دندان مصنوعی

انتخاب مواد دندان مصنوعی مناسب یک تصمیم حیاتی است که بر زیبایی، راحتی و طول عمر پروتز شما تأثیر می‌گذارد، برای انتخاب صحیح با ما همراه باشید.
يکشنبه، 16 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
دندان مصنوعی
وقتی سن بالا می‌رود و عدم مراقبت درست و استفاده از شیرینی‌ها را رعایت نکنید، باید قید دندان‌هایتان را بزنید.

دندانی که پوسیده‌شده را نمی‌شود درست کرد و باید کشید، وقتی دندان را بکشید جای آن خالی می‌ماند و دیگر نمی‌توانید خوب غذا را بجوید. در بخش دندانپزشکی انواعی از کارها را برای رفع این مشکل ابداع کرده‌اند که یکی از آن‌ها استفاده از دندان مصنوعی است.

دندان مصنوعی نیز انواع مختلفی دارد و قیمت هرکدام نیز با دیگری متفاوت است، اگر به دنبال استفاده از دندان‌های مصنوعی هستید و نمی‌دانید بهترین مارک دندان مصنوعی کدام است و همچین اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره قیمت بهترین دندان مصنوعی هستید تا انتهای این مطلب را بخواهید که همه سوالات شما پاسخ داده است.
 

جنس دندان مصنوعی از چیست؟

بهترین نوع پروتز و اینکه آیا اصلاً داشتن آن ایده خوبی است به عوامل مختلفی بستگی دارد - مانند اینکه آیا هنوز دندان‌های اطراف دندان پوسیده وجود دارد یا خیر و اینکه چقدر سالم هستند و موارد دیگری که باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از سلامت دهان و بهداشت دهان و دندان و همچنین عوامل سن و سبک زندگی.
 

مزایای دندان مصنوعی چیست؟

پروتزهای مصنوعی مزایای زیادی دارند، ازجمله:
بهبود عملکرد جویدن
ظاهر زیبا با رنگ طبیعی
بهبود عملکرد گفتار
تغذیه بهتر (به دلیل بهبود عملکرد جویدن)

 

معایب دندان مصنوعی چیست؟

پروتزهای مصنوعی نیز مشکلات خود را دارند - به‌خصوص پروتزهای متحرک سنتی. به‌عنوان‌مثال، اکثر افرادی که از دندان‌های مصنوعی قدیمی استفاده می‌کنند شاکی هستند وقتی‌که غذا می‌خورند یا صحبت می‌کنند یا عطسه و سرفه می‌کنند شکایت دندان‌هایشان جابه‌جا می‌شود، یا از دهانشان بیرون می‌افتد. علاوه بر این، استخوان فک شما به‌تدریج به دنبال از دست دادن دندان کوچک می‌شود و منجر به افتادگی صورت (مانند گونه‌های فرورفته) می‌شود.
 

جنس مواد مورداستفاده در ساخت دندان مصنوعی


دندان مصنوعی

دندان تاثیر مهمی در زیبایی و خنده افراد دارد و افراد به دنبال دندان‌های مصنوعی هستند که ظاهری طبیعی داشته باشد و لبخند زیبایی برایشان ارائه دهد. مواد دندان مصنوعی انواع مختلفی دارد که هر یک ساختار متفاوتی دارند.

رزین آکریلیک
این ماده پرکاربردترین نوع ماده در ساخت دندان مصنوعی است. دلیل استفاده فراوان ان به خاطر قیمت پایین و استفاده آسانش است و اگر آسیب ببینند به‌راحتی تعمیر می‌شوند، جنس دندان‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان غالبا از این ماده است؛ اما عیب بزرگی دارند و این است که به‌مرورزمان و در صورت استفاده مستمر پوسیده و ساییده می‌شوند.

دندان مصنوعی از جنس چینی
اگر دنبال لبخند زیبا هستید جنس چینی برای شما مناسب است، رنگ این جنس ثابت بوده و در برابر لکه و خراب شدن مقاومت خوبی دارد ولی اگر بخواهید با آن‌ها پسته بشکنید شاید ترک‌بردارند.

کامپوزیت رزینی
این جنس ترکیبی از رزین آکریلیک و دیگر مواد تقویتی است که دوام بالایی دارند.


دندان مصنوعی بر پایه فلزی
ترکیب این فلز شامل کروم، کبالت یا تیتانیوم است و در اغلب در ساخت دندان‌های متحرک استفاده می‌شود و همانند دندان کامپوزیتی دوام و ماندگاری بالایی دارند ولی رنگ این دندان‌ها چندان جذاب نیست.
 

انواع دندان مصنوعی

 
دندان مصنوعی


قبل از اینکه پزشک دندان مصنوعی برای شما بسازد، ابتدا دهان و اندازه فک شما را بررسی می‌کند، وجود یا عدم وجود دندان‌ها و اینکه چقدر فک شما تحلیل رفته یا نه. سپس با مشورت شما و بر اساس چیزی که دوست دارید و توان تأمین هزینه آن رادارید دندان مناسب شمارا پیشنهاد می‌دهد.


در ادامه نوع دندان‌های مصنوعی را معرفی می‌کنیم تا قبل از مراجعه به دندان‌پزشک درباره آن‌ها بدانید تا هنگام توضیحات دکتر در جریان نام آن‌ها باشید. دندان‌های مصنوعی در دو حالت هستند یا دردهان ثابت‌اند مثل دندان‌هایی که داریم یا متحرک هستند و می‌شود آن‌ها را بیرون آورد و تمیز کرد.

دندان مصنوعی ثابت در دو نوع بریچ و ارودنچر ساخته می‌شود و ایمپلنت یا دندان‌های کشویی از این جنس هستند.

دندان مصنوعی ثابت کامل همان کاشت دندان است که کلیه دندان‌ها را توسط پیچ در فک بیمار قفل می‌کنند و چندان فرقی با دندان طبیعی ندارد، استفاده از آن ساده بوده و قدرت جویدنی خوبی دارند، در این روش چند ایمپلنت در فک بیمار کاشته شده و سپس ارودنچر که همان دندان است روی آن‌ها بسته می‌شود.

دندان مصنوعی پارسیل یا تکه‌ای: زمانی که یک یا چند دندانتان را ازدست‌داده‌اید و جای خالی آن‌ها برای شما آزاردهنده است این گزینه پیشنهاد می‌شود که عموما با نام دندان کشویی بین مردم مرسوم است. خود این نوع نیز در چند حالت مختلف ساخته می‌شود که عبارت است از: پارسیل آکریلیکی، پارسیل ژله‌ای که برای دندان‌های تکی مناسب است و پارسیل پایه فلزی که از ترکیب آکریلیک و کروم ساخته می‌شود.

دندان متحرک روی لثه سوار می‌شود و قابل جابجایی است. این نوع دندان نیز همانند دندان مصنوعی ثابت شامل پروتز تکه‌ای، ژله‌ای، کامل و ایمپلنتی است. دندان مصنوعی تکه‌ای متحرک به دلیل اینکه مکرر جابجا می‌شود چندان پیشنهاد نمی‌شود. نوع ژله‌ای خود حالت چسبنده دارد و نگهداری آن در دهان هنگام جویدن و صحبت کردن راحت تراست، همچنین سبک بوده و بدون فلز است.

پروتز دندان مصنوعی کامل متحرک: این دندان تاریخچه‌ای طولانی دارد و درواقع همان دندان مصنوعی مرسوم بین مردم است که برای افرادی که اصلا دندانی ندارند و لثه‌هایشان تحلیل رفته گزینه خوبی است.

اگر دوست ندارید دندان‌ها را مرتب از دهان دربیاورید می‌توانید از نوع دیگری از دندان‌های مصنوعی کامل استفاده کنید که با نام دندان مصنوعی ثابت چسبی شناخته می‌شوند و برای نگهداری این دندان‌ها در دهان از چسب مخصوصی استفاده می‌کنند. چسب این دندان‌ها از جنس خمیری یا ژله‌ای است و نگهداری از آن‌ها خیلی مهم است تا به‌مرورزمان دهان دچار عفونت نشود.

با توجه به توضیحات انواع دندان، استفاده از دندان مصنوعی در افراد بسته به سن می‌تواند متفاوت باشد، دندان مصنوعی برای افراد جوان شامل دندان‌های ایمپلنت کامل یا تکه‌ای است و اگر دندان‌هایتان پوسیده‌شده و بدرنگ شده می‌توان از کامپوزیت یا روکش استفاده کرد، در افراد سالخورده دندان مصنوعی متحرک پیشنهاد می‌شود چراکه اغلب در سنین جوانی بیشتر دندان‌هایشان را کشیده‌اند و لثه خوبی برای استفاده از کاشت دندان یا روکش ندارند.
 

قیمت‌گذاری دندان مصنوعی چگونه است؟

با مراجعه به دندان‌پزشک متوجه خواهید شد که چقدر قیمت‌ها متفاوت است، بخصوص که بخواهید کلیه دندان‌ها را بکارید. قیمت بهترین دندان مصنوعی بسته به جنس مواد استفاده‌شده در دندان، روش ساخت و نوع دندان متغیر خواهد بود. عواملی مانند کیفیت ساخت، نام و اعتبار دکتر و کلینیک و تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید مصنوعی باشد بر قیمت نهایی اثرگذار هستند.

ایمپلنت دندان با مواد درجه‌یک جزو گران‌ترین روش‌های جایگزینی دندان است. برای اطلاع از قیمت هر کار می‌توانید به جدول قیمت دندان مصنوعی مراجعه کنید و سپس تصمیم خود را بر انتخاب مدل و جنس تعیین کنید.
 

سخن پایانی

انتخاب مواد دندان مصنوعی مناسب یک تصمیم حیاتی است که بر زیبایی، راحتی و طول عمر پروتز شما تأثیر می‌گذارد. هر نوع ماده مزایا و ملاحظات خاص خود را ارائه می‌دهد، بنابراین همکاری نزدیک با دندان‌پزشک برای تعیین بهترین گزینه بسته به نیازها و توقعات خاص شما متفاوت است.

چه مقرون‌به‌صرفه بودن رزین آکریلیک یا زیبایی طبیعی دندان چینی را انتخاب کنید، مطمئن باشید که لابراتوار دندان‌سازی (های دنت) مجموعه‌ای از انتخاب‌ها را برای اطمینان از اینکه لبخند شما به زیبایی ترمیم شود ارائه می‌دهد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.