در نشست جده چه گذشت...؟

سفر بایدن به عربستان در شرایطی انجام شد که در اسراییل هیچ‌ خبری نشد و حتی سازمان‌های امنیتی این کشور هم اعلام کردند،‌ سفر رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای اسرائیل شکست بود. پس معلوم بود، بایدن در رویارویی با سعودی ها هم همین مشی را خواهد داشت و از اول هم بنا نداشت سفر به خاورمیانه را بهانه‌ای برای تخریب ایران در موضوع هسته‌ای بداند. لذا در عربستان هم هیچ حرفی علیه ایران نزد و مثل اسراییل، نشست‌ها فقط به بیانیه‌ای نه‌چندان مهم منجر شد.
يکشنبه، 26 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در نشست جده چه گذشت...؟

جعفری: نشست بایدن با سران چند کشور عربی در جده عربستان درحالی به پایان رسید که دستاوردی غیر از قرائت متن های خنثی و از پیش نوشته شده نداشت. آنچه در ادامه می‌آید، گوشه‌ای از مهمترین مواردی است که افراد حاضر در این نشست از روی متن خواندند:

ابراز امیدواری بن سلمان!!

امیدواریم در این نشست، دوره جدیدی از همکاری راهبردی میان کشورهای منطقه و آمریکا آغاز شود. این نشست درحالی برگزار می‌شود که منطقه و جهان با چالش‌های بزرگی روبرو هستند و این چالش‌ها نیازمند تلاش‌های بین‌المللی بیشتری است. سیاست‌های ناصحیح و کنار گذاشتن منابع اصلی انرژی، به تورم بی‌سابقه منجر می‌شود.

وی از ایران خواست با کشورهای منطقه همکاری کند و به اصول بین‌المللی پایبند باشد!! ولیعهد سعودی بدون اشاره به هجوم هفت ساله این کشور به یمن گفت: از همه تلاش‌ها برای حل و فصل بحران یمن از طریق گفت‌وگوهای سیاسی میان یمنی‌ها حمایت می‌کنیم. تکمیل سامانه امنیت و ثبات در منطقه نیازمند یافتن راه حل برای بحران‌های کشورهای منطقه است.
 

بایدن: ایران بر هم زننده ثبات است!!

ایران ثبات خاورمیانه را برهم می‌زند. مصمم هستیم منابع و مصادر تروریسم را نابود کنیم، از شرکای خود برای ائتلاف به منظور حل و فصل همه مشکلات حمایت می‌کنیم. برنامه روشنی درباره آنچه باید در خاورمیانه انجام شود، داریم. (البته نامبرده هیچ اشاره‌ای به این برنامه‌ها نکرد، چون به صورت روشن هیچ برنامه‌ای وجود نداشته و ندارد و صرفا دنبال نفت راهی منطقه شده بود) اعضای جدیدی به همکاری‌ها در منطقه اضافه خواهند شد که اسرائیل ازجمله آنهاست.

آمریکا یک شریک فعال در منطقه است، از همکاری و شراکت با کشورهایی که اصول و ارزش‌های جهانی را پاس بدارند حمایت می‌کنیم. (منظور بایدن بدون شک اصول و ارزش‌های امریکایی است، جهان در نظر آن‌ها یعنی امریکا!) به کارگیری زور برای تغییر مرزها را نمی‌پذیریم و میلیاردها دلار برای کاهش بحران‌های منطقه جمع‌آوری می‌کنیم. (البته از اشغالگری رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان حمایت می‌کنند!)

برسر افزایش تولید نفت در ماه‌های آینده توافق کردیم و به آزادی حرکت و کشتیرانی در منطقه پایبندیم. به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم که از طریق نظامی بر کشور دیگری مسلط شود. (اما نظامیان امریکایی به صورت غیرقانونی در کشور سوریه حضور دارند و سعودی‌ها و اماراتی‌ها هم در تلاش هستند تا به صورت غیرقانونی یمن را اشغال کنند، امریکایی‌ها این مسائل را اصولا نمی‌بینند!)

به فشارها بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که تهران به سلاح اتمی دست پیدا نکند. آمریکا برای آینده‌ای بهتردر منطقه بر همکاری شما (منظورش کسانی است که برای پابوسی راهی جده شده بودند!) حساب باز کرده است.
 

عبدالله اردنی؛ نظریه‌پرداز انگلیسی!!

سفر بایدن در همزمانی آن با بحران کرونا و بحران اوکراین با اهمیت است. اردن با خطرات جدیدی از جمله قاچاق سلاح و مواد مخدر در مرزها روبرو است. فلسطینی‌ها هم باید در همکاری‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند. بدون تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ امنیت و ثبات در منطقه ایجاد نمی‌شود.
 

السیسی: نگران از گرسنگی

بحران‌های جهانی و منطقه‌ای متوالی ادامه دارد و شدت آن‌ها افزایش یافته است و بر سر بشریت سایه افکنده است. کشورها و منطقه ما باید مشارکت ملموسی در مبارزه با چالش‌های معاصر داشته باشند. زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌های ما برای متوقف کردن درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی در منطقه درکنار هم قرار گیرد. جهان گنجایش حضور همه را و صلح مبنی بر حق و عدالت را دارد و حرکت بسوی آینده بستگی به چگونگی تعامل و برخورد با بحران‌های منطقه دارد.

باید به راه‌حلی عادلانه و فراگیر براساس تشکیل دو کشور، برای موضوع فلسطین دست یافت. امنیت کشورهای عربی یک مجموعه جدایی‌ناپذیر است و اصل احترام به حاکمیت ملی و دخالت نکردن در امور آن‌ها باید زیربنای روابط عربی – عربی باشد. پایبندی خود را به مبارزه با هر نوع تروریسم و تندروی اعلام می‌کنیم. جایی برای شبه نظامیان و مزدوران و مافیای سلاح در منطقه وجود ندارد و با هر ابزار و شیوه‌ای از امنیت و منافع خود دفاع می کنیم. از هر تلاشی برای تقویت همکاری برای مقابله با بحران غذا و انرژی حمایت می‌کنیم.
 

قطری‌ها نگران سرمایه از دست‌رفته!

در سایه درگیری هیچ امنیت و ثباتی وجود نخواهد داشت. اگرطرف‌های درگیری از قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد پیروی کنند از مصیبت‌ها و کشته شدن بسیاری از انسان‌ها جلوگیری می‌شود. بحران‌ها و جنگ‌ها در هرمنطقه‌ای که باشد برهمه جهان تاثیر می‌گذارد. جنگ اوکراین، به وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی دامن زد که ممکن است به فاجعه انسانی منجر شود.

با همکاری شرکای خود در منطقه از هیچ اقدامی برای تضمین تامین مداوم سوخت دریغ نمی‌‌کنیم. ثبات منطقه خلیج فارس نه فقط برای منطقه بلکه برای جامعه جهانی ضروری است و بر موضع خود مبنی بر دور نگهداشتن منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از سلاح‌های اتمی تاکید می‌کنیم. بر حق کشورهای منطقه در استفاده صلح آمیز انرژی اتمی براساس قوانین بین‌المللی تاکید می‌کنیم. حل اختلافات در منطقه با گفت‌وگوی مبنی بر احترام به حاکمیت کشورها و دخالت نکردن در امور آن‌ها ضروری می‌دانیم.

یکی از مهمترین عوامل بحران و بی‌ثباتی در منطقه اقدامات اسرائیل در نقض قوانین بین‌المللی است و این بحران تا زمانی که اسرائیل دست از ساخت شهرک‌ها، تغییر ویژگی‌های قدس و محاصره غزه برندارد ادامه می‌یابد. کشورهای عربی با همه اختلافات بر طرح صلح عربی اتفاق نظر دارند و نباید به خاطر اینکه اسرائیل با این طرح مخالف است، آن را کنار گذاشت. قطر از آتش بس میان طرف‌های یمنی حمایت می‌کند.
 

کویتی‌ها، با همه و ...

نیازمند همفکری و همکاری بیشتری برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه هستیم. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به شراکت راهبردی با آمریکا ادامه می‌دهند و این کشورها امیدوارند این نشست آغاز گام‌های جدیدی برای حل و فصل مشکلات منطقه باشد. امیدواریم صلح فراگیر و دائمی براساس قوانینی بین‌المللی و تشکیل کشور فلسطین محقق شود. خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و از تلاش‌ها برای استقرار امنیت و ثبات در یمن حمایت می‌کنیم. همه باید در یک صف برای کنار گذاشتن اختلافات و عبور از خطرات موجود بایستیم.
 

الکاظمی برای خودش نوشابه باز کرد!

نخست وزیر عراق نیز سخنان خود را با پرداختن به موضوعات داخلی و عمر دمکراسی در کشورش آغاز کرد. مصطفی الکاظمی گفت: پس از ده‌ها سال دیکتاتوری، عمر دمکراسی در عراق به ۲۰ سال نزدیک می‌شود و این دمکراسی نوپا برغم چالش‌ها و بحران‌های بزرگ درحال پیشرفت است. پس از انتخابات همچنان مشکلاتی سیاسی وجود دارد که نیازمند حفظ اصول دمکراسی است. عراق برای ایجاد فضای گفت‌وگو در خاورمیانه تلاش می‌کند و همکاری اقتصادی و هماهنگی امنیتی میان برادران در منطقه در راستای منافع ملت‌های منطقه است.
 

سراب جده / سفر بایدن به‌ ضرر اسراییل و عربستان و به‌ نفع ایران شد

در نشست جده چه گذشت...؟

سفر جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به اسراییل و عربستان در حالی به 2 بیانیه‌ای خنثی منجر شد که پیش از این سفر، اسراییلی‌ها همه هم‌و‌غم‌شان را به‌‌‌‌‌کار برده بودند تا «ایران‌ستیزی» را تمام و کمال پیگیری کنند.

اما بایدن در اقدامی که همه را به‌ یاد سیاستِ خاورمیانه‌ای باراک اوباما انداخت، در خلال دیدارهایی رسمی که با سران دو کشور اسراییل و عربستان داشت،‌ اشاره‌ای مستقیم به پرونده هسته‌ای نداشت و حتی راه‌اندازی  شکل‌گیری دفاع مشترک هوایی و تشکیل ناتوی عربی هم در نشست‌ها مغفول ماند تا هم اسراییل نتواند هدف‌های ضد ایرانی اش را به‌سرانجام برساند و هم دولت سعودی در تهدید و تحدید همسایه‌ مهم‌اش ناکام بماند.

در همین راستا ناصر نوبری(دیپلمات) به همشهری‌آنلاین گفت: بایدن در بدو ورودش به تل‌آویو در سخنرانی خود در فرودگاه نامی از ایران و مقابله با آن نبرد و برعکس، همزمان سالیوان مشاور امنیتیش تاکید کرد که بایدن با اسرائیلی‌ها در مورد بازگشت به برجام صریح صحبت خواهد کرد.

آمریکایی‌ها با پیشروی مدام جبهه مقاومت و شکست‌های پی در پی جبهه آمریکایی، در عین توسعه همکاری‌های نظامی می‌خواهند بگویند که بایدن بدنبال ایجاد ائتلاف نظامی با اسرائیل و  اعراب به فرماندهی آمریکا علیه ایران نیست.

او در ادامه اظهار کرد: هدف اصلی آمریکا جذب و بکارگیری همه کشورهای منطقه مانند اسرائیل و اعراب و ایران است. همچنین آمریکا در عین توسعه همکاری‌های نظامی می‌خواهد بگوید که بایدن بدنبال ایجاد ائتلاف نظامی با اسرائیل و اعراب به فرماندهی آمریکا علیه ایران نیست.

سفر جوبایدن به خاورمیانه و دیدارهایی مستقیم با سرانِ کشورهای اسراییل و عربستان به‌قاعده سفری مهم بود. پرونده‌هسته‌ای و همچنین تلاش برخی از کشورهای منطقه برای ایران‌ستیزی کافی بود تا حضور رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در خاورمیانه اهمیت زیادی داشته باشد.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلتیک دانشگاه و تحلیلگر مناسبات بین‌الملل در گفت‌وگویی با «آرمان‌امروز» نتیجهِ‌ این سفر را این می‌داند که بایدن همان سیاستی را در قبال اسراییل و عربستان پیش گرفته است که پیش از این توسط باراک‌اوباما انجام‌شده‌بود.

سفر بایدن به خاورمیانه سفری مهم بود. این اتفاق برای ایران چه پیامی داشت؟
جو بایدن به خاورمیانه‌ آمد تا برنامه‌های کشورش را پیگیری کند. این سفر در حالی برگزار شد که تبلیغاتی 2 ماهِ گذشته به‌ویژه از سمت اسراییلی‌ها مطرح می‌شد تا این رویداد را به مساًله هسته‌ای و شکل‌گیری دفاع مشترک هوایی و ناتوی عربی ربط بدهند. اما بایدن بعد از رسیدن به خاورمیانه، علی‌رغم تبلیغات ضد ایرانی در منطقه طوری رفتار کرد که در نهایت این سفر به‌لحاظ روانی به‌نفع ایران شد.

یعنی اسراییل در ضربه زدن به ایران ناکام ماند؟
بله. همانطور که مشخص شد، رئیس‌جمهوری آمریکا در اسرائیل تلاش کرد حرف و اقدامی نداشته باشد که به پرونده هسته‌ای ایران ربط داشته باشد. او حتی درباره دفاع هوایی علیه ایران هیچ اشاره‌ای نداشت. آنهم در حالیکه اسرائیلی‌ها از همان لحظه که در فرودگاه از بایدن استقبال کردند، تلاش‌شان این بود که ایران را به‌عنوان خطری برای منطقه و جهان مطرح کنند.

اما در 2 روزی که میزبان بایدن بودند،‌ هیچ دست‌آوردی نداشتد جز یک بیانیه‌ سوری تحت عنوان «بیانیه بیت‌المقدس» که از جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای سخن به میان‌ آمده بود. با این توضیح که ایرانی‌ها هیچ‌وقت چنین قصدی نداشتند و ندارند.

سفر به ریاض چطور؟
سفر بایدن به عربستان در شرایطی انجام شد که در اسراییل هیچ‌ خبری نشد و حتی سازمان‌های امنیتی این کشور هم اعلام کردند،‌ سفر رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای اسرائیل شکست بود. پس معلوم بود، بایدن در رویارویی با سعودی ها هم همین مشی را خواهد داشت و از اول هم بنا نداشت سفر به خاورمیانه را بهانه‌ای برای تخریب ایران در موضوع هسته‌ای بداند. لذا در عربستان هم هیچ حرفی علیه ایران نزد و مثل اسراییل، نشست‌ها فقط به بیانیه‌ای نه‌چندان مهم منجر شد.

به‌هرحال طبیعتاً آمریکا به خاورمیانه‌ای‌ها سلاح می‌فروشد. یعنی اگر هر زمان تهدیدهایی متوجه عربستان شود به این کشور کمک فکری و تسهیلاتی خواهد کرد. با این حال باید گفت، بیانیهِ ریاض دفاعی ضعیف و کمرنگ از عربستان بود. بنابراین در سفر بایدن به اسراییل و عربستان مورد مهمی پیش نیامد تا همه را به‌یاد زمان اوباما انداخت که این  2 کشور نمی‌توانستند روی حمایت ایالات‌متحده حساب کنند.

به‌ویژه اینکه بایدن قبل از رفتن به ریاض، محمد بن‌سلمان را قاتل خاشقچی عنوان کرده بود و در خلال مذاکرات هم با وجود تکذیب بن‌سلمان‌ به پادشاه عربستان گفته بود «من شما را قاتل خاشقچی می‌دانم».

خب!‌ این برای کسی که کشور مهمی چون عربستان را رهبری می‌کند، جمله‌ای بسیار نامناسب است و معنی‌اش این است که او بعد از مرگ پدرش نمی‌تواند آمریکا را حامی خود بداند. برداشت‌های بین‌المللی چیزی جز این نیست که سفر بایدن به خاورمیانه به‌ضرر اسراییل و عربستان و به‌نفع ایران شد./آرمان امروز
 

بایدن بدون نفت رفت

در نشست جده چه گذشت...؟

اگر بایدن فقط یک دلیل حرف خود درباره «منفور» بودن دولت سعودی را پس گرفت و به عربستان رفت، آن یک دلیل، معضل نفت بود. تورم در امریکا با رسیدن به ۹/۱ درصد، سقف چهل‌ساله را شکسته و آن‌طور که جو بایدن و بقیه مقام‌های امریکایی می‌گویند، نصف این تورم، بر اثر گران شدن انرژی و حامل‌های آن است. با این حال، دیروز در حالی که جو بایدن هنوز ریاض را به مقصد امریکا ترک نکرده بود، مشخص شد که چالش نفت بین دو طرف حل نشده است.

اگر بایدن فقط به یک دلیل حرف خود درباره «منفور» بودن دولت سعودی را پس گرفت و به عربستان رفت، آن یک دلیل، معضل نفت بود. تورم در امریکا با رسیدن به ۱/۹ درصد، سقف چهل‌ساله را شکسته و آن‌طور که جو بایدن و بقیه مقام‌های امریکایی می‌گویند، نصف این تورم، بر اثر گران شدن انرژی و حامل‌های آن است. با این حال، دیروز در حالی که جو بایدن هنوز ریاض را به مقصد امریکا ترک نکرده بود، مشخص شد که چالش نفت بین دو طرف حل نشده است. «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با صریح‌ترین لهجه ممکن گفت: «هیچ توافقی در مورد نفت صورت نگرفته و کشور‌های عربستان و اوپک بر اساس بازار تصمیم خواهند گرفت نه «هیجان» یا «سیاست».

کاخ سفید مدعی است ریاض پذیرفته تولید نفت خود را در ماه‌های ژوئیه و اوت ۵۰ درصد افزایش دهد؛ چیزی که نه در متن بیانیه مشترک ریاض و واشنگتن نشانه‌ای از آن دیده می‌شود و نه سعودی‌ها توافق بر سر آن را تأیید می‌کنند. در متن بیانیه مشترک ریاض و امریکا صرفاً آمده است: «دو طرف بر اهمیت همکاری استراتژیک اقتصادی و سرمایه‌گذاری به ویژه با توجه به بحران کنونی اوکراین و پیامد‌های آن و همچنین تعهد خود به برقراری ثبات در بازار‌های جهانی انرژی تأکید کردند.

بایدن تعهد عربستان به حمایت از برقراری تعادل در بازار‌های جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار را ستود. دو طرف توافق کردند که به طور منظم درباره بازار‌های جهانی انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت مشورت کنند.»‌

کاخ سفید ساعاتی بعد از صدور این بیانیه مشترک، با صدور یک بیانیه توضیحی اعلام کرد: «عربستان سعودی متعهد به حمایت از تعادل بازار جهانی نفت برای رشد اقتصادی پایدار است. ایالات متحده از افزایش سطح تولید ۵۰ درصد بالاتر از آنچه برای ماه‌های ژوئیه و اوت برنامه‌ریزی شده بود، استقبال کرده است. این گام‌ها و گام‌های بعدی که در هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم، به‌طور قابل‌توجهی به ثبات بازار‌ها کمک کرده و می‌کند.» با این وجود، «عادل الجبیر» گفت: «هیچ توافقی در مورد نفت صورت نگرفته و کشور‌های عربستان و اوپک بر اساس بازار تصمیم خواهند گرفت نه «هیجان» یا «سیاست».

پیش از این، هم بایدن و هم جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی او، در اظهاراتی سعی کرده بودند انتظارات از توافق نفتی را کاهش دهند. بایدن روز جمعه پس از دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان و پسرش، محمد بن‌سلمان، در جمع خبرنگاران اذعان کرد که پیشرفت کمی برای دستیابی به توافق نفتی حاصل شده و گفت: «من تمام تلاشم را برای افزایش عرضه نفت برای امریکا انجام می‌دهم که انتظار دارم این اتفاق هم بیفتد، از سوی دیگر سعودی‌ها نیز در این فوریت شریک هستند و بر اساس بحث‌های امروز ما، انتظار دارم در هفته‌های آینده شاهد گام‌های بیشتری باشیم.»

«جیک سالیوان» هم گفته بود: «انتظار افزایش تولید نفت بعد از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به عربستان سعودی را ندارد.»‌اختلاف نظر در مورد افزایش تولید نفت عربستان در حالی ادامه یافته که اکثر رسانه‌ها، توافق برای افزایش عرضه انرژی را، مهم‌ترین دستور کار بایدن در سفر به عربستان خوانده‌اند. تلویزیون ماهواره‌ای شن‌ژن سفر بایدن به عربستان سعودی را «گدایی نفت» توصیف کرده و روزنامه نظامی «نشنال دیفنس ژورنال» بایدن را به دلیل «پا گذاشتن بر غرور خود و رفتن به خاورمیانه برای درخواست نفت» در بحبوحه افزایش قیمت‌های انرژی مورد تمسخر قرار داد.

تداوم مناقشه خاشقجی
علاوه بر نفت، چالش دو طرف در مورد قتل جمال خاشقجی هم ادامه یافت. جو بایدن بعد از ملاقات با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به خبرنگاران گفت که در ابتدای دیدارش با ولیعهد عربستان قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی را مطرح کرده است. بایدن گفت: «آنچه برای خاشقجی رخ داد وحشتناک بود. من به صراحت اعلام کردم که اگر چنین اتفاقی دوباره رخ دهد، آن‌ها با واکنش و موارد دیگر مواجه خواهند شد.»

بایدن یک روز پیش از ورود به عربستان هم در جمع خبرنگاران گفته بود که نظرش درباره قتل جمال خاشقجی هیچ تغییری نکرده و از طرح مسئله نقض حقوق بشر در عربستان ابایی ندارد. سایت «العربیه»، که دیدگاه‌های حکومت سعودی را منعکس می‌کند، تأیید کرده که جو بایدن در دیدار با محمد بن‌سلمان به «موضوع جمال خاشقجی» هم اشاره کرده که البته ولیعهد عربستان در پاسخ گفته است: «در دیگر نقاط جهان هم چنین حوادث تأسف‌باری رخ می‌دهد و همزمان با آن حادثه، متأسفانه روزنامه‌نگاران دیگری در جهان کشته شدند.» به گزارش العربیه، بن‌سلمان اشتباهات امریکا را به رخ بایدن کشیده و گفته است: «ایالات متحده هم اشتباهاتی، چون حادثه زندان ابوغریب در عراق داشته، اما مهم آن است که کشور‌ها اقداماتی برای ممانعت از تکرار این اشتباهات انجام دهند.»‌

دیگر رسانه‌ها به استقبال نه چندان گرم عربستان از بایدن اشاره و این استقبال را با استقبال از ترامپ مقایسه کردند. سال ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سفر کرد، ملک سلمان، پادشاه عربستان در فرودگاه به استقبال او رفت، ولی روز جمعه هنگامی که بایدن وارد فرودگاه جده شد، ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و شاهزاده خالد الفیصل، امیر مکه، در فرودگاه جده، برای استقبال از بایدن حاضر بودند.

دست ندادن شاهزاده محمد بن‌سلمان و جو بایدن در کاخ السلام جده نیز مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. نیویورک‌تایمز نوشته است: «حتی شمار افسرانی که با لباس‌های رسمی در کنار فرش یاسی‌رنگ فرودگاه ایستاده بودند، در مقایسه با مراسم رسمی استقبال از ترامپ یا حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق امریکا، کمتر بود.»

ریاض: صلح با اسرائیل گزینه‌ای راهبردی است
با وجود اختلافات جدی، دوطرف در برخی حوزه‌های دیگر، اشتراک نظر داشتند. در بیانیه نسبتاً مفصلی که دو طرف در این سفر منتشر کردند، روابط «تاریخی» و مشارکت عربستان و امریکا مورد تأکید قرار گرفته و رهبران دو کشور همچنین بر اهمیت ادامه تقویت این مشارکت «راهبردی» توافق و تأکید کردند که «مشارکت عربستان و امریکا سنگ بنای امنیت منطقه در دهه‌های گذشته بوده است.»‌

جو بایدن گفته که امریکا و عربستان بعد از سال‌ها تلاش توافق کرده‌اند که خطوط برق عراق را از طریق کویت و عربستان به کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس وصل کنند. رئیس‌جمهور امریکا همچنین به گشوده شدن حریم هوایی عربستان به روی پرواز‌های همه شرکت‌های هوایی از جمله هواپیما‌های اسرائیلی اشاره کرد و گفت: «امیدواریم گشایش حریم هوایی عربستان گامی در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشد.» عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان تأیید کرده که «صلح با اسرائیل گزینه‌ای راهبردی است»،

ولی تأکید کرده که عربستان «مطالبات مشخصی» دارد که به گفته او «باید قبل از آن به آن‌ها رسیدگی شود.» الجبیر تأکید کرد: «گفتیم که عربستان از تلاش‌های عربی برای صلح حمایت می‌کند. در واقع ما آن را مطرح کرده و توضیح دادیم که صلح در پایان این روند ایجاد خواهد شد، نه در ابتدای آن.»

بایدن: از منطقه نمی‌رویم
بایدن دیروز بعد از پایان سفر به عربستان، در شهر بندری جده در دریای سرخ با شش عضو «شورای همکاری خلیج فارس» یعنی عربستان، عمان، کویت، بحرین، قطر و امارات به همراه مصر، اردن و عراق در یک نشست منطقه‌ای دیدار کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن از رونمایی از استراتژی خاورمیانه‌ای امریکا در این دیدار صحبت کرده است: «این یک استراتژی مناسب برای سال ۲۰۲۲ است، یعنی برخلاف دو دهه جنگ‌های زمینی بزرگی که ایالات متحده در طول دهه اول سال ۲۰۰۰ در این منطقه انجام داد.»

در حالی که امریکا و عربستان سعودی در بیانیه مشترکی بر اهمیت چیزی که آن را جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌خوانند، تأکید کردند، بایدن در نشست جده مدعی شد که ایران باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌شود. بایدن همچنین گفت: امریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار آوردن بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و تلاش می‌کنیم که تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. بایدن در این نشست به متحدان عرب ایالات متحده گفت که قاطعانه به متحدان خود در خاورمیانه متعهد خواهد ماند و «هیچ جا نخواهد رفت».

یکی از مقامات ارشد امریکایی به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم ادغام هر چه بیشتر ظرفیت‌ها در این منطقه ارزش زیادی دارد و مطمئناً اسرائیل از قابلیت‌های دفاع هوایی و موشکی قابل‌توجهی برخوردار است که به آن‌ها نیاز هم دارد. او درباره ادغام قابلیت‌های امنیتی بین تل‌آویو و عرب‌های منطقه گفت: «اما ما این گفتگو‌ها را به صورت دوجانبه با این کشور‌ها انجام می‌دهیم.»/ جوان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.