بسته تحلیلی خبری (شنبه 14 فروردین 1400)

مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» ازاین‌پس متوقف شده و نمایش قسمت‌های بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد. در این سریال به پشت پرده برخی پرونده‌های امنیتی و نفوذ در دستگاه دیپلماسی کشورمان پرداخته شده است که البته به مذاق برخی دولتمردان خوش نیامده است.
شنبه، 14 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری (شنبه 14 فروردین 1400)
 ▼حرف روز           

تحقق شعار سال، نیازمند عزم همگانی

سال 1400 نیز مانند سال‌های اخیر رنگ‌و‌بوی اقتصادی گرفت و به‌عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شد؛ نام‌گذاری سالانه که بر اساس بررسی‌های دقیق و با مشورت کارشناسان صورت می‌گیرد و تعیین کننده مهم‌ترین اولویت‌های کشور در سال پیش‌رو است.

نکات تحلیلی: 1- تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم، بیکاری، تحریم صادرات نفت و واردات برخی کالاهای مصرفی در اقتصاد کشور به‌راحتی قابل مشاهده است. برای حل این مسائل، راه‌حل‌های گوناگونی پیشنهاد شده است که فصل مشترک همه آن‌ها افزایش تولید در کشور است. واژه تولید که در شعار سال‌های گذشته نیز تجلی یافته بود، شاه‌کلید رفع مشکلات اقتصادی کشور است. 2- در یک دسته‌بندی کلی می‌توان اقتصاد کشور را به سه بخش تولید صنعتی و کشاورزی، بازرگانی و درنهایت خدمات تقسیم‌بندی کرد. اگرچه در سال‌های اخیر تأکید زیادی بر روی تولید شده است ولیکن بخش بازرگانی بیش از دو بخش دیگر رشد کرده-است. مهم‌ترین دلیل این اتفاق این است که سود فعالیت‌های بازرگانی به‌مراتب بیش از تولید است. بعد از بازرگانی نیز بخش خدمات رشد بیشتری نسبت به تولید داشته است زیرا به سرمایه کمی نیاز دارد و در کوتاه‌مدت به سوددهی می‌رسد. این مسئله تنها یکی از ضرورت‌های شعار سال را نشان می‌دهد؛ یعنی در شرایط فعلی اقتصاد ایران، تا از تولید حمایت نشود و موانع پیش روی تولیدکننده برداشته نشود، بخش تولید به‌خودی‌خود و به‌راحتی رشد نخواهد کرد. 3- یکی از ویژگی‌های شعار سال، همگانی بودن آن است، یعنی پشتیبانی از تولید و رفع موانع آن، تنها وظیفه دولت یا یک بخش خاص نیست. قوای سه‌گانه، بخش صنعت و تولید کشور و تک‌تک مردم ایران در تحقق شعار سال نقش و وظیفه دارند. دولت باید با ابزارهای متنوع و گسترده‌ای که دارد از طریق سیاست‌گذاری در بخش مالیات، گمرک، صادرات و واردات، کاهش بروکراسی اداری دست و پا گیر و ... در این زمینه اقدام کند. مجلس وظیفه اصلاح و تنقیح قوانین و همچنین وضع قوانین جدید در جهت تسهیل تولید و نظارت بر اجرای درست قوانین را بر عهده دارد. مردم نیز با خرید کالای ایرانی، مهم‌ترین نقش پشتیبانی را از تولید ایفا می‌کنند. البته در بخش مانع‌زدایی نیز مردم نقش دارند؛ مثلاً یک بیماری فرهنگی شایع در کشور ما اعتماد بیشتر به کالای خارجی نسبت به کالای داخلی است! حل این مشکل فرهنگی نیز نیازمند عزم و اراده همگانی است. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                           

فایده سند همکاری ایران و چین

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مذاکرات طولانی، ۷ فروردین توسط وزرای خارجه دو کشور به امضا رسید. در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:
گزاره‌های تحلیلی: ۱- ابتدا باید در نظر داشت که در این سند، عدد و رقمی مبنی بر میزان حجم سرمایه‌گذاری ذکر نشده و تنها حوزه‌های همکاری مورد تمایل و علاقه دو طرف در آن آورده شده و به‌گونه‌ای تنظیم گردیده که برای هیچ‌یک از طرفین تعهدی ایجاد نمی‌کند و عملاً الزام‌آور نیست. ۲- واقعیت آن است که این سند همکاری، ملی و فرادولتی بوده و تصمیمات پیرامون آن در سطح کلان و حاکمیتی صورت گرفته و اهمیت آن در این است که اجماع نظر بر سر آن وجود داشته است. ۳- فایده این سند در این است که به‌صورت جامع و راهبردی نقشه راه روابط بلندمدت دو کشور را ترسیم می‌کند. به عبارتی، یک فضای ذهنی و ادراکی اعتمادساز فی‌مابین طرفین ایجاد می‌کند تا دو بازیگر مبتنی بر یک مسیر راه و درک متقابل رفتار نمایند. ۴- این سند ایران را به یک کمربند توسعه ملحق می‌کند، به‌گونه‌ای که ایران در کریدور راهبردی تعامل با کشورهای پیش‌رو قرار می‌گیرد و ایران بخشی از این کمربند توسعه می‌گردد. ۵- این همکاری، ایران را به‌مثابه یک عضو فعال بین‌المللی و درعین‌حال تأثیرگذار تعریف می‌کند و می‌تواند نقش بسزایی در خنثی‌سازی تحریم‌ها و فشارها ایفا کند و در صورت عملیاتی شدن، بخش مهمی از مشکلات کشور را مرتفع خواهد کرد.

جمع‌بندی: عملیات روانی گسترده توسط آمریکائی‌ها، ضدانقلاب و شبکه همکار غرب‌گرای داخلی علیه این سند همکاری، صرفاً به دلیل ترس از شکست پروژه فشارها علیه ایران بوده که باعث می‌شود ایران دست برتر را در منازعات راهبردی با غرب به دست آورد؛ لذا به تکاپو افتاده‌اند تا افکار عمومی در ایران را علیه این سند همکاری تهییج کرده و مانع از اجرای آن گردند؛ بنابراین لازم است فایده‌های این سند همکاری راهبردی در افکار عمومی به نحو شایسته تبیین گردد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                               

دیداری غیرضرور!

وزیر امور خارجه کشورمان بعد از جلسه مجازی کمیسیون مشترک برجام، دیروز در توئیتی نوشت: «ایران و اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی+۲ توافق کردند سه‌شنبه آینده در وین گفت‌وگو را رودررو از سر بگیرند. هدف: سریعاً نهایی کردن رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، از طریق طراحی مسیر رفع تمام تحریم‌ها و پس‌ازآن توقف تدابیر جبرانی از سوی ایران. ایران و ایالات‌متحده دیداری نخواهند داشت؛ غیرضروری است». بااین‌وجود، خبرهایی از حضور تیم آمریکایی در جلسه آتی کمیسیون برجام منتشر شد که روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکایی آغازگر آن بود. عراقچی، معاون ارشد وزیر امور خارجه برای شفافیت بیشتر در این زمینه افزود: «نشست وین که هیئت ایران در آن شرکت خواهد کرد، یک نشست کمیسیون مشترک برجام است که با هدف بررسی بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برگزار خواهد شد و صرفاً اعضای کنونی برجام (ایران و ۱+۴) در آن حضور خواهند داشت. آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد، ازجمله نشست کمیسیون مشترک برجام، حضور نخواهد داشت و این قطعی است. هیئت ایرانی هیچ‌گونه مذاکره‌ای با هیئت آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت. اینکه سایر طرف‌های برجام بخواهند به‌صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی‌هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است».
 

▼ اخبار

باهنر: آقا ذره‌ای از مشارکت حداکثری کوتاه نمی‌آیند

محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در پاسخ به این سؤال که سهم وضعیت بررسی صلاحیت‌ها در نرخ پایین مشارکت در انتخابات مجلس دهم چقدر بود، گفت: «در ثبت آن نرخ مشارکت بسیاری از مسائل دخیل بود که در بین آن‌ها یک مورد نیز مسئله عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بود، اما باید توجه داشت که بخشی از موضوع به وضعیت و ایرادات ساختاری در این زمینه بازمی‌گردد». وی ازجمله مهم‌ترین ایرادات ساختاری در این حوزه را حجم بالای کاندیداها و زمان کم بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرد و با اشاره به رد صلاحیت جمع زیادی از کاندیداهای اصولگرا در این دوره، افزود: «نمی‌توان گفت نرخ پایین مشارکت به دلیل رد صلاحیت اصلاح‌طلبان بود یا فقط اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند. این ادعای اصلاح‌طلبان که نیرو نداریم و آدم نداریم چندان قابل‌قبول نیست چراکه بالاخره کسانی که در ایجاد فتنه نقش داشتند و به آن کمک کردند نباید انتظار تأیید صلاحیت داشته باشند». باهنر در مورد فضای فعلی و چشم‌انداز مشارکت در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ گفت: «این دوره هم متأسفانه یکسری از نیروهای تندرو اصولگرا و اصلاح‌طلب هنجارشکن تصور می‌کردند و هنوز تصور می‌کنند که درباره مشارکت از جانب نظام تعصب و اصراری وجود ندارد». او با رد این دیدگاه گفت: «بارها در تحلیل‌هایم عنوان کرده‌ام که حضرت آقا از مشارکت حداکثری ذره‌ای کوتاه نمی‌آیند و به این مسئله اعتقاد قلبی دارند و بر من روشن بود که مسئله مشارکت برای حضرت آقا بسیار مهم است».
 

حاضریم با اروپا هم سند راهبردی امضا کنیم!

«فؤاد ایزدی»، استاد دانشگاه تهران گفت: «ما در چارچوب برجام می‌توانستیم از اروپا و آمریکا میلیاردی هواپیما بخریم، اما آن‌ها پای کار نیامدند. ایران می‌توانست با آلمان و فرانسه و سایر کشورهای غربی هم سند همکاری راهبردی امضا کند ولی مشکل اینجاست که آن‌ها جلو نمی‌آیند». تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: «در این شرایط که آن‌ها آمادگی انعقاد یک سند همکاری را ندارند، بنابراین ایران هم با هیچ کشور دیگری نباید همکاری راهبردی داشته باشد؟ این مسئله هیچ منطقی ندارد و افرادی که این‌گونه سخن می‌گویند قطعاً در راستای منافع ملی ایران فکر نمی‌کنند». وی با اشاره به بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا با تفاهم‌نامه راهبردی ایران و چین گفت: «این مسئله در کوتاه‌مدت هم می‌تواند عملی شود اما بستگی به همت طرف ایرانی دارد. چین در سطح دنیا، شرکای تجاری متعددی دارد بنابراین ایران باید هرچه سریع‌تر این سند را عملیاتی کند».
 

سوغاتی سفرهای نوروزی!

تعداد بیماران بستری در هفته دوم فروردین ۱۴۰۰ نسبت به هفته اول بیش از ۳۵۰۰ نفر افزایش یافت که از ابتدای سال ۹۹ یک رکورد محسوب می‌شود. این عدد در ابتدای خیز دوم و سوم به ترتیب ۱۵۰۰ و ۲۳۰۰ بود. وزیر بهداشت با اعلام نگرانی از وضعیت به وجود آمده در کشور، آن را ناشی از کم‌اهمیت جلوه دادن آمارهای این وزارتخانه از سوی برخی مسئولین دولتی در ماجرای سفرهای نوروزی می‌داند. نمکی می‌گوید: «گفتیم، التماس کردیم و قسم دادیم دو تا سه هفته صبوری کنید. گفتیم اقتصاد گردشگری اهمیت دارد ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه‌های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور بی‌اهمیت نیست. گروهی فکر کردند که فرازوفرود منحنی‌ها شاید به شیوه‌ی فتوشاپ است! روزهای سختی در پیش است، خداوند یاریمان کند. «حریرچی» معاون وزیر بهداشت نیز در همین زمینه می‌گوید: «موارد فوتی کرونا در نتیجه سفرهای نوروزی ۴ تا ۶ هفته دیگر نمایان می‌شود. عامل اصلی اوج‌گیری کرونا افزایش تردد و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌ها از اواخر بهمن و همه اسفند است. فوتی‌های کرونا چند برابر خواهد شد اما ماه رمضان به کمک ما می‌آید».
 

اخبار کوتاه

◄ موافقت اکثریتی با تداوم سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی/ نتایج یک نظرسنجی که توسط شورای امور جهانی شیکاگو و موسسه افکارسنجی «ایران‌پل» مستقر در تورنتوی کانادا انجام شده نشان می‌دهد ۶۲ درصد ایرانی‌ها معتقدند ایران نباید مذاکره بر سر برنامه موشکی خود را بپذیرد. ۸۵ درصد ایرانی‌ها گفته‌اند که اعتقاد دارند فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به امنیت بیشتر آن منتهی شده است. ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان ایرانی این نظرسنجی معتقدند آمریکا حتی در صورت بازگشت به برجام به تعهدات خود عمل خواهد کرد. ۸۳ درصد ایرانی‌ها معتقدند روابط با چین برای ایران «بااهمیت» است.

◄ واکسن دانشگاه بقیه‌الله در انتظار مجوز تست انسانی/ واکسن دانشگاه بقیه‌الله، نوترکیب و از نوع واکسن‌های نسل 2 است و اگرچه از نظر ماهیت، پروتئین نوترکیب همانند واکسن رازی و پاستور است ولی نوع پروتئین آن متفاوت بوده و برخلاف واکسن‌های نوع ویروس کشته شده نیاز به زیرساخت آزمایشگاه 3BSL ندارد. این واکسن در اول بهمن‌ماه در سازمان غذا داروی وزارت بهداشت ثبت رسمی شده و مستندات آن جهت دریافت مجوز شروع تست انسانی طی دو مرحله به وزارت بهداشت ارسال شده است. پیش‌بینی می‌شود این مجوز در اردیبهشت‌ماه برای دانشگاه بقیه‌الله صادر شود.

◄ سریال گاندو به دلیل فشارها، نیمه‌کاره متوقف شد/ دیشب در اواسط نمایش گاندو ۲، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. هم‌زمان مشاور رئیس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد. مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» ازاین‌پس متوقف شده و نمایش قسمت‌های بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد. در این سریال به پشت پرده برخی پرونده‌های امنیتی و نفوذ در دستگاه دیپلماسی کشورمان پرداخته شده است که البته به مذاق برخی دولتمردان خوش نیامده است.

◄ چین حاضر به مذاکره با دولت نبود!/ «حقیقت‌پور»، مشاور رئیس مجلس دهم خبر داد: «چینی‌ها عنوان کرده بودند حاضر نیستند با دولت ایران به خاطر رفتارش پس از برجام مذاکره کنند، اما آمادگی خود را برای مذاکره با مجموعه نظام اعلام داشتند و علی لاریجانی برای انجام مذاکره با چین حکم گرفت». پیش‌ازاین وزارت امور خارجه کشورمان علت سفر وزیر امور خارجه را برای دیدار با رئیس‌جمهور و ظریف عنوان کرده بود که با توصیه این دولت این مقام چینی با لاریجانی نیز دیدار داشته است.

◄ مقاومت مسلحانه تا اخراج کامل اشغالگر/ «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق اعلام کرد: «نیروهای مقاومت از حمله مسلحانه به نظامیان اشغالگر آمریکایی تا اخراج آن‌ها دست بر نخواهند داشت. مجالی برای ادامه وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا نه در عین‌الأسد و نه در الحریر نیست؛ این تصمیم و وعده مردان مقاومت است».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.