حمله به سوریه چند روز پس از یک زلزله مهیب و کشنده

قدرت نمایی رژیم صهیونیستی با حیوان صفتی

اظهارات اسحاق بریک، از افسران ارتش این رژیم رویکرد بازداندگی این حملات را تایید می‌کند، او روز گذشته تاکید کرده بود، چالش‌هایی که هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش در مقابله با تهدید مرزهای اسرائیل و جبهه داخلی با آنها مواجه است، بسیار دشوار و پیچیده است، به این شکل که در چند سال گذشته صدها هزار موشک و خمپاره و صدها پهپاد افزوده شدند.
سه‌شنبه، 2 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قدرت نمایی رژیم صهیونیستی با حیوان صفتی
به گزارش فارس، وزارت خارجه روسیه حملات هوایی مرگبار رژیم صهیونیستی به دمشق و مناطق اطراف آن را به شدت محکوم کرد و آن را نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواند. به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه یکشنبه (۱۹ فوریه، ۳۰ بهمن) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به شدت استفاده از زور وحشیانه از سوی اسرائیل که نقض فاحش قوانین بین‌المللی است را محکوم می‌کنیم. این در حالی است که رژیم صهیونیستی با حیوان صفتی خود می خواهد از مشکلات داخلی فرار و ذهن شهروندانش را به آدمکشی هایش مشغول کند. 

از اسرائیل می‌خواهیم اقدامات تحریک‌آمیز مسلحانه علیه سوریه را متوقف و از اقداماتی که ممکن است پیامدهای خطرناک برای کل منطقه داشته باشد، خودداری کند. مسکو در اشاره به تجاوز هوایی بامدادی رژیم صهیونیستی افزود حملات به یک محله مسکونی در زمانی رخ داد که روسیه و سایر کشورها در پی زمین‌لرزه‌های مرگبار اخیر که این کشور عربی را هفته گذشته به لرزه درآورد، امدادگران، کادر درمانی و کمک‌های بشردوستانه به سوریه می‌فرستند. 

وزارت خارجه سوریه پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای به حمله بامداد رژیم صهیونیستی به مراکز غیرنظامی در دمشق واکنش نشان داد و اعلام کرد این تجاوزهای رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که سوریه در حال التیام‌ بخشیدن به زخم‌های خود پس از زلزله اخیر و خاکسپاری شهدای خود و دریافت تسلیت و حمایت‌های بشردوستانه و بین‌المللی است. سوریه از سازمان ملل و شورای امنیت خواست این تجاوزات و جنایات رژیم موقت صهیونیستی را محکوم و تدابیر لازم را برای بازدارندگی و بازخواست عاملان آن و مجازاتشان  و نیز جلوگیری از تکرار شدن آن اتخاذ کنند.

به گزارش فارس، در پی حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یک سایت راداری در شمال استان السویداء، یک ساختمان مسکونی در جنوب دمشق نیز هدف قرار گرفت که در پی آن چند نفر شهید و مجروح شدند. براساس اعلام خبرگزاری سانا به نقل از وزارت بهداشت سوریه، در پی این حملات ۵ نفر شهید و ۱۵ تن دیگر مجروح شدند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم حملات رژیم صهیونیستی به دمشق و حومه آن را به شدت محکوم کرد و خواستار واکنش فوری، جدی و موثر جامعه جهانی و شورای امنیت نسبت به این تجاوزات شد.
 
 


فرمانده روسی جزییات حمله رژیم صهیونیستی به دمشق را فاش ساخت

«اولگ ایگوروف» گفت: ۱۹ فوریه بین ساعت ۰۰:۲۲ تا ۰۰:۲۷ به وقت محلی سوریه، چهار جنگنده تاکتیکی اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیل از بلندی‌های جولان اقدام به حمله موشکی کردند که در این حملات به ساختمان‌های موسسه پلی‌تکنیک و ساختمان‌های فرهنگی در منطقه کفرسوسه دمشق تخریب شد. معاون مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه به نقل از یک مقام دولت دمشق گفت که در این بمباران ۵ نفر کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای در واکنش به حمله بامداد روز یکشنبه رژیم صهیونیستی به دمشق خواستار اقدام فوری بین‌المللی علیه حملات مداوم رژیم اشغالگر به خاک این کشور شد. در بیانیه وزارت خارجه سوریه در این باره آمده است: این حملات در حالی صورت گرفت که سوریه در حال مداوای زخم‌های خود و به خاک سپردن شهدا و همچنین دریافت پیامهای تسلیت و حمایت بشردوستانه و بین‌المللی در خصوص وقوع زمین لرزه بود.
 

تحلیل

حمله دو شب پیش رژیم صهیونیستی به سوریه را باید بخش دیگری از بازی همیشگی صهیونیست‌ها در فضای باز و بدون دردسر سوریه دانست، فضایی که آن‌ها با شروع جنگ جهانی علیه ملت سوریه نهایت بهره‌برداری را از آن کردند و در میان بی‌تفاوتی و البته ناتوانی سوری‌ها در پاسخ به این حملات، ضربات سنگینی به ساختارهای دفاعی و نظامی و حتی اقتصادی این کشور وارد کنند. این ضربات هر چند دیگر برای سوری‌ها به یک امر عادی تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد در کشور زلزله زده سوریه که به اندازه کافی ویران شده، صهیونیست‌های خونخوار و متجاوز دست بردار نیستند. یعنی آن‌ها برای فرار از سرنوشت محتوم در حال رفتن دوباره به بازی «نبرد بین جنگ‌ها» هستند.
 
این حقیقت رژیم صهیونیستی است که نمی‌توان بی‌پرده‌تر از این در موردش صحبت کرد. اینکه این رژیم این روزها درگیر بحران‌های شدید داخلی است و هر روز این بحران دارد ابعاد جدیدتر و قوی‌تری می‌گیرد، اما در بعد عملیات خارجی به عنوان مهمترین نقطه اتکای خود در تلاش است تا آن را به‌روز نگه داشته و ادامه دهد، مساله مهم‌ و جدی است. بدون شک این رژیم در همه اقدامات و عملیات‌های تروریستی‌اش با امریکا هماهنگ است و بدون همراهی و اطلاع کاخ سفید دست به هیچ اقدامی نمی‌زند، چه اینکه این اقدامات هر لحظه ممکن است به جنگی خونین و همه‌جانبه تبدیل شود که این رژیم تحمل ورود به آن را به صورت تنهایی ندارد. 
 
حدود دو هفته در سوریه بدون حملات اسرائیل گذشت، زلزله‌ای که در ترکیه و سوریه رخ داد و ویرانی‌هایی را در هر دو کشور بر جای گذاشت، به‌طور موقت حملات را متوقف کرد چرا که تمام جهانیان ناظر بر عملیات‌های امداد و نجات بودند. در حالی که دمشق، حلب و لاذقیه فرودگاه‌های خود را برای ورود هواپیماهای حامل کمک‌ها از کشورهای مختلف منطقه و حتی خارج از آن گشوده بودند، در آن طرف در تل‌آویو افرادی بدون توجه به زلزله و پیامدهای دردناک آن، وضعیت را برای رسیدن به فرصتی مناسب جهت تکمیل نبرد بین جنگ‌ها رصد می‌کردند، زلزله‌ای که باعث شد کل جهان با مردم سوریه همدردی کنند و سوریه بار دیگر در صدر خبرها قرار بگیرد.
 
تمامی کسانی که در مراکز تصمیم‌گیری هستند، ناظران و دنبال‌کنندگان تحولات سوریه باور نداشتند که حمله بعدی اسرائیل خیلی طول خواهد کشید، در مقابل افراد زیادی در طول دو هفته گذشته اینگونه استدلال می‌کردند که برای اسرائیل سخت است که به مشاهده کاروان‌هایی که روزانه از عراق به سوریه از طریق زمینی، از تهران به دمشق و حلب از طریق هوایی و از لبنان به لاذقیه و حلب از طریق مرزها می‌روند و محموله خود را تخلیه کرده و به لبنان باز می‌گردد، اکتفا کند، بر این اساس حمله جدید اسرائیل قابل پیش‌بینی بود و اسرائیل به دلیل اینکه هواپیماهای کشورهای مختلف هنوز در چارچوب کمپین‌های انسانی در فرودگاه‌های سوریه فرود می‌آیند، از هدف قرار دادن مستقیم این فرودگاه‌ها خودداری کرد.
 
بامداد روز گذشته چندین انفجار در قلب دمشق رخ داد که یکی از آنها در یک منطقه کاملاً غیر نظامی و در محله مسکونی بود که حتی یک پایگاه نظامی در آن وجود ندارد، به همین دلیل شایعات و خبرهای متناقض درباره هدف این حملات منتشر شدند، برخی منابع امنیتی سوریه به الاخبار گفتند، دشمن چندین پایگاه در دمشق و اطراف آن از جمله محله کفرسوسه را هدف قرار داد اما برخلاف آنچه از حمله به ساختمان یک مدرسه ایرانی واقع در دمشق منتشر شد، محل مورد هدف در خیابانی نزدیک آن قرار داشت که هیچ ایرانی، مرکز فرهنگی، دیپلماتیک و نظامی وابسته به ایران در آنجا نبود.
 
با بررسی دقیق عکس‌های منتشر شده از محل حمله مشخص می‌شود که دشمن از موشک‌هایی استفاده کرده که زمین را شکافته و چاله‌ای به عمق چهار و قطر سه متر ایجاد کرده و علاوه بر آن خسارات گسترده‌ای نیز به محل حمله وارد کرده است. منابع یاد شده در ادامه افزودند، شهدای این حمله همگی غیر نظامی بودند که در میان آنها یک پزشک و یک داروساز وجود داشت، همچنین یک افسر ارتش سوریه و یک سرباز گردان‌های بعث در حملات هوایی اسرائیل به دمشق و اطراف آن به شهادت رسیدند. همچنین در این حملات یک رادار نظامی متعلق پدافند هوایی ارتش سوریه در «تل المسیح» واقع در اطراف شهر شهبا در شمال استان سویدا منهدم شد.
 
بنابراین نه ترور و نه تلاش برای ترور رهبران محور مقاومت وجود نداشته – بر خلاف آنچه شایعه شد- و تمامی شهدا از مردم سوریه بودند و به نظر می‌رسد طبق اطلاعات موجود این حمله از نظر مکان مورد هدف و شیوه آن خاص بوده اما از روال معمول نبرد میان جنگ‌ها خارج نمی‌شود و در واقع اعلامی برای ازسرگیری جنگ پس از تعلیق آن به دلیل زلزله بود. حتی انتشار این خبر که در این حمله دانشمدان موشکی و دفاعی سوری هم به شهادت رسیده‌اند، چندان درست نبود. با همه این مسائل، این حمله نشان داد که صهیونیست‌ها همچنان دنبال ضربه زدن به محور مقاومت هستند. 
 
با بازنگری سریع در حملات اسرائیل به سوریه روشن می‌شود که دشمن دو مسیر موازی را در این حملات دنبال می‌کند، اولی هدف قرار دادن کاروان‌هایی که مدعی است حامل سلاح‌های استراتژیک از ایران یا عراق به سوریه است که یا آنجا بمانند یا به لبنان منتقل شوند و دومی که در طول دو ساله گذشته تثبیت شده، هدف قرار دادن فرودگاه‌های غیرنظامی به ویژه دمشق و حلب و بنادر سوریه به ویژه لاذقیه و بانیاس و گذرگاه‌های زمینی با عراق و به طور مشخص القائم-البوکمال است. در محور اول هدف دشمن روشن و شناخته شده است و آن ممانعت از ارسال سلاح‌های پیشرفته و دارای بعد استراتژیک برای نیروهای محور مقاومت در سوریه و لبنان و نیز ممانعت از ایجاد یک ساختار نظامی بزرگ و پیشرفته در سوریه با هدف قرار دادن پژوهشکده‌های دفاعی و برخی انبارهای نظامی است که تهدیدی اساسی برای امنیت این رژیم محسوب می‌شود. اما در محور دوم هدف تنها ممانعت از انتقال اسلحه نیست بلکه هدف بستن مسیرهای ارتباط هوایی، دریایی و زمینی میان نیروهای محور مقاومت به ویژه خط تهران-دمشق است حال هدف از این رایزنی هرچه که می‌خواهد باشد.
 
در اینجا برخی منابع نظامی آگاه در سوریه اظهار کردند، حمله اواخر ماه گذشته میلادی به کاروانی که در حال عبور از محور القائم عراق به سمت البوکمال سوریه در همین چارچوب انجام شد زیرا این کاروان هیچ‌گونه سلاحی را به همراه نداشت و یک کاروان تجاری قانونی و علنی حامل مواد غذایی بود که از شرق عراق به سمت غرب آن و از آنجا به مرزهای سوریه در حال حرکت بود و در تمامی این راه از مسیرهای رسمی و شناخته‌شده عبور کرده بود. این منابع فاش کردند، اسرائیلی‌ها به نیروهای روس در سوریه اطلاع دادند که قصد دارند کاروان یاد شده را به محض ورودش به خاک سوریه هدف قرار دهند و توصیه کردند که این کاروان در داخل خاک عراق بماند و از مرز عبور نکند؛ اما مسئولان سوری این مساله را نپذیرفته و بر ورود کاروان حتی با وجود احتمال حمله به آن پافشاری کردند و این اتفاق افتاد. 
 
دقیقاً همین سناریو در گذشته در گذرگاه القائم-البوکمال رخ داد و کامیون‌های حامل سوخت در حال حرکت به سمت خاک سوریه بودند که هدف قرار گرفتند، همچنین در بندر لاذقیه کامیون‌های حامل مواد غذایی که از طریق هوایی از ایران منتقل شده بودند، هدف قرار گرفتند، واقعیت این است که این استراتژی برای حمله تکمیل استراتژی فشار حداکثری غرب بر سوریه است به این شکل که سوریه از واردات از هر کشوری به دلیل تحریم‌ها منع شده و اگر ایران بخواهد از سوریه حمایت کند و یا صادرات به آن داشته باشد، تهدید نظامی وجود دارد.
 
بعید نیست که دشمن با توجه به بحران سیاسی داخلی در رژیم صهیونیستی به تشدید حملات خود به سوریه در طول دوره فعلی و آتی متوسل شود به این شکل که نهاد امنیتی این رژیم در تلاش برای جلوگیری از هرگونه استفاده دشمنانش از شرایط تنش سیاسی در داخل اسرائیل، پیام‌های قدرت‌نمایی و بازدارندگی را در تمامی رویکردها انتقال دهد. با این حال به نظر می‌رسد این پیام‌ها هرگز به مرزهای کنترل نشده تنش که معادلات موجود را وارونه می‌کنند، نخواهند رسید. اظهارات اسحاق بریک، از افسران ارتش این رژیم رویکرد بازداندگی این حملات را تایید می‌کند، او روز گذشته تاکید کرده بود، چالش‌هایی که هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش در مقابله با تهدید مرزهای اسرائیل و جبهه داخلی با آنها مواجه است، بسیار دشوار و پیچیده است، به این شکل که در چند سال گذشته صدها هزار موشک و خمپاره و صدها پهپاد افزوده شدند، بریک هشدار داد انتفاضه در کرانه باختری می‌تواند منطقه را به آتش بکشد به این شکل که آشوب‌هایی در اراضی اشغالی به وجود خواهد آمد و حماس و جهاد در غزه مشارکت خواهند کرد و حزب‌الله و نیروهای مقاومت در سوریه، یمن و عراق نیز به آنها ملحق خواهند شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.