اعتراض به ظلم و ظالم در رفتار
همانطور که در مقاتل آمده، بودند افرادی که پس از شهادت امام حسین(ع) به این نتیجه رسیدند که امام(ع) بر حق بود، برعلیه یزیدیان شمشیر کشیدند و شهید شدند. شاید بگوییم فایدهای بهحال امام(ع) نداشت اما برای خودشان که از ظلمت نجات پیدا کنند سودمند بود.
دوشنبه، 14 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده :
تحریریه راسخون
موارد بیشتر برای شما
مقولههایی چون عزتطلبی، آزادگی، مقابله با ظلم، عدم سکوت در برابر ظلم و ظالم، حق طلبی، مهربان بودن، عبرت آموزی، رحم داشتن و محبت کردن، بیدار نگاه داشتن وجدان و توجه به فطرت، جنگیدن برای رهایی از بند ظالمان و بسیاری از تعاریف دیگر که همیشه مورد نیاز و استفاده انسانها بوده و خواهد بود. پس همه انسانها میتوانند حسینی باشند و از سیره حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) پیروی کنند.
ایشان در بیاناتشان در مورد فریاد زدن در مقابل ظالم سخنان بسیاری دارند که اگر آن را امروز بهکار بگیریم جزو اطاعت کنندگان از فرامین و دستورات امام حسین(علیه السلام) قرار میگیریم. مانند ندای «هل من ناصر» امام(علیه السلام) که در گوش تاریخ طنینانداز است و هر کسی در هر زمان و مکانی می تواند پاسخ امام(علیه السلام) را بدهد و پشت سر ایشان حرکت کند. برای این کار کافی است گوش جان را برای شنیدن این ندا آماده کنیم و بهصورت عملی «لبیک» بگوییم. بهطور نمونه ایشان در حالیکه حرّ در کناره کاروان حرکت میکرد، به منزلگاه بیضه رسید.
حضرت در آنجا خطبهای خواند و پس از حمد و ثنای خداوند متعال فرمود: «هر کس حاکم ستمکاری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده، پیمان خدا را شکسته، مخالف سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رفتار نموده و با گناه و پرده دری بر بندگان خدا حکومت میکند، اما نه با سخن و نه با رفتار برای تغییر کردار وی اعتراض ننماید، حق آن است که خداوند او را نیز به عذاب و سرانجام همان شخص ستمگر دچار سازد.»
نکته مهم در این بیان این است که:
اولا: ملاک در راه خدا حرکت کردن و به سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) عمل نمودن است. برای این امر باید دین خدا را تا حد لازم بشناسیم. با ملاکات خدایی و دینی حاکم و مسئول و دیگر مردم را ببینیم. سعی کنیم در این دیدن خودمان به خطا نرویم و دچار اشتباه نشویم و به سبب شنیدن اخبار غیر صحیح اقدام به قضاوت نکنیم.
دوما: امام حسین(علیه السلام) نوع واکنشها را دو قسمت فرموده و سخن و عمل را از یکدیگر جدا ساختهاند. این موضوع بسیاری مهمی است که تغییر را در رفتار جامعه یا یک حاکم در تغییر رفتارمان هم ببینیم. اینکه اشکالی در مسئولی ببینیم اما در دلمان آرزو کنیم که «ایکاش فرصتی هم پیش میآمد که ما هم میتوانستیم اینکار را انجام بدهیم تا به منافعی برسیم!» نمیتواند در حاکم و مسئول تغییری ایجاد کند. پس اعتراض کردن با گفتن و فریاد زدن وابسته به واکنش رفتاری است که اگر نباشد فریادها نتیجهای نخواهد داد.
امام حسین(علیه السلام) که بیانشان و رفتارشان کاملا مطابق با خواست و دستورات خداست با شجاعت در مقابل یک حاکم ستمگر و فاسق میایستد و اعتراض میکند و از کسانیکه در روز عاشورا در مقابلش ایستادند هم فهم حق را طلب میفرماید. صبح عاشورا قبل از آنکه جنگ شروع شود حضرت بین دو لشکر ایستاد و فرمود: «ایها الناس اسمعوا قولی و لا تعجلوا حتی اعظکم بما هو حق لکم علی و حتی اعذر إلیکم فأن أعطیتمونی النصف کنتم بذلک اسعد و ان لم تعطونی النصف من انفسکم فاجمعوا رأیکم» مردم حرف مرا بشنوید و در جنگ و خونریزی شتاب نکنید تا من وظیفه خود را که نصیحت و موعظه شماست را انجام دهم اگر دلیل مرا پذیرفتید و از راه انصاف درآمدید سعادتمند خواهید شد و اگر انصاف ندهید پس دقت کنید تا کار شما باعث پشیمانی نشود.
این بیان امام(علیه السلام) یعنی اگر واقعا با خود فکر کنید حتما به نتیجه درست خواهید رسید اما اگر نخواستید در عمل و در رفتارتان به آن جامه عمل بپوشانید لااقل کاری نکنید که موجب خسران شما در دنیا و آخرت شود. پس اگر نتوانستیم در قبول حق یا در رد ظلم بهصورت عمل و با رفتارمان وارد میدان شویم لااقل کاری نکنیم که راه بازگشت برایمان نماند در در دنیا و آخرت دچار گرفتار و عذاب بشویم.
البته ذکر این نکته هم لازم است که به خداوند در قرآن کریم میفرماید: مردم به دو گروه تقسیم میشوند «فریقاً هدی و فریقاً حقّ علیهمُ الضلالهُ» گروهی هدایت شده و گروهی در گمراهی ثابت ماندند. منظور امام(علیه السلام) این نیست که اگر حق را فهمیدی و کار نکردی، گناهی بر شما نیست بلکه میفرمایند اگر به نتیجه رسیدید راه را برای بازگشت خود به هر نحوی باز بگذارید.
همانطور که در مقاتل آمده، بودند افرادی که پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) به این نتیجه رسیدند که امام(علیه السلام) بر حق بود، برعلیه یزیدیان شمشیر کشیدند و شهید شدند. شاید بگوییم فایدهای بهحال امام(علیه السلام) نداشت اما برای خودشان که از ظلمت نجات پیدا کنند سودمند بود.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های اخبار
ذکاوت ایران در «اقتصاد جنگ» و «جنگ اقتصادی»
اثربخشی تجربه تدریس معلمان در مراحل عملیاتی
جنجال یک سخن نسنجیده
هزینه تهدید ایران اسلامی برای دشمنان
برای تمام سناریوها بعد از حمله آماده باشیم
جهان به وقت ایران!
تنبیه متجاوز؛ اصابت موشکهای ایرانی به اهدافی در سرزمینهای اشغالی
در آغوش دختران، از شهاب حسینی تا حسین حسینی!
کمبود کدام ویتامین باعث گزگز دست و پا می شود؟ علل و راهکار
انواع شلوار مردانه و نحوه استایل شلوار با کفش مردانه
بیشترین بازدید هفته
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
شرایط استفاده از خوابگاههای دانشگاه تهران در ایام تابستان/ اسکان بدون محدودیت دانشجویان دکتری
تولید سه هزار دستگاه پژو 301 در سال 98 / مشارکت صنایع نظامی در تولید این خودرو
ماجرای شهادت «حمیدالرضا الداغی» شهید آمر به معروف
مجموعه تصویر هوش مصنوعی از حضور حضرت عباس علیهالسلام در میدان کربلا
داستانک های انقلاب | داستان کوتاه انقلاب اسلامی
سفیر آمریکا در افغانستان استعفا داد
موارد بیشتر برای شما
شخصیت معنوى امام خمینی (رحمه الله)
سیره عملى امام خمینی در مسایل فردى، خانوادگى و اجتماعى
سیره عملى امام خمینی در مسایل اخلاقى و شرعى
دوستى و روابط دختر و پسر از دیدگاه برون دینى و درون دینى
توصیه های اخلاقی از میرزا جوادآقا ملکى تبریزى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از حضرت امام خمینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله شهید دستغیب (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله حسن زاده آملى (رحمه الله)
توصیه های اخلاقی از آیت الله تألّهى همدانى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله بهاءالدینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله انصارى همدانى (رحمه الله)
ایران از آبرویش دفاع کرد، کشورهای عربی که آبرویی برایشان نمانده!
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر جواب میدهد!
آزادی بیان به سبک فرانسه
بازتاب حمله موشکی ایران به صهیونیستها در پاکستان