سلاح منتظران ظهور

اعتقاد به ظهور، اعتقاد به این اصل است که خداوند انسان را بیهوده نیافریده و از این آفرینش مقاصدی عالی در نظر داشته است. آیات و روایات متعددی درباره دلیل زندگی و ارزش زندگی انسان وجود دارد که اگر آنها را نفهمیم، نمی‌توانیم بسیاری از اتفاقات و وظایف‌مان را درک کنیم.
چهارشنبه، 2 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلاح منتظران ظهور
اعتقاد به ظهور، اعتقاد به این اصل است که خداوند انسان را بیهوده نیافریده و از این آفرینش مقاصدی عالی در نظر داشته است. آیات و روایات متعددی درباره دلیل زندگی و ارزش زندگی انسان وجود دارد که اگر آنها را نفهمیم، نمی‌ توانیم بسیاری از اتفاقات و وظایف‌مان را درک کنیم. انسان‌ هایی که باطل‌ گرا و پوچ‌ گرا هستند، به واسطه نداشتن علم و اعتقاد به عالم غیب و حقایق زندگی، نمی‌توانند درکی از رنج‌ها و مرارت‌ها داشته باشند و بفهمند که این دنیا نیاز به تلاش دارد برای رسیدن به یک حقیقت واحد که «بندگی» خداوند است.
 
زراره در روایتی می‌گوید: شنیدیم که امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «امام قائم(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را پیش از آنکه قیام کند، غیبتی است.» عرض کردم: چرا؟ فرمود: «برای اینکه می‌ترسد.» و با دست خود به شکمش اشاره کرد ـ یعنی او را می‌ کشند‌ـ سپس فرمود: «ای زراره اوست کسی‌ که مردم در انتظارش به‌سر می‌ برند و اوست همان کسی که در ولادتش تردید خواهند نمود و بعضی خواهند گفت پدرش مرد در حالی که جانشین و فرزندی نداشت و بعضی خواهند گفت در بطن مادر بود و برخی خواهند گفت دو سال یا چند سال پیش از وفات پدرش به دنیا آمده است و اوست که در انتظارش هستند ولی خداوند دوست دارد که دل‌ های شیعه را آزمایش کند و در زمان غیبت اوست که باطل‌ گرایان به تردید می‌افتند.»
 
زراره می‌ گوید: عرض کردم: فدایت شوم اگر من به آن دوران رسیدم چه‌ کار کنم؟ امام(علیه‌السلام) فرمودند: «ای زراره هرگاه به آن دوران رسیدی این دعا را بخوان: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَک، فَاِنَّک اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَک، لَمْ اَعْرِف نَبِیَّک؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَک، فَاِنَّک اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَک، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَک؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَک، فَاِنَّک اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَک، ضَلَلْتُ عَنْ دینى...» خدایا خودت را به ما بشناسان، زیرا اگر تو خودت را به ما نشناسانی من رسولت را نخواهم شناخت، خدایا پیغمبرت را به من بشناسان، زیرا اگر پیغمبرت را به من نشناساندی، من حجت تو را نخواهم شناخت. خدایا حجت خودت را به من بشناسان، زیرا اگر حجتت را به من نشناسانی من از دینم دور و گمراه می شوم...(الکافی، ج1، ص337)
 
در این دستور العمل و بیان شریف امام صادق(علیه‌السلام) چند نکته اساسی وجود دارد و آن، اینکه اعتقاد به ظهور حضرت بقیة الله الاعظم(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به یک رشته اعتقادات دینی و اخلاقی و همچنین معرفت به تمام حقایق دین نیاز دارد. منتظران ظهور و کسانی‌ که می‌ خواهند در هر دوره و زمانی سرباز حضرت باشند، باید به معرفت کامل و جامع برسند. در این میان، کسانی‌ که باطل‌گرا هستند، همیشه دچار تردید هستند و نمی‌توانند معارف لازم برای ظهور را درک کنند.
 
آیت‌الله جوادی‌آملی می‌ گوید: «این دعا یک دعای عمیق علمی کلامی است و آن دعا این است که پیامبر مردم، منتخب مردم نیست، حاکم بر مردم، والی بر مردم در قلمرو دین کسی است که خلیفة الله باشد از طرف خدا باشد. خلیفه وقتی شناخته می‌شود که آدم مستخلف عنه را بشناسد، اگر کسی «الله» را شناخت خلیفة الله را می‌شناسد.»  نبوت و امامتی که فهم دین به فهمیدن این دو بستگی دارد و در راستای خداشناسی قرار دارد که همان «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ»(نساء/59) است.
 
در اعصار گذشته خداوند پیامبرانش را توانمند کرد به علوم و فنون روز که بیشترین استفاده را در بین مردم داشت. مانند قدرت لازم به حضرت سلیمان(علیه‌السلام) برای مواجهه با اجنه و کسانی که کارشان در این‌ رابطه بود. قدرت شفای مرضا به حضرت عیسی(علیه‌السلام) در زمانی که مریضی فراگیر بود. قدرت بیان و سخنوری به حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در زمانی که عرب حجاز به فصاحت و بلاغت و شعر سرایی شهره بود و باید با کلامی که آنان را مبهوت می‌کرد؛ مانند قرآن کریم با آنها سخن گفته می‌شد و دیگر پیامبران که هر کدام عالم به علم روز و دوره‌ای بودند که زندگی می‌ کردند. دوره‌ای که ما در آن قرار داریم، دوره علم و فناوری است و مطمئناً حضرت حجت‌ بن‌ الحسن(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) با تشریف فرمایی‌شان علومی میان مردم می‌ آورند که همه انسان‌ ها را خیره کند، پس منتظران ظهور هم باید خود را در جهات علمی قوی کنند تا بتوانند در یاری حضرت نقش داشته باشند. امام صادق(علیه‌السلام) می‌ فرمایند: «تا زمان انقلاب حضرت مهدی(علیه‌السلام) علم و دانش تا چهار کلمه ترقّی می‌ کند، امّا در عصر مهدی(علیه‌السلام) به‌اندازه هفتاد و چهار کلمه ترقّی خواهد کرد. این، یکی از اسباب پیروزی است.»(بحار الانوار، ج۴۲، ص۳۲۷)
 
شناخت خداوند و اهل بیت(علیهم‌السلام) و علوم اسلامی و نجات از گمراهی و تاریکی باید اولین وظیفه ما باشد اگر می‌ خواهیم یک منتظر واقعی باشیم و به کار امام زمان‌مان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیاییم. در مقابل کسانی که باطل گرا هستند، نمی‌ توانند در مقابل علم الهی و عمیق عالمان منتظر ظهور قد علم کنند و نمی‌ توانند با شبهات و استدلال‌های غیرعلمی بر منتظران غلبه پیدا کنند. شرط پیروزی مسلح شدن به سلاح علم و معرفت است. ضمانت پیروزی عالم شدن و دین شناس بودن است. در این مورد هم تلاش بی وقفه ما لازم است و هم توکل به خداوند برای کسب قدرت علمی و عملی.

منتظران واقعی امام زمان(عجل الله) دارای وظایف مهمی هستند که بر اساس آیات و روایات اولیای دین مشخص شده‌اند. در زیر به برخی از این وظایف اشاره می‌کنم:
شناخت امام زمان(علیه السلام): اولین وظیفه یک منتظر واقعی، شناخت امام زمان خود است. این شناخت شامل مطالعه درباره زندگی، خصوصیات، و فضائل امام مهدی (عجل الله) می‌شود. دعا برای سلامتی و ظهور امام زمان: منتظر واقعی در هر صبح و شام با خلوص نیت از پیشگاه خدا سلامتی و ظهور امام مهدی(عجل الله) را درخواست می‌کند. صدقه دادن برای سلامتی امام زمان: انجام اعمال عبادی مانند خواندن نماز، قرآن، و زیارت نمودن به نیابت از امام زمان(عجل الله) نیز از وظایف منتظران است. با توجه به این وظایف، منتظران می‌توانند در مسیر انتظار و آمادگی برای ظهور امام مهدی(عجل الله) پیش بروند و به تقویت روحی و اخلاقی خود بپردازند.

به عنوان یک منتظر واقعی امام زمان(عجل الله)، دارای وظایف مهمی هستید که می‌توانید در مسیر ظهور ایشان به آن‌ها عمل کنید. در ادامه، چند وظیفه کلیدی برای شما آورده‌ام:
شناخت امام زمان(علیه السلام): اولین وظیفه شما، شناخت عمیق‌تری از امام زمان خود است. مطالعه درباره زندگی، خصوصیات، و فضائل امام مهدی(عجل الله) به شما کمک می‌کند تا بهبود‌های لازم را اعمال کنید. عمل به سفارش پیامبر: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده‌اند: “من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیت”؛ به عبارت دیگر، شناخت امام زمان از شما می‌خواهد تا از جاهلیت نجات پیدا کنید.

حفظ ایمان و تقویت تقوا: ایمان و تقوا را در خودتان تقویت کنید تا در مسیر انتظار و آمادگی برای ظهور امام مهدی(عجل الله) پیش بروید.
تلاش برای اصلاح امور جامعه: در جامعه خود، به اصلاح مسائل اجتماعی و فرهنگی کمک کنید و به عدالت و اخلاقیات اسلامی پایبند باشید.
آمادگی نظامی و تقویت قوا برای قیام قائم: آماده‌باشید تا در صورت نیاز، در مقابل فساد و ظلم، به دفاع از اصول دینی و انسانی بپردازید.
دعا و استغاثه برای فرج امام زمان: با دعا و تضرع در درگاه احدیت، از خداوند فرج امام مهدی(عجل الله) را بخواهید.
با انجام این وظایف، می‌توانید در مسیر انتظار و آمادگی برای ظهور امام مهدی(عجل الله) پیش بروید و به تقویت روحی و اخلاقی خود بپردازید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.