تعادل در جامعه با اعتراض به گناه و گناهکاران
ایجاد نزاع و درگیری و اختلاف در جامعه حتی برای چیزی که حقمان است و فکر میکنیم باید برای آن بجنگیم جایز نیست. ما نمیتوانیم برای گرفتن حق خودمان هم اختلاف درست کنیم که اگر اینچنین باشد باز هم باید...
دوشنبه، 22 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده :
سید حسین خاتمی
موارد بیشتر برای شما
ضمن آنکه ناحق یکروزه شکل نمیگیرد و مدتی طول میکشد تا آستانه تحمل مومنان در جامعه را بالا رود تاجاییکه ناگهان میبینند ناحق تبدیل به حق شده و حتی اعتراض به آن سخت یا ناممکن است. آیات و روایات در کنار توصیه به مراقبت از جامعه مثالهای زیادی را آورده که فردی عملی خلاف انجام داده اما در مقابل عده زیادی عقوبت شدند. بهطور مثال حضرت على(ع) فرمود: «ناقه ثمود را یک نفر از پاى درآورد، امّا خداوند همه آن قوم سرکش را مجازات کرد. چراکه همه به آن راضى بودند».(نهج البلاغه، خطبه201)
دو نکته در این بیان شریف وجود دارد. اول آنکه رفتار یک فرد هم، میتواند مهم و اثرگذار باشد و حتی میتواند یک جامعه را دچار عقوبت سخت کند. دوم آنکه رضایت دادن به اینکه یک گناه انجام شود و کسی هم اعتراض نکند اسباب عقوبت و عذاب را فراهم میکند. تایید یک تخلف و اجازه دادن به رشد یک رفتار خبیث و آلوده در جامعه با شکلهای مختلفی صورت میگیرد. از تایید کلام، تامین منابع و تجهیزات، هدایت و حمایت، اشاره کردن و حتی سکوت در اشاعه ناحق اثر بسزا دارد.
پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: «هر کسی که به کاری نیک امر کند یا از کاری زشت باز دارد، یا به کاری خیر راهنمایی کند یا حتّی به آن اشاره کند، [در ثواب آن عمل] شریک است. هر کس به بدی امر کند یا به آن دلالت یا اشاره کند، او نیز [در گناه عمل ]شریک است.» (وسائل الشیعه، ج16، ص124) مکتب ما، هم به گناهان فردی اهمیت میدهد و هم به گناهان جمعی؛ خصوصا گناهانی که مردم را به تاریکی و گناه سوق دهد. هر مرتبه از این افعال بهطریقی میتوانند جامعه را مریض کند اما بدترین آن گناه و تخلفی است که دامان مردم را هم بگیرد. آیت الله بهجت(ره) میفرمایند: «خدا نکند انسان معصیت کند و اگر کرد، خدا نکند معصیت اجتماعی بکند و اگر کرد خدا رحم بکند که اضلال مردم در آن باشد.»
نباید اینطور تصور کنیم که عقوبت الهی فقط شامل برخی گناهان میشود. مثلا گناهانی که بیشترین فراگیری را دارد. بازی کردن با جان و مال مردم با تصمیمات غلط هم جزو گناهان نابخشودنی است. مثلا گاهی میشود فرد و افرادی در جامعه تصمیماتی میگیرند و این تصمیمات به بیخانمان شدن برخی از مردم و آواره شدن آنان کمک میکند. این از گناهانی است که میتواند ساکتین را دچار عقوبت و عذاب گرداند. خداوند در قرآن کریم خوار شدن این افراد در دنیا و آخرت را بهعنوان جزای این عمل اعلام میفرماید.(بقره85) خداوند در این آیه از کسانیکه همدستی میکنند نیز سخن به میان میآورد که سکوت هم شامل این همدستی میشود. ایجاد نزاع و درگیری و اختلاف در جامعه حتی برای چیزی که حقمان است و فکر میکنیم باید برای آن بجنگیم جایز نیست. ما نمیتوانیم برای گرفتن حق خودمان هم اختلاف درست کنیم که اگر اینچنین باشد باز هم باید منتظر عقوبت الهی باشیم. گاهی ساکت ماندن عدهای که متمول هستند در حالیکه جامعه و مردم در فقر بهسر میبرند هم معصیت است که به رشد ناعدالتی در جامعه کمک میکند. یعنی عدم انفاق، پرداخت حقوق الهی و...؛
در آیات 17 تا 31 سوره قلم شرح حال کسانی را میبینیم که مخفیانه محصول باغ و بستان خود را میچیدند تا فقرا آگاه نشوند و درخواست کمک کنند کسانیکه بههمین دلیل دچار فقر و قحطی شدند. البته خداوند نمیخواهد بندگانش همه داراییشان را به فقرا اعطا کنند زیرا جامعهای در تعادل میخواهد. یعنی نه افراط و نه تفریط. خداوند آیه29 سوره اسراء است که بندگانش را به تعادل فرامیخواند. حتی در آیه37 همین سوره، متکبرانه در جامعه راه رفتن و تعامل کردن با مردم را نهی فرموده و آنرا ناپسند میداند. از جمله دیگر رفتارهایی که تعادل جامعه را بههم میریزد همنشینی با اهل باطل است که خود تایید کردن باطل محسوب میشود. آیات 40 تا 45 سوره مدثر از قول جهنمیان میگوید که ما با اهل باطل همنشین بودیم.
شاید آنها اهل معصیت نبودند ولی با همنشینی اهل باطل به رشد باطل کمک کردهاند. در این موضوع، مهم «رضایتمندی» در مقابل آلودگی و گناه است که اگر بیاید همه چیز را نابود میکند. کسانیکه با امام حسین(ع) جنگیدند در دستههای مختلفی قرار گرفتند. کسانی که «اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَت وَ بایَعَت وَ تابَعَت عَلی قَتْلِهِ...» بودند و کسانیکه رضایت داشتند و کمک کردند برای متفرق کردند مردم از کنار امام حسین(ع)؛
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
مواجه با ظلم و ظالمان هدف امام حسین علیه السلام
چهارشنبه، 27 تير 1403
انتقام خون سردار شهدای مقاومت(بخش سوم)
چهارشنبه، 25 دی 1398
تازه های اخبار
همدلی و مهرورزی در آینه قرآن
از اهتمام ویژه اسلام تا نقش فناوریهای نوین
پاسخ طنز به پیام جدید نتانیاهو + فیلم
بسیج؛ با مردم، برای مردم + گالری تصاویر نقاشیهای جدید از خدمات بسیج
همه چیز درباره فلسفه؛ از یونان تا ایران
آیا در واقع ایام فاطمیه 20 روز است؟
مزایده انگشتر هدیه رهبری برای کمک به مردم مقاوم فلسطین و لبنان
#فراخوان| سومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری نماز با عنوان ” فجر تا فجر”
بازتاب سبک زندگی ایرانی یا حرکت به سمت غربیسازی؟
ادواردو آنیلی، از ارثیه ایتالیایی تا دیدار با امام خمینی (ره)
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
۱۱۴ آیه پرکاربرد قرآن با ترجمه کاملا درست و البته متفاوت!
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
جادوی یخ زدن لحظهای آب/ فیلم
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها