متن منشور کوروش با حضور رییس جمهور ثبت ملی شد

معاون رییس جمهور، منشور کوروش را کهن ترین سند مکتوب با ادبیاتی تاثیر گذار درباره عدالت و مراعات حقوق انسان‌ها برشمرد و افزود: در زمانی که بسیاری از الواح مکتوب باقیمانده، از جنگ افروزی و تضییع حقوق انسان‌ها در سراسر گیتی خبر می‌دهد، ایرانیان در اوج قدرت پیام صلح و دوستی، انسانیت و عدالت، نوع‌دوستی، احترام به ابناء بشر و اقوام و ادیان را به جهانیان هدیه می‌کنند. بقایی گفت: منشور کورش در دورانی نوشته و ساخته شد که جهان مالامال از جنگ، بردگی و اسارت و ظلم صاحبان قدرت و دارایی بر ضعفا ....
سه‌شنبه، 1 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
متن منشور کوروش با حضور رییس جمهور ثبت ملی شد
  ویرایش شده 98
معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ملی متن منشور کوروش با حضور رییس جمهور و اعضای هیات دولت در استان فارس خبر داد.
 حمید بقایی گفت: یکی از برنامه‌های مهم و شاخص سفر استانی هیات دولت به فارس، ثبت ملی متن منشور کوروش به عنوان نخستین سند حقوق بشر در فهرست میراث معنوی ایران است و متن این سند روز چهارشنبه طی مراسمی ثبت ملی می‌شود.
وی با اشاره به تشکیل ستاد وی‍ژه و کمیته‌های تخصصی برای ورود، نگهداری و نمایش منشور کوروش در ایران به همراه سایر برنامه‌های علمی و فرهنگی افزود: ثبت ملی منشور کوروش در آستانه ورود این کتیبه استوانه ای ارزشمند به ایران را به فال نیک می‌گیریم و بار دیگر به همه جهانیان این پیام روشن را می‌دهیم که ما ایرانیان بنیانگذار حقوق بشر در جهان بوده ایم و دوهزار سال پیش از رهبرانی هم چون آبراهام لینکلن، سند دموکراسی، آزادگی، نفی بردگی و استثمار را برای جهانیان تدوین کردیم.
معاون رییس جمهور، منشور کوروش را کهن ترین سند مکتوب با ادبیاتی تاثیر گذار درباره عدالت و مراعات حقوق انسان‌ها برشمرد و افزود: در زمانی که بسیاری از الواح مکتوب باقیمانده، از جنگ افروزی و تضییع حقوق انسان‌ها در سراسر گیتی خبر می‌دهد، ایرانیان در اوج قدرت پیام صلح و دوستی، انسانیت و عدالت، نوع‌دوستی، احترام به ابناء بشر و اقوام و ادیان را به جهانیان هدیه می‌کنند.
بقایی گفت: منشور کورش در دورانی نوشته و ساخته شد که جهان مالامال از جنگ، بردگی و اسارت و ظلم صاحبان قدرت و دارایی بر ضعفا بود و این نخستین بیانیه حقوق بشر ارمغانی ازملت و دولتمردان ایران برای جهانی است که از جنگ و خشونت، جنگ، تبعیض و بی عدالتی رنج می‌برده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت این اثر معنوی و نمایش منشور کوروش در آینده نزدیک را فرصتی دوباره و ارزشمند برای تکرار پیام صلح و دوستی ایران و ایرانیان برای جهانیان دانست و افزود: برنامه‌های ویژه‌ای برای تحقق این منظور و تبیین جایگاه میراث ایران و نقش تعیین کننده آن در تاریخ و حیات بشری تدارک دیده شده است که در آستانه ورود منشور کوروش به ایران در ایام نمایش عمومی و پس از آن اجرا خواهد شد.
گفتنی است منشور حقوق بشر کوروش که با نام استوانه کوروش نیز شناخته می شود، از جنس سفال بوده و در سال 539 پیش از میلاد ساخته شده است. دور تا دور این استوانه سفالین که 23 سانتی‌متر طول و 11 سانتی‌متر عرض دارد، در حدود 40 خط به زبان میخی بابلی، فرمان‌های کوروش حک شده است. منشور کوروش به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود و در سال 1971 میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی منتشر کرد و بدلی از این منشورنیز در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.
بر اساس توافقات میان سازمان میراث فرهنگی و موزه بریتانیا منشور کوروش 16 ژانویه 2010 مصادف با 26 دی ماه سال جاری به ایران منتقل و برای مدت چهارماه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می‌شود و فعالیت‌های علمی فرهنگی درباره مسائل باستان شناسی نیز در حاشیه نمایش این شی تاریخی ارزشمند تدارک دیده شده است.
متن منشور کوروش با حضور رییس جمهور ثبت ملی شد
 

متن منشور کوروش با حضور رییس جمهور ثبت ملی شد



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.