آیا امریکا توانایی بستن مرز عراق و سوریه را دارد؟

تروریست‌های اشغالگر امریکایی باوجود تکذیب‌های مکرر و پیاپی دولت عراق، در خاک این کشور تحرکات پیوسته‌ای دارند و به صورت مشخص این تحرکات برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت بستن مرز عراق و سوریه است؛
چهارشنبه، 1 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا امریکا توانایی بستن مرز عراق و سوریه را دارد؟
تروریست‌های اشغالگر امریکایی باوجود تکذیب‌های مکرر و پیاپی دولت عراق، در خاک این کشور تحرکات پیوسته‌ای دارند و به صورت مشخص این تحرکات برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت بستن مرز عراق و سوریه است؛ به عبارت بهتر، اشغالگران امریکایی در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و به منظور قطع ارتباط زمینی محور مقاومت، می‌خواهند با عبور از سیادت و تمامیت ارضی عراق، در داخل این کشور پایگاه‌هایی را ایجاد کنند که بتوانند به راحتی از منطقه التنف تا شمالی‌ترین نقطه مرز عراق و سوریه ارتباط داشته باشند.

به گفته یک منبع آگاه عراقی، جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکا عملیات شناسایی هوایی در منطقه المرصنات در صحرای شهرستان الرطبه در غرب الانبار را که نیروهای امنیتی در آنجا مستقر هستند، افزایش داده‌اند. نیروهای آمریکایی قصد دارند در این منطقه با هدف امن سازی این مناطق برای انتقال نیروهایشان از گذرگاه التنف سوریه به سمت مناطق غربی از جمله استان‌های شمالی مستقر شوند. نیروهای آمریکایی طرحی را در نظر دارند که مهم‌ترین هدف آن امن سازی شبکه راه‌هایی است که گذرگاه التنف با سوریه و القائم به سمت پایگاه عین‌الاسد در غرب الانبار تا استان‌های شمالی را به هم وصل می‌کند.

در همین رابطه روز سه‌شنبه سفرای ایران و سوریه در بغداد نشستی را برگزار کرده و طی آن به بررسی شرایط مرزی میان عراق و سوریه و تحرکات نظامیان تروریست امریکایی پرداختند. هر چند در طول روزهای گذشته در چند نوبت دولت عراق تاکید کرده بود که هیج تحرک اضافه‌ و خارج از برنامه‌ای توسط اشغالگران امریکایی در این کشور گزارش نشده، اما حقایق میدانی و انتشار فیلم‌ها وتصاویر جابجایی این نظامیان صورت مساله را هم عوض می‌کند. حضور نظامی ارتش آمریکا در نوار مرزی بین سوریه و عراق و موضع‌گیری مجدد در نزدیکی شهرهای البوکمال و القائم موجب ایجاد شک و تردیدهایی در میان تحلیلگران شده است.

این تحلیلگران بعید ندانسته‌اند که دولت آمریکا بخواهد مرزهای زمینی دو کشور را برای جدا کردن آنها از یکدیگر به طور کامل ببندد و نقشه کنترل و قدرت در این مناطق را تغییر داده و یک واقعیت میدانی جدید را تحمیل کند که نزاع را به نفع خود در منطقه‌ای تغییر بدهد که از بعد ژئوپلیتیک برای کشورهای فعال منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت حیاتی دارد. این موضوع از چشم محور مقاومت دور نمانده و تحرکات آن‌ها را افزایش داده است. 

اشغالگری و سیاست کینه‌توزانه امریکا نسبت به دولت‌ و ملت‌های عراق و سوریه که در طول ماه‌های گذشته با تشدید فعالیت تروریست‌های داعشی و گسترش حملات آن‌ها به مواضع ارتش سوریه شکل تازه‌ای به خود گرفته و از سوی دیگر باعث شده تا دولت سوریه به لحاظ اقتصادی دچار مشکلات عدیده‌ای شود، محور مقاومت را به این نتیجه نهایی رسانده که باید هر چه زودتر به حضور اشغالگران امریکایی پایان دهد. دراین زمینه حتی در هفته‌های گذشته برخی از یگان‌های زبده ارتش سوریه هم به شرق این کشور اعزام شدند، اما هنوز دولت سوریه برای وارد شدن به فاز نهایی نظامی قانع نشده است.

با این حال، امریکایی‌ها پیام‌های متعددی از طریق دولت عراق به ایران، روسیه و سوریه فرستاده و مدعی شده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای بستن مرزها میان سوریه و عراق ندارند! اینکه امریکایی‌ها از یک سو این پیام را فرستاده و از سوی دیگر در حال رایزنی میان ریش سفیدان عشایر غرب عراق هستند تا آن‌ها را وادار به مسلح شدن جهت فعالیت در گروه‌های وابسته به این کشور شوند، اصلا قابل توجیه نیست. 

این منابع اعلام کردند که در درست بودن اظهارات اخیر مسئولان آمریکایی برای مطمئن کردن روسیه، ایران، سوریه و عراق درباره عدم بستن مرزهای زمینی سوریه و عراق تردید دارند. آنها اعلام کردند، استقرار ارتش آمریکا در استان‌های الانبار به سمت القائم و کرانه شرقی رود فرات و منطقه التنف در مثلث مرزی سوریه با اردن و عراق، به منزله هشدار قریب الوقوعی درباره قصد واشنگتن برای انجام عملیات نظامی به سمت البوکمال است. هدف از این عملیات قطع ارتباط زمینی بین سوریه و عراق است.

چند روز پیش و همزمان با سفر فرمانده نیروی قدس سپاه ایران به عراق، اعلام شد که گروه‌های مقاومت عراقی دیگر به اشغالگران امریکایی حمله نخواهند کرد، اما با وجود آتش‌بس از سمت عراق با نیروهای اشغالگر آمریکایی که کاروان‌های نظامی بزرگی را از مناطق مختلف عراق به سمت اطراف القائم در غرب الانبار بدون توضیح هدف خود گسیل کرده‌اند اما اگر پیش بینی‌ها درباره ماجراجویی ارتش آمریکا برای سیطره بر القائم و البوکمال درست باشد تحرکات مبهم آمریکا احتمالا آتش عملیات نظامی را در آینده شعله‌ور کند و این منطقه مرزی را وارد جنگی گسترده کند.

در این موضوع نباید شک داشت که محور مقاومت به صورت کامل آماده ورود به جنگی بزرگ در منطقه است، اما در مورد تحرکات امریکایی‌ها در منطقه یک احتمال بسیار زیاد به ذهن متبادر می‌شود که آن‌ها این جابجایی گسترده را به این دلیل انجام می‌دهند تا در برابر طرح محور مقاومت برای اخراج آن‌ها از شرق فرات، زور و بازویی نشان داده باشند. به عبارت ساده‌تر، طرف امریکایی به این نتیجه رسیده که دیر یا زود باید از منطقه اخراج شود و برای اینکه این مساله را اندکی با تاخیر مواجه کند، باید حالت تهاجمی به خود بگیرد.

از همین‌رو است که برخی از کارشناسان این حوزه معتقد هستند که امریکایی‌ها نه استعداد حمله، نه توان شروع جنگ و نه قدرت ادامه نبرد را دارند و هر آنچه انجام می‌دهند بیشتر «طبل توخالی» است که نباید زباد به آن توجهی داشت، چرا که هیچ یک از نیروهای نظامی فعال در این منطقه و حتی عشایر حاضر به همراهی با اشغالگران امریکایی نشده‌اند. حتی سرکرده‌های شبه نظامیان قسد هم اعلام کرده‌اند که وارد چنین عملیاتی نمی‌شوند. گروه‌هایی مثل الصنادید و ثوار الرقه که هم پیمان قسد هستند نیز همین موضع را اتخاذ کرده‌اند.

امریکایی‌ها مدعی هستند عده‌ای به عمد دارند به این موضوع می‌دمند در حالی که هیچ خبری نیست و این کشور هیچ برنامه و قصدی برای چنین اقدامی ندارد. نگاهی به اظهارنظرهای صورت گرفته در این زمینه هم جالب توجه است: متیو مک فارلین، فرمانده عملیات ائتلاف به حساب ضدتروریستی امریکایی می‌گوید: ائتلاف آمریکا عملیات نظامی را برای بستن راه بر هیچ‌گونه طرفی در شرق سوریه به جز داعش انجام نمی‌دهد. ما تنها روی داعش و بی‌ثباتی متمرکز می‌شویم که در صورت کنترل مجدد این گروه بر مناطقی در سوریه و عراق به وجود خواهد آمد و به تهدیدی بزرگتر تبدیل خواهد شد.

پت رایدر، معاون مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز درباره تحرک احتمالی نیروهای آمریکایی از پایگاه التنف گفت: حفاظت از مرزهای سوریه و عراق جزو مأموریت‌های نیروهای آمریکایی در سوریه نیست. حضور آمریکا در سوریه با محوریت مأموریت شکست داعش است. مسئله‌ای که نیروهای آمریکایی به آن توجه دارند شکست داعش است و هیچگونه مأموریت امنیتی مرزی جزو مأموریت‌های ائتلاف آمریکا نیست چرا که برقراری امنیت در مرزها جزو وظایف دولت عراق است.

همچنین ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۵ ماه میلادی جاری گفت: «آمریکا به حمایت از حفظ آتش بس کنونی در سوریه ادامه می‌دهد. ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم به آتش بس و تقویت ثبات در سوریه و تلاش برای حل سیاسی بحران پایبند باشند.» این نوع اظهارنظر از طرف مقامات امریکایی بر اساس یک برداشت قدیمی از دروغگویی آن‌ها نمی‌تواند چندان مورد تایید و تاکید باشد. اما برخی از مسوولان وزارت دفاع عراق تاکید دارند که اتفاق تازه‌ای روی نداده و هیچ تحرک اضافه‌ای از طرف امریکایی‌ها در امتداد مرزهای این کشور با عراق روی نداده است.

به گفته آن‌ها در حالی که در تمام طول مرز نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی مستقر هستند، ارتش تروریستی امریکا دست به تعویض نیروها زده و این تحرکات هم به همین دلیل صورت گرفته است. برای امنیت دادن به این جابجایی‌ها بود که دولت عراق از طرف امریکا دست به دامن سردار اسماعیل قاآنی شد. حالا باید دید که دقیقاً چه اتفاقی روی خواهد داد، آیا محور مقاومت تا پیش از پاییز ضربه نهایی را وارد می‌کند یا اینکه اخراج امریکایی‌ها باید از مسیر سیاسی صورت بگیرد؟

در پایان باید گفت که امریکایی‌ها باوجود سر و صدای بسیاری که دارند، توانایی بستن مرزهای عراق و سوریه را ندارند، چرا که در این سمت مرز ارتش و نیروهای مرزبانی عراق مستقر بوده و در آن سوی مرز نیز نیروهای متحد به شکل دائمی مستقر هستند. ارتش امریکا استعداد لازم برای بستن صدها کیلومتر مرز را ندارد، هر چند گفته می‌شود هدف اصلی این کشور بستن مرز القائم – بوکمال است که در این زمینه نیز باید یک رشته نبرد سخت و سنگین با نیروهای عراقی و متحد در خاک سوریه داشته باشد. اگر طرف امریکایی موفق شده بود که نیروهای بومی و عشایر را به سمت خود متمایل کند، شاید چنین اتفاقی روی می‌داد اما با توجه به موارد گفته شده در بالا، باید منتظر روزها و هفته‌های آینده بود. /کریم جعفری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.