سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

در پی سرقت از شعبه دانشگاه بانک ملی ایران، معادل ۱۶۸ صندوق اجاره‌ای آسیب دیده و هنوز میزان دقیق خسارات وارده به صاحبان این صندوق‌ها مشخص نشده که بانک، صاحبان این صندوق‌ها را برای بررسی دقیق میزان خسارات فراخوانده است. همچنین، این بانک اعلام کرده که در سرقت رخ داده برخی دیگر از صندوق‌های این شعبه آسیبی ندیده‌اند. البته، بانک ملی اینکه گفته شد در جریان سرقت روز گذشته، ۱۰۰۰ صندوق اجاره‌ای به سرقت رفته را نیز تکذیب کرد.
شنبه، 21 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

1401/03/21


دوربین مخفی!

 
عضو هیات عامل بانک ملی: «شعبه سرقت شده الحمدالله دارای ۸ لایه امنیتی و گاوصندوق‌هایی با درب‌های ۴۰ سانتی بوده است!» مجری برنامه: «الحمدلله گفتن برای وقتی است که سرقتی اتفاق نیافتاده باشد نه اینکه شما ۴ روز بعد از سرقتی به مدت ۱۴ ساعت مطلع شده باشید.»
 

دادستان تهران از دستگیری ۱۳ نفر از سارقان بانک ملی خبر داد

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها
 

دادستان تهران، گفت: ۱۳ نفر از سارقان بانک ملی که ۱۰ نفر از آنها در داخل و ۳ نفر خارج از کشور بودند، دستگیر شدند. به گزارش ایسنا،‌ به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، علی صالحی عنوان کرد: ۱۳ نفر از متهمان سرقت بانک ملی دستگیر شدند و مقادیر زیادی از اموال مسروقه نیز کشف شده است. وی با بیان اینکه ۱۰ نفر از متهمان در تهران و شمال کشور دستگیر شدند، عنوان کرد: ۳ نفر از سارقان متواری در کشور همسایه دستگیر شدند. دادستان تهران عنوان کرد: مقادیر زیادی از اموال مسروقه در فرودگاه امام خمینی (ره) در ماشینی که توسط متهمان تهیه شده بود و مقادیری در تهران کشف شد. صالحی با بیان اینکه بررسی‌های لازم در خصوص این پرونده در حال انجام است، گفت: در حال حاضر متهمان تحت تحقیقات قضایی و در اختیار ضابطان قرار دارند.

فیلم

 

عضو هیئت مدیره بانک ملی: سارقین اصلی ۴ نفر بودند

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها
 

عضو هیئت مدیره بانک ملی ضمن بیان اینکه شعب دانشگاه نگهبان نداشته است، چگونگی برگشت اموال به سرقت رفته از صندوق امانات را اعلام کرد. گفت‌وگوی ویژه خبری روز جمعه 20 خرداد به بررسی سرقت از شعبه دانشگاه بانک ملی پرداخت و سردار قنبری در این برنامه گفت: ابتدایی‌ترین امکانات ایمنی برای بانک به‌کار گرفته نشده بود و درب ورودی بانک همانند درب ورودی یک خانه است که همین الان هم فرد دیگری می‌تواند وارد بانک شود. از یک ماه پیش به بانک ملی درباره ضعف‌های امنیتی این شعبه اخطار دادیم اما در حال حاضر باید به تقویت ایمنی برای آینده توجه کنیم. 

رئیس پلیس فراجا ادامه داد: اینکه گفته می‌شود سارقین حداقل ۱۳ ساعت در شعبه حضور داشته‌اند، مبنای دقیقی ندارد.  حسن مونسان_عضو هیئت مدیره بانک ملی در این برنامه در پاسخ به اینکه چرا بانک موارد ایمنی را رعایت نکرده است؟ گفت: در این زمینه حتما باید بررسی شود که آیا کوتاهی وجود داشته یا خیر. استانداردهای امنیتی به بانک ابلاغ شده و بانک این استانداردها را رعایت کرده است. برای درب ورودی بانک از قفل‌های کتابی که مورد تایید پلیس است، استفاده شده و همکاران ما در بانک، درب را دوقفله کرده‌ بودند اما بازوهای پشتی درب بانک بریده شده است.  وی با بیان اینکه شعبه دانشگاه بانک ملی نگهبان و گشت فیزیکی نداشته است، افزود: فقط خزانه‌های مادر که مرکز توزیع وجوه در کشور هستند، نگهبان با شیفت ۲۴ ساعته دارند  و باقی شعب توسط پلیس با گشت کشیک کنترل می‌شود.

بانک ۴ روز بعد متوجه سرقت شد
مونسان ادامه داد: شعبه سرقت‌شده دارای ۸ لایه امنیتی و گاوصندوق‌هایی با درهای ۴۰ سانتی بوده است. الحمدلله شعبه مجهز به سیستم تشخیص چهره هم بوده است. بانک ۴ روز بعد متوجه سرقت شد. عضو هیئت مدیره بانک ملی با تاکید براینکه قطعا باید امنیت را تقویت کنیم، گفت: پس از این حادثه، ریسک عملیاتی صندوق‌های اجاره‌ای با دستورات ویژه و خاص به سراسر کشور صادر شد تا امنیت در اولویت قرار گیرد.  در ادامه این برنامه، رئیس پلیس فراجا گفت: ما چیزی تحت عنوان گشت کشیک برای شعبه دانشگاه بانک ملی نداشته‌ایم و خود بانک وظیفه داشته تا مسائل امنیتی را لحاظ کند. تاکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بررسی‌های این پرونده تکمیل شده و دلیل یا مدرکی مبنی بر تبانی کارمندان و مسئولان بانک با سارقین دریافت نشده است.


 


سارقین اصلی صندوق فقط ۴ نفر بودند 
 وی افزود: تنها ۴ نفر از سارقین اصلی صندوق امانات بانک ملی عامل اصلی بودند که ۲ نفر در داخل و ۲ نفرشان هم در خارج دستگیر شده‌اند که مراحل انتقال آن‌ها در حال انجام است. دستگیری سارقان کار پیچیده‌ای بود اما سارقان افراد نخبه‎ای نبودند. قطع شدن دوربین‌های شهری ارتباطی به سرقت از بانک ملی ندارد.  در بخش دیگری از برنامه، مونسان_عضو هیئت مدیره بانک ملی به بیان وضعیت برگشت اموال به صاحبان آن‌ها پس از دستگیری سارقان پرداخت. 

وی بیان کرد که به محض اطلاع از سرقت، مسئولین ارشد بانک در جمع مالباختگان حاضر شدند و بانک تعهد کرد که خسارت وارده شده را با نظارت قضایی پرداخت می‌کند.  اینکه گفتیم ۵۰ درصد خسارت به حساب مالباختگان واریز شود، در جهت اعتمادسازی بین بانک و مشتری  بود تا آن‌ها با مراجعه به مقامات قضایی بتوانند مطالبه اموال خود را انجام دهند. مونسان افزود: با همه مالباختگان صلح کردیم و توافق نامه‌ای را به همراه شکایتشان از این موضوع انجام دادیم. البته، در هیچ جای دنیا اعلام پرداخت خسارت به این سرعت سابقه ندارد. 

وضعیت اموال پس از دستگیری سارقین چه می‌شود؟ 
وی ادامه داد: اگر تمام اموال به سرقت رفته پیدا نمی‌شد، تمام خسارات وارد شده را تا ریال آخر پرداخت می‌کردیم زیرا، این اطمینان برای ما حاصل شد که مردم در اظهار اموالشان درست می‌گویند و اظهارات غیرواقعی نیست‌. عضو هیئت مدیره بانک ملی در پایان خاطرنشان کرد که با دستگیری سارقین بانک، اموال مالباختگانی که سند داشته باشند، برمی‌گردد اما افرادی که سند اموال خود را ندارند، باید احراز و بررسی شود. 
 

رئیس پلیس آگاهی تهران: هیچ کدام از کارکنان شعبه دانشگاه دخالتی در سرقت نداشته اند

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها
 

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان این که تاکنون دخالت هیچ یک از کارکنان شعبه دانشگاه بانک ملی ایران در سرقت از صندوق های اجاره ای این شعبه محرز نشده است، گفت: براساس مستندات و گزارش های واصله هیچ یک از کارکنان شعبه دانشگاه دخالتی در سرقت از صندوق های اجاره ای نداشته اند. به گزارش ایسنا، سرهنگ علی ولی پور گودرزی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران، با بیان این که هیچ کدام از کارکنان شعبه دانشگاه اثبات شده تاکنون مداخله و ارتکاب اعمال مجرمانه ای در سرقت نداشته اند، گفت: برای پیشگیری از سرقت های احتمالی دیگر و همچنین ارتقاء زیرساخت های امنیت شعب، تعامل و ارتباط نزدیک نیروهای حفاظت فیزیکی و فنی بانک با نیروهای متخصص پلیس لازم و ضروری است.

وی گفت:  پلیس بعد از گزارش سرقت از شعبه با تمام توان و ظرفیت  وارد عمل شد و با اقدامات وتلاشهای شبانه روزی ۱۳ نفر از سارقان بانک که بخشی در داخل کشور و بخشی در خارج از کشور بودند، دستگیر شدند. وی در ادامه تصریح کرد: بخش اعظمی از اموال کشف شده است و تلاش داریم که همه اموال را به بانک ملی ایران تحویل دهیم تا از این طریق اموال کشف شده در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد.
 

سارقان بیش از ۱۲ ساعت در بانک حضور داشتند/مالباختگان به پلیس آگاهی مراجعه نکنند 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ جزئیاتی بیشتر از دستگیری سارقان صندوق‌های امانات شعبه دانشگاه بانک ملی را تشریح کرد. سردار حسین رحیمی در نشست خبری که ظهر جمعه در مقر مرکزی پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد با اشاره به دستگیری سارقان صندوق امانات شعبه دانشگاه بانکی ملی ایران گفت: این حادثه حوالی ساعت ۸ صبح روز شانزدهم خردادماه به پلیس اطلاع داده شد و ما در آن زمان هیچ سرنخی از سارقان نداشتیم. وی ادامه داد: اما ظرف مدت ۲۴ ساعت سارقان شناسایی شده و سرنخ‌هایی به دست آوردیم و پس از آن اقدامات برای دستگیری سارقان آغاز شد.

به زودی ۳ تن دیگر از سارقان به ایران منتقل می‌شوند
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه بخشی از سارقان یکی دو ساعت قبل از اطلاع پلیس به خارج از کشور متواری شده بودند، گفت: این افراد با اقدام به موقع اینترپل فراجا در صدور اعلان قرمز دستگیر شدند و سه تن از این افراد در اختیار پلیس بوده و به زودی به ایران منتقل می‌شوند. رحیمی اضافه کرد: بخشی از این افراد نیز در تهران و شهرهای مختلف در عملیات‌های مختلف دستگیر شدند که برخی از این‌ها منجر به تیراندازی هم شد.

۱۶۸ صندوق امانات بانک ملی تخلیه و سرقت شده بود / سارقان بعضی از اموال مالباختگان را فروخته‌اند
وی با بیان اینکه  ۱۳ نفر دستگیر شدند گفت: تعداد صندوق‌های به سرقت رفته ۱۶۸ صندوق است این در حالیست که در این شعبه هزار صندوق امانات قرار داشت. وی با بیان به نظر می‌رسد بعضی از اموال مردم را متاسفانه فروخته‌اند، اظهار کرد: البته مقدار قابل توجهی از این اقلام شامل دلار، طلا، یورو، سکه و ... به سرقت رفته است.

تیم اصلی سرقت دستگیر شده‌اند 
به گزارش ایسنا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه تیم اصلی سرقت دستگیر شده است، گفت: بین سارقان افراد متخصص هوابرش، کامپیوتر، فلز و ... حضور داشت. یک نفر هم زن دستگیر شده است، البته تمام این افراد در شعبه حضور نداشتند ومثلا همین زنی که دستگیر شده است قصد فروش داشت.

سرقت ناکام صندوق امانات بانک تجارت خیابان فلسطین نیز از سوی همین افراد برنامه ریزی شده بود 
رحیمی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه به نظر می‌رسد که این سارقان در سرقت از صندوق امانات بانک تجارت در خیابان فلسطین نیز نقش داشتند، اظهار کرد: البته این سرقت که نیمه اردیبهشت ماه رخ داد ناکام ماند اما از سوی برخی از همین افراد برنامه‌ریزی شده بود. وی درباره برخورد با شعب ناایمن بانک‌ها نیز به ایسنا گفت: پلیس فصلی یک بار از تمام بانک‌ها بازدید ایمنی کرده و موارد نا ایمن را اعلام می‌کند که باید رفع کنند. در این مورد هم حدود یکماه پیش از این بانک بازدید شده و موارد ناایمن به آنان اعلام شده بود، اما متاسفانه توجهی نکرده بودند. رحیمی ادامه داد: در این خصوص با دادستانی هماهنگ شده تا مسئولان این بانک‌ها در صورت بی‌توجهی به هشدارهای پلیس به دلیل ترک فعل تحت پیگرد قرار بگیرند.

بانک ملی با سامانه مهام و کلانتری و پلیس ۱۱۰ ارتباط نداشت 
وی درباره ارتباط این شعبه از بانک با کلانتری نیز به ایسنا کفت: این شعبه نه با پلیس ۱۱۰، نه با سامانه مهام و نه باکلانتری ارتباطی نداشت و ما بارها در این خصوص هشدار داده بودیم که چرا در شعبه‌ای که مقادیر زیادی طلا، هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس‌های خارجی وجود دارد این تمهیدات رعایت نشده است.

اقلام مسروقه از طریق بانک تحویل مالباختگان می‌شود
رحیمی از مالباختگان خواست که به پلیس آگاهی مراجعه نکنند، او گفت: مراحل تحویل این اقلام باید طی شود و اقلام مسروقه از طریق بانک به مالباختگان تحویل می‌شود. با توجه به قوانین صندوق‌های امانات، پرداخت اقلام مسروقه از طریق خوداظهاری انجام می‌شود چرا که اطلاعاتی درباره محتویات صندوق‌ها وجود ندارد و ثبت نمی‌شود. رییس پلیس تهران بزرگ افزود: ما با تمام وجود پیگیر این موضوع بودیم و تمام اعضای این تیم عملیاتی بیش از یک هفته است که فعالیت شبانه‌روزی داشتند تا این افراد دستگیر شوند.

بانک نگهبانی نداشته /سارقان از بالای در پارکینگ وارد بانک شدند 
رحیمی با بیان اینکه ابتدایی ترین اصول امنیتی در این شعبه بانک رعایت نشده بود، گفت: بانک تا یک ماه قبل نگهبان داشته اما یک ماه پیش آنها را ترخیص کردند. سارقان از بالای در پارکینگ بانک وارد شدند. وی درباره چرایی ترخیص نگهبانان گفت: از خودشان باید سوال کنید به ما گفتند که حراست گفته نیازی به نگهبان نیست.

اسناد امنیتی در بانک نبوده 
رحیمی درباره شایعه وجود اسناد امنیتی در بانک نیز اظهارکرد: اسناد امنیتی در بانک نبوده و این‌ها کذب است.   وی افزود: توصیه می‌کنم که مردم حتما از صندوق امانات استفاده کنند. رحیمی با بیان اینکه رییس شعبه بانک نیز به دلیل سهل‌انگاری بازداشت وعزل هم شده است، گفت: تاکید داریم با هرکه ترک فعل کند، برخورد خواهیم کرد. به گفته رحیمی لازم است در این مراکز حتما نگهبان ویژه باشد و مسئولان آنها باید برای مسائل ایمنی و امنیتی هزینه کنند.

ارزش ریالی اقلام سرقت شده را نمی‌دانیم
رحیمی همچنین گفت: این سارقان ارتباطی با موضوع هک سامانه‌های شهرداری تهران ندارند. وی درباره ارزش ریالی اقلام سرقت شده اظهار کرد: ما نمی‌دانیم ارزش چقدر است، یکی از عیوب صندوق‌ها همین است که حداقل باید به طور  محرمانه جایی اعلام کنند که چقدر در صندوق دارند.

بازداشت 2 تن از کارکنان بانک بدلیل سهل انگاری
رحیمی درباره دست داشتن کارکنان بانک در این زمینه ادامه داد: دو نفر در این خصوص به دلیل سهل انگاری بازداشت شدند، دلیل آنها عدم انجام تکالیف خود از جمله دیر اطلاع دادن به پلیس است. وی ادامه داد: ما حتی به کارمندان بانک مشکوک هم نشدیم و این‌ دو نفر بازداشتی هم جزو سیزده نفر از دستگیر شدگان نیستند.

سارقان بیش از ۱۲ ساعت در بانک حضور داشتند
به گفته رحیمی سارقان بیش از ۱۲ ساعت در شعبه بانک حضور داشتند، همچنین دو نفر از سرکردگان در خارج از کشور هستند که از سوی اینترپل دستگیر شده‌اند. این در حالیست که سارقان که سابقه دار هستند حدود ساعت دو بامداد روز ۱۳ خرداد وارد شعبه شده بودند.
 

پلیس اولتیماتوم داد/ پلمب شعب نا امن بانک‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها
 

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از پلمب بانک‌های نا امن خبر داد. صبح روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه امسال بود که خبر یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین سرقت‌های بانک به پلیس اطلاع داده شد. سرقتی که از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی ایران در خیابان انقلاب تهران انجام شده و در جریان آن ۱۶۲ صندوق از ۱۰۰۰ صندوق امانت واقع در این شعبه از سوی سارقان تخلیه شده و محتویات آن شامل طلا، جواهرات، سکه، دلار، یورو و... به سرقت رفته بود. با انتشار این خبر مالباختگان و دارندگان صندوق‌های امانات نیز خیلی زود خود را به محل این شعبه از بانک ملی رسانده و خواستار برخورد با عاملان این سرقت شدند.

اما در آن زمان و به گفته رییس پلیس پایتخت، پلیس سرنخ چندانی از سارقان نداشت. ۴۸ ساعت اولیه از وقوع سرقت گذشت؛ حجم اخبار منتشر شده و شایعات درباره سرقت از بانک افزایش یافته بود و مالباختگان نیز با ثبت شکایات خود خواستار جبران خسارات از سوی بانک ملی بودند. رییس شعبه نیز به گفته پلیس به دلیل سهل انگاری بازداشت و از سمت خود عزل شده بود، اما هیچ ارتباطی میان او و سارقان به دست نیامد.

ماموران در حالی وارد دومین روز از رسیدگی به این پرونده شده بودند که اولین سرنخ‌ها از سارقان به دست آمد. سرنخ‌هایی که نشان می‌داد چند نفر از اعضای این باند سرقت، حدود دو ساعت قبل از آنکه موضوع به پلیس اطلاع داده شود، از کشور خارج و به یکی از کشورهای همسایه متواری شده‌اند. سرنخ‌هایی دیگری نیز به دست آمد. همزمان اینترپل ایران خواستار صدور اعلام قرمز برای دستگیری سه فرد متواری شده به خارج شد و سازمان جهانی اینترپل نیز با آن موافقت کرد. ۱۰ نفر از جمله یک زن در داخل و سه نفر نیز در خارج از کشور دستگیر شدند و به این ترتیب پرونده یکی از پیچیده‌ترین سرقت‌های انجام شده از بانک در سال‌های اخیر بعد از گذشت کمتر از پنج روز از اعلام آن به پلیس مختومه شد.

اما این سرقت، زنگ خطری جدی برای امنیت در بانک‌هاست، به ویژه آنکه روزگذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در نشستی خبری به خبرنگاران گفته بود که ماموران متخصص پلیس حدود یک ماه پیش از وقوع سرقت نسبت به عدم رعایت نکات امنیتی در این شعبه از بانک به مسوولان آن هشدار داده بودند. هشداری که نه تنها جدی گرفته نشده بود، بلکه در همان ایام نگهبان شعبه را نیز ترخیص کرده و از آن عجیب‌تر اینکه این شعبه‌ هیچ ارتباطی نه با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، نه با کلانتری و نه با سامانه مهام پلیس داشت. البته صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی، تنها شعبه‌ای نبود که این سارقان به آن دستبرد زده بودند، آنها حدود یک ماه پیش و در میانه اردیبهشت ماه نیز قصد سرقت از صندوق امانات یکی از شعب بانک تجارت در خیابان فلسطین تهران را نیز داشتند که البته به دلیل شرایط امنیتی بانک قادر به سرقت از آن نشده و ناکام مانده بودند.
 

اولتیماتوم پلیس به بانک‌ها

همین موضوع بهانه‌ای شد تا موضوع امنیت بانک‌ها در تهران را از رییس پلیس پایتخت جویا شویم، سردار حسین رحیمی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره امنیت شعب بانک‌ها و اینکه آیا ممکن است فهرستی از شعب ناامن بانک‌ها در تهران اعلام شود، گفت: ابتدا لازم است بگویم که زبده‌ترین ماموران پلیس در هر فصل یک‌بار اقدام به بازدید امنیتی از تمام شعب بانک‌ها در سطح شهر تهران کرده و نکات امنیتی، ایمنی و خلاهای موجود را به مسئولان بانک اعلام می‌کنند. در اینجا روسای بانک‌ها مکلف و موظفند که ضعف‌هایی را که ما در بازدیدها تشخیص داده‌ایم، در زمان تعیین شده رفع کنند، اما متاسفانه در موارد قابل توجهی دیده شده که توجه کافی به این هشدارها نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما تعدادی بانک داریم که موارد ایمنی را رعایت نکردند، دوربین‌هایشان دچار مشکل است و بعضی از مشکلات ایمنی و حفاظتی و مراقبتی را دارند. در همین بانکی که مورد سرقت قرار گرفت، سارقان با پریدن از بالای در پارکینگ توانستند وارد ساختمان شوند و ۱۰ تا ۱۲ ساعت هم آنجا حضور داشتند.   فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: هیچ فردی هم برای نگهبانی آنجا نبود، این سارقان حوالی ساعت ۲ بامداد روز سیزدهم خردادماه وارد شعبه شده بودند، اما هیچ فرد نگهبانی آنجا نبود، وقتی هم که پرسیدیم چرا نگهبانی آنجا حضور نداشت، گفتند تشخیص اینطور بوده است. خب این را دیگر هر انسانی می‌داند که باید در چنین بانکی نکات ویژه امنیتی رعایت شود. رحیمی ادامه داد: در این بانک اموال مردم قرار داشت، هزار صندوق امانت وجود داشت و حتما باید نکات امنیتی را رعایت می‌کردند.  

پلمب شعب نا امن بانک‌ها از سوی پلیس
وی درباره اینکه به نظر می‌رسد دستوران پلیس الزام آور نبوده‌اند، گفت: اجرای دستورات پلیس الزام آور است و بانک ها باید آن را در موعد مقرر رعایت کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد، مسئولان بانک طی هماهنگی که با دادستانی به عمل آمده به دلیل ترک فعل تحت پیگرد و تعقیب قرار خواهند گرفت. همچنین در صورت هماهنگی با دادستانی امکان اعلام اسامی شعب نا امن نیز وجود دارد و در واقع ترک فعل کنندگان افرادی هستند که با عدم انجام یکسری اقدامات امنیتی و توجه به هشدارها، بانک را نا امن کرده اند.

رییس پلیس تهران با تاکید بر اینکه برابر قانون اگر این موارد رعایت نشود، مدیران بانک حتما باید به عنوان ترک فعل پاسخنگو باشند، درباره پلمب شعب نا امن بانک‌ها نیز به ایسنا گفت: اتفاقا ابلاغ کردم تا درمورد بانک‌هایی که دو سه بار تذکر از سوی پلیس دریافت کرده اما به آن توجه نکرده و موارد گفته شده را رعایت نکرده‌اند، حتما بعد از این دستور پلمب صادر شود.  
 

1401/03/16

سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه خبری بود که روز گذشته در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. اخبار اولیه حاکی از آن بود که سارقان با تخریب و ایجاد حفره وارد قسمت صندوق امانات شده و تعدادی صندوق را سرقت کرده اند؛ در فضای مجازی برخی تعداد صندوق های به غارت رفته را ۲۵۰ و برخی دیگر هزار صندوق عنوان کرده‌اند؛ خبری که بانک ملی در خصوص آن هنوز اظهار نظری نکرده است. سرقت در پنجشنبه شب و در ساعات بامدادی روز ۱۳ خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق درب پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده اند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۲۵۰ صندوق امانات تخریب شده اما محتویات فقط ۱۶۹ صندوق تخلیه شده است. گفتنی است سارقان بعد از سرقت از درب پشتی بانک - که در داخل پارکینگ قراردارد و قفلش را شکسته بودند - خارج شده و دوباره بر روی آن در «قفل» زده و درنهایت از پارکینگ خارج شدند.  لازم به ذکر است که روز گذشته بعد از ورود کارمندان به بانک، سرقت به پلیس اطلاع داده شد. پلیس به تعدادی سوءظن داشته و چند نفر را هم بازداشت کرده است.
 

اطلاعیه بانک ملی در خصوص جبران اموال مسروقه

به دنبال سرقت ۱۶۸ صندوق امانت بانک ملی شعبه دانشگاه، این بانک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بانک ملی ایران به دنبال جبران کامل خسارات وارد شده به صاحبان صندوق های اجاره ای متعهد می شود. روابط عمومی بانک ملی ایران در توضیحات تکمیلی سرقت از صندوق‌های امانات مردم از شعبه دانشگاه این بانک، اعلام کرد: در این خصوص هماهنگی های لازم با مقامات قضایی جهت تعیین بازپرس ویژه برای حضور در محل و رسیدگی به درخواست های متقاضیان بعمل آمده است. و با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام صورت خواهد پذیرفت.

طبق اعلام قبلی بانک ملی، بر اساس اعلام مسئولان بانک تعداد صندوق های موجود ۱۶۸ صندوق بوده که در سرقت رخ داده به تعدادی از این صندوق ها آسیب رسیده و برخی از صندوق های این شعبه آسیبی ندیده اند. در عین حال بانک ملی ایران در جهت حفظ حقوق مشتریان ضمن مذاکره با در اختیار دارندگان صندوق، اقدامات ضروری در جهت رسیدگی قضایی دقیق به صندوق های خسارت دیده را اغاز کرده است. طی تعطیلات اخیر، سارقان با ورود به شعبه بانک ملی رو به روی دانشگاه تهران، تعدادی از صندوق امانت و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ این شعبه را به سرقت برده اند. سارقان، دستگاه ضبط تصاویر را با خود به سرقت می‌برند؛ فعلا جزئیاتی از چگونگی ورود سارقان به بانک و تعداد آنها، اعلام نشده است.

گفتنی است، سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده است و این سرقت به موبایل رئیس بانک پیامک می‌شود اما به دلیل اینکه در سنوات گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داده بوده است رئیس بانک به این پیامک اعتنایی نمی‌کند و فکر می‌کند مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است. سرهنگ علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در این خصوص گفت: به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان ادامه دارد. لازم بذکر است چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته اند تحت نظر هستند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.
 
سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها


تجمع مالباختگان در شعبه دانشگاه بانک ملی / تمام زندگی‌مان را اینجا گذاشته بودیم / مگر پلیس نگفته بود که طلا و جواهرمان را به صندوق امانات بسپاریم؟

پس از اعلام خبر سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه بانک ملی شماری از مشتریان این بانک صبح امروز در محل این شعبه حاضر شده و شکایات و پیگیری‌های خود از این حادثه را ثبت کردند، مسئولان بانک ملی نیز وعده دادند که برای جبران خسارات اموال مسروقه از صندوق‌های مذکور اقدام کنند. به گزارش همشهری‌آنلاین، پس از انتشار خبری مبنی بر سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه بانک ملی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد ماه شماری از مشتریان این بانک در محل این شعبه در خیابان انقلاب اسلامی حاضر شده و اقدام به پیگیری از مسئولان این شعبه درباره اموال خود کردند. امروز این شعبه فعالیتی نداشته و صرفا اقدامات مربوط به پاسخگویی، پیگیری و ثبت شکایت از سوی مالباختگانی انجام شد که صندوق‌های تحت اجاره آنان مورد سرقت واقع شده بود.

شماره صندوق‌های اجاره‌ای که سرقت از آنها انجام شده در این شعبه نصب شده که تعداد آن براساس فهرست اعلام شده ۱۵۹ صندوق است. از این رو برخی از مراجعه‌کنندگان به این بانک پس از اطلاع از این صندوق آنان مورد سرقت واقع نشده محل را ترک کردند. مالباختگان نیز که برخی از آنها نگرانی زیادی بابت اموال به سرقت رفته‌شان داشتند با حضور در داخل این شعبه نسبت به تکمیل فرم شکایت که از سوی کلانتری توزیع شده بود، اقدام کردند. همچنین برخی از مدیران بانک و ماموران پلیس مستقر در محل نیز وعده دادند که شکایت آنها پیگیری خواهد شد.

یکی از زنانی که در محل این شعبه حضور داشته و صندوق امانت متعلق به وی نیز مورد سرقت قرار گرفته بود، در این‌ باره گفت: من حدود ۳۰ سال کار کرده و پس‌انداز تمام این سال‌ها را به سکه تبدیل کرده و در این صندوق قرار داده بودم که به سرقت رفت. من نمی‌دانم باید چه کار کنم و چه کسی خسارات ما را جبران خواهد کرد، اما از مسئولان، از رییس قوه قضاییه، از رییس جمهور، از رییس پلیس می‌خواهم که فکری برای ما کنند. بسیاری از ما تمام زندگی‌مان را اینجا گذاشته بودیم. مگر پلیس بارها نگفته بود که طلا و جواهر را در خانه نگه‌ ندارید و به صندوق امانت بدهید. خواهش می‌کنم به این سرقت رسیدگی کنید.

مرد جوان دیگری هم که شرایط روحی مناسبی نداشت در این باره گفت: نمی‌دانم بانک چطور می‌خواهد این خسارت را جبران کند؟ اصلا چطور ممکن است که چنین سرقتی از بانک انجام شود و کسی هم متوجه آن نشده باشد؟ ما از مسئولان این شعبه بانک هم شکایت خواهیم کرد. پس‌انداز ما را با خود برده‌اند. پلیس نیز حضور پررنگی در محل داشت، رییس کلانتری و چند مقام مسئول در کلانتری نیز داخل شعبه حضور داشته و سعی در آرام کردن مالباختگان داشتند. پلیس وعده داد که حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

البته روز گذشته نیز  سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص خبر منتشر شده از سرقت از صندوق امانات یکی از بانک‌های واقع خیابان انقلاب گفته بود که «به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ویژه قرار گرفت و چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل‌انگاری داشته‌اند تحت نظر قرار گرفته و تحقیقات از آنها ادامه دارد.»

واکنش پلیس به سرقت هالیوودی و بزرگ از بانک ملی در تهران | کارمندان بانک نقش داشتند؟
برخی از مسئولان این بانک نیز در محل حاضر بوده و توضیحاتی را به مالباختگان که برخی از آنها بسیار ناراحت و خشمیگن بودند ارائه کردند. بنا بر گفته مسئولان بانک ملی در محل این شعبه، این بانک به مشتریان خود متعهد بود و بر اساس خوداظهاری و بررسی‌های تکمیلی نسبت به جبران خساراتی که به مالباختگان وارد شده اقدام خواهد کرد. همچنین روابط عمومی بانک ملی ایران نیز اعلام کرده که در این خصوص هماهنگی‌های لازم با مقامات قضایی جهت تعیین بازپرس ویژه برای حضور در محل و رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان به‌عمل آمده و با هماهنگی مقام قضایی  و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام صورت خواهد پذیرفت.

تا ظهر امروز نیز گرچه از تعداد افراد حاضر در محل شعبه این بانک کاسته شده و برخی از آنان با ثبت شکایت و تکمیل برخی فرم‌ها محل را ترک کردند، اما همچنان برخی دیگر از مالباختگان نیز در داخل این شعبه از بانک حضور داشته و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع هستند.
 

جزئیات سرقت از یک شعبه بانک ملی

در پی سرقت از شعبه دانشگاه بانک ملی ایران، معادل ۱۶۸ صندوق اجاره‌ای آسیب دیده و هنوز میزان دقیق خسارات وارده به صاحبان این صندوق‌ها مشخص نشده که بانک، صاحبان این صندوق‌ها را برای بررسی دقیق میزان خسارات فراخوانده است. به گزارش ایسنا، روز گذشته اعلام شد که در شعبه دانشگاه بانک ملی ایران سرقتی رخ داده و تعدادی از صندوق‌های اجاره‌ای این شعبه به سرقت رفته است. در این زمینه، اکنون براساس اعلام بانک ملی  مشخص شده که تعداد دقیق صندوق‌های اجاره‌ای آسیب دیده در حادثه رخ داده در شعبه دانشگاه بانک ملی ۱۶۸ صندوق است.

همچنین، این بانک اعلام کرده که در سرقت رخ داده برخی دیگر از صندوق‌های این شعبه آسیبی ندیده‌اند. البته، بانک ملی اینکه گفته شد در جریان سرقت روز گذشته، ۱۰۰۰ صندوق اجاره‌ای به سرقت رفته را نیز تکذیب کرد. 

در این بین، تاکنون مشخص نشده که میزان خسارت وارد شده به صندوق‌های اجاره‌ای چقدر بوده زیرا بر اساس اعلام بانک ملی، فقط صاحبان صندوق‌ها از محتوا و ارزش آن‌ها مطلع هستند که بانک با صاحبان این صندوق‌ها تماس گرفته و آنها را به بانک فراخوانده است تا جزئیات این صندوق‌ها را اعلام کنند.  فارغ از این، اینکه صندوق‌های اجاره‌ای این شعبه از بانک ملی تحت پوشش بیمه قرار داشته یا خیر، مشخص نیست که در پی سرقت رخ داده، مسئولیت پرداخت خسارات وارده به صاحبان صندوق‌ها بر عهده بانک است یا بیمه؟  گفتنی است که بانک ملی در پاسخ به این سوال ایسنا درباره وضعیت پرداخت خسارات وارده یه صندوق‌های اجاره‌ای آسیب دیده در سرقت روز گذشته شعبه دانشگاه این بانک پاسخی نداد و اعلام کرد که به‌زودی توضیحات تکمیلی بانک در این زمینه منتشر خواهد شد.

روابط عمومی بانک ملی ایران در اطلاعیه‌ای تکمیلی درباره سرقت شعبه دانشگاه، اعلام کرد: طی روز گذشته اخباری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که در آن تعداد صندوق های اجاره‌ای مورد سرقت قرار گرفته شعبه دانشگاه این بانک 1000 صندوق عنوان شده بود که بدینوسیله این عدد تکذیب می شود. این در حالی است که بر اساس اعلام مسئولان بانک تعداد صندوق های موجود 168 صندوق بوده که در سرقت رخ داده به تعدادی از این صندوق ها آسیب رسیده و برخی از صندوق های این شعبه آسیبی ندیده اند. در عین حال  بانک ملی ایران در جهت حفظ حقوق مشتریان ضمن مذاکره با در اختیار دارندگان صندوق ، اقدامات ضروری در جهت رسیدگی قضایی دقیق به صندوق های خسارت دیده را اغاز کرده است. شایان ذکر است پلیس آگاهی با همکاری بانک ملی ایران در حال پیگیری لحظه ای موضوع و شناسایی سارقان بوده که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.
 

اطلاعیه بانک ملی ایران درباره سرقت از شعبه دانشگاه

به گزارش تسنیم، طی تعطیلات اخیر، سارقان با ورود به شعبه بانک ملی رو به روی دانشگاه تهران، تعدادی از صندوق امانت و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ این شعبه را به سرقت برده اند.  سارقان، دستگاه ضبط تصاویر را با خود به سرقت می‌برند؛ فعلا جزئیاتی از چگونگی ورود سارقان به بانک و تعداد آنها، اعلام نشده است. گفتنی است، سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده است و این سرقت به موبایل رئیس بانک پیامک می‌شود اما به دلیل اینکه در سنوات گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داده بوده است رئیس بانک به این پیامک اعتنایی نمی‌کند و فکر می‌کند مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است.

سرهنگ علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس اگاهی پایتخت در این خصوص گفت: به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان ادامه دارد. لازم بذکر است چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته اند تحت نظر هستند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.
 

شعبه دانشگاه بانک ملی، روزِ پس از سرقت /مالباختگان چه می‌گویند

مالباختگان برخی از آنها نگرانی زیادی بابت اموال به سرقت رفته‌شان داشتند با حضور در داخل این شعبه نسبت به تکمیل فرم شکایت که از سوی کلانتری توزیع شده بود، اقدام کردند.
با اعلام خبر سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه بانک ملی شماری از مشتریان این بانک صبح امروز در محل این شعبه حاضر شده و شکایات و پیگیری‌های خود از این حادثه را ثبت کردند، مسئولان بانک ملی نیز وعده دادند که نسبت به جبران خسارات اموال مسروقه از صندوق‌های مذکور اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، پس از انتشار خبری مبنی بر سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه بانک ملی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد ماه شماری از مشتریان این بانک در محل این شعبه در خیابان انقلاب اسلامی حاضر شده و اقدام به پیگیری از مسئولان این شعبه درباره اموال خود کردند. امروز این شعبه فعالیتی نداشته و صرفا اقدامات مربوط به پاسخگویی، پیگیری و ثبت شکایت از سوی مالباختگانی که صندوق‌های تحت اجاره آنان مورد سرقت واقع شده بود در حال انجام شد.

براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا از محل شعبه این بانک، شماره صندوق‌های اجاره‌ای که سرقت از آنها انجام شده در این شعبه نصب شده که تعداد آن براساس فهرست اعلام شده ۱۵۹ صندوق است. از این رو برخی از مراجعه‌کنندگان به این بانک پس از اطلاع از این صندوق آنان مورد سرقت واقع نشده محل را ترک کردند. مالباختگان نیز که برخی از آنها نگرانی زیادی بابت اموال به سرقت رفته‌شان داشتند با حضور در داخل این شعبه نسبت به تکمیل فرم شکایت که از سوی کلانتری توزیع شده بود، اقدام کردند. همچنین برخی از مدیران بانک و ماموران پلیس مستقر در محل نیز وعده دادند که شکایت آنها پیگیری خواهد شد.

یکی از زنانی که در محل این شعبه حضور داشته و صندوق امانت متعلق به وی نیز مورد سرقت قرار گرفته بود، در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: من حدود ۳۰ سال کار کرده و پس از انداز تمام این سال‌ها را به سکه تبدیل کرده و در این صندوق قرار داده بودم که به سرقت رفت. من نمی‌دانم باید چه کار کنم و چه کسی خسارات ما را جبران خواهد کرد، اما از مسئولان، از رییس قوه قضاییه، از رییس جمهور، از رییس پلیس می‌خواهم که فکری برای ما کنند. بسیاری از ما تمام زندگی‌مان را اینجا گذاشته بودیم. مگر پلیس بارها نگفته بود که طلا و جواهر را در خانه نگه‌ندارید و به صندوق امانت بدهید. خواهش می‌کنم به این سرقت رسیدگی کنید.

مرد جوان دیگری هم که شرایط روحی مناسبی نداشت در این باره گفت: نمی‌دانم بانک چطور می‌خواهد این خسارت را جبران کند؟ اصلا چطور ممکنه است که چنین سرقتی از بانک انجام شده و کسی هم متوجه آن نشده باشد؟ ما از مسئولان این شعبه بانک هم شکایت خواهیم کرد. پس انداز ما را با خود برده‌اند. پلیس نیز حضور پررنگی در محل داشت، رییس کلانتری و چند مقام مسئول در کلانتری نیز داخل شعبه حضور داشته و سعی در آرام کردن مالباختگان داشتند.

پلیس وعده داد که حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد. البته روز گذشته نیز سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص خبر منتشر شده از سرقت از صندوق امانات یکی از بانک‌های واقع خیابان انقلاب گفته بود که «به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ویژه قرار گرفت و چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته‌اند تحت نظر قرار گرفته و تحقیقات از آنها ادامه دارد.»

برخی از مسئولان این بانک نیز در محل حاضر بوده و توضیحاتی را به مالباختگان که برخی از آنها بسیار ناراحت و خشمگین بودند ارائه کردند. بنا بر گفته مسئولان بانک ملی در محل این شعبه، این بانک به مشتریان خود متعهد بود و بر اساس خود اظهاری و بررسی‌های تکمیلی نسبت به جبران خساراتی که به مالباختگان وارد شده اقدام خواهد کرد. همچنین روابط عمومی بانک ملی ایران نیز اعلام کرده که در این خصوص هماهنگی های لازم با مقامات قضایی جهت تعیین بازپرس ویژه برای حضور در محل و رسیدگی به درخواست های متقاضیان به‌عمل آمده و با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام صورت خواهد پذیرفت.

تا ظهر امروز نیز گرچه از تعداد افراد حاضر در محل شعبه این بانک کاسته شده و برخی از آنان با ثبت شکایت و تکمیل برخی فرم‌ها محل را ترک کردند، اما همچنان برخی دیگر از مالباختگان نیز در داخل این شعبه از بانک حضور داشته و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع هستند.


واکنشها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها



سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها
سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها

سرقت هالیوودی و واکنش‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها
 

بانک‌ها در برابر سرقت از صندوق امانات مسئولیت دارند؟ / یک وکیل دادگستری وضعیت مسئولیت سرقت از صندوق امانات بانک‌ها را تشریح کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، فرشید فرحناکیان حقوقدان و وکیل دادگستری در یادداشتی در این باره آورده است:
پس از تحولات ارز و افزایش بهای طلا مراجعه مردم برای اجاره صندوق امانات بانکی بیشتر شده است، از آنجا که بانک در زمان اجاره صندوق، محتوای آن را از مشتری نمی‌پرسد، گزینه خوبی برای نگهداری اموال ارزشمند است و همین امر سبب شده تا کسانی که ارز یا مسکوکات طلا در خانه نگهداری می‌کنند، به فکر اجاره صندوقی در بانک باشند. اخیراً اخباری راجع به سرقت‌های هالیوودی از این صندوق‌ها منتشر شده است. لذا لازم است مسئولیت بانک‌ها در برابر مشتریان خود در موضوع سرقت از این صندوق‌ها شفاف گردد.

۱) قالب واگذاری صندوق امانات
بانک‌ها با خصوصیات و شرایط از پیش تعیین‌شده‌ای صندوق امانات بانک‌ها را در قالب «قرارداد اجاره» به مشتری واگذار می‌نمایند. این صندوق‌ها در ابعاد مختلف بوده و هریک به دو قفل مجهز است یک قفل مربوط به مشتری و قفل دیگر مخصوص بانک می‌باشد. صندوق‌ها با استفاده از کلید مشتری و کلید بانک توأمان باز می‌شود.

۲) شرط عدم مسئولیت بانک نسبت به صندوق امانات
بانک‌ها  بدون اطلاع‌رسانی صریح و شفاف و در میان شرایط از پیش تعیین‌شده قرارداد اجاره صندوق امانات خود، هر نوع مسئولیت راجع به محتویات صندوق و زیان‌های وارده به آن را از خود سلب می‌کنند. بانک‌ها در این خدمت صرفاً صندوقی را به مشتری اجاره می‌دهند و محتویات صندوق امانت، بر خلاف عنوانش، «امانت» نزد بانک‌ها محسوب نگردیده و مسئولیتی بابت رد آن‌ها برای بانک‌ها وجود نخواهد داشت. البته از این نظر هم که فقط مشتری اجاره‌کننده از محتویات صندوق مطلع است دلیل وضع چنین شرطی توسط بانک‌ها نیز غیرمنطقی نمی‌نماید. بر همین استدلال نیز شرکت‌های بیمه نیز از بیمه این صندوق‌ها متعذر هستند.

نتیجه
آنچه در این میان باید توجه داشت این است که اگرچه اسم این صندوق‌ها «صندوق امانات» است ولی قالب حقوقی نحوه واگذاری آن‌ها «اجاره» است و نه «قرارداد ودیعه» (امانت). تازه در همین قرارداد اجاره صندوق امانت نیز بانک‌ها راجع به محتویات صندوق و زیان‌های وارده به آن را از خود سلب مسئولیت می‌کنند.

بر پایه همین سلب مسئولیت، بیمه این صندوق‌ها نیز منتفی است. با این اوضاع، بانک مرکزی نیز هیچ دستورالعملی حداقل در مورد شرایط استاندارد محیطی جهت نصب صندوق‌های امانت ندارد و بانک‌های (دولتی و خصوصی) با هدف درآمدزایی بیشتر صرفاً با تشخیص و استاندارد خود اقدام می‌نمایند. پس از سلب اعتماد مردم به حساب ارزی؛ گویا نوبت به سلب اعتماد مردم به صندوق‌های امانت بانک‌ها رسیده است.
 

گفتگو با عضو هیئت مدیره بانک ملی در برنامه «پیگیری»

طبق اعلام عضو هیئت رئیسه بانک ملی، سارقان صندوق امانات شعبه دانشگاه این بانک مجهز به ابزارهای پیشرفته بودند و محتویات ۱۶۲ صندوق را به سرقت برده‌اند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، برنامه «پیگیری» شبکه خبر امروز ساعت ۱۵:۳۰ میزبان آقای مونسان، عضو هیئت مدیره بانک ملی بود تا در خصوص «سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران» با ایشان گفتگو کنند، متن گفتگوی کامل بدین شرح است:

- سوال: تعدادی از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران مورد سرقت قرار گرفته است، از جزئیات این سرقت بفرمایید؟
سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی در ایام تعطیلات اتفاق افتاد و از یک هزار صندوقی که داشتیم، حدود ۱۶۲ صندوق مورد سرقت قرار گرفته است. مراجع انتظامی، امنیتی و قضایی از دیروز وارد عمل شدند. ما هم امروز مالباختگان را دعوت کردیم تا با شناسایی اموال شان، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیگیری‌ها صورت گیرد.

- سوال: این ساختمان داخل خیابان انقلاب و جای پر رفت و آمد است، سارقان چگونه وارد شعبه شدند؟ از راه پشت بام یا دیوار پشت سری و یا ...؟
موضوع ورودشان توسط مراجع انتظامی در حال رسیدگی است، دوربین‌های اطراف هم چک می‌شود. تیم سرقتی با استفاده از دستگاه فرز و برش توانستند وارد ساختمان شوند و این اتفاق بسیار ناگوار را رقم بزنند.

- سوال: وضعیت صندوق‌ها به لحاظ تعدادچگونه بوده است؟
ما یک هزار صندوق داشتیم، اما ۲۵۲ صندوق در اختیار مردم بوده است که از این تعداد، ۱۶۲ مورد سرقت شده است.

- سوال: انتخاب صندوق‌ها تصادفی بوده است یا به سراغ صندوق‌هایی که می‌خواستند، رفته اند؟
تیم سرقتی صندوق‌ها را با دیلم و ابزاری که داشتند، شکستند و آن‌هایی را که پر بودند، خالی کردند.

- سوال: آیا به همه صندوق‌ها آسیب زدند؟
آنان به بخش عمده‌ای از صندوق‌ها آسیب زدند. تعدادی از صندوق‌ها هم که خیلی پر بوده است نتوانستند خالی کنند.

- سوال: با توجه به اینکه صندوق‌های ایمنی است، اما خالی کردن صندوق‌ها زمانبر هم بوده است؟
به گفته پلیس، تیم سرقتی از ابزار‌های پیشرفته برای سرقت استفاده کردند.

- سوال: پیگیری‌های شما به کجا رسیده است؟
برخی از مالباختگان دیروز از ماجرا مطلع شدند و ما هم به محض دریافت خبر وارد عمل شدیم. مراجع انتظامی، امنیتی و قضایی هم از دیروز عملیات آثاربرداری از جرایم، صورت برداری و صورت جلسه‌ها را انجام داده اند. بانک ملی با توجه به رسالتی که داشته است، طی تماسی با افرادی که صندوق امانات در اختیار داشتند، از آنان خوداظهاری گرفته که محتویات صندوق به چه شکلی بوده است.

- سوال: ضرر و زیان مالباختگان را چگونه پرداخت خواهید کرد؟
بانک ملی طی بیانیه‌ای رسمی در ساعت ۱۲:۱۶ ظهر امروز اعلام کرد، خسارت همه مالباختگان با نظارت قضایی توسط بانک ملی پرداخت خواهد شد.

- سوال: پلیس در بیانیه‌ای از کم کاری برخی‌ها صحبت کرد، الان شما هم به این نتیجه رسیده اید؟
این بیانیه پلیس بوده است. تمام همکاران شعبه ما حضور دارند و غایب نیستند و با پیگیری‌های لازم بررسی می‌کنیم که اگر از درون سازمان خلاء‌هایی وجود داشته است، به آن پرداخته شود.

- سوال: وقتی صندوق‌ها باز می‌شوند، آلارم نمی‌دهند؟
این صندوق‌ها دارای مجهز به سیستم‌های امنیتی هستند، اما به گفته متخصصان امنیتی، تیم سارق بسیار متبحر بودند که توانستند سیستم‌ها را از کار بیندازند و عملیات سرقت را انجام دهند.
 

گزارش روزنامه جوان/ تلاش پلیس برای بازگرداندن «اعتماد» به صندوق بانک ملی

غلامرضا مسکنی: صبح روز دوشنبه ۱۶‌خردادماه به مأموران پلیس تهران خبر رسید در تعطیلات چند روز گذشته سارقان حرفه‌ای به بانک ملی شعبه ممتاز دانشگاه تهران در خیابان انقلاب بین خیابان دانشگاه و ابوریحان دستبرد زده و محتویات تعداد زیادی از صندوق‌های امانات بانک را سرقت کرده‌اند. با اعلام این خبر به دستور بازپرس ویژه سرقت دادسرای ویژه سرقت، تیم‌های ویژه‌ای از مأموران اداره ۱۷ پلیس آگاهی تحقیقات خود را آغاز کردند. بررسی‌ها نشان داد سارقان پس از ورود از پارکینگ و تخریب در ورودی قسمت صندوق‌های امانات وارد محل شده و اقدام به سرقت کرده‌اند.

جدی نگرفتن پیام هشدار از سوی رئیس شعبه
نخستین بررسی‌ها حکایت از آن داشت سارقان حرفه‌ای با برنامه‌ریزی قبلی در چند روز تعطیلی آخر هفته و به احتمال زیاد در روز جمعه وارد بانک شده و دست به سرقت زده‌اند، به طوری که در همان روز پیام هشداری از طریق سیستم هشدار بانک به تلفن همراه رئیس شعبه ارسال می‌شود، اما وی این پیام را جدی نمی‌گیرد و نه تنها به موضوع رسیدگی نمی‌کند، حتی به پلیس هم خبر نمی‌دهد. همچنین معلوم شد که هشدار آژیر خطر بانک به سیستم پلیس وصل نبوده است.

برش در‌های ایمن با دستگاه هوا برش
از سوی دیگر مشخص شد سارقان وقتی وارد بانک می‌شوند در طبقه سوم سیستم هشدار و دوربین‌های مداربسته را قطع و سرقت می‌کنند و سپس وارد قسمت نگهداری صندوق امانات شده و با دستگاه‌های هوا برش، در ایمن و محکم را برش داده و پس از تخریب آن وارد صندوق امانات می‌شوند. پس از این سارقان حدود ۲۵۰‌صندوق امانات را با وسایل و امکاناتی که داشته‌اند، تخریب کرده و اموال داخل آن 165 صندوق را سرقت می‌کنند.

سرقت مشابه و ناکام
مأموران پلیس در بررسی‌های بعدی دریافتند ۱۵‌اردیبهشت امسال سارقان به همین شیوه به صندوق امانات بانک دیگری در خیابان انقلاب، نزدیکی دروازه دولت دستبرد می‌زنند، اما به خاطر رعایت اصول ایمنی بانک ناکام می‌مانند. سارقان در آن سرقت به همین شیوه سرقت از صندوق امانات بانک ملی در‌های ورودی را تخریب می‌کنند و قصد دارند سیستم هشدار بانک را از کار بیندازند و دوربین‌های مداربسته را قطع کنند، اما موفق نمی‌شوند و به همین خاطر بدون سرقت محل را ترک می‌کنند.

توجه نکردن به هشدار‌های پلیس
همچنین مشخص شد مأموران پلیس مدتی قبل از حادثه به مسئولان بانک هشدار داده و اعلام کرده بودند، سیستم‌های ایمنی و دوربین‌های مداربسته بانک از ایمنی لازم و کافی برخوردار نیست و احتمال دارد، نقص این سیستم‌ها باعث بروز حوادثی مانند سرقت از صندوق‌های امانات بانک شود، اما مسئولان بانک به این هشدار‌های پلیس توجه‌ای نکرده‌اند و حتی مشخص شد سیستم اعلام سرقت و آژیر‌های خطر بانک و صندوق امانات به مرکز هشدار‌های پلیسی وصل نبوده است. ادله‌ها و شواهد در محل حادثه نشان می‌دهد سارقان آشنایی کامل با بانک داشته‌اند و از مدت‌ها قبل برای این سرقت برنامه‌ریزی کرده‌اند.

بازداشت سه مظنون
مأموران پلیس تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری سارقان آغاز کرده‌اند و در همین زمینه برای یافتن رد پایی از عاملان سرقت سه متهم را بازداشت کرده و برای بازجویی در اختیار کارآگاهان ویژه قرار داده‌اند.

محل حادثه
ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه است و حدود ۳۰‌ساعت از اعلام این سرقت از سوی مسئولان بانک گذشته است. بانک ملی شعبه دانشگاه در خیابان انقلاب حد فاصل بین خیابان دانشگاه و خیابان ابوریحان قرار دارد. به خاطر برقراری امنیت محل، تعدادی از مأموران پلیس در محل حضور دارند و نظم و امنیت محل را به عهده دارند. در بانک ملی بسته است، اما تعداد زیادی از مالباختگان داخل بانک نشسته‌اند و فقط افرادی حق ورود به داخل بانک را دارند که نامشان در لیست اجاره کنندگان صندوق امانات بانک باشد.

لیستی با حدود‌۳۰۰ نام از مشتریان صندوق‌های امانات همراه تلفن‌های آن‌ها روی شیشه بانک چسبانده شده است که مشخص می‌کند همین افراد می‌توانند برای پیگیری صندوق اماناتشان به داخل بانک بروند. از ورود افراد دیگر ممانعت می‌شود و فرد یا افراد مطلعی هم از مسئولان بانک در آن نزدیکی حضور ندارد که به سؤالاتم و افراد کنجکاو پاسخ دهند.

فکر نکنم به پولمان برسیم
در حالی که تلاش می‌کردم یکی از مشتریان بانک را پیدا و با او درباره این حادثه صحبت کنم، مرد جوانی به من نزدیک شد و وقتی فهمید خبرنگار هستم، گفت: «مدتی قبل به این بانک آمدم و صندوق اماناتی را برای نگهداری سرمایه و اموال گرانقیمتم اجاره کردم. مسئولان بانک مدعی هستند که از مقدار اموال داخل صندوق‌ها خبر ندارند و به نظر هم درست می‌آید، چون ما هر چند وقت یک بار اموال قیمتی و با ارزش داخل صندوق‌مان را به خاطر سرمایه‌گذاری‌های دیگر یا پس انداز بیشتر کم و زیاد می‌کردیم.»

وی افزود: «من فکر می‌کردم سرمایه و دارایی‌ام در جای مطمئن گذاشته‌ام، اما الان متوجه شدم که نه تنها ایمن و مطمئن نیست، حتی سرمایه‌ام بیمه‌ام نبوده‌است و الان من تمامی دارایی‌ام را از دست داده‌ام. وقتی متوجه سرقت شدم به بانک آمدم و بانک هم فقط یک اظهار‌نامه به من داده است تا پر کنم و بعد از بررسی قرار است به من جواب بدهند، اما من فکر نمی‌کنم به پولم برسم.»

مسئولان بانک کلید یدک صندوق‌ها را دارند
زن میانسالی هم که از مشتریان بانک بود، گفت: «من معلم بازنشسته هستم و از دورانی که شروع به کار کردم مقداری برای روز مبادا پس انداز کرده‌بودم. البته قبلاً در خانه‌ام نگهداری می‌کردم، اما به خاطر هشدار‌های پلیس و اینکه سرمایه‌ام در محل امنی نگهداری شود به بانک مراجعه کردم و صندوقی را اجاره کردم. من صندوق را ۱۳‌میلیون رهن و سالی حدود ۲‌میلیون اجاره کردم و مقداری طلا و اموال دیگرم را که حدود یک‌میلیارد تومان ارزش داشت، داخل آن گذاشتم.

در این مدت به صندوق اماناتم سر می‌زدم و حتی یک بار که به بانک آمدم به من گفتند سیستم مشکل پیدا کرده‌است. گفتند که یکی از مشتریان به خاطر کرونا دستش آغشته به الکل بوده و سیستم اثر انگشت را با مشکل روبه‌رو کرده است. آن روز آن‌ها با کلید یدکی که داشتند در صندوق امانات مرا باز کردند و تازه فهمیدم که مسئولان بانک شاه‌کلید‌دارند.» وی ادامه داد: «قراربود به زودی پسرم را داماد کنم و به همین خاطر هفته قبل سرویس طلایی به قیمت ۲۰۰‌میلیون تومان برای عروسم خریدم و به بانک آوردم و داخل صندوق امانات گذاشتم که الان متوجه شدم تمامی سرمایه‌ام سرقت شده است.»

بانک ضمانتی برای نگهداری اموال ما نداد
زن جوان دیگری هم گفت: «من تمام دارایی زندگی‌ام شامل جواهرات، سرویس‌های طلایم، سکه‌ها و پول‌های خارجی‌ام داخل صندوق امانات بود. فکر می‌کردم اموالم را در محل امنی نگهداری می‌کنم و بانک از اموال من بابت هزینه‌ای که می‌گیرد نگهداری می‌کند، اما الان متوجه شدم بانک اصلاً هیچ ضمانتی در قبال اموال من ندارد و قراردادی هم که ما امضا کرده‌ایم در آن هیچ ضمانتی از سوی بانک قید نشده‌است و حتی اموال ما بیمه هم ندارد. من اگر می‌دانستم سرمایه‌ام در بانک هم امن نیست، حتماً در خانه نگهداری می‌کردم. الان بانک از من خواسته اظهار نامه پر کنم و اصلاً صحبت امیدوار کننده‌ای به من نزده‌است که آرامش داشته باشم و بدانم سرمایه‌ام به من بازگردانده می‌شود. فقط دعا می‌کنم مأموران پلیس سارقان را شناسایی و دستگیر کنند تا به سرمایه‌ام برسم.»

سرقت سخت و نفسگیر
کارمند بازنشسته بانکی هم که از مالباختگان بود، گفت: این سرقت کاملاً حرفه‌ای و حساب شده است. سارقان برای اینکه بتوانند وارد قسمت صندوق امانات شوند باید از چهار در عبور کنند. یکی در شیشه‌ای است و دو در دیگر هم وجود دارد که در چهارم در اصلی و کاملاً ایمن است و تخریب آن ۲۰ روز طول می‌کشد و واقعاً تخریب آن سخت و نفسگیر است. از طرفی هم برای ورود به داخل قسمت صندوق امانات باید ابتدا رمز و بعد اثر انگشت بزنی و زمانی هم که اثر انگشت و رمز زدی ۲۰ ثانیه فرصت داری تا کلید را وارد کنی و در را باز کنی و اگر زمان ۲۰ ثانیه بیشتر شود در قفل می‌شود باید تمامی مراحل را دوباره انجام دهی.»

بانک ملی: خسارت همه بالباخته‌ها پرداخت می‌شود
عضو هیئت رئیسه بانک ملی اعلام کرد که خسارت همه کسانی که محتویات صندوق اماناتشان در بانک ملی شعبه دانشگاه سرقت شده است، پرداخت خواهد شد. حسن مونسان درباره جزئیات سرقت از بانک ملی شعبه دانشگاه به تسنیم گفت: از ۱۰۰۰ صندوق امانات که در شعبه دانشگاه وجود داشت، حدود ۱۶۲ صندوق مورد سرقت قرار گرفت. وی ادامه داد: از ۲۵۰ صندوق امانات که در اختیار مشتریان بوده، ۱۶۲ صندوق را با دیلم شکسته‌اند و هر صندوقی که پر بوده را خالی کرده‌اند. وی ادامه داد: روز گذشته مالباخته‌ها، به بانک دعوت شدند تا شناسایی اموال صورت گیرد که خوداظهاری از آن‌ها صورت گرفت.

وی در پاسخ به اینکه خسارات را چطور قرار است پرداخت کنید؟ گفت: با نظارت مراجع قضایی خسارت تمامی مالباختگان توسط بانک ملی پرداخت خواهد شد. وی در پاسخ به این سؤال که در بیانیه پلیس به کم کاری برخی‌ها اشاره شده‌است، شما خودتان هم به این کم کاری‌ها رسیده‌اید؟ تصریح کرد: این بیانیه پلیس بوده است، تمام همکاران شعبه حضور دارند و هیچ کدام غایب نیستند؛ رسیدگی‌ها در حال انجام هست که اگر احیاناً از درون سازمان خلأ‌هایی وجود داشته به آن رسیدگی شود.

 

گزارش روزنامه صبح‌نو از سرقت ۲۵۰ صندوق امانت از بانک ملی/پشت پرده یک سرقت

سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه خبری بود که دوشنبه گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شد. اخبار اولیه حاکی از آن بود که سارقان با تخریب و ایجاد حفره وارد قسمت صندوق امانات شده و تعدادی صندوق را سرقت کرده‌اند؛ در فضای مجازی برخی تعداد صندوق‌های به‌غارت‌رفته را ۲۵۰ و برخی دیگر هزار صندوق عنوان کرده‌اند؛ خبری که دیروز بانک ملی آن را تکذیب کرد. بنابراین براساس تحقیقات صورت‌گرفته ۲۵۰صندوق امانت تخریب شده اما محتویات فقط ۱۶۹صندوق تخلیه شده است. سرقت در پنجشنبه‌شب گذشته و در ساعات بامدادی روز ۱۳خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق در پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ و برهم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده‌اند.

گفتنی است سارقان بعد از سرقت از در پشتی بانک که در داخل پارکینگ قرار دارد و قفلش را شکسته بودند خارج شده و دوباره روی آن در «قفل» زده و درنهایت از پارکینگ خارج شدند. لازم‌به‌ذکر است که یکشنبه گذشته بعد از ورود کارمندان به بانک، سرقت به پلیس اطلاع داده شد اما سوال اینجاست که این اتفاق چه تاثیری بر افکارعمومی و ایجاد ناامنی خواهد داشت؟ نظر مردم و کارشناسان در این باره چیست؟ مسوولیت حقوقی بانک‌ها در برابر سرقت از صندوق امانات کیست؟

به دنبال این رخداد، پلیس به تعدادی سوءظن داشته و چند نفر را هم بازداشت کرده است. گویا سارقان به محیط بانک آشنایی داشتند، دستگاه ضبط تصاویر را با خود به سرقت بردند و همین امر باعث شده است که آمار و اطلاعات دقیقی از این سرقت مبنی بر اینکه سارقان چند نفر بوده یا از چه طریقی توانستند به بانک نفوذ کنند، در‌حال‌حاضر در دسترس نیست. همچنین سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رییس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رییس بانک متصل بوده است و این سرقت به موبایل رییس بانک پیامک شده اما به دلیل اینکه در سنوات گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داده بوده، رییس بانک به این پیامک اعتنایی نکرده و فکر کرده است مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه بوده.

حجم و عدد و رقم سرقت هنوز مشخص نیست؛ چراکه بانک از محتویات داخل صندوق امانات مطلع نبوده است؛ همچنین پرونده این سرقت در اداره۱۷ پلیس آگاهی در دست بررسی و پیگیری است. در همین رابطه جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در پاسخ به این سوال که پرداخت خسارت به صاحبان صندوق در صورت آسیب دیدن یا به سرقت رفتن اجناس و اشیای داخل آن‌ها چگونه انجام می‌شود، گفته است: «ساختمان بانک و اموال آن تحت پوشش بیمه قرار دارند اما صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات واردشده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌است.» جمشیدی گفت:  خسارات واردشده به صندوق بانک‌ها را بیمه پرداخت نمی‌کند، مگر اینکه مشتری از بانک شکایت کند تا موضوع تحت پیگیری قرار گیرد.
 
مسوولیت حقوقی بانک‌ها در برابر سرقت از صندوق امانات
علیرضا افتخاری، وکیل دادگستری ضمن بررسی وضعیت مسوولیت سرقت از صندوق امانات بانک‌ها، به «صبح‌نو» گفت: بانک‌ها بدون اطلاع‌رسانی صریح و شفاف و در میان شرایط از‌پیش‌تعیین‌شده قرارداد اجاره صندوق امانات خود، هر نوع مسوولیت راجع به محتویات صندوق و زیان‌های وارده به آن را از خود سلب می‌کنند.

او افزود: امروزه بعد از تحولات ارز و افزایش قیمت طلا مراجعه مردم برای اجاره صندوق امانات بانکی بیشتر شده است، از آنجا که بانک در زمان اجاره صندوق، محتوای آن را از مشتری نمی‌پرسد، گزینه خوبی برای نگهداری اموال ارزشمند است و همین امر سبب شده تا کسانی که ارز یا مسکوکات طلا در خانه نگهداری می‌کنند، به فکر اجاره صندوقی در بانک باشند. اخیرا اخباری راجع به سرقت‌های هالیوودی از این صندوق‌ها منتشر شده است؛ لذا لازم است مسوولیت بانک‌ها در برابر مشتریان خود در موضوع سرقت از این صندوق‌ها شفاف شود. بانک‌ها با خصوصیات و شرایط از‌پیش‌تعیین‌شده‌ای صندوق امانات بانک‌ها را در قالب «قرارداد اجاره» به مشتری واگذار می‌کنند. این صندوق‌ها در ابعاد مختلف بوده و هریک به دو قفل مجهز است؛ یک قفل مربوط به مشتری و قفل دیگر مخصوص بانک است. صندوق‌ها با استفاده از کلید مشتری و کلید بانک توأمان باز می‌شوند.

افتخاری با اشاره به اینکه بانک‌ها مسوولیتی بابت رد امانت ندارند، بیان کرد: بانک‌ها  بدون اطلاع‌رسانی صریح و شفاف و در میان شرایط از‌پیش‌تعیین‌شده قرارداد اجاره صندوق امانات خود، هر نوع مسوولیت راجع به محتویات صندوق و زیان‌های وارده به آن را از خود سلب می‌کنند. بانک‌ها در این خدمت صرفا صندوقی را به مشتری اجاره می‌دهند و محتویات صندوق امانت، برخلاف عنوانش، «امانت» نزد بانک‌ها محسوب نشده و مسوولیتی بابت رد آن‌ها برای بانک‌ها وجود نخواهد داشت؛ البته از این نظر هم که فقط مشتری اجاره‌کننده از محتویات صندوق مطلع است؛ دلیل وضع چنین شرطی ازسوی بانک‌ها نیز غیرمنطقی نمی‌کند.

بر همین استدلال نیز شرکت‌های بیمه نیز از بیمه این صندوق‌ها متعذر هستند. او ادامه داد: آنچه در این میان باید توجه داشت این است که اگرچه اسم این صندوق‌ها «صندوق امانات» است ولی قالب حقوقی نحوه واگذاری آن‌ها «اجاره» است و نه «قرارداد ودیعه» (امانت). تازه در همین قرارداد اجاره صندوق امانت نیز بانک‌ها راجع به محتویات صندوق و زیان‌های وارده به آن را از خود سلب مسوولیت می‌کنند. بر پایه همین سلب مسوولیت، بیمه این صندوق‌ها نیز منتفی است.

با این اوضاع، بانک مرکزی نیز هیچ دستورالعملی حداقل درمورد شرایط استاندارد محیطی جهت نصب صندوق‌های امانت ندارد و بانک‌های (دولتی و خصوصی) با هدف درآمدزایی بیشتر صرفا با تشخیص و استاندارد خود اقدام می‌کنند. پس از سلب اعتماد مردم به حساب ارزی؛ گویا نوبت به سلب اعتماد مردم به صندوق‌های امانت بانک‌ها رسیده است.
 
جامعه دچار التهاب شده است
دکتر علیرضا شریفی‌یزدی، آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به تبعات اجتماعی بروز چنین اتفاق‌هایی در کشور به «صبح‌نو» گفت: با توجه به اینکه سرقت در هر کشوری امری طبیعی است. سرقت در ایران نیز وجود دارد اما برخی سرقت‌ها خرد و برخی کلان است. هر دوی این سرقت‌ها جامعه را ملتهب می‌کنند. زمانی که افراد جامعه درگیر سرقت خرد همانند سرقت گوشی همراه می‌شوند، دچار عدم احساس امنیت فردی در کشور می‌شوند اما این احساس عدم امنیت هنگامی تشدید می‌شود که افراد جامعه با سرقت کلان در سطح کشور روبه‌رو می‌شوند.

سرقت کلان دارای پیچیدگی‌های خاصی است که بزرگ‌ترین ضربه را به جامعه وارد می‌کند. زیرا در پی انتشار چنین خبرهایی احساس عدم امنیت در کشور افزایش پیدا می‌کند؛ البته سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه مخل امنیت کشور نیست؛ بنابراین این جنس سرقت‌ها تاثیر چندانی بر مقوله امنیت کشور ندارد اما وقتی در هر جامعه‌ای سرقت‌های کلان و به‌طور‌کلی اتفاق‌های ناگوار سنگینی رخ دهد، احساس امنیت در بین آحاد جامعه کاهش پیدا می‌کند و مساله‌ساز است.

دکتر یزدی تاکید کرد: اتفاقی که در بانک ملی رخ داد احساس عدم امنیت را در جامعه القا کرد؛ زیرا بانک ملی در هر کشوری امن‌ترین بانک محسوب می‌شود؛ بنابراین صندوق امانات بانک ملی یکی از امن‌ترین صندوق امانات بانک‌هاست. به همین دلیل افراد زیادی اموال خود را در صندوق امانات بانک ملی می‌گذارند. طبیعتا رخداد چنین اتفاق‌هایی آن هم در بانک ملی افراد را نسبت‌به دیگر بانک‌ها بی‌اعتماد می‌کند.

محرز بودن خطای حرفه‌ای در سرقت از صندوق‌های امانت/ جبران خسارت برعهده بانک است

مدرس دانشگاه و حقوقدان امور بانکی با تاکید بر مسئولیت بانک در قبال صندوق‌های امانت گفت: با توجه به اینکه یکی از کلیدها در دست بانک به عنوان موجر است بنابراین مسئولیت نگهداری اشیا را نمی توان به طور کامل به عهده مشتری دانست و خطای حرفه‌ای بانک در سرقت از صندوق‌های امانت محرز است. برخی کاربران فضای مجازی روز گذشته (دوشنبه ۱۶ خرداد) از سرقت نزدیک به یک‌هزار صندوق امانت و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ شعبه بانک ملی رو به روی دانشگاه تهران در تعطیلات اخیر خبر دادند که تکذیب شد.

بانک ملی در اطلاعیه‌ای با تایید این اتفاق در شعبه دانشگاه خود، افزوده بود که این حادثه به بروز برخی خسارات محدود به صندوق اجاره ای منجر شده که از سوی پلیس و مراجع ذیربط در حال پیگیری است. بانک ملی ایران امروز سه شنبه ۱۷ خرداد در اطلاعیه‌ای دیگر درباره سرقت از صندوق های اجاره‌ای شعبه دانشگاه این بانک اعلام کرد که تعداد دقیق صندوق‌های اجاره‌ای آسیب دیده در حادثه رخ داده، ۱۶۸ صندوق است. در این اطلاعیه، بانک ملی ایران اعلام کرد که به‌منظور حفظ حقوق مشتریان ضمن مذاکره با در اختیار دارندگان صندوق، اقدام‌های ضروری در جهت رسیدگی قضایی دقیق به صندوق‌های خسارت دیده را آغاز کرده است.

امین جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره سرقت از صندوق‌های امانت و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ شعبه بانک ملی دانشگاه تهران و اینکه بانک ملی به لحاظ حقوقی چه مسئولیتی در قبال این صندوق ها دارد، افزود: پاسخ سوال مطرح شده را باید در ماهیت این صندوق‌ها و مسئولیت‌های ناشی از آن بررسی کرد. وی ادامه داد: نظام بانکداری مدرن با خود خدماتی را آورد که قبلا مطرح نبود و برای حقوقدانان مدنی ایران نیز تازگی داشت. صندوق امانات بانک هم اینگونه وارد نظام حقوقی ایران شد.

جعفری درباره ماهیت صندوق امانات اظهارداشت: حقوقدانان مدنی ایران صندوق امانت را قرارداد اجاره می‌دانند اما نمی توان به طور صد درصد این موضوع را صحیح دانست زیرا اساسا مشتری به عنوان مستاجر دسترسی کامل به صندوق دارد و با توجه به اینکه یکی از کلیدها در دست بانک به عنوان موجر است بنابراین مسئولیت نگهداری اشیا را نمی توان به طور کامل به عهده مشتری دانست.

وی ادامه داد: مضاف بر اینکه مشتری حق ندارد هر گونه وسیله ای مانند اشیاء فاسدشدنی را بگذارد. این در حالی است که در اجاره سنتی سختگیری‌های صندوق امانات وجود ندارد.  این حقوقدان امور بانکی اضافه کرد: در عین حال اگر قراردادهای واگذاری صندوق امانات بانک‌ها را به طور دقیق بررسی کنیم پیش بینی شده که «چنانچه در اثر غفلت دارنده صندوق، در صندوق باز بماند و یا اشیایی که در محوطه اتاقی که صندوق‌ها در آن قرار دارد جا بماند، مسئولیت عواقب ناشی از آن منحصرا بر عهده دارنده صندوق است». مفهوم مخالف این ماده اینست که اگر مشتری در صندوق را به خوبی ببندد و همه احتیاط‌های لازم را انجام دهد این بانک است که مسئولیت دارد.  

جعفری افزود: در نظام حقوق بانکی برخی کشورها از جمله فرانسه هم دقیقا به همین صورت عمل می شود و رویه قضایی فرانسه نظارت دقیق نکردن به اموال مردم در صندوق‌های امانات را رعایت نکردن یک تعهد به نتیجه دانسته و به واسطه خطای حرفه‌ای بانک در این زمینه مسئولیت آن را محرز می‌داند. این حقوقدان امور بانکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا صندوق‌های امانت بیمه نبوده‌اند و در این شرایط بانک چگونه می‌خواهد جبران خسارت کند؟ گفت: به طور کلی در قراردادهای صندوق امانات مبلغی که مشتری به بانک پرداخت می‌کند پرداخت اجاره بهای سالیانه و مبلغ ودیعه به بانک جهت نگهداری نقدی است.
 
وی توضیح داد: طبق قاعده بانک موظف است که به عنوان نگهدارنده اموال مردم یا به تعبیری «موجری که متعهد به حفظ صندوق» است اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد که بیمه کردن اموال یکی از این اقدامات است اما در واقع این سرقت نوعی ریسک عملیاتی است که بانک از منابع مخصوص به اینگونه ریسک‌ها (و نه سپرده های قرض‌الحسنه مردم) این ریسک را مدیریت می‌کند. جعفری در پاسخ به سوال که اگر فردی مدعی اسناد یا پول هنگفت در صندوق باشد چطور بانک راستی آزمایی می کند؟ گفت: بانک قاعدتا هیچ آگاهی از نوع و ماهیت اموالی ندارد که مردم در صندوق امانات می‌گذارند و بنابراین قادر به بررسی اینکه افراد چه اموالی در این صندوق ها گذاشته اند، نیست.

البته با توجه به حجم و اندازه صندوق‌ها می توان به یک ایده اجمالی رسید که  چه میزان مال به امانت گذاشته شده است هرچند مسئولیت حرفه‌ای بانک، این است که باید هرگونه خسارتی را جبران کند.

وی اضافه کرد: البته می توان پیش‌بینی کرد که مشتری بانک اموال خود را بیمه و فهرستی از آن را ثبت کرده باشد. دربرخی کشورها سقف ارزش برای اموال سپرده شده در صندوق در قراردادها در نظر می‌گیرند که قاعدتا بیش از این سقف مسئولیت بانک را نمی‌شود درگیر کرد. جعفری ادامه داد: البته در رویه قضایی برخی کشورها، پذیرش این شرط دشواری‌هایی دارد بنابراین شاید بتوان چنین الگویی را در بانک‌های ایران با توجه به سکوت رویه‌ای پیاده کرد هر چند که این موضوع خود خلاف اصول حقوقی می تواند باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
چگونگی دریافت رمز پویا یا رمز یکبار مصرف از بانک ها
چگونگی دریافت رمز پویا یا رمز یکبار مصرف از بانک ها
دوشنبه، 11 آذر 1398
۷۰ درصد خودروهای سرقتی در کشور، پراید هستند!
۷۰ درصد خودروهای سرقتی در کشور، پراید هستند!
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
سرقت از منزل نماینده مجلس در حال بررسی است/ هنوز ادعایی تایید نشده است
سرقت از منزل نماینده مجلس در حال بررسی است/ هنوز ادعایی تایید نشده است
سه‌شنبه، 9 مهر 1398
۱۵۰ میلیارد تومان حقوق کارکنان هپکو تامین شد/ کارکنان چه زمانی برای دریافت حقوق اقدام کنند؟
۱۵۰ میلیارد تومان حقوق کارکنان هپکو تامین شد/ کارکنان چه زمانی برای دریافت حقوق اقدام کنند؟
دوشنبه، 8 مهر 1398
شکایت مالباختگان ثامن از رئیس وقت بانک مرکزی و وزیر وقت صمت
شکایت مالباختگان ثامن از رئیس وقت بانک مرکزی و وزیر وقت صمت
چهارشنبه، 3 مهر 1398
بازداشت زنی که در قالب خدمتکار طلا‌های خانه را می‌دزدید
بازداشت زنی که در قالب خدمتکار طلا‌های خانه را می‌دزدید
پنجشنبه، 27 تير 1398
دادستان تهران: یاشار سلطانی به اتهام افترا و شکایت شاکی خصوصی محکوم شد/برخرود ویژه با گران‌فروشی و احتکار
دادستان تهران: یاشار سلطانی به اتهام افترا و شکایت شاکی خصوصی محکوم شد/برخرود ویژه با گران‌فروشی و احتکار
سه‌شنبه، 9 بهمن 1397
سرقت رتبه دوم جرایم در ایران/ به خاطر برخی ملاحظات حقوق بشری از اجرای حدود الهی دست کشیده‌ایم
سرقت رتبه دوم جرایم در ایران/ به خاطر برخی ملاحظات حقوق بشری از اجرای حدود الهی دست کشیده‌ایم
چهارشنبه، 26 دی 1397
روال تحویل ارز به زائران اربعین حسینی عادی شد
روال تحویل ارز به زائران اربعین حسینی عادی شد
يکشنبه، 6 آبان 1397
نحوه خرید ارز زیارتی اربعین از طریق پیام‌رسان بله| اینفوگرافیک
نحوه خرید ارز زیارتی اربعین از طریق پیام‌رسان بله| اینفوگرافیک
سه‌شنبه، 1 آبان 1397