است و همین تعداد کم بیماران باید ساعت‌ها معطل بمانند. برای انتقال بیمار از اورژانس به بخش حداقل ۲۴ ساعت باید منتظر ماند. تا همین چند روز پیش تعداد آمبولانس‌های در انتظار تحویل بیمار در این بیمارستان و دیگر مراکز دولتی قابل توجه بود اما دیروز آنها هم مراجعات کمتری داشتند. یکی از رانندگان اورژانس به همشهری می‌گوید: «این طور نیست که تماس‌ها کم شده باشد اما در برخی موارد تشخیص اعزام وجود ندارد و کمتر بیمار به بیمارستان‌ها اعزام می‌کنیم.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا با اعزام بیمار به وسیله اورژانس تسریع در خدمات‌رسانی یا شانس بستری افزایش پیدا می‌کند، می‌گوید: «ما فقط بیمار را تحویل می‌دهیم و می‌رویم. این طور نیست که با اعزام اورژانس وضعیت بستری آسان شود. باید نوبت رعایت شود هم برای مراجعه حضوری و هم اعزام ما. هر بیماری اگر بدحال باشد خود تریاژ بیمارستان اقدامات لازم برای تسریع در روند بستری او را انجام می‌دهد.»

در بیمارستان امام‌ خمینی‌ هم وضعیت به همین صورت است. شرایط شلوغ در اورژانس نسبت به گذشته بهتر شده؛ چرا که یک ساختمان مجزا برای بیماران درمان سرپایی در نظر گرفته‌ شده و بخش قابل توجهی از مراجعه‌کننده‌ها به آنجا منتقل شده‌اند. در این میان هم یک طبقه همکف پایین ساختمان نیمه‌کاره به‌ صورت صحرایی آماده پذیرش بیماران شده است. با این همه در این بیمارستان هم تختی برای بستری نیست و بیماران همچنان چشم‌انتظار خالی‌شدن تخت‌ها هستند.

پیمان صابریان، سرپرست اورژانس کشور، در این‌ باره از افزایش ۲ تا ۳.۵ برابری تماس‌ با اورژانس خبر می‌دهد و می‌گوید: «‌در پیک پنجم، همکاری‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی و اورژانس برای بستری بیماران کرونایی و غیر کرونایی افزایش پیدا کرده تا فرایند بستری‌ها آسان شود. البته اعزام بیمار به بیمارستان‌ها از سوی اورژانس با دقت بیشتری صورت می‌گیرد؛ چرا که همکاران ما بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و او را معاینه می‌کنند. آنها در تماس با پزشک متخصص عفونی وضعیت بیمار را می‌سنجند و در صورت ضرورت بیمار به مراکز درمانی منتقل می‌شود و این باعث می‌شود که انتقال دقیق‌تری برای بیمار مبتلا به کرونا اتفاق بیفتد.» صابریان ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون ۹۰۰ تا هزار انتقال روزانه بیمار در تهران توسط اورژانس به مراکز درمانی صورت می‌گیرد.»
 

انتظار طولانی برای خالی‌شدن تخت‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

در اغلب مراکز درمانی بخش‌های جدید افتتاح شده و حتی در محوطه بیرونی هم تخت‌هایی با دستگاه‌های اکسیژن کوچک گذاشته شده است. بیماران با شرایط تنفسی حاد تا رسیدن نوبت ویزیت، روی این تخت‌ها قرار می‌گیرند و اکسیژن به آنها وصل می‌شود تا نوبت ویزیت یا بستری در اورژانس به آنها برسد.
در حیاط بیمارستان امام‌ خمینی زن جوانی روی تختی دراز کشیده و حتی نای حرف‌زدن ندارد: «از ۸صبح اینجا هستم اما حالا که ساعت ۱۲ شده هنوز تختی خالی نیست که بستری‌ام کنند.»

۴ ساعت انتظار در فضای باز بیمارستان او را معذب کرده و به همسرش اصرار می‌کند که به خانه برگردد اما ضعف جسمانی امانش را بریده و باید همچنان منتظر بماند. محوطه بیمارستان مانند روزهای قبل، شلوغ نیست اما این وضعیت حکایت از در دسترس‌ بودن تخت‌ها ندارد. یکی از نگهبانان جلوی در اورژانس می‌گوید: «دو سه‌ روزی است که شلوغی کمتر شده اما بیماران ترخیص نمی‌شوند و این‌ بار زمان ماندن‌شان در بیمارستان طولانی‌تر شده است. بخش‌ها خالی نمی‌شود تا بیماران منتقل شوند، به همین دلیل حتی همین تعداد بیمارانی که کمتر از روزهای قبل شده‌اند، باید معطل بمانند.»

در بیمارستان مسیح دانشوری ۱۰ تخت روبه‌روی اورژانس قرار گرفته و هر کس مشکل تنفسی دارد، روی این تخت‌ها به او اکسیژن وصل می‌شود. تخت و فضای درمانی در این بیمارستان کمبودی ندارند اما یکی از پرسنل بیمارستان تأکید می‌کند که کادر درمانی به اندازه نیست و فرصت رسیدگی به تمام بیماران را ندارند. خدمات درمانی داخل اورژانس انجام می‌شود. پرستاران و نیروهای خدمات از بیماران منتظر در فضای باز بیمارستان می‌خواهند تا صبر کنند.
 

چالش کمبود نیروهای درمان در پیک پنجم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

وضعیت بیمارستان‌های تهران در روزهای گذشته مورد انتقاد بسیاری از بیماران است. نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونای تهران، در این‌ باره توضیحاتی می‌دهد: «در پیک پنجم کرونا ما افزایش فضای درمانی داشتیم و مشکلی از نظر فضای فیزیکی و تخت وجود نداشت اما نکته مهم کمبود نیروی انسانی است که حتی با وجود افزایش تخت، باید نیروی کافی برای ارائه خدمات به بیمار وجود داشته باشد.»

به‌ گفته این مسئول در دو روز گذشته روند مراجعات ثابت شده اما روند قابل‌ توجه نیست؛ چرا که این روند تا یک هفته و ۱۰ روز آینده هم ادامه داشته باشد تا به‌ عنوان یک شرایط کاملا پایدار درباره آن اظهار نظر کرد.

توکلی در پاسخ به این سؤال که اگر باز هم شیب مراجعات صعودی شود، آیا مراکز درمانی تهران ظرفیت پذیرش دارند، می‌گوید: «تمام امکانات درمانی در تهران برای سرویس‌دهی به بیماران کرونایی در نظر گرفته‌ شده اما روند افزایشی بستری‌ها در روزهای اخیر در مقایسه با ۱۶‌ ماه گذشته سابقه نداشته است. البته ما ظرفیت افزایش ۱۰درصدی خدمات درمانی را نسبت به شرایط فعلی داریم.»
 

افزایش تست‌های منفی و بالارفتن حجم بیماران

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

نگرانی از وضعیت پاندمی کرونا در ایران، ابعاد تازه‌ای به‌ خود گرفته است؛ هر چند که پیش از این هم اعلام می‌شد تست‌های منفی کاذب، دردسرساز است اما در پیک پنجم، بسیاری از بیماران با درگیری بالای ریه، برگه تست منفی کرونا را در دست دارند. حالا تعداد زیادی از بیماران سرپایی و بستری‌شده، با تست منفی مراجعه می‌کنند. گزارش میدانی از تعدادی از بیمارستان‌ها نشان می‌دهد بیماران پس از چند روز از اعلام منفی‌شدن تست کرونای‌شان، با نشانه‌های شدید بیماری مراجعه می‌کنند؛ اتفاقی که منجر به سختی درمان و بالارفتن خطر مرگ‌شان شده است. در کنار همه اینها، ناقل‌بودنشان هم منجر به درگیری تعداد بیشتری از اطرافیانشان می‌شود. تعدادی از این بیماران را می‌شود در بیمارستان مسیح دانشوری دید؛ کسانی که چند روز پیش تست‌شان منفی شده اما حالا بالای ۴۰درصد درگیری ریه دارند.

یکی از این بیماران، زن بارداری است. او می‌گوید که ابتدا تصور کرده سرماخوردگی است اما با اضافه‌شدن سرفه‌های مداوم و ضعف جسمانی، تست کرونا داده‌ اما نتیجه تست منفی بوده است. چند رو بعد با تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کرده و اسکن ریه گرفته. حالا مشخص شده که ریه‌هایش ۵۰ درصد درگیر شده‌ است و باید در اورژانس بستری شود اما تخت خالی نیست و باید منتظر بماند. حالا او نگران جنین‌اش است.

داوود پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید که در شیوع دلتا نباید تنها به انجام تست اکتفا کرد: «ظرفیت ما انجام ۱۰۰ هزار تست روزانه است که هم‌اکنون روزانه کمتر از ۴۰ هزار نمونه آنها مثبت می‌شود. با وجود قدرت سرایت ویروس در شرایط کنونی برای خیلی‌ها نیاز به انجام تست نیست و هر کسی که علائم تنفسی دارد مبتلاست و باید قرنطینه شود یا برای سپری‌کردن روند درمانی به بیمارستان مراجعه کند.»

با این همه اما حالا سؤالات زیادی درباره درستی این تست‌ها و نحوه نمونه‌گیری آنها می‌شود که محمدجواد غروی، دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی، به آنها پاسخ می‌دهد. به‌ گفته او افزایش تست‌های کاذب منفی کرونا به دو دلیل اتفاق افتاده است؛ یکی این که محل استقرار ویروس دلتا در انتهای مجرای تنفسی است و نه ابتدای آن، به همین دلیل چون نمونه‌گیری از حلق و بینی صورت می‌گیرد بنابراین ویروس شناسایی نمی‌شود. دلیل دوم هم ضعیف‌بودن تکنیک‌های نمونه‌گیری است.

به‌ گفته غروی در مراکز نمونه‌گیری، مخصوصا مراکز دولتی، نمونه‌گیری خیلی عمیق و آن‌ قدر که سواپ درست و اصولی تا آخر سینوس‌های بویایی یا در انتهای حلق برده شود، انجام نمی‌شود. به همین دلیل چون نمونه‌گیری به‌درستی انجام نمی‌شود، معمولا ۵۰ درصد تست‌ها با وجود کیفیت خوب کیت‌ها و دستگاه‌های آزمایشگاهی، منفی می‌شود.

غروی درباره تأثیر کیفیت کیت‌های تست پی‌سی‌آر و تأثیر آن در منفی‌شدن تست‌ها توضیح می‌دهد: «هم‌اکنون همان کیت‌هایی استفاده می‌شود که از ابتدای پاندمی کرونا در اختیار داشتیم. دستگاه‌ها هم تغییر نکرده، اما جای قرارگیری ویروس تغییر کرده و مراکز نمونه‌گیری هم به‌ دلیل آموزش کم کارکنانشان موجب رقم‌خوردن چنین شرایطی شده‌اند.»

او همچنین درباره این که با وجود افزایش آزمایش‌ها آیا ضریب خطا هم افزایشی خواهد بود و آیا می‌توان از این پس به تست‌های PCR اعتماد کرد، می‌گوید:‌ «این احتمال وجود دارد اما چندان مورد توجه نیست. این شرایط باعث ردکردن قطعی این تست‌ها نیست؛ چرا که مثبت‌شدن این تست‌ها ۱۰۰ درصد قابل اعتماد است اما منفی‌ها اغلب کاذب است. البته باید در انجام این تست‌ها به نکاتی هم توجه شود؛ ازجمله نحوه نمونه‌گیری و محلی که قرار است آزمایش انجام دهد. مواردی از انجام تست در برخی آزمایشگاه‌ها وجود دارد که پاسخ منفی است اما با تکرار تست در آزمایشگاه‌های مطمئن‌تر تست مثبت اعلام می‌شود. این شرایط برای این واریانت دلتا رخ داده و در گذشته شاهد چنین وضعیتی در سویه‌های دیگر نبودیم.»

دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی همچنین درباره ارکان تشخیص و تأیید ابتلا به کرونای دلتا توضیحاتی می‌دهد: «آزمایش اولیه غربالگری خون، درست انجام‌دادن تست PCR و اسکن ریه در مجموع در کنار علائم ابتلا، می‌تواند نوع ابتلای بیمار به کدام سویه کرونا را مشخص کند. هرچند اکنون به توصیه متخصصان هر نوع علائمی را باید کرونا در نظر گرفت و زمان طلایی درمان را از دست نداد.»


جمعه پانزدهم مرداد
 

آمار کرونا در جهان (۱۴۰۰/۰۵/۱۵)
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


آمار کرونا امروز در ایران (جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد. از دیروز تا امروز ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۳۸۱ نفر از آنها بستری شده اند. ۴۵۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید. بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا کشور در حال گسترش است و علاوه بر آن ۱۱۰ شهرستان نارنجی، ۲۸۵ شهرستان قرمز و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم.
 

امیر حاتمی: وزارت دفاع برای واکسیناسیون به کمک وزارت بهداشت آمده است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: وزارت دفاع در این برهه زمانی با احساس مسئولیت ملی به کمک وزارت بهداشت و درمان کشور آمده و در امر واکسیناسیون پیشقدم شده است. امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با حضور در مرکز جدید واکسیناسیون وزارت دفاع در شرق تهران، این مرکز را مورد بهره‌برداری قرار داد و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد. امیر حاتمی در آیین بهره‌برداری رسمی مرکز واکسیناسیون جدید وزارت دفاع بیان داشت: این مرکز مجهز با توسعه لازم پیش‌بینی تزریق 4 هزار دوز واکسن را برای یک شیفت کاری دارد.

وزیر دفاع تاکید کرد: وزارت دفاع در این برهه زمانی نیز با احساس مسئولیت ملی به کمک وزارت بهداشت و درمان کشور آمده و در این امر خداپسندانه پیشقدم شده است و با همکاری ارزنده شهرداری منطقه، این مرکز خدمت‌رسانی را مهیا کرده که مردم عزیزمان بتوانند در حداقل زمان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. وی اضافه کرد: سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع زحمات فراوانی را برای راه‌اندازی این مرکز واکسیناسیون که قابلیت 32 ایستگاه خودرویی را داراست متقبل شده است و با پیش‌بینی آمبولانس و اتاق پزشک و سایر ملزومات لازم خدمات‌رسانی، در صدد است بهترین خدمات را به مردم عزیز تهران ارائه کند.

بر اساس این گزارش، این مرکز خودرویی در هفته اخیر به صورت آزمایشی با ظرفیت محدود، کار خود را آغاز کرده بود که در این مرحله با افزایش و توسعه جایگاه های خودرویی از 16 ایستگاه تزریق به 32 ایستگاه تزریق خودرویی، قادر خواهد بود تا 4 هزار دوز واکسن را تزریق کنند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای تعامل، همکاری‌ و پشتیبانی از با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در امر واکسیناسیون عمومی با راه اندازی و تجهیز این مرکز کمک قابل توجهی را به جامعه بهداشت و درمان کشور خواهد کرد.
 

واکسیناسیون ۸۵ هزار دریانورد ایرانی از ۱۶ مرداد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از شنبه ۱۶ مرداد، واکسیناسیون سراسری دریانوردان ایرانی علیه ویروس کرونا، آغاز می شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، چنگیز جوادپور درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون دریانوردان علیه ویروس کووید۱۹، اظهار داشت: بر اساس هماهنگی و پیگیری های صورت گرفته از سوی وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با وزارت بهداشت، واکسیناسیون سراسری دریانوردان از شنبه ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و پیش از این نیز در برخی بنادر کشور، واکسیناسیون دریانوردان کلید خورده است. وی ادامه داد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته، اسامی و اطلاعات ۸۵ هزار دریانورد اعم از دریانوردان اقیانوس پیما، دریانوردانی که سفرهای ساحلی انجام می دهند و نیز همکاران حوزه دریایی ارائه و در سامانه مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارگذاری شد.

* واکسیناسیون دریانوردان بدون لحاظ شرایط سنی
مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اولویت‌بندی واکسیناسیون دریانوردان علیه ویروس کرونا به گونه‌ای است که شرایط سنی لحاظ نخواهد شد، توضیح داد: با توجه به شرایط متفاوت حوزه حمل و نقل دریایی، با توجه به اینکه دریانوردانی که به سفرهای دریایی اعزام می شوند همواره در دسترس نیستند و باید زمانی که در کشور حضور دارند نسبت به واکسیناسیون آن‌ها اقدام کرد، بنابراین وزارت بهداشت پذیرفت که شرط سنی در رابطه با واکسیناسیون دریانوردان مدنظر قرار نگیرد. جوادپور ادامه داد: از شنبه ۱۶ مرداد سال جاری دریانوردان می توانند نسبت به ثبت نام و تزریق واکسیناسیون در سامانه وزارت بهداشت اقدام کنند.

* آغاز واکسیناسیون دریانوردان در برخی بنادر از چند روز قبل
مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با ادارات‌کل بهداشت و درمان‌ و نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی استان ها، از چند روز قبل واکسیناسیون  دریانوردان در بنادر بوشهر، امام خمینی (ره)، خرمشهر، آبادان و چابهار آغاز شده است، گفت: در بندر شهیدرجایی نیز که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از شنبه ۱۶ مردادماه واکسیناسیون دریانوردان آغاز می‌شود.
 

کاریکاتور/ سواحل شهر‌های شمالی کشور، محل جولان مسافران و ویروس کرونا دلتا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

ویروسی که همچنان در سواحل خزر جولان می‌دهد / سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» که به اذعان متخصصان ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است، این روزها بیش از شهرهای دیگر در استان‌های شمالی کشور جولان می‌دهد. / همه ساله با فرا رسیدن تابستان، سواحل خزر ، محل تفریح مسافران و گردشگرانی هست که برای تفرج به استان‌های شمالی می‌آیند.
 

پنج شنبه چهاردهم مرداد

 

۴۳۴ بیمار کرونایی دیگر هم فوت کردند/ ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۴ بیمار کووید_۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۲ هزار و ۶۲۸ نفر رسید. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۱ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۸۶۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۶۱ دُز رسید و افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

همچنین از دیروز تا امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۵۱۹ نفر از آنها بستری شدند که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. بر اساس این گزارش، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۲ هزار و ۶۲۸ نفر رسید و خوشبختانه تا کنون سه میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۱۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۶ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۶۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

ورود بیش از یک میلیون دوز واکسن جدید به کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ورود یازدهمین محموله واکسن کرونا گفت: : در این مرحله یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد شد. کریم همتی گفت: صبح امروز پنج‌شنبه 14 مرداد 1400، یازدهمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر در فرودگاه امام خمینی (ره) برای توزیع سریع به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

وی تصریح کرد: در این مرحله یک میلیون و 110 هزار دُز واکسن به کشور وارد شد، لازم به یادآوری است که تاکنون 12 میلیون و 630 هزار دُز واکسن کرونا توسط 13 پرواز به کشور منتقل شده است. همتی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر بعد از جلسه حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی با تولیدکنندگان و واردکنندگان واکسن، تلاش خود را مضاعف کرده است تا با وارد کردن محموله‌های بیشتر به روند کنترل بیماری کرونا و ایمن سازی مردم کمک کند. رئیس جمهوری در جلسه اخیر از تولیدکنندگان و واردکنندگان خواست تلاش خود را در زمینه تولید و واردات واکسن کرونا مضاعف کنند.
 

افزایش قابل توجه قربانیان کرونا در ایران/ کووید 19 جان 434 بیمار دیگر را گرفت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی طی شبانه روز گذشته ۳۸ هزار و ۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۵۱۹ نفر از آنها بستری شدند. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد:تا کنون ۱۱ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۹۳۳ هزار و ۸۶۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۶۱ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

از دیروز تا امروز ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۵۱۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۲ هزار و ۶۲۸ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۴۶۷ هزار و ۷۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶ هزار و ۱۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۶ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۶۷۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند
 
چهارشنبه سیزدهم مرداد

افراد زیر ۵۰ سال ترجیحا از واکسن آسترزنکا استفاده نکنند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی تصریح کرد:‌ در ایران پروتکلی مبنی بر محدودیت تزریق هیچکدام از واکسن های دارای مجوز مصرف اضطراری برای افراد بالای ۱۸ سال اعلام و ابلاغ نشده است.
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

کیانوش جهانپور در این توئیت افزود:‌ تنها در مورد واکسن آسترزنکا از ماه ها قبل کمیته ملی واکسن و معاونت بهداشتی توصیه کردند افراد زیر ۵۰ سال ترجیحا از این واکسن استفاده نکنند.
 

آمار کرونا در جهان (چهارشنبه 13 مرداد 1400)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

آمار کرونا امروز در ایران (چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد. از دیروز تا امروز ۱۳ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۲۶۳ نفر از آنها بستری شدند. کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۰۹ نفر دیگر را گرفت. مجموع شمار تلفات کرونا در کشور به ۹۲ هزار و ۱۹۴ نفر رسیده است. بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا کشور در حال گسترش است و علاوه بر آن ۱۱۰ شهرستان نارنجی، ۲۸۵ شهرستان قرمز و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم.
 

حضور رئیسی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رئیس جمهور صبح امروز درجلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافت. به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری صبح امروز -چهارشنبه ۱۳ مردادماه- در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافت. در این جلسه فرمانده قرارگاه عملیاتی و رؤسای کمیته‌های بهداشت و درمان، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و حمل و نقل گزارش‌های مربوط به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در مقابله و مهار موج پنجم بیماری و همچنین تهیه و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام محرم، شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید و همچنین روند اجرای سند ملی واکسیناسیون را ارائه کردند.
 

سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رفع کمبود سرم‌ تزریقی تا اوایل هفته آینده

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به چرایی کمبود سرم‌های تزریقی، گفت: دیروز مجوز دادیم که به اندازه نیاز یک ماه‌ سرم  را از هند و ترکیه حمل کنند که شرکت‌ها بلافاصله اقدام کردند که از اوایل هفته آینده سرم به وفور موجود می‌شود. دکتر سید حیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کمبود سرم تزریقی در بیمارستان‌ها، گفت: در تابستان سال گذشته یکی از شرکت‌های سرم‌سازی ما که بزرگترین شرکت‌های سرم‌سازی ما است، از ما درخواست کرد که توزیع سرم را برای آن شرکت متوقف کنیم تا خط GMP خودش را اصلاح کرده و بهبودی در کیفیت خطوطش ایجاد کند که مخالفت کردیم و این برنامه برای اواخر سال در پاییز و زمستان افتاد که نیاز به سرم کمتر باشد.

وی افزود: در نهایت پاییز این مجوز را به شرکت دادیم که به دلیل مشکلات تحریم نتوانست دستگاه‌ها را بیاورد. بنابراین بهمن ماه کار را آغاز کردند، اما قول داده بودند که اوایل سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی را داشته باشند، اما محقق نشد و اکنون قول داده‌اند که از دهم شهریور ماه راه‌اندازی کنند. بخش زیادی از سرم مورد نیاز را این شرکت تامین می‌کرد. بنابراین یکی از دلایل کمبود سرم این موضوع بوده است. محمدی ادامه داد: در عین حال رمدسیویر که یکی از داروهای پرمصرف کرونا و خط اول درمان کرونا است، مصرفش ناگهان از ۶۰۰ هزار عدد در ماه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسید. حال با مصرف هر رمدسیویر، یک سرم هم مصرف می‌شود.

وی گفت: ما چند راهکار برای رفع کمبود سرم داشتم؛ اولا اعلام کردیم که با توجه به ضرورت تامین سرم مراکز درمانی تا اطلاع ثانوی طی یکی تا دو هفته آینده، سرم فقط در مراکز درمانی توزیع شود. از کارخانجات خواستیم که میزان تولید سرم‌های نیم و یک لیتری‌شان افزایش دهند که این اقدام را انجام دادند. به طوری که قبلا میزان تولید سرم ما ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تا بود به جز کمپانی که تعطیل است که به ۱۱ میلیون ۷۰۰ هزار رسید. در عین حال همزمان از شرکت‌ها خواستیم که تولید سرم‌های ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی که قبلا خیلی مصرف نداشت، برای رقیق کردن رمدسیویر هم تولید کنند که مجموع سرم‌سازان بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون می‌توانند بسته به پوشش خط‌شان اضافه کنند. محمدی اعلام کرد که از دیروز مجوز دادیم که به اندازه نیاز یک ماه‌ سرم  را از هند و ترکیه حمل کنند که شرکت‌ها بلافاصله اقدام کردند که از اوایل هفته آینده سرم به وفور موجود می‌شود. البته مشکل‌مان برای مراکز درمانی با این بخشنامه رفع شده و بیمارانی که رمدسیویر دریافت می‌کنند هم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. داروخانه‌های سرپایی هم تحمل کنند که اوایل هفته آینده سرم را مجددا در مراکز سرپایی هم توزیع می‌کنیم.
 

اختصاص اماکن بزرگ بنیاد مستضعفان برای واکسیناسیون/آمادگی بنیاد مستضعفان برای سرمایه گذاری در تولید واکسن

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر حمایت این بنیاد در مسیر مبارزه با کرونا، گفت:برای فرآیند واکسیناسیون اماکن بزرگ خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم. به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،‌پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به همکاری‌های این بنیاد با ستاد مقابله با کرونا در طول ماه‌های گذشته، اظهار داشت: با همه ظرفیت در کنار وزارت بهداشت در دوران فراگیری کرونا هستیم؛ به طوری که از اسفند 98 این ارتباط بوده و تا کنون نیز به صورت تنگاتنگ ادامه داشته است. وی با اشاره به تهیه 24 آمبولانس برای وزارت بهداشت یادآور شد:در ماه آینده نیز 30دستگاه آمبولانس در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد؛ ضمن اینکه تهیه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، کمک به کادر درمان و شهدای خدمت وزارت بهداشت و تهیه ماسک از اقدامات دیگر بنیاد مستضعفان بوده است. 

 رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه هتل‌های این بنیاد در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده و اکنون نیز در صورت نیاز در اختیار آنهاست،گفت: برای فرآیند واکسیناسیون اماکن بزرگ خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم و در این خصوص هیچ مضایقه‌ای نداریم. فتاح با اشاره به طرح‌های مختلف تولید واکسن داخلی در کشور، یادآور شد: طرح‌هایی در حال انجام بوده و برخی مانند واکسن برکت به نتیجه رسیده است؛ البته از وزارت بهداشت خواهش کردیم تا این تولیدات را تمرکز دهند تا معلوم شود کدام واکسن به نتیجه برسد؛ ضمن اینکه ما سرمایه‌گذاری لازم را نیز انجام می‌دهیم که البته این موضوع با تشخیص وزارت بهداشت خواهد بود. وی تأکید کرد: اصلی‌ترین مسأله مبارزه با کرونا، واکسیناسیون است که بنیاد مستضعفان به صورت کامل در خدمت است. 
 

قدرت سرایت «کرونا دلتا» در «محیط باز» بیشتر از جهش‌های قبلی است/افراد «پر خطر» از2 ماسک استفاده کنند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر 9400 بیمار در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد 2500 بیمار در بخش مراقبت ویژه قرار دارند، گفت:میزان سرایت‌پذیری کرونا دلتا حتی در فضای باز نیز بسیار بالاست.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران با بیان اینکه روزهای سختی را می‌گذرانیم، گفت: پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان امروز اعلام آمادگی کرد تا در خصوص مقابله با کرونا همکاری‌های لازم را خواهند داشت. وی ادامه داد: قرار شد جلسه‌ای با حضور معاونان درمان و بهداشت ستاد کرونای استان تهران برگزار شود و ما نامه‌ای را در این خصوص به رئیس بنیاد مستضعفان ارائه دهیم. رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران درباره موضوع کمبود سرم در مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: مدیرکل دارویی کشور در جلسه امروز دعوت شد و فرآیند واردات سرم و بخشی از کمبود آن در شرف پایان است و در روزهای آتی  تأمین می‌شود.

وی با اشاره به‌ آخرین وضعیت کرونایی استان تهران، ابراز داشت:‌در حال حاضر 9400 بیمار در مراکز درمانی استان تهران بستری هستند که از این تعداد 2500 بیمار در بخش مراقبت ویژه قرار دارند.  رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران از بستری شدن 2 هزار بیمار جدید در شب گذشته و ترخیص 1600 بیمار خبر داد و گفت: 20 هزار مراجعه سرپایی داشته‌ایم؛ ضمن اینکه تمام ظرفیت‌های جدید در حال افزایش است. زالی با بیان اینکه کماکان بیماران با کرونای دلتا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند گفت: میزان اقامت بیماران کرونا دلتا نسبت به جهش‌های قبلی این ویروس در مراکز درمانی 2.5 روز بیشتر  و اقامت آنها طولانی‌تر بوده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در استان تهران، خاطرنشان کرد: روز گذشته در تهران تعداد واکسیناسیون افراد از مرز 83 هزار نفر گذشت و می‌توانیم این میزان را از عدد 100 هزار واکسن نیز عبور دهیم. رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به آخرین مقاله علمی در خصوص کرونا دلتا که در دو روز گذشته منتشر شده است، یادآور شد: میزان سرایت‌پذیری کرونا دلتا حتی در فضای باز نیز بسیار بالاست؛ضمن اینکه تأکید می‌کنیم افراد پرخطر از حضور در مجامع عمومی خودداری کنند و در صورت اضطرار به حضور در این مجامع این افراد باید حتما از دو ماسک استفاده کنند.  زالی تأکید کرد: تعویض هر سه ساعت یکبار ماسک برای افراد پرخطر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از عوامل مؤثر در پیشگیری از کرونا است.
 

حداقل سن دریافت واکسن برای مردم دو سال دیگر کاهش یافت؛ متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
مرکز مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از هم‌اکنون متولدین ۱۳۴۷ و قبل از آن در سراسر کشور امکان دریافت آنی نوبت در سامانه salamat.gov.ir دارند. بر اساس این گزارش، متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ که ساکن استانهای بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، امکان ثبت‌نام در این سامانه را دارند. مرکز مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآورشد: افراد با مراجعه به این سایت می‌توانند بلافاصله محل، روز و ساعت دریافت واکسن را خودشان انتخاب کنند و نیازی به انتظار برای دریافت نوبت نیست.
 

آیا بهبودیافتگان کووید۱۹ به کرونا دلتا مبتلا می‌شوند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: آنتی‌بادی موجود در بدن بهبودیافتگان کرونا در مواجهه با این ویروس، در مقایسه با کرونای چینی و انگلیسی ضعیف‌تر است، اما به رغم این مسأله آنتی بادی بهبودیافتگان کرونا در مواجهه با کرونا دلتا هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. علی امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ابتلا به کرونا دلتا در کودکان و نوجوانان بیش از کرونای چینی و انگلیسی مشاهده می‌شود. وی ادامه داد: این ویروس قبل از جهش در این گروه جمعیتی فاقد علامت بود و امروز با این جهش و بروز کرونا دلتا، کودکان و نوجوانان هم در صورت ابتلا به بیماری، علائم بالینی را تجربه می‌کنند.

امیری تصریح کرد: در واقع کودکان و نوجوانان قبل از ظهور کرونا دلتا نیز به کووید۱۹ مبتلا می‌شدند، اما در اغلب موارد بی‌علامت و در حقیقت ناقل بیماری بودند.
این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی شد و اکنون هم جهش یافته و دلتا پلاس در این کشور بروز کرده، اما تاکنون شیوع جهانی این بیماری گزارش نشده است. وی عنوان کرد: میزان سرایت و بیماری‌زایی این ویروس به دلیل افزایش قدرت چسبندگی به دیواره‌های سلولی و همچنین مسدود کردن مسیرهای گسترده‌تر داخلی سلول‌ها افزایش یافته و بنابراین با تعداد کمتری از عوامل آلودگی، شخص بیمار خواهد شد.  

امیری بیان کرد: علائم کرونا دلتا نیز طیف متعددی از علائم متعارف کووید۱۹ بوده و به صورت تنفسی، گوارشی و... بروز می‌کند. این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با ابتلا بهبودیافتگان ویروس کووید۱۹ به کرونا دلتا، عنوان کرد: آنتی بادی موجود در بدن بهبودیافتگان کرونا در مواجهه با این ویروس، در مقایسه با کرونای چینی و انگلیسی ضعیف‌تر است، اما به رغم این مسأله آنتی بادی بهبودیافتگان کرونا در مواجهه با کرونا دلتا هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. وی تصریح کرد: در امر پیشگیری از این نوع کرونا نیز شیوه‌نامه‌های بهداشتی گذشته مانند رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات باید مورد توجه قرار بگیرد.

امیری افزود: علائم کرونا دلتا مشابه سرماخوردگی است و عمدتاً با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد بروز می‌کند. این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: قدرت انتقال و سرایت این ویروس ۱۲ برابر بیشتر از کرونای چینی بوده و از انسان به انسان به سرعت انتقال می‌یابد و برخلاف کرونای چینی بیش از بزرگسالان کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند و علائم آن نیز عمدتاً در این گروه جمعیتی شدیدتر است.
 

رکوردهای پیاپی کرونا در کشور / شروط تعطیلی موثر در پیک پنجم
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به وضعیت کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه و همچنین شروط یک تعطیلی موثر برای مقابله با کرونا در پیک پنجم، گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالای ۲۰۰۰ بستری داریم که از زمان پیک اول تا کنون، هیچ وقت به این مقدار بستری نرسیده بودیم. دکتر فرشاد علامه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران بالای ۲۰۰۰ بستری داریم که هیچ وقت به این مقدار نرسیده بودیم. البته هر روز هم دارد بیشتر می‌شود و هر روز رکورد شکسته می‌شود. از پیک اول تا کنون هیچوقت اینقدر تعداد بیمار بستری نداشتیم.

وی افزود: آخرین آماری هم که از میزان مراجعه سرپایی داشتیم، ۱۹۷۰ مراجعه بوده است که بستری‌مان از این تعداد نزدیک ۴۵۰ نفر بوده است. در حال حاضر مجموعا بالای ۲۰۰۰ بستری کرونایی در بیمارستان‌هایمان داریم. باید توجه کرد که بالاترین میزان بستری در بخش‌ها از پیک یک تا پیک چهار، در پیک چهار بود که قله آن و بیشترین میزانش ۱۶۶۰ نفر بستری بود، اما در این پیک اکنون به بالای ۲۰۰۰ بستری رسیده‌ایم. علامه ادامه داد: در عین حال مراکز سرپایی تزریق رمدسیویر هم در بیمارستان‌ها فعالند و اگر این مراکز نبودند، بیشتر دچار مشکل می‌شدیم. در این مراکز در کل بیمارستان‌های دانشگاه اعم از دولتی و خصوصی در روز گذشته ۱۳۱۹ مورد رمدسیویر سرپایی تزریق شده است. حال اگر قرار بود این افراد را هم بستری کنیم، دچار مشکل می‌شدیم.

کمبود رمدسیویر؛ نه ؛ کمبود سرم تزریقی؛ آری
وی درباره کمبود دارو و رمدسیویر، گفت: کمبود رمدسیویر نداریم، اما کمبود سرم تزریقی وجود دارد که البته مدیریت می‌کنیم و با سختی می‌رسانیم. البته در حوزه داروهای دیگر برای بیماری‌های دیگر کمبودهایی در سطح کشوری وجود دارد، اما ربطی به کرونا ندارند و در کرونا کمبود رمدسیویر نداریم.

آی سی یو پر است، دائما ظرفیت های جدید به کرونا اختصاص می دهیم
علامه با بیان اینکه تخت‌های آی سی یو هم با این حجم بیمار قاعدتا پر است، گفت: البته دائما در حال جابجایی هستیم. به طوری که یکسری بیمار ترخیص می‌شوند و یکسری بیمار هم متاسفانه فوت می‌کنند و بیماران دیگر جایگزین می‌شوند. ما هر روز هم داریم از ظرفیت تخت‌های سایر بیماری‌ها استفاده می‌کنیم. به طوری که بخش‌های مختلف در بیمارستان‌های مختلف را به کرونا اختصاص می‌دهیم. بر این اساس بیماران غیر اورژانسی را بستری نمی‌کنیم و فقط خدمات اورژانسی را در سایر بیماری‌ها ارائه می‌کنیم. در این حالت تخت‌ها را برای کرونا خالی می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر از ۲۰۰۴ بیمار بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۵۱۲ بیمار در بخش‌های ویژه بستری هستند، ۱۳۵۳ بیمار در بخش‌های عادی و ۱۳۹ نفر هم در اورژانس هستند. در عین حال اکنون در تمام سیستم سلامت و در همه ارگان‌ها اعم از تامین اجتماعی و ... بیمار بستری می‌شود. هرچه همه بیشتر بتوانند کمک کنند، به نفع مردم است.

شروط تعطیلی موثر در پیک پنجم
وی با اشاره به پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای برای کنترل پیک پنجم، گفت: اگر قرار باشد تعطیلی مانند دفعه قبلی باشد که فقط کارمندان دولت نیامدند، اما همه جا باز بود و نظارتی نبود، فایده‌ای ندارد. هرچند که قرنطینه و تعطیلی تبعات زیادی دارد و بر روی اقتصاد و کار و کاسبی مردم تبعات دارد و باید به فکر جبران آن بود، اما از طرفی هم با شرایطی که کرونا پیش می‌رود، به نظر می‌رسد که تعطیلی که همه جا را تعطیل کند، موثر خواهد بود. تعطیلی که بتواند بار انتقال ویروس را در جامعه کم کند، کمک کننده است. به طوری که هم راه‌ها و رستوران‌ها و پاساژها و... بسته شوند. به طوری که مقرراتی که در انتهای پیک چهارم ایجاد شد و از انتقال جلوگیری شد، باشد. نه اینکه مانند دو سه روزی که اخیرا تعطیل کردند و همه جا باز بود، در این صورت تعطیلی موثر نخواهد بود.

کادر درمان خسته اند
علامه با بیان اینکه با توجه به واکسیناسیون کادر درمان میزان ابتلا کمتر است، گفت: هرچند که ابتلای مجدد بعد از واکسن هم داریم، اما از شدت آن کاسته شده است، اما کادر درمان واقعا خسته هستند. فکر کنید که وقتی یک بیمارستان ما ۵۰ درصدش زیر بار کرونا است و در عین حال بیماران و بیماری‌های دیگری هم مانند سکته قلبی، سکته مغزی و ... هم وجود دارند و نمی‌توان به آنها خدمت نداد. بنابراین نصف بیمارستان زیر بار کروناست و نصف دیگرش برای بیماران اورژانسی دیگر است. هرچند که همواره داریم به تخت‌های کرونا اضافه می‌کنیم و شرایط سختی برای سیستم درمانی است. در عین حال برای بیماران کرونایی از همه کادر استفاده می‌کنیم. اینطور نیست که فقط رزیدنت‌ها یا متخصصین  داخلی و عفونی بیمار ببینند، بلکه اکنون همه اعم از جراح و ... دارند بیمار کرونا می‌بینند. ما از تمام ظرفیت هیات علمی و بیمارستان‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بیماری را جمع کنیم. یک حرکت جهادی است که همه دارند، کمک می‌کنند و خستگی را برای تمام سیستم ایجاد می‌کند.

علائم جدی کرونا
وی با بیان اینکه کرونای دلتا عمدتا علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و... دارد، گفت: مردم اگر علامت سرماخوردگی در خودشان دیدند، باید فکر کنند کروناست، مگر اینکه خلافش ثابت شود. البته اگر حال بدی ندارند، ابتدا به مراکز ۱۶ ساعته بهداشتی مراجعه کنند، مگر اینکه علائم جدی و نگران کننده داشته باشند. این علائم شامل تب بالا، تب طول کشیده، بی حالی شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه شدید و ... دارند یا افرادی که بیماری زمینه‌ای جدی دارند یا داروهای نقص ایمنی مصرف می‌کنند، حتما باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند. البته کسی که علائم سرماخوردگی هم دارند حتما به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا چک شوند و خدایی نکرده دیر نشود.
 

رئیس نهاد رهبری دانشگاه ها تاکید کرد: بعید می دانم تا مهر شاهد واکسیناسیون گسترده دانشجویان باشیم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رئیس دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با تاکید بر اینکه بعید می دانم تا مهر ماه شاهد واکسیناسیون گسترده دانشجویان باشیم، گفت: قولی که مسئولان داده اند این است که بخشی از آموزش های ما از سال جدید به شکل حضوری برگزار شود. حجت الاسلام مصطفی رستمی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه دفاتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها طی دوران کرونا تعطیل نبودند، اظهار کرد: فعالیت های دفاتر نهاد در دانشگاه ها به دلیل مجازی بودن آموزش سرعت بیشتری گرفت اما آنچه که مهم است، ماهیت این فعالیت هاست. چرا که در فضای حضوری دانشگاه ها شور، نشاط و هیجان علمی در دانشگاه ها ایجاد می شد که در تعطیلی دانشگاه ها این گونه نبود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با شیوع کرونا، فعالیت های آموزشی دانشجویان به بستر مجازی انتقال یافت لذا فرصت حضور در فعالیت های فرهنگی در کنار سایر فعالیت ها به دانشجویان داده نشد و پیوستی که در فضای حضوری بین مجموعه فعالیت های دانشجویی وجود داشت در فضای مجازی محیط ها از هم گسسته شد.به این ترتیب هر فضایی فعالیت خود را انجام می دادند و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در قالب دیگری فعالیت پیدا کردند و نوعی احساس رخوت در بین دانشجویان ایجاد شد. اگرچه در حوزه فعالیت های فرهنگی نیز ابتکارات زیادی اتفاق افتاد اما تا رسیدن به شکل مطلوب فاصله داریم.

رئیس دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه این نهاد در بحث تزریق واکسن به دانشجویان ورود نمی کند، خاطر نشان کرد: بنده خود نیز هنوز واکسن نزده ام و منتظر ابلاغ گروه سنی خود هستم اما قولی که به آموزش عالی داده شده این است که بخشی از آموزش حضوری مهر ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه ها آغاز شود. اما تصور من این است که بعید است در ترم اول سال جاری یعنی در مهر ۱۴۰۰ ما واکسیناسیون در حد بازگشایی دانشگاه ها داشته باشیم.

 
سه شنبه دوازده مرداد


رحمانی‌فضلی: تعطیل کردن به‌دلیل کرونا نیاز به برنامه‌ریزی دارد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
وزیر کشور درباره تصمیمات اتخاذ شده در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با موضوع تعطیلی دو هفته‌ای، گفت: بنا شد بررسی دقیق‌تری صورت گیرد و در روزهای آینده در ستاد همه مباحث مطرح شود و پس از آن تصمیم گیری کنیم. عبدالرضا رحمانی فضلی در پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که با موضوع تعطیلی دو هفته‌ای برگزار شده بود، اظهار کرد: همه دوستان در این جلسه بحث کردند و نظرات مختلفی مطرح شد همه این موارد نشان داد که درست است تعطیلات به عنوان یکی از راه‌های اقدام و اثرگذاری است اما انجام این کار نیازمند مقدمات، برنامه ریزی، اقناع سازی و همراه سازی مسؤولان و مردم است.

وی افزود: اگر به شکل هوشمندانه برنامه ریزی نشود، ممکن است با وجود متحمل شدن هزینه اقتصادی به اهداف مد نظر نرسیم. لذا بنا شد بررسی دقیق‌تری صورت گیرد و در روزهای آینده در ستاد همه مباحث مطرح شود و پس از آن تصمیم گیری کنیم. وزیر کشور ادامه داد: ظرف یک سال و نیم گذشته کادر درمان درگیر این موضوع بوده‌اند که باید از آنها قدردانی کنیم. باید در خصوص برنامه ریزی ها توجه بیشتری داشته باشیم؛ لذا مقرر شد شرایط جرایم و شرایط کنترلی را پیشنهاد دهیم که مؤثرتر باشد. نوع جرایم با نوع تخلفات هماهنگی ندارد و باید این جرایم به گونه‌ای پیگیری و اجرایی شود که تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد. در این راستا مقرر شد اصناف و نیروی انتظامی پیشنهاد خود را مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دارو تمهیدات لازم اندیشیده شده و جای نگرانی وجود ندارد، افزود: بحث واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌ها از مهمترین مسائل است. در حال حاضر واکسیناسیون به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسیده که مقرر شد با کمک همه دستگاه‌ها این مساله سرعت بگیرد و از هفته آینده احتمالاً تولید داخلی واکسن نیز به یک میلیون برسد. در کنار آن واردات نیز افزایش می‌یابد. رحمانی فضلی یاد آور شد: واکسیناسیون مانع ابتلاء نمی‌شود هرچند ابتلاء را سبک‌تر می‌کند اما اگر کسی بیماری زمینه‌ای داشته باشد و مبتلا باشد حتی اگر واکسن زده باشد امکان اینکه جانش را از دست بدهد، وجود دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: تلقی غلط روئین تن شدن با واکسن را کنار بگذاریم و همه کسانی که واکسن زده‌اند شرایط را عادی ندانند و پروتکل‌ها را رعایت کنند. در خصوص محرم کمیته امنیتی انتظامی تصمیمات بسیار خوبی گرفته‌اند. پروتکل‌های پیشنهادی وزارت بهداشت تصویب شده است به همه جوامع مذهبی و مساجد ابلاغ کردیم و سازمان تبلیغات متولی و مسئول رعایت این پروتکل‌ها است که عمدتاً در فضای باز و با تعداد کمتری است.
 

بازگشت دوباره مقررات سخت کرونایی در چین

 

در پی مشاهده دوباره ویروس کرونا در شهر ووهان چین(زادگاه کرونا) از تمام افرادی که قصد دارند به شهر های پکن، شنزن و شانگهای وارد شوند، آزمایش کرونا به عمل می آید.
 

افزایش نگرانی ها درباره کرونای لامبدا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حذف هفت آمینواسید در جهش واریانت لامبدا را چالشی بزرگ پیش روی تست های تشخیصی دانست و هشدار داد: لامبدا شرایط خطرناکی را برای کشورها به لحاظ شیوع کرونا رقم زده است. این واریانت خطرناک سرایت پذیری بیشتر، قدرت گریز از ایمنی و اثرگذاری واکسن ها را نشانه گرفته است/ ایسنا
 

فعال شدن نوبت‌دهی واکسن کرونا برای افراد دارای معلولیت با درجه شدید و خیلی شدید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
مرکز مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت: از همین لحظه در سامانه واکسیناسیون امکان ثبت‌نام و دریافتن آنی نوبت تزریق واکسن تمامی معلولان سراسر کشور با درجه شدید و خیلی شدید که کد ملی آنها از سوی سازمان بهزیستی به مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ارسال شده فراهم شده است. محل، روز و ساعت دریافت واکسن توسط خود افراد انتخاب می‌شود و نیازی به انتظار برای دریافت نوبت نیست./ایسنا
 

سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا برای خبرنگاران باز شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
خبرنگاران سراسر کشور که کد ملی آنها قبلا به مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ارسال شده است از هم‌اکنون می‌توانند از طریق سامانه salamat.gov.ir محل، روز و ساعت دریافت واکسن خود را انتخاب کنند. بیماران دیابت انسولینی نیز که قادر به ثبت‌نام در سامانه نوبت‌دهی واکسن نیستند می‌بایست ابتدا به یکی از ۱۰۰۰ مرکز درمانی دیابت نزدیک محل سکونت خود مراجعه و تشکیل پرونده دهند. فهرست این مراکز از سایت rda.behdasht.gov.ir قابل دریافت است.
 

آمار کرونا امروز در ایران (دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد.از دیروز تا امروز ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند. کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۱۱ نفر دیگر از هموطنان ما گرفت. بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا کشور در حال گسترش است و علاوه بر آن ۱۱۰ شهرستان نارنجی، ۲۸۵ شهرستان قرمز و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم.
 

سرپرست فرمانداری مهران: مسافران عراقی بدون گواهی سلامت بازگردانده می‌شوند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
سرپرست فرمانداری مهران از تشدید نظارت ها در راستای مقابله با ویروس کرونا در مرز بین المللی مهران خبر داد و گفت: طی یک ماه گذشته ۷۰ شهروند عراقی به دلیل عدم گواهی سلامت به کشور خود عودت داده شدند. مجید کاکی روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: در راستای پیشگیری از ویروس کرونا، شهروندان کشور عراق برای خروج از مرز مهران باید گواهی سلامت داشته باشند در غیر این صورت اجازه ورود به آنان به داخل کشور داده نمی‌شود.
وی افزود: همچنین در راستای مقابله با ویروس کرونا، پایش رانندگان و کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی نیز در راستای مقابله با ویروس کرونا در مرز رسمی مهران انجام می‌شود ضمن اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این مرز تشدید شده است.

سرپرست فرمانداری مهران با اشاره به وضعیت تزریق واکسن کرونا در این شهرستان تاکید کرد: تا کنون ۲ هزار و ۷۲۱ دز واکسن کرونا در این شهرستان مرزی تزریق شده که از این تعداد هزار و ۲۹۶ دز مربوط به گروه هدف افراد ۶۵ سال به بالا است. کاکی بیان کرد: طی روز گذشته، در مجموع ۱۲۹ دوز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده که از این تعداد ۱۰۲ دوز واکسن سینوفارم و ۲۷ دوز نیز واکسن کووبرکت است. وی ادامه داد: استقبال مردم شهر مهران از تزریق واکسن کرونا حدود ۵۰ درصد و روستاهای تابعه نیز بیشتر از ۶۰ درصد است. سرپرست فرمانداری مهران اضافه کرد: در راستای فرهنگ سازی روند تزریق واکسن کرونا به جامعه هدف بخشداران، مدیران ادارات و بانک های این شهرستان، فرمانداری را همراهی می کنند. شهرستان مرزی مهران از لحاظ رنگ بندی کرونایی در وضعیت قرمز قرار دارد. این شهرستان نزدیک به ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. /ایرنا
 

زالی: تهران همچنان روزهای سخت کرونایی را می‌گذراند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: استان تهران همچنان روزهای سخت و پرالتهاب کرونایی را می‌گذراند. به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه ایرنا، علیرضا زالی روز سه شنبه در حاشیه راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در درمانگاه هوانیروز واقع در اتوبان شهید بابایی اظهار داشت: امروز هفتمین هفته متوالی افزایش شاخص های ابتلای به کرونا را در تهران طی می کنیم که این موضوع نشان دهنده شدت و سهمگین بودن موج پنجم کرونا است. وی ادامه داد: تهران در موج چهارم که با سویه آلفا ویروس کرونا روبرو بود در هفته پنجم آمار مبتلایان کاهش یافت اما در این موج با گذشت هفت هفته هنوز هیچ کدام از شاخص ها کاهش نیافته است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران توضیح داد: اگر این روند ادامه یابد هفته آتی هم شاهد این وضعیت در تهران خواهیم بود، به عبارتی سیر فزاینده آمار بیماری کرونا را خواهیم داشت. زالی به تعداد بستری ها در تهران اشاره کرد و گفت: مجموع بیماران کرونایی بستری در استان تهران روز گذشته به ۹ هزار ۴۰۰ نفر رسید که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند. وی خاطرنشان کرد: روز گذشته حدود هزار و ۶۰۰ بیمار از بیمارستان های تهران ترخیص شدند، اما حدود ۲ هزار ورودی داشتیم که هنوز در این زمینه به تراز مثبت نرسیده ایم. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: روزانه بیش از ۲۰ هزار مراجعه کننده سرپایی در استان تهران وجود دارد.

روزانه ۴ هزار و ۲۰۰ بیمار هم از خدمات مراکز بستری موقت استفاده می کنند
زالی اضافه کرد: علاوه بر ۹ هزار و ۴۰۰ بستری در بیمارستان های استان تهران ، روزانه ۴ هزار و ۲۰۰ بیمار هم از مراکز بستری موقت استفاده می کنند. وی تعداد مراکز بستری موقت در تهران را ۱۰۲ مرکز اعلام کرد و گفت: بیماران از خدمات درمانی این مجموعه برای بهبودی خود استفاده می کنند و در صورت لزوم به صورت موقت بستری می شوند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تصریح کرد: اگر این تعداد به بار بیمارستانی اضافه می شد، حجم مراجعات بیماران به بیمارستان های استان تهران بسیار سنگین بود. زالی به کمبود منابع مالی دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و یادآور شد: این دانشگاه ها روزهای سخت اقتصادی را طی می کنندو امیدواریم دولت توجه ویژه ای به این موضوع کند. وی از مدافعان سلامت که در این روزهای سخت و طاقت فرسا مشغول ارایه خدمات به بیماران به خصوص کرونایی ها هستند ، تشکر ویژه کرد.در حال حاضر ۱۰۷ مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا شامل خودرویی و غیرخودرویی در تهران  فعال هستند.
 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور: پیگیر تخصیص بقیه سهمیه واکسن کرونای رانندگان تاکسی هستیم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: تزریق واکسن کرونا به رانندگان تاکسی در اکثر شهرها از دوم مرداد ماه آغاز شده اما هنوز به برخی شهرها سهمیه‌ای اختصاص نیافته و پیگیر تخصیص این سهمیه برای همه رانندگان هستیم تا این قشر در معرض خطر زودتر واکسینه شوند. مرتضی ضامنی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سهیمه واکسن به برخی شهرها تخصیص داده نشده بر این اساس از طریق وزارت بهداشت در حال پیگیری هستیم تا این مشکل حل شود و برای این شهرها نیز سهیمه اختصاص یابد. وی ادامه داد: از چند ماه قبل که قرار بود واکسن برای رانندگان تاکسی در اولویت قرار گیرد، نیاز به واکسن را به صورت تفکیک شهرها به وزارت بهداشت اعلام کردیم تا بر این اساس بارگذاری های لازم انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: امیدواریم که با پیگیری هایی که انجام شده و با برنامه ریزی صورت گرفته این مشکل حل شود،  این درحالی است که از چند ماه گذشته اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در زمینه تزریق واکسن برای رانندگان تاکسی اعلام آمادگی کرده بود. ضامنی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند درصد از رانندگان تاکسی واکسن کرونا دریافت کرده اند؟ گفت: در حال حاضر آمار دقیقی در این خصوص نداریم و در حال جمع آوری آمار هستیم.

وی اضافه کرد: این اقدام که منجر شد رانندگان تاکسی که از اقشار در معرض خطر و آسیب پذیر هستند در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند، اقدامی موثر و ضروری بود رفتند، شاید ناهماهنگی هایی در این خصوص باشد، اما با پیگیری های لازم در صدد رفع کاستی ها هستیم. ضامنی اضافه کرد: در فرآیند تزریق واکسن برای رانندگان تاکسی در کشور سعی شد که در محل سازمان های تاکسیرانی هر شهر اقدامات و بستر مناسب برای تزریق در نظر گرفته شود، تا از ازدحام جمعیت جلو گیری شود.

به گزارش ایرنا واکسیناسیون رانندگان تاکسی و رانندگان فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور براساس اولویت بدنی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در اولویت سوم قرار داشت و واکسیناسیون آن ها  از ۲ مردادماه جاری آغاز شد. هر راننده تاکسی که دارای پروانه فعالیت باشد مشمول دریافت واکسن کرونا خواهد بود و با احتساب راننده های کمکی حدود ۴۰۰ هزار راننده تاکسی مشمول دریافت واکسن کرونا خواهند بود ودرحال حاضر ۳۱۸ هزار تاکسی در کشور و بیش از ۷۶ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعال هستند که مسافران را جابه جا می کنند، تا کنون بیش از ۷۰۰راننده تاکسی به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده اند.
 

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| هفته‌های سختی پیش‌رو داریم/ خودنمایی کمبودها در پیک پنجم


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

افزایش قابل توجه تعداد بیماران و متوفیان کرونایی در یازدهمین روز از مرداد ۱۴۰۰ پرده از این واقعیت برداشت که تمام پیش‌بینی‌های کارشناسی درباره تابستان سخت سال‌جاری کم‌کم درحال به واقعیت پیوستن است. به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، اواسط تیرماه با تایید خبر ورود ویروس دلتا از مرزهای جنوب شرقی کشورمان بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که درصورت بی‌توجهی به روند فعالیت این نوع از ویروس جهش یافته کرونا کشور دوباره درگیر بحران می‌شود با این تفاوت که این بحران کاملا متفاوت و سهمگین‌تر از پیک‌های گذشته از ابتدای همه‌گیری است.

کارشناسان با اشاره به قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس دلتا یا همان ویروس هندی تاکید داشتند شکل‌گیری خوشه‌های کوچک همه‌گیری در مناطق مختلف و جمعیت سیال نکاتی هستند که به سرعت برای نظام بهداشت و درمان ایران دردسر ساز خواهد شد، سیستمی که تا آن زمان نزدیک به 16 ماه قهرمانانه مقابل ویروس منحوس با تمام توان ایستادگی کرده بود. به‌هرحال ویروس قاچاقی و بدون ویزا زیر سایه بی‌تدبیری مسئولان مربوطه خود را به کشور رساند و دو هفته نشد تا از منتهی علیه جنوب شرقی خود را به شمال غربی کشورمان رساند و با اجرای سیاست‌های نامناسب شرایط به تایید مقامات مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا سراسر ایران را آلود کرد؛ شهرها یکی پس از دیگری به سمت رنگ بحرانی تغییر رنگ دادند و تخت‌های بیمارستانی به سرعت پر شد.

تا جایی که این‌بار خود مقامات مسئول در وزارت بهداشت در این زمینه هشدار دادند که بحران در کمین است ولی اجرای سیاست‌های نیم‌بند و تعطیلی‌های غیر اصولی بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی باعث شد تا امروز به نقطه‌ای رسیده باشیم که بالاترین مقام وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید نگران از تاب‌آوری نظام بهداشت و درمان مقابل پیک پنجم باشد. اتفاقی که با درنظر گرفتن روند تغییر نمودارها و شاخص‌ها ظاهرا دور از انتظار نیست و هر لحظه باید منتظر زانو زدن کادر درمان در مقابل پنجمین پیک با ویروس دلتا باشیم چون هم اکنون وضعیت بیمارستان‌ها و کمبودهای مختلفی که در این زمینه ایجاد شده تاجایی نگران کننده شده که معاون وزیر بهداشت خبر از زنگ خطری نگران کننده داده است.

علیرضا زالی در این زمینه اظهار داشت:  پس از گذشت 7 هفته از خیز پنجم کرونا در تهران، همه‌ شاخص‌های کرونایی در تهران افزایشی است و  متاسفانه در 24 ساعت گذشته در تهران 120 نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند. زالی درباره اثرگذاری افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و ایجاد کمبودها نیز گفت: کمبود‌ها در زمینه‌های نیروی انسانی، تخت‌های بیمارستانی، منابع مالی و اعتبارات چالش جدی بیمارستان‌های تهران است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران افزود: هم اکنون 9391 بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که 2500 نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه است. در شبانه روز گذشته 2055 بیمار جدید بستری شدند که 230 مورد در بخش‌های ویژه بوده است. به گفته این مقام مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا درصورتی که روند با همین شرایط ادامه پیدا کند هفته‌های سخت‌تری درپیش است و باید آماده ثبت فوت روزانه حدود 600 نفر نیز باشیم چون موج پنجم با توجه به فعالیت ویروس دلتا کاملا متفاوت از آنچه تا کنون تجربه شده ؛ است.

کارشناسان بهداشت و درمان نیز با اشاره به سخنان معاون وزیر تاکید دارند: روند سیاست‌گذاری‌های انجام شده در بخش مدیریت کرونا طی هفته‌های اخیر به هیچ عنوان متناسب با شرایط نبوده به عنوان مثال روند انجام تست‌ها به‌جای افزایشی سیر نزولی داشته و آمارها نشان می‌دهند سطح همکاری در رعایت پروتکل‌ها هم از سوی هموطنان به کمترین میزان خود از ابتدای سال رسیده است.

البته به گفته کارشناسان تصمیم‌گیری‌های اجرای محدودیت‌ها هم نه تنها در این دوره منطقی نبوده بلکه برخی از آنها مثل تعطیلی‌های شش روزه اخیر که برای مدیریت پیک پنجم بوده نه تنها عاملی در مدیریت شرایط نشد بلکه خود اکنون به عنوان یکی از بحران‌آفرین‌ترین سیاست‌ها شناخته شده و از روز گذشته شاهد نتایج این سیاست غیرکارشناسی بوده‌ایم که احتمالا این روند تا دو هفته آینده ادامه دارد چون زنجیره‌ای که در آن دوره ایجاد شده در 8 روز آینده نتایجش ملموس خواهد شد.
 

آنچه شما باید قبل، حین و بعد از زدن واکسن کرونا بدانید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

ایمنی از راه واکسیناسیون کمک می‌کند در صورت مواجهه با ویروس کرونا، بدن فرد بتواند با ویروس مبارزه کند. به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال حاضر علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، با این کار همه ما کم‌کم به زندگی عادی و انجام فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها با افرادی که دوست‌شان داریم لذت می‌بریم، نزدیک‌تر می‌شویم. بسیاری از افراد هنوز منتظر واکسن هستند و واکسیناسیون برایشان دیرتر اتفاق خواهد افتاد، ولی همچنان سوالات زیادی درباره روند و نحوه واکسیناسیون و آنچه که در انتظارشان است، دارند.

پیش از مراجعه برای واکسیناسیون چه کارهایی انجام دهیم؟ تحقیق کنید: اطلاعات نادرست زیادی درباره واکسن‌ها در فضای مجازی وجود دارد، بنابراین مهم است که همیشه اطلاعات خود را از منابع قابل اطمینانی، چون یونیسف و سازمان بهداشت جهانی دریافت کنید. اگر سوالی درباره اینکه آیا باید واکسن بزنید یا خیر دارید، با دکتر خود صحبت کنید.

در حال حاضر، افرادی که مشکلات سلامتی زیر را دارند، نباید واکسن کرونا بزنند تا از بروز هرگونه عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود:
- اگر سابقه عکس‌العمل‌های آلرژیک شدید به هر یک از محتویات واکسن کرونا دارید. - اگر درحال حاضر بیمار هستید یا علائم کرونا دارید البته پس از بهبودی و تایید پزشک می‌توانید واکسینه شوید. با پزشک خود صحبت کنید: اگر تا به حال تجربه واکنش آلرژیک شدید به هر واکسنی را داشته‌اید، یا هرسوالی درباره دارو‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید دارید، قبل از گرفتن وقت واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید. از خود مراقبت کنید: شب قبل از واکسیناسیون، خوب بخوابید و به میزان کافی آب و مایعات بنوشید تا در روز واکسیناسیون حال خوبی داشته باشید.

زمان تزریق واکسن
در مراکز واکسیناسیون نکات ایمنی مانند رعایت فاصله فیزیکی هنگام انتظار و پوشیدن ماسک را حتماً رعایت کنید.
ارتباط برقرار کنید: اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، مثلاً باردار هستید یا مشکل/نقص سیستم ایمنی دارید، به مسئولان بهداشت اطلاع دهید.
سوابق خود را نگهدارید: شما باید کارت واکسیناسیون دریافت کنید که در آن نوع واکسن کرونایی که به شما تزریق شده، تاریخ و محل واکسیناسیون در آن درج شود. این کارت را حتماً برای استفاده احتمالی در آینده نگهدارید.

پس از واکسینه شدن
برای کنترل شدن بمانید: ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی باید حدود ۱۵ دقیقه پس از تزریق واکسن، شما را کنترل کند تا مطمئن شود که هیچ واکنش فوری نداشته باشید. قابل ذکر است که واکنش شدید بسیار نادر است. آماده عوارض جانبی باشید: واکسن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بدون خطر ابتلا به بیماری، برای شما مصونیت ایجاد کنند. درعین حال که ایجاد مصونیت بدون عوارض جانبی طبیعی است، ولی داشتن علائم خفیف تا ملایم که خودبه‌خود در عرض چند روز برطرف می‌شوند، نیز امری عادی است.

برخی علائم خفیف تا ملایم که شما ممکن است بعد از واکسینه شدن تجربه کنید عبارتند از:
- درد بازو در محل تزریق واکسن
- تب خفیف
- خستگی
- سردرد
- درد‌های عضلانی یا مفصلی
- لرز
 بیرون روی و اسهال
اگر علائم بیشتر از چند روز ادامه پیدا کرد یا واکنش شدیدتری تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. صبور باشید: ایجاد مصونیت طول می‌کشد. شما دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن به عنوان شخصی کاملاً واکسینه شده درنظر گرفته خواهید شد. دیگران و خودتان را ایمن نگه دارید: درحالی که همه این واکسن‌ها کارآیی بالایی در حفاظت افراد دربرابر انواع جدی بیماری کرونا دارند، هنوز هم در حال آموختن هستیم که آیا فرد واکسینه شده، بدون هیچ علائمی، می‌تواند همچنان ناقل ویروس باشد یا خیر؛ بنابراین ادامه دادن به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی جهت حفاظت از خودتان و دیگران حائز اهمیت است، از جمله عدم حضور در مکان‌های شلوغ، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی دست‌ها و زدن ماسک.
 

ورود ویروس کرونا به DNA بیماران صحت ندارد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
محققان دانشگاه کوئینزلند با انجام مطالعاتی ادعا‌های مبنی بر ورود ویروس کرونا به DNA فرد مبتلا را رد کردند. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان دانشگاه کوئینزلند در مطالعه‌ اخیر خود ادعاهایی را مبنی بر اینکه ویروس کرونا می‌تواند وارد DNA شود، رد کردند. به گفته محققان این  دانشگاه، این ادعا‌ها افراد را ترسانده و باعث امتناع آن‌ها از دریافت واکسن می‌شود.  پروفسور جف فاکنر می‌گوید تحقیقات تیمش که در Cell Reports منتشر شده است نشان می‌دهد هیچ مدرکی مبنی بر ورود کووید-۱۹ یا واکسن‌های کرونا به DNA وجود ندارد. 

پروفسور فاکنر این تحقیقات را برای ارزیابی یافته‌های گسترده‌ای که اکنون در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، انجام داد و نشان داد آزمایش‌های مثبت کرونا مدت‌ها پس از بهبود، به دلیل گنجانیده شدن ویروس در DNA است. پروفسور فاکنر گفت: ما ادعا‌های آن‌ها را مبنی بر اینکه سلول‌های انسانی کووید- RNA ۱۹ را به DNA تبدیل کرده و باعث جهش دائمی شده است، بررسی کرده و توالی DNA را انجام دادیم و هیچ مدرکی از وجود کووید- ۱۹ در DNA پیدا نکردیم. از نظر بهداشت عمومی ما می‌گوییم که هیچ نگرانی وجود ندارد که ویروس یا واکسن‌ها در DNA انسان گنجانده شود.

پروفسور فاکنر یک زیست شناس محاسباتی و مولکولی با تخصص در ژنومیک و عناصر قابل جابجایی است به این معنی که تیم او تغییرات DNA را مطالعه می‌کند تا نحوه تاثیر آن‌ها بر زیست شناسی انسان را تعیین کند. دانشیار واترسون نیز گفت: این تحقیق تایید کرد هیچ فعالیت ویروسی غیرمعمولی وجود ندارد و رفتار کووید-۱۹ مطابق با آنچه از یک ویروس کرونا انتظار می‌رفت، است.

وضع تهران فوق قرمز است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

معاون اجرایی بیمارستان فیروزآبادی شهرری: ورودی بیمارستان به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده است. یک لاین را برای تزریق رمدسیور سرپایی ایجاد کردیم که اوایل با روزی ۲۵ الی ۵۰ نفر مراجعه داشتیم، اما روزهای اخیر صبح تا ظهر ۲۵۰ نفر سرپایی فقط برای رمدسیور داشتیم. بیمارستان فیروزآبادی برای جنوب تهران است اما از نیاوران، تجریش و سعادت آباد هم مراجعه داریم. قبلا به ۵۰ نفر خدمت می‌دادیم اما الان به ۲۵۰ الی ۵۰۰ نفر خدمت می‌دهیم/ ایلنا
 

ورود محموله سرم تزریقی؛‌ به‌زودی/ جزئیات ثبت‌نام دیابتی‌ها برای تزریق واکسن کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو: ظرف ۴۸ ساعت گذشته با دستور وزیر بهداشت دستور خرید فوریتی سرم تزریقی از کشور ثالث صادر شده که به‌زودی و در اسرع وقت وارد زنجیره توزیع خواهد شد. بیماران زمینه‌ای با اولویت بیماران دیابتی و بیماران دیابتی هم با اولویت بیماران دریافت‌کننده انسولین اعم از قلمی و ویال که تشکیل پرونده داده و در سامانه وزارت بهداشت ثبت هستند،  از شب ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ثبت‌نام‌شان در سامانه Salamat.gov.ir آغاز شده و می‌توانند ثبت‌نام کنند تا نوبت‌دهی برایشان انجام شود./ایسنا
 
دوشنبه یازدهم مرداد

 

کشف 40 جهش از کووید 19 در بدن یک زن روس


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
محققان 40 جهش مختلف از کووید 19 را در بدن زنی که 11 ماه این بیماری را دارد، پیدا کردند. محققان موسسه علم و فناوری Skolkovo در مسکو، ویروس از این زن به عنوان سالن بدن سازی برای تناسب اندام استفاده کرده است. ویروس با فرار از T-Cells که بخش دوم سیستم ایمنی است، تکامل یافته است./توئیت پرس

تعداد واکسن زده ها در کشور از 10 میلیون عبور کرد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو: هم اکنون ١٠ میلیون و ٣٠٠ هزار دُز اول واکسن کرونا و حدود ٣ میلیون دُز دوم واکسن به گروه های هدف تزریق شده است. سرعت واکسیناسیون در کشور به ۴٠٠ هزر دُز در روز رسیده است./جماران

آمار کرونا امروز در ایران (دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰) + وضعیت شهرهای کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

آمار تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شد.از دیروز تا امروز ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند. کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۱۱ نفر دیگر از هموطنان ما گرفت. بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا کشور در حال گسترش است و علاوه بر آن ۱۱۰ شهرستان نارنجی، ۲۸۵ شهرستان قرمز و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم.


شرایط برگزاری عزاداری ماه محرم اعلام شد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا گفت: مراسم ایام ماه محرم به شرط استفاده صد در صدی از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار واکسیناسیون و با اولویت استفاده از مکان‌های باز و دارای تهویه مناسب هوا برگزار می‌شود. حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا در جلسه امروز این کمیته با تاکید بر اینکه وضعیت بیماری در کشور، شرایط مناسبی ندارد؛ گفت: در شرایط کنونی افزایش حداکثری رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار سرعت در امر واکسیناسیون می‌تواند زمینه را برای کنترل و مهار بیماری فراهم سازد.

بررسی نحوه برگزاری مراسم ایام ماه محرم از دستور کارهای مهم جلسه امروز بود که ضمن تأکید بر نقش مؤثر سازمان تبلیغات اسلامی، مقرر شد: مراسم به شرط رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و به طور مشخص استفاده صد درصدی از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با اولویت استفاده از مکان‌های باز و دارای تهویه هوا برگزار شود. ذوالفقاری با بیان اینکه تجربه خوبی در سال گذشته در برگزاری مراسم ماه محرم داشته‌ایم، تصریح کرد: باید این تجربه موفق امسال هم با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی تکرار شود.

وی در ادامه گفت: امسال هم مثل سال گذشته ایستگاههای صلواتی دایر نخواهد شد و در عوض موکب‌های سلامت برای پخش ماسک مورد توجه قرار می‌گیرد. رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مراسم دسته روی در ایام محرم اشاره کرد و گفت: این مراسم نباید به محلی برای تجمع عزاداران تبدیل شود و باید صرفاً به صورت محلی و محدود با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود. موضوع عدم تشکیل مراسم خانگی در ایام محرم از دیگر تأکیدات امروز جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا بود و ذوالفقاری در این خصوص اظهار کرد: به تجربه دیده شده که مراسم خانگی با توجه به فضا و مکان سر بسته عامل شیوع و انتقال بیماری است و برای همین این درخواست را از مردم عزیز کشورمان داریم که تحت هیچ شرایطی مراسم عزاداری در خانه‌هایشان برگزار نکنند.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه متولی اعلام و تحقق سیاست‌های کرونایی در ایام ماه محرم، سازمان تبلیغات اسلامی است؛ گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با کارهای فرهنگی و رسانه‌ای نسبت به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام جدی تری داشته باشد. افزایش بیماران کرونایی طی هفته‌های اخیر از دیگر محورهای مورد اشاره در جلسه امروز بود و در این خصوص رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا خاطر نشان کرد: طبق آخرین گزارش‌ها قرار است در هفته‌های پیش رو ۱۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود و امید می‌رود با این میزان واردات در کنار تولیدات داخلی، روند انجام واکسیناسیون سراسری سرعت بیشتری به خود گیرد.

ذوالفقاری همچنین افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت، سویه هندی بیماری کرونا قدرت تسری و مرگ بسیار بالایی دارد و با توجه به سرعت بالای ابتلای این بیماری، ضروت تشدید محدودیت‌های بهداشتی و اتخاذ تدابیر ویژه احساس می‌شود که در این زمینه پیشنهادات مورد نظر کمیته به ستاد ملی مدیریت کرونا ارائه شده است. وی در پایان خاطر نشان کرد: تجربه یک و نیم ساله بیماری کرونا نشان داده که مؤثرترین گزینه در مهار این بیماری، رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی با دو مکانیسم استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در کنار واکسیناسیون است و امید می‌رود با افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار سرعت در روند واکسیناسیون، وضعیت عمومی بیماری در کشور کنترل و مهار شود.


آمار کرونا در جهان تا ۱۱ مرداد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، تا صبح دوشنبه (۱۱ مرداد) به بیش از ۱۹۹ میلیون و ۲۲ هزار نفر رسید و تعداد قربانیان این ویروس نیز از چهار میلیون و ۲۴۰ هزار نفر فراتر رفت. در حال حاضر آمریکا با بیش از ۳۵ میلیون و ۷۶۸ هزار مبتلا، از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول قرار دارد و کشورهای هند، برزیل و روسیه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ هم‌اکنون در رده دوازدهم قرار دارد. در این اینفوگرافیک، آمار ۱۵ کشور اول جهان از نظر تعداد مبتلایان و تازه‌ترین آمار کلی جهان درمورد ویروس کرونا را مشاهده می‌کنید.


واکسیناسیون افراد بالای 50 سال آمار فوتی ها را 95 درصد کاهش می‌دهد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
عضو کمیته ملی واکسن کرونا با اشاره واردات 30 میلیون دوز واکسن به کشور گفت: با ورود این واکسن ها به کشور، تمامی افراد بالای 50 سال واکسینه می شوند و این به معنای آن است که مرگ و میر تا 95 درصد کاهش خواهد یافت. مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن کرونا در برنامه سعادت آباد رادیو تهران روز شنبه 9 مرداد با اشاره به آخرین جلسه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران اظهار داشت: وضعیت تهران مناسب نیست. در عین حال که بسیاری از بیماران به صورت سرپایی مداوا می شوند اما تخت ها در حداکثر ظرفیت کاری هستند. هنوز نمی‌توانیم بگوییم به قله موج پنجم رسیده ایم که روند نزولی آغاز شود و نه می توانیم بگوییم این موج هفته آینده به پایان می رسد. کارشناسان هم تحلیل دقیقی نسبت به آینده موج پنجم ندارند. وضعیت موج پنجم بسیار پیچیده است.اگر موج پنجم در تهران بر اساس الگوی سیستان و بلوچستان پیش برود باید تا هفته آینده خاتمه یابد اما اگر مدل خاص خود را داشته باشد باید ببینیم وضعیت چگونه پیش می رود.

وی در پاسخ به اینکه آیا زمانی برای رسیدن به قله موج پنجم پیش بینی شده یا خیر؟ گفت: حدس درباره روند پیک موج پنجم بر اساس تحلیل دامنه پیک‌های قبلی و تعداد ورودی بیمار صورت می‌گیرد. وقتی ورودی کم می‌شود منحنی به زودی به سمت نزول می‌رود. بر اساس بیماران ورودی می‌توان تعداد بستری‌ها و بر مبنای تعداد بستری‌ها می‌توان تعداد فوتی‌ها را تخمین زد. قانعی در پاسخ به اینکه آیا ویروس دلتا، ویروس غالب در کشور است؟ خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است ویروس دلتا در ایران در حال گردش است. دلتا چسبنده تر است و بیماری زایی و انتقال بیشتری هم دارد و به تبع آن هرچه بیماران بستری و آی سی یویی بیشتر شود تعداد فوتی ها هم بیشتر خواهد شد.

عضو کمیته ملی واکسن کرونا درخصوص واکسن های تولید داخل گفت: در حال حاضر هفت واکسن برای تولید داخل داریم که هنوز به مرحله بالینی نرسیده اند. دو واکسن تایید شده داریم و سه واکسن در فاز 2 قرار دارند که سیناژن و رازی طی روزهای آتی وارد فاز 3 می شوند و بدین ترتیب ما می توانیم اواخر مهرماه 5 واکسن داخلی داشته باشیم. تا انتهای سال 2021 میلادی 11 میلیارد و 500 میلیون دوز واکسن تولید می‌شود که 75 درصد آن را چند کشور خریداری کرده اند. پیش بینی ما این است که می توانیم تا 30 میلیون دوز واکسن دیگر به کشور وارد کنیم و این رقم به معنای آن است که می توانیم تمامی هموطنان بالای 50 سال را واکسینه کنیم و نتیجه آن کاهش 95 درصدی مرگ و میر است  5 درصد مرگ و میر خواهیم داشت. وی تاکید کرد: در زمستان، تولید داخلی به حدی می رسد که اگر روزی یک میلیون دوز واکسن هم تزریق کنیم واکسن داخلی پاسخگو خواهد بود و در آن زمان است که دیگر نگرانی نخواهیم داشت. پیش بینی می شود تا اواخر سال جاری بتوانیم به طور قابل ملاحظه ای تعداد بستری ها و تعداد فوتی ها را کاهش دهیم. /فارس
 

آغاز طرح واکسیناسیون سراسری کارکنان ناجا از امروز

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

سردار محمد شرفی در مراسم آغاز واکسیناسیون سراسری کارکنان ناجا اظهار داشت: از همان روزهای آغازین شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور همکاران من در نیروی انتظامی وارد میدان شدند که جا دارد از تلاش های مجاهدانه و ایثارگرانه تمامی همکارانم در سراسر کشور تشکر و قدردانی کنم. وی با بیان اینکه در این شرایط حساس کار در نیروی انتظامی تعطیل نشد، تصریح کرد: نیروی انتظامی با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای خدمت رسانی به مردم در آن شرایط بحرانی با اراده بالا، انگیزه الهی، ایثار و جانفشانی و مجاهدت پای کار بوده و هستند. جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا با بیان اینکه در این شرایط بحرانی عده ای سودجو بسیاری از اقلام مورد نیاز همچون تجهیزات پزشکی، ماسک و... را احتکار می‌کردند گفت: نیروی انتظامی نیز در برخورد با این افراد قاطعانه ورود پیدا کرد.

سردار شرفی گفت: نیروی انتظامی در اجرای تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ( برخورد با محتکران و گرانفروشان، کنترل و محدودیت ترددهای درون شهری و برون شهری و همچنین کنترل فضای مجازی خوش درخشید که جا دارد از تلاش های تمامی همکارانم در سراسر کشور تشکر و قدردانی کنم. وی تاکید کرد: در حوزه بهداشت و درمان؛ پذیرش بیماران مبتلا به کرونا نیروی انتظامی بحمداله بهترین عملکرد را داشت، چه بسا بسیاری از کارکنان نیروی انتظامی نیز در این مسیر جان خود را از دست دادند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند که باید از این عزیزان به عنوان نماد فداکاری یاد کرد. سردار شرفی ضمن قدردانی از زحمات معاونت بهداد ناجا تصریح کرد: 9 بیمارستان و 34 کلینیک نیروی انتظامی در سراسر کشور با آمادگی کامل پذیرای بیماران مبتلا به کرونا و آماده خدمت رسانی به آنها بوده و هستند.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا با تاکید براینکه شاخص و کیفیت درمان در نیروی انتظامی در حد بسیار بالا و مطلوبی قراردارد، گفت: در این خصوص در ناجا قرارگاه امام رضا (ع) تشکیل شد که انصافا این قرارگاه نیز با برنامه ریزی های اصولی و دقیق در این حوزه عملکرد مطلوبی داشت. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با پیگیری ها و نظارت های مستمر رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه الزام به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ... به عنوان یک اصل در ناجا نهادینه شده است، به طوری که تلاش های بسیاری شده تا ضمن حفظ سلامت کارکنان در ماموریت های ناجا خللی ایجاد نشود. 

سردار شرفی گفت: امروز به  لطف پروردگار متعال و تلاش شبانه روزی و بی شائبه تمامی همکاران، واکسیناسیون سراسری کارکنان پلیس ( دریافت  341 هزار دوز واکسن) آغاز شده است؛ با توجه به اینکه پیش از این نیز 40 هزار نفر از کارکنان ناجا واکسینه شده بودند انتظار است در این مرحله تمامی کارکنان تا پایان مردادماه واکسینه شوند که این موضوع در نوع خود دارای اهمیت بوده و با توجه به تعداد بالای واکسن دریافتی، نشانه پیشتاز بودن ناجا در خصوص تزریق واکسن کرونا به کارکنان خدوم خود است.


افزایش سرعت واکسیناسیون، روزنه امید غلبه بر کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
اکنون بیش از ۱۲ میلیون دز واکسن کرونا در کشور به کادر درمان، سالمندان، بیماران خاص و مشاغل پرخطر تزریق شده و با توجه به همه گیری ۲۹ استان از لحاظ شیوع دلتا کرونا، سرعت واکسیناسیون می‌تواند امید بخشی برای پیشگیری از افزایش مرگ ومیر باشد. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، جدیدترین نقشه کرونایی ایران نشان می دهد ۲۸۵ شهرستان قرمز (خیلی پرخطر)، ۱۱۰ شهرستان نارنجی (پر خطر) و ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارد و هیچ شهری در شرایط آبی (کم خطر) نیست. این در حالیست که روز گذشته (یکشنبه) رکود جدید مرگ در خیز پنجم کرونا با ۳۶۶ نفر در یک روز شکسته شد و مجموع قربانیان ویروس کرونا امروز(دوشنبه) از مرز ۹۱ هزار نفر عبور خواهد کرد.

به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، طی هفته آینده کشور درگیر موج سهمگین تری از دلتا کرونا می شود و  رعایت پروتکل های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و روند شیوع بیماری رو به بالا است، این ویروس  قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و پروتکل های بهداشتی خوب رعایت نمی شود، رستوران ها از مکان های پرخطر برای ابتلا به این بیماری بوده و متاسفانه مردم زیادی به رستوران می روند که این یک هشدار جدی است. وی می گوید: تا پایان امسال قطعا حدود ۵۹ میلیون نفر جمعیت هدف را با کمک واکسن های داخلی و وارداتی، واکسینه می کنیم و اگر کشوری ۱۰۰ درصد جمعیت خودش را واکسینه کند نمی تواند دستور عدم استفاده از ماسک را بدهد. زمانی می توانیم از ماسک استفاده نکنیم که پاندمی بیماری کرونا در دنیا مهار شود.

اکنون باید میزان قابل قبولی از واکسیناسیون در دنیا رخ دهد تا بتوانیم به پایان پاندمی کرونا امیدوار باشیم. کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی داشتند، ذوق زده شدند و عجله کردند و به سمت عدم استفاده از ماسک رفتند، دوباره به همان وضعیت قبلی برگشتند. تا زمانی که زنجیره انتقال بیماری قطع نشده از سایر کشورهایی که پوشش واکسن پایینی دارند ممکن است ویروس های جهش یافته وارد کشورهای دیگر شود و چون در قبال جهش های جدید، واکسیناسیون انجام نشده، کشورها دوباره با مشکل روبرو می شوند. بعد از تزریق واکسن کووید۱۹، احتمال ابتلا به این بیماری باز هم وجود دارد اما افراد واکسینه، کمتر بستری می شوند و جان خودشان را از دست نمی دهند. تا پایان سال، قطعا واکسیناسیون گروه های هدف را انجام می دهیم. مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا نیز نشان می دهد: واکسیناسیون می تواند مصونیت قابل ملاحظه ای را در برابر ویروس دلتا کرونا نشان دهد.

دکتر علیجان تبرائی‌ رئیس انجمن ویروس شناسی ایران نیز معتقد است، این ویروس هنوز ناشناخته و داروی خاصی ندارد و قدرت انتشار سویه جدید ویروس که اکنون درگیر آن هستیم از سویه اولیه آن، ۱۰۰ برابر و قدرت تکثیرشوندگی آن، هزار برابر بیشتر است. وی ادامه می دهد: همه واکسن‌ها خوب هستند و از مرگ و میر، جلوگیری و شدت بیماری را کم می‌کنند و در این پیک جدید شاهدیم که آنها که واکسینه شدند، مصونیت بیشتری دارند، مردم هر واکسنی که در دسترس بود، حتما بزنند تا در برابر سویه های جدید کرونا از مرگ و میر در مصونیت باشند. مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست نیز در این زمینه می گوید: واکسیناسیون در پیشگیری از مرگ و میر و ابتلا به فرم های شدید بیماری که منجر به بستری می شود تقریبا تا ۹۹ درصد موثر بوده، البته قدرت محافظت واکسن از ابتلا به بیماری اعم از بیماری کم علامت یا بیماری هایی که علامت ندارند چیزی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

وی ادامه می دهد: همچنین افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده اند، در صورت ابتلا، عمدتا اشکال خفیف و یا بدون علامت مبتلا می شوند و عموما نیاز به بستری نخواهند داشت و این روزها عادی انگاری را در برخی اماکن عمومی می بینیم و نسبت افرادی که از ماسک استفاده می کنند کم شده و حضور افراد در اماکن بسته بیشتر شده و انگار مردم بیماری را فراموش کرده اند. یونسیان تصریح می کند: شیوع بیماری و موج های بعدی تا زمانی که درصد زیادی از جمعیت یا با واکسن یا با ابتلا طی موج های مکرر مصون شوند، ادامه دارد و  امیدوارم نسبت قابل ملاحظه ای را بتوانیم واکسینه کنیم و موج های پیش رو خیلی شدید نباشد و در جمعیتی باشد (جمعیت جوان) که مرگ و میر و بستری کمتری اتفاق بیفتد.

وی در خصوص تاثیر جهش ها بر میزان اثرگذاری واکسن ها اظهار می دارد: هر چه انتقال بیماری بیشتر اتفاق بیفتد و در واکسن زدن تعلل بیشتری کنیم، احتمال جهش بیشتر می شود و طبیعتا هر چه جهش بیشتری رخ دهد احتمال اینکه نسبت به واکسن مقاومت ایجاد شود، زیاد است و البته دانشمندان برای مقابله با این مساله از راه حل هایی چون «دزهای یادآور» استفاده می کنند تا سویه های جدید را پوشش دهند. آنچه مسلم است سرعت در امر واکسیناسیون باعث می شود روند مرگ و میر و ابتلا به دلتا کرونا کمتر و در عین حال سرعت چرخش و جهش ویروس نیز کاهش یابد، بنابراین تثبیت شرایط و کنترل وضعیت کمک می‌کند که واکسن‌ها برای زمان طولانی‌تری قابل استفاده باشند و کارایی خود برای ایجاد مصونیت را نیز حفظ کنند. /ایرنا
 

شمار مبتلایان جهانی کرونا به بیش از ۱۹۹ میلیون نفر رسید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
گزارش‌ مراکز رسمی نشان می‌دهد، شمار مبتلایان جهانی ویروس کرونا تا بامداد دوشنبه به ۱۹۹ میلیون و هفت هزار نفر رسیده است. به گزارش ایرنا از مرکز وب سایت آماری ورلد میترز (worldometers) که آخرین آمار مبتلایان به همه‌گیری کرونا را به صورت لحظه‌ای گزارش می‌کند، شمار مرگ و میر جهانی کرونا به ۴ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۳۱۲ نفر رسیده است. براساس این گزارش، در اندونزی که در یک ماه گذشته شاهد افزایش تلفات کرونا بوده است، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ هزار و ۷۳۸ نفر به کووید ۱۹مبتلا  شده و یک هزار و ۶۰۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

آخرین آمار نشان می‌هد، شمار مبتلایان به این بیماری در اندونزی به ۳ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۳۹۶ نفر و مرگ و میر ناشی از آن نیز به ۹۵ هزار و ۷۲۳ نفر رسیده است. همچنین شمار بهبود یافتگان کووید ۱۹ در اندونزی ۲ میلیون و ۸۰۹ هزار نفر گزارش شده است. در کنار اندونزی، روسیه و برزیل دیگر کشورهای حوزه اروپا و امریکای لاتین هستند که شاهد افزایش مبتلایان کرونا در هفته های اخیر هستند، بطوریکه تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸۹ نفر در روسیه و ۴۴۹ نفر در برزیل به علت ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. براساس آمارهای ارائه شده توسط وب سایت ورلد میترز، پس از آمریکا، هند، برزیل، روسیه، فرانسه و انگلیس به ترتیب دارای بیشترین مورد ابتلا به بیماری کرونا در جهان هستند.
 

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری: سویه دلتا ویروس کرونا بسیار مسری است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مهمترین ویژگی ویروس دلتا مسری بودن زیاد آن است؛‌ از این رو مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند. داود یادگاری نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: این ویروس بیش از ۶۰ درصد از ویروس انگلیسی و ۲۲۰ درصد نسبت به سوش ویروس ووهان چین مسری تر یا به عبارتی آلوده کننده تر است.

وی اظهار داشت: در هر ترشحات تنفسی افراد مبتلا میزان ویروس هزار برابر بیشتر است که این موضوع نشان می دهد دلتا فوق العاده مسری است. این متخصص عفونی ادامه داد: همه این موارد نشان می دهد که دلتا با کسی شوخی ندارد و باید آن را جدی گرفت و پروتکل های بهداشتی را به دقت رعایت کرد. وی تصریح کرد: دلتا در اکثر کشورهای دنیا، ویروس غالب است و در کشور ما هم این ویروس شایعترین علل ابتلا به بیماری کرونا است. این متخصص عفونی افزود: این ویروس سریع انتقال پیدا می کند و تجربیات عینی نشان می دهد در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده به این ویروس، بقیه هم به احتمال فراوان مبتلا می شوند، به عبارتی تا مشخص شود فرد مبتلا است و خود را قرنطینه کند، ویروس به سایر اعضای خانواده منتقل خواهد شد.

دورهمی ممنوع
وی اظهار داشت: دورهمی ها و مهمانی های خانوادگی سبب انتشار سریع این ویروس می شود و در این شرایط نباید در دورهمی های خانوادگی حضور یابیم. یادگاری نیا گفت: جوانان و حتی کودکان هم به این سوش مبتلا می شوند، اما خوشبختانه تاکنون عوارض شدید در کودکان گزارش نشده است. رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: حتی جوانان سالم که هیچ بیماری زمینه ای هم ندارند، سر از بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها در می آورند. یادگاری نیا با بیان اینکه سرعت انتقال این ویروس سبب افزایش سرعت انتشار و شدت بیماری می شود، ادامه داد: تجربه ثابت کرده در برخی از افراد مبتلا به سوش دلتا، گرفتاری ریوی به مراتب شدیدتر است. وی خاطرنشان کرد: این سویه هم میزان بستری افراد در بیمارستان و هم سرعت انتقال بیماری را از سویه های دیگر را بالاتر برده است؛ پس بیشتر مراقب باشیم.

واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین روش پیشگیرانه کرونا
وی با تاکید براینکه در حال حاضر واکسینه شدن و رعایت پروتکل های بهداشتی، بهترین روش پیشگیرانه است،  ادامه داد: البته افرادی که واکسینه شده اند، نباید تصور کنند ایمنی ۱۰۰ درصد در برابر این بیماری دارند. یادگاری نیا گفت: مشاهده شده افراد واکسینه شده هم باز هم در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند. وی بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها و حضور نیافتن در تجمعات باید کماکان رعایت شود. رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: فرد مبتلا باید خود را در خانه قرنطینه کند و به هیچ وجه در اجتماعات حضور پیدا نکند، اما متاسفانه برخی از هموطنان پروتکل های بهداشتی را جدی نمی گیرند. یادگاری نیا یادآور شد: اکنون که در فصل گرم تابستان قرار داریم، حداقل گاهی اوقات درب و پنجره های محل زندگی و کسب و کار باز کنید تا هوا جریان پیدا کند.
 

در مطالعه‌ای در بیمارستان بقیه‌الله بررسی شد؛ بیشتر فوت‌شدگان کرونایی چه افرادی بودند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
نتایج یک بررسی روی فوت‌شدگان کووید-۱۹ بیمارستان بقیه‌الله در بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ نشان داد که حدود دوسوم فوت‌شدگان مردان مسن و دارای حداقل یک بیماری‌ زمینه‌ای بودند. به گزارش ایسنا، بیماری کووید-۱۹ بر اساس شدت بیماری به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شود که پروتکل‌های درمانی برای هر دسته متفاوت است.

در بیماری کووید-۱۹ خفیف، علائم بالینی اندک و بدون درگیر در رادیولوژی ریه است. بیماری متوسط با علائم بالینی شدیدتر و درگیری ریه در تصویربرداری است. بیماری شدید نیز با معیارهایی بر اساس تعداد تنفس در حالت استراحت بیشتر و مساوی ۳۰ عدد در دقیقه، درصد اشباع خون در پالس اکسیمتر کمتر یا مساوی ۹۳ درصد در حالت استراحت و یا فشار اکسیژن خون کم‌تر از ۳۰۰ میلی‌لیتر جیوه، تشخیص داده می‌شود. وضعیت بحرانی نیز در صورت نارسایی تنفسی، شوک و یا نیاز به تهویه مکانیکی تعریف می‌شود که بیمار باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شود.

در سراسر دنیا تحقیقات مختلفی درباره چگونگی مهار این بیماری در حال انجام است. یکی از این مطالعات، بررسی نحوه پذیرش بیماران در بیمارستان، علائم آن‌ها در بد ورود، نوع درمان‌ها و میزان تاثیر و عوارض ناخواسته و حتی مرگ‌ومیر این بیماران است. با توجه به همین موضوع؛ پژوهشگران به بررسی پرونده‌ها و مستندات موجود، علائم بالینی و خصوصیات بیماران کووید-۱۹ که از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ در بیمارستان بقیه‌الله فوت کرده‌اند، پرداختند. بر اساس معیارهای بین‌المللی ICD-10، مرگی ناشی از کووید-۱۹ محتمل یا قطعی تلقی می‌شود که در دوره مرتبط با علائم بیماری رخ داده باشد و یا شواهد سایر علل منجر به مرگ قابل توجیه نباشد. نکته حائز اهمیت دیگر در این تعریف آن است که نباید دوره بهبودی کامل پس از کرونا بین بروز بیماری تا زمان وقوع مرگ، وجود داشته باشد.

در این مطالعه اطلاعات جمعیت‌شناختی افراد شامل سن، جنس، زمان بستری و فوت، سابقه بستری اخیر، سابقه تماس با فرد آلوده و بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین علائم بدو ورود بیمار شامل علائم تنفسی و گوارشی، بدن درد، تب، لرز و ... و علائم حیاتی و آزمایشگاهی بیمار و یافته‌های سی‌تی‌اسکن، مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که دارای نقص ثبت داده‌های آزمایشگاهی و بالینی بودند، از این مطالعه حذف شدند. داده‌های به‌دست آمده از این بررسی با استفاده از روش‌ها و نرم‌افزارهای آماری مورد بررسی قرار گرفت. طبق بررسی‌های انجام شده، در بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹، از مجموع سه هزار و ۲۲۰ بیمار مراجعه‌کننده به بیمارستان بقیه‌الله، ۲۷۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ فوت شده‌اند که اطلاعات آن‌ها وارد مطالعه شد.

بررسی‌ها نشان داد که مردان جنسیت غالب را در میان افراد فوت شده به علت کووید-۱۹ در این مرکز داشتند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه ۶۶.۰۱ سال بود که این موضوع نشان‌گر افزایش چشم‌گیر مرگ‌ومیر در بیماران بیش از ۵۵ سال است. تعداد روزهای بستری در این مرکز از حداقل ۰.۱ روز تا حداکثر ۳۳.۳۴ روز متفاوت بود و میانگین تعداد روزهای بستری بیماران کووید-۱۹، ۷.۷۶ روز بود. بیشترین میزان فوت‌شدگان (۶۵.۸ درصد) از فوت‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

شایع‌ترین علامتی که بیماران کووید با آن به بیمارستان مراجعه کرده‌بوند، به ترتیب شامل تب و لرز، تنگی نفس، سرفه، درد بدن، ضعف و بی‌حالی و علائم گوارشی شامل تهوع، استفراغ و اسهال بوده است که در این میان تنگی نفس شایع‌ترین علامت در بین بیماران فوت‌شده بود. نزدیک به ۷۰ درصد از این افراد، دارای حداقل یکی از بیماری‌های زمینه‌ای شامل فشار خون، دیابت، بیماری‌های ایسکمی قلب، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های مزمن ریوی، سکته مغزی، جانباز شیمیایی و سرطان‌ها بودند که فشار خون و دیابت بیشترین بیماری زمینه‌ای در بین این فوت‌شدگان بود. نتایج این مطالعه نشان داد که حدود دوسوم فوت‌شدگان را مردان مسن و دارای حداقل یک بیماری‌ زمینه‌ای تشکیل داده‌اند.

به گفته پژوهشگران این تحقیق این یافته‌ها، توجه ویژه‌ای را در چگونگی درمان و پیگیری آن‌ها می‌طلبد؛ چرا که افزایش زمان بستری در این گروه و بالتبع بار مالی آن، بر سیستم سلامت تحمیل می‌شود. باوجود بررسی حجم قابل قبولی از بیماران، این مطالعه محدودیت‌هایی نیز دارد. یکی از محدودیت‌ها انجام مطالعه در موج اول پاندمی کووید-۱۹ در ایران است و لازم است با توجه به ادامه این بیماری و وقوع موج‌های بعدی، مطالعات تکمیلی بر روی بیماران فوت شده انجام شود. همچنین برای تبیین بیشتر ابعاد مرگ‌های مرتبط با کووید-۱۹ باید اطلاعات مراکز بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. به علاوه وارد کردن متغیرهایی مانند شغل افراد، مصرف دخانیات و... در مطالعات آینده، می‌تواند اطلاعات بیشتری را برای تصمیم‌گیری بهتر در اختیار مدیران سلامت کشور قرار دهد.

در انجام این تحقیق دانیال قاسمی، احمدی زارعی، محمدحسین عظیم‌زاده اردبیلی، عرفان اشجعی و محمدجواد بهزادنیا؛ پژوهشگران کمیته تحقیقات دانشجویی و مرکز تحقیقات تروما دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با یکدیگر مشارکت داشتند. نتایج به‌دست آمده از این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «یافته‌های بالینی و اپیدمیولوژیکی و رادیولوژیکی بیماران فوت‌شده بر اثر ابتلا قطعی به کووید-۱۹ در بیمارستان بقیه‌الله (عج) تهران» در مجله طب نظامی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، منتشر شده است.
 

پایتخت در محاصره «دلتا کرونا»/ مراجعه روزانه بیش از هزاران نفر به بیمارستان‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در تهران بحرانی است گفت: 25 درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به نوعی از بستری نیاز دارند.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در شانزده ماه گذشته چنین تجربه ای نداشته ایم. ادامه روند نگران کننده است چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش شیوع تا کجا ادامه خواهد داشت ولی آنچه مسلم است تعداد بی سابقه مراجعان و مبتلایان است به طوری که گرونای دلتا تهران را محاصره کرده است. وی افزود:مراجعات به بیش از ۲۰ هزار در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌ها است. بسیاری از هم میهمان به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده اما فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش بینی کنیم. وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.

توکلی با اشاره به اینکه بیماران پس از مراجعه ارزیابی می شوند گفت: بیمارانی که پس از ارزیابی حال مساعدی داشته باشند به طور موقت بستری می شوند و داروهای ضد ویروس و کورتیکواستروئید دریافت کرده و اکسیژن‌ درمانی می‌شوند و پس از ترخیص برای روزهای بعد وقت مراجعه می گیرند. گروهی از مراجعه‌کنندگان هم نسخه سرپایی دریافت کرده و مرخص می شوند و تعدادی هم برای بستری در بخش‌های مراقبت های ویژه و بخش فرستاده می‌شوند. طبق آمار از هر ۲۰ هزار نفر مراجعه کننده ۱۵۰۰ نفر بستری می‌شوند و از تعداد کل مراجعه‌کنندگان حدود ۲۵۰۰ نفر به صورت موقت بستری و ترخیص می شوند یعنی ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند به نوعی از بستری نیاز دارند. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران خاطرنشان کرد: ما به جز بیماران کرونایی، بیماران دیگر اعم از بیماران قلبی و مغزی و تصادفی را داریم. علیرغم اینکه تمامی جراحی‌های غیر ضروری در بیمارستان‌ها لغو شده و بیمارانی که درمان آنها می‌تواند با تاخیر انجام شود در بیمارستان ها پذیرش نمی شوند و عموم امکانات معطوف بیماران کرونایی است.

وی درباره بیمارستان سیار گفت: سازه های موقتی در بیمارستان ها ایجاد شده که می توان خدمات سرپایی مورد نیاز به بیماران کرونایی را در این بخش ها ارائه داد. حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تخت در اورژانس ها هستند که این تخت ها در شیفت‌های عصر و شب بیماران را می پذیرند. از صبح تا ظهر بیماران ویزیت می‌شوند برخی ترخیص، بستری و حتی متاسفانه فوت می شوند. ماحدود ۱۵۰۰ تخت را برای روز بعد خالی نگه می داریم تا بیماران از آن استفاده کنند. توکلی با تاکید بر اینکه فعلا سویه غالب کرونا در تهران سویه دلتا است اظهار داشت: بر اساس شواهد بالینی بیماران سویه غالب در تهران دلتا است. هر روز به تعداد بیماران افزوده می شود و رکورد تعداد بیماران شکسته می شود. ما هنوز وارد پیک موج پنجم نشده ایم. هنوز نمی دانیم این روند تا چه زمانی صعودی خواهد بود.

توکلی در پاسخ به اینکه علاوه بر بیمارستان های خصوصی، بیمارستان‌های دولتی هم با کمبود رمدسیویر مواجه هستند؟؛ افزود: یکی از درمان‌های اختصاصی استفاده از رمدسیویر است اما اینطور نیست که این دارو معجزه کند. داروهای کورتیکو استروئیدی و داروهای ضد انعقاد خون هم به درمان کمک می‌کنند. این دارو در کلینیک های سرپایی مراکز دولتی در صورت تجویز پزشک در دسترس است و تعدادی از داروخانه های منتخب هم این دارو را با تجویز پزشک متخصص ارائه می‌دهند. مشکل ما مشکل نقدینگی بیمارستان‌ها و همکاری بیمه‌ها است با همکاری بیمه ها می توانیم این دارو را بیشتر تهیه کنیم چون رمدسیویر داروی گرانی است.

وی بر پوشش بیمه ای سی تی اسکن تاکید کرد و گفت: سی تی اسکن باید با تجویز پزشک انجام شود. وقتی پزشک سی تی اسکن را در نسخه بیمه ای تجویز کند بیمار می‌تواند از این خدمات تحت پوشش بیمه برخوردار شود. افرادی که خودشان برای سی تی اسکن بدون تجویز نسخه با مُهر پزشک مراجعه می کنند؛ خدمات را به صورت آزاد دریافت خواهند کرد. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران  با اشاره به اینکه وقتی بحران مزمن می شود میزان حساسیت ها کم شده و منجر به رفتارهای پرخطر و بی تفاوتی و ساده انگاری می شود گفت: ساده انگاری در کشور بزرگترین خسارت برای سیستم مدیریت کرونا است.
 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز: خوزستان روزهای بسیار بدتری پیش رو دارد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
خوزستان رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: اکنون در استان خوزستان در حال تجربه روزهای اولیه پیک جدید بیماری هستیم اما نمودار ابتلا در این روزها با نمودار اوج بیماری در پیک قبلی خوزستان برابری می‌کند و این مساله نشان می‌دهد که روزهای بسیار بدتری پیش رو داریم. دکتر مهران احمدی‌بلوطکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: میزان مراجعات روزانه به مراکز منتخب بهداشتی غرب اهواز به مرز یک هزار نفر رسیده است. به طور متوسط روزانه حدود ۳۰۰ بیمار تنها در غرب شهر اهواز شناسایی می‌شوند و با احتساب شرق اهواز، روزانه حدود ۶۰۰ بیمار جدید شناسایی می‌شوند. وی افزود: میزان مراجعه به بیمارستان‌ها بسیار بالا رفته است و ظرفیت بیمارستان‌ها یکی پس از دیگری تکمیل می‌شود و اگر این روند در روزهای آینده ادامه داشته باشد، نگرانی‌های ما بسیار جدی‌تر خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با تاکید بر لزوم مراقبت جدی شهروندان در پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و از مردم خواهش می‌کنیم دستورالعمل‌ها به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کنند. این روزها اهمیت رعایت فاصله‌گذاری، با اهمیت استفاده از ماسک یا دریافت واکسن برابری می‌کند. وی افزود: اکنون در استان خوزستان در حال تجربه روزهای اولیه پیک جدید بیماری هستیم اما نمودار ابتلا در این روزها با نمودار اوج بیماری در پیک قبلی خوزستان برابری می‌کند و این مساله نشان می‌دهد که روزهای بسیار بدتری پیش رو داریم و اگر همت جهادی نشود، در یکی دو هفته آینده روزهای بدتری را تجربه خواهیم کرد.
 

حریرچی: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع، درگیر کرونا شدیم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، گفت: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع درگیر کرونا شدیم و حتی در چین ابتدا فقط به "ووهان" محدود بود.

به گزارش ایرنا، حریرچی یکشنبه با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان "شیب فزاینده کرونا، هر ۴ دقیقه فوت یک ایرانی"، به اینکه هنوز به قله پیک پنجم نرسیده ایم اشاره کرد و افزود: در ۱۰ روز آینده روند افزایشی را خواهیم داشت، ۲۶.۵ درصد تعداد مراجعان سرپایی، ۳۲ درصد تعداد بیماران بستری شده و ۳۸ درصد تعداد بیماران فوت شده افزایش پیدا کرده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه اول فروردین اکثر شهرهای کشور زرد یا آبی بود، گفت: ۳۱ فروردین ماه اکثر کشور قرمز شد اما در ۲۵ اردیبهشت به شرایط نرمال رسیدیم و اکثر شهرها نارنجی یا زرد بودند ولی به تدریج با ورود ویروس دلتا اکنون به وضعیتی رسیده ایم که نزدیک به ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز یا نارنجی هستند. حریرچی با بیان اینکه اندونزی، روسیه و آمریکا در مدت اخیر معمولاً جزو ۱۲ کشور اول از لحاظ میزان بستری و فوت بودند، افزود: امروز سه هزار و ۴۸۳ مورد بستری جدید داشتیم و در مواقع پیک بالای ۱۰ درصد این تعداد ممکن است، فوت کنند.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اینکه امروز ۳۶۶ فوتی داشتیم، گفت: در مجموع جان‌باختگان ما در کشور ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر به دلیل کرونا است، اما ممکن است به کانال ۴۰۰  یا ۵۰۰ فوتی هم برسیم. او ادامه داد: اکنون به دلیل تجهیزاتی که توانستیم تهیه کنیم امکانات گسترش پیدا کرده است و لذا میزان مرگ و میر نسبت به پیک آبان ماه پایین تر است. وی در ادامه با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی یک مرکز بین المللی منحنی و مرگ امروز حدود ۳۰۰ بود، گفت: طبق پیش بینی دانشگاه واشنگتن در یک ماه آینده تعداد فوتی‌ها حتی به ۶۰۰ نفر هم می‌تواند افزایش پیدا کند، اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم حتی ممکن است این تعداد به نزدیک ۸۰۰ مورد هم برسد. حریرچی با بیان اینکه در این مدت مدارس و دانشگاه‌ها یک چهارم جمعیت هستند که تعطیل بودند و شهرهای قرمز هم منع تردد شبانه داشتند، افزود: در دو ماه گذشته نسبت به شرایط قبل کرونا بیشتر تحرک داشتیم به طوریکه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور اشاره کرد و افزود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده که این درصد کمترین مقدار در طی یک سال اخیر بوده است. وی با اشاره به اینکه مطلوب ما رعایت ۹۰ درصدی شیوه نامه های بهداشتی در کشور است، گفت: هر وقت میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور کم شد تعداد مبتلایان بالا می‌رود، در هرمزگان، کرمان، البرز و گیلان رعایت شیوه نامه‌ها کمتر از ۳۰ درصد است به عبارت دیگر در کشور ۶۱ درصد دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند و در این استان‌ها بیش از ۷۰ درصد شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند. حریرچی با بیان اینکه استفاده از ماسک در هرمزگان فقط ۲۹ درصد است، افزود: در گیلان ۳۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند و لذا این استان‌ها درگیری بیشتری دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعمال نظارت‌ها به وضوح در سطوح اجرایی علی‌رغم اینکه در سطوح بالا توصیه می‌شود کاهش پیدا کرده و از طرفی تاب‌آوری مردم کم شده چرا که ۱۸ ماه است که درگیر کرونا هستیم، گفت: تضعیف سرمایه اجتماعی در حوزه کرونا صورت گرفته و تقلیل اعتماد عمومی به وجود آمده است، انگار که مردم با خودشان  یا با گروه دیگری لجبازی می‌کنند، مردم خطر را می‌دانند، ولی اقتضائات لازم را رعایت نمی‌کنند لذا راهکار بازگشت اعتماد عمومی و اجماع در راه حل‌ها است. حریرچی همچنین با اشاره به اینکه در دولت بعدی باید روی این موضوع اجماع شکل بگیرد، افزود: راه نجات اصلی، واکسیناسیون عمومی سریع برای همه مردم است و حتی فراتر از گروه‌های هدف باید پوشش واکسیناسیون را به زیر ۱۸ سال تامین بدهیم.

وی در ادامه با تاکید براینکه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که کوتاهی در خصوص کرونا صورت نگرفته است، گفت: واقعیت این است که در نهایت صداقت تلاش شده تا حداکثر ممکن واکسن فراهم شود اما مقاطعی بوده که اسیر بودیم تا ۸ میلیون دلار برای واکسن کوبایی را جابجا کنیم. او ادامه داد: اما اکنون، واکسن در حال ورود به کشور است به طوریکه اهدایی کشور ژاپن را داشتیم اما برخی از کشورها تقریباً تصمیم گرفتند که دوز سوم واکسن را در پیش بگیرند لذا این موضوع دوباره بازار واکسن را به هم خواهد زد. حریرچی با بیان اینکه اصول شناخته شده در مورد واکسن تغییر پیدا کرده است، افزود: اکنون صحبت از دوز یادآور است به طوریکه کشور آلمان با آسترازنکا شروع کرد و اکنون دوز دوم را به جای آسترازنکا، فایزر می‌زنند.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه به واکسیناسیون عمومی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه واکسیناسیون در کشور ما دیر انجام شد و حتماً می بایست جلوتر انجام می‌شد، گفت: لذا نسبت به کل جمعیت عقب هستیم اما نسبت به گروه‌های هدف دستاورد خوبی داریم که این ناشی از فهم و فرهنگ مناسب مردم است.
وی همچنین با بیان اینکه در گروه‌هایی که اعلام کردیم، مردم ۷۵ تا ۸۰ درصد اقدام به تزریق واکسن کردند که بسیار موضوع مهمی است، افزود: افزایش سرعت واکسیناسیون اثرات میان مدت و درازمدت دارد البته اثرات کوتاه مدت هم دارد به همین دلیل باید بتوانیم روزانه یک درصد را واکسینه کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با تاکید براینکه واکسن دپو شده در وزارت بهداشت نداریم، ادامه داد: مشکل کمبود سِرم نیز به زودی حل خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی داروهایی وجود دارد که طبق اعلام رسمی کمیته علمی و معاونت درمان، داروهای مفید در کرونا نیستند و در دنیا خیلی از داروهایی که به صورت روتین استفاده می‌شود چندان موثر نیست، افزود: مشکلاتی که پیش می‌آید فشارش بر مردم وارد می‌شود به طوریکه داروی رمدسیویر ۷۰۰ هزار تومان است که بعضی بیمارستان‌ها به خاطر کمبود منابع و مشکلات مالی با بیمه قبول نمی‌کنند. حریرچی در پایان با بیان اینکه کشور ما علاوه بر کرونا در جبهه اقتصادی هم می‌جنگد، گفت: آمریکا با ۴ برابر جمعیت ما، هر دفعه چندین هزار میلیارد دلار برای مقابله با کرونا هزینه صرف می‌کند و کشورهای دیگر هم میلیاردها یورو پول خرج می‌کنند و توانایی این را دارند که اگر به کسی می‌گویند در خانه بمان، مشابه دریافتی‌های قبلی و حتی بیشتر از آن را به او بدهند اما کشور ما علاوه بر جبهه کرونا در جبهه اقتصادی هم می‌جنگد و به علت تحریم‌های ناجوانمردانه، توانایی این کار را ندارد. /ایرنا

 
یک شنبه دهم مرداد

احتمال تزریق دُز سوم واکسن کرونا در چین

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
گزارش ها حاکی است چین در حال بررسی این موضوع می باشد که آیا لازم است به افراد مسن، بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای یا افرادی که در مشاغل پرخطر هستند سومین دُز واکسن کرونا تزریق شود یا نه. به گزارش ایرنا از ساوث چاینا مورنینگ پست، «شائو یمینگ» از مرکز کنترل بیماری های چین روز یکشنبه اعلام کرد که اثر واکسن ها با گذشت زمان کاهش می یابد اما هنوز هم تزریق می شوند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: با این حال مشاهدات نشان می دهد هنوز نیازی به تزریق دُز تقویت کننده برای عموم مردمی که واکسیناسیون را طی یک سال گذشته تزریق کرده اند نیست.

این مقام چینی ادامه داد: با این حال برای افراد مسن با سیستم ایمنی ضعیف و بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای و همچنین افرادی که برای کار به مناطق پرخطر سفر می کنند یا کارگرانی که با خطر زیاد مواجه هستند، در حال مطالعه این موضوع هستیم که آیا نیازی به سومین دُز تقویت کننده هست و اینکه این دُز چه زمانی تزریق شود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که نوع دلتا ویروس کرونا باعث بزرگترین شیوع این بیماری در چین از ژانویه امسال تا کنون شده است.

به گفته مقامات بهداشتی چین عفونت هایی که در بین کارکنان فرودگاه شهر نانجینگ در شرق کشور آغاز شده، در حال حاضر به بیش از ۲۰ شهر در هفت استان گسترش یافته است. شائو گفت: مطالعات نشان داده است که سطح ایمنی در بزرگسالان ۶ ماه پس از واکسیناسیون کاهش می یابد اما کاهش سطح ایمنی لزوماً به این معنی نیست که محافظت به طور کامل از بین می رود و تحقیقات بیشتری در مورد این روند مورد نیاز است. این مقام چینی افزود: نتایج نشان داده است که استفاده از تزریق تقویت کننده ۶ تا ۱۲ ماه پس از واکسیناسیون می تواند میزان آنتی بادی های خنثی کننده را در مدت زمان کوتاهی به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بر اساس آمارهای رسمی افزون بر ۱.۶ میلیارد دز واکسن کرونا تا کنون در چین تزریق شده است.
 

شرایط تست کرونا برای خروج از کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
انجام تست کرونا برای خروج ازکشور در همه هواپیمایی‌ها الزامی واجباری است. باتوجه به اینکه ویروس کرونا همه گیروفراگیر شده وسراسر جهان را در نوردیده و مهمترین سلاح برای مبارزه با آن قطع کردن زنجیره انتقال است، تمام کشورها برای همه مسافران خارجی خود، در اختیار داشتن جواب منفی تست کرونا را نیاز دارند. اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، حتما باید تست کرونا برای پرواز را انجام دهید. توجه داشته باشید که باید تست PCR انجام دهید و نه تست آنتی‌بادی.

الزامی بودن تست کرونا برای پرواز خارجی چیزی است که به تصویب سازمان بهداشت جهانی و انجمن بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی و سازمان جهانی هواپیمایی رسیده است. در واقع این اقدام فقط و فقط برای حفظ سلامتی مسافران قبل، حین و بعد از سفر است. هر مسافری پس از گرفتن جواب منفی تست امکان سفر پیدا خواهد کرد و تا اتمام سفر باید نتیجه را همراه خود نگه دارد. برای انجام تست کرونا و خروج از کشور، حتما باید به آزمایشگاه‌هایی مراجعه کنید که مورد تایید هواپیمایی منتخب شماست. به عبارت دیگر هر یک از شرکت‌های هواپیمایی، انجام آزمایش پی‌سی‌آر کرونا را در یکسری از آزمایشگاه‌های خاص قبول می‌کنند. بهتر است قبل از انجام تست، لیست آزمایشگاه‌های طرف قرارداد هواپیمایی مورد نظر خود را پیدا کنید و فقط به همان آزمایشگاه‌ها مراجعه کنید. توجه داشته باشید که ۷۲ ساعت تا حداکثر ۹۶ ساعت قبل از تاریخ پرواز خود می‌توانید تست بدهید و نه بیشتر. توصیه می‌کنیم این فاصله را به 24 ساعت کاهش دهید و ترجیحا یک روز قبل از تاریخ پرواز خود تست بدهید و همراه با جواب منفی تست در ساعت مقرر در فرودگاه حاضر شوید.

لازم است جواب منفی تست کرونا را هنگام گرفتن کارت پرواز به همراه بلیت و پاسپورت خود به کانتر ایرلاین تحویل دهید .جواب آزمایش معتبر باید به زبان انگلیسی با سربرگ و مهر رسمی آزمایشگاه باشد. فراموش نکنید جواب آنلاین مورد قبول نیست و نتیجه آزمایش باید حتما چاپی باشد. مجددا یادآوری می‌کنیم که قبل از اقدام به انجام آزمایش کرونا، بررسی کنید که ایرلاین مورد نظر شما با کدام آزمایشگاه‌ها در ایران طرف قرارداد است. طبق قوانین ایرلاین‌های خارجی با آزمایشگاه‌هایی در شهر محل پرواز توافقاتی دارند. بر این اساس که نمونه‌گیری مسافران در زمان مناسب 24 تا 48 ساعت قبل پرواز به شما تحویل داده شود. امکان نمونه‌گیری در منزل و محل کار شما نیز مهیاست. چنانچه زمان پرواز یا تاریخ نمونه‌گیری آزمایشگاه به تعطیلات برخورد کند، جای نگرانی نیست. آزمایشگاه طرف قرارداد ایرلاین خارجی موظف به انجام آزمایش و ارائه جواب آن در زمان تعطیلات نیز هست.

تست کرونا برای خروج از کشور در منزل
اگر در نظر دارید که برای انجام تست کرونای خود از خدمات تست آنلاین کرونا استفاده کنید و بدون مراجعه به آزمایشگاه تست بدهید، می‌توانید از هوم‌کا کمک بگیرید. مجموعه هوم‌کا با توجه به ایرلاین شما و آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با ایرلاین انتخابی، نمونه آزمایشی شما را به یکی از آزمایشگاه‌های منتخب ارائه می‌دهد و پاسخ کتبی و چاپی آزمایش را همراه با مهر رسمی، سربرگ آزمایشگاه و به زبان انگلیسی در اختیارتان قرار خواهد داد. بنابراین اگر در بحبوحه سفر هستید و وقت ندارید برای انجام تست کرونا به آزمایشگاه مراجعه کنید، می‌توانید از خدمات تست PCR در منزل بهره ببرید. برای این منظور تنها کافی است به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره 02191025595 تماس بگیرید.


تست PCR در منزل با پاسخ‌دهی سریع!
همه ما می‌دانیم هنگامی که برای سفری مهیا می‌شویم، زمان زیادی لازم است تا ابزار سفر را فراهم و آماده کنیم؛ خصوصا در سفرهای خارجی و سفرهایی که به مدارک خاصی نیاز دارند. از همین جهت و برای تامین رفاه حال هم وطنان خود، خصوصا در ایام کرونا، خدمات منحصر به فردی را به عنوان تست PCR در منزل با پاسخ‌دهی سریع تهیه و تدارک دیده‌ایم. در این خدمتِ ویژهِ مجموعه هوم‌کا بدون اینکه زمان زیادی برای آزمایش دادن یا گرفتن جواب آزمایش صرف کنید، به نتیجه مطلوب می‌رسید و دردسر زیادی متحمل نمی‌شوید.

پاسخ‌دهی سریع در شرایطی که زمان طلایی برای انجام تست کرونا برای پرواز حداکثر 96 ساعت است، اهمیت بسیار زیادی دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از ایرلاین‌ها انجام تست کرونا برای پرواز را تا حداکثر 3 روز قبل از پرواز تایید می‌کنند. در هر صورت چنانچه قصد سفر به خارج از کشور را دارید و باید تست کرونا بدهید، می‌توانید از خدمات ویژه هوم‌کا استفاده کنید. به این ترتیب به راحتی و بدون دردسر به نتیجه مطلوب و دلخواه می‌رسید؛ البته به شرطی که پاسخ تست شما منفی باشد! برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره 02191025595 تماس بگیرید.  
 

کرونا جان ۳۶۶ نفر دیگر را گرفت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۶۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۱۰ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۲ هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۸۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۰۳ هزار و ۵۱۹ نفر رسیده است.

تا کنون سه میلیون ۳۸۵ هزار و ۱۹۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین ۵ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۵ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۶۳۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

۹ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۳ نفر نیز دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۸۲ دُز رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 

روحانی : در تصمیمات ستاد ملی کرونا موردی مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی نمی بینیم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رییس دولت دوازدهم در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در این دولت با بیان اینکه تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است یاد آور شد که همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم با اشاره به کمک‌های برگزاری این جلسات در طول شیوع کرونا برای تصمیم‌گیری در زمینه مقابله با این ویروس، اظهار کرد: ما در هر هفته تصمیماتی که احساس می‌کردیم ضروری است در این جلسه اتخاذ می‌کردیم و ۵۷۳ مصوبه را در طول این هفتادوهشت جلسه داشتیم که برای همه آنها اجرایی‌شدن را در نظر گرفتیم. وی افزود: نظام احساس کرد که برای مقابله با این ویروس نیازمند شکل‌گیری یک نهاد هستیم و ستاد ملی کرونا یک  نهادسازی برای نظام به شمار می‌رفت. در طول یک سال و نیم این جلسات برگزار شد که در آن هم نیروهای مسلح و هم سایر قوای نظام حضور داشتند. روحانی یادآور شد: هماهنگی و همفکری که بین سه قوه و نهادهای نظامی شکل گرفت که شباهتی به شورای عالی امنیت ملی داشت، سریع و فوری انجام شد. در کنار این ستاد هم کمیته‌های مختلفی تشکیل شد.

رییس جمهوری تاکید کرد: تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است. بحث و بررسی و بعد تصمیم‌گیری انجام شده و در سه یا چهار سطح این مسائل مورد بحث قرار می‌گرفته است تا تصمیمات پخته‌ای باشد و همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد. وی افزود: ما که در اوایل شیوع کرونا تحریم بودیم ولی سایر کشورها هم کسی به کسی کمک نمی‌کرد و ماسک را روی هوا از هم می‌زدند! کسی حاضر نبود که به ما کمک کند و ما روی توان داخلی خود تکیه کردیم که الحمدلله موفق بودیم، از جمله در زمینه‌های پروتکلی مثل تامین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده. روحانی با اشاره به همکاری دائمی نیروهای مسلح برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: در کنار این نهادها، صداوسیما هم نقش مهمی داشت و باید در کنار تبلیغ برای عمل به پروتکل‌های بهداشتی وظیفه سنگین پاسخگویی به ابهامات و ادعاهای خارج‌نشین‌ها که جهت مشوش کردن اذهان مردم مسائلی را مطرح می‌کردند را نیز به عهده می گرفت و به آنان پاسخ می‌داد.

رییس جمهوری با اشاره به شکل‌گیری دوگانه‌های مختلفی در طول شیوع کرونا در فضای کشور، اظهار کرد: اولین دوگانه که از سوی خارج‌نشین‌ها مطرح شد و هرچند که تعدادشان زیاد نبود اما اصل آن دوگانه‌سازی خطرناک بود، دوگانه علم و دین بود که در گام اول رهبری با آن به مقابله پرداخت و بعد نیز تمامی مراجع تقلید و علمای طراز اول با این امر همراهی کردند، مگر یک سری افراد در سطوح پایین که حرف هایی می‌زدند اما در مجموع اصلأ اجازه شکل‌گیری این دوگانه‌سازی را ندادیم. وی ادامه داد: دومین دوگانه‌سازی معیشت و سلامت مردم بود که ما کوشیدیم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و دسته‌بندی مشاغل و اصناف و توجه به شرایط شیوع کرونا به شکلی عمل کنیم که از این دوگانه‌سازی عبور کنیم و خدا را شکر که همینطور شد. روحانی با اشاره به شکل‌گیری دوگانه‌ها واکسن داخلی و خارجی تاکید کرد: ما در این زمینه هم دوگانه‌ها را کنار زدیم و گفتیم در خارج به هرکجا که اعتماد کردیم آن را وارد می‌کنیم و در کنار آن واکسن داخلی را هم پیگیری می‌کنیم. روند کار ما هم برای تولید واکسن در کشور از دنیا چندان عقب نبود، باید بدانیم که واکسن‌سازی کار یک روز و شش‌ماه نیست و در نهایت ما این دوگانه را هم رفع کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: در کشور تقریباً صدای واحدی در مقابله با کرونا وجود داشت تا ما بتوانیم با این ویروس خطرناک مبارزه و مقابله کنیم. خوشحالم که در طول این یک سال و نیم علاوه بر تخت‌هایی که در طول این هشت سال آماده شد و اساسا از لحاظ بیمارستان‌ها، تجهیزاتش، نیروی انسانی توانستیم کار بی‌نظیری انجام دهیم و من بر بی‌نظیر بودن آن تأکید دارم، باید بگویم امروز و در طول این یک سال و نیم توانستیم ۱۳ هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم. وی افزود: الان هم یک بیمارستان که بزرگترین و مجهزترین بیمارستان ما در طول این چهل و چند سال و به نظرم در تاریخ ایران است را در آستانه افتتاح داریم و در چند روز آینده  افتتاح می‌شود که حجم تخت‌خوابی که در اینجا جمع شده در هیچ مرکز بهداشتی دیگر ما سابقه ندارد. روحانی یادآور شد: آن قولی که ما به مردم برای واکسیناسیون سن‌های بالاتر و نیز مشاغل پرخطر داده بودیم امروز به طور کامل در حال اجرا است و حتی در برخی استان‌ها روند واکسیناسیون به پنجاه و چند ساله‌ها رسیده است.

وی با بیان اینکه ما کمبود تخت بیمارستانی را در طول شیوع کرونا نداشته‌ایم، تصریح کرد: گرچه الان در پیک پنجم روزهای بسیار سختی را داریم می‌گذرانیم اما امیدوارم که در این مدت هم هیچ بیماری بدون تخت و بدون دارو و بدون مراقب نماند. رییس جمهوری در پایان اظهار کرد: مردم ما همچنان بدانند عامل اصلی ابتلا به این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است حتی اگر که واکسن زده باشند وگرنه تا زمانی که هفتاد و پنج درصد از جامعه ما واکسن نزده باشند و در جهان هم به یک ایمنی نرسیده باشیم همچنان امکان ابتلا وجود دارد. دولت هم در حد توان خود تلاش کرد که به اقشار فرودست و کسانی که از شیوع کرونا آسیب دیدند به سهم خود در تا نهایت توان خود کمک کند. امیدوارم مسئولان دولت سیزدهم هم کار این ستاد را ادامه دهد و همین روند طی شود.
 

واکسن نورا به مرحله پایانی فاز اول تست انسانی رسید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: تزریق دز اول واکسن نورا به تمام داوطلبان انجام شد و دز دوم هم به نیمه تزریق رسیده است. دکتر حسن ابوالقاسمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه ایرنا، روند فعالیت کارآزمایی بالینی واکسن نورا را مطلوب ارزیابی کرد و افرود: این واکسن به نحو مطلوبی درحال طی کردن فاز اول تست انسانی است. وی با یادآوری اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده طول دوره مرحله اول تست انسانی ۲ ماه است، ادامه داد: تاکنون بیش از یک ماه  از این دوره سپری شده است.

مراحل تست انسانی واکسن نورا باید ادغام شود 
وی بر لزوم ادغام مراحل تست انسانی واکسن نورا تاکید کرد و گفت: این کار باید صورت گیرد و بسیاری از کشورهای تولید کننده واکسن هم از این ظرفیت بهره بردند. رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)  یادآور شد: هرچند نظارت کامل بر روند کارآزمایی بالینی انجام شود اما در این شرایط حساس ادغام مراحل می تواند سرعت دسترسی مردم به واکسن را فراهم کند به عبارتی با ادغام فاز دوم تست انسانی در مرحله اول واکسن، روند فعالیت کارآزمایی بالینی شتاب مناسب می گیرد. وی با بیان اینکه ما از انجام این طرح مطالعاتی بسیار راضی هستیم، ابرازامیدواری کرد اجازه همپوشانی فازهای اول و دوم تست انسانی صادر شود، این کار را هم می توان برای مراحل دوم و سوم، انجام داد.

ابوالقاسمی افرود: ما تمایل داریم که مسوولان ذیربط اجازه لازم برای این کار را بدهند تا روند کارآزمایی بالینی سرعت بیشتری گیرد. وی ادامه داد: این واکسن در مرحله حیوانی هم از نظر بی خطری و ایمنی زایی به اثبات رسیده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) همچنین اظهار داشت: واکسن نورا یک واکسن نوترکیب است و صفر تا ١٠٠ آن را محققان ایرانی انجام دادند. به گزارش ایرنا،  واکسن «نورا» با تلاش ۱۶ ماهه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌شده است. این واکسن ششم تیرماه ١٤٠٠ با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، سردار سرلشگر پاسدار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جمعی از فرماندهان و مسئولین در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)  رونمایی و از ششم تیرماه به‌طور رسمی وارد فاز بالینی شد.

خودباوری محققان ایرانی برای تولید واکسن کرونا، موضوع بسیار مهمی است
رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در ادامه حضور چند تولید کننده واکسن کرونا را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: دانشمندان ایرانی به این خودباوری رسیدند که امکان تولید واکسن کرونا را دارند، که این موضوع بسیار مهمی است. ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ورود چند مجموعه ایرانی برای ساخت واکسن کرونا را مطلوب ارزیابی می کیند؟  گفت: ایران یک تولیدکننده بزرگ ندارد تا به تنهایی بتواند نیاز کشور را تامین کند و امکانات‌ برای تولید انبوه آماده نیست و به همین دلیل این روند مطلوب و مناسب است. وی ادامه داد: امکانات ما کوچک و پراکنده است پس نیاز به تنوع داریم تا بتوان واکسن کرونا مورد نیاز هموطنان در داخل کشور تولید شود.
 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: ۸۰ تا ۸۵ درصد ابتلا به کرونا دلتا بدون علامت است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

مسعود مردانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص ضرورت مراجعه به پزشک با بروز علائم بالینی کرونا دلتا اظهار داشت: همه موارد کرونا دلتا علامت‌دار نیست. بر این اساس، بیمار با مشاهده علائم سرماخوردگی به مراکز بهداشت و درمان مراجعه نکند. وی تصریح کرد: با بروز علائم خفیف بیماری، از مایعات گرم همچون دمنوش و جوشانده استفاده شود، با بروز تب قرص استامینوفن مصرف شده و بیمار در منزل استراحت کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: اما با بروز علائم شدید بیماری نظیر تنگی نفس، تداوم تب، سرفه‌های مزاحم، فشار بر قفسه سینه و تنگی نفس فعالیتی (تنگی نفس به هنگام فعالیت) باید به پزشک مراجعه شود. مردانی تاکید کرد: برای مراجعه به مراکز درمانی نمی‌توان بازه زمانی دقیقی مشخص کرد؛ این مساله در بیماران باتوجه به شرایط فردی متفاوت است و با بروز علائم بالینی شدید مراجعه به پزشک ضرورت می‌یابد. به گزارش ایرنا، ویروس کرونا دلتا نخستین بار در هند شناسایی و تاکنون در بیش از ۸۰ کشور جهان یافت شده است.

سازمان جهانی بهداشت گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا را براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری و گونه یافت‌شده در هند را دلتا نامیده است. علائم کرونا دلتا مشابه سرماخوردگی است و عمدتا با آب‌ریزش بینی، تب، گلودرد، سرفه و سردرد بروز می‌یابد. ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و به اذعان متخصصان دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است. از ابتدای شیوع کرونا در ایران(اسفند ۹۸) تا کنون ۹۰ هزار و ۳۴۴ نفر از هموطنان جان بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.
 

آیا ویتامین سی از کرونا پیشگیری می‌کند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
گرچه با شیوع ویروس کرونا، خرید مکمل‌های ویتامین سی از داروخانه‌ها به شدت افزایش یافته اما این ویتامین قرار نیست درمانی برای ویروس جدید باشد یا به طور حتم از ابتلا به آن پیشگیری کند. به گزارش روز شنبه ایرنا از موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، همانطور که کمبود ویتامین سی به مدت طولانی باعث افزایش حساسیت به ویروس‌ها، ضعف سیستم ایمنی، ماندگار شدن عفونت در بدن و خونریزی لثه‌ها می‌شود، مصرف بیش از حد آن نیز خالی از عارضه نیست.

پزشکان هشدار داده‌اند که مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین سی عوارض جدی مانند تکرر ادرار، اختلالات گوارشی، سنگ کلیه یا اسهال را به همراه خواهد داشت و یک قرص جوشان ویتامین سی حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین سی  یعنی هفت برابر بیشتر از میزان نیاز روزانه بدن  به این ویتامین است. بر اساس این گزارش، سبزی‌ها و میوه‌ها منابع خوبی از ویتامین سی هستند و باید روزانه ۶۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین سی را با مصرف کافی این منابع به بدن‌ رساند. پس لازم نیست افراد سالم مکمل‌های اضافی خریداری کنند تا از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کنند. فراموش نشود که مکمل‌های ویتامین سی جایگزینی برای مواد غذایی تازه نیست.

در کنار مصرف منابع طبیعی ویتامین سی مصرف محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر غنی شده با پروبیوتیک، سرکه سیب و شکلات تلخ، برای افزایش باکتری‌های مفید روده و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. محققان آمریکایی نیز دریافتند برخلاف تصورات قبلی، مصرف روی و ویتامین سی حتی به مقادیر زیاد، تاثیری بر بهبود بیماری کووید ۱۹ ندارد. در این تحقیقات که با کمک ۲۱۴ داوطلب انجام گرفت، مشخص شد افرادی که یک یا هر دو مکمل روی یا ویتامین سی را مصرف می‌کنند، علایمی مشابه سایر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارند.

در این تحقیقات میزان اثرگذاری مکمل‌های روی و ویتامین سی بر فاکتورهای مختلف از جمله کاهش عوارض بیماری، نرخ بستری شدن بیماران، نرخ مرگ و میر و همچنین تفاوت‌های حاصل از درمان به شیوه استاندارد و درمان با استفاده از این مکمل‌ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد روی و ویتامین هیچ تاثیری بر عوامل مورد بررسی ندارد. در ادامه این تحقیقات آمده است گرچه مصرف ویتامین سی منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شود، اما به طور مستقیم بر بهبود کرونا تاثیری ندارد.
 

ببینید | چطور زمان و مکان واکسن زدن خود را انتخاب کنیم؟


در این ویدیو نحوه ثبت نام، دریافت نوبت و انتخاب زمان و مکان واکسن زدن خود را ببینید. منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 ۱۰ کشور نخست مبتلا به کرونا در جهان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

🔸 آمریکا با بیش از ۳۵ میلیون و ۶۸۸ هزار نفر در صدر کشورهای کرونایی جهان قرار دارد.
🔸هند با ۳۱ میلیون و ۶۱۲ هزار،
🔸برزیل با ۱۹ میلیون و ۸۸۰ هزار،
🔸روسیه با ۶ میلیون و ۲۴۲ هزار،
🔸فرانسه با بیش از ۶ میلیون و ۱۰۳ هزار،
🔸انگلیس با بیش از ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار،
🔸ترکیه با بیش از ۵ میلیون و ۷۰۴ هزار،
🔸آرژانتین با بیش از ۴ میلیون و ۹۱۹ هزار،
🔸کلمبیا با بیش از ۴ میلیون و ۷۷۶ هزار،
🔸اسپانیا با بیش از ۴ میلیون و ۴۴۷ هزار‏ نفر به ترتیب در رده‌های اول تا دهم بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا در جهان قرار دارند.
 

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره رشد ۸۰ درصدی ابتلا به کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد در چهار هفته گذشته در اکثر مناطق جهان موارد جدید ابتلا به کرونا بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا از "رویترز"، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: با انتشار سریع سویه بسیار مسری دلتا، جهان درخطر از دست دادن دستاوردهای خود در مقابل کرونا قرار گرفته است اما واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت همچنان موثر هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا سویه دلتای ویروس کرونا را مانند انتقال بیماری آبله مرغان توصیف کرده و هشدار داده است که این سویه می‌تواند باعث بیماریهای شدید شود.  آدهانوم افزود: موارد مرگ و میر ناشی از کرونا در آفریقا که تنها یک و نیم درصد از جمعیت آن واکسینه شده‌اند در یک ماه گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است. نظام‌های بهداشت و سلامت در بسیاری از کشورها به شدت تحت فشار هستند. 

با توجه به سازمان جهانی بهداشت، سویه دلتا در ۱۳۲ کشور شناسایی شده و درحال تبدیل به سویه غالب در جهان است.  مایک رایان کارشناس ارشد در سازمان جهانی بهداشت گفت: واکسن‌هایی که هم اکنون از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید شده‌اند، محافظت در مقابل همه سویه‌های کرونا از جمله دلتا را افزایش می‌دهند و از بیماری شدید و بستری شدن جلوگیری می‌نمایند. ما درحال مبارزه با یک ویروس مشابه هستیم، اما این ویروس سریع‌تر منتقل می‌شود و برای گسترش در میان ما انسان‌ها سازگاری بهتری پیدا کرده است.  ماریا وان کارخوو، مسوول تکنیکی سازمان جهانی بهداشت در مورد ویروس کرونا گفت: سویه دلتا ۵۰ درصد مسری‌تر از نوع اولیه آن یعنی ویروس کشف شده در ووهان چین است.

سویه دلتای ویروس کرونا که برای اولین بار در هند کشف شد، در سرتاسر جهان زنگ خطر را به صدا درآورده است و به سرعت در کشورهای مختلف حتی آن‌هایی که تعداد زیادی از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، منتشر شده است. سازمان جهانی بهداشت در ماه گذشته با هدف جلوگیری از انگ زدن به کشورهایی که انواع جهش یافته ویروس کرونا در آنجا شناسایی شده، تصمیم گرفت تا بجای اسامی پیشین از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری ویروس‌ها استفاده کند. براین اساس نام ویروس (B. ۱. ۱. ۷) که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، "آلفا" و ویروس (B. ۱. ۳۵۱) که برای اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد "بتا" خوانده می‌شود (P. ۱) هم "گاما" و (B. ۱. ۶۱۷. ۲) هند هم "دلتا" نامگذاری می‌شود. دیگر سویه‌های شناسایی شده به همین ترتیب و براساس حروف الفبای یونانی نامگذاری می‌شود. /ایرنا
 

آغاز رسمی واکسیناسیون فرهنگیان از امروز/ کدام گروه از فرهنگیان نباید واکسن بزنند؟!

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از آغاز رسمی واکسیناسیون فرهنگیان از امروز خبر داد و گفت: تا قبل از اول مهر، مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان پایان می‌پذیرد.

محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه به صورت نمادین واکسیناسیون فرهنگیان از روز عید سعید غدیر آغاز شد، اظهار کرد: این طرح به طور رسمی در سراسر کشور و در تمام پایگاه‌ها از امروز آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه دور اول واکسیناسیون فرهنگیان تا 25 مرداد ادامه دارد، گفت: حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از فرهنگیان در بخش دولتی و غیردولتی هستند که با نوبت‌بندی که در شهرستان‌ها و مناطق انجام می‌شود به پایگاه‌های معرفی شده، مراجعه کرده و واکسن‌شان را دریافت می‌کنند.

* تکلیف فرهنگیانی که قبلا واکسن زدند!
محسن‌بیگی اضافه کرد: در شهرهایی که ظرفیت پایگاه‌های فعلی وزارت بهداشت جواب ندهد و کمبود داشته باشند، بر اساس نسبت جمعیتی که دارند، پایگاه‌های جدید اضافه می‌کنند که پایگاه‌های جدید مخصوص واکسیناسیون فرهنگیان است و بعد از پایان واکسیناسیون، جمع می‌شود.  وی با بیان اینکه تعدادی از فرهنگیان ممکن است نوبت اول واکسیناسیون را به شکل دیگری در گروه‌های دیگر انجام داده یا دو نوبت را تزریق کرده باشند، گفـت: در این حالت، این گروه از فرهنگیان نیازی به مراجعه مجدد ندارند و در همان چرخه گذشته خودشان، دوره‌شان را تکمیل می‌کنند.

* مشمولان واکسیناسیون فرهنگیان چه کسانی هستند؟
محسن بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام فرهنگیان بخش دولتی و غیردولتی تحت پوشش واکسیناسیون هستند، اظهار کرد: حدود 930 هزار فرهنگی در بخش دولتی و 220 هزار نفر نیز در بخش غیردولتی هستند که همه تحت پوشش قرار می‌گیرند. وی افزود: اگر قرار باشد گروه‌های دیگری نیز تا اول مهر اضافه شوند مثل نیروهای جدیدالاستخدام، سربازمعلمان جدید، دانشجومعلمان جدید، آن دسته از رانندگانی که قرارداد سرویس مدارس‌شان مشخص می‌شود و مربیان مهدکودک در صورت ساماندهی مهدکودک‌ها، به صورت لیست تکمیلی در فرصت‌های بعدی اضافه می‌شوند.

*2 هفته قبل از بازگشایی مدارس، واکسیناسیون مرحله دوم تمام می‌شود
مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دُز دوم واکسن در شهریور امسال تزریق می‌شود، افزود: معمولا 4 هفته باید بین دُز اول و دُز دوم فاصله باشد و دُز دوم تا نیمه شهریور تمام می‌شود یعنی دو هفته قبل از بازگشایی مدارس، واکسیناسیون مرحله دوم تمام می‌شود. وی اضافه کرد: ممکن است بعضی از افراد شرایط تزریق را نداشته باشند مثلا دوره بیماری‌شان باشد زیرا کسانی که در دوره بیماری هستند، نمی‌توانند واکسن تزریق کنند و چند هفته‌ای باید صبر کنند که البته تعداد جامانده‌ها زیاد نیست.
 

جمعه هشتم مرداد



 

سامانه ثبت نام واکسیناسیون برای افراد بالای ۵۵ سال فعال شد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون از اکنون برای ثبت‌نام تمام افراد ۵۵ سال به بالا باز شد. علی شریفی زارچی رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ر گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون salamat.gov.ir از هم‌اکنون برای ثبت‌نام تمام افراد ۵۵ سال به بالا (متولدین ۱۳۴۵ و قبل از آن) باز شد. کافی است با تلفن همراه یا کامپیوتر به این سایت مراجعه و پس از انتخاب استان، ورود کد ملی و شماره تلفن همراه، شهر محل سکونت خود را انتخاب کنند. بلافاصله فهرست پایگاه‌های تزریق واکسن آن شهر نمایش داده می‌شوند همچنین به ازای هر پایگاه، اولین روزی که نوبت خالی وجود دارد نمایش داده می‌شود.

او ادامه داد: افراد خودشان یکی از پایگاه‌ها را انتخاب و روز و ساعت دریافت واکسن را نیز تعیین می‌کنند. بدین ترتیب دیگر نیازی به انتظار برای دریافت نوبت نیست؛ همچنین افراد ۵۵ سال به بالا برای ثبت‌نام نوبت اول نیازی به داشتن پرونده بهداشت ندارند. لازم به ذکر است افرادی که قبلا نوبت اول را دریافت کرده‌اند برای دریافت نوبت دوم نیازی به ثبت‌نام ندارند و جداگانه به آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود. رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر این، افراد بین ۴۵ تا ۵۴ سال (متولدین ۱۳۵۵ تا ۱۳۴۴) که ساکن استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند و در این استان‌ها پرونده بهداشت دارند می‌توانند بلافاصله ثبت‌نام کند.

اگر ساکنان این استان‌ها قبلا پرونده بهداشت ندارند می‌توانند با تماس یا مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشت، تشکیل پرونده داده و سپس برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. شریفی زارچی بیان کرد: شیوه ثبت‌نام بیماران دیابت نوع اول، استادان، کارکنان بانک، و سایر مشاغل پرخطر بلافاصله پس از دریافت کد ملی واجدان شرایط از سوی سازمان‌های ذیربط، در همین سایت اطلاع رسانی خواهد شد.
 

سومین محموله واکسن کرونا از ژاپن رسید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
معاون فنی گمرک ایران گفت: سومین محموله از محموله واکسن آسترازنکا ارسالی از طرف کشور ژاپن وارد کشور شد. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد: سومین محموله از محموله واکسن آسترازنکا ارسالی از طرف کشور ژاپن با پرواز قطر به ایران ، ساعت ۲۲:۳۰ امشب ( ۸ مرداد ۱۴۰۰) وارد کشور شد.

او گفت: این محموله شامل ۷۲۵ هزار و ۹۴۰ دوز بوده که با هماهنگی وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده و تشریفات گمرکی آن توسط گمرک، در حداقل زمان ممکن و در پای پرواز انجام و تحویل نمایندگان وزارت بهداشت گردید. تاکنون رقم واکسن های وارداتی از کشور ژاپن به دو میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دوز رسیده است.
 

معاون ‌وزیر بهداشت: در شرایط سخت کرونایی هستیم/ موج پنجم ‌سنگین‌تر ‌است/ افزایش بستری‌ها ‌جای نگرانی دارد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
معاون وزیر بهداشت با بیان "متأسفانه اکنون در شرایط سختی هستیم"، گفت: در استان تهران بیش از ۸۵۰۰ ‌بیمار بستری و تقریباً ۴هزار بیمار بستری موقت داریم. به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان،‌ قاسم جان‌بابایی پیش از ظهر امروز در بازدید از برخی مراکز درمانی استان گلستان با بیان اینکه بیش از 45 هزار تخت بیمارستانی در کشور مختص بیماران مبتلا به کروناست، اظهار داشت:‌ ظرفیت اختصاص بیشتر را داریم، ولی خدمات دیگر مخدوش می‌شود. معاون وزیر بهداشت با بیان "متأسفانه اکنون در شرایط سختی هستیم"، افزود: در استان تهران، بیش از 8500 ‌بیمار بستری و تقریباً 4 هزار بیمار بستری موقت داریم. وی ادامه داد: شرایط سیستان و بلوچستان مقداری بهتر شده است، اما در استان‌هایی مانند هرمزگان، کرمان و خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، تعداد بیماران رو به افزایش است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه موج پنجم در استان‌های شمالی، سنگین‌تر از موج‌های قبلی است، تصریح کرد: اکنون در استان گلستان بالای 2هزار نفر بستری قطعی و موقتی داریم و در مازندران هم تعداد بستری‌ها بیش از 4هزار نفر است. ‌جان‌بابایی با بیان اینکه تعداد بستری‌های روزانه از تعداد ترخیصی‌ها بیشتر است و این جای نگرانی دارد، ادامه داد:‌ البته باوجود افزایش بستری‌ها، بیماران بدحال به‌واسطه واکسیناسیون، افزایش نداشته است. وی خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری، شرایط را سخت کرده است و از مردم می‌خواهیم که بیشتر همکاری و مسافرت‌ها و اجتماعات را متوقف کنند. معاون درمان وزیر بهداشت افزود: خوشبختانه واکسیناسیون سرعت خوبی دارد و ظرفیت خیلی خوبی داریم و قطعاً ظرف یکی دو ماه آینده، آرامش بهتری خواهیم داشت.
 

مهران مدیرى به دلیل ابتلا به بیمارى کرونا، در یکى از بیمارستانهاى تهران بسترى شد.
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

مدیرى در این ایام، مشغول ضبط برنامه تلویزیونى «دورهمى» بود که به تازکی ضبط فصل اول به پایان رسیده است، همچنین مدیری در سریال «خاتون» بازی می کرد که از دو روز پیش با بروز علائم بیمارى تحت درمان قرارگرفت و امروز نیز با نظر پزشکان بسترى شد.
 

چگونه آمریکا باعث طولانی‌تر شدن همه گیری کرونا شده است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
عدم تمایل آمریکا برای تغییر راهبرد خود برای مقابله با همه گیری کرونا باعث طولانی تر شدن این همه گیری خواهد شد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کرونا باعث کاهش شدید سن امید به زندگی در آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم شده است. در حالی که سن امید به زندگی در میان زنان در آمریکا به 80 سال و در میان مردان به حدود 78 سال رسیده بود اما پس از شیوع ویروس کرونا با افت شدید مواجه شده و در زنان به حدود 77 سال و در مردان به زیر 75 سال رسیده است.

نکته قابل توجه این است که کاهش سن امید به زندگی بیشتر در میان کم در آمدهای آمریکا بوده است. برنی سندرز سناتور ارشد آمریکایی و رئیس کمیته بودجه سنای این کشور چندی پیش در حساب توئیتری خود نوشت: «فقر فقط نداشتن تجملات نیست. محکوم به مرگ بودن است. در دوره‌ای که نابرابری بین ثروت و درآمد در حال افزایش است، مردان آمریکایی پولدار 15 سال بیشتر از مردان فقیر عمر می‌کنند و در میان زنان نیز زنان ثروتمند 10 سال بیشتر. این کاملا غیرقابل قبول است.»

بر اساس آمارها، ویروس کرونا تا کنون بیش از 600 هزار شهروند آمریکایی را به کام مرگ کشانده است و هنوز نیز صدها نفر در آمریکا به دلیل ابتلا به این ویروس فوت می‌کنند. موج چهارم شیوع ویروس کرونا در آمریکا آغاز شده و ابتلای روزانه به کرونا در این کشور به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است. دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا هنوز اقدام جدی برای جلوگیری از شیوع بیشتر سویه دلتای ویروس کرونا در این کشور اتخاذ نکرده و اقدامات محدود کننده به صورت سرتاسری در این کشور اعمال نشده است.

آمریکایی‌ها در طول دوران همه‌گیری آزادانه از نقطه‌ای به نقطه دیگر مسافرت کرده و به صورت بالقوه ویروس کرونا را از مناطقی که آمار مبتلایان بسیار زیاد بوده به مناطقی که آمار مبتلایان کم بوده منتقل کردند. اما در مقابل، چین اقدام به قرنطینه و اعمال محدودیت در مناطق مبتلا به کرونا کرد. در نتیجه این اقدام چین، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این مناطق به سرعت کاهش یافت و محدودیت‌ها برداشته شد و امکان بازگشت سریع زندگی به حالت عادی فراهم شد.
 
دولت آمریکا در حال حاضر صرفا به واکسیناسیون تکیه کرده است و دولت این کشور در مجموع 1.41 میلیارد دوز واکسن کرونا خریداری کرده است و تا کنون در میان 390 میلیون نفر در سرتاسر این کشور توزیع کرده است. آمریکا در واقع بسیار بیشتر از حجم مورد نیاز خود واکسن کرونا خریداری کرده است. این در حالی است که تنها 1 درصد از کشورهای کم در آمد در دنیا یک دُز از واکسن واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در عین حال چین تا کنون بیش از 600 میلیون دُز واکسن کرونا به کشورهای در حال توسعه داده است. نکته قابل توجه دیگر بی عدالتی در واکسیناسیون در میان شهروندان آمریکایی بوده است. سیاه‌پوستان و لاتین تبارها بخش عمده قربانیان کرونا را در این کشور تشکیل می‌دهند. بر اساس تحلیلی که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا منتشر کرده بود در یک بازه زمانی مشخص، ۲۴ درصد قربانیان کرونا در آمریکا را لاتین تبارها تشکیل می‌دادند این در حالی است که لاتین تبارها ۱۸ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر در حالی که سیاه‌پوستان تنها ۱۲.۵ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند اما تقریبا ۱۹ درصد از قربانیان کرونا طی بازه مذکور سیاه‌پوست بودند.
همچنین در ایالات متحده، در میان افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند، ۶۴.۳ درصد سفیدپوست هستند در حالی که تنها ۸.۶ درصد آفریقایی تباران واکسینه شده اند. در دوران همه‌گیری کرونا نرخ بیکاری در آمریکا نیز افزایش سرسام آوری یافته است. «برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت آمریکا چندی پیش در پیامی توییتری به فقر در ثروتمندترین کشور جهان اشاره کرد.

این سناتور آمریکایی در پیام توییتری نوشته بود: «140 میلیون آمریکایی جزو کم درآمدها حساب شده و 92 میلیون نفر نمی‌توانند هزینه‌های خدمات درمانی را بپردازند و در آمار ها آمده که 50 میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نبوده و 40 میلیون نفر با خطر بی خانمان شدن مواجه هستند این در حالی است که 650 میلیاردر آمریکایی 1 تریلیون دلار ثروتمندتر شده‌اند». در بحبوحه شیوع شدید ویروس کرونا در آمریکا در سال 2020، نرخ بیکاری در این کشور حتی به حدود 16 درصد نیز رسید و آمارهای تاریخی را از خود به جای گذاشت. تعداد زیادی از سالمندانی که در آسایشگاه‌ها و سران سالمندان حضور داشتند به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

بر اساس آمارها دست کم یک سوم از تمام قربانیان ویروس کرونا در آمریکا را سالمندانی تشکیل دادند که در سرای سالمندان اقامت داشتند. در این دوران، فقر نیز در آمریکا افزایش یافت و دست کم 40 درصد از خانوارهایی که فرزندانی زیر 12 سال داشتند توانایی تامین غذای مورد نیاز خود را نداشتند. تمامی این موضوعات در حالی است که به نظر می‌رسد آمریکا تمایلی برای تغییر شرایط در خصوص راهبرد کنونی خود درباره همه گیری کرونا ندارد که در این صورت این همه گیری مدت طولانی‌تری ادامه خواهد یافت. آمارهای دولتی که اخیرا منتشر شد، نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا به دلیل کرونا 15.2 درصد کوچک‌تر شد. در واقع رکورد ناشی از شیوع کرونا باعث شد تا بین سه ماهه پایانی سال 2019 تا سه ماهه دوم سال 2020 اقتصاد آمریکا درگیر بزرگترین رکود در تاریخ این کشور شده و 19.2 درصد کوچک‌تر شود.

دفتر تحلیل اقتصادی وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد که از سال 1947 تاکنون رکود پیش‌ آمده بی‌سابقه بوده است. البته این دفتر گزارش داده اقتصاد آمریکا توانسته بخشی از این افت را جبران کند. در این گزارش آمده است؛ تعطیل شدن اجباری فعالیت‌های اقتصاد غیر ضروری در ماه مارس سال گذشته که با هدف کنترل موج نخست شیوع کرونا در آمریکا اجرا شد اقتصاد این کشور را درگیر رکود شدید کرد و باعث شد 22.3 میلیون نفر در این کشور بیکار شوند، از آن زمان به بعد دولت آمریکا 6 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرده و بانک مرکزی این کشور نرخ سود را به صفر رسانده است و از طریق خرید اوراق قرضه هم دست به تزریق پول به اقتصاد این کشور زد.
 

چهارشنبه ششم مرداد

افراد با تست مثبت کرونا واکسن نزنند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: افرادی که تست کرونای آنها مثبت بوده، افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده و واجد شرایط تزریق واکسن هستند، باید واکسیناسیون خود را ۶ هفته به تعویق بیاندازند. این امر شامل افرادی که دارای علایم ظاهری هستند نیز می شود و نباید واکسن بزنند. همچنین فردی که یکی از اعضای خانواده او به کرونا ابتلا دارد، باید تست کرونا دهد و در صورت منفی بودن تست، بعد به مراکز واکسیناسیون مراجعه کند. افراد با تست کرونا مثبت اگر واکسن بزنند، اثر واکسن ضعیف تر در سیستم ایمنی بدن عمل می کند و آنتی بادی که در اثر ابتلا به کرونا در بدن تولید می شود به حداقل می‌رسد.
سه شنبه پنجم  مرداد


احتمال لغو بازی‌های پارالمپیک توکیو


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
در روز گذشته بیش از ۹ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور ژاپن به ثبت رسیده که همین باعث شده تا دولت ژاپن وضعیت اضطراری برای مناطق بیشتری از توکیو، محل میزبانی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در نظر بگیرد. یکی از مشاوران دولت ژاپن پیشنهاد کرده در صورت ادامه این وضعیت و کاهش نیافتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ لغو شود.


وزارت بهداشت: مدارس باز شود


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
معاون وزارت بهداشت: انباشت ویروس در بدن اطفال بسیار پایین است چون سیستم ایمنی کودکان بسیار قوی است بر این اساس انتقال هم کم است. درباره تعداد واکسن هیچ محدودیتی برای آموزش و پرورش نداریم و واکسیناسیون معلمان در مدارس و مراکز خاص انجام می‌شود. برنامه‌ این است با توجه به اینکه دو هفته بعد از تزریق دوز دوم سطح ایمنی واکسن به بالاترین حد می‌رسد دو هفته مانده به مهر، دوز دوم تزریق شود. بازگشایی مدارس بسیار اهمیت دارد و حتی به جای اول مهر، آبان ماه هم که شد مدارس را باز کنید/ تسنیم


زنگ خطر تکمیل ظرفیت بیمارستان ها به صدا درآمد


معاون کل وزارت بهداشت : بیماری زایی ویروس جهش یافته افزایش داشته و در بعضی استان ها مثل تهران، هرمزگان، کرمان و البرز ظرفیت پذیرش بیمارستان ها تکمیل شده است. میزان سرایت ویروس دلتا 60 الی 100 درصد بیشتر از سویه های قبلی کرونا است. بار ویروسی در افراد مبتلا حدود هزار برابر گونه های قبلی است/ صدا و سیما


در ایران کدام واکسن‌ها پس از تزریق عوارض بیشتری داشتند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


تاثیر فاضلاب در انتشار کرونا


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی نمونه‌های فاضلاب سه تصفیه‌خانه در شهرهای تهران، قم و انزلی، عنوان کردند که در فاضلاب ورودی این تصفیه‌خانه‌ها ویروس کووید-۱۹ وجود دارد/ جام جم


نیم میلیون تهرانی در وضع قرمز کرونا سفر رفتند!


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: ما شاهد این موضوع بودیم که با وجود تعطیلات چندروزه باز هم مردم به سفر‌های خود ادامه دادند و توجهی به این اقدامات وشیوه نامه‌ها نداشتند آمارها در تهران و البرز که بیشترین جمعیت را دارند نشان می‌دهد که حدود ۱۷۰ هزار خودرو در تعطیلات از شهر خارج شدند و با احتساب ۳ سرنشین حدود ۵۰۰ هزار نفر به سفر رفتند/ تسنیم
 

موج فزاینده پیک پنجم کرونا در کشور / به داد بیمارستان‌ها برسید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
رئیس بیمارستان سینای تهران با اشاره به اینکه در موج فزاینده پیک پنجم کرونا قرار داریم، گفت: الان نزدیک یک سال و نیم است که بیماران را بی‌وقفه پذیرش می‌کنیم و من تقاضا دارم مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی، شهرداری و... هم به داد بیماران و بیمارستان‌ها برسند. اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود دیگر پشت درب بیمارستان می‌مانند.

دکتر محمد طالب‌پور درگفت‌وگو با ایسنا، با اشاره اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان سینا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است، گفت: حدود ۲۰۰ مریض کرونایی بستری داریم که در ICU، اورژانس و بخش متراکم هستند؛ البته این تعداد تنها مریض‌هایی هستند که شرایط خیلی بدی دارند و باید بستری شوند، آنهایی که شرایط بهتری دارند روزانه و سرپایی برای تزریق دارو مراجعه می‌کنند. در واقع روزی حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر برای دریافت دارو می‌آیند و این نشان می‌دهد لود بیماری نسبت به پیک قلبی حدود ۳ یا ۴ برابر بیشتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه عمده فشار بیماری بر بیمارستان‌های دانشگاهی است، تاکید کرد: الان نزدیک یک سال و نیم است که بیماران را بی‌وقفه پذیرش می‌کنیم و من تقاضا دارم مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی، شهرداری و... هم به داد بیماران برسند. اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود دیگر پشت درب بیمارستان می‌مانند.
وی افزود:  بیمار کرونایی بدحال به طور متوسط تقریبا ۴ روز در بیمارستان بستری می‌شود. عمده درمان را به بخش سرپایی ارجاع دادیم و اگر حال بیمار به گونه‌ای باشد که بتواند ادامه روند درمان را در خانه بگذراند او را ترخیص می‌کنیم که بیماران دیگر را بتوانیم بستری کنیم. آنهایی هم که حال بهتری داشته باشند بستری نمی‌کنیم و تنها سرپایی دارو دریافت می‌کنند.

رئیس بیمارستان سینای تهران، ادامه داد: الان مثل اوایل شیوع بیماری نیست که همه مریض‌ها به بیمارستان ما بیایند. برخی بیماران در مراکز سرپایی، مطب‌ها و درمانگاه‌ها ویزیت می‌شوند و تنها بدحال‌ها به بیمارستان‌های دانشگاهی ارجاع داده می‌شوند؛ البته این به آن معنا نیست که درصد بیماران بدحال افزایش یافته بلکه نشان دهنده نوع مراجعه به مرکز ما است که درصد بستری بیماران بدحال‌تر بیشتر است. خوشبختانه با توجه به تجربیات به دست آمده در این مدت و این که درمان‌های خوبی ارائه می‌شود، درصد مرگ و میر بالا نرفته است. البته برخی بیماران نیز به دلیل عدم تزریق واکسن به دلیل عدم تمایل خودشان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و حتی با حال بد در همان اورژانس فوت می‌کنند. اینکه به هر دلیلی واکسن نزنند اشتباه بزرگی است، اگر نوبت واکسن دارند سریعا برای تزریق آن اقدام کنند تا در صورت ابتلای احتمالی به بیماری، شدت کمتری از آن را تجربه کنند و امکان انتقال بیماری به سایرین را هم کاهش دهند.

وی افزود: ما زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم و اورژانس تهران سهمیه تخت‌ها را با بیماران بدحال پر می‌کنند. وی درباره متوسط زمان حضور بیمار در اورژانس تا بستری شدن در بخش، اظهار کرد: ابتدا باید مشخص شود بیماری که به ما مراجعه کرده است ۱۰۰ درصد کرونا دارد یا خیر؛ ابتدا با آزمایش و سی‌تی اسکن این موضوع باید ثابت شود که امکانات این کار هم در بیمارستان فراهم است ولی تا زمانی که پاسخ‌ها برسد نمی‌توان بیمار را به بخش عادی یا کرونایی فرستاد چون وضعیتش مشخص نیست. این زمان برای احراز شرایط بیمار حدود ۶ تا ۸ ساعت است که در اورژانس می‌ماند که البته برخی بیماران هم از این شرایط کلافه می‌شوند؛ ولی باید طی شود تا تشخیص نهایی اتفاق بیفتد.

طالب‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت تخت‌های بستری بیمارن کرونایی در بیمارستان سینا پر شده است، گفت: الان تقریبا در حالتی هستیم که منتظریم یک تخت خالی شود تا بیمار بعدی را بستری کنیم. بیماران در اورژانس و تریاژ می‌مانند تا تخت خالی شود و آنها را به بخش انتقال دهیم. در چنین شرایطی فعالیت سایر درمانگاه‌ها و اتاق عمل را کاهش دادیم و تنها مریض‌هایی که به تشخیص روسای بخش‌ها به عمل نیاز فوری دارند جراحی می‌شوند و اتاق عمل الکتیو ما عملا نیمه فعال شده است. وی درباره علائم بیماران نیز بیان کرد: در گونه دلتا عمده تظاهرات اولیه بیماری مانند سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد، تغییر صدا و ... رخ می‌دهد تا کم‌کم علائم ریوی، سردرد، سرگیجیه و... آشکار شود. با وضوح این علائم دیگر به سمت علائم کلاسیک پیش می‌رویم.

وی افزود: بیمارانی که ما بستری می‌کنیم عموما بدحال‌ها و مسن‌ترها هستند که عمده آنها هم کسانی هستند که واکسن دریافت نکردند ولی افرادی که واکسن زدند و مبتلا شدند عمدتا سرپایی درمان شدند. طالب‌پور درباره اینکه آیا تعطیلی ۶ روزه تهران تاثیری در کاهش بار مراجعات داشته است یا خیر؟، تصریح کرد: فعلا نمی‌توانیم قضاوت کنیم اما تعداد مریض‌هایی که در این روزهای تعطیل مراجعه کردند هر روز بیشتر از روز قبل بوده است. ما هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و تعطیلی توانسته یک مقدار آن را عقب بیندازد، ولی نیاز به ارزیابی اپیدمیولوژیک دارد. اکنون در موج فزاینده پیک پنجم کرونا هستیم.

وی افزود: حداکثر کمکی که دانشگاه و دولت می‌توانسته به ما کرده است و تجهیزات را به حداکثر رساندند ولی بحث عملیاتی هم وجود دارد. مثلا خرید اکسیژن الان یک چالش است چون هم گران است و هم به سرعت تمام می‌شود. از طرفی زمانی که یک‌ مخزن ۲۰ تنی قرار است پر شود، مدتی طول می‌کشد و در این فاصله زمانی دستگاه از مدار خارج است؛ چون اگر از دستگاه استفاده کنیم فشار اکسیژن می‌افتد و اینها چالش‌های ما است؛ اما به این معنا نیست که کمبود داشته باشیم. رییس بیمارستان سینای تهران گفت: در مورد تامین دارو نیز به ما قول داده‌اند که هر چقدر دارو بخواهیم به ما برسانند و ما در محدودیت نیستیم و داروها بیمه‌ای هستند و با قیمت مصوب ارائه می‌شوند /ایسنا

بحران پنجم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
روز گذشته انتشار آمارهای رسمی از شرایط همه‌گیری در سراسر کشور زنگ هشداری جدی برای شکل‌گیری بحرانی تازه در پیک پنجم با فعالیت گسترده ویروس دلتا را به صدا در آورد تا بلکه هموطنان و البته مسئولان متوجه خطر پیش‌رو بشوند. این درحالی است که دقیقاً از نیمه تیرماه گذشته کارشناسان مستقل و البته برخی از مسئولان وزارت بهداشت نسبت به احتمال بروز بحران در مرداد 1400 هشدار داده بودند و حتی از آن به عنوان آتش زیرخاکستر کرونا در دوره 18 ماهه گذشته یاد کرده بودند، به این دلیل که این گروه معتقدند قدرت بالای سرایت ویروس دلتا در میان افراد می‌تواند امواج سهمگینی در نظام بهداشت و درمان ایران ایجاد کند که احتمال ایستادگی نظام بهداشت و درمان ایران در مقابل این امواج سهمگین قدری با ابهام روبرو است.

از سوی دیگر اختلال چهارده روزه روند واکسیناسیون به دلایل مختلف این احتمال را پررنگ‌تر کرده که دومین ماه تابستان امسال می‌تواند روزگار سیاهی از دوران پاندمی را در تقویم ثبت کند شرایطی که به گفته مقامات مسئول وزارت بهداشت تازه در ابتدای راهش قرار داریم و تا رسیدن به قله پیک پنجم و آغاز روند نزولی فاصله بسیار است. در این زمینه فقط کافی است به همین آمارها دقت نظر داشته باشیم و کمی هم به واقعیت حیاط مراکز درمانی با حوصله نگاه کنیم تا دریابیم امواج سهمگین بیماری با ویروس دلتا درحال نزدیک شدن به ساحل هستند و احتمال بروز بحرانی جدی واقعاً بسیار نزدیک است، چون تنها در 14 روزه گذشته یعنی همان دوره‌هایی که موج‌های سینوسی بیماری شکل می‌گیرند؛ نرخ ابتلا 52.7 درصد، تعداد بیماران جدید 55.9درصد، بستری مراقبت ویژه 23.9 درصد و در نهایت تعداد موارد فوتی با رشد 76.9 درصدی رکوردهای تازه‌ای را ثبت‌کرده‌اند.

درصد تغییر شاخص‌های بیماری در دو هفته گذشته

تاریخ  موارد ابتلای جدید بستری جدید بستری مراقبت ویژه فوت روزانه
1400.04.21 20829 2287 3790 182
1400.05.04 31814 3566 4982 322
درصد افزایش 52.7 55.9 23.9 76.9

جمع‌بندی آمارهای بالا و البته نیم نگاهی به محوطه خارجی مراکز درمانی سراسر کشور نشان می‌دهد که برهم خردن تعادل ترخیص بیماران و ورود بیماران جدید باعث شده تا نه تنها جمعیت زیادی در مراکز درمانی برای دریافت خدمات منتظر باشند بلکه خودروهای اورژانس هم بعضاً ساعت‌ها در محوطه متوقف هستند تا بلکه تختی برای تحویل بیمار خالی شود. به عنوان مثال رئیس مرکز اورژانس تهران در این زمینه روز گذشته اظهار داشت: معطلی خودروها در محوطه بیمارستان‌ها را انکار نمی‌کنیم و این اتفاق در چند روز اخیر شکل گرفته چون اکثر مراکز درمانی بسیار شلوغ شده و روند انجام کارها با کندی انجام می‌شود.

پیمان صابریان در ادامه افزود: البته اینگونه نیست که خودروها سرگردان باشند اما با درنظر گرفتن اینکه همه بیمارستان‌ها به سیستم دینامکی مجهز نیستند این اتفاق رخ داده و تا ترخیص شدن بیماران که عمدتا ساعت 14 است خودروها در محوطه منتظر می‌مانند تا تخت خالی شده و بیمارشان را تحویل دهند. صابریان با تاکید براینکه در همه مراکز درمانی این وضعیت وجود ندارد به انتخاب گفت:  بیمارستان‌ها باید همکاری بیشتری حداقل در بخش اورژانس داشته باشند و تخت‌ها را زودتر خالی کنند تا ما سریع‌تر به سایر بیماران رسیدگی کنیم، اما واقعیت امر اینجاست که شرایط یاد شده تنها در برخی از بیمارستان‌های اصلی شکل گرفته و تمام مراکز درمانی با این مشکل روبرو نیستند.

مثلث تست، واکسن، پروتکل‌ها را جدی بگیریم

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اظهارات رئیس مرکز اورژانس تهران می‌گویند: کلانشهر تهران به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در زمینه برآوردهای سایر مناطق کشور است چون با درنظر گرفتن اطلاعات پایتخت می‌توان تعابیر دقیق‌تری از سایر نقاط داشته باشیم بنابراین وقتی شرایط در تهران را می‌بینیم باید بپذیریم که در سایر نقاط به‌خصوص نقاط دورافتاده مشکلات به مراتب بیشتر است. این گروه تاکید می‌کنند نگرانی اینجاست که مثلث واکسن، تست و پروتکل‌های بهداشتی طبق آمارهای موجود آنطور که شایسته شرایط است شکل نگرفته و می‌بینیم در تمامی ضلع‌های این مثلث تعیین کننده دچار مشکلات عمده‌ای هستیم که اصلی‌ترین ضلع یعنی رعایت پروتکل‌ها مشکلات عمده‌‌ای دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند در این شرایط باید در هر سه بخش با سرعت هرچه بیشتری کارها انجام شود تا بتوانیم به قول وزیر بهداشت با کمترین هزینه از پیک پنجم عبور کنیم در غیر این صورت ابتدای پایی درگیر پیک ششم با شرایطی بسیار حادتر مواجه می‌شویم و هزینه‌ای بسیار سنگین برای مدیریت آن خواهیم پرداخت. به گفته این گروه یکی از بهترین راهکار برای بهبود شرایط حداقل در دو هفته آینده این است که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارند مراکز 24 ساعته تست و البته واکسیناسیون دایر کنند تا در تمامی ساعات شبانه روز نسبت به ایمن‌سازی و شناسایی مبتلایان جدید گام‌های موثرتری برداشته باشیم.

این کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی بیمار یابی هدفمند با تست‌های گسترده در اولویت است به این دلیل که  با انجام تست‌های گسترده در واقع به ازای هر یک تستی  که انجام داده‌ایم  مانع از ابتلای حداقل 8 نفر به بیماری کووید19 با ویروس جهش یافته دلتا شده‌ایم. به این ترتیب چرخه انتقال و البته جهش‌های جدید را کاملاً از بین برده‌ایم، چون اثرگذاری و ایمن سازی واکسن حداقل در یک دوره 10 تا 14 روزه اتفاق خواهد افتاد.
 

ادارات، شرکت‌ها و اصناف مراکز جدید بیماری زایی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
از سوی دیگر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، علی‌رغم هشدارهای گسترده‌ای که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن سربسته داده شده اغلب ادارات، شرکت‌ها و البته صنوف مختلف و تولیدی‌ها این مهم را نادیده گرفته‌اند تا جایی که کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند این اماکن به کانون‌های جدید بیماری زایی تبدیل شده‌اند. در این زمینه کارشناسان با اشاره به اینکه اغلب پرسنل اماکن یاد شده برای رسیدن به محل کارشان مجبور به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی هستند بدون تردید در معرض آلوده شدن قرار دارند بخصوص اینکه در کلانشهرها مترو به عنوان یکی از مهمترین وسایل نقلیه مورد استفاده پرسنل قرار می‌گیرد، به‌همین دلیل احتمال انتقال ویروس علاوه بر مراجعه‌کنندگان از طریق خود پرسنل نیز بسیار بالاست.

به گفته این گروه البته نکته کلیدی اینجاست که اکنون در فصل تابستان قرار داریم و سیستم تهویه مطبوع تمام اماکن یاد شده کار می‌کند و برای کاهش دما معمولاً تمامی پنجره‌ها بسته است؛ بنابراین با درنظر گرفتن قدرت سرایت بسیار بالای ویروس دلتا دور از واقعیت نیست که بگوییم این اماکن در شرایط فعلی به کانون‌های جدید بیماری زایی تبدیل شده‌اند و بعد از آن خانواده‌ کارمندان و کارگران نیز درگیر بیماری خواهند شد. کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند: همانطور که برخی از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند برای شکستن زنجیره انتقال بهترین راهکار استفاده از طرح دورکاری گسترده در تمامی مراکزی که امکان ارایه خدمات اینچنینی دارند بوده و البته اگر شرایط اقتصادی کشور اجازه دهد تعطیلی یا قرنطینه 14 روزه شاید مفیدترین راهکار باشد، چون با شرایط فعلی نه تنها ویروس مهار نخواهد شد بلکه احتمالا سرکش‌تر از قبل می‌شود.‌
 

روسیه به مصونیت گله‌ای کرونا می‌رسد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

معاون نخست وزیر و رئیس ستاد مبارزه با کرونا در روسیه اعلام کرد: روسیه می‌تواند تا ۱ نوامبر به ۸۰ درصد از مصونیت‌ گله‌ای کووید ۱۹ برسد. تاتیانا گولیکووا، معاون نخست وزیر و رئیس ستاد مبارزه با کرونا در روسیه اعلام کرد: روسیه می‌تواند تا ۱ نوامبر (آبان ماه) به ۸۰ درصد از مصونیت‌گله‌ای کووید ۱۹ برسد. ایمنی جمعی یا گله‌ای به شرایطی گفته می‌شود که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد ساکنان یک واحد جغرافیایی مشخص از طریق واکسینه شدن یا ابتلا و مداوا در مقابل ابتلا به ویروس کرونا مصون شده باشند تا زنجیره سرایت بیماری به شکل محسوسی قطع شود.

همچنین گزارش شده است که ۱۷ منطقه روسیه به سطح ایمنی ۶۰ درصد نزدیک شده‌اند؛ گولیکووا خاطر نشان کرد که این هدف ضرورت تکرار واکسیناسیون و واکسیناسیون بیماران قبلی را نیز در نظر می‌گیرد. مقامات روسیه در تلاشند تا ۷۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور ۱۴۶ میلیون نفری تا پاییز امسال واکسینه شوند؛ واکسیناسیون در این کشور از ۱۵ آذر سال گذشته آغاز شد و تاکنون به بیش از ۲۳ میلیون نفر واکسن زده شده است. روسیه اولین کشور در جهان است که واکسن علیه ویروس کووید ۱۹ را ثبت کرده و در تلاش است تا واکسن ساخته شده توسط موسسه گامالیا در کشورهای غربی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. 
 

دولت باید قرنطینه اعلام کند، نه تعطیلات/ افراد بسیاری در صف‌های تزریق واکسن به ویروس مبتلا شدند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه ما بعد از دو سال هنوز در حال آزمون و خطا هستیم، یادآور شد: دولت باید قرنطینه اعلام کند، نه تعطیلات، ما در پیک کرونا چیزی به اسم تعطیلات نداریم. علی اسداللهی امین در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه این پیک جدید سخت‌تر از پیک‌های قبلی بوده، اظهار کرد: متأسفانه فاجعه رخ داده و آمار بستری‌ها و مراجین و فوتی‌ها بالاتر رفته است، در حوزه پیشگیری یک بخش اساسی به دولت برمی‌گردد که دولت باید قرنطینه اعلام کند، نه تعطیلات چون تعطیلات نتیجه عکس داده و حجم سفرها را بیشتر می‌کند و تنها موج بیماری از شهری به شهر دیگر منتقل می‌شود، تازه همین تعطیلات هم دیر اعلام شد و باید دو هفته قبل انجام می‌شد یعنی قبل از اینکه وارد پیک شویم تمهیدات باید انجام شود نه بعد از آن.

وی ادامه داد: ما در پیک کرونا چیزی به اسم تعطیلات بلکه تنها قرنطینه داریم، بخش دوم وظائف دولت هم سرعت‌دهی به واکسیناسیون عمومی است که متأسفانه در هیچ‌کدام از این بخش‌ها به خوبی عمل نکرده است. اما وظیفه مردم هم رعایت اصول ایمنی و پرهیز از سفر و حضور در تجمعات عمومی است چون در نهایت آسیب اصلی به خود مردم وارد می‌شود و من فکر می‌کنم اگر به همین منوال پیش برویم موج‌های بعدی را هم تجربه خواهیم کرد. این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: دوره کمون ویروس حداکثر هفت روز است و لااقل ما برای قطع مقطعی زنجیره ویروس باید هفت روز قرنطینه اعلام می‌کردیم، ولی ما بعد از دو سال همچنان آزمون و خطا می‌کنیم و این مشکل‌ساز خواهد شد، چراکه متأسفانه تمام فشار بر روی کادر درمان بوده و مدیریت تخت‌های بیمارستانی برای پوشش‌دهی بیماران کرونایی بسیار سخت شده است.

اسداللهی امین با اشاره به اینکه ما به دلیل کمبود فضا، به ناچار تخت‌های بیماران را با کپسول اکسیژن در راهروها قرار می‌دهیم، گفت: لذا عاجزانه از مردم تقاضا می‌کنم رعایت کنید آن کسی که ضرر می‌کند در نهایت ما هستیم، شاید خیلی از مسؤلان ما را درک نکنند و اصلا متوجه این اوضاع نشوند این گریه‌ها را که هر روز و هر روز تکرار می‌شود ما می‌بینیم. وی در ادامه در خصوص راه‌های درمان در گروه‌های پرخطر توضیح داد: یک سری گروه‌هایی داریم که اگر مبتلا شوند با خطر بیشتری مواجه خواهند شد که از آن جمله افراد دارای فشار خون بالا، افراد چاق و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، در همه دنیا توصیه شده که این افراد در همان روزهای اول که ویروس در حال تکثیر است یک سری داروهایی بگیرند که ما از وزارت بهداشت توقع داشتیم آنها را وارد کشور کند، همچنین باید از پلاسمای بهبودیافتگان در این مرحله استفاده شود، چون استفاده از این روش در فاز التهابی اشتباه بوده و دیگر پاسخگو نخواهد بود.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه در80 درصد موارد افراد بدون مشکل بهبود پیدا می‌کنند، عنوان کرد: مشکلی که در این پیک داریم این است که چون جوان‌ترها هم بیشتر درگیر می‌شوند تا زمان درگیری کامل ریه و وارد شدن به فاز التهابی به پزشک مراجعه نمی‌کنند که این بسیار اشتباه است، لذا افراد با احساس سنگینی در ریه، تنگی نفس و سرفه شدید سریع باید به پزشک مراجعه کنند چون ما بر اساس ریزفاکتورها، چک کردن فاکتورهای التهابی، مشاهده درگیری اولیه، سطح اکسیژن خون، متوجه می‌شویم که بیمار در حال وارد شدن به فاز التهابی شدید است. اسداللهی امین در خصوص واکسیناسیون نیز یادآور شد: متأسفانه من فکر نمی‌کنم با این سرعت در واکسیناسیون بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم و در این فرصتی که داریم بهتر است از تجربیاتی که از قبل داشتیم استفاده کرده و از ظرفیت نیروهای بسیج و اورژانس برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون بهره بگیریم.

وی در پایان تصریح کرد: در واقع با اجرای طرح‌های بهتر می‌توان به واکسیناسیون سرعت بخشیده و از تجمعات در صف‌های تزریق واکسن جلوگیری کرد چون بسیاری از افراد پس از تزریق واکسن دچار کرونا شدند که بعد مشخص می‌شود در همین صف‌ها آلوده شدند، همچنین مسؤلان از حالا باید به فکر دز دوم همین واکسن‌ها هم باشند تا در مرحله بعد با کمبود مواجه نشویم. /فارس


اعلام گروه‌های سنی جدید واکسیناسیون در کشور


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی: در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوب، خوزستان و کرمان، ۴۸ تا ۴۵ ساله ثبت نام و طبق نوبت‌دهی واکسینه شوند. در بقیه استان‌ها بجز تهران جمعیت ۵۸-۵۵ ساله ثبت نام و طبق نوبت‌دهی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند در کلان شهر تهران جمعیت ۶۰ تا ۵۸ ساله ثبت‌نام و طبق نوبت‌دهی واکسینه شوند و در بقیه شهرستان‌های استان تهران جمعیت ۶۰ تا ۵۵ ساله ثبت‌نام و با نوبت‌دهی در سامانه تحت پوشش قرار گیرند/ تسنیم


دام پیک پنجم برای کودکان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
رئیس بیمارستان کودکان مفید از ابتلای کودکان به کرونا در دوره اوج‌گیری دوباره این ویروس می‌گوید: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۷۵مورد بستری نوزاد مبتلا به کرونا داشته‌ایم. تعداد کودکان فوت شده بر اثر ابتلا به کرونا براساس پیک‌های مختلف بیماری، همزمان با شدت گرفتن بیماری متفاوت است. آمار دقیق را وزارت بهداشت می‌تواند اعلام کند. نشانه‌های بیماری در سویه دلتا در کودکان هم بیشتر شبیه سرماخوردگی و گاهی هم همراه با مشکلات گوارشی است. گاهی هم نشانه‌های بیماری مثل بیماری کاوازاکی، همراه با مشکلات و ضایعات پوستی است. ماسک،‌ واکسیناسیون و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، سه‌گانه‌های محافظت در برابر کروناست. همشهری


قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا آب زیاد بنوشید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سخنگوی ستاد کرونا البرز : به کسانی که نوبت تزریق واکسن شان رسیده توصیه می‌شود تا قبل و بعد از تزریق آب زیاد بخورند. مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در هنگام واکسیناسیون می شود بلکه از افت فشار خون نیز جلوگیری می کند. نیازی به مصرف ویتامین نیست ولی فرد باید بعد از تزریق استراحت کافی داشته باشد. تا سه روز علایمی مثل سردرد و درد محل تزریق نگران کننده نیست اما در صورت بروز علایم غیر عادی در فرد مثل مشکلات گوارشی، ادامه سردرد، گلو درد و... باید به پزشک مراجعه شود./صداوسیما
 

تست کرونای دونده المپیکی ایران مثبت شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
تست کرونای مهدی پیرجهان دونده المپیکی ایران مثبت شد و از حضور در توکیو بازماند.
 

فعال شدن دوباره کلینیک های سرپایی در همه بیمارستانهای استان تهران

 

دکتر کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران : با توجه به سرعت سرایت جهش جدید ویروس کرونا (دلتا) چنانچه دستورالعملهای بهداشتی از جانب مردم نادیده گرفته و یا کم رنگ شوند، بیشترین فشار روی مراکز سرپایی خواهد بود.
 

دوشنبه چهارم مرداد


فرسایش کادر درمان، نتیجه عادی انگاری همه گیری کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
پیک پنجم کرونا و رکورد‌های خطرناک تعداد ابتلا و بستری، فشار کاری زیادی بر کادر درمان وارد کرده و منجر به فرسایش جسمی و روحی این قشر شده است. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیک پنجم کرونا هم از راه رسید مثل چهار پیک سابق دوباره شاهد افزایش بی شمار تعداد مبتلایان و بستری و مرگ و میر در سطح کشور به ویژه در کلانشهرها هستیم. درمورد رعایت شیوه نامه های بهداشتی و عادی انگاری و خستگی مردم، مکرر صحبت شده است اما این بار صحبت در مورد خستگی و فرسودگی جدی و انرژی و توان تحلیل رفته کادر درمان است. 

هربار که در مورد تعداد افزایش آمار مبتلایان و بستری ها صحبت می‌کنیم، صرفا با یک عدد مواجه نیستیم، این افزایش آمار به معنی هجوم سیل بیمار و همراه بیمار به بیمارستان هاست، بیماران بدحالی که گاه چند قدمی مرگ هستند، همراهانی که بخاطر نگرانی عزیزشان، تسلطی بر خود ندارند و نگرانی و خشم خود را به کادر درمان منتقل می‌کنند. به گفته پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت، وضعیت کشور وخیم و وضع برخی استان ها، بحرانی است. بحرانی که منجر به برپایی بیمارستان‌های صحرایی در فضای باز بیمارستان ها شده و بیماران سرپایی روی تخت هایی که در چادرها برپا شده تحت درمان هستند. مواجهه با تعداد زیاد بیماران، شیفت های پی در پی و فشرده، نداشتن خواب کافی، درگیری با همراه بیماران و یا خانواده های داغدار و چندین و چند دلیل دیگر منجر به فرسایش شدید جسمی و روحی کادر درمان شده است. اما باز هم بی ادعا و چشمداشت، در حال خدمت رسانی شبانه روزی به بیماران کرونایی در سخت ترین شرایط ممکن هستند و ریسک ابتلا را به جان خریده اند و دوسال است که خستگی ناپذیر در حال مداوا و مراقبت هستند.

واکسینه شدن، باعث رد ابتلا به کرونا نمی شود
حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد وضعیت کادر درمان در پیک پنجم کرونا اظهار کرد: با توجه به واکسینه شدن کادر درمان، همچنان یک نگرانی برای این عزیزان وجود دارد و آن هم این است که واکسینه شدن، باعث رد ابتلا به کرونا نمی شود و صرفا باعث ابتلای ضعیف می‌شود و از بستری جلوگیری می‌کند. کرمانپور افزود: در هر صورت واکسیناسیون نتیجه مثبتی برای کادر درمان داشت و یک رضایتمندی نسبی در بین این عزیزان ایجاد کرد، امیدواریم ۲۰ درصد باقیمانده از کادر درمان نیز به زودی واکسینه شوند.

او ادامه داد: تا کنون ۹۵ درصد کادر درمان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، واکسن کرونا را دریافت کرده اند اما اشخاصی که در رادیولوژی و آزمایشگاه و فیزیزوتراپی کار می‌کنند و یا حتی منشی مطب‌ها نیز جزو کادر درمان به حساب می‌آیند و در خطر ابتلا وجود دارند و با این وجود که اسامی شان برای دریافت واکسن ارسال شده، هنوز واکسن را دریافت نکرده اند، زیرا وزارت بهداشت، سهمیه این بزرگواران را تخصیص نداده است و به محض تخصیص سهمیه باید در مراکز اعلام شده واکسن خود را دریافت کنند. کرمانپور گفت: به طور کلی باید توجه داشت دوره واکسیناسیون یک دوره خاص است و برای همه عمر افراد را ایمن نمی‌کند و نهایتاً ۸ یا ۹ ماه ایمنی قطعی دارد و پس از آن دوباره نیاز به انجام واکسیناسیون خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: نکته مهمی که در حال حاضر باعث ناراحتی و سردرگمی و خستگی کادر درمان شده ، پیک بازی کرونا در کشور است. به این معنی که برخلاف کشور‌های دیگر که در حال حاضر در پیک دوم یا سوم بیماری به سر می‌برند، ما پیک پنجم را تجربه می‌کنیم و اگر مدیریت اجتماعی  به همین منوال ادامه پیدا کند، پیک ششم نیز به سادگی آب خوردن در کشور اتفاق خواهد افتاد. او افزود: دلیل این اظهار نظر بنده این است که زمان وقوع هر پیک همزمان با مراسم مختلف و اتفاقات خاص در سطح کشور است پس از آن نیز با فصل پاییز مواجه هستیم و همزمانی شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا با ترکیب کرونا منجر به بروز پیک های پی در پی خواهد شد.

کرمانپور گفت: وقوع همه این پیک ها باعث خستگی و آزار و فرسودگی، افرادی  است که در حال حاضر در میدان جنگ با کرونا حضور دارند. در حال حاضر کرونا شبیه به میدان جنگ شده که هر چند ماه یک بار حمله‌ای برای کادر درمانی ایجاد می‌کند و در هر حمله کادر درمان با هموطنانی مواجه می‌شوند که عزیزانشان در حال از دست رفتن هستند، یا با بیمارستانی که تخت خالی برای بستری کردن بیمار ندارد مواجهه می‌شوند و ... که همه این عوامل، منجر به بروز فشار‌های سنگین روانی و جسمی به کادر درمان می‌شود. 

او ادامه داد: به دلیل شرایط خاص بیمارستان‌ها معمولاً کادر درمان ناچار است هم پاسخگوی تندی‌ها و نگرانی‌های همراه بیمار باشد و هم روند درمانی خود را ادامه دهد. به طور کلی تعداد پیک‌ها و سیل مراجعه بیماران به دلیل حضور در مراسم‌های مختلف افزایش یافته است. این نکته را نیز باید مد نظر داشت که یکی از اصلی ترین دلایل افزایش بی رویه آمار، عادی انگاری و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی است. جهش دلتا به هیچ وجه شوخی بردار نیست و به دلیل شدت و سرعت انتقالی که دارد در فضاهای بسته به راحتی افراد را درگیر می کند. متخصصان و مسئولان بیمارستان ها از مراجعات خانوادگی خبر می دهند که ناشی از عادی انگاری هایی است که منجر می شود افراد بدون هیچ نگرانی در دورهمی های خانوادگی شرکت کنند. 

کارد درمان به فرسودگی شغلی مبتلا می‌شوند
مجید صادقی، روانپزشک و رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: پدیده فرسودگی شغلی در همه مشاغل به وجود می‌آید. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که روند کار‌ها، یکنواخت شود و حجم و فشار کاری افزایش پیدا کند. اگر در یک شغل فرآیند کاری مثبت باشد، باعث افزایش و بهبود روحیه فرد می‌شود اما در مقابل اگر فرآیند بیماری منفی باشد، فشار‌های زیادی بر فرد شاغل ایجاد می‌کند. صادقی ادامه داد: کادر درمان با توجه به ساعت‌ وحجم کاری بالا، فشار کاری مضاعف و شیفت‌های چند روزه که بدون وقفه و استراحت برایشان پیش می‌آید و همچنین به دلیل نداشتن خواب و خوراک کافی، مواجهه با بیماران بسیار بدحال و ... به سندرومی به نام فرسودگی شغلی مبتلا می‌شوند.

او افزود: قبل از کرونا تحقیقات بسیار زیاد و مفصلی در مورد بحث فرسودگی شغلی در کادر پزشکی انجام شده بود که با گستردگی کرونا این فرسودگی بروز بیشتری در جامعه پزشکی و کادر درمان پیدا کرده است. صادقی تصریح کرد: علاوه بر افزایش فرسودگی شغلی کادر درمان، سلامت روان این عزیزان نیز به شدت در خطر است. یکی از مواردی که می‌تواند بر سلامت روان اثرگذار باشد بحث تامین مالی این عزیزان است، به این معنی که اعضای کادر درمان علاوه بر فشار کاری که دارند نباید نگران تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا و کارانه خود باشند.

او افزود: باید توجه داشت که تامین مسائل مالی صرفاً بخش کوچکی از این مسئله بزرگ است و باید حمایت‌های دیگری نیز از این عزیزان صورت بگیرد. داشتن ساعت‌های کاری مشخص، استراحت کافی در بین فواصل شیفت‌ها، در دسترس قرار داشتن تجهیزات پزشکی به اندازه کافی، داشتن تجهیزات کافی و مراقبتی برای خود کادر درمان و انجام واکسیناسیون گسترده  و سریع در سطح کشور, نقش مهمی در کنترل فرسودگی شغلی کادر درمان دارد. رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران بیان کرد: تمام اثرات و عوارض این فرسودگی شغلی را پس از اتمام پاندمی کرونا خواهیم دید. باید در  راستای بازسازی روانی و احیای سلامت روان کادر درمان تلاش کرد اما در حال‌حاضر تقلیل ساعات کاری و اهمیت ویژه به مسئله خواب و تغذیه مناسب و در دسترس بودن وسایل محافظتی و مراقبتی و در دسترس بودن دارو و تجهیزات پزشکی می‌تواند از بروز بار اضافی کاری روی کادر درمان جلوگیری کند. 

بیمارستان‌ها خارج از ظرفیتشان کار می‌کنند
ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: یک از هم گسیختگی اجتماعی در رعایت دستورالعمل‌ها ایجاد شده و هرکسی به دلیلی رعایت نمی‌کند. او افزود: قبول داریم که دستگاه‌های اجرایی مختلف باید بر اجرای اصولی محدودیت‌ها نظارت می‌کردند، اما اصلی‌ترین بخش اجرایی شدن محدودیت‌ها به آحاد مردم بستگی دارد. به نظر من ما با یک فروپاشی نظام تعامل و تدبیر اجتماعی به دلایلی مانند طولانی شدن پروسه بیماری، خستگی مردم و انتقادات وارده به نظام مدیریت بیماری و واکسن؛ در شرایط کرونایی مواجه شده ایم.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: دستگاه‌های اجرایی ما نیز بعضا دچار یک کرختی و لَختی شده اند، زیرا دوره انتقال دولت و دستگاه‌های اجرایی را پیش رو داریم همچنین مباحث اقتصادی نیز فشار‌هایی وارد می‌کند. برای مثال ما در وزارت بهداشت، به قدری تنها مانده ایم که نیروی کاری ما که ۱۶ ساعت در حال کار است ناچار است در ساعت‌های دیگر نیز کار کند این در شرایطی است که ما از بهمن ماه نتوانسته ایم حقوق ساعت‌های اضافی که کار کرده را بپردازیم.

حریرچی یادآوری کرد: به غیر از بیمارستان‌های سپاه و سایر نیرو‌های نظامی، اکثر بخش‌های دیگر کمک چندانی در زمینه کرونا به ما نکردند و همکاری خوبی نداشتند، این باعث می شود که نظام سلامت برای خدمت، دچار اختلال شود. او تصریح کرد: در شرایطی که حتی خانواده ها نیز همراه بیمار کرونایی به بیمارستان می آید تا خودش به بیمارستان مراجعه کند، پرسنل بیمارستان هر روز در بخش‌های کرونایی فعالیت می‌کند و بیماران مشکوک به کرونا را معاینه و درمان می‌کند.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: قبلاً بیمارستان های اصلی و بزرگ ما تقریباً اشغال تخت ۱۰۰ درصدی داشتند الان ما روزانه در کشور ۵ هزار بستری جدید مشکوک و کرونایی داریم که در شهر تهران این عدد به ۲ هزار نفر رسیده است. حریرچی در مورد وضعیت تخت‌های بیمارستانی در پیک پنجم و افزایش شمار بستری‌ها اظهار کرد: ما صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتیم، زیرا مجبوریم چندین هزار بیمار را در همین استان تهران با روش‌های درست و علمی به صورت سرپایی درمان کنیم. در حال حاضر ما اجازه نمی‌دهیم بیماری پشت در بماند.

اپیدمیولوژیست ها و روانپزشکان معتقدند، پس از پایان پاندمی کرونا، عوارض شدید و جدی در انتظار کادر درمان است و تک تک ما در صورت عادی انگاری این شرایط بحرانی و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی در این هجمه آسیبی که به کادر درمان وارد می شود، مسئول هستیم.  کادر درمان، تنها گروهی هستند که از ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا تا کنون، بدون توقف و استراحت، در حال مداوای بیماران کرونایی بوده‌اند و هرگاه خواستند نفسی تازه کنند با آغاز پیکی جدید مواجه شدند و حجم کارشان هربار بیشتر از قبل شد. اما در این میان بودند مردمی که با آغاز و اعمال محدودیت ها و تعطیلی ها، بار سفر می بستند و در فاجعه افزایش بی رویه تعداد بیماران، سهیم بودند. عادی انگاری در این روزهایی که ویروس دلتا سراسر کشور را احاطه کرده و کادر درمان را در وضعیت بحران قرار داده است، ظلمی آشکار به این قشر شریف و تلاشگر است. 


یکشنبه سوم مرداد

بسته ۱۰ میلیونی واکسن چینی محقق شد

کیانوش جهانپور: با محموله‌ای که امروز از کشور چین وارد شد، عملاً بسته ۱۰ میلیونی واکسن کرونا از چین محقق شد. تاکنون خوش قول ترین تأمین کننده خارجی واکسن برای ایران، چین بوده است. واردات واکسن از چین و دیگر منابع خارجی معتبر، با تلاش دستگاه دیپلماسی، همکاران وزارت بهداشت و حمایت دولت و بانک مرکزی ادامه خواهد یافت./مهر

نخستین ورزشکار کرونایی بعد از شروع المپیک 2020


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400

«کیودونیوز» امروز در خبری اعلام کرد تست کرونای یک ورزشکار بعد از انجام مسابقه مثبت شده و حالا مردم بیش از گذشته نگران شیوع کرونا در ژاپن هستند. براساس اعلام کمیته برگزاری بازی‌های توکیو، فین فلورجین روئینگ‌سوار هلندی پس از مسابقه روز جمعه تست کرونا داد که نمونه او مثبت شده است. این ورزشکار 21 ساله که روز شنبه در مرحله شانس مجدد رقابت کرده بود به قرنطینه رفت.

فعالیت ادارات تهران به صورت ٧٠ درصد دورکاری/ ساعت کار: از ۷ تا ۱۳

عباس پاشا معاون استاندار: حضور کارکنان در محل کار خود بر اساس طرح هوشمندسازی محدودیت‌ها و بر اساس رنگ‌بندی است که شهرهای استان دارند. حضور کارکنان در ادارات تا آخر مرداد از ساعت ۷ تا ۱۳ است.


آغاز واکسیناسیون رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی از فردا

سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: واکسیناسیون رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تاکسیرانان، رانندگان اتوبوس و راهبران مترو از فردا آغاز می‌شود.


️زالی: وضعیت کرونایی تهران تا آخر هفته آینده قرمز است

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران: در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داریم و پیش بینی من این است تا آخر هفته آینده همین شرایط را در تهران خواهیم داشت و بعید است به سمت تنزل شاخص‌ها حرکت کنیم.


کرونای هندی در اواسط اکتبر به اوج خواهد رسید


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
کارشناسان می‌گویند کرونای دلتا یا همان هندی در آمریکا در اواسط اکتبر به اوج خواهد رسید و به اندازه پیک ژانویه، مرگ و میر خواهد داشت./خبرآنلاین


حمید لولایی واکسن زد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
سومین گروه هنرمندان بالای ۶۰ سال که عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت هستند، امروز واکسینه شدند. حمید لولایی، مجید قناد، خسرو نعمتی روشن، مسعود صدیق، حسن فیضی راد، پرویز بیگی حبیب آبادی، سیدجمال ساداتیان، الهه خاتمی، محسن علی اکبری، داود فرشباف رواسانی، زویا امامی، سید جواد زیتونی، سوسن مقصودلو، ناهید مسلمی، محمد کاسبی، بهروز بقائی، اردشیر صالح پور، اسماعیل محرابی، غلامرضا امامی و علی دهباشی از جمله این هنرمندانی بودند که واکسن زدند./باشگاه خبرنگاران


واکسن انستیتو پاستور در برابر همه جهش‌ها مقاوم است

رئیس انستیتو پاستور ایران: نتایج کار آزمایی‌ها نشان می‌دهد واکسن پاستوکووک ۹۱.۲ در مقابل جهش‌های مختلف ( که در کوبا عمدتا جهش‌های آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی که بدترین نوع ویروس هستند) موفق بوده است. یادآور این واکسن، سیستم ایمنی کسانی که قبلا کرونا گرفته‌اند را فعال می‌کند؛ضمن اینکه این واکسن می‌تواند یادآور واکسن‌های دیگر هم باشد. با توجه به قابلیت‌های این واکسن درخواست‌های جهانی از این واکسن روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا تنها واکسن دنیاست که می‌تواند با چند جهش بطور همزمان مبارزه کند/ تسنیم


آخرین آمار از وضعیت مبتلایان و واکسیناسیون کرونا در کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


دستورالعمل جدید واکسیناسیون گروه‌های سنی ۴۸ تا ۵۰ و ۵۸ تا ۶۰ سال در کشور ابلاغ شد

نامه وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور: پیرو نامه شماره ۱۰۰/۵۴۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ در صورتی‌که دانشگاهی به حد نصاب قید شده در نامه فوق‌الذکر در پوشش واکسیناسیون جمعیت ۶۰ سال به بالا و یا ۵۰ سال به بالا در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی نرسیده است و ظرفیت خالی برای پذیرش دارد، می‌تواند جمعیت ۵۸-۶۰ سال و در استان‌های فوق‌الذکر ۵۰-۴۸ سال را با فراخوان ثبت‌نام و با تعیین نوبت واکسیناسیون انجام دهد/ ایسنا


وزیر بهداشت: وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن کرونا نیست!


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
نمکی: وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن کرونا نیست. کار وزارت بهداشت مدیریت بیماری و تزریق واکسن است ما به دلیل نیاز مبرم مردم و از آنجا که فشار نهایی به شکل بیماران بستری و عدم قطع زنجیره انتقال بر دوش خودمان بود، اقدامات گسترده در زمینه تامین واکسن انجام دادیم. واکسن کووایران برکت از این هفته حدودا هفته‌ای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز به ما تحویل خواهد داد و ماه آینده تولیدات افزایش خواهد یافت. واکسن پاستور هم در حال پیوستن به مجموعه است. واکسن اسپوتنیک تحت لیسانس در ایران دارد خود را به تولید دو میلیون دُز در ماه می‌رساند و نتیجه تست‌های آن را مرکز تحقیقات گامالیا تایید کرد/ سیمانیوز


نکاتی کلیدی قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


افزایش ۲۲ درصدی فوتی‌های کرونا در کشور


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
در هفته ۷۴ اپیدمی در کشور، نسبت به هفته ماقبل، شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۱۵.۵ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۲۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده بوده‌ایم./ایسنا
 

نهمین محموله واکسن وارد کشور شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
صبح امروز یک‌شنبه سوم مرداد ۱۴۰۰، نهمین محموله‌ی واکسن تهیه شده در فرودگاه امام خمینی برای توزیع سریع در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. در این مرحله یک میلیون و ۹۵ هزار و ۲۰۰ دُز واکسن به کشور وارد شد؛ با ورود این محموله که تاکنون توسط ۱۱ پرواز به کشور منتقل شده است مجموعا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن وارد کشور شده است./باشگاه خبرنگاران

شنبه دوم مرداد


تمامی مشاغل در مناطق قرمز به جز گروه یک باید تعطیل باشند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: عوامل متعددی باعث کاهش شیوع ویروس کرونا می شود و صرف نظر از جهش ویروس باید انتظار جهش‌های دیگری را داشته باشیم ️باید بدانیم که هیچ تفاوتی در نوع رعایت شیوه نامه های بهداشتی وجود ندارد ️هر وقت شیوه نامه های بهداشتی رعایت نشود و تهویه مناسب وجود نداشته باشد و افراد از ماسک استفاده نکنند ویروس با هر قدرتی باعث ابتلا به درگیری بیشتر می شود ️زمانی که شیوع ویروس بیشتر می شود قدرت سرایت ویروس هم بیشتر شده و باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی را به طرز شدیدی دنبال کنیم ️ما طرح‌ مدیریت هوشمند را داریم به طوری که در مناطقی که قرمز اعلام می شود، به جز گروه مشاغل یک بقیه گروه ها باید تعطیل باشند


کرونای دلتا بسیار مسری است و بیشترین قدرت سرایت را در بین جهش ها دارد

ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹: واکسن ها در برابر واریانت دلتا اثربخش هستند تعطیلات برای این بود که در خانه بمانیم و جلوی گردش بیشتر ویروس را بگیریم باید به سمت واکسن های جدید برویم که بر علیه واریانت های جدید موثر باشند واکسن ها حداکثر ایمنی را دو تا سه هفته پس از تزریق دُز دوم در بدن ایجاد می کنند منعی برای تزریق واکسن در زنان در دوران شیردهی وجود ندارد از دیدن تصاویر شلوغی جاده چالوس و هراز غمگین شدم با تزریق واکسن، کسی مصونیت ۱۰۰ در صدی مقابل بیماری کووید۱۹ پیدا نمی کند


سن ثبت‌نام واکسیناسیون در سراسر کشور دو سال کاهش یافت

هم‌اکنون در تمام استان‌ها افراد ۵۸ سال به بالا (متولدین ۱۳۴۲ و قبل از آن) امکان ثبت‌نام از طریق سامانه salamat.gov.ir دارند. همچنین در استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی افراد ۴۸ سال به بالا (متولدین ۱۳۵۲ و قبل از آن) که دارای پرونده در پایگاه‌های بهداشت هستند می‌توانند از هم‌اکنون برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند.


۲۰ درصد آمریکایی‌ها معتقدند در واکسن کرونا میکروچیپ کار گذاشته شده است!

براساس مطالعه‌ای که موسسه «YouGov» و اکونومیست هفته پیش انجام داده‎اند، حدود ۲۰ درصد آمریکایی‌ها معتقد به تئوری توطئه در واکسیناسیون بوده و گمان می‌کنند که ممکن است در واکسن‌های کرونا میکروچیپ کار گذاشته شده است.


شرایط سخت مصاحبه با بازیکنان در میکسدزون

 
بعد از پایان بازی والیبال ایران و لهستان، مسولان برگزاری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسیرهایی را در میکسدزون ایجاد کرده بودند که خبرنگاران با دشواری از بازیکنان مصاحبه می‌گرفتند. بعضا برای کیفی ضبط شدن صدای بازیکنان و مربیان، دستگاه‌های ضبط بوسیله سینی نزدیک بازیکنان قرار می‌دادند


آخرین وضعیت کرونا و واکسیناسیون در ایران


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400


دستور وزیر بهداشت برای واکسیناسیون بیماران خاص، حمل و نقل عمومی، اساتید دانشگاه‌ها و آموزگاران مدارس

در نامه سعید نمکی به علیرضا رئیسی، آمده است: با توجه به تأمین واکسن مورد نیاز از طریق واردات و تولید داخل، ضروری است تعداد افراد در گروه‌های زیر را سریعاً به اینجانب اعلام نمائید تا با طی مراحل لازم، واکسیناسیون این گروه آغاز گردد. ۱- تمامی بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال به تفکیک استان‌ها (اخیراً سامانه ثبت بیماران دیابتی کشور با کد ملی در معاونت درمان راه اندازی و موارد را ثبت کرده که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد) ۲- بیماران خاص دیگری که باید در اولویت قرار گیرند و تاکنون واکسینه نشده‌اند ۳- رانندگان تاکسی و خدمات حمل و نقل عمومی از قبیل ریلی، هوایی، زمینی ۴- آموزگاران مدارس ابتدایی و متوسطه به تفکیک ۵- اساتید دانشگاه‌ها تسریع در اعلام آمار تفکیکی فوق جهت برنامه ریزی عاجل واکسیناسیون گروه‌های مذکور از اولویت ویژه برخوردار است. بدیهی است از لیست افراد اعلام شده باید کسانی که در گروه‌های سنی قبلی واکسینه شده‌اند، حذف گردد./مهر
 

یک کرونای جدید در انگلیس کشف شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
پزشکان در آژانس بهداشت عمومی در انگلیس اعلام کردند که گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس کشف شده است پزشکان هنوز نمی دانند که آیا گونه جدید کارایی واکسن ها را کم می کند یا نه/ جماران
 

ادامه اعتراضات ژاپنی‌ها به برگزاری المپیک

 
شعارهایی چون "المپیک را متوقف کنید" ، "بدون المپیک" و "المپیک را لغو کنید و زندگی‌ها را نجات بدهید" در تصاویر دیده می شود.
 

کاهش چشمگیر مرگ‌و میر پس از تزریق واکسن

 

معاون کل وزارت بهداشت: پس از تزریق واکسن، به طور محسوس مرگ و میرها کاهش یافته و اثربخشی تمامی واکسن‌ها خوب بوده است عمده مرگ و میر فعلی در پیک پنجم در کرونا و بستری در آی‌سی‌یو مربوط به افراد غیر واکسینه و رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال است

حاشیه های المپیک 2020 / کرونایی‌های المپیک به 123 نفر رسید

 

از واکسن ایرانی-استرالیایی کرونا چه خبر؟


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی - استرالیایی "اسپایکوژن": فاز دوم مطالعه بالینی این واکسن انجام شده و در صورت تایید نتایج آن از سوی سازمان غذا و دارو و اخذ مجوز، مطالعه بالینی فاز سوم این واکسن بر روی ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر انجام می‌شود./ایسنا
جمعه اول مرداد


از مراکز واکسیناسیون خلوت تا مراکز شلوغ

 
تاکنون حدود 70 درصد هموطنان 60 سال به بالا واکسن خود را دریافت کرده اند و روند تامین و تزریق واکسن بصورت مستمر ادامه دارد.
 

'فاصله بیشتر بین دو دوز واکسن فایزر باعث افزایش میزان آنتی بادی می‌شود

 محققان بریتانیایی دریافته‌اند فاصله بیشتر بین دوزهای اول و دوم واکسن فایزر-بایونتک، باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌های بیشتری برای مقابله با کووید تولید کند/ بی بی سی
 

اولین محموله واکسن‌ کرونا ساخت ژاپن وارد شد


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
نخستین محموله از واکسن‌های ساخت ژاپن، شامل «یک میلیون و ۸۷ هزار و ۵۷۰» دُز واکسن وارد کشور شده و از طریق سازمان ملل به وزارت بهداشت ایران تحویل شد. کازوتوشی آیکاوا سفیر ژاپن در تهران گفت: "ژاپن تاکنون بیش از ۳۴ میلیون دلار تجهیزات فنی از طریق سازمان‌های بین‌المللی در اختیار پرسنل و مراکز درمانی ایران قرار داده است" ژاپن قرار است در مجموع، حدود سه میلیون دوز واکسن به ایران اهدا کند./ایرنا


ابتلای جمشید هاشم‌پور به کرونا/ تست مثبت با وجود دریافت دو دوز واکسن


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
در حالی که مدتی قبل تصاویر و ویدئوهایی از واکسن زدن جمشید هاشم‌پور در فضای مجازی وایرال شده بود این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران هم به کرونا مبتلا شد تست کرونای جمشید هاشم‌پور طی روزهای گذشته مثبت شده و او این روزها در قرنطینه خانگی در حال درمان است.
 

15:00
واکسن سینوفارم مصونیت‌سازی بالایی ایجاد می‌کند

نتایج یک تحقیق جدید در کشور مجارستان حاکی است که واکسن چینی "سینوفارم" در میان افراد زیر 50 سال تا حد 90 درصد دربرابر کووید-19 مصونیت ایجاد کرده است. دو پژوهشگر در کشور مجارستان با آزمایش نمونه خون 450 تن از افراد حداقل دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن سینوفارم به این نتیجه رسیدند که 90 درصد افراد زیر 50 سال پادتن‌ها (آنتی‌بادی) لازم را در بدن خود دارند. سازمان جهانی بهداشت در ماه مه (اردیبهشت) واکسن سینوفارم را تایید کرد و هم‌اکنون این واکسن ساخت چین در بیش از 50 کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد/ ایرنا
 

14:30
برخی پزشکان بعد از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شدند


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در مرداد 1400
 
محمدرضا ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا پزشکانی را داشتیم که بعد از تزریق واکسن کرونا دچار ابتلای مجدد شوند و یا فوت کنند،‌ گفت: در این رابطه من خبر فوت پزشکی را نشنیدم ولی خیلی از افراد را می‌شناسم که در بیمارستان سینا و جاهای دیگر که ۲ دز واکسن زدند اما باز هم به ویروس کرونا مبتلا شدند/ ایلنا


13:30
مقام معظم رهبری: اصل بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کروناست

آیت الله خامنه ای پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایرانی کرونا: با این جهش‌هایی که در نوع ویروس کرونا به وجود می‌آید که پی در پی تا حالا پنج شش تا جهش به وجود آمده طبعا خطرات باقی است. نباید ما چون یک سال و نیم مثلا طول کشیده، موجب بشود رعایت شیوه‌نامه‌ها عادی جلوه کند و مردم حساسیتشان کم بشود. باید شیوه‌نامه‌ها حتما رعایت بشود حالا مراسم گوناگون مذهبی و غیر مذهبی و اینها هم وجود دارد. بایستی حتما اصل را بر رعایت شیوه‌نامه‌ها قرار داد و فاصله‌ای که باید وجود داشته باشد و ماسکی که باید زده بشود و بقیه جهاتی که لازم است رعایت بکنند. ما اگر چنانچه این سختی رعایت پروتکل‌ها را تحمل کنیم ریشه این بیماری کنده میشود و لااقل شیوعش متوقف خواهد شد.


13:00

فیلمی از تزریق نوبت دوم واکسن ایرانی به مقام معظم رهبری

 


12:30
هر ۲ دقیقه یک بستری کرونایی/ تیر ۱۴۰۰ با ۴۸۴۶ فوتی دلتا به‌پایان رسید

مرداد ۱۴۰۰ درحالی آغاز شد که در اولین ماه فعالیت ویروس دلتا در سراسر کشور ۴۸۴۶ نفر در پیک پنجم قربانی این ویروس شده‌اند. بررسی‌دقیق جداول آماری نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته تنها ۶۹۷۳۱ مورد تست کرونا در سراسر مراکز درمانی ایران انجام شده براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده هر ۲ دقیقه یک بیمار در مراکز درمانی بستری شده است و هر ۶ دقیقه یک نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده که در واقع رشد ۶.۱ درصدی تعداد موارد فوتی در آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت است.

12:00
پیک پنجم با دفعات قبل فرق می‌کند

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی: درگیری در این پیک بسیار جدی است و ایده درمان موقت در این شرایط یک راهکار عملیاتی برون رفت از این بحران است. همه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیش از سقف پذیرش سرپایی و بستری خود در یک سال و نیم گذشته رسیده‌اند با توجه به شرایط اضطراری بحران، اعمال جراحی الکتیو باید مدیریت شده و از اعمال غیرضروری جلوگیری شود./مهر


11:00
آغاز واکسیناسیون رانندگان تاکسی از دوشنبه/ واکسیناسیون ۲۰ هزار راننده در فاز اول ‌

‌ ‌ ‌ ‌ ‌مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران از آغاز واکسیناسیون ٢٠ هزار راننده تاکسی از دوشنبه هفته آتی خبر داد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط