کشف دو ویروس جدید گیاهی توسط پژوهشگران کشور

استادیار مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی از کشف دو ویروس جدید گیاهی خبر داد و گفت: محققان مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی موفق به شناسایی چند ویروس گیاهی شدند که در برخی موارد موفق به معرفی گونه های مقاوم شده است.
سه‌شنبه، 24 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کشف دو ویروس جدید گیاهی توسط پژوهشگران کشور
استادیار مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی از کشف دو ویروس جدید گیاهی خبر داد و گفت: محققان مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی موفق به شناسایی چند ویروس گیاهی شدند که در برخی موارد موفق به معرفی گونه های مقاوم شده است.
دکتر محمود معصومی با اعلام این مطلب گفت: ویروسهای گیاهی در تمام مناطق کشور وجود دارند و در برخی موارد خسارتهای جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی وارد کرده اند. از این رو با حمایت مالی وزارت جهاد کشاورزی طرح مشترک مطالعه بیماریهای ویروسی غلات در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز آغاز و با افتتاح مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی تحولی در پژوهش این رشته ایجاد شد.
وی کشف چندین ویروس جدید در دنیا، اجرای راهکارهای مدیریت بیماری در مزرعه به منظور کاهش خسارت این بیماری ها، کشف روشهای انتقال و اپیدمی چندین بیماری از جمله ویروسهای موزائیک ایرانی ذرت، نوارک ایرانی گندم، موزائیک نوار کلروتیک قیاق و بیماری فیتوپلاسمایی جاروک لیموترش و دستیابی به ارقام مقاوم گندم نسبت به ویروس موزائیک رگه ای گندم که یکی از ویروس های مهم گندم در ایران است را از موفقیتهای محققان مرکز تحقیقات ویروس گیاهی نام برد.
 
ویروس موزائیک ایرانی ذرت
معصومی از کشف ویروس موزائیک ایرانی به نام "قیاق" خبر داد و اظهار داشت: این ویروس یک ویروس جدید است که در تمام ایران پراکنده است و منشا آن گیاهی به نام "قیاق" است.
وی به اهمیت این ویروس و میزان خسارت آن در مزارع ذرت اشاره کرد و افزود: این ویروس در مناطق شمالی کشور به ویژه استانهای گلستان و مازندران خسارات زیادی در مزارع ذرت ایجاد کرده است.
معصومی خاطرنشان کرد: مطالعات مولکولی در مورد تنوع ژنتیکی و تعیین ترادف کامل ژنوم این ویروس در مراحل پایانی است.
وی با بیان اینکه این ویروس یک ویروس جدید است به مهر گفت: این ویروس برای اولین بار از استان فارس گزارش شد و تاکنون بر روی ذرت خسارت زیادی را وارد کرده است.
معصومی کاهش رشد، بروز موزائیک زرد و کلرونیک روی رگبرگهای برگ به صورت خطوط  پیوسته و ناپیوسته را از علایم این ویروس ذکر کرد و ادامه داد: ناقل این ویروس یک نوع "زنجرک" است. طغیان این زنجرک در سالهای اخیر موجب شیوع و اپیدمی شدن این ویروس در استانهای فارس و اصفهان شده و خسارت بسیار زیادی در سالهای اخیر به جا گذاشته است.
این محقق، ویروس موزائیک ایرانی ذرت را بومی ایران دانست و اضافه کرد: ویروس مذکور توسط دکتر ایزد پناه در این مرکز کشف شده و تا کنون مطالعات فراوانی از نظر ویروس شناسی، انتقال و دامنه میزبانی روی این ویروس انجام شده است.
معصومی از تعیین ترادف ژنوم این ویروس خبر داد و خاطر نشان کرد: برای اولین بار ترادف ژنوم کامل این ویروس توسط پژوهشگران این مرکز تعیین شد که گام مهمی در مطالعات بنیادی این ویروس است. اکنون مطالعات گسترده ای در زمینه ویروسهای ذرت در ایران در این مرکز در حال اجراست.
 
ویروس موزائیک اقلید گندم
معصومی به موفقیت محققان این مرکز در شناسایی ویروس موزائیک اقلید گندم اشاره کرد و ادامه اظهار داشت: این ویروس برای اولین بار در سال 1374 در منطقه اقلید فارس شناسایی شد.
وی با بیان اینکه این ویروس در مزارع گندم خسارتهایی را ایجاد می کند، گفت: با مطالعات فراوان ویروس شناسی و مولکولی بر روی این ویروس به عنوان یک ویروس جدید در دنیا گزارش شد.
به گفته وی میزان اهمیت این ویروس در گندم مشخص نیست و مطالعات در این زمینه ادامه دارد.
استادیار مرکز تحقیقات ویروس شناسی گیاهی اضافه کرد: علاوه بر این موفق شدیم ترادف کامل ژنوم این ویروس را نیز تعیین و معرفی کنیم.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.