آیا می دانید چرا دچار خونریزی بینی می شوید؟

خشکی بینی ، اختلالات انعقادی خون و بیماری های بدخیم خونی، از علت های مختلف خونریزی بینی هستند. خبرنگار گروه علمی ایرنا در این باره و راههای جلوگیری از خونریزی بینی با سه تن از پزشکان متخصص گفت و گویی انجام داده است که خواندنی است.
سه‌شنبه، 25 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا می دانید چرا دچار خونریزی بینی می شوید؟
خونریزی های بینی دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها خشکی مخاط بینی به خصوص در فصل تابستان است.
سطح داخلی بینی حاوی صدها مویرگ خونی است که مقدار زیادی از خون بدن از طریق این مویرگ ها در بینی نیز در حال گردش است. این مویرگ ها بسیار ظریف و حساس هستند و عوامل مختلفی سبب پاره شدن آنها و در نهایت خونریزی از بینی می شود.
دکتر علی محمد اصغری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص گوش و حلق و بینی در این باره در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت خشکی مخاط بینی از مهمترین علت های بروز خونریزی بینی است که این خشکی مخاط در فصل های مختلف سال با توجه به شرایط آب و هوایی ایجاد می شود.
وی افزود خشکی مخاط بینی در فصل گرما به علت گرما و خشکی هوا ؟ در زمستان به علت سرماخوردگی و یا استفاده زیاد از بخاری ها و در فصول بهار و پاییز به علت آلرژی های فصلی ایجاد می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت علاوه بر اینها زمینه های ارثی در بروز این عارضه نقش دارند به این صورت که افرادی که پدر و مادرشان بیشتر دچار این مشکل می شوند احتمال بروز این مشکل در کودکان آنان نیز بیشتر می شود.
دکتر اصغری یادآور شد اختلالات خونی و افت پلاکت های خونی که در مواردی ممکن است ناشی از مصرف برخی داروها باشد از دیگر علت های بروز خونریزی بینی است.
وی با اشاره به اینکه بیماری های کبدی نیز می تواند منجر به بروز خونریزی بینی شود گفت در برخی بیماری های کبدی و در موارد پیشرفته آن سیروز کبدی باعث اختلال در کار کبد می شود که بر اثر این عامل میزان پروتیین های انعقادی خون پایین می آید که در نهایت باعث خونریزی شدید بینی می شود.
هپاتیت های مزمن ویروسی که در موارد پیشرفته سیروز کبدی گفته می شوند با علایم مختلفی بروز می کنند که یکی از آنها خونریزی های شدید بینی است.
دکتر ایراهیم رزم پا متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت یکی از مهمترین عوامل خونریزی بینی ضربات شدیدی است که هنگام بازی و یا در اثر برخورد محکمی با بینی رخ می دهد.
وی گفت تحریک غشای مخاطی بینی توسط جسم خارجی و خشکی مخاط در فصل تابستان و زیر نور آفتاب نیز یکی از دلایل خونریزی بینی است.
این متخصص گوش و حلق و بینی افزود علاوه بر این مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد انعقاد خون، ضد التهاب ها، آسپرین، ایبوبروفن و اسپری های کورتونی مخصوص بینی نیز شرایط را برای خونریزی بینی فراهم می کند.
به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی در مواری نیز آلرژی ها، عطسه های شدید و مکرر و عفونت های بینی و پولیپ و همچنین داخل شدن جسم خارجی در بینی نیز می تواند عواملی برای پاره شدن مویرگ ها و خونریزی باشند.
دکتر ایرج خسرو نیا رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی نیز در خصوص علت های خونریزی از بینی در گفت و گو با ایرنا گفت افراد با فشار خون بالا و یا دارای بیماری تصلب شرایین هم مستعد خونریزی بینی هستند که این مشکل در میان افراد مسن و به خصوص زنان مسن که یائسگی موجب جمع شدن و خشک شدن بافت های بدن از جمله مخاط بینی می شود، شایع تر است.
وی با بیان اینکه استرس و عصبانیت در ایجاد خونریزی موثر است گفت استرس و عصبانیت با بالا بردن فشار خون فرد زمینه خونریزی از بینی را در فرد فراهم می کند.
دکتر خسرو نیا در مورد افرادی که دچار افزایش فشار خون می شوند گفت با توجه به اینکه این افرد در معرض سکته های مغزی قرار دارند خونریزی از بینی مفیدتر است چون در غیر اینصورت دچار خونریزی مغزی ، سکته مغزی و فلج در اعضای بدن می شوند.
رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی گفت یکی دیگر از علل بروز خونریزی بینی ، مشکلات انعقادی خون است به این صورت که در افرادی که انعقاد خون کندتر صورت می گیرد جریان خون نیز کندتر است و مشکل لخته شدن خون ایجاد می شود که لخته شدن خون باعث خونریزی بینی می شود.
به گفته وی گاهی خونریزی بینی ناشی از مشکلات خونی و سرطان های خونی است که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش می توان اقدامات تشخیصی و درمانی لازم را اتخاذ کرد.
متخصصین گوش و حلق و بینی بهترین مرجع برای تشخیص علت خونریزی های بینی هستند.
*** راهکارهای جلوگیری از خونریزی بینی:
صرف نظر از اینکه خونریزی در اثر کدام یک از عوامل گفته شده ایجاد شده باشد آنچه در میان همه آنها یکسان است، انجام راهکارهایی برای جلوگیری از خروج هر چه بیشتر خون از بینی است :
دکتر اصغری در این خصوص گفت در اولین اقدام باید قسمت نرم بینی و پره های بینی را با دو انگشت شست و سبابه محکم فشار داد و در صورت شدت و ادامه یافتن خونریزی بینی باید به پزشک مراجعه کرد.
دکتر رزم پا نیز در این خصوص اینکه به هنگام خونریزی از بینی چه باید کرد گفت بهترین حالت به هنگام خونریزی از بینی صاف نشستن است ؟ اگر هنگام خونریزی بیمار به حالت دراز کشیده قرار گیرد و یا اینکه سر بیمار به عقب خم شود مقدار زیادی از خون وارد حلق می شود و امکان خفگی وجود دارد.
وی با بیان اینکه قراردادن کیسه یخ بر روی تیغه میانی بینی و پیشانی می تواند در قطع خونریزی موثر باشد گفت سرما سبب انقباض رگ ها شده، لخته سریع تر تشکیل می شود و بالاخره خونریزی پایان می یابد.
دکتر رزم پا با اشاره به اینکه با مرطوب نگه داشتن مخاط بینی باید مانع از خشکی بینی شد گفت برای این منظور باید از پمادهای نرم کننده مخاط استفاده شود و رطوبت هوای خانه با استفاده از دستگاه های مرطوب کننده افزایش یابد.
طبق آمار موجود، به طور تقریبی یک نفر از هر ‪ ۱۰‬نفر دست کم یک بار سابقه خونریزی شدید از بینی داشته است که ممکن است این خونریزی جزئی و یا شدید باشد.
خونریزی بینی شایع ترین خونریزی خود به خودی در انسان است که به علت پارگی عروق خاط بینی رخ می دهد؟ شایع ترین محل خونریزی در اطفال و افراد بالغ جوان قسمت قدامی تیغه بینی است و خونریزی این ناحیه را می توان به آسانی و با حفظ خونسردی کنترل کرد.
در صورت شدت یافتن خونریزی بینی باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما