دفاع رهبر معظم انقلاب از مدارس دولتی و واکنش ها

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز (سه‌شنبه) در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش و پرورش فرمودند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتا احساس مسئولیت کند.
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دفاع رهبر معظم انقلاب از مدارس دولتی و واکنش ها
ضعف مدارس دولتی بی عدالتی محض است
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه معلمان را از بهترین و شریف‌ترین قشرهای کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار، سختکوش و متعهد در همه شهرها و روستاهای کشور، افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، بااراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته
درک جایگاه عظیم مجموعه آموزش و پرورش در نظام مدیریتی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود که متأسفانه قدر، عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزش و پرورش را نمی‌دانستند و به این مجموعه، به‌عنوان مزاحم و مصرف‌کننده‌ بی‌فایده بودجه نگاه می‌کردند. کوچک‌انگاری این دستگاه حیاتی خسارت‌هایی را نیز به‌بار آورده است.

نگاه «مزاحم» به آموزش و پرورش ممنوع
بعضی آموزش و پرورش را به‌صورت یک مزاحم و مجموعه‌ای مصرفی نگاه می‌کردند. اینها را من عرض می‌کنم، چون حرف‌هایی را از خود افراد شنیده‌ام و به بنده می‌گفتند؛ مثلا فرض کنید فلان قدر از بودجه‌ کشور، صرف آموزش و پرورش می‌شود. دنباله‌اش چیست؟ دنباله‌اش «برون‌سپاری» است؛ یعنی به چشم مزاحم به آموزش و پرورش نگاه می‌کردند.

مدرسه، محور گره‌گشایی از مشکلات
بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان، بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشکلات کشور اتفاق‌نظر دارند. اگر در ۲۰سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم، امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش‌وپرورش را درک کنند.

ضرورت زنده کردن شخصیت ملی
زنده کردن احساس «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور، وظیفه‌ای اساسی است. دراین روند، مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمی‌شود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد.

لزوم اصلاح مسیر کنونی
مسیر کنونی آموزش و پرورش به‌سمت دانشگاه؛ آیا این ضروری است؟ چند روز قبل از این، در دیدار کارگران گفتم که ما یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل می‌کنیم به کارشناس‌ها و کارشناس‌های ارشد ناراضی و معترض که حق هم دارند. این همه درس خوانده ‌است و کار مناسب درسش وجود ندارد.

انتقاد از بی‌ثباتی مدیریت
چرا در مدیریت آموزش و پرورش بی‌ثباتی وجود دارد؟ در 10سال اخیر 5وزیر و 4سرپرست سرکار آمدند؛ این موضوع عجیبی است. دستگاهی به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم در پی‌ می‌آورد.

معلم حقیقی و کامل
یاد شهید عزیزمان، مرحوم آیت‌الله مطهری را گرامی می‌دارم که به‌معنای واقعی کلمه، یک معلم بود. همه‌ آن خصوصیاتی که ما در معلمان مدارس‌مان یا مدرسان دانشگاه‌هایمان انتظار داریم، در این مرد وجود داشت. علم، تعهد، دقت، پیگیری، نظم و انضباط در کار داشت؛ بحمدلله شهادت او هم برکاتی برای کشور داشت.

توصیه‌ای به جامعه معلمان
وجود حدود ۵هزار معلم شهید، جلوه‌‌ای از سربلندی جامعه معلمان در آزمون‌های گوناگون ۴۵سال اخیر است. معلمان عزیز، فرزندان ملت را همانگونه که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.

برکات حضور دانش‌آموزان در مدرسه
تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکز برکت‌آفرین، ازجمله مساجد و هیئت‌ها، توقعی دیگر از معلمان است. حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری، برکات دیگری دارد که از روش‌های مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.

ایده تخریبی خصوصی‌سازی
در بعضی از مسئولان کشور در گذشته این فکر وجود داشته که بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم و بدهیم دست بخش‌های خصوصی و این خرج و بودجه‌ سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دست‌شان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این.

مشکلات معلمان فقط معیشت نیست
احساس مسئولیت همه‌جانبه حاکمیت در قبال جامعه معلمان، ضرورتی واقعی به‌حساب می‌آید. معیشت معلمان خیلی مهم است، اما مشکلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گسترده‌ای دارد که «مهارت‌آموزی»، «تجربه‌آموزی» و «رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان» ازجمله آنهاست.

نقش آموزش و پرورش در پیشرفت کشور
بعضی هنوز قادر نیستند نقش آموزش و پرورش را در پیشرفت همه‌جانبه‌ کشور درک کنند. به‌نظر من، عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت که ما به‌دنبال پیشرفت همه‌جانبه‌ کشور هستیم و در این مسیر گردنه‌های دشواری وجود دارد، بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست.

ضرورت انطباق ساختار و محتوا با نیازها
انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیازهای کشور ضروری است. کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر و دانشمند احتیاج دارد، به نیروی ماهر کار هم نیازمند است، اما آیا اکنون نسبت متعادلی بین آموزش‌های رایج در دبیرستان‌ها با آموزش‌های مهارتی، فنی و حرفه‌ای برقرار است؟

آموزش علم نافع
اکنون دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخش‌های مختلف کشور، مسیری درست است؟ مسئولان درباره مسیر کنونی آموزش و ارزیابی میزان بهره‌وری آن برای کشور تأمل و تجدیدنظر کنند. سیاست اصلی آموزش و پرورش باید آموزش علم نافع و تأمین نیازهای امروز و فردای کشور باشد.

ویژگی کتاب‌های درسی
تألیف جذاب، به‌روز و مبتکرانه کتاب‌های درسی یک ضرورت دیگر است. کتاب‌های درسی در همه رشته‌ها به‌گونه‌ای باشد که یادگیری‌شان نسل جوان را سرشوق بیاورد. گنجاندن مفاهیم اسلامی، معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرامدان دانش و اکتشافات علمی در تاریخ ایران، ازجمله کارهای لازم در به‌روز کردن کتاب‌های درسی و متناسب با تغییر زمانه است.

دلیل کمبود معلم
کمبود معلم به‌علت نبود پیش‌بینی‌های درست در گذشته است. معلمان زیادی در سراسر کشور از جان مایه می‌گذارند، اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد روبه‌رو هستیم که راه‌حل آن، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر روی تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های دستگاه‌های تربیت معلم، به‌خصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرب، مؤمن و قدیمی است.

ضوابط گزینش کمرنگ نشود
رصد شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلم در طول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزینش‌های بدو خدمت نیز ضروری است. ضوابط گزینش نباید کمرنگ شود.


5توصیه درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
1)  سند تحول به‌صورت مستمر تکمیل و به‌روزرسانی شود.
2)  از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک  شود.
3) برای سند تحول که سندی متقن و خوب است، بدیل و رقیبی درست نشود.
4)  نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود.
5)  در نقشه راه، شاخص‌های قابل اندازه‌گیری معین شود که براساس آنها، پیشرفت اجرای سند دائما رصد شود.


دفاع از مدارس دولتی
رهبر معظم ‌انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در سالروز گرامیداشت شهید مطهری و روز معلم در دیدار شماری از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند. رهبر انقلاب در این دیدار معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش‌و‌پرورش گفتند: «نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتا احساس مسئولیت کند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه معلمان را از بهترین و شریف‌ترین قشرهای کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سختکوش و متعهد در همه شهرها و روستاهای کشور افزودند: «ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.»

رهبر انقلاب با گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری به‌عنوان نمونه یک «معلم حقیقی و کامل» و توصیه به معلمان برای بهره‌گیری از آثار ایشان، حدود ۵ هزار معلم شهید را جلوه‌‌ای از سربلندی جامعه معلمان در آزمون‌های گوناگون ۴۵ سال اخیر برشمردند و افزودند: «معلمان عزیز، فرزندان ملت را همان‌گونه‌که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه‌بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکز برکت‌آفرین از‌جمله مساجد و هیات‌ها را توقعی دیگر از معلمان بیان کردند و گفتند: «حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه‌بر یادگیری برکات دیگری دارد که از روش‌های مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزش‌و‌پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.»

رهبر انقلاب زنده کردن احساس «هویت ایرانی- اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور را وظیفه‌ای اساسی دانستند و گفتند: «در این روند، مساله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمی‌شود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد.» ایشان پس از بیان توقعات از معلمان، احساس مسئولیت همه‌جانبه حاکمیت در قبال جامعه معلمان را ضرورتی واقعی دانستند و گفتند: «معیشت معلمان خیلی مهم است اما مشکلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گسترده‌ای دارد که مهارت‌آموزی، تجربه‌آموزی و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان از‌جمله آنهاست.»

رهبر انقلاب در باب مسائل اصلی آموزش‌و‌پرورش، عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه‌جانبه کشور را بدون‌کمک و ایفای نقش آموزش‌و‌پرورش غیرممکن دانستند و با تاکید بر اهمیت درک جایگاه عظیم این مجموعه در نظام مدیریتی کشور، افزودند: «خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود که متاسفانه قدر و عظمت و قدرت تاثیرگذاری آموزش‌و‌پرورش را نمی‌دانستند و به این مجموعه به‌عنوان مزاحم و مصرف‌کننده‌ بی‌فایده بودجه نگاه می‌کردند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اتفاق‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، افزودند: «همان‌گونه که این متخصصان می‌گویند، اگر در ۲۰ سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش‌و‌پرورش را درک کنند.»

رهبر انقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش‌و‌پرورش گفتند: «دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی‌ می‌آورد.»

«ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش‌و‌پرورش با نیازهای کشور» نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب با تاکید بر آن گفتند: «کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر و دانشمند احتیاج دارد به نیروی ماهر کار هم نیازمند است، اما آیا اکنون نسبت متعادلی بین آموزش‌های رایج در دبیرستان‌ها با آموزش‌های مهارتی و فنی‌و‌حرفه‌ای برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخش‌های مختلف کشور، مسیری درست است؟»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسئولان را به تأمل و تجدیدنظر درباره مسیر کنونی آموزش و ارزیابی میزان بهره‌وری آن برای کشور فراخواندند و افزودند: «سیاست اصلی آموزش‌وپرورش باید آموزش علم نافع و تأمین نیازهای امروز و فردای کشور باشد.»

«سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» موضوع اساسی دیگری بود که رهبر انقلاب درخصوص آن پنج توصیه خطاب به مسئولان بیان کردند: «اول، سند تحول به‌صورت مستمر تکمیل و به‌روزرسانی شود»، «دوم، از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود»، «سوم، برای سند تحول که سندی متقن و خوب است بدیل و رقیبی درست نشود»، «چهارم، نقشه‌راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود» و «پنجم، در نقشه‌راه، شاخص‌های قابل‌اندازه‌گیری معین شود که براساس آنها پیشرفت اجرای سند دائما رصد شود.»
موضوع دیگری از نظام مسائل اصلی آموزش‌وپرورش که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن پرداختند، مساله سرنوشت‌ساز «جذب معلم» بود.

ایشان با اشاره به کمبود معلم به‌علت نبود پیش‌بینی‌های درست در گذشته، گفتند: «معلمان زیادی در سراسر کشور از جان ‌مایه می‌گذارند اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد روبه‌رو هستیم که راه‌حل آن، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر روی تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های دستگاه‌های تربیت‌معلم به‌خصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرب، مؤمن و قدیمی است.» رهبر انقلاب، رصد شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلم درطول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزینش‌های بدو خدمت را نیز ضروری دانستند و گفتند: «ضوابط گزینش نباید کمرنگ شود.»

«تألیف جذاب، به‌روز و مبتکرانه کتاب‌های درسی» ضرورت دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن گفتند: «کتاب‌های درسی در همه رشته‌ها به‌گونه‌ای باشد که یادگیری آنها نسل جوان را سر شوق بیاورد.» ایشان، گنجاندن مفاهیم اسلامی و معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرآمدان دانش و اکتشافات علمی در تاریخ ایران» را ازجمله کارهای لازم در به‌روز کردن کتاب‌های درسی و متناسب با تغییر زمانه برشمردند و خاطرنشان کردند: «منظور برخی افراد از تغییر زمانه، تغییر اصول است درحالی‌که اصولی مانند عدالت، انصاف و محبت هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند، بلکه روبناهایی همچون شیوه‌های نگارش و بیان، تغییرپذیر هستند.»

توصیه پایانی رهبر انقلاب در این دیدار، اهتمام به امور پرورشی در مدارس بود که با قدردانی از توجه به این موضوع در ستاد آموزش‌وپرورش، گفتند: «البته اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد اما اکنون اثر چندانی از آن مشاهده نمی‌شود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند، البته کار پرورشی هم باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که بچه‌ها را فراری ندهد.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر مدیریت آموزش‌وپرورش برای پیشبرد قاطع و بهتر امور در این دستگاه، گفتند: «ما به آینده آموزش‌وپرورش و کارهای بزرگ معلمان محترم امیدوار هستیم.»


آموزش و پرورش و جبران خطای راهبردی
‌حسن رشوند: دو موضوع مهم «تعلیم» و «تربیت» از رسالت خطیر آموزش و پرورش و عنصری به نام معلم در هر جامعه‌ای است که از آغازین مراحل یادگیری و سنین آموزش کودکان و در ورود به مدرسه از سوی معلمان صورت می‌گیرد و در حقیقت معلمان نه تنها جایگاه آموزش‌دهنده فرزندان، بلکه نقش تربیتی والدین را در خانه دوم آن‌ها یعنی مدارس و آموزشگاه‌ها از پایین‌ترین سطح تا عالی‌ترین مراحل آموزشی در دانشگاه‌ها بر عهده دارند. به همین دلیل معلم از جایگاه با ارزش و تأثیرگذاری در هر جامعه‌ای برخوردار است که اگر رسالت خویش را به خوبی ایفا کند، نه تنها سرنوشت تک تک افراد جامعه را به درستی رقم خواهد زد، بلکه نسلی ارزشمند را برای آینده‌ای بهتر در جامعه خود تربیت خواهد کردکه تغییر‌دهنده سرنوشت جامعه خواهد بود و در صورت تربیت درست، سعادت جامعه و در صورت عدم آن شقاوتش را در پی خواهد داشت. چنانکه رهبر کبیر انقلاب (ره) فرمودند: «نقش معلمان در جامعه، همچون نقش انبیا است برای مردم» و به همین دلیل «همه سعادت‌ها و همه شقاوت‌ها انگیزه اش از مدرسه هاست و کلیدش [در]دست معلمین است.»

از همین رو باید گفت رسالت معلمی و تربیت نسل که بتواند داعیه‌دار خوبی‌ها و زائل‌کننده بدی‌ها باشد بسیار سنگین است. باید بپذیریم که امروز از میان همین نظام آموزش و پرورش ما بوده که جوانانی تربیت شدند که در مقابل دشمن متجاوز در هشت سال دفاع مقدس و داعش و گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر ایستادند و یا در دوره جدید همچون شهید حمید رضا الداغی، با شهادت مظلومانه خود در مقابل حرمت شکنی به ناموس این مرز و بوم، تربیت خود را به نمایش گذاشتند. نظام تعلیم و تربیت ما اگر درست عمل کند خروجی آن انسان‌های شریف و مؤمن به ارزش‌های اخلاقی و دینی همچون شهید حمید رضا الداغی، آرمان علی وردی، سید روح الله عجمیان، ناصر ابدام، بهروز نبی پور، محمد محمدی، هادی محبی و صد‌ها شهید دیگر خواهد بود که برای اهتزاز پرچم کشور و دفاع از ناموس ملت جان خود را فدا می‌کنند. اما اگر همین نظام تربیتی در مسیری گام بردارد که مجری سند ۲۰۳۰ غرب باشد – همان‌گونه که در یک دهه گذشته بار‌ها مجریان آن مورد خطاب رهبری قرار گرفتند تا جایی که همین دیروز رهبر حکیم انقلاب عمل برخی مسئولان گذشته به آموزش و پرورش را خطای راهبردی و خسارت بار معرفی کردند- باید هم در اغتشاشاتی از جنس پاییز ۱۴۰۱ شاهد حضور دخترانی در کف خیابان باشیم که حجاب از سر برداشته و رکیک‌ترین فحش‌ها را بر زبان جاری می‌کنند و در نتیجه همین تربیت غلط، با ورود آن‌ها به دانشگاه، باید نظاره گر حرمت شکنی‌ها در محیط‌های دانشگاهی و در نهایت با ورود آن‌ها به بازار کار و جامعه فروپاشی نظام تربیتی خود را نظاره گر باشم؛ بنابراین باید گفت آموزش و پرورش پایه و اساس سلامت، نه در یک نسل یا یک سده، بلکه حیات یک ملت و کشور است.

این چندمین بار است که رهبر معظم انقلاب در تبیین وضع مطلوب آموزش و پرورش تأکید دارند که زنده کردن احساس «هویت ایرانی- اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور وظیفه‌ای اساسی است و می‌فرمایند‌: در این روند، مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است. از نگاه رهبر انقلاب، ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مؤمن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست. در ۱۲ اردیبهشت ۹۸ هم ایشان همین مطالبه را مطرح کرده بودند که «آموزش و پرورش باید انسان‌هایی دانا، توانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام تربیت کند که اگر چنین شود، همان آرزویی که بار‌ها بیان کرده‌ام محقق می‌شود و ایران عزیز به جایگاهی می‌رسد که تا پنج دهه بعد، هر کسی در هر جای جهان بخواهد از مرز‌های جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد.» سؤال اینجاست اگر جوان و نوجوانی با این ویژگی و خصوصیات در آموزش و پرورش تربیت می‌شد ما می‌توانستیم چهار ماه شاهدایجاد ناامنی و اغتشاش در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر که اعتبار دستگاه تعلیم و تربیت را زیر سؤال برد باشیم!

توجه به جایگاه آموزش و پرورش و نیز برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در خصوص ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت در این قشر از جامعه و پاسخگویی به مطالبات آنان از یکسو و نیز توجه دادن معلمان به ایفای نقش تربیتی آنان در راستای اهداف متعالی نظام اسلامی، دو مسئله‌ای است که باید همواره مدنظر قرار گیرد که با رصد ۳۴ سال سخنرانی رهبر حکیم انقلاب در روز معلم می‌توان فهمید آنچه موجب بقای نظام اسلامی و صیانت از ارزش‌های آن می‌شود با تربیت نسل «تمدن ساز» انقلاب گره خورده است و آموزش و پرورش پیشقراول این رسالت سنگین است.

با نگاهی اجمالی به ساختار و نظام آموزشی کشور مسائلی قابل توجه است که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است که باید از این پس به طور جدی در برنامه ریزی‌های نظام آموزش و پرورش مدنظر مسئولان امر به ویژه سرپرست این وزارتخانه که احتمالاً کرسی وزارتخانه به او واگذار خواهد شد، قرار گیرد. کسی که حداقل در بیان واقعیت جایگاه معلمی و نقش آن در دانشگاه فرهنگیان نکاتی را گفته که تحقق آن آرزوی همه دلسوزان این کشور و خواسته رهبر انقلاب از دستگاه تعلیم و تربیت در دیدار دیروز معلمان و سنوات گذشته بوده است. 

اکنون دولت در رابطه با نظام تعلیم و تربیت کشور در یک شرایط و آزمون سخت قرار گرفته است و از برآیند چند سخنرانی و تأکید‌ها و توصیه‌های رهبر انقلاب در روز معلم می‌توان گفت چند اقدام عاجل را باید دستگاه تعلیم و تربیت کشور و دولت انقلابی انجام دهد:
۱- انتخاب معلمانی که از عمق وجود به این نظام و انقلاب اعتقاد دارند و برای آن حاضرند هزینه بپردازند و این مهم در بستر گزینش مناسب و بنا به فرمایش رهبر انقلاب با رصد شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلم در طول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزینش‌های بدو خدمت و کمرنگ نشدن آن در گذر زمان امکان پذیر خواهد بود.
۲. تربیت انسان‌های دین محور، دانا، خردمند، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام.
۳. تناسب بین محتواى آموزش با مهارت‌هاى حرفه‌ای و شغلى مورد نیاز جامعه که مورد تذکر و توصیه مجدد رهبری در روز گذشته هم بود.
۴. تکمیل و به‌روز رسانی سند تحول آموزش و پرورش و طراحی نقشه راه دقیق اجرای این سند از ستاد وزارتخانه گرفته تا مدارس و حمایت آن توسط دولت و مجلس.
۵. ثبات در مدیریت آموزش و پرورش که مورد انتقاد جدی رهبر انقلاب بود. هرچند این مسئله بیش از آنکه به دو لت باز گردد در وهله اول به مجلس و اصلاح این تفکر در نمایندگان که با کوچک‌ترین اشکالی به جای اقدام نظارتی و اصلاح روند، به‌دنبال تغییر وزیر با ابزار استیضاح هستند، برمی گردد، اما نباید از نظر دور داشت که رئیس‌جمهور برای ثبات چنین وزارتخانه کلیدی هم باید از همان ابتدا در انتخاب گزینه‌ها دقت لازم را بکنند.
۶. همان‌گونه که در گذشته بار‌ها رهبری معظم انقلاب از مسئولان آموزش و پرورش خواسته‌اند در اجرای سند تحول آموزش و پرورش بدون ترس و محافظه کاری، به تشخیص و تصمیم رسیده و اقدام لازم را نه نمایشی و تشریفاتی، بلکه واقعی و حقیقی انجام دهند، لازم است در دولت سیزدهم که مدعی تحول در نظامات غلط کشور است برای اجرا و تحقق سند تحول آموزش و پرورش ترس و محافظه کاری‌ها را کنار گذاشته و یکبار برای همیشه به این مطالبه پاسخ دهد.


خصوصی سازی مدارس یعنی نابودی ایران
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین باید‌ها و نباید‌های مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتاً احساس مسئولیت کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین باید‌ها و نباید‌های مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتاً احساس مسئولیت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه معلمین را از بهترین و شریف‌ترین قشر‌های کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سختکوش و متعهد در همه شهر‌ها و روستا‌های کشور افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

معلمان، فرزندان ملت را مانند فرزند خود بار بیاورند
رهبر انقلاب با گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری به عنوان نمونه یک «معلم حقیقی و کامل» و توصیه به معلمان برای بهره‌گیری از آثار ایشان، حدود ۵ هزار معلم شهید را جلوه‌ای از سربلندی جامعه معلمین در آزمون‌های گوناگون ۴۵ سال اخیر برشمردند و افزودند: معلمان عزیز، فرزندان ملت را همان‌گونه که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکز برکت‌آفرین از جمله مساجد و هیئت‌ها را توقعی دیگر از معلمان بیان کردند و گفتند: حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری برکات دیگری دارد که از روش‌های مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.

احساس هویت ایرانی- اسلامی را در جوان و نوجوان زنده کنید
رهبر انقلاب زنده کردن احساس «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور را وظیفه‌ای اساسی دانستند و گفتند: در این روند، مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمی‌شود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد.
ایشان پس از بیان توقعات از معلمان، احساس مسئولیت همه‌جانبه حاکمیت در قبال جامعه معلمین را ضرورتی واقعی دانستند و گفتند: معیشت معلمان خیلی مهم است، اما مشکلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گسترده‌ای دارد که مهارت‌آموزی، تجربه‌آموزی و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان از جمله آنهاست.

عبور از گردنه‌های پیشرفت بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست
رهبر انقلاب درباب مسائل اصلی آموزش و پرورش، عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه‌جانبه کشور را بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش غیرممکن دانستند و با تأکید بر اهمیت درک جایگاه عظیم این مجموعه در نظام مدیریتی کشور، افزودند: خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود که متأسفانه قدر و عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزش و پرورش را نمی‌دانستند و به این مجموعه به عنوان مزاحم و مصرف‌کننده بی‌فایده بودجه نگاه می‌کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اتفاق‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، افزودند: همان‌گونه که این متخصصان می‌گویند، اگر در ۲۰ سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درک کنند.

برون‌سپاری آموزش و پرورش معنی ندارد
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این نکته که شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است، تصریح کردند: «این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخش‌های خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمی‌تواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام. تربیت و تعلیم کشور به عهده نظام حاکم بر این کشور است. در همه دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثنا‌هایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. این‌ها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده؛ بنابراین مسئله برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست.»

رهبر انقلاب در عین حال اضافه کردند: «بعضی از مدارس غیردولتی انصافاً ابتکارات جالبی دارند، کار‌های بسیار خوبی انجام می‌دهند. از آن ابتکارات باید استفاده کرد لکن به مجموعه مدارس غیردولتی هم باید نظارت داشت. آموزش و پرورش خودش را فارغ نداند از نظارت بر این مدارس غیردولتی. البته عرض کردم این به معنای آن نیست که آن ابتکاراتشان، کار‌های نویی که انجام می‌دهند در بعضی از این مدارس این‌ها نادیده گرفته بشود یا جلویش گرفته بشود.»

انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش
رهبر انقلاب سپس با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ به‌خصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی می‌آورد. «ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیاز‌های کشور» نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن گفتند: کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر و دانشمند احتیاج دارد به نیروی ماهر کار هم نیازمند است، اما آیا اکنون نسبت متعادلی بین آموزش‌های رایج در دبیرستان‌ها با آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخش‌های مختلف کشور، مسیری درست است؟ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسئولان را به تأمل و تجدیدنظر درباره مسیر کنونی آموزش و ارزیابی میزان بهره‌وری آن برای کشور فراخواندند و افزودند: سیاست اصلی آموزش و پرورش باید آموزش علم نافع و تأمین نیاز‌های امروز و فردای کشور باشد.

ضوابط گزینش نباید کمرنگ شود
موضوع دیگری از نظام مسائل اصلی آموزش و پرورش که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن پرداختند، مسئله سرنوشت‌ساز «جذب معلم» بود. ایشان با اشاره به کمبود معلم به علت نبود پیش‌بینی‌های درست در گذشته، گفتند: معلمان زیادی در سراسر کشور از جان مایه می‌گذارند، اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد روبه‌رو هستیم که راه‌حل آن، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی تقویت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های دستگاه‌های تربیت معلم به‌خصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرّب، مؤمن و قدیمی است. رهبر انقلاب، رصد شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلم در طول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزینش‌های بدو خدمت را نیز ضروری دانستند و گفتند: ضوابط گزینش نباید کمرنگ شود. «تألیف جذاب، به‌روز و مبتکرانه کتاب‌های درسی» ضرورت دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن گفتند: کتاب‌های درسی در همه رشته‌ها به‌گونه‌ای باشد که یادگیری آن‌ها نسل جوان را سر شوق بیاورد.

ضرورت تغییر کتاب‌های درسی متناسب با تغییر زمانه با حفظ اصول
ایشان «گنجاندن مفاهیم اسلامی و معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرآمدان دانش و اکتشافات علمی در تاریخ ایران» را از جمله کار‌های لازم در به‌روز کردن کتاب‌های درسی و متناسب با تغییر زمانه برشمردند و خاطرنشان کردند: منظور برخی افراد از تغییر زمانه، تغییر اصول است در حالی که اصولی مانند عدالت، انصاف و محبت هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند بلکه روبنا‌هایی همچون شیوه‌های نگارش و بیان، تغییرپذیر هستند. توصیه پایانی رهبر انقلاب در این دیدار، اهتمام به امور پرورشی در مدارس بود که با قدردانی از توجه به این موضوع در ستاد آموزش و پرورش، گفتند:البته اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد، اما اکنون اثر چندانی از آن مشاهده نمی‌شود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند البته کار پرورشی هم باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که بچه‌ها را فراری ندهد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر مدیریت آموزش و پرورش برای پیشبرد قاطع و بهتر امور در این دستگاه، گفتند: ما به آینده آموزش و پرورش و کار‌های بزرگ معلمان محترم امیدوار هستیم.

گزارش سرپرست وزارت آموزش و پرورش
در ابتدای این دیدار آقای صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته و برنامه‌های پیش‌روی این وزارتخانه بیان کرد. اجرایی‌سازی سند تحول، تکمیل مراحل اجرایی قانون رتبه‌بندی، بهسازی کتب درسی و گسترش آموزش‌های کاربردی، به‌روزرسانی نظام پرورشی برای هویت و سبک زندگی دانش‌آموزان، تعیین تکلیف بازماندگان از تحصیل، افزایش کیفیت مدارس دولتی، کنکور اختصاصی تربیت معلم و همچنین تأسیس پردیس اختصاصی تربیت «معلم پرورشی» از محور‌های گزارش سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.
منبع: روزنامه جوان


رهبرمعظم انقلاب زنده کردن احساس «هویت ایرانی- اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور را وظیفه‌ای اساسی دانستند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتا احساس مسئولیت کند. به گزارش ایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جامعه معلمین را از بهترین و شریف‌ترین قشرهای کشور دانستند و با سپاس از زحمات این مجاهدان بردبار و سخت‌کوش و متعهد در همه شهرها و روستاهای کشور افزودند: ارزش و اهمیت پرورش نسلی آگاه، عالم، اهل فکر و منطق، مومن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامی و تعهدات ملی» برای ساختن آینده کشور، با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست.

رهبر انقلاب با گرامی‌داشت یاد استاد شهید مطهری به عنوان نمونه یک «معلم حقیقی و کامل» و توصیه به معلمان برای بهره‌گیری از آثار ایشان، حدود ۵ هزار معلم شهید را جلوه‌ای از سربلندی جامعه معلمین در آزمون‌های گوناگون ۴۵ سال اخیر برشمردند و افزودند: معلمان عزیز، فرزندان ملت را همانگونه که برای فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگیز» بار بیاورند که این مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و کردار معلمان تحقق خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشویق دانش‌آموزان به حضور در مراکز برکت‌آفرین از جمله مساجد و هیئت‌ها را توقعی دیگر از معلمان بیان کردند و گفتند: حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر یادگیری برکات دیگری دارد که از روش‌های مجازی قابل تحقق نیست؛ ضمن اینکه روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.

رهبر انقلاب زنده کردن احساس «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور را وظیفه‌ای اساسی دانستند و گفتند: در این روند، مسئله زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است که البته این مسائل با توصیه و حرف حاصل نمی‌شود، بلکه باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد. ایشان پس از بیان توقعات از معلمان، احساس مسئولیت همه‌جانبه حاکمیت در قبال جامعه معلمین را ضرورتی واقعی دانستند و گفتند: معیشت معلمان خیلی مهم است اما مشکلات معلمان فقط معیشتی نیست و دایره گسترده‌ای دارد که مهارت‌آموزی، تجربه‌آموزی و رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان از جمله آنهاست.

رهبر انقلاب درباب مسائل اصلی آموزش و پرورش، عبور از گردنه‌های دشوار پیشرفت همه‌جانبه کشور را بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش غیرممکن دانستند و با تأکید بر اهمیت درک جایگاه عظیم این مجموعه در نظام مدیریتی کشور، افزودند: خطای راهبردی برخی مسئولان گذشته این بود که متأسفانه قدر و عظمت و قدرت تأثیرگذاری آموزش و پرورش را نمی‌دانستند و به این مجموعه به عنوان مزاحم و مصرف‌کننده‌ی بی‌فایده بودجه نگاه می‌کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اتفاق‌نظر بسیاری از صاحب‌نظران و کارشناسان بر محور بودن مدرسه برای گره‌گشایی از مشکلات کشور افزودند: همانگونه که این متخصصان می‌گویند اگر در ۲۰ سال قبل به موضوع مدرسه رسیدگی کرده بودیم امروز بسیاری از مشکلات وجود نداشت؛ بنابراین چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و همه مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درک کنند. رهبرانقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ بخصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی‌ می‌آورد.

«ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیازهای کشور» نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن گفتند: کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر و دانشمند احتیاج دارد به نیروی ماهر کار هم نیازمند است اما آیا اکنون نسبت متعادلی بین آموزش‌های رایج در دبیرستان‌ها با آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبیرستان برای رسیدن به دانشگاه و نحوه توزیع منابع انسانی در بخش‌های مختلف کشور، مسیری درست است؟ حضرت آیت الله خامنه‌ای، مسئولان را به تأمل و تجدیدنظر درباره مسیر کنونی آموزش و ارزیابی میزان بهره‌وری آن برای کشور فراخواندند و افزودند: سیاست اصلی آموزش و پرورش باید آموزش علم نافع و تأمین نیازهای امروز و فردای کشور باشد.

«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» موضوع اساسی دیگری بود که رهبر انقلاب در خصوص آن پنج توصیه خطاب به مسئولان بیان کردند: «اول، سند تحول به صورت مستمر تکمیل و به روزرسانی شود». «دوم، از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود». «سوم، برای سند تحول که سندی متقن و خوب است بدیل و رقیبی درست نشود». «چهارم، نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود» و «پنجم، در نقشه راه، شاخص‌های قابل اندازه‌گیری معین شود که بر اساس آنها پیشرفت اجرای سند دائماً رصد شود».

موضوع دیگری از نظام مسائل اصلی آموزش و پرورش که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن پرداختند، مسئله سرنوشت‌ساز «جذب معلم» بود. ایشان با اشاره به کمبود معلم به علت نبود پیش‌بینی‌های درست در گذشته گفتند: معلمان زیادی در سراسر کشور از جان مایه می‌گذارند اما همچنان با کمبود معلم متعهد و کارآمد روبرو هستیم که راه حل آن، تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی تقویت زیرساختها و ظرفیتهای دستگاههای تربیت معلم بخصوص دانشگاه فرهنگیان و همچنین استفاده از معلمان مجرّب، مؤمن و قدیمی است.

رهبر انقلاب، رصد شایستگی‌های حرفه‌ای و عمومی معلم در طول دوران خدمت و اکتفا نکردن به گزینش‌های بدو خدمت را نیز ضروری دانستند و گفتند: ضوابط گزینش نباید کمرنگ شود.
«تألیف جذاب، به‌روز و مبتکرانه کتاب‌های درسی» ضرورت دیگری بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن گفتند: کتاب‌های درسی در همه رشته‌ها به‌گونه‌ای باشد که یادگیری آنها نسل جوان را سر شوق بیاورد.

ایشان، گنجاندن مفاهیم اسلامی و معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرآمدان دانش و اکتشافات علمی در تاریخ ایران» را از جمله کارهای لازم در به‌روز کردن کتاب‌های درسی و متناسب با تغییر زمانه برشمردند و خاطرنشان کردند: منظور برخی افراد از تغییر زمانه، تغییر اصول است در حالی که اصولی مانند عدالت، انصاف و محبت هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند بلکه روبناهایی همچون شیوه‌های نگارش و بیان، تغییرپذیر هستند.

توصیه پایانی رهبر انقلاب در این دیدار، اهتمام به امور پرورشی در مدارس بود که با قدردانی از توجه به این موضوع در ستاد آموزش و پرورش، گفتند: البته اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد اما اکنون اثر چندانی از آن مشاهده نمی‌شود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند البته کار پرورشی هم باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که بچه‌ها را فراری ندهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر مدیریت آموزش و پرورش برای پیش‌بُرد قاطع و بهتر امور در این دستگاه، گفتند: ما به آینده آموزش و پرورش و کارهای بزرگ معلمان محترم امیدوار هستیم. در ابتدای این دیدار آقای صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته و برنامه‌های پیش‌روی این وزارت‌خانه بیان
کرد.

اجرایی‌سازی سند تحول، تکمیل مراحل اجرایی قانون رتبه‌بندی، بهسازی کتب درسی و گسترش آموزش‌های کاربردی، به‌روزرسانی نظام پرورشی برای هویت و سبک زندگی دانش‌آموزان، تعیین تکلیف بازماندگان از تحصیل، افزایش کیفیت مدارس دولتی، کنکور اختصاصی تربیت معلم و همچنین تأسیس پردیس اختصاصی تربیت «معلم پرورشی» از محورهای گزارش سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.

منابع:
همشهری
فرهیختگان
صبح نو
جوان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.