یادداشت ها و اخبار ویژه روزنامه های داخلی (چهارشنبه 28 مهر 1400)

پس از اینکه ویدئوی مربوط به برخورد سه مأمور نیروی انتظامی با دختری جوان به طور گسترده در فضای مجازی منتشر و سبب واکنش کاربران فضای مجازی شد، حالا شنیده‌ها از صدور دستور پیگیری این مسأله از سوی نهاد ریاست جمهوری خطاب به احمد وحیدی وزیر کشور حکایت دارد. در این دستور که از سوی رئیس دفتر رئیس جمهوری به وزیر کشور ارجاع شده، از وزیر کشور خواسته شده ضمن پیگیری مسأله نسبت به ارائه گزارش به ریاست جمهوری اقدام کند.
چهارشنبه، 28 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یادداشت ها و اخبار ویژه روزنامه های داخلی (چهارشنبه 28 مهر 1400)

یادداشت روزنامه‌های ۲۸ مهر



روزنامه کیهان
این همه هیاهو در منطقه برای چیست؟!/دکتر محمدحسین محترم
با توجه به مذاکرات پنج‌شنبه گذشته انریکه مورا معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در تهران، قرار است در روز‌ها و یا در یکی، دو هفته و شاید هم یک ماه آینده، احتمالا مذاکرات برجام مجدداً از سر گرفته شود. اما با توجه به سیاست جدید جمهوری اسلامی به‌نظر می‌رسد آمریکا و رژیم صهیونیستی و چند متحد اروپاییِ آنها، خود را از قبل بازنده این مذاکرات تصور می‌کنند. در این راستا نخست‌وزیر و وزیرخارجه تازه کار رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن این شکست، برای خودنمایی در سازمان ملل به یک خیمه شب بازی، شبیه خیمه‌شب‌بازی نتانیاهو دست زدند و در سفری به آمریکا تلاش‌کردند علیه ایران فضاسازی کنند، اما مورد استقبال کشور‌های جهان واقع نشدند، حتی دولت‌هایی که با آن‌ها رابطه دارند! لذا از یک سو علت و از سوی دیگر هدف صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها از تناقض‌گویی‌های روز‌های اخیر در‌باره ایران چیست؟! در این خصوص درک چند نکته مهم است:
۱- یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با اذعان به شکست سفر نخست‌وزیر این رژیم به واشنگتن برای بررسی طرح‌های جایگزین در برابر ایران، در یک عقب‌نشینی آشکار گفت «جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد و آمریکا هیچ نوع اشتیاق یا آمادگی برای بررسی طرح جایگزین در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای و یا حتی شرکت نکردن ایران در این مذاکرات، نشان نداد»! شبکه سعودی العربیه هم تصریح کرد: «این مسئله در اسرائیل قطعی است که آمریکا اصلا به فکر گزینه نظامی نیست، به همین علت اسرائیل کشور‌های غربی و آمریکا را تشویق می‌کند تا از گزینه‌های صلح‌آمیز دیپلماتیک در مقابله با ایران استفاده کنند!».

۲- هرچند جمهوری اسلامی هیچ وقت به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و این موضوع برای جهان روشن شده است، اما علی‌رغم ادعا‌ها و خیمه‌شب‌بازی‌های نتانیاهو و نفتالی بنت نخست‌وزیران قبلی و فعلی رژیِم صهیونیستی در سازمان ملل و فضا سازی‌های سیاسی - رسانه‌ای غربی‌ها، اولا؛ تاییر هایمن رئیس نهاد اطلاعاتی ارتش صهیونیستی اذعان کرد «ایران در مرحله‌ای نیست که سلاح هسته‌ای بسازد و طبق داشته‌های ما ایران در حال حرکت به سمت ساخت و دستیابی به بمب اتمی و خروج از فرایند صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود نیست». ثانیا؛ یوسی کوهن رئیس سابق موساد هم که زمانی خود سردمدار فضاسازی در‌باره ساخت بمب هسته‌ای علیه ایران بود، در کنفرانس روزنامه جروزالم پست اذعان کرد «ایران تاکنون حتی به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک هم نشده است!». نکته جالب اینجاست که علی‌رغم این اذعان‌ها، صهیونیست‌ها باز نمی‌توانند خباثت ذاتی خود را پنهان نمایند و این دو در همان مصاحبه و کنفرانس، ایران را تهدید و درحالی که ادعا کردند ایران منزوی‌تر شده!، اما پاسخ ندادند پس این همه فضاسازی و فریاد و خودزنی‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران برای چیست؟!

۳- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از ناکامی در سازمان ملل که شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی اذعان کرد «اسرائیل هیچ راهبرد و برنامه‌ای علیه ایران ندارد و این مهم‌ترین موضوعی بود که نخست‌وزیر جدید اسرائیل در سازمان ملل چیزی از آن نگفت»، و همچنین بعداز شکستش در سفر به واشنگتن، در یک اقدام غیرمعمول و غیردیپلماتیک مجبور شد برای داشتن دستاویزی با پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا دیدار و به ادعای او درباره تهدید ایران گفتگو کند! این دست به دامنِ پمپئو شدن هم خود نشانه دیگری از ضعف و شکست اسرائیل در مقابل محور مقاومت است، چرا که آمریکا با تعطیلی میز مستقلی که پمپئو برای ایران در سازمان سیا ایجاد کرده بود، عملاً و رسما شکست مقابل ایران را پذیرفته و اگر افرادی همچون پمپئو توان اقدامی علیه ایران را می‌داشتند، با آن همه خصومت و دشمنی که با ملت ایران دارند، در دوران مسئولیت شان به کار می‌گرفتند!

۴- تنها بهرهِ بنت از سفر به واشنگتن تکرار اذعان نانسی پلوسی رئیس مجلس آمریکا بود که گفت: «حمایت از اسرائیل در زندگی و دی‌اِن‌اِی و خون هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات ریشه دارد!». البته این حمایت نیز اکنون فقط به حرف محدود شده و در عمل به شدت زیر سؤال رفته است چراکه مایک پمپئو نیز با تجربه گذشته‌اش در ناکامی شروط ۱۲گانه و تهدید گزینه نظامی‌اش مقابل جمهوری اسلامی، در کنفرانس جروزالم پست آب صافی را روی دست بنت ریخت و اذعان کرد «هرگونه اقدام اسرائیل علیه ایران خطر عذرخواهی آمریکا و جسورتر شدن جمهوری اسلامی را در پی دارد!». روزنامه اسرائیل‌هیوم نیز بعداز اینکه بایدن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در زمان مقرر به حضور نپذیرفت، نوشت «اسرائیل و امنیت آن دیگر جزو اولویت‌های آمریکا نیست!» این یعنی ادعای «امنیت اسرائیل، امنیت آمریکاست»، در عمل در حال تبدیل شدن به این گزاره است که «هرگونه تلاش برای تامین امنیت اسرائیل، تهدیدی برای امنیت آمریکا محسوب خواهد شد» و آمریکا قبل از نگرانی در مورد امنیت اسرائیل، نگران امنیت و منافع خود است که در سراسر جهان در تیررس نیرو‌های مقاومت قرار دارد؛ لذا این ادعای آمریکایی‌ها که «امنیت راهبردی و حیاتی شما، امنیت ماست»، برای متحدانش چه در منطقه و چه در خارج از منطقه و حتی برای متحدان اروپایی‌اش، مفهومش را از دست داده و آن‌ها درک کرده‌اند که توهّم امنیت از آمریکا، لاجرم سیلی حماقت را به دنبال خواهد داشت و سعودی‌ها نیز با همین درک تن به مذاکره با ایران دادند! عبارت «امنیت شما، امنیت ماست» در عالم سیاست یعنی وقتی دو دست از دو فرد برای مصافحه به هم می‌رسند، دلیلی نمی‌شود که در دست دیگر آنان خنجری وجود نداشته باشد! لذا اهداف نهان چنین سخنانِ در زرورق پیچیده شده آمریکایی‌ها را باید مثل دستگاه «ایکس‌رِی» تشخیص داد و امنیت ملی را هیچ‌گاه در روابط بین‌الملل جست وجو نکرد، بلکه باید بر توانایی‌های خود تکیه کرد.

۵- اما این همه فضاسازی‌های تناقض‌آمیز ناشی از بحث اصلی یعنی خروج تدریجی آمریکا از منطقه است که موازنه امنیتی در منطقه را به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر خواهد داد و ادعای جایگزینی رژیم صهیونیستی به جای آمریکا در منطقه و احتمال راهبرد تهاجمی اسرائیل علیه ایران نیز گزافه‌گویی‌هایی برای پنهان کردن به خطر افتادن موجودیت اسرائیل و نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به ساعت پایان عمر خود بر اساس وعده حق رهبری و تلاشی برای دریافت تضمین‌هایی جهت تاخیر در تحقق این وعده جبهه مقاومت است.

۶- اما چرا پمپئو وزیرخارجه سابق آمریکا مجبور شد به طورعلنی چنین اذعانی داشته باشد؟ چون رؤسای‌جمهور سابق و فعلی آمریکا از هر دو حزبی که ژن حمایت از اسرائیل در خونشان است، اذعان می‌کنند «آمریکا دیگر ابرقدرت نیست و در حال از دست دادن موقعیت و قدرت خود است!» بعد از آشکارسازی ضعف‌های آمریکا از سوی ترامپ، حالا بایدن نیز با هشدار نسبت به تبدیل شدن تورم به چالش و مشکل اصلی آمریکا می‌گوید «روراست می‌گویم آمریکا دیگر مثل گذشته رتبه نخست نیست و همه چیز به طرز باورنکردنی در حال تغییر است و این تغییر به دشمنان ما پیام‌هایی می‌دهد»! نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل هم «شکاف‌های داخلی و همه‌گیری نفرت از آمریکا» حتی در بین خود آمریکایی‌ها را یکی از خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین تهدیدات علیه آمریکا و مضرتر از هر ویروسی برشمرده و گفته است «این چالش‌های داخلی باعث تضعیف جایگاه آمریکایی‌ها در صحنه بین‌المللی شده و به همین علت آمریکا در نشان دادن قدرت خود در برابر ایران ضعیف است». از سوی دیگر مرکز ضد جاسوسی سازمان سیا با بررسی ده‌ها پرونده در چند سال اخیر در گزارشی فوق محرمانه، به شکست طرح‌هایش در سراسر دنیا و به‌ویژه علیه ایران با لو رفتن جاسوسانش و همچنین به قدرت فزاینده ایران در به‌کارگیری ابتکاراتی مانند اسکن‌های بیومتریک، شناسایی چهره، هوش مصنوعی و ابزار هک به منظور رهگیری افسران سازمان سیا و نفوذ ایران در سیستم محرمانه ارتباطاتی سازمان سیا و شناسایی شبکه‌های این سازمان، اذعان می‌کند.

۷- تحولات سریع منطقه حاصل رخداد‌های زنجیره واری است که «هر کدام متأثر از دیگری» و «همگی متأثر از هم» و «همه متأثر از همه» هستند. نکته مهم این تحولات این است که همه این رخدادها، هم از «دلایل» شکست آمریکا و تقویت قدرت و گسترش نفوذ محور مقاومت در منطقه، و هم از «نشانه»‌های این دو مولفه است. خروج آمریکا از افغانستان و چشم‌انداز خروجش از عراق علی‌رغم فتنه‌انگیزی در انتخابات اخیر، ناکام ماندن آمریکا در ایجاد تنش در مرز‌های شرقی و شمالی ایران با حضور طالبان در افغانستان و گروه‌های تروریستی و صهیونیستی در جمهوری آذربایجان و مهار این چالش‌ها با مدیریت مقتدرانه جمهوری اسلامی، اجلاس شانگهای، ارسال سوخت ایران به لبنان و ونزوئلا و شکست تحریم‌های آمریکا، مذاکرات ایران و عربستان و چشم انداز احتمالی پایان جنگ یمن، بازگشت کشور‌های عربی به دمشق برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، و... و نهایتا پیشرفت‌های هسته‌ای و در پیش گرفتن سیاست بهبود وضعیت اقتصادی ایران با گسترش روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه بدون توجه به هر نتیجه احتمالی مذاکرات برجامی، و در نتیجه هیاهو‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، همگی نشان می‌دهد که آن‌ها نگران مرحله پساآمریکا در منطقه هستند که به سرعت در حال بروز است و به مرحله پسااسرائیل ختم خواهد شد.
 
روزنامه وطن امروز
زمان در مذاکرات هسته‌ای به نفع کیست؟/ثمانه اکوان‌
ژوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز گذشته در سخنانی خاطرنشان کرد اعضای این اتحادیه برای ایران این مساله را شفاف کرده‌اند که زمان به نفع آن‌ها نیست و بهتر است مذاکره‌کنندگان ایرانی سریع‌تر به میز مذاکره هسته‌ای بازگردند. این در شرایطی است که سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای هفته جاری اعلام کرده بود علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه قرار است روز پنجشنبه به بروکسل برود تا درباره مسائل هسته‌ای با اعضای اتحادیه اروپایی گفتگو کند. در همین حال بورل روز گذشته اعلام کرد جلسه‌ای برای پیگیری مسائل هسته‌ای در بروکسل تعیین نشده است. انتشار اخبار ضدونقیض از شکل‌گیری جلسه مذاکرات هسته‌ای ایران با اتحادیه اروپایی نشان می‌دهد بورل نیز نمی‌داند در شرایطی که وظیفه‌ای که آمریکا بر عهده اتحادیه اروپایی در شرایط فعلی گذاشته، تنها تحت فشار گذاشتن ایران و مقصر جلوه دادن تهران در شکست احتمالی مذاکرات است، چطور باید با آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات هماهنگ شود.

تلاش اتحادیه اروپایی و آمریکا برای کشاندن ایران پای میز مذاکرات هسته‌ای، اتفاقا برعکس صحبت‌هایی که بورل اعلام کرده است، نشان می‌دهد زمان کاملا به نفع تهران بوده و می‌تواند بر برتری ایران در مذاکرات اضافه کند. با آنکه دولتمردان آمریکایی و وزارت خارجه این کشور و همچنین مسؤولان اروپایی اعلام می‌کنند زمان به نفع ایران نیست و گذر زمان می‌تواند گفتگو‌ها را با چالش‌های متعددی مواجه کند، تحلیلگران دیگر در حوزه مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی معتقدند اتفاقا گذر زمان تنها به نفع ایران است، زیرا می‌تواند بر داشته‌های هسته‌ای خود افزوده و دست برتر را در مذاکرات داشته باشد؛ این تفکر تا جایی پیش رفته است که «ری تکیه» از کارشناسان معروف حوزه مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای در مجله «فارن افرز» نوشته است گذر زمان و به نتیجه نرسیدن مذاکرات در نهایت باعث می‌شود دنیا به این نتیجه برسد که باید با ایران دارای سلاح هسته‌ای کنار بیاید.

تهدیدات مسؤولان رژیم صهیونیستی و آمریکا و سخن گفتن از آنچه «پلن بی» یا برنامه دوم مقابله با ایران می‌نامند، این روز‌ها شدت بیشتری گرفته است. با آنکه وزرای خارجه و دفاع هر ۲ طرف اعلام می‌کنند برنامه‌های مختلفی برای مقابله با ایران هسته‌ای در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات دارند، هنوز اعلام نشده است منظور آن‌ها از «پلن بی» یا برنامه‌های دیگر در این زمینه چیست. تلاش آمریکا برای خروج هر چه سریع‌تر از منطقه و توجه ویژه‌ای که به منطقه شرق آسیا و چین نشان می‌دهد، مشخص کرده است این کشور به دنبال راه‌اندازی جنگی دیگر در منطقه نیست. در واقع دولت بایدن، هم نمی‌خواهد به گزینه‌های دیگری غیر از گفتگو بیندیشد و هم در عین حال تلاش دارد هیچ امتیازی به ایران ندهد و با ایران به عنوان کشوری که تکنولوژی پیشرفته هسته‌ای دارد، وارد گفتگو‌های مرتبط با خلع سلاح هسته‌ای شود و تلاش کند تهران هیچ توقعی برای برداشته شدن تحریم‌ها یا هر نوع امتیازدهی ایالات متحده به ایران نداشته باشد. نقشی که اتحادیه اروپایی در این میان ایفا می‌کند، تلاش برای ادامه مذاکرات و دیپلماسی در پرونده هسته‌ای ایران است، آن هم در پازلی که آمریکا برایش مشخص کرده است؛ یعنی فشار بر ایران برای پذیرفتن شروط آمریکا در مذاکرات جدید.

نگاهی به آرایش سیاسی تهران، اتحادیه اروپایی، آمریکا و متحدانش در گفتگو‌های جدید هسته‌ای نشان می‌دهد بار دیگر دولت دموکرات در آمریکا تلاش دارد با پیش کشیدن مساله احتمال روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران و در عین حال فشار‌های دیپلماتیک، سیاسی و تحریمی بر تهران، مقامات جمهوری اسلامی را وادار کند در مذاکراتی که قرار نیست نتیجه‌ای به دست آورند، شرکت کرده و در نهایت با فشار‌های بین‌المللی تعهدات خود را اجرایی کرده و در مقابل، هیچ توقعی برای اجرایی شدن تعهدات آمریکا در این باره نداشته باشند. در این میان مساله‌ای که آمریکا چندان به آن توجهی نداشته، طبیعت و ذات دولت فعلی ایران است که بشدت با دولت قبل متفاوت است و قرار نیست زیر فشار‌های دیپلماتیک و سیاسی اتحادیه اروپایی و متحدان آمریکا در منطقه، تسلیم شده و به فکر اجرایی کردن یکطرفه برجام باشد. هم‌اینک ایران غیر از داشتن دولتی قاطع برای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، دارای دستور کاری جدی از سوی مجلس شورای اسلامی است که تنها در صورتی مذاکرات انجام شود که اطمینان حاصل شود تمام تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود.

در صورتی که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای هم بخواهند، از نظر قانونی اجازه ندارند تا برداشته شدن کامل تحریم‌ها، به توافقی با غرب برسند و این مساله در شرایطی که سانتریفیوژ‌های ایرانی در حال چرخیدن است، کار را برای غرب سخت‌تر می‌کند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش اعلام کرده بود توپ در شرایط فعلی در زمین دولت ایران است، زیرا مسؤولان دولت ایران باید به این نتیجه برسند که می‌خواهند به مذاکرات ادامه دهند یا خیر، اما با نگاهی به وضعیت هسته‌ای ایران و در عین حال خواسته‌های شفاف و دقیق جمهوری اسلامی برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا در ازای بازگشت به برجام، به نظر می‌رسد توپ هم‌اینک در زمین آمریکا و اتحادیه اروپایی باشد نه تهران. آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا همچنان می‌خواهند از فشار‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای قدیمی و بی‌اثر در مقابل ایران استفاده کنند یا به قدری در مذاکرات جدی هستند که برای برداشته شدن تحریم‌ها تضمین بدهند.

روزنامه خراسان
۱۰۰ هزار در برابر یک دنیا/امیر مسروری
سخنرانی سید حسن نصرا... که در واکنش به جنایت پنج شنبه گذشته منطقه «الطیونه» بیروت انجام شد، متفاوت از سخنرانی سال‌های اخیر دبیرکل حزب‌ا... لبنان بود. نکته مهم سخنان نصرا... این بود که حزب‌ا... از ورود به هرگونه جنگ داخلی در لبنان اجتناب می‌کند، اما در صورت اصرار دشمنان داخلی و خارجی، حزب‌ا... از قابلیت نظامی بالایی برای دفاع برخوردار است. دبیرکل حزب‌ا... لبنان در این خصوص گفت: «ساختار نظامی حزب‌ا... شامل ۱۰۰ هزار نیرو است. ما برای نخستین بار شمار نیرو‌های رزمنده خود را اعلام کردیم؛ نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی.» این در حالی است که پیشتر در برآورد‌های اطلاعاتی و رزمی مختلف، توان رزم یگان‌های نظامی حزب‌ا... ۵۰ هزار نفر یاد می‌شد. با اعلام این خبر تحلیلگران مختلف به چند نکته اشاره می‌کنند.

یک- ۱۰۰ هزار در برابر چند نفر: ۱۰۰ هزار نفر در واقع بزرگ‌تر از ارتش لبنان و تمام نیرو‌های داخلی این کشور است. به عبارت دیگر توان رزم نفری حزب ا... بزرگ‌تر از تمام بازیگران داخلی این کشور است و از این منظر حزب ا... تنها بازیگر مهم لبنان شناخته می‌شود. از طرفی توان آتش حزب ا... مساوی با بسیاری از کشور‌های منطقه‌ای است که این خود دستاورد مهمی شمرده می‌شود. سید حسن نصرا... برای یک بار همیشه پرونده تنها بازیگر لبنان را بست تا بسیاری متوجه شوند دیگر دهه هفتاد و هشتاد میلادی لبنان نیست که بخواهند در این کشور بازیگری کنند.

دو- ۱۰۰ هزار نفر در برابر ۲ و نیم میلیون: حزب ا... لبنان ۱۰۰ هزار نیروی رسمی (مرد) دارد. در حالی که ارتش اسرائیل نزدیک به ۲۰۰ هزار پرسنل رسمی، ۵۰۰ هزار پرسنل ذخیره دارد و حسب اخبار موجود حسب وضعیت حیاتی یا قرار گرفتن اسرائیل در شرایطی که موجودیتش سلب شود به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیرو افزایش خواهد یافت. یادآوری این موضوع که در جنگ ۳۳ روزه چه گذشته است اهمیت دارد. در جنگ ۳۳ روزه با آن که رژیم صهیونیستی زمینی وارد جنگ با لبنان و در اصل حزب ا... شد؛ اما نتوانست پیشرفت چندانی داشته باشد. استراتژی اصلی مقاومت در لبنان توان و دفاع نامتقارن است. موضوعی که در آن جنگ به قدرت بالای نیروی انسانی حزب ا... اشاره شد. در آن نبرد حزب ا... با سازمان دهی استراتژی نوینی که وامدار از نبرد دفاع خرمشهر بود توانست ارتش صهیونیستی را در موارد بسیار زیادی با تعداد کمی دچار بحران کند. تلفات بالا، آسیب فراوان در کنار توقف پیش رو، بلایی بود که یگان‌های نخبه حزب ا... بر سر تل آویو آورد. در این نبرد حزب ا... ساختار نظامی خود را با طرح موزاییکی به نحوی سامان دهی کرد که یگان‌های کوچک با سقوط مناطق اطراف دست به مقاومت تا آخرین نفس زدند و نتیجه آن شکست مفتضحانه ارتش صهیونیستی بود.

سه- ۱۰۰ هزار نفر بدون آتش: ارتش حزب ا... حقیقتا یک ساختار منسجم و پیچیده است. ۱۰۰ هزار نیروی رزمی در کنار چند صد هزار راکت و موشک در کنار چندین هزار پرتابگر قدرت بالایی به حزب ا... بخشیده است. فراموش نشود یگان پهپادی حزب ا... اعم از پهپاد‌های عملیاتی در کنار پهپاد‌های انتحاری توان حزب ا... را بی نظیر ساخته است. واحد‌های تخریب حزب ا... با تله‌هایی که بیش از پیش بلای جان یگان‌های رزمی و زرهی ارتش صهیونیستی است حقیقتا معادلات منطقه‌ای را تغییر داده است. این در حالی است که شبکه عناصر اطلاعاتی حزب‌ا... در عمق رژیم صهیونیستی و واحد‌های مختلف همسو با مقاومت در سوریه، غزه و کرانه باختری، فضای هولناکی را برای تل آویو ایجاد کرده است. اعلام آمار صدهزارنفرتن‌ها علیه سمیر جعجع نبود. تنها علیه فالانژ‌ها و طراحان جنگ داخلی نیست، پاسخی است به زیاده گویی‌های چند روز گذشته مقامات رژیم صهیونیستی و اعلام ظرفیت بالای ارتشی که آماده است تا از منافع محور مقاومت همانند منافع ملی و مذهبی خود دفاع کند.

واکنش حزب ا... به تصویب یک میلیارد و نیم بودجه علیه ایران به تنهایی و بدون درگیر شدن انصار ا...، یگان‌های مختلف سطحی و میان سطحی در سوریه، یگان‌های مقاومت عراق و ده‌ها ساختار منسجم دیگر می‌تواند کابوس تل آویو و ارتش صهیونیستی باشد. پیامی که دبیرکل حزب‌ا... لبنان از عمق بیروت برای تهران به تل آویو داد و چالش بزرگی برای ارتش صهیونیستی ایجاد کرد. باید دید واکنش تل آویو به این آمار چیست و چگونه قرار است سناریوی دفاع از سرزمین‌های اشغالی را طراحی کند و تغییر دهد! سناریویی که اگر حزب ا... بخواهد به آن بتازد مطمئنا قبل از تغییر یا طراحی دچار فروپاشی خواهد شد.

روزنامه ایران
خداحافظی «خلیل‌زاد» از کرسی نمایندگی امریکا در افغانستان/زهره صفاری
«زلمای خلیل‌زاد» فرستاده ویژه امریکا به افغانستان و از معدود بازماندگان منتخب «دونالد ترامپ» در دولت «جو بایدن»، با تقدیم استعفانامه‌اش به وزیر خارجه ایالات متحده، از سمت خود کناره‌گیری کرد و جای خود را به معاونش داد. به گزارش «نیویورک تایمز»، «خلیل‌زاد» ۷۰ ساله که متولد افغانستان است و اصالتی امریکایی- افغانستانی دارد، یکی از مهره‌هایی بود که در دولت جمهوریخواه «جورج دبلیو بوش» برای براندازی حکومت طالبان در افغانستان سال ۲۰۰۲ نقش بسزایی داشت. او ۲۰ سال بعد نیز بار دیگر در اتفاقی تاریخی مرتبط با طالبان نقش‌آفرینی کرد، اما این بار مذاکره‌اش با رهبران طالبان به تحقیر امریکا و خروج شتابزده‌اش از افغانستان پس از ۲۰ سال حکومت، نتیجه‌ای نداشت.

در واقع مأموریت «خلیل‌زاد» از همان سپتامبر ۲۰۱۸ که از سوی «دونالد ترامپ» برگزیده شد با آغاز مذاکرات صلح با طالبان کلید خورد و ۱۸ ماه بعد را بیشتر در دوحه و به نشست با نمایندگان شبه نظامیان گذراند و دست آخر فوریه ۲۰۲۰ با تعهد به خروج نظامیان امریکا در فرایندی چند ماهه از افغانستان توانست امضای توافق صلح را بگیرد. اما در این میان سرنوشت مردم و مشارکت و نقش دادن به دولت افغانستان حلقه مفقوده این توافق بود که سبب شد از «خلیل‌زاد» به عنوان عامل تضعیف کننده جایگاه دولت افغانستان انتقادات زیادی وارد شود. با این حال او در مصاحبه‌هایی با رد همه این انتقادات مدعی شده بود در این توافق صلح تنها منافع امریکا را مدنظر نداشته و در غیاب حتی یک نماینده از دولت افغانستان تا حد ممکن امتیازاتی را از رهبران طالبان گرفته است.

او حتی تا آخرین روز‌های حضور در افغانستان نیز همچنان بر خدمات خود بر مردم و دولت افغانستان تأکید داشت به طوری که به نوشته «یورونیوز»، او روز ۲۱ مه سال ۲۰۲۱، تنها دو ماه مانده به سقوط افغانستان توسط طالبان به کنگره امریکا رفت و خطاب به نمایندگان امریکا گفت که پیش‌بینی‌ها در مورد پیشروی سریع نیرو‌های طالبان و سقوط کابل توسط آن‌ها بعد از خروج ائتلاف بین‌المللی از افغانستان بدبینانه است. اما شرایط برخلاف پیش‌بینی‌های او پیش رفت و در میانه‌های آگوست در حالی که بسیاری از نظامیان خارجی فرایند خروج را آغاز کرده بودند، با فرار «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان به ازبکستان و از آنجا به امارات و سقوط دولت این کشور، طالبان حکومت را در دست گرفت.

استعفای دیرهنگام
از ماه مه و چندی پس از اعلام تصمیم «جو بایدن» برای خروج از افغانستان زمزمه‌هایی از استعفای «خلیل‌زاد» مطرح شده بود، اما شرایط طوری پیش رفت که مأموریت او به درازا کشید. سرانجام او روز دوشنبه با تقدیم نامه استعفایش به «آنتونی بلینکن»، رسماً کناره‌گیری کرد و جای خود را به «تام وست» معاونش داد. او در این نامه هدف از مأموریتش در افغانستان را کاهش فشار نظامی و اقتصادی افغانستان بر امریکا و رهایی منابع حیاتی آن برای بهره‌گیری در اولویت‌های داخلی و تمرکز بر چالش مرتبط با چین اعلام کرد. او در این نامه بار دیگر در پاسخ به انتقادات گفت: «توافقات سیاسی میان دولت افغانستان و طالبان آن طور که انتظار می‌رفت، پیش نرفت. دلایل آن بسیار پیچیده است و پس از کناره‌گیری حرف‌های زیادی برای گفتن دارم.»
بسیاری از دموکرات‌ها در پایان دولت «ترامپ»، انتظار استعفای «خلیل‌زاد» را داشتند، اما او به خواست «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه «بایدن» مأموریتش را این بار با عنوان «فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان» ادامه داد. در واقع «بلینکن» قصد داشت از روابط عمیق «خلیل‌ز‌اد» با رهبران طالبان برای ارتقای شرایط فرایند خروج امریکا از افغانستان بهره گیرد و در مقابل «خلیل‌زاد» نیز به خاطر روابط با «بایدن» در دوران سناتوری او سود خود را در ماندن دید.

روزنامه شرق
چرایی رفتار‌های نامناسب بوروکرات‌ها/حمزه نوذری
هرازگاهی کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که برملاکننده رفتار نامناسب و دور از انسانیت بوروکرات‌ها و کارکنان سازمان‌ها با افراد جامعه است. رفتار نامناسب مأموران گشت ارشاد با دختران و کارکنان مرکز نگهداری سالمندان نمونه‌های اخیر آن است. هرکدام از ما در مراجعه به سازمان‌های اداری با چنین برخورد‌های زشت و دور از شأن انسانی بوروکرات‌ها مواجه بوده‌ایم. در کلیپ‌های اخیر رفتار با شهروندان عادی به‌گونه‌ای ناصواب و نادرست بود که گویی جانیان و تبهکاران خطرناک هستند. رفتار‌های این‌چنینی اقدامات مناسب سازمان‌ها را زیر سؤال می‌برد؛ برای مثال فعالیت‌های مناسب نیروی نظامی در حوزه امنیت و آرامش شهروندان با اقدامات نادرست چند مأمور گشت ارشاد ممکن است کم‌رنگ شود، اما همه می‌دانیم که هم امنیت و هم احساس امنیت در کشور ما در وضعیت خوبی است. اما چرا چنین رفتار‌های نامناسبی شکل می‌گیرد؟ بخشی از پاسخ در نداشتن مهارت‌های نرم کارکنان و عدم آموزش مناسب آن‌ها نهفته است.

در استخدام کارکنان از مسائل عقیدتی و فقهی پرسش می‌شود (که در جای خود اهمیت دارد)، اما پرسش از مهارت‌های نرم چندان مورد توجه نیست. در آ‌موزش‌ها به مهارت‌های تعاملی و ارتباطی نیز توجه نمی‌شود. در اموری که جنبه تعاملی و ارتباطی دارند، کارکنانی به خدمت گرفته شوند که به مهارت‌های اجتماعی و نرم تسلط داشته و به تعامل و ارتباط با دیگران علاقه‌مند باشند که این موضوع در سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات اجتماعی اهمیت دوچندان می‌یابد. اما مهارت‌های اجتماعی و نرم کدام‌اند؟ مهارت‌های نرم مهارت‌هایی برای توسعه توانایی‌هایی مانند کار گروهی، ارتباط مؤثر و ارتباطات اجتماعی موفق در نظر گرفته می‌شود. برخی مهارت نرم را به معنای پذیرش چالش‌ها، غلبه بر مشکلات و حل مسائل مربوط به کار و همچنین شناخت، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران برای دستیابی به عملکرد بهتر شغلی در نظر می‌گیرند.

مهارت‌های نرم که همان مهارت‌های انسانی شامل مهارت‌هایی مانند ارتباطی، کار گروهی، مفهومی و مدیریت هستند، نه‌تن‌ها توانایی افراد برای درک و ارتباط با دیگران را افزایش می‌دهند، بلکه مهارت‌های سخت (فنی) افراد را نیز غنا و ارزش بیشتری می‌دهند. به‌طور‌کلی، مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت (کار با تکنولوژی و ماشین‌آلات، جزئیات فنی و محاسبه‌ای) به معنی درک، کار و مشارکت با دیگران در محیط کار تعریف می‌شود. اگر کارکنان مهارت اجتماعی و نرم را فرابگیرند، سعی می‌کنند راهی برای همکاری و تعاون افراد یا گروه‌هایی با ترجیحات عمیقا متفاوت و کمک برای نظم‌بخشی مجدد به آن ترجیحات بیابند. این کار عمدتا به واسطه تلاش برای ساختن یک هویت جمعی مشترک صورت می‌گیرد. کارکنان و افراد مهارت‌دیده کنش‌هایشان را متناسب با سازماندهی حاضر میدان، موقعیت خودشان در آن میدان و حرکت‌های سایر افراد و گروه‌های دیگر در میدان پردازش می‌کنند. افرادی که مهارت‌های اجتماعی و نرم را فرامی‌گیرند، قدرت تسامح و تساهل بیشتری در ارتباط با دیگران پیدا می‌کنند.

کارکنانی که با سایر افراد جامعه پیوسته در ارتباط هستند، باید روشی را برای ترجمان قواعد و منابع حاضر به تولید نظم‌های محلی به وسیله متقاعدکردن طرفدارانشان به همکاری و یافتن ابزار تطابق با سایر گروه‌ها بیابند. آن‌ها این کار را به وسیله ساختن هویت‌های مصالحه‌پذیری که گروه‌های بسیاری را به صحنه می‌آورد، انجام می‌دهند. چند نکته اساسی در حوزه مهارت‌آموزی کارکنان باید مد‌نظر باشد: نخست، رویکرد آموزشی و مهارتی نباید تنگ‌نظرانه باشد. دوم، آموزش و مهارت صرفا انتقال اطلاعات نیست، بلکه تقویت پتانسیل انسانی برای کنش ارتباط با سایرین است و مهم‌تر از همه اینکه باید بیاموزیم چگونه بیاموزیم. رویکرد مهارت‌آموزی مبتنی بر انسان‌محوری باشد، یعنی تقویت و افزایش ظرفیت‌های انسانی اساس کار باشد و مباحث تجاری و منطق سود کمتر مداخله داشته باشد. سوم، مهارت‌ها مبتنی بر نیاز جامعه و بازار باشد. چهارم، ارائه خدمت مهارت‌آموزی جامع و فراگیر باشد. اندیشیدن به راه‌ها و شیوه‌های بهتر انجام‌دادن کار‌ها که هم خلاقانه و نوآور و هم انسان‌محور باشد، نیاز امروز جامعه است.
 

اخبار ویژه ۲۸ مهر


روزنامه کیهان
مذاکراتی که تحریم‌ها را لغو نکند قابل احیای مجدد نیست
یک دیپلمات وابسته به طیف مدعیان اصلاحات و اعتدال می‌گوید پلتفرم دولت روحانی برای مذاکره معلوم بود و دولت رئیسی هم باید پلتفرم خود را معلوم کند. محمدحسین ملائک در روزنامه همشهری نوشت: وزارت امور خارجه همزمان با آخرین جمع‌بندی‌های مذاکراتی دولت سیزدهم در برجام اعلام کرده مسیر مذاکرات آتی از اقتصاد کشور جدا خواهد بود و نخواهد گذاشت معیشت مردم مشروط به مذاکرات باشد.

وی می‌افزاید: دولت‌های قبلی اذعان داشتند که اقتصاد با تحریم‌ها یک معادله حاصل جمع صفر است که اگر تحریم وجود داشته باشد اقتصاد نخواهد بود. این مسئله در طول مذاکرات برجام مشهود بود. دولت جدید همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که به لحاظ تئوری محاسبات صحیحی دارد، اعلام می‌کند مذاکرات برجام هم بسته صرف اقتصاد باقی نخواهد ماند. مفهوم عملی چنین سخنی آن است که اگر آمریکا اعلام کند جلوی ارتباط بانک‌های ایرانی و خارجی را مسدود می‌کند، دولت سیزدهم برایش یک راه‌حل خواهد داشت. مردان اقتصادی و دیپلماتیک دولت آقای سیدابراهیم رئیسی می‌بایست در آینده پیشنهاد‌های جایگزین خود را در این مسیر اعلام کنند. پلتفرم دولت آقای روحانی برای مذاکره عبارت از این بود که امکانات هسته‌ای تحدید و تحریم‌ها نیز برداشته می‌شود و در این چارچوب چانه‌زنی و برایش تصمیم‌گیری می‌شد. دولت جدید نیز باید پلتفرم خودش را اعلام و مشخص کند.

درباره این تحلیل گفتنی است که اولاً تنها راه رفع تحریم، مذاکره - آن هم مبتنی بر اعتماد به آمریکا و دادن امتیاز- نیست. بلکه راه جایگزین و مؤثرتر، مهار و خنثی‌سازی تحریم‌ها با ابزار‌ها و شیوه‌های مختلف است. به عنوان مثال وقتی آمریکا تعهد خود به رفع تحریم‌های نفتی را زیر پا گذاشت و تلاش کرد درآمد‌های نفتی کشورمان را به حداقل برساند، اهتمام به صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و انواع شیوه‌های تهاتر نفت و متنوع‌تر کردن مشتریان موجب شد بخش مهمی از این درآمد‌ها احیا شود یا حتی صادرات نفت که به ۵۰ هزار بشکه رسیده بود، به بالای ۱ تا ۱/۵ میلیون بشکه برسد.

ثانیاً روش برجامی مذاکره با آمریکا، محدود کردن برنامه هسته‌ای (در حد تعطیلی ۹۵ درصد آن)، دادن امتیاز‌های نقد ظرف ۲ ماه و رفتن به دنبال نقد کردن چک‌های برگشت خورده برجام به مدت ۶ سال، اصلاً روش -به تعبیر نویسنده «پلتفرم» - قابل اعتنایی نیست که بتوان به عنوان یک مدل به آن اشاره کرد. تحریم‌ها در این روند برجامی از ۷۰۰ تحریم به بیش از ۱۵۰۰ تحریم رسید و دولت‌های آمریکا در ادوار مختلف با گروگان‌گیری برجام، برای باج‌خواهی‌های جدید خبر داشتند، یعنی نه تنها مسئله ولو به طور موقت حل نشد، بلکه حجم بیشتری از تحریم‌های اقتصادی را به همراه آورد.

ثالثاً گزارش‌های متعدد محافل جهانی و غربی- چه محافل اقتصادی مثل صندوق بین‌المللی پول و چه رسانه‌ها- تأکید دارند که ایران در همین شرایط فعلی «بازگرداندن توازن در روند عدم اجرای برجام» توانسته از اوج تحریم‌ها عبور کند و با رسیدن به ثبات نسبی اقتصادی، دورنمای رشد اقتصادی و کاهش تورم را برای سال میلادی جدید ترسیم کند (گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول)؛ بنابراین ضرورتی ندارد که حل مشکل اقتصاد صرفاً به تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها نیز صرفاً به اراده خباثت‌آلود آمریکا گره زده شود.

روحانی به شعارهایش عمل نکرد او نمی‌تواند منتقد وضع موجود باشد
عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید؛ مقایسه روحانی با مرحوم هاشمی و توقع ایفای نقش مشابه هاشمی از سوی روحانی، توقع بیجایی است. در حالی که برخی کارگزاران مدعی‌اند روحانی می‌تواند نقش مرحوم هاشمی را در سیاست ایفا کند. جلال‌جلالی‌زاده به نامه‌نیوز گفت: «آقای هاشمی بخش مهمی از نظام محسوب می‌شد، با رهبری ارتباط نزدیکی داشت، در دستگاه‌های مختلف حرفش شنیده می‌شد و بین جریان‌های سیاسی نفوذ کلام داشت. آقای روحانی هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارد و قیاس آقای روحانی با آقای هاشمی از اساس غلط است. آقای روحانی بعد از این نمی‌تواند هیچ نقش مهمی در عالم سیاست ایران داشته باشد، مگر آنکه در مسئولیتی منصوب شود و جز این خاصه در مناصب انتخاباتی هیچ جایگاهی نخواهد داشت».

وی همچنین گفته است: وضعیت روحانی با خاتمی و احمدی‌نژاد فرق دارد. آن‌ها هرکدام در دوره خود، دارای پایگاه مردمی بوده‌اند. اما آقای روحانی به دلیل شکل شخصیتی‌اش و البته عملکرد دولتش از سوی هیچ طیفی حمایت نمی‌شود؛ بنابراین نمی‌تواند هدایتگر بخشی از جامعه باشد». او درباره اینکه آیا بعد از این روحانی نقش اپوزیسیون داخل نظام را ایفا می‌کند یا خیر، بیان کرد: «آقای روحانی در طول هشت‌سال فعالیتش در دولت نتوانست به شعارهایش عمل کند. او بیش از چهار دهه در نظام کار کرده است». او با هیچ فرضی نمی‌تواند منتقد وضع موجود باشد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی می‌تواند نقش لیدری دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی را ایفا کند یا نه، اظهار کرد: «آقای روحانی بین اصلاح‌طلبان هیچ جایگاهی ندارد. او در سال‌های دولتش باعث آسیب‌دیدن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان شد. حتما اصلاح‌طلبان او را محل رجوع خود نمی‌دانند و نخواهند دانست. آقای روحانی در بین اصولگرایان ولو اصولگرایان معتدل هم جایگاهی ندارد. درباره اعتدالیون وضعیت شاید فرق داشته باشد، زیرا آن‌ها تا آخرین لحظه از دولت روحانی حمایت کردند، اما معلوم نیست حالا که دیگر روحانی در قدرت نیست همان‌هایی که روزگاری طرفداران سفت و سختش بودند، پای بایستند یا خیر».

همزمان علی مطهری گفته است: تفکر آقای روحانی به آقای هاشمی نزدیک‌تر است و اگر بتواند همان نقش هاشمی را ایفا کند، خیلی موفق خواهد بود. البته برای آنکه آقای روحانی نقش آقای هاشمی را ایفا کند، نیاز به شجاعت بیشتری دارد یعنی آنجا که نیاز است وارد شود و اظهارنظر کند. روشی که آقای روحانی در دوره ریاست جمهوری داشت روش محافظه‌کاری بود. اگر بخواهد به آن شکل باشد نمی‌تواند نقش آقای هاشمی را ایفا کند.

زیاده‌روی در تحریم آمریکا را ضعیف و ایران را قوی کرد
یک اندیشکده آمریکایی با هشدار درباره تداوم تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد: نتایج مورد انتظار کاخ سفید برعکس از آب درآمده و ایران در حال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و خروج از وابستگی به درآمد نفت است. اندیشکده کوئینسی در تحلیل خود خاطرنشان کرده است: بازگشت به تحریم‌ها، منافع دولت آمریکا را تامین نمی‌کند و تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن ایران نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت. ایران به دیپلماسی آمریکا به عنوان اسب تروا نگاه می‌کند. عنایت کنم که ایالات متحده ابتدا از برجام کنار رفت و آشکارا رهبر ارشد نظامی ایران را ترور کرد. تلاش برای هدف قرار دادن یکی از معدود مسیر‌های تجاری ایران، احتمالاً سوء ظن تهران را به سیاست‌های ریاکارانه آمریکا تأیید می‌کند و انگیزه بازگشت به مذاکرات هسته‌ای را از بین می‌برد.
چین هم که به واردات نفت خام وابسته است، بعید به نظر می‌رسد روابط اقتصادی و دیپلماتیکش را با ایران از بین ببرد و به نفع بزرگ‌ترین رقیب ژئوپلیتیک خودش عمل کند. چین هنوز از توافق نامه آمریکا و استرالیا در ماه گذشته در زمینه زیردریایی‌ها عصبانی است. از سوی دیگر، با توجه به موافقتنامه‌های اقتصادی اخیر چین و ایران و الحاق ایران به سازمان همکاری شانگ‌های کمتر محتمل است که چین به نفع واشنگتن و ضرر تهران عمل کند.

تحریم‌ها ناتوان از جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران هستند. حتی جنگ اقتصادی نادرست علیه ایران موجب تهاجمی‌تر شدن رفتار ایران در حملات نیابتی به نیرو‌های آمریکا و برخی نفتکش‌ها و تأسیسات نفتی عربستان در منطقه شد. از سوی دیگر ایران سطح غنی‌سازی را افزایش داده است.

تحریم‌ها مانع از فعالیت شبکه نیابتی ایران نشده، نیرو‌هایی که هنوز در سوریه فعالیت می‌کنند. اعمال فشار بر اقتصاد ایران، هیچ نوع آسیبی به فعالیت‌های نظامی منطقه‌ای آن وارد نکرده است.
یکی از اهداف اعلام نشده کمپین تحریم‌ها، اعمال فشار کافی برای برانگیختن شورش مردمی علیه جمهوری اسلامی است. این سیاست در نهایت نتیجه معکوس داشته است. نظامی‌ترین عناصر سیاست ایران، قدرت‌شان را تثبیت کرده‌اند. این امر به خاطر تحریم‌هایی است که اعتماد به جایگزین‌های میانه‌رو را تضعیف می‌کند.

تحریم‌ها مانند یک بمب ساعتی هستند. استفاده بیش از حد از تحریم‌ها قدرت آمریکا را از بین می‌برد. همچنین ایران در حال فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است و به اقتصاد خود تنوع بخشیده تا تولید داخلی خود را در اولویت قرار دهد. ایران پس از ۳۰ سال تحریم متناوب به این نتیجه رسیده که ایالات متحده به هر حال تحریم‌هایش را اعمال خواهد کرد. ایرانی‌ها این را یک امر مسلم تلقی کرده‌اند و با این واقعیت سازگار شده‌اند. سیاست تحریم‌ها منافع آمریکا را تامین نمی‌کند. آمریکا برای نجات مذاکرات وین باید بخشی از سنگین‌ترین تحریم‌ها را متوقف کند.

مقصران تخلف از بودجه و هدررفت منابع باید محاکمه شوند
یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره گزارش توزیع بودجه سال ۹۹ تصریح کرد سوء عملکرد دولت در هدررفت منابع با وجود وضعیت کسری بودجه و محدودیت منابع اتفاق افتاده و مقصران باید محاکمه شوند. روزنامه آرمان با اشاره به گزارش تخلفات و تخطی‌ها از قانون بودجه توسط دولت نوشت: این بی‌نظمی‌هایی که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی نقش مهمی در هزینه‌سازی و افزایش هزینه جاری دولت و فشار به منابع می‌شود از این گزارش شامل حسابرسی بیش از ۳۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از ۶۸۰۰ گزارش حسابرسی و عملکرد تبصره‌های ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بررسی گزارش‌های تلفیقی تعداد ۲۷۲ تبصره، بند و جز در کارگروه فنی و حقوقی، گزارش تفریغ ماده واحده و تبصره‌های ذیل آن است و نشان می‌دهد و حاوی نکات مهمی درباره منابع تأمین، درآمد و هزینه‌کرد بودجه است. بررسی این نکات به‌خوبی نشان می‌دهد که دولت با وجود کسری عظیم بودجه در مصرف بودجه موجود و همچنین وصول درآمد‌هایی که در بودجه مطرح شده عملکرد درستی نداشته است.

یکی از موضوعاتی که در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ دیوان محاسبات کشور به چشم می‌خورد آسیب‌هایی است در اثر عملکرد نادرست دولت در هزینه‌کرد بودجه است. در بخشی مجزا از این گزارش به برخی از این موارد اشاره شده است. در این گزارش آمده بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که پرداخت به کارکنان در برخی موارد منطبق با اختیارات قانونی توسط دستگاه اجرایی متبوع، به اشکال مختلف یا از منابع مختلف صورت گرفته است که بخشی از این پرداخت‌ها شامل پرداخت نقدی هزینه‌های رفاهی بدون سقف مشخص و خارج از فیش حقوقی، پرداخت سکه و کارت هدیه بدون درج در سامانه ماده ۲۹ قانون برنامه ششم و فیش حقوقی، پرداخت حق‌الجلسه، پاداش حق نمایندگی و... توسط سایر دستگاه‌ها، بنگاه‌ها و نهادها، عدم رعایت سقف تعیین شده به بهانه‌های مختلف از جمله عدم شمول قوانین و مقررات عمومی بر این دستگاه‌ها و شرکت‌ها، بعضاً سودده کردن شرکت‌ها با اسناد خلاف واقع به منظور پرداخت پاداش پایان سال و پرداخت پاداش پایان سال مازاد بر سقف مقرر قانونی و پرداخت از محل اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بابت حقوق و مزایاست.

همچنین مجموعه دولت به ویژه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه درباره جمع‌آوری گاز‌های فلور اهمال داشته و براساس گزارش دیوان محاسبات روزانه ۶۱ میلیون متر مکعب از این گاز سوزانده می‌شود که ارزش آن بالغ بر ۳/۸۳ میلیارد دلار است! ثروتی که با بی‌توجهی دولت دود می‌شود و دود آن هم به چشم محیط زیست و در نهایت مردم می‌رود. درآمدی که دولت می‌توانست به صورت روزانه داشته باشد، اما با اهمال‌کاری از آن چشم‌پوشی کرده است.

همچنین عدم مهار گاز‌های همراه و سوزانده شدن آن‌ها در روز با توجه به پیش‌بینی محصولات تولیدی حاصل از گاز‌های همراه شامل ۱/۲۵۹ میلیون فوت مکعب گاز سبک؛ ۴/۷۳۲ هزار تن ترکیبات سنگین‌تر از اتان و ۸/۰۰۰ بشکه مایعات گازی در روز منجر به هدر رفت روزانه به مبلغ تقریبی ۱۷۷ میلیون یورو و سالیانه ۶۵ میلیارد یورو (قیمت صادراتی) در سال ۱۳۹۹ شده است. به طور خلاصه تخطی‌های دولت در اجرای بند‌های قانونی بوجه تحت تأثیر شرایطی انجام شده که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی بوده است.

روزنامه وطن امروز
قوه قضائیه عدم اجرای طرح جامع مالیاتی را پیگیری کند
رئیس مجلس با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی در اجرای طرح جامع مالیاتی گفت: قوه قضائیه در رسیدگی به همه موارد اعلامی که قابل پیگیری است اقدام کند. به گزارش فارس، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در نحوه تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی روز گذشته در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار داشت. بعد از قرائت این گزارش و همچنین اظهار‌نظر علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد سازمان امور مالیاتی در اجرای طرح جامع مالیاتی گفت: قوه قضائیه در رسیدگی به همه موارد اعلامی که قابل پیگیری است اقدام کند.

الشرق الاوسط ادعا کرد
برقراری تماس‌هایی میان ایران و مصر
یک روزنامه سعودی به نقل از منبع مصری ادعا کرد اخیرا تماس‌هایی میان تهران و قاهره انجام شده است. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه مصری در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرد قاهره به طور شبه‌مداوم و غیرعلنی پیام‌هایی از سوی تهران در راستای از سرگیری روابط دریافت می‌کند. این منبع تاکید کرد: تماس‌های بدون واسطه طی ۲ ماه گذشته میان ایران و مصر انجام شده، اما نمی‌توان گفت این تماس‌ها سیاسی است، زیرا در سطح کارشناسان و متخصصان ۲ کشور بود، این تماس‌ها مقدماتی و همزمان با مذاکرات میان قاهره و آنکارا بود.

نظرسنجی دانشگاه مریلند حاکی از حمایت ۹۰ درصدی مردم ایران از برنامه موشکی است
ایرانی‌ها حامی موشک‌ها
نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد ایرانی‌ها کماکان اعتمادی به دولت آمریکا ندارند، از برنامه موشکی کشور حمایت کرده و نسبت به بهبود اوضاع امیدوارند. نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی «ایران‌پل» (Iran Poll) که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد مردم ایران از ایالات‌متحده رویگردان شده‌اند و به سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق نگاه مثبتی دارند. درباره تصورات از ایالات‌متحده، ۸۵ درصد پاسخ‌دهندگان عنوان کردند تصور آن‌ها نسبت به آمریکا «تا حدی نامطلوب» (۴/۹ درصد) یا «بسیار نامطلوب» (۹/۷۵ درصد) است. از این حیث ۸۹ درصد حاضران در این نظرسنجی تصور بدتری نسبت به عربستان داشتند. از هر ۱۰ شرکت‌کننده، ۷ نفر از برنامه موشکی ایران که نگرانی اصلی ایالات‌متحده، رژیم اسرائیل و همسایگان عرب خلیج‌فارس ایران است، با بیان «خیلی مهم» دفاع کردند. ۲۰ درصد نیز گفتند برنامه موشکی ایران «تا حدودی مهم» است، در حالی که ۷۴ درصد حاضران در این نظرسنجی اقتصاد کشور را «تا حدودی» (۱۹ درصد) یا «بسیار بد» (۵۴ درصد) توصیف کردند.

تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان عوامل خارجی بویژه تحریم‌های ایالات‌متحده (۲۷ درصد) و ۲۲ درصد نیز همه‌گیری کرونا را در درجه اول مقصر بودن بابت وضعیت اقتصادی دانستند. نتایج دیگر این نظرسنجی نشان داد اکثریت ۵۴ درصدی بر این باورند انتظار دارند ایرانیان ۳ سال آینده بهتر زندگی کنند. علاوه بر این، این نظرسنجی نشان داد اکثریت بسیاری از پاسخ‌دهندگان -۷۰ تا ۸۰ درصد- گفتند «به برخی» یا «تا حد زیادی» به نهاد‌های اساسی کشور از جمله قوه قضائیه، ریاست‌جمهوری و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش حتی بالاتر از ۸۳ درصد بود.

رفع مشکلات اقتصادی در گرو ریشه‌کن شدن فساد است
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: موفقیت دولت سیزدهم در رفع مشکلات معیشتی مردم، خروج از رکود و رونق دادن به اشتغال مولد و مهار تورم و کاهش قیمت‌ها و پیشرفت کشور، همه در گرو ریشه‌کنی مفاسد است. سیدمصطفی میرسلیم در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: اصلاح امور و رسیدن به خیر و صلاح امت، توام با ادامه جولان مفاسد میسر نمی‌شود. وی افزود: موفقیت دولت سیزدهم در رفع مشکلات معیشتی مردم، خروج از رکود و رونق دادن به اشتغال مولد و مهار تورم و کاهش قیمت‌ها و پیشرفت کشور، همه در گرو ریشه‌کنی مفاسدی است که بتدریج شکل گرفته و در ۱۰ سال گذشته در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی به نقطه اوج خودش رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: مبارزه با ریشه‌های فساد دارای ابعاد مختلف است و موفقیت آن با عنایت خدا، در گرو شناخت مناسب علل و عوامل فساد، تدبیر داهیانه برای مهار و سپس قلع و قمع آن و انتخاب گروهی از مجریان پاک‌دست در ستاد اصلی مبارزه با فساد و به موازات آن بویژه در همکاری مردم است. میرسلیم افزود: مردم کشورمان در جامعه، ادارات، محیط‌های کسب‌و‌کار و تحصیل از نجابت و سلامت نفس برخوردارند، اما دل‌شان از شکل گرفتن روش‌های آلوده و تباهی خزنده و حضور عناصر بی‌پروا و متهاجر به فسق یا منافق خون است، لذا همه منتظرند دولت دست به کار شود تا آن‌ها نیز دولت را پشتیبانی کنند.

روزنامه خراسان
نرخ‌های جدید خودرو به زودی تعیین می‌شود
مهر- صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت درباره زمان اعلام قیمت‌های جدید خودرو در کارخانه گفت: با توجه به این که قرار بود قیمت خودرو به صورت ۶ ماهه تغییر کند، برنامه تغییر نرخ خودرو در دستور کار قرار گرفته است. در این باره طبق استعلامی که از بانک مرکزی گرفته‌ایم، نرخ تورم‌بخشی تا پایان هفته اعلام خواهد شد. به محض دریافت نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی، جلسات مربوط به بررسی تعیین قیمت برگزار می‌شود و به زودی قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد.

روزنامه ایران
تصمیم‌گیری درمورد فیلترینگ از طرح صیانت خارج می‌شود؟
 خبر اول اینکه، یکی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی می‌گوید: قرار است موضوعاتی از جمله محدودسازی و کاهش پهنای باند به طور کامل از حیطه طرح خارج شود. به گزارش فارس، غلامرضا نوری سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی درباره احتمال تغییرات مهم در این طرح در جلسه این هفته کمیسیون گفته: در نظر داریم تغییرات اساسی در طرحی که طراحان اولیه طرح تهیه کرده‌اند، ایجاد کنیم و موضوعاتی از قبیل محدودسازی و کاهش پهنای باند را کاملاً از مدار بررسی‌های خود خارج خواهیم کرد.

در این رابطه صحبت‌های دیگری هم مطرح شده که از احتمال تغییرات زیاد در طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی حکایت دارد. سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده تهران در مجلس در جلسه اخیر این کمیسیون، گفته است: آنچه در پیش‌نویس اولیه این طرح آمده بود در جریان فعالیت کمیسیون مشترک تغییرات عمده‌ای در آن اعمال خواهد شد. وی ادامه داد: کما اینکه پیشنهاد ما این است که تعداد ۳۷ ماده‌ای را که در این طرح آمده است کاهش دهیم و پیگیری برخی از موضوعات آن را نیز در قالب دستورالعمل به قوه مجریه واگذار کنیم. اما لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت در پاسخ به این سؤال که منظور از صحبتی که آقای نوری درباره حذف موضوع فیلترینگ از طرح صیانت مطرح کرده، چه بوده است، گفت: چنین چیزی را نگفته ایم و اصلاً در دستور کار نیست. ما فقط درصدد نگارش قانون برای فضای مجازی هستیم. وی درباره اینکه آیا اصلاً در جلسه اخیر کمیسیون درباره این موضوع صحبت شد؟ گفت: اصلاً وارد موضوع نشدیم، در جلسه بعد وارد موضوع می‌شویم.

دستور ریاست جمهوری برای پیگیری برخورد با دختر جوان
 خبر دیگر اینکه، رئیس دفتر رئیس جمهوری از وزیر کشور خواست به مسأله برخورد نامناسب مأموران ناجا با یک دختر رسیدگی کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اینکه ویدئوی مربوط به برخورد سه مأمور نیروی انتظامی با دختری جوان به طور گسترده در فضای مجازی منتشر و سبب واکنش کاربران فضای مجازی شد، حالا شنیده‌ها از صدور دستور پیگیری این مسأله از سوی نهاد ریاست جمهوری خطاب به احمد وحیدی وزیر کشور حکایت دارد. در این دستور که از سوی رئیس دفتر رئیس جمهوری به وزیر کشور ارجاع شده، از وزیر کشور خواسته شده ضمن پیگیری مسأله نسبت به ارائه گزارش به ریاست جمهوری اقدام کند. پیش از این، رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت، با تقبیح رفتار مأموران حاضر در صحنه، برخورد آن‌ها را غیرقابل قبول ارزیابی کرده و از برخورد انضباطی با آنان خبر داده بود.

ادعای برقراری تماس‌هایی میان ایران و مصر
 دست آخر اینکه، یک روزنامه سعودی به نقل از منبع مصری ادعا کرد که اخیراً تماس‌هایی میان تهران و قاهره انجام شده است. به‌گزارش ایسنا، یک منبع آگاه مصری در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرد که قاهره به‌طور غیرعلنی پیام‌هایی از سوی تهران در راستای از سرگیری روابط دریافت می‌کند. این منبع تأکید کرد: تماس‌های بدون واسطه طی دوماه گذشته میان ایران و مصر انجام شده، اما نمی‌توان گفت که این تماس‌ها سیاسی است، زیرا در سطح کارشناسان و متخصصان دو کشور بود، این تماس‌ها مقدماتی و همزمان با مذاکرات میان قاهره و آنکارا بود. بر اساس این گزارش، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی در مورد روابط ایران و مصر گفت: روابط دو کشور در حد فعالیت‌های دفاتر حافظ منافع در تهران و قاهره پیگیری می‌شود. در حاشیه نشست بغداد گفت‌وگوی کوتاهی بین وزیر امور خارجه ایران و رئیس‌جمهوری مصر صورت گرفت و امیدواریم در چهارچوب گفتگو‌هایی که انجام می‌شود این روابط گسترش پیدا کند چرا که این موضوع به نفع کل منطقه است.

روزنامه شرق
اوج‌گیری تنش میان لهستان و اتحادیه اروپا
سخنرانی رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و نخست‌وزیر لهستان در نشست نمایندگان پارلمان اروپا درباره بحران حاصل از عدم تطابق قوانین مورد حمایت ورشو با اصول بنیادین اتحادیه اروپا، با تهدید‌های دو طرف علیه یکدیگر همراه شد. «ماتئوش موراویتسکی»، نخست‌وزیر لهستان، در سخنرانی خود در پارلمان اروپا با انتقاد از تمرکزگرایی اتحادیه اروپا، آن را متهم کرد که هم‌زمان با افزایش اختلاف‌ها میان ورشو و بروکسل بر سر حاکمیت قانون، از صلاحیت‌های قانونی خود فراتر رفته است. موراویتسکی که در نشست بررسی اختلاف‌های قانونی لهستان و اتحادیه اروپا در استراسبورگ سخن می‌گفت، تصریح کرد که ورشو با وجود حفظ پایبندی خود به معاهدات اتحادیه اروپا و خوش‌بینی نسبت به برگزاری گفتگو‌های سازنده میان دو طرف، مرعوب تهدید‌های بروکسل نخواهد شد.

نخست‌وزیر لهستان در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون اروپا که پیش از سخنرانی او عنوان شده بود، از اتحادیه اروپا خواست «زبان تهدید» و «سیاه‌نمایی درباره لهستان» را کنار بگذارد. او همچنین مواجهه بروکسل با ورشو را فاقد صداقت لازم عنوان و آن را نوعی «باج‌گیری سیاسی» توصیف کرد که باید هرچه‌سریع‌تر متوقف شود. بروکسل مدت‌هاست که تأکید دارد اصلاحات انجام‌شده از طرف دولت راست‌گرای لهستان، استقلال قوه قضائیه این کشور را زیر سؤال برده است؛ اما اختلاف‌ها میان اتحادیه اروپا و لهستان با صدور حکم دادگاه قانون اساسی این کشور مبنی بر ناسازگاری بخشی از معاهدات اروپایی با قانون اساسی لهستان با به‌چالش‌کشیدن اصل اساسی ادغام در اتحادیه اروپا، افزایش یافته و تحقق اهداف اتحادیه ازجمله برقراری حاکمیت قانون، استقلال قوه قضائیه و تضمین حقوق دگرباشان جنسی در تمامی کشور‌های عضو را با مانع جدی مواجه کرده است.

بر همین اساس، اروسلا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، پیش از سخنرانی نخست‌وزیر لهستان با ابراز نگرانی شدید اتحادیه نسبت به صدور حکم دادگاه قانون اساسی لهستان گفت: «این حکم بنیان‌های اتحادیه اروپا را زیر سال می‌برد و یک چالش جدی برای نظم حقوقی متحد در اروپاست». فن در لاین با تأکید بر عدم استقلال دادگاه قانون اساسی لهستان، اطمینان داد کمیسیون اروپا از سه طریق ممکن با این حکم مقابله خواهد کرد. او توضیح داد که نخست بروکسل این حکم را به چالش حقوقی خواهد کشید تا زمینه نقض آن فراهم شود و سپس از گزینه ابزار‌های مالی به‌منظور محروم‌کردن لهستان از منابع بودجه اتحادیه اروپا و صندوق احیای اقتصادی دوره پساکرونا استفاده خواهد شد. رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد که منابع مالی اتحادیه اروپا از محل مالیات شهروندان این اتحادیه با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک تأمین می‌شود و ما ناگزیریم از صرف آن در جهت نقض حاکمیت قانون جلوگیری کنیم.

خانم فن در لاین همچنین خاطرنشان کرد گزینه سومی که پیش‌روی بروکسل است، اعمال ماده ۷ معاهدات اتحادیه اروپاست که بر اساس آن، حقوق کشور‌های عضو ازجمله حق رأی آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا، به دلیل نقض ارزش‌های بنیادین اتحادیه قابل تعلیق است. افزایش اختلاف میان لهستان و اتحادیه اروپا در شرایطی است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد مردم این کشور خواهان ادامه حضور در اتحادیه اروپا هستند. برخی ناظران سیاست داخلی لهستان بر این باورند که با قرارگرفتن ائتلاف حاکم بر لهستان در خطر فروپاشی، نبرد با اتحادیه اروپا نیز می‌تواند صرفا اهداف سیاسی داخلی را دنبال کند و اظهارات ضد اتحادیه اروپا می‌تواند یک آزمایش برای سنجش میزان حمایت عمومی از سطح درگیری دولت و حزب حاکم با اتحادیه اروپا باشد.

اختلاف روسیه و ناتو بالا می‌گیرد
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد این کشور فعالیت دفتر نمایندگی خود در ناتو را متوقف و دفتر نمایندگی ناتو در مسکو را تعطیل می‌کند. سرگئی لاوروف در یک نشست خبری گفت: «ما فعالیت دفتر نمایندگی خود در ناتو ازجمله فعالیت نمایندگان نظامی را از روز اول نوامبر (هفتم آبان) متوقف خواهیم کرد؛ البته ممکن است چند روزی دیرتر نهایی شود». وزیر خارجه روسیه افزود: هم‌زمان با این اقدام دفتر نمایندگی ناتو در مسکو که از سال ۲۰۰۲ در سفارت بلژیک دایر شد و همچنین دفتر روابط‌عمومی ناتو در پایتخت روسیه نیز تعطیل خواهند شد. دفتر روابط‌عمومی ناتو در سال ۲۰۰۱ و با هدف بهبود مناسبات بین این پیمان و روسیه در مسکو دایر شد. لاوروف گفت این اقدام واکنشی به لغو اعتبارنامه و اخراج هشت نفر از کارکنان دفتر نمایندگی روسیه در ناتو است. در نتیجه این تصمیم ناتو، تعداد اعضای دفتر نمایندگی روسیه به نصف کاهش یافت. او افزود: «در نتیجه اقدام عامدانه ناتو، ما در عمل از حداقل امکانات لازم برای پیشبرد فعالیت دیپلماتیک خود محروم شده‌ایم. در موارد اضطراری ناتو می‌تواند به سفیر روسیه در بلژیک مراجعه کند». بحران اخیر در مناسبات ناتو و روسیه حدود دو هفته پیش و در پی لغو اعتبارنامه دیپلماتیک هشت نفر از اعضای دفتر نمایندگی روسیه در ناتو آغاز شد. ناتو اعلام کرد این هشت نفر «مأموران امنیتی روسیه» هستند. در پی الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴، ناتو همکاری‌های عملی با مسکو را متوقف کرد، اما برای حفظ تماس‌های دیپلماتیک در سطوح ارشد و همکاری‌های نظامی بین دو طرف، دفتر روسیه در ناتو را تعطیل نکرده بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.