بسته تحلیلی خبری، دوشنبه 13 دی 1400 (ملی‌ترین و امتی‌ترین قهرمان شهید)

صفحه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست و اکانت توییتری سایت معاریو متعلق به رژیم صهیونیستی هک شدند. در تصویر هک‌شده‌ سایت این روزنامه، موشکی از نگین عقیق یک انگشتر به سمت تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی فرود آمده و بر روی این تصویر نوشته شده است: «ما به شما نزدیک هستیم، جایی که فکرش را هم نمی‌کنید».
دوشنبه، 13 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری، دوشنبه 13 دی 1400 (ملی‌ترین و امتی‌ترین قهرمان شهید)
▼حرف روز        

ملی‌ترین و امتی‌ترین قهرمان شهید

امروز دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی است؛ در بزرگداشت این قهرمان، بهترین جمله را مقام معظم رهبری فرمودند: «شهید عزیز ما، شهید سلیمانی، ثابت کرد که هم می‌توان ملی‌ترین چهره کشور بود، هم امّتی‌ترین چهره».

نکات تحلیلی: 1- امت- ملت یکی از دوگانه‌هایی است که دشمن همواره سعی داشته تا به‌منظور ایجاد انشقاق فکری و دوگانگی هویتی در جوامع، آن را بر افکار عمومی القا کند و برخی‌ها هم غافلانه آن را تکرار می‌کنند. درواقع یکی از نمودهای این غفلت در شعار جعلی نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران نهفته بود. عملکرد حاج قاسم در مقابل این دوگانه جعلی قرار دارد؛ کسی که بیش از 4 دهه هم در دفاع از ملت بود و هم امت. درواقع این شهید بزرگوار ثابت کرد هم دغدغه مسلمان، مسیحی، فارس، کرد و... منطقه را دارد و هم در راه منافع ملت ایران و امنیت آنان جانش را تقدیم می‌کند. در عرصه ملی، حضور در دفاع مقدس، دفاع از مرزها در جنوب شرق در مقطعی و پس‌ازآن مأموریت گسترش نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران، دفع شر اشرار مورد حمایت آمریکا و جلوگیری از نزدیک شدن آن‌ها به مرزهای کشور، از او یک قهرمان ملی می‌سازد و حلقه وصل بودن برای بسیج مردمی از سراسر کشورهای منطقه برای دفع داعش، از او یک چهره امتی می‌سازد که اگر نبود مجاهدت‌های او و یارانش، امت اسلامی امروز معلوم نبود که در چه وضع وحشتناکی بود! آری او ملی‌ترین و امتی‌ترین قهرمان و الگویی صادق در پیش چشمان مردم دنیاست. 2- آنچه باعث شد تا حاج قاسم در چنین ترازی قرار گیرد، تربیت در مسیر مکتب امامین انقلاب بود، تا در برهه فعلی او عصاره این مکتب را در رفتار و عملکرد خود با عنوان مکتب حاج قاسم برای مردم بازگو کند. مقام معظم رهبری در معرفی این مکتب فرمودند: «اگر بخواهیم آن چیزی را که اسمش را می‌گذاریم «مکتب سلیمانی»، در یکی دو جمله کوتاه تبیین کنیم، باید بگوییم این مکتب عبارت است از صدق و اخلاص». صدق حاج قاسم ازاین‌رو بود که این شهید بزرگوار با هدف، با عهد الهی و با آرمان‌های انقلاب اسلامی برخورد صادقانه داشت. در وصف اخلاص او مقام معظم رهبری فرمود: «اخلاص او را از کجا می‌شود فهمید؟ ازاینجایی‌که اصلاً دنبال دیده شدن نبود؛ حالا جوری شده که همه دنیا دارند او را می‌بینند». (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                          

آینده سیاسی عراق!

بعد از تأیید انتخابات عراق توسط کمیساریای عالی، تلاش‌های زیادی پیرامون تشکیل دولت و ائتلاف اکثریت در داخل پارلمان به وجود آمده است. شیعیان به‌غیراز جریان صدر در قالب هیئت تنسیقی یا چارچوب هماهنگی، قصد تشکیل کتله اکبر را دارند و سایر جریان‌ها مترصد ائتلاف با جریان‌های شیعی برای تشکیل کتله اکبر هستند. با توجه به این موارد و تحرکات سیاسی موجود ذکر چند نکته حائز اهمیت است.

1- با توجه به اینکه تعداد کرسی‌های اطار تنسیقی یا همان چارچوب هماهنگی، چیزی نزدیک به ۹۰ می‌باشد و جریان اصلی برای تشکیل کتله اکبر و دولت آینده را دارد، جریان صدر با داشتن ۷۳ کرسی، پس از تلاش زیاد برای تشکیل کتله اکبر با ائتلاف سایر جریان‌های سنی یا کردی، که تاکنون مؤثر نبوده است، اخیراً اعلام کرده که با اطار تنسیقی همکاری خواهد کرد و تا حدود زیادی این چارچوب هماهنگی را پذیرفته است. 2- جریان‌های سنی که مهم‌ترین آن‌ها جریان تقدم و عزم است، تاکنون ائتلاف نهایی با هیچ جریانی را نپذیرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که تابع شرایط موجود هستند. منظور از شرایط موجود از منظر این جریان‌ها، وضعیت تشکیل فراکسیون اکثریت و نگاه آن‌ها به تشکیل کتله اکبر است. 3- در جریان کردی نیز حزب دموکرات مواضعی مشابه جریان حلبوسی در پیش گرفته است؛ یعنی ائتلاف را منوط به شرایط و وضعیت پیش رو کرده است. 4- با این اوصاف و با توجه به اعلام همکاری جریان صدر با اطار تنسیقی، می‌توان این‌گونه عنوان کرد که احتمال تشکیل کتله اکبر به رهبری چارچوب هماهنگی، بیشتر است و نخست‌وزیری از میان این جریان انتخاب خواهد شد.

نکته پایانی: با توجه به اعلام خروج نظامیان آمریکایی از عراق و تغییر شکل آن از حالت نظامی به مستشاری، دخالت‌های سیاسی و کارشکنی‌های آمریکا در این عرصه بیشتر خواهد شد و در این میان برخی اقدامات واشنگتن همچون تهدید برخی احزاب در پیوستن به ائتلاف‌های پیش رو، نشان از برنامه‌ریزی واشنگتن برای یک وضعیت بی‌ثباتی سیاسی در عراق دارد. بااین‌حال، درمجموع می‌توان گفت، شرایط در عرصه سیاسی عراق در یک ریل بهتری نسبت به گذشته قرار گرفته و در این میان می‌توان امیدوار به تشکیل دولت در آینده پیش رو بود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                              

این فرودگاه را فراموش نخواهیم کرد!

شبکه خبری المیادین گزارش داد که  با حضور ده‌ها هزار نفر در مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در محل ترور آن‌ها در جاده منتهی به فرودگاه بغداد، فعالیت این فرودگاه بین‌المللی به‌طور موقت متوقف شد. زینب سلیمانی، فرزند شهید سلیمانی با حضور در جمع وفاداران و عاشقان سرداران مقاومت، گفت: «پدرم از صمیم قلب عراق را دوست داشت و به عراقی قوی می‌اندیشید. شهید ابومهدی زندگی خود را وقف خدمت عراق کرد. اشک‌های اندوه با آزادسازی عراق از آمریکایی‌ها به شادی تبدیل می‌شود. زمان زیادی نخواهد گذشت تا انتقام فرماندهان شهید را بگیریم. والله این خون‌ها و این فرودگاه را فراموش نخواهیم کرد». «مناره جمال المهندس» دختر فرمانده شهید، ابومهدی المهندس نیز در جمع تجمع مردم بغداد، بر انتقام‌گیری از آمریکا تأکید کرد و خطاب به پدر شهیدش گفت: «انتقام تو، برادرت و دوستانت را خواهیم گرفت. خاک عراق را که سفارت آمریکا بر آن مسلط شده است، باز پس خواهیم گرفت».

▼ اخبار

چگونه دولت روحانی اقتصاد و معیشت مردم را شرطی کرد؟

«نور نیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در تحلیل ازسرگیری مذاکرات وین در دولت سیزدهم نوشت: «فرآیند جدید مذاکرات وین در حالی میان ایران و نمایندگان ۱+۴ در حال برگزاری است که برخلاف ایام مذاکرات مشابه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، افکار عمومی بدون التهاب و تشنج روند گفتگوها و نتایج آن را پیگیری می‌کند و از شکل‌گیری دوقطبی‌های کاذب و ضد آرامش در جامعه خبری نیست. سؤال کلیدی مطرح این است که چرا مذاکرات جاری باوجود حساسیت قابل‌توجه آن، چون گذشته موجب به‌هم‌ریختگی فضای اجتماعی و اظهارنظرهای تند و بعضاً ساختارشکنانه گرایش‌های مختلف سیاسی علیه یکدیگر نشده است؟». این رسانه در ادامه با اشاره به شعار روحانی در انتخابات سال 92 که معتقد بود، برداشته شدن تحریم‌ها صرفاً با مذاکره و تعامل با غرب حاصل می‌شود و معرفی کردن تحریم‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عامل مشکلات اقتصادی کشور، می‌آورد: «روحانی به‌عنوان رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شخصاً پیشبرد این راهبرد را بر عهده داشت و مجموعه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و میز خطابه‌های دولتی و حاکمیتی با هدایت دولت، تحقق این رخداد را به مطالبه عمومی تبدیل کردند. در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بدون اغراق می‌توان ادعا کرد که هیچ‌گاه موضوع مذاکره با غرب و به‌ویژه آمریکا از دستور کار نخست دولت خارج نشد و مستقیم و غیرمستقیم مجموعه مقدرات کشور به این راهبرد گره خورد. تشدید مشکلات اقتصادی کشور و مرتبط نمودن آن با تحریم‌های خارجی عملاً اقتصاد کشور را به‌صورت کم‌سابقه‌ای شرطی کرد و موضوع مذاکرات و پس‌ازآن فرآیند اجرای توافق برجام و وضعیت پس از آن را به ابزاری برای عملیات روانی طرف‌های غربی برای بی‌ثبات‌سازی اقتصاد کشور و بالا و پائین بردن نرخ ارز و قیمت کالاها و... تبدیل نمود».
 

آفتاب یزد: وجهه جریان اصلاحات در جامعه تخریب شده است!

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در سرمقاله دیروز خود نوشت: «اگر خود رئیس دولت‌های اصلاحات هم به‌جای همتی کاندیدا می‌شد و در جریان انتخابات حاضر می‌شد، میزان رأی او از 2.5 میلیون رأی همتی فراتر نمی‌رفت». در این سرمقاله آمده است: «مرور تجربه سال‌های قبل یعنی درست زمانی که بعد از سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد سکان‌دار پاستور شد به نیکی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان اگر گفتمانشان در جامعه غالب باشد و نفوذپذیر، با بنی بشری تعارف ندارند و وی و دستگاهش را زیر تیغ نقد می‌برند. فلذا این مهربانی با اصلاح‌طلبان با سید ابراهیم رئیسی نه از باب مهربانی که از باب خالی بودن دستان است». آفتاب یزد در ادامه می‌آورد: «درست نیست همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر حسن روحانی بشکنیم؛ باید از عملکرد اصلاح‌طلبان نیز صرف‌نظر از عملکرد دولت وقت شکوه کرد. باندبازی، رانت‌خواری، فامیل‌بازی، ویژه خواری و... جماعت اصلاح‌طلب حاضر در قدرت طی 8 سال دولت تدبیر و امید از یک‌سو به دولت حسن روحانی ضربه زد و از سوی دیگر که مهم‌تر نیز است وجهه جریان چپ ایران را تخریب کرد. دو مشکل و گره عمده در کار اصلاح‌طلبان بود و هست؛ اول اینکه مردم فهمیدند آن سخنان قشنگ و رمانتیک نتیجه‌اش شد ناکارآمدی آغشته به فساد و دوم اینکه این جماعت مردم را خفیف و نادان فرض می‌کنند و حتی اکنون نیز این‌گونه است. نشان به آن نشان که بخشی از این اصلاح‌طلبان عبدالناصر همتی را علم کردند تا مردم را به خیال خود گول بزنند».
 

دستاوردهای میدانی یمن در یک سال گذشته

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، نتیجه عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور در سال ۲۰۲۱ را تشریح کرد. وی با بیان اینکه نیروهای مسلح یمن طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، از فاز دفاعی، وارد فاز هجومی‌ شدند، گفت: «نیروهای مسلح یمن، بیش از ۲۲۳ بار حملات ائتلاف متجاوز [سعودی-اماراتی] را دفع کردند». سریع مجموع عملیات‌های زمینی نیروهای یمنی را در سال گذشته میلادی، ۴۰ هزار و ۱۲۶ مورد شمرد. وی با اشاره به اینکه در این عملیات‌ها، بیش از ۲۴  هزار مزدور کشته و زخمی‌شدند، تصریح کرد، با موشک‌های زلزال-۱، دو هزار و ۲۹۸ عملیات انجام شد و پهپادهای یمنی چهار هزار و ۴۹۷ عملیات را انجام دادند. سریع اذعان کرد، مجموع عملیات این کشور در طی سال ۲۰۲۱ منجر به آزادسازی ۱۲ هزار کیلومترمربع شد.

‌اخبار کوتاه
◄ برنامه‌ریزی «روباه پیر» بر کاهش جمعیت در ایران!/ معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: «اسناد لو رفته از «ام ای سیکس» (سرویس اطلاعات مخفی انگلستان) نشان می‌دهد که دشمن روی کاهش جمعیت و نابودی کشور حساب کرده است، باید با بصیرت و بینش عمیق در این حوزه اقدام کرد». دکتر حیدری در جلسه توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت و درمان، افزود: «اقدامات برای افزایش جمعیت باید با بصیرت همراه شود و همان‌طور که دشمنان طی سال‌ها با برنامه‌ریزی در راستای کاهش جمعیت اقدام کردند، باید با برنامه درست در این مسیر گام برداشت».

◄ هک روزنامه جروزالم پست با نشانی از انگشتر عقیق/ صفحه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست و اکانت توییتری سایت معاریو متعلق به رژیم صهیونیستی هک شدند. در تصویر هک‌شده‌ سایت این روزنامه، موشکی از نگین عقیق یک انگشتر به سمت تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی فرود آمده و بر روی این تصویر نوشته شده است: «ما به شما نزدیک هستیم، جایی که فکرش را هم نمی‌کنید».

◄ اصلاح الگوی مصرف، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر/ رئیس‌جمهور بر ضرورت تبیین الگوی صحیح مصرف انرژی در کشور تأکید کرد و از صدا‌و‌سیما خواست عواقب و مضرات اسراف در بخش انرژی و ارائه الگوی مصرف در کشور را برای مردم تبیین کند. بر اساس آمارهای رسمی، سرانه مصرف برق خانگی ایران 6 برابر میانگین جهانی است.

◄ عین‌اللهی: مردم نگران افزایش قیمت دارو نباشند/ وزیر بهداشت گفت: «ارز کافی برای دارو در اختیار ما قرار گرفته است؛ در مورد داروهای اساسی کمبودی وجود ندارد. مردم نگران افزایش قیمت دارو نباشند و به تولیدات داخلی اعتماد کنند، پزشکان نیز داروهایی که مشابه داخلی دارند را تجویز نکنند».

◄ سردار سلامی: راهی جز مستقل بودن نداریم/ فرمانده کل سپاه در مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا، ضمن تزریق این واکسن تولیدشده توسط سپاه، گفت: «امروز تلاش دشمن برای از بین بردن اعتمادبه‌نفس ملت و القای خودباختگی است و ما هیچ راهی جز مستقل بودن نداریم و باید با علم بتوانیم در آسمان و زمین نفوذ کنیم».

◄ حضور زائرانی از ۴۳ کشور بر سر مزار حاج قاسم/ مسئول مواکب مردمی ستاد ترویج مکتب حاج قاسم اعلام کرد: «۱۰۷ موکب از ۱۱ استان کشور به‌صورت ۲۴ ساعته در کرمان به زائران سیدالشهدای مقاومت خدمات‌رسانی انجام می‌دهند. از ۴۳ کشور جهان برای زیارت قبر مطهر سردار سلیمانی حضور پیدا کرده، حتی از کشور آمریکا هم زائرانی در کرمان حضور پیدا کردند».

◄ واردات واکسن کرونا ممنوع شد!/ رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص سبد واکسیناسیون کشور برای مقابله با شیوع کرونا گفت: «هیچ‌گونه وارداتی از خارج از کشور نداریم. تولید داخل کفاف نیاز ما را ازجمله دُز سوم خواهد داد».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.