گزارش نتایج و مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم جم

مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه جوانه‌های مقاومت (جم) شب گذشته در فرهنگستان هنر برگزار شد و برندگان جوایز خود را دریافت کردند.
يکشنبه، 5 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش نتایج و مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم جم

ویرایش عکس تیر 99


بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم که با اجرای «امیرحسین مدرس» همراه بود، این مجری با اشاره به اینکه اولین بار است در روز ملی مقاومت، جشنواره‌ای با موضوع سینما داریم، این وعده را به برندگان داد که مؤسسه رسانه‌های تصویری و شبکه پنجم سیما فیلم‌های برگزیده این جشنواره را توزیع و پخش کنند.

* لشگری‌پور: مسئولان سینمایی، سینه سوخته سینمای دفاع مقدس باشند.

«پژمان لشگری‌پور» دبیر این جشنواره، نخستین سخنران اختتامیه بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: نخستین جشنواره جم با همت7 ماهه دوستان و پشتیبانی بسیاری از ارگان‌های فرهنگی برگزار شد و امروز نیز جشنواره به پایان می‌رسد. بعد از چند سال تعطیلی جشنواره فیلم دفاع مقدس، امیدوارم این جشنواره نوید برگزاری جشنواره پرشورتری را با مضمون دفاع مقدس در آینده نزدیک بدهد.

وی به ذکر خاطره‌ای از دفاع مقدس پرداخت و گفت: چند سال پیش به خانه شهیدحسن باقری رفتیم و مادر او خاطره‌ای از عملیات بیت‌المقدس برای ما تعریف کرد. او گفت: به علت طول کشیدن عملیات، عده‌ای از فرماندهان می‌خواستند بقیه عملیات به موقع دیگری موکول شود اما شیهدباقری در جلسه فرماندهان نامه‌ای از یک دختر 8 ساله خواند که برایشان آرزوی موفقیت کرده بود، بیسکویت مدرسه خود را برایشان فرستاده بود و خواسته بود خرمشهر آزاد شود.

لشگری‌پور گفت: گویا برای زنده نگه داشتن جشنواره دفاع مقدس نیز لازم است تا چنین اتفاقی رخ دهد چون جشنواره ما، با وجود کوچک و مختصر بودن که توجه زیادی را هم به خود جلب کرد، مورد بی‌مهری بعضی از مدیران واقع شد.

وی با ذکر خاطره‌ای دیگر گفت: یکی از دوستان و رزمندگانی که در عملیات بیت‌المقدس حضور داشت، برای ما تعریف می‌کرد روزی در این عملیات به میدان مین برخورد کردم و عده‌ای از جان برکفان بسیجی، تصمیم گرفتند برای پاک‌سازی میدان مین روی آن بغلتند. یکی از این افراد، جوان 17 ساله‌ای بود که آرپی‌جی‌زن بود و زمانی که روی مین‌ها غلتید، ترکش‌های مین از جلو و آرپی‌جی‌های داخل کوله‌اش از پشت پیکر او را سوزاند. امیدوارم مسئولان سینمایی ما همین‌گونه سینه سوخته سینمای دفاع مقدس باشند.
به گزارش فارس، پس از نمایش فیلمی کوتاه از لحظات فتح خرمشهر، تجلیل از شهید عماد مقنیه، بخش اهدای جوایز نخستین جشنواره فیلم جم، آغاز شد و پس از نمایش تصاویری از زندگی مقنیه، محمدرضا شرف‌الدین (رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) به همراه عباس میرهاشمی(مدیر بنیاد روایت فتح) به روی صحنه رفتند و لوح تقدیر جشنواره را به نماینده حزب‌الله لبنان اهدا کردند.

نماینده حزب‌الله لبنان نیز در سخنانی گفت: من از مردم ایران تشکر می‌کنم که در طول زمان با مقاومت لبنان همراه بودند و از مسئولان و مستندسازانی که تاریخ مقاومت را با آثار خود حفظ کردند نیز تشکر می‌کنم.
پس از پخش بخشی از سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، در مورد هنر، نمایش فیلمی از زنده‌یاد «ابراهیم اصغرزاده» بخش تجلیل از این مستندساز را آغاز کرد و محمدرضا شرف‌الدین ، عباس میرهاشمی و پژمان لشگری‌پور لوح تقدیر جشنواره را به مادر این مستندساز اهدا کردند.

* پدرشهید جهان‌آرا: باید از زحماتی که آقای درویش کشید قدردانی کنیم
در ادامه این مراسم، بخشی از آثار و حرف‌های احمدرضا درویش به نمایش درآمد تا تجلیل از این فیلمساز نیز انجام شود و محمدرضا شرف‌الدین، محمدرضا جعفری جلوه، پدر شهید جهان‌‌آرا و پژمان لشگری‌پور روی صحنه حاضر شدند. پدر شهید جهان‌آرا در سخنانی در مورد این فیلمساز و شهدای 8 سال دفاع مقدس گفت: باید از زحماتی که آقای درویش کشید قدردانی کنیم اما فیلمسازان ما باید برای جوانانی که در آن دوره نبودند، فیلم‌هایی بسازند تا جوان‌ها بدانند که صدام با 400 گردان تانک به خرمشهر حمله کرد و در مصاحبه‌ای که با خبرنگاران خارجی کرد، گفت: من هفته بعد در تهرانم! وقتی که آقای درویش به لندن رفت از او یکساعت در مورد جهان‌آرا پرسیدند و گفتند او که بود که خرمشهر را با 3 هزار نفر این همه مدت حفظ کرد. شهدا کارهای زیادی کردند و باید قدرشان را بدانیم.
احمدرضا درویش هم گفت: این افتخار بزرگی برای من است که این هدایا را از دست اسوه مقاومت ملت و یادگار جهان‌آرا شهید مقاوم خرمشهر گرفتم و امیدوارم سایه این پدر همیشه بر سر ما مستدام باشد.
برادر شهید جهان ‌آرا نیز که در صحنه حاضر بود گفت: پس از شهادت محمد، مادرزنش به من گفت: روزی من در خانه بودم که دم غروب محمد با لباس نظامی به خانه آمد و وقتی گفتم چرا به اینجا آمدی، گفت برای دیدن بچه‌ها آمده‌ام. فرزندانش را بوسید و وقتی گفتم همسرت نیست، او گفت: می‌دانم به مجلس ختم رفته است و پس از مدتی رفت. وقتی همسرش برگشت گفت: محمد که شهید شده اما من او را دیده بودم... وقتی که مادرزن شهید جهان‌آرا این خاطره را برایم گفت، فکر کردم که شهدا هنوز هم بین ما هستند و به ما توجه می‌کنند.

* شرف‌الدین: درویش دنباله‌روی فردوسی است
محمدرضا شرف‌الدین نیز در مورد این کارگردان گفت: وقتی آمدم بالا، فکر می‌کردم لازم است چند جمله کوتاه راجع به آقای درویش بگویم و حرفی که برادر شهید جهان آرا زد به ذهن من رسید. اما حالا می‌خواهم حرفم را به شکل دیگری بیان کنم.
وی افزود: آدم‌های موفق در عرصه هنر به خاطر لطافتی که در هنر است، صاحب روح لطیفی می‌شوند و هنرمندان نیز همین خصوصیت را دارند. این باعث می‌شود روح‌های پاک به آنها نزدیک شود. مرحوم ملاقلی‌پور همیشه بین خودش و شهید شوکت‌پور احساس نزدیکی می‌کرد. درویش هم همیشه احساس نزدیکی را با شهید جهان‌‌آرا دارد و من وقتی افتخار همکاری در او در فیلم «کیمیا» را داشتم این حالت را دیدم.
شرف‌الدین در ادامه با اشاره به اهمیت تولید آثار هنری با مضمون حماسی گفت: ما در تاریخ‌مان حماسه‌نگاران و تاریخ‌نگاران زیادی داشتیم اما آنها که به سراغ مضامین سلحشوری و پهلوانی می‌رفتند، ذهنشان ساختار خاصی داشت و بخشی از آنچه که می‌خواستند بگویند در وجودشان بود.
درویش هم چنین کارگردانی است و من عقیده دارم او دنباله‌روی کسی چون حکیم طوس فردوسی است. او از افتخارات ملی زنده ماست و باید قدر او را بیشتر بدانیم.

* درویش: با ملاقلی‌پور بیگانه نباشیم
به گزارش فارس، در ادامه مراسم پایانی نخستین جشنواره فیلم کوتاه جوانه‌های مقاومت، با نمایش فیلمی از خاطره‌گویی مرحوم رسول ملاقلی‌پور تجلیل از این فیلمساز بزرگ دفاع مقدس نیز آغاز شد. در این بخش احمدرضا درویش و پژمان لشگری‌پور به روی صحنه رفتند و همسر مرحوم ملاقلی‌پور لوح تقدیر را گرفت.
احمدرضا درویش در سخنانی در مورد این کارگردان گفت: این چند ساله کمتر در مورد رسول حرف زدم و بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم دوستانم در آن سو بیشتر از دوستان این دنیایم هستند. در این یکی دو سال چند بار به او تلفن کردم و به یاد نداشتم که رسول ملاقلی‌پور مرده باشد...راستش هنوز سفر او را باور نکردم و حس می‌کنم او در سینمای ما حاضر است.
وی ادامه داد: فیلم خاطره‌های او را که دیدم ، دیدم که این فیلم خود واقعی رسول را نشان می‌دهد و گویی او در میان ما حضور دارد. من فقط نگران این موضوع هستم که رفته رفته این حقیقت و واقعیت حضور او انکار شود و چون برای اولین بار در طول این مدت او را در قابی واقعی دیدم، اینجا صحبت کردم. اخلاص و صمیمیت وجود او چیزی بود که نمونه‌اش را می‌شد در این فیلم خاطره‌گویی دید. کاری کنیم رابطه مردم با او و آثارش به شکلی نشود که گویا رسول ملاقلی‌پور مانند خیلی‌ها که این اتفاق در موردشان افتاده، فرد بیگانه‌ای است. قبل از مرگ آنها حرفی می‌زدند و پس از مرگ‌شان آنها در ردیف مقدسین درآمدند. امیدوارم قدردان درست کسانی مانند علی حاتمی، شهید آوینی و دیگر کسانی باشیم که کار درست انجام دادند و رفتند.

* اهدای جوایز بخش‌های مختلف جشنواره جم
به گزارش خبرنگار فارس، اولین بخش اهدای جوایز اهدای جوایز طرح و فیلمنامه بود که هیچ کدام از اعضای هیئت داوران و هیئت انتخاب این بخش حضور نداشتند و عبدالله باکیده مدیر عامل انجمن سینمای جوان این جوایز را اهدا کرد.
جوایز انجمن فیلم کوتاه توسط محمد شیروانی ، جعفر گودرزی، مجید رجبی معمار و مرتضی رزاق‌کریمی اهدا شد و برای جوایز بخش 313 ثانیه‌ای کامران ملکی ، مسعود فراستی ، مجید رجبی معمار و رفیعی مدیر عامل بانک پاسارگاد به روی صحنه رفتند.
جوایز بخش مستند را بهمن حبشی، سعید ابوطالب و مرتضی سرهنگی اهدا کردند و جوایز بخش داستانی توسط علیرضا رضا داد، احمد مراد پور ، محمود گبرلو، محمدرضا جعفری جلوه، محمدرضا شرف‌الدین و پژمان لشگری پور اهدا شد که اهدای این جوایز پایان بخش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم جم (جوانه‌های مقاومت) بود.

* بخش طرح و فیلمنامه
تندیس جشنواره، لوح و مبلغ 5 میلیون ریال بهترین طرح پویانمایی اهدا شد به فیروزه لایفی‌گرجان برای آزاده
لوح و مبلغ 3 میلیون ریال بهترین طرح مستند اهدا شد به سهیلا جبری برای فرنگیس
تندیس جشنواره، لوح و مبلغ 5 میلیون ریال بهترین فیلمنامه مستند اهدا شد به نصیر درویش‌وند برای نگین خلیج فارس
لوح و سکه بهارآزادی اهدا شد به رحیم کریم‌زاده برای چشمان تو
جایزه ویژه هیات داوران این بخش شامل: تندیس، لوح و 3 میلیون ریال اهدا شد به احسان فولادی برای فیلمنامه ترکش
تندیس، لوح و مبلغ 7 میلیون ریال بهترین اثر این بخش اهدا شد به معصومه حجازی برای زیر درخت توت
تندیس، لوح و مبلغ 5 میلیون ریال دومین اثر این بخش اهدا شد به طوفان نهان‌قدرتی برای لوبا
تندیس، لوح و مبلغ 4 میلیون ریال سومین اثر این بخش اهدا شد به زهره شعبانی برای برسد به دست...
گفتنی است طرح‌ها و فیلمنامه‌های منتخب این بخش با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران ساخته خواهند شد.

* بخش داستانی الف
آزاده (میرعباس خسروی)
خورشیدهای بی‌غروب (محسن مرادی)

* انجمن فیلم کوتاه ایران
همسفر خاموش (الهام حسین‌زاده)
انعکاس (محمد طالبی)

* انجمن مستندسازان
الرماد (حبیب باوی‌ساجد)
ماه بر بام (علیرضا جهانی‌فر)

* انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی
چشمان پدر (پروانه معصومی)
بدسیگنال (سیدجواد حسینی)
عروسک گمشده (معینی صمدی)

* انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند
دایه شکر (مینو کیانی)
مشهد قالی (سیدحامد نوبری)

* بخش 313 ثانیه‌ای
لوح و مبلغ 5 میلیون ریال اهدا شد به مرتضی پایه‌شناس برای وطن دوستی
تندیس، لوح و مبلغ 8 میلیون ریال اهدا شد به رامین راهبر و علیرضا عین‌القضاتی برای سفیر
تندیس، لوح و مبلغ 6 میلیون ریال اهدا شد به خانم سامیه از ترکیه برای حریم
تندیس، لوح و مبلغ 6 میلیون ریال اهدا شد به محمدجعفر باقری‌نیا برای همازوربین
تندیس، لوح و مبلغ 7 میلیون ریال اهدا شد به حسین مهدویان برای دیکتاتور بزرگ
تندیس، لوح و مبلغ 10 میلیون ریال اهدا شد به کاوه قهرمان برای دیدار
تندیس، لوح و مبلغ 15 میلیون ریال اهدا شد به مرتضی شعبانی برای در آستانه بهشت به عنوان بهترین فیلم به معنای مطلق

* بخش مستند ب
لوح و مبلغ 5 میلیون ریال اهدا شد به محمود رحمانی برای مدار صفر درجه
لوح و مبلغ 5 میلیون ریال اهدا شد به امیرحسین نوروزی برای بازی انگلیسی
لوح و مبلغ 5 میلیون ریال اهدا شد به سیدعباس امام‌زاده برای سفیر کربلا
تندیس، لوح و مبلغ 10 میلیون ریال اهدا شد به مرتضی مطوری برای پرواز در آتش
تندیس، لوح و مبلغ 10 میلیون ریال اهدا شد به علیرضا جهانی‌فر برای ماه‌ بر بام
تندیس، لوح و مبلغ 10 میلیون ریال اهدا شد به مجید فتحی برای قهرمان
تندیس، لوح و مبلغ 10 میلیون ریال اهدا شد به جمشید مجددی برای خانه‌ای در کویر

* بخش مستند الف
تندیس، لوح و مبلغ 8 میلیون ریال اهدا شد به وحید زارع‌زاده برای صبر ایوب
تندیس، لوح و مبلغ 7 میلیون ریال اهدا شد به ماجد نیسی برای بمب‌های پرتقالی، نیسی جایزه‌اش را به سیدهادی منبتی دوست و همکار جانبازش تقدیم کرد.
تندیس، لوح و مبلغ 8 میلیون ریال بهترین تحقیق و پژوهش اهدا شد به محمدعلی فارسی برای روز حادثه
تندیس، لوح و مبلغ 10 میلیون ریال بهترین کارگردانی اهدا شد به حامد خسروی برای ترانه اندوهگین کوهستان
تندیس، لوح و مبلغ 12 میلیون ریال بهترین مستند اهدا شد به وحید چاوش برای نیست اما هست

* بخش داستانی ب
لوح و مبلغ 5 میلیون ریال اهدا شد به عزت‌بانو ناصری برای آینه
لوح و مبلغ 5 میلیون ریال اهدا شد به سیدعلی موسوی‌نژاد برای محمد را به خاطر بسپار
تندیس، لوح و مبلغ 7 میلیون ریال اهدا شد به حمید بهرامی برای مقاومت وزن بودن
تندیس، لوح و مبلغ 8 میلیون ریال اهدا شد به معین صمدی برای عروسک گمشده
تندیس، لوح و مبلغ12میلیون ریال اهدا شد به علی لطفی برای نقطه نهایی
تندیس، لوح و مبلغ 8 میلیون ریال اهدا شد به حمید عزیزی برای POV
تندیس، لوح و مبلغ 7 میلیون ریال اهدا شد به حسین عرب‌نژاد برای مادرانه
تندیس، لوح و مبلغ 12 میلیون ریال اهدا شد به عارف نامور برای او را صدا بزن

* بخش داستانی الف
لوح و 2 سکه اهدا شد به ماریسا پوربخش بازیگر کودک فیلم چشمان پدر
لوح و 2 سکه اهدا شد به فریدون شیردل تصویربردار فیلم از من بنویس
لوح و 2 سکه اهدا شد به محمدحسین حسینی بازیگر اول 59
لوح و 5 سکه اهدا شد به احمد کاوند برای زمین من
لوح و 5 سکه اهدا شد به سیدرضا صافی برای تخم مرغ جنگی
تندیس، لوح و مبلغ 7 میلیون ریال اهدا شد به پیام زین‌العابدینی برای نگذار دلت بمیرد
تندیس، لوح و مبلغ 8 میلیون ریال اهدا شد به علی ملاقلی‌پور برای ادامه بن‌بست
تندیس، لوح و مبلغ 12 میلیون ریال اهدا شد به فرزانه فرشاد برای بهار
تندیس، لوح و مبلغ 12 میلیون ریال اهدا شد به محمد جعفری برای روی موج سرما

*‌حاشیه‌ها
- مراسم با 40 دقیقه تاخیر آغاز شد.
- وقتی احمدرضا درویش می‌خواست لوح تقدیر را از دست پدر شهید جهان‌‌آرا بگیرد خواست تا دست او را ببوسد و وقتی پدر شهید جهان‌آرا دست خود را پس کشید لوح تقدیر از دست درویش به زمین افتاد و شکست.
- وقتی همسر مرحوم ملاقلی‌پور برای گرفتن لوح به روی صحنه رفت از حاضران خواست تا برای شادی روح همسرش فاتحه بخوانند و صلوات بفرستند.
- وقتی احمدرضا درویش در مورد ملاقلی‌پور صحت می‌کرد، صدایش بغض‌آلود بود.
- وقتی ناصر باکیده به روی صحنه رفت تا جوایز طرح و فیلمنامه را بدهد، مجری گفت: آثار برگزیده با حمایت انجمن سینمای جوان تولید می‌شود و وقتی کسی با حرف او دست نزد، گفت: دوست ندارید آثارتان تولید شود که دست نمی‌زنید؟!
- بخشی از جوایز انجمن فیلم کوتاه را سازمان هلال‌احمر تقبل کرده بود که مجری برنامه گفت: مقداری باند و چسب به همراه مصرف شش ماه سرم رایگان جزء جوایز ما است!
- علیرضا جهانی‌فر یکی از کسانی که جایزه برای مستند کوتاه گرفت، گفت: سکه دردی از فیلمسازان دوا نمی‌کند و باید حمایت واقعی از فیلمسازان بشود. انجمن‌هایی می‌آیند و با مبالغی کم تمام امتیاز فیلم را می‌خرند که این نیز کار درستی نیست امیدوارم همه توجه کنند که تنها خدا می‌ماند.
- وقتی جهانی‌فر برای بار دوم برای گرفتن جایزه به روی صحنه رفت چون دفعه قبل نفس نفس می‌زد مجری گفت: اول نفس بگیر بعد برو!
- حامد خسروی کارگردان فیلم ترانه اندوهگین کوهستان که جایزه بهترین کارگردانی مستند را گرفت گفت: میزبان‌های اصلی این مراسم غایب هستند و این میزبان‌ها افرادی هستند که جانباز‌اند و در دورترین نقاط کشور در آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند و من جایزه‌ام را به آنان که معنی متفاوتی برای کلمه مقاومت پیدا کردند، تقدیم می‌کنم.
- علی ملاقلی‌پور پسر مرحوم رسول ملاقلی‌پور وقتی برای گرفتن جایزه فیلم داستانی برگزیده به روی صحنه آمد، گفت: برگزاری جشنواره‌ای برای فیلم کوتاه خودش نوعی مقاومت است و ما همه می‌دانیم جایگاه‌ فیلم کوتاه تنها در همین جشنواره‌ها است.
وی افزود: البته خوشحال شدم که فیلم‌های این جشنواره قرار است پخش شود اما روی سخنم با آثاری است که جایزه نگرفته‌اند و من مطمئنم عده‌ای از این موضوع ناراحت هستند، امیدوارم این جایزه حقم باشد و اگر نباشد کوفتم شود!
- بیش از نیمی از برگزیدگان جشنواره جوانه‌های مقاومت، خوزستانی بودند.
- محمدرضا جعفری جلوه، بهمن حبشی، احد میکائیل‌زاده، مهدی همایون‌فر، بهرام توکلی، محمد شیروانی، هارون یشایایی ، مسعود فراستی، سعید ابوطالب، ناصر باکیده، محمد هادی منبتی ، محمدرضا عرب ، علیرضا رضاداد، سامان مقدم، پروانه معصومی، نجف فتاحی، محمد سریر، حسین محجوب، عبدالله عبدی‌نسب ، جابر قاسمعلی و مرتضی رزاق کریمی بخشی از مهمانانی بودند که در مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه جم (‌جوانه‌های مقاومت) حضور داشتند.
- فیلم «در آستانه بهشت» به عنوان بهترین فیلم به معنای مطلق برای حاضرین در مراسم اختتامیه به نمایش درآمد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.