گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

این روز‌ها فیلمی درشبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که سوژه رسانه‌های معاند شده است. انتشار تصاویری از یکی از درمانگاه‌های قم و حمله یک خانم به یک روحانی که تصور دارد از او تصویری گرفته به ترند این روز‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. این فیلم را نخستین بار صفحه شبکه تروریستی اینترنشنال منتشر کرده و در آن بدون هیچ سندی ادعا کرده که روحانی از آن خانم به دلیل بی‌حجابی تصویری را برداشته است. برخی از کنشگران شبکه‌های اجتماعی با همین روایت دست به قلم شدند و قضاوت کردند.
جمعه، 25 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی
این روز‌ها فیلمی درشبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که سوژه رسانه‌های معاند شده است. انتشار تصاویری از یکی از درمانگاه‌های قم و حمله یک خانم به یک روحانی که تصور دارد از او تصویری گرفته به ترند این روز‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. این فیلم را نخستین بار صفحه شبکه تروریستی «اینترنشنال» منتشر کرده و در آن بدون هیچ سندی ادعا کرده که روحانی از آن خانم به دلیل بی‌حجابی تصویری را برداشته است. برخی از کنشگران شبکه‌های اجتماعی با همین روایت دست به قلم شدند و قضاوت کردند.

برخی از کاربران نیز با تأکید بر نداشتن اعتماد به رسانه‌های تروریستی و هدف آن‌ها از انتشار چنین خبر‌هایی از لزوم صبر تا مشخص شدن زوایای ماجرا نوشتند. فیلم‌های تازه منتشر شده نیز نشان می‌دهد ماجرا آن‌طور که اینترنشنال روایت کرده نبوده است. کاربران همچنین از لزوم رسیدگی به چگونگی استخراج این تصاویر و انتشار آن نوشتند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.

انتقادات و نظرات زیادی در این مورد گفته و شنیده شد که همگی با احساسات بیان شد. یعنی آنچه که در هر موضوعی باید اتفاق بیوفتد این است که باید نگاه عقلانی و کارشناسانه بر نگاه احساسی غلبه داشته باشد. بگذریم از نظرات و سخنانی که مغرضانه بود و مانند همیشه فرصتی بود برای عقده گشایی از اسلام، انقلاب و روحانیت. در هر صورت اینکه برخی افراد خودی یکی به میخ بزنند و یکی به نعل رویه صحیحی نیست. در این موضوعات باید با زبان قانون و عرف صحبت کرد و اینطور نباشد که یکی را متهم و دیگری را تبرئه کنیم.

متاسفانه در این ماجرا افرادی اقدام به انتقاد و تحلیل کردند که نتوانستند یک جانبه نگری‌شان را اعمال نکنند. اولا وقتی حقیقت ماجرا مشخص نشده است و کسی در مورد آن توضیحی نداده است و فقط بر پایه یک تصور بلوایی به پا شده است، کسی نباید نظر قطعی بدهد و افراد را مورد حجمه قرار دهد. دوما رفتاری که از آن مادر می بینیم قابل دفاع نیست حتی اگر شخصی بدون اجازه از او تصویری گرفته باشد. یعنی وقتی می گوییم آن روحانی نباید عکس می گرفت، نباید طوری برداشت شود که آن خانم حق داشته فحاشی کند، توهین کند و شخص مقابل خود را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

نظر دادن و قضاوت کردن در این موضوعات باید به صورتی باشد که اگر جای افراد تغییر کرد و تعلقات کنار گذاشته شد هم آن نظر عاقلانه و عادلانه باشد. فرض کنید آن مادر در درمانگاه از یک مرد تصویر می گرفت یا حتی از یک زن یا یک شخص کاملا معمولی و او به تصور اینکه از او تصویری گرفته شده است به سمت او رفته و فحش می داد به صورت او مشت می زد و... آیا همین قضاوت را می کردید یا چون او لباس روحانیت داشت این‌گونه انتقاد می کنید؟ این‌که برخی علمای قم هم احساساتی نظر دادند و حتی این روحانی را محکوم کردند هم تأسفی مضاعف است.

در همین لحظه که در حال نگارش این متن هستم فیلمی منتشر شده از تجمع مدافعان حجاب در تهران که به تذکر نیروهای انتظامی گوش ندادند و با آنها درگیر شدند. این کار نه قانونی است و نه اخلاقی و هر کسی بگوید این کار قانونی است و آن کار نیست، اشتباه قضاوت کرده است.

سخنان و البته حملات در قالب حرف های زیبا در اتفاق درمانگاه آنقدر زیاد است که نمی توانیم در این گزارش آن را بیاوریم اما خیلی کوتا باید بگوییم که اتفاقات روزمره را باید جدی‌تر مورد بحث قرار داد. امروزه باید این اتفاقات را از دو ساحت نگاه کرد. اول: ساحت فردی؛ دوم: ساحت اجتماعی؛ قبلا هم این تقسیمات بود اما امروز متفاوت‌تر شده است.

در ساحت فردی به جایی رسیده ایم که یک اشتباه ما یا یک اتفاق برای یکی از شهروندان در گوشه ای از کشور می تواند کشور را به بحران و آشوب بکشاند. توسعه وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی می تواند در چند ساعت یک اتفاق عادی را غیرعادی یا غیرعادی را وحشتناک توصیف کند و احساسات مردم را برانگیخته و آنها را به واکنش های شدید وادارد. نمونه آن در سال گذشته در خصوص «مهسا امینی» اتفاق افتاد. اینجا لازم است شدیدا روی رفتار و گفتارمان دقت داشته باشیم. هم از لحاظ اینکه کشور را با یک حرف یا عمل نسنجیده به چالش نکشیم یا آلت دست رسانه ها و افراد ناباب نشویم و عکس العملی در مورد اتفاقی نشان ندهیم تا با حضورمان در یک جریان اسباب اتفاقات ناگوار را فراهم نکنیم. به عبارتی کنترل از دو ناحیه هم از ناحیه رفتارهای خودمان که باید با دقت انجام بپذیرد و هم احساساتی نشدن و در یک بازی قرار نگرفتن؛

در ساحت اجتماعی اما اتفاق هولناک‌تری در حال جریان است و آن اینکه افراد سرشناس، تحصیلکرده، دارای وجهه اجتماعی و مطرح در هر اتفاقی مردم را عصبانی و عصبانی‌تر می کنند. گویی عمدی در کار است که مردم را به نقطه جوش برسانند آن هم برای اتفاقاتی که اصلا معلوم نیست اصل آن و سر و ته آن چیست؟ رسانه ها، روزنامه ها، سیاسیون، دشمنان، دوستان، ارزشی ها، انقلابی ها، اساتید، علما و... به این موضوع توجه نمی کنند که به جای عصبانی‌تر کردن مردم ابتدا باید آنان را آرام کنند. هر کسی در حد خود و در جایگاهی که دارد باید مخاطبان خود را به آرامش دعوت کنند. وقتی این اتفاق نمی افتد یعنی توجه کافی به وظایف و تکالیف الهی و اخلاقی و فرهنگی خود نداریم... 

در زیر گزارشی کوتاه برای روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا می‌آید:
.

فیلم

یک روایت متفاوت
واقعه در یک درمانگاه رخ می‌دهد، تاریخ اتفاق، ظاهرا چهارشنبه 16 اسفند است. زنی که حجاب ندارد، با تصور فیلم یا عکس گرفتن یک روحانی از وی، راهش را می‌بندد. با تندی، پرخاش و پی‌درپی به آن روحانی‌ می‌گوید؛ «ببینم گوشیتو»! این زن کار را به جنگ و جدال با روحانی می‌رساند. الفاظ رکیک بر زبان می‌راند و ضربه‌ای به صورت او وارد می‌کند. وقتی روحانی گوشی خود را بیرون می‌آورد، زن دیگری گوشی را می‌قاپد. روحانی که برای پس گرفتن گوشی خود اقدام می‌کند، زن عبای او را می‌کشد. هنگامی که روحانی برای گرفتن گوشی خود به جلوی درب درمانگاه می‌رسد، آن زن ضربه دیگری به صورت روحانی می‌زند و عمامه روحانی بر زمین انداخته می‌شود.

 
یکی از دوستان این روحانی در شرح ماجرای درمانگاه قرآن و عترت قم خاطرنشان کرده است: «اون طلبه، رفیق ۸ سالگی بنده تا الان هست که رفت و آمد خانوادگی هم داریم؛... فقط یک نکته بگم این فیلم کامل نیست. لطفا وقتی مسئله‌ای رو نمی‌دونیم قضاوت نکنیم. ایشون ۲-۳ مرتبه تذکر لسانی میده و اون زن بی‌حجاب شروع به سلیطه‌بازی میکنه و بعد از ۲ دقیقه گوشیش‌رو نه به قصد عکس بلکه برای اینکه طرف یکم خودش‌رو درست کنه به بهانه عکس بالا میاره... تمام فحش‌هایی که اون زن میدن رو بووق گذاشتن و یه سیلی که خاله اون بچه محکم تو صورت محمد میزنه و عمامه‌اش میوفته... بنده خودم ازش مصاحبه گرفتم تا کامل شرح بده چه اتفاقاتی افتاده. لطفا بدون اطلاع کامل از هیچ قضیه‌ای تو زمین دشمن بازی نکنیم چون یکی از همین خائنین مسئولین درمانگاه قرآن و عترت بود که اولین بار فیلم رو به اینترنشنال داد.»
 
ارسال فیلم این حمله فیزیکی و جنگ و جدل با آن روحانی به شبکه صهیونیستی اینترنشنال و انتشار آن در این رسانه تروریستی در روز شنبه، امتداد داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای عقده‌گشایی علیه روحانیت به خط کرد. معارضان انقلاب اسلامی و سرمایه‌های اسرائیل در ایران در انبوه رسانه‌های مجازی خود و نیز روزنامه‌هایشان با اطاعت از رژیم صهیونیستی، حمله زن مذکور به آن روحانی را با شدت بیشتری ادامه دادند. حمایت از بی‌حجابی و حمله به فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر نیز در دستور کار معارضان قرار گرفت. خط خبری که موساد فرمانش را داد و سپس پادوهای داخلی اسرائیل به صف شدند.
 
حجاب از احکام دین و واجبات مسلم اسلام است و رعایت آن طبق قانون الزامی است اما مدعیان اصلاحات سابقه طولانی در اهانت به مقدسات و تشکیک در مبانی اسلام دارند. اینترنشنال که سناریو را کلید زد، به طور رسمی شبکه متعلق به اسرائیل است. باراک راوید، خبرنگار صهیونیست اذعان کرده بود: «موساد به‌طور منظم از شبکه ایران اینترنشنال، به‌عنوان بازوی جنگ اطلاعاتی علیه ایران استفاده می‌کند.»
 
این واقعیت را هم به اعتراف خبرنگار صهیونیست اضافه کنید که مهرماه امسال یکی از مجریان شبکه صهیونیستی اینترنشنال در آمریکا از انتقال عوامل این شبکه و دفتر واشنگتن آن، از طریق پرواز ویژه نظامیان رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی برای پوشش ویژه خبری و البته مأموریت در خونشویی از چهره جنایتکار صهیونیست‌ها خبر داد. پیش از آن هم محمد منظرپور، سردبیر سابق BBC طی یک افشاگری گسترده، از انتقال مدیریت اینترنشنال از عربستان به سازمان جاسوسی موساد پرده برداشته بود.
 
باید یادآور شویم که میان شبکه‌های معاند و رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی هم‌پوشانی وجود دارد. رسانه‌های مدعی اصلاحات با سیاه‌نمایی خوراک خبری شبکه‌های تروریستی ضد انقلاب را تأمین می‌کنند. این شبکه‌ها نیز متقابلا به رسانه‌های افراطیون مدعی اصلاحات خط می‌دهند. باید بررسی شود که آیا میان رسانه‌های بیگانه و رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات ارتباط مالی و ارتباط اطلاعاتی وجود دارد؟
 
در همین شرایط، یکی از فعالان فضای مجازی در تشریح زوایای ماجرای درمانگاه قرآن و عترت قم نوشت: «آن‌گونه که مشخص شده، قائم‌مقام بیمارستان که در یکی از کشورهای خارجی نیز اقامت دارد، دو روز بعد از وقوع این درگیری(در روز چهارشنبه)، از کشور خارج شده و به نظر می‌رسد فیلم دوربین مداربسته توسط وی در خارج از کشور برای شبکه اینترنشنال ارسال شده است! انتشار فیلم برای بار اول در شبکه اینترنشنال(تحت راهبری صهیونیست‌ها) صورت گرفته و بلافاصله پس از آن نیز اکانت توئیتری اسرائیل به فارسی اقدام به ضریب‌دهی به آن کرده است که این فرآیند نشان‌دهنده احتمال وجود یک پروژه سازمان‌یافته برای ایجاد التهاب مجدد در موضوعات مربوط به حجاب می‌باشد!
 
برخلاف ادعای رسانه‌های معارض، زن هتاک، مادر کودک حاضر در فیلم نبوده و خاله‌ اوست و تاکنون دستگیر نشده است... به احتمال قریب به یقین، این پروژه که همزمان با ایام موسوم به روز جهانی زن(۸مارس) و از طریق شبکه رسانه‌ای صهیونیست‌ها اجرائی شده، اولا با هدف هزینه‌سازی برای پیگیری‌های قانونی اخیر در موضوع عفاف و حجاب طراحی شده و ثانیا با هدف زمینه‌سازی افزایش خشم و نفرت در جامعه و ایجاد تقابل مردم با مردم و بروز آشوب‌های مجدد است.»
 
در روزهای اخیر فیلمی از یک درمانگاه قم منتشر شد که در آن زنی، نوزاد شیرخوار خود را در بغل گرفته و گوشه‌ای نشسته است. در همین حال، یک طلبه جوان گوشی به دست از او عکس(یا فیلم) می‌گیرد. کمی بعد زن متوجه می‌شود و به او اعتراض می‌کند. فیلمی کوتاه با هزاران حرف گفته و ناگفته که به صدر موضوعات روز شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.
 
اختلاف و کشمکش اما تنها میان مادر قمی و طلبه در درمانگاه نیست. ماجرای درمانگاه قم، بار دیگر صف موافقان و مخالفان حجاب را مقابل هم قرار داد. بحث‌های مختلفی با هشتگ‌هایی مانند «مادر قمی» و «درمانگاه قم» شکل گرفته است. برخی از نگاه حقوقی مسئله را بررسی می‌کنند و برخی از منظر جامعه‌شناسی.
 

نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی
 
گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی
.

هشت نکته منطقی درباره ماجرای «درمانگاه قم»

درباره ماجرای «درمانگاه قم» نیاز بود تا زمان بیشتری برای فروکش کردن هیجانات سپری شود تا بتوان چند نکته منطقی مطرح کرد؛
یک: ماجرای فرار یکی از مسئولین درمانگاه، ارسال فیلم باکیفیت همراه با صدای واضح به اینترنشنال و نوع پوشش خبری سنگین با روایت اول «حمله به یک زن در درمانگاه با حجاب اجباری» همگی مؤید همان گفته معاون دادستان قم بود که با انتشار این فیلم یک طراحی برای تفرقه افکنی و فتنه انگیزی در جامعه را داشتند.

دو: این نشان می دهد که جریان مقابل ملت ایران هنوز امید دارد تا با بحث حجاب و تقابل بین مردم و انتشار فیلم هایی از این دست بتواند آرامش جامعه ایرانی را دوباره متزلزل کند. همزمان با انتشار این فیلم برخی عوامل رسانه ای که در هدف خود ناکام مانده بودند اذعان می کردند که این فیلم می توانست باعث فوران خشم جامعه و جرقه جنگ داخلی شود.

سه: برخلاف بند یک، اتفاقا دو طرف ماجرا یعنی آن طلبه و آن زن هر دو تنها یک شهروند عادی بوده و هستند و ظاهرا ساعتی بعد از این ماجرا با یکدیگر مصالحه کرده اند. این یعنی جریان ضدایرانی مترصد هرگونه تنش و چالش بین مردم عادی برای موج سواری است.

چهار: قطعا نوع رفتار زن حاضر در فیلم اعم از فعل حرام کشف حجاب و یا هتاکی بی شرمانه و نوع برخورد پرخاشگرانه شدیدا محکوم است اما گرفتن فیلم و عکس و یا تظاهر به این کار برای ترساندن فرد متخلف هم حداقل در این ماجرا پسندیده نیست. اساسا بحث گرفتن تصویر خود باعث واکنش خواهد شد.

پنج: مبحث گرفتن فیلم و عکس برای بار اول از سوی عوامل بیگانه نظیر مصی علینژاد مطرح شد تا مؤمنین را از وظیفه دینی خود بترساند در حالی که وظیفه شرعی با این بازی های سطحی فراموش نمی شود. ماجرای تصویربرداری با منطق امر به معروف سازگار نیست هرچند نوعی مقابله به مثل و حتی دفاع از خود می تواند محسوب شود.

شش: اشتباه بسیاری از مؤمنین در بحث امر به معروف و نهی از منکر آن است که منتظر اثر می مانند در حالی که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در موضوع امر به معروف و نهی از منکر «باید گفت و رد شد و منتظر اثر نماند.» آن چیز که مهم است تکرار این موضوع یعنی تذکر از سوی سایرین است. با این تفسیر بحث چند بار تذکر و در مرحله بعد فیلم گرفتن و یا تظاهر به آن قطعا مورد تائید نیست.

هفت: اساسا برای تذکر می توان شرایط هم سنجید؛ فضای درمانگاه، خستگی، نگرانی، نوزاد در آغوش و... شاید قابلیت اغماض برای تذکر و یا استفاده از روش های دیگر هم داشته باشد.

هشت: تعلل مسئولین در وضع و اجرای قوانین مرتبط با عفاف و حجاب هم بحث دیگری است و این‌گونه چالش ها را قطعا به حداقل خواهد رساند. دشمن در فتنه زن زندگی آزادی با برنامه وارد شد و قطعا از این سمت هم باید با برنامه مقابله شود؛ امری که مسئولان ما در آن همت ویژه‌ای نگذاشتند.

 

دادستان عمومی و انقلاب قم: عاملان ارسال فیلم درمانگاه قم به شبکه های معاند بازداشت شدند

حجت الاسلام و المسلمین «حسن غریب» دادستان قم با بیان اینکه در پی ماجرای رخ داده در یکی از درمانگاه‌های قم و انتشار فیلم آن در یکی از شبکه‌های معاند بلافاصله دستورات قضائی جهت بررسی دقیق موضوع و شناسایی فرد یا افرادی که بر خلاف مصالح ملی و بدون رضایت طرفین، اقدام به ارسال فیلم به شبکه‌های معاند کرده بودند صادر شد گفت: با اقدامات فنی و تحقیقی مأموران امنیتی استان قم چهار نفر از عوامل اصلی این اقدام مجرمانه شناسایی و بازداشت شدند و پس از تفهیم اتهام توسط قاضی پرونده، سه نفر از آنان با صدور قرار تأمین قانونی روانه زندان شدند.
 
حجت الاسلام غریب با اعلام اینکه با بررسی اولیه توسط نهادهای انتظامی و امنیتی مشخص شد این افراد قصد سو استفاده از این اتفاق و ایجاد تفرقه و تنش در سطح جامعه را با ارسال فیلم به شبکه‌های معاند داشته اند افزود: تنش و درگیری ایجاد شده در درمانگاه بدون انعکاس به دستگاه‌های قضائی و انتظامی، با مصالحه و رضایت طرفین در همان زمان خاتمه یافته بود اما با فاصله چند روز از وقوع این اتفاق، فیلم تقطیع شده توسط این افراد استخراج و به شبکه معاند اینترنشنال ارسال می‌شود و این شبکه معلوم الحال نیز شروع به نفرت پراکنی می‌نماید.
 
دادستان قم با اشاره به اینکه ارسال فیلم به شبکه‌های معاند مطابق با قانون، جرم است گفت: دستگاه قضائی براساس وظایف قانونی خود در برخورد با هر فردی که قصد برهم زدن امنیت روانی جامعه و ایجاد تفرقه در بین مردم را داشته باشد ملاحظه‌ای نخواهد داشت. این مقام قضائی با تاکید بر ضرورت هوشیاری هموطنان عزیز در خنثی سازی اهداف دشمن در ایجاد فضای دوقطبی و تنش در فضای عمومی جامعه در پایان یادآور شد: سایر ابعاد پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است.
 

بیانیه یکی چند تن از علما

بیانیه یکی چند تن از علما که شبهه و سوالات را بیشتر می‌کند و ما میتوانیم ایرادات اساسی به آن بگیریم اما فعلا در حد نقل قول و احترام به نظر علما آن را در این گزارش می آوریم؛ موضوع اساسی آن است که بسیاری از علما از حال و احوال جامعه خبر ندارند و مواجه عامدانه و شرورانه برخی افراد با مقدسات را نمی بینند و فکر می کنند روحانیون و متدینین در یک فضای عادی در حال مواجه با حرکت های غیر اخلاقی و غیر شرعی در جامعه هستند. ظاهرا آنها نمی دانند که اگر آمران به معروف بخواهند جدی وارد موضوع امر به معروف لسانی شوند باید آمادگی هر نوع اتفاقی را داشته باشند، خوشبینانه‌ترین حالتش غسل شهادت است. پاسداری از اخلاق، تدین، ارزش‌ها، فرهنگ متعالی ایران، انقلاب و... در هر جایش حضور جدی نیاز دارد و شهدایی که هر روز خبر شهادتشان به ما می رسد از جمله آمران به معروف و پاسداران ارزش های اسلامی هستند. از مدافعان حرم و امنیت و ناموس گرفته تا مرزبانان و مبارزه کنندگان با قاچاقچیان موارد مخدر و... اگر به بیانیه دادن، واکنش، اظهار تاسف و... باشد علما هر روز باید دست به قلم باشند. 
 

واکنش فرزند آیت‌الله العظمی لنکرانی به حادثه درمانگاه قم

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی درباره ماجرای درمانگاه قم گفت: «همین قضیه‌ای که این روز‌ها در یک درمانگاه اتفاق افتاده، اگر واقعاً آن طلبه مشغول فیلمبرداری شده باشد، که بعضی می‌گویند اینطور نبوده، عکس و فیلم گرفتن از کسی که منکری را انجام می‌دهد خود نیز منکر است. هم آن خانم که حجاب از سر برداشته مرتکب حرام شده و هم شما. قانون هم نمی‌تواند شما را بر کار حرام مأمور کند، آن هم در این لباس که لباس پند و موعظه است. بلافاصله یک عاملی هم که آنجا نشسته این فیلم را در اختیار خبرگزاری‌های خارجی می‌گذارد تا در دنیا پخش شود. این کار چه لطمه‌ای به روحانیت وارد می‌کند؟ این روحانی اینقدر توجه ندارد که محیط درمانگاه غیر از محیط خیابان است، فردی که مریض دارد و دچار بحران روحی است شرایطش با دیگران فرق دارد ولو قبح بی حجاب بودنش کم نیست....»
 

واکنش فرزند آیت‌الله بهجت به حادثه درمانگاه قم

جماران: حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت در خصوص حادثه درمانگاه قم به جماران گفت: تبعات منفی آن همین جامعه‌ای است که ساخته‌ایم. آقا(آیت‌الله بهجت) می‌فرمودند؛ کسی که مهذب و اصلاح نکرده غلط‌ است که به فکر اصلاح دیگران باشد. حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت گفت: امر به معروف ما فقط به چندتا موئی که آشکار شده، محدود شده؛ آن هم با روش خودمان، نه روش اهل بیت علیهم السلام. ولی آنجا که هر روز جیب ما را خالی می‌کنند، یعنی سرقت می‌کنند از همه! دردمان نمی آید، امر به معروف هم نداریم! اما آن گردن‌ کلفتی که ۱۲ هزار میلیارد دلار برده و به کانادا رفته، فقط می‌گویند «وی را تعقیب می‌کنیم» و مردم به مرور زمان این قضیه را فراموش می‌کنند!

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با فرزند مرحوم آیت الله العظمی بهجت به بهانه حادثه اخیر در درمانگاهی در قم در پی می آید:
نظر حضرتعالی درباره جریانی که در درمانگاه قرآن و عترت قم اتفاق افتاد چیست؟ کار هر دو زشت بود؛ هم کاری که طلبه کرد و هم عکس‌العملی که خانم انجام داد.

چه توصیه‌ای به امثال این طلبه دارید؟ طلبه باید سرش را پایین بیندازد و تا وقتی خودش را مهذب نکرده وارد این مسائل نشود. طلبه‌‌ای‌ که مقید نباشد خودش را مهذب‌ کند چگونه می‌تواند جامعه را مهذب کند؟! 

اگر با قصد قربت چنین کرده باشد چه؟ اولا ما از کجا بفهمیم که قصد قربتی‌ در این کار وجود داشته‌‌ است؟! ثانیا در کجای اسلام چنین قصد قربتی درست است؟! 

تبعات منفی چنین اقداماتی چیست؟ تبعات منفی آن همین جامعه‌ای است  که ساخته‌ایم. آقا(آیت‌الله بهجت) می‌فرمودند؛ کسی که مهذب و اصلاح نکرده غلط‌ است که به فکر اصلاح دیگران باشد. وقتی شما بخواهید با گرفتن عکس ناموس مردم، جامعه را اصلاح‌ کنید نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌بینیم. تبعات منفی آن همین واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های منفی است که در جامعه شاهد آن‌ هستیم. خودت را درست نکرده ای و بر نفس خودت مسلط نشده ای، حالا می‌خواهی بروی دیگران را اصلاح کنی؟ آن هم با گرفتن عکس و...؟ خودت را نتوانستی اصلاح کنی، جامعه را می‌توانی اصلاح کنی..! غلط است به فکر اصلاح جامعه باشی اگر خودت را اصلاح نکرده باشی.

آیا چنین رفتارهایی مصداق ورود به حریم خصوصی افراد نیست و اساسا تا این حد به نا محرم چشم دوختن تلقی به گناه نمی‌شود؟ در این‌جا علاوه بر نگاه کردن می‌خواهد از او عکس هم بگیرد و تصویر او را هم داشته باشد. خب اگر مصداق صور قبیحه باشد آیا نباید تو را به‌خاطر داشتن صور قبیحه سرزنش و بازخواست کنند؟

داشتن صور قبیحه، آن‌هم در گوشی یک طلبه، جرم نیست؟ گیر اصلی کار این‌ است که؛ خودمان را درست نکردیم می‌خواهیم جامعه را درست کنیم. این دنباله همین است. اساس آداب این قضیه  امر به معروف و نهی از منکر) را درست کردی؟ مقلد کدام مرجع تقلید هستی که به تو فتوا داده و اجازه داده که اگر خانمی با چنین وضعی بود تو می‌توانی از او عکس بگیری و بگویی‌ منظورم این است که مثلا او را معرفی کنم؟ گفت؛ کسی با نامحرم حرف می‌زد، گفتند چرا با نامحرم حرف می‌زنی، گفت دارم حمد و سوره‌اش را درست می‌کنم. اول برو اصل قضیه را درست کن اگر تابع شرع هستی اگر هم خدای ناکرده تابع هوا و هوسی که خب، بحثی نیست.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از کسر حساب بانکی خانم‌های‌ بد حجاب سخن گفت این روش‌ها آیا نتیجه مطلوبی خواهد داشت؟ شاید این‌ها تصور می‌کنند اگر رفتند در مجلس با چنین احکامی، قانون به نفع بشر می‌نویسند. در حالی‌که چنین احکام و قانونی که به شرع ربط دارد را خدا و مجتهد می‌نویسد‌.

سیره علما و بزرگان در هدایت‌گری‌ جامعه و امر به‌معروف و نهی از منکر چگونه بوده است؟ سیره علمای ما مشخص‌ است. در کتاب‌ها و در رساله‌های عملیه نوشته شده است بروید ببینید. ببینید در کجای بحث امر به‌معروف و نهی از منکر نوشته شده است که عکسش‌ را بگیری و ببری؟ خداوند عاقبت همه ما را ختم به‌خیر کند.
 

بیانیه یک استاد

آیت‌الله اصغر ناظم‌ زاده، استاد حوزه علمیه هم کمی عجولانه بیانیه ای صادر کرد و نوشت: «فیلمی از برخورد یک خانم بی حجاب با یک روحانی جوان در رسانه های مجازی منتشر شد که هم لطمه به روحانیت زد و هم کشور را به بی قانونی متهم نمود. 

با دیدن این فیلم مشمئز کننده و ملال آور لازم دانستم چند نکته را یادآور شوم:
۱- این آقای روحانی اگر مجوزی برای عکس‌بردای از زنان بی حجاب دارد حق ندارد ماموریت را با عمامه عملی کند و اگر مامور نبوده حق نداشته از زن نامحرم و لو بی حجاب عکس بگیرد چون ضمن این که این کار ممنوع و جرم است، اتهام آور هم هست، بلکه تنها حق داشت به عنوان نهی از منکر به آن خانم تذکر می داد و اگر خانم قبول نمی کرد به فرموده قرآن کریم: "اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما" رد می شد و اعتنا نمی کرد.

۲- این آقا باید توجه داشته باشد که در محیط درمانگاه لازم بود موضوع را با مدیریت درمانگاه در میان می گذاشت و خود شخصا اقدامی نمی کرد.

۳- بر فرض به اشتباه، عکس را گرفتید لازم بود وقتی آن خانم از شما خواست عکس را پاک کنید فورا عکس را پاک می کردید و به او فقط تذکر می دادید و به مسئله پایان می دادید تا مجبور نمی شدید با گذاشتن عبا و عمامه فرار کنید و باعث وهن لباس روحانیت شوید.

۴- بر مسئولین دادگاه ویژه روحانیت لازم است به موضوع زننده این روحانی ورود کند و با رعایت تمام جوانب قضیه، اگر طبق قوانین جرمی مرتکب شده دستور مقتضی صادر نماید، تا این ناهنجاری های غیر قابل جبران تکرار نشود.

۵- اساتید محترم و بزرگوار حوزه علمیه در کلاس درسهای سطح و خارج و تفسیر و اخلاق، به تناسب، روش امر به معروف و نهی از منکر را به شاگردان محترم خود یادآور شوند تا در انجام وظیفه شرعی و اصلاح امور، به خطا و بیراهه نروند.

۶- از آنجایی که حجاب واجب شرعی است، از همه خواهران و دختران هموطن مسلمان و غیرمسلمان انتظار می رود حقوق همدیگر و شهروندی را رعایت کنند و طوری در جامعه ظاهر نشوند تا سبب برخوردهای ملال آور و ناراحت کننده گردد و خدای نکرده موجب بی نظمی در جامعه و سبب گرفتاری برای خود و خانواده و دیگران فراهم گردد.»

لطفا پازل دشمن را کامل نکنید

یک انتقاد محترمانه

نقد حجت الاسلام راجی

 


نماینده مجلس: اگر قانون حجاب و عفاف اجرا می‌شد، حادثه درمانگاه قم رخ نمی‌داد؛ خانمی که در درمانگاه قم سربرهنه بود، مجرم است

غضنفرآبادی نماینده بم و رئیس کمیسیون قضایی مجلس: آن اتفاقی که در یک مرکز درمانی در قم پیش آمد نتیجه تاخیر در تصویب و تایید و انتشار قانون حجاب و عفاف است. اگر قانون حجاب و عفاف به تصویب رسیده بود الان آن خانمی که در فیلم منتشر شده از آن حادثه در مرکز درمانی سربرهنه بود طبق گزارش نیروی انتظامی جریمه می‌شد

درباره اینکه آن روحانی جوان در آن مرکز درمانی دست به چه کاری زده من چیزی نمی‌دانم. چون هر چقدر آن فیلم را دیدم و به صداها گوش کردم نتوانستم بفهمم او چه کرده است. من بارها این فیلم را نگاه کردم. برخلاف اینکه ادعا شده آن روحانی مخفیانه از خانمی عکس یا فیلم گرفته تصور می‌کنم او مشغول بازی کردن با گوشی موبایل‌اش بوده

اما آن خانم چون سربرهنه بوده طبق ماده ۶۳۸ و هم طبق قانون عفاف و حجاب که مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده مجرم است؛ آن مطلبی که یکی از نمایندگان محترم مجلس درباره برداشته شدن سه میلیون تومان به عنوان جریمه از حساب بانکی خانم‌های بی‌حجاب مطرح کرده واقعی است و اتفاق خواهد افتاد

زمانی که نیروی انتظامی بی‌حجابی فردی را گزارش کند آن گزارش به دادگاه می‌رود و دادگاه فرد بی‌حجاب را محکوم می‌کند و از حساب بانکی‌اش سه میلیون تومان برداشته می‌شود. البته آن جریمه‌ای که ما در کمیسیون مشترک مقرر کردیم بسیار بیشتر از این رقم‌ها بود.


نگاه های انتقادی در روزنامه های اصلاح طلب 
برخی روزنامه های اصلاح طلب با فرصت یافت برای تخریب نظام، انقلاب و روحانیت از سخنان احساساتی دستیار رئیس جمهور استفاده و نگاه خود را در این ماجرای تحمیل کردند.

این روزنامه ها نوشتند: در حالی که دستیار رئیس‌جمهور عکس‌برداری یک روحانی در قم از یک زن که روسری از سرش افتاده بود را مورد انتقاد قرار داده، مشاور وزیر ارشاد  از این اقدام حمایت کرد. در روزهای اخیر یک فرد روحانی در یک مرکز درمانی قم در مورد حجاب  با یک زن درگیر شد که در نهایت زن به دخالت او به‌شدت اعتراض کرد. زن معترض سپس دچار حمله عصبی شد و فرد روحانی نیز از صحنه گریخت. سکینه سادات پاد، دستیار ابراهیم رئیسی  گفته است: «این روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟ حتماً باید شرایط مادر را درک کرد.»


او همچنین اعتراض زن به روحانی یاد شده را مورد انتقاد قرار داده و گفته است: بسیار بد است که دو طرف با هم با خشونت حرف می‌زدند، «بر منطق و مبنا می‌خواهیم با یکدیگر حرف بزنیم، بر مبنای عقلانی، شرعی، اخلاقی و حقوقی باید طرفین را ببینیم و نباید به یک طرف غش کنیم، طرفین با یکدیگر مواجه نازیبایی داشتند. حتماً شرایط آن مادر را ما خانم‌ها بیشتر درک می‌کنیم و یک مقداری شاید مواجهه و پرخاشگری ایشان توجیه داشته باشد.»

در این میان، میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، روحانی فیلم‌بردار از زن را «صبور» و زن معترض را «متوهم و هتاک» خوانده و گفته است اگر آن طلبه عکس هم گرفته بود، «خطا نکرده بود» او در ادامه نوشت: «بخشی از برخورد قضایی با جرائم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملأ عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می‌دهد خودش عرف روزگار رسانه است». ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد یک روحانی در یک مرکز درمانی از یک زن که بدون حجاب کودکی را در آغوش گرفته فیلمبرداری می‌کند. زن از روحانی می‌خواهد فیلمی را که بدون اجازه گرفته پاک کند اما با وجود مداخلهٔ چند نفر دیگر، این روحانی حاضر به حذف تصاویر نمی‌شود و به زن می‌گوید باید روسری‌اش را سر کند. در نهایت زن معترض دچار حمله عصبی می‌شود و فرد روحانی نیز از صحنه می‌رود. این زن پیشتر در شبکه‌های اجتماعی به «مادر قمی»، معروف شده بود، اما گزارش‌های جدید می‌گوید او خاله نوزادی بوده که در آغوش گرفته بود.
 

نظر یک حقوقدان
در حالی که بارها و بارها دشمنان اخلاق در جامعه از مؤمنین و آمران به معروف فیلم گرفتند و بعد از آن با منتشر کردنش بدترین و زشت ترین القاب را نسبت به آن اشخاص خصوصا بانوان آمر به معروف به کار بردند صدایی از حقوقدانی شنیده نشد اما اکنون هر حقوق دانی باسواد و بیسوادی این ماجرا را تحلیل می کند.


رسانه های اصلاح طلب به نقل از «کامبیز نوروزی» که ظاهرا یک حقوقدان است گفتند: «دولت و گروه‌های فشار برای درگیری‌های حجاب مقصرند.» نوروزی می‌گوید: «قسمت خطرناک ماجرا اینجاست که این رفتارهای غیرقانونی و غیرشرعی، کمکی به نظم جامعه ایران نمی‌کند، بلکه جامعه را بی‌نظم‌تر از آنچه که هست، می‌کند.» این حقوقدان توضیح می‌دهد: «ماجرای درمانگاه قم و موارد مشابه نتیجه سیاست‌های دولت و رفتارهای گروه‌های فشار است. چنین وقایعی موجب تنش در جامعه و بی‌ارزش شدن قانون می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «قواعد امر به معروف و نهی از منکر روشن است. این رفتارها و منازعات بر سر حجاب، مقررات روشنی دارد، اما هیچکس رعایت نمی‌کند. عدم رعایت ضوابط قانونی توسط کسانی که مدعی امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای توسعه حجاب هستند، نظم جامعه را به هم می‌زند.» اما قانون چقدر از زنی که در درمانگاه قم بود، حمایت می‌کند؟ نوروزی، حقوقدان در پاسخ می‌گوید: «این قبیل موضوعات قابل شکایت از طریق دستگاه قضایی است، اما پرونده‌های مشابه که در این زمینه داشتیم، به زیان قربانی رأی داده شده است.» او ادامه می‌دهد: «برای مثال، برای سپیده رشنو بعد از درگیری در اتوبوس پرونده قضایی تشکیل و به زندان محکوم شد. سابقه خوبی در پرونده‌های قضایی چنین موضوعاتی مشاهده نمی‌کنیم. قانون حمایت می‌کند، اما به شرطی که درست اجرا شود.»
 

جامعه درافتاده با فقر تحمل این نابخردی‌ها را ندارد

محمد فاضلی، جامعه‌شناس نیز در واکنش به ماجرای درمانگاه قم در کانال تلگرامی خود نوشت: «حکومت در چهار دهه گذشته بر سر مسائل مختلف – از ممنوعیت ویدئو و ماهواره، تا به امروز که این گونه بر مسأله حجاب اجباری پافشاری می‌کند – حمله به این لایه عمیق از زیست انسان مدرن را هدف قرار داده است. حکومت با اصرار بر رویه‌های ناقض حریم شخصی افراد، در قامت بیرقدار یک ایدئولوژی ضدمدرن با اکثریت جامعه ایرانی درافتاده است.» این جامعه‌شناس نوشت: «حریم خصوصی مردم را ندرید، بر طبل زوال همبستگی اجتماعی نکوبید. جامعه‌ای مستأصل و درافتاده به فقر در برابر هیولای تحریم، برآمده بر قله تورم 40 درصدی، در انتظار برآمدن ترامپ، در فردای انتخاباتی که هیچ چسبی به شکاف‌های اجتماعی و سیاسی نزده و در پس یک دهه رشد اقتصادی صفر و سه برهه اعتراض اجتماعی شدید، تاب و تحمل این نابخردی‌ها را ندارد. این گونه کردارهایتان، درافتادن به ساده‌ترین و در عین حال عمیق‌ترین لایه‌های زندگی مدرن است که آدمیان را به خشم می‌آورد.»
 

نماینده تبریز هم گفت

هیچ کس حق ندارد بدون اجازه فرد دیگری وارد زندگی خصوصی‌اش شود و در آن دخالت کند. یک روحانی اگر هم می‌خواهد من را هدایت کند باید به گونه‌ای هدایت کند که من هدایت پذیر باشم نه اینکه من را از خودش و باوری که دارد متنفر کند. مسعود پزشکیان افزود: بعضی کار‌های ما باعث می‌شود به جای اینکه افراد را جذب کنیم آن‌ها را نسبت به خودمان متنفر کنیم. پزشکیان اظهار کرد: یک عده افراد جامعه نسبت به ما موضعی ندارند و بی تفاوت هستند ما را هم قبول ندارند آن‌ها کار خودشان را می‌کنند ما هم کار خودمان را می‌کنیم، اما ما برخی مواقع کاری می‌کنیم که آن‌ها به ما کار داشته باشند و این معنی اش این است که نسبت به ما موضع بگیرند و متنفر باشند بلند شوند و کاری کنند که ما نباشیم. وقتی نمی‌توانیم افراد را هدایت کنیم بهتر است حرفی نزنیم که بدترش کنیم.
 
وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در مورد جریمه‌های نقدی قانون عفاف و حجاب گفت: هرکسی از این آقایان که ادعا می‌کند دلشان برای انقلاب و نظام و دین می‌سوزد به خانواده خودشان نگاه کنند. ببیند بچه خودشان را با اجبار می‌توانند وادار به کاری کنند. اگر به این نتیجه رسیدند که می‌توانند به اجبار آن‌ها را هدایت کنند پس در جامعه هم همین کار انجام دهند. پزشکیان افزود: وقتی من نمی‌توانم دختر، پسر و نوه خودم را به اجبار وادار به نماز خواندن و پوشیدن چادر کنم پس نمی‌توانم این حرف را در جامعه به کسانی بگویم که من را نمی‌شناسند یا اگر هم می‌شناسند قبولم ندارند بزنم. معتقدم باید افراد را هدایت کرد هدایت زور گفتن نیست هدایت راهش این است که در قبال تفکر و ایده خودمان منطق محکم و با ارزش ارائه دهیم.

پزشکیان در مورد لایحه حجاب مجلس و تبدیل آن به قانون هم گفت: استفاده از ماهواره طبق قانون ممنوع است، اما آیا مردم استفاده نمی‌کنند؟ هر چه وارد کشور شد ما برایش قانون نوشتیم که نشود، ولی شد. پس ما نباید حرفی بزنیم که وجدان عمومی جامعه و حقوق اجتماعی افراد نسبت به آن موضع دارد.وی تصریح کرد: در مورد حجاب نیز اگر قانون بنویسیم به سادگی قابل اجرا نیست و اگر هم اجرایی شود برای این نظام مشکل افرین است.
 

جنبش من سلیطه ام

در میان واکنش ها به رفتار آن زن در درمانگاه قرآن و عترت قم، رفتار ناصوابی هم از برخی ارزشی ها و انقلابی ها سر زد و آن این بود که القاب نادرستی را به این فرد نسبت دادند که در مقابل برخی مخالفان نظام و براندازان در فضای مجازی به داشتن آن صفت افتخار کردند و به نوعی خواستند از خانم حاضر در ماجرا حمایت کنند اما در میان خودشان اختلافاتی هم بوجود آمد!!!
.
گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی

گزارشی از ماجرای درمانگاه قم و نظر کاربران فضای مجازی


 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.