ویژه برنامه‌های شبکه‌ی دو و سه سیما در دهه‌ی فجر

از موضوعات این برنامه می‌توان به مرور زندگی مریم کاظم زاده (تنها خبرنگار زن حاضر در جبهه جنگ از روزنامه کیهان)، سهیلا فرجام فر(پرستاری که همراه شوهرش برای کمک به مجروحان به جبهه‌های جنوبی رفت)، مهندس شفیقه باقرین (که در طول دوران دفاع مقدس در زمینه صنایع دفاعی 26 اختراع داشت و به خاطر کار با مواد شیمیایی مجروح شد)، طاهره سجادی (یکی از زندانیان سیاسی دوره پهلوی) و شهلا غیاثوند (زنی که همسرش به خاطر صدماتی که در طول جنگ به او...
پنجشنبه، 26 دی 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ویژه برنامه‌های شبکه‌ی دو و سه سیما در دهه‌ی فجر

**‌ شبکه دو سیما
- «بیم وامید» عنوان برنامه‌ای از گروه سیاسی شبکه دو سیما است که در ایام دهه فجر از این شبکه پخش می‌شود.
علی تاجیک، تهیه کننده «بیم و امید» با بیان این مطلب گفت: این برنامه کاملاً مستند و با استفاده از تصاویر آرشیوی پیروزی انقلاب اسلامی از 22 بهمن 1357 تا مهرماه1360ساخته شده و به اتفاقات سیاسی آن دوران، تشکیل دولت‌ها و بحران‌های پیش روی انقلاب اسلامی، می پردازد.
به گفته تاجیک این تصاویر از آرشیو مرکزی سیما، آرشیو شبکه دو، آرشیو اخبار، آرشیو عکس روزنامه‌های کیهان واطلاعات، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز بررسی و مطالعات سیاسی تهیه شده‌است.
«بیم و امید» در 30 قسمت 15 دقیقه ای به کارگردانی محمد حسین مهدویان ساخته شده است.

- در برنامه «یک روز، یک زن» زنان به جنگ رفته و انقلابی، در شبکه دو گرد هم می‌آیند. مستند ترکیبی «یک روز،یک زن» کاری از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه دو سیما در ایام دهه فجر از این شبکه پخش می‌شود.
زهرا مشتاق، نویسنده و تهیه کننده «یک روز، یک زن» با بیان این مطلب گفت: این برنامه درباره زندگی 10 زن ایرانی است که به نوعی در جنگ تحمیلی و یا پیروزی انقلاب اسلامی مؤثر بوده‌اند. از موضوعات این برنامه می‌توان به مرور زندگی مریم کاظم زاده (تنها خبرنگار زن حاضر در جبهه جنگ از روزنامه کیهان)، سهیلا فرجام فر(پرستاری که همراه شوهرش برای کمک به مجروحان به جبهه‌های جنوبی رفت)، مهندس شفیقه باقرین (که در طول دوران دفاع مقدس در زمینه صنایع دفاعی 26 اختراع داشت و به خاطر کار با مواد شیمیایی مجروح شد)، طاهره سجادی (یکی از زندانیان سیاسی دوره پهلوی) و شهلا غیاثوند (زنی که همسرش به خاطر صدماتی که در طول جنگ به او وارد شده بود 72 بار طعم جراحی را چشیده و یکی از جانبازان اعصاب و روان بود که چند سال پیش شهید شد) اشاره کرد.
این برنامه در 10 قسمت 30 دقیقه‌ای به کارگردانی وحید زارع زاده ساخته شده و گوینده متن آن رویا تیموریان و بازیگر راوی این مستند کریم میرحسینی است.

** شبکه سه سیما
- برنامه «اختصاصی» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه است که در قالب 30 برنامه 45
دقیقه‌ای از دوشنبه (30 دی ماه ) ساعت 19 و 5 دقیقه پخش می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی علی زاهدی به بررسی 30 واقعه مهم از سال 1341 الی 1358 و دعوت از کسانی که در خصوص آن واقعه مطلع ویا حضور داشته‌اند، می‌پردازد. این برنامه ساختار ترکیبی دارد و با توجه به محتوای گفتگوها با میهمانان، از تصاویر آرشیوی مرتبط نیز استفاده شده‌است. کارگردانی این برنامه را معصومه زعیمی نیکو بر عهده دارد و مجریان آن ملیحه بسطامی و مجتبی نظری هستند.

- «اسرار تاریکی» که در قالب 10 برنامه 30 دقیقه‌ای تولید شده، به نویسندگی و تهیه کنندگی رسول لطفی به بررسی نقش سازمان‌های جهانی صهیونیستی در زمان پهلوی می‌پردازد و همسویی برخی جریانات داخلی را با صهیونیست‌ها به تصویر می‌کشد. ناگفته‌هایی از ارتباطات پنهانی محمدرضا پهلوی با اسرائیل و آمریکا، سفرهای محرمانه مقامات اسرائیلی به ایران، حاتم بخشی حکومت شاه به مقامات صهیونیستی، همسویی بهائیت با صهیونیسم و نقش ورزش در توسعه روابط ایران و اسرئیل، از جمله عناوینی است که در این مجموعه شاهد بازسازی آن خواهیم بود. علیرضا بهنام کارگردان این فیلم است.

- برنامه 11 دقیقه ای «دور و نزدیک» محصول گروه اجتماعی شبکه سه است که به
تهیه‌کنندگی هاشم میرزاخانی، بامضمون دستاوردهای انقلاب اسلامی در سی سالگی آن آماده نمایش شده‌است. این برنامه با مجری گری رضا ابراهیمی و با دعوت از یازده وزیر و معاون رئیس جمهور، به بیان خاطرات انقلاب و ارائه عملکرد سی ساله وزارتخانه و سازمانهای مرتبط، می‌پردازد.

- برنامه 10 دقیقه‌ای « زنان سرزمین من » به تهیه کنندگی مجید حمیدی، با مضمون سیر تحول زنان در عرصه‌های مختلف در ایران از قبل از پیروزی انقلاب تا امروز، آماده نمایش شده‌است. این برنامه به کارگردانی زهیر محمدی، به گفتگو با صد و ده زن که در عرصه‌های مختلف حضور فعال داشته‌اند، می پردازد و بیان شکوفایی، رشد و توانایی و درخشش زن مسلمان ایرانی در طول 30 سال انقلاب اسلامی با استفاده از تصاویر آرشیوی و سخنان
گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری در جمع زنان را محور خود قرار داده‌است.

- «مسابقه 303» در قالب 30 قسمت 60 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی حسین فردرو از سه شنبه (اول بهمن ماه) ساعت 21به روی آنتن گروه اجتماعی می‌رود. این برنامه به کارگردانی حسین فردرو و سیمین دولو، مسابقه ای در خصوص تاریخ انقلاب و دستاوردهای سی ساله انقلاب اسلامی است و با حضور 303 نفر از کارکنان سازمانها، وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در سه گروه 110 نفره برگزار می‌شود. مجری گری این مسابقه را نیز ناصر ممدوح بر عهده گرفته‌است.

- برنامه «بازیگران دیکتاتور» در قالب 30 برنامه 20 دقیقه‌ای آماده نمایش شده است.
این برنامه که تا تاریخ یازده بهمن ماه هر روز ساعت 22 و 30 دقیقه به روی آنتن می رود، به تهیه‌کنندگی محمد هاشمی اصل ساخته شده‌است. این برنامه در ترکیبی نمایشی با موضوع انقلاب اسلامی آماده نمایش شده و به معرفی 30 چهره حکومت پهلوی و بیان اقدامات و جنایاتی که آنان در طول دوران حکومتشان انجام داده‌اند، می‌پردازد. کارگردان برنامه مهران احمدی است.

- «یاد عبرت» 40 برنامه 30 دقیقه‌ای است که در دهه فجر هر روز ساعت 18 و 20 دقیقه پخش می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی مهدی باریکانی، گفتگو با چهل تن از زندانیان انقلاب اسلامی که در رژیم طاغوت به مبارزه پرداخته‌اند را در دستور کار قرار داده‌است. کارگردان این برنامه ابوالفضل احمدیان و آن مجری پیام ابراهیم پور است.

- «کتاب انقلاب» عنوان 30 میان برنامه 7 دقیقه‌ای است که در دهه‌ی فجر هر روز ساعت 18 پخش می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی سید محمد هاشمی اصل به معرفی 30 کتاب که در خصوص تاریخ انقلاب اسلامی ایران به چاپ رسیده‌است و گفتگو با نویسندگان و مولفان آن می‌پردازد.

- «سی» عنوان برنامه‌ای 15 قسمتی است که در 80 دقیقه از جمعه (11 بهمن ماه)ساعت 22 و 30 دقیقه به تهیه کنندگی حسین مروی و با اجرا و کارشناسی فریدون جیرانی پخش می‌شود.
این برنامه تحلیل ، بررسی و نمایش سی مجموعه تلویزیونی که با موضوع انقلاب اسلامی در طول سی سال انقلاب ساخته شده‌است را با دعوت از کارگردانان و عوامل سریالها در دستور کار قرار داده است.

- «برگی از تاریخ و سایه روشن» 30 برنامه 5 الی 10 دقیقه‌ای است که هر روز ساعت 18 پخش می‌شود. این برنامه به تهیه کنندگی مهدی باریکانی پخش تصاویری از دوران انقلاب و سخنان حضرت امام خمینی( ره ) و بیان رویدادها و وقایع قبل از پیروزی انقلاب را در دستور کار قرار داده است.

- «درخت سی ساله» کاری از گروه سیاسی شبکه سه است که در قالب 30 قسمت 20 دقیقه‌ای
به تهیه کنندگی غلامرضا محمد قاسمی تولید شده‌است. این برنامه دو پژوهشگر را به تصویر می‌کشد که در حال پژوهش در مورد وقایع و رویدادهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستند .
کارگردانی این برنامه را مهرداد غفارزاده بر عهده دارد و نویسنده و محقق آن فرهاد ظریف است.

- «آشپزخانه شاهی» در قالب 20 قسمت 2 دقیقه‌ای به نویسندگی و تهیه کنندگی غلامرضا محمد قاسمی تهیه شده است. این برنامه به بخش‌هایی از زندگی پهلوی‌ها( ماجراهایی از رضا خان، محمدرضا پهلوی و رضاپهلوی ) می پردازد.
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.