متن کامل مناظره احمدی نژاد و کروبی

من می خواهم چند شاخص برای مردم عزیز ارائه کنم وخواهش می کنم این را نشان دهند( چندین نمودار اقتصادی نمایش داده شد).نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: یکی از شاخص های اصلی اقتصاد کشور تولید...
يکشنبه، 17 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
متن کامل مناظره احمدی نژاد و کروبی

چهارمین مناظره نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مناظره محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی اختصاص داشت که به طور مستقیم از شبکه سه سیما پخش شد.
 
در ابتدای این مناظره پورحسین مجری برنامه با بیان اینکه طبق شواهد و یافته ها، مناظره ها مورد توجه بینندگان، شنوندگان و همه مردم خوب ایران قرار گرفته است، گفت: حداقل این است که بعد از مناظره در خانه مردم درباره بحث ها، نظرها و آرای مشترک و متفاوت نامزدها، بحث می شود و این صحنه مبارکی است.
پورحسین با یادآوری اینکه نقد کاندیداهای غایب طبق قانون انتخابات موجب می شود حق دفاع برای آنها در نظر گرفته شود، گفت: در مناظره قبلی سه چهار دقیقه برای کاندیدای غایب ، وقت در نظر گرفته شد.
وی اضافه کرد: طبق قرعه کشی آقای کروبی بحث را شروع می کند و آقای احمدی نژاد بحث را به پایان می برد.
سوال پورحسین از کروبی : در برنامه های شما واژه های عدالت اقتصادی و برنامه ریزی زیاد دیده می شود و در بحث عدالت اقتصادی واژه توزیع درآمدهای نفتی مطرح است، طرح خود را در مقایسه با طرح آقای احمدی نژاد که در حال عمل است ،چگونه ارزیابی می کنید؟
پاسخ کروبی : بحث شما خوب است اما من در ابتدا درباره شعاری که دادم و انگیزه آمدنم سخن می گویم که چرا آمدم و این صحبت که "من برای تغییر آمدم "معنایش چیست.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مخصوصاً تکیه کردم بر روی قوه مجریه یعنی برای ریاست جمهوری آمدم که مسئول اجرایی کشور شوم.
وی گفت: ببخشید که صریح می گویم چون رقابت انتخاباتی است، هم آقای احمدی نژاد آمده اند، هم آقای موسوی که از دوستان خوب ما هستند و هم جناب آقای رضایی آمده اند، قبلاً هم صحبت آقای خاتمی بود و مدتی هم اعلام شد که هستند اما من گفتم چون حزب تشکیل دادم برای تغییر آمده ام و برای حرکتی جدید.
کروبی افزود: من تصریح کردم که برای تغییر در سیاست های آقای احمدی نژاد و نحوه اداره کشور آمده ام.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من دو اشکال اساسی به شیوه اداره آقای احمدی نژاد دارم و حتی اوایل هم که سؤال می کردند من به سؤال ها چه خبرگزاری های داخلی و چه خارجی جواب نمی دادم و می گفتم دولت آمده و کارهایی را شروع کرده است.
وی افزود: من معترض هم بودم اما چون شورای نگهبان تأیید کرده بود بحث نمی کردم و گاهی نقدی می کردیم، اواخر که آمدم مصمم شدیم و نقدها بیشتر شد.
مهدی کروبی گفت : البته این کار سخت و دشوار است چون آقایی که چهار سال مسئول دولت بوده چهار سال دیگر هم طبق قانون اساسی اگر مردم به او رأی دهند حقش است که رئیس جمهور باشد، او مشغول به کار و مسلط بر اوضاع حاکم است و ما پیاده.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما هم به دوستان آقای احمدی نژاد و هم به خودشان اشکال اصولی داریم و در اداره کشور کاملاً نارسایی و ضعف می بینیم.
وی گفت: ما هم به شخص و هم به شیوه اداره کردن اشکال داریم و اشکالات مهم به شخص آقای احمدی نژاد است.
کروبی افزود : طبیعی است که من عرض می کنم و آقای احمدی نژاد دفاع می کند و داوری هم با مردم است، من صریح و شفاف صحبت می کنم و آقای احمدی نژاد هم صریح و شفاف و هر گونه ای که می خواهد پاسخ می دهد، من فردا شب هم با علاقه ای که به آقای موسوی دارم راجع به ایشان سؤالاتی را مطرح می کنم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اطلاعاتی که آقای احمدی نژاد می دهند قاعدتاً یا اطلاعات غلط به ایشان می دهند یا باید بگوییم که آقای احمدی نژاد خلاف می گوید، از این دو حالت بیرون نیست.
وی افزود: من با صراحت می گویم یا اطلاعات غلط است که باعث می شود ایشان گمراه شود "چون من هم مسئول بودم، می دانم خیلی اوقات به مسئولان اطلاعاتی می دهند که موجب اشتباه می شود" یا اینکه خودشان بنایش بر این است.
مهدی کروبی گفت: من معتقدم اگر از اول مسئولیت آقای احمدی نژاد با ایشان برخورد معقول و منطقی می شد و بزرگان نظام، دوستانه مطالب را مطرح می کردند ماجرای "هاله نور" به وجود نمی آمد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : من وقتی ماجرای هاله نور را شنیدم اصلاً باورم نشد، به کسی هم که نمی خواهم اسم او را ببرم گفتم این قدر دیگر لازم نیست در انتخابات آدم دشمنی بکند و هر چیز را جعل و به طرف نسبت دهد، او گفت نه آقا دیده ایم.
وی گفت: تا من از قم تحقیق نکردم ، باورم نشد، ایشان برای آیت الله جوادی آملی فیلسوف، فقیه و عالم صحبت می کنند.
کروبی افزود: ایشان گفت بعد از اینکه صحبت هایم تمام شد به من گفتند یک هاله ای از نور تو را فراگرفته بود و وقتی صحبت می کردم اینها آنقدر میخکوب می شدند که چشم هایشان حرکت نمی کرد و همه به چهره من نگاه می کردند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فاصله تا حضار آنقدر زیاد است که چشم هر قدر هم تیزبین باشد (نمی تواند ببیند) چون آدم همه حواسش به صحبتی است که می کند، چگونه می شود که هم هاله نور را دیگران ببینند و هم چشمان دیگران را ببینی.
وی افزود : چون این مسأله به مسائل مذهبی بر می گشت خیلی ناراحت و متأثر شدم، آقای احمدی نژاد عنایت نکرد، من به آیت الله جوادی از قدیم ارادت دارم ولی بعد از آن ارادتم بیشتر شد، در تشییع جنازه آقای بهجت که ایشان نماز خواندند، ایشان شروع کرد عالمانه نصیحت کرد ایشان (احمدی نژاد) را، دو سه روایت جالب خواند که ائمه معصومین (ع) دستور داده اند که حتی بچه ها و حیوان ها را هم نباید فریب داد، جالب است که سی دی آن را هم به من داده بودند ولی من تا خودم جویا نشدم و نرفتم و ندیدم ؛ نقل نکردم.
مهدی کروبی گفت : تلویزیون مانع ما شد وگرنه بنا داشتیم اولین پخش همین باشد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: چندی بعد آقای احمدی نژاد به عراق تشریف بردند و گفتند آمریکایی ها می خواستند ما را بدزدند و ما با نقشه ای آمدیم.
وی گفت: آمریکا خبیث و استکبار و هر چی است ، اما حساب و کتابی در دنیا هست ، اینطور نیست که آمریکا بخواهد کسی را بدزدد، حساب منافع ملی اش را می کند.
کروبی افزود : من یک بار به آمریکا رفتم، بیشترین حفاظت هم من داشتم، دعوت بین المجالس بود، زمان آقای ناطق تنظیم شده بود، مجلس پنجم تمام شد و مجلس ششم شروع شد، من به آمریکا رفتم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمریکایی ها از سگ هایی که آوردند و همه را کنترل می کردند و مراقبت هایی که می کردند به گونه ای بود که به شوخی به پاسدارانم گفتم اینها مراقبت می کنند، شما هم مراقبت بکنید.
وی افزود: ما جایی نرفتیم، ما را با یک کشتی گرداندند، بالای سر ما هم هلیکوپتر بود.
مهدی کروبی گفت: آنها می فهمند که یک رئیس جمهور را بدزدند چه عواقبی دارد.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من همه صحبت ها را از خود آقای احمدی نژاد نقل می کنم که ایشان گفت: آمریکایی ها بر اثر برخورد من با آنها و عکس هایی که گرفتیم، بوش می خواست دیوار صوتی ایران را بشکند، اطاعت نکردند یعنی ایشان آنقدر نفوذ کرده بود که بوش که دنیا را به آتش کشانده بود، دستورش را اطاعت نکردند، من تعجب کردم.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: بحث هایی که آقای کروبی کردند نیازی به پاسخ ندارد ، چون ربطی به اداره کشور ندارد.
وی در مناظره ای از شبکه سه سیما پخش شد ، در پاسخ به کروبی گفت : فکر کردم ایشان درباره اقدامات بزرگی که دولت در عرصه های اقتصادی ، سیاسی، علمی و صنعتی انجام داده است ، می خواهند صحبت کنند.
احمدی نژاد افزود:‌ اقای کروبی دو ادعا کرد در اولی که خوب ساختگی بودن ان کاملا معلوم است،و در مورد ‌دوم هم که ظاهرا ایشان جای امریکایی ها نشستند و از آنها دفاع می کنند ، بهتر است بگذارند خود امریکائی ها اظهار نظر بکنند.
احمدی نژاد گفت : من خدمت ملت عزیز می خواهم بگویم که ملت ایران شایسته جایگاه های بلند در منطقه و جهان است ، ملت ایران دنبال پیشرفت، عزت، پیشرفت و تعالی کشور است ، امام (ره) هم همین را می خواست و رهبری هم همین را می خواهند ، همه ملت همین را می خواهند اسلام هم همین را می خواهد ما باید به دنبال اجرای عدالت باشیم و در ضرورت اجرای عدالت تردیدی نیست ، عدالت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ، زمینه های پیشرفت کشورند.
وی افزود: من می خواهم چند شاخص برای مردم عزیز ارائه کنم وخواهش می کنم این را نشان دهند( چندین نمودار اقتصادی نمایش داده شد).
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: یکی از شاخص های اصلی اقتصاد کشور تولید ناخالص داخلی است و گزارش مرکز امار ایران و بانک مرکزی از سال 60 تاکنون نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی در این دولت برغم تحریم ها و فشارها 6 و 25 صدم درصد در 3 سال (میانگین سالانه) است در حالی که در دولت قبل 5 و 61 صدم درصد بوده است و ما البته تحریم و بحران جهانی داشتیم اما رشد اقتصادی افزایش پیدا کرده است.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: یک شاخص دیگر در اقتصاد ، نرخ بیکاری است و از سال 83 به بعد نرخ بیکاری را در هر فصل اندازه می گیرند و براورد می کنند ومن هم یک فصل را به عنوان نمونه اورده ام.
وی افزود : در فصل بهارتا ابتدای سال 84 نرخ ها بالا بوده اما از ابتدای 84 نرخ بیکاری به طور مستمر رو به کاهش است و این تحولات در حالی اتفاق می افتد که
در دنیا این نرخ بیکاری در حال افزایش است.
احمدی نژاد افزود : در فرانسه ، امریکا ،کانادا و انگلیس، نرخ های بیکاری رو به صعود است.
احمدی نژاد گفت: یک شاخص دیگر اقتصادی، " ضریب جینی" و نحوه توزیع درامد است که در دولت نهم به سمت عدالت حرکت می کند و فاصله درآمدی میان دهکها کاهش می یابد.
وی افزود: بدترین وضع ضریب جینی مربوط به سال های 60 تا 63 است و بهترین وضع ان یعنی 38 صدم درصد برای اولین بار در تاریخ اقتصاد ایران اتفاق افتاده و دلیل ان هم روشن است.
وی افزود: دولت سهام عدالت را توزیع کرده ، حقوق ثابت طبقات پایین را افزایش داده و حقوق افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی را بیشتر کرده است که نشان می دهد ضریب جینی رو به کاهش می رود (ضریب جینی هرچه قدر به صفر نزدیک تر شود نشان دهنده بهبود در توزیع درامدهاست و هر چقدر به عدد 1 نزدیک ترشود توزیع درامد بدتر و ناعادلانه تر می شود).
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اخرین ضریب جینی در سال 87 است که پریروز در مرکز امار ایران منتشر شد.
احمدی ن‍ژاد گفت: یکی دیگر از شاخص های اقتصادی ، رفاه و تامین اجتماعی است ، حقوق بازنشستگان در ابتدای دولت 139 هزار تومان بود و در پایان این دولت ، 496 هزار تومان متوسط دریافتی بازنشستگان است که 256 درصد رشد نشان می دهد و در جهت ارتقای شاخص عدالت است.
وی افزود : ‌یکی از ریشه های اصلی تورم و بهم ریختگی اقتصاد ، بدهی دولت ها به بانک مرکزی است.
احمدی نژاد گفت: از سال 60 تا 67 تمام دولت ها از بانک مرکزی پول بر می داشتند و همه دولتها از سال
60 تا قبل از این دولت بدهکار بودند (11 هزار میلیارد تومان به قیمت جاری که نرخ دلار 7 تومان بود)که اگر به قیمت امروز محاسبه شود، بیشتر هم خواهد شد وتاثیر خود را بر اقتصاد کشور داشت.
وی افزود : برداشت از بانک مرکزی از ابتدای این دولت کاهش پیدا کرده است. در دولت 60 تا 63 برابر 318 میلیارد تومان به قیمت آن روز از بانک مرکزی برداشتند و خرج کردند که در سال های 64 تا 67 حدود 594 میلیارد تومان و در سال های 68 تا 71 حدود 340 میلیارد تومان و در سال های 72 تا 75 حدود 2653 میلیارد تومان و در سال های 76 تا 79، حدود 1995 میلیارد تومان و در سال های 80 تا 83 و قبل از این دولت حدود 5107 میلیارد تومان به بازار پول اضافه شد که همین پول ها ، ریشه تورم است.
احمدی نژاد گفت: در این دولت 2 هزار میلیارد تومان از این بدهی را بر گردانده ایم یعنی پولی که دولت های قبل گرفتند و خرج کردند ، این دولت آن را برگردانده است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یک شاخص دیگر تورم است که نرخ آن را 4 سال به 4 سال از سال 60 داریم و در 4 ساله اول دولت نرخ تورم
برغم بحران جهانی و این همه بدهی دولت های قبلی به بانک مرکزی، در مقایسه با 4 سال اول دیگر دولت ها ، کمتر است.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: نرخ تورم در 4 سال اول این دولت 16 و 55 صدم درصد است و در چهار سال اول دولت آقای خاتمی حدود 17 و 03 صدم درصد ، 4 سال اول دولت اقای هاشمی 17 و 58،صدم درصد و در 4 سال اول دولت آقای موسوی هم 18 و 9 درصد بوده است.
وی تاکید کرد: نرخ تورم در ایران رو به پایین و هم اکنون زیر 15 درصد است و به یاری خدا ، تک رقمی خواهیم کرد در حالی که در همه کشورهای دنیا ، نرخ تورم در حال افزایش است.
احمدی نژاد گفت : نرخ تورم در خاورمیانه بدون نفت از 9 و 3 دهم به بیش از 15 درصد و در کشورهای نفتی خلیج فارس از 10 و 3 دهم درصد به 15 و 6 دهم درصد رسیده است و بیش از 50 درصد افزایش نشان می دهد و در قاره های مختلف ، نرخ تورم به سرعت در حال افزایش ؛ اما در ایران در حال کاهش است.
احمدی نژاد گفت: این موارد نشان می دهد دولت یک برنامه روشن و جدی و عالمانه برای اقتصاد ایران در پیش گرفته است و کیفیت اداره کشور در این اطلاعات منعکس شده است و این اطلاعات را همان کسانی تهیه کرده اند که از سال 60 تاکنون دارند تهیه می کنند و با همان روش.
وی افزود: وقتی ادعا می کنیم روش اداره کشور ، غلط است باید این اطلاعات را مقایسه کنیم در غیر اینصورت ، اینکه چه کسی در کجا چه حرفی شد، که حرف نمی شود ؛ اقای کروبی یک مقدار متاسفم ایا با این حرفها کشور را می شود اداره کرد؟
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اینکه یک نوار دیده ام ، فلانی چه گفته است ، کسی را دیده ام و یک حرف دیگری زده است ؛ با این حرف ها که نمی شود کشور را اداره کرد.
وی گفت: بله من حرفی زدم به امریکائی ها و به نخست وزیر عراق هم گفتم و اگر تکذیب کنند اسنادش را منتشر می کنم.
وی افزود : جالب این است که امریکایی ها هم تکذیب نکردند و شما از طرف امریکایی ها حرف می زنید؟ اقای کروبی شما یک آدم انقلابی هستید و در انقلاب بودید و سخنرانی های شما بر علیه آمریکا موجود است؛ حرف هایی که در مقاطع گوناگون زدید ، چه طور الان از آمریکا دفاع می کنید ، من واقعا تعجب می کنم.
مهدی کروبی در ادامه این مناظره در پاسخ به صحبت های آقای احمدی نژاد گفت: سه مطلب را درباره فرمایشات شما می گویم؛ اولین مطلب این است که هر دولتی باید با مردم صادق باشد و بزرگترین سرمایه امام (ره) صداقت ایشان با مردم بود که آمدند و انقلاب کردند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ایرانیان نعمت صداقت را از زرتشت تا اسلام و امام زمان ( عج) داشتند و دارند و ایرانیان وصیت می کردند که این دو کار را نکنید دروغ نگویید و نزول نخورید و اسلام هم می گوید بدترین گناه ، دروغ است، نمی گوید بدترین گناه مثلاً میگساری یا نماز نخواندن است.
وی گفت: دولت باید اعتماد مردم را جذب کند و این حالت که هم اکنون پیش آمده است ، برطرف شود.
کروبی با اشاره به آماری که آقای احمدی نژاد در جلسه مناظره مطرح کرد ، افزود : این طور که جناب عالی می فرمایید انگار من تازه از بیابان ها آمده ام و اصلاً اطلاعاتی ندارم، 16 سال مجلس بودم و از گروه هایی هستم که اولین بار به مجلس رفتم ، وقتی که شما بخشدار ماکو یا فرماندار خوی بودید ، بنده نایب رئیس مجلس بودم؛ حالا هم هیچ ادعایی ندارم، سابقه ام چیست، چه کاره هستم، من که از بیابان ها نیامده ام، من خودم با آمار و ارقام سر و کار دارم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخلاف آماری که جناب عالی می دهید کسانی هم اطلاعات و آماری می دهند که بر خلاف اطلاعات و آمار شماست.
وی افزود: راه حل این است، بیایید یک کار را بکنیم، نمی دانم چرا سازمان صدا و سیما این کار را نمی کند، چرا می ترسید؟ چرا اینقدر خائفید (رو به مجری مناظره ) طرفداران آقای احمدی نژاد و دیگران بنشینند و این موضوعات را بررسی کنند.
مهدی کروبی گفت : آقای احمدی نژاد یک سری فرمایشات دارد که می گوید، رئیس دولت هم هست، من که هیچ چی در دست ندارم، می گوید آقا تو نداری.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حکایتی از ملا نصرالدین افزود: به ملا گفتند وسط زمین کجاست ، گفت همین جا، گفتند اینجا نیست، ملا گفت خوب بروید متر کنید.
وی گفت : اینطور که نمی شود که شما این جوری حرف می زنید، بیایید دوستان شما نه در صدا و سیما ، بیایند در دانشگاه ها و با دوستان من بنشینند و صحبت کنند، مردم بالأخره صاحب فهم هستند صاحب شعور هستند، می فهمند که من حرف های سطحی یا دقیق می زنم.
کروبی افزود: شما می گویید بانک مرکزی نرخ تورم را 25 درصد اعلام کرده است، شما دو روزه آن را با یک محاسبه عجیب به 14 درصد می رسانید ، که عجیب است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به آقای احمدی نژاد گفت: تورم غیر از مسائل علمی با شکم و زندگی مردم سر و کار دارد، با خیالات و وهمیات نیست، همه موضوع تورم را می فهمند چون وقتی می روند گوشت می خرند، متوجه می شوند که گران شده است.
وی با اشاره به سخنان چندی پیش اقای ضرغامی افزود: در خبرها آمده بود گوشت مثلاً کیلویی 6 هزار تومان شده است شما می گویید 4 هزار تومان است، ما نمی توانیم به مردم دروغ بگوییم، این را که رئیس سازمان صدا و سیما گفته است و ما در روزنامه ها و سایت ها خواندیم.
مهدی کروبی گفت: شما آمار و اطلاعات را همین طوری می فرمایید، من هم می گویم گروهی بنشینند درباره این ها بحث کنند تا ببینند چطور است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به آقای احمدی نژاد افزود: شما آماری می دهید که انگار گلستان شده است.
وی گفت: کارشناسان می گویند بیکاری افزایش یافته است، همه اطلاعات و آماری که شما می دهید کارشناسان برعکس آن آمار و اطلاعات را می گویند، چه کار کنیم که واقعیت معلوم شود.
کروبی افزود : آقای احمدی نژاد شما به من می گویید انقلابی هستید، من آدم انقلابی هستم همان انقلابی، با همان سوابق و همان خط امامی هستم، این وضع را مصیبت می دانم و به صراحت می گویم خط انحرافی و کجی که با امام مشکل داشت الآن شما را هدایت می کند، من صریح و روشن و آشکار به شما عرض می کنم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره گفت: "جمهوری اسلامی ایران" این سه کلمه امام (ره) است؛ جمهوریت را که برایش محدودیت قائل شده اند شما چرا از این همه آدم هایی که عدم صلاحیت شدند دفاع نکردید ، شما مجری قانون اساسی هستید، شما رئیس جمهور هستید اما دو هزار نفر را رد صلاحیت کردند.
وی افزود: مجلسی که 2 هزار نفر از داوطلبان آن را رد صلاحیت کردند هم ، با شما مشکل داشت و هم این مجلس با شما مشکل دارد، من نمی خواهم این چیزها را بگویم کار شما با آقای لاریجانی و مکاتبات شما با وی به جایی رسید که نوشتند فرمایشات رئیس جمهور شبیه طنز است و ما پیش از این ، هیچ وقت این موارد را نداشتیم.
مهدی کروبی گفت: من دو برنامه تصویب کردم، مجلس بودم، آمارهایی که حضرت عالی می فرمایید یک طرفه است، ما هم اگر آمار بیاوریم می گویند زبانی به شما گفته اند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما می خواهیم جمهوریت و اسلامیت امام (ره) آبرومند بماند.
وی با اشاره به بحث هایی که چندی پیش آقای احمدی نژاد درباره فساد مالی مطرح کرده است گفت: جناب عالی از روز اول که آمدید به موضوع فساد مالی اشاره کردید که کار بسیار خوبی بود وگفتید الآن 16 مورد از فساد مالی در جیب من هست.
کروبی افزود: یادتان باشد من یک دفعه سر یک فردی همین کار را کردم ، اگر من آنجا رئیس مجلس بودم می گفتم چون من هم یکی از سران سه قوه هستم لطفاً این اسامی را به من بدهید ببینم چه کسانی هستند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این موضوع گفت: باز هم نگفتید اما همین طور این فساد مالی را مطرح می کنید ، تا اینکه داد رئیس قوه قضائیه هم درآمد و همه چیز به هم ریخت، عده ای رفتند، آخر هم نفهمیدیم آیا رئیس جمهور باید فساد مالی را رأساً بگوید.
وی افزود: در این باره قانون صراحت دارد که جرم است که یا باید پرونده را به قوه قضائیه ببریم و اگر زیرمجموعه ای یا جایی خبر دارد، اگر اطلاع نداد مثلاً جرم است و قانون در این باره صراحت دارد.
مهدی کروبی گفت: شما جنگ روانی راه می اندازید، این جنگ روانی کشور ما را به اینجا رسانده است، ما انقلاب کردیم و جان و عمرمان و همه چیزمان را دادیم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من که دولت نبودم، دولت دیگران بودند، به هاشمی هم فرمودید و من که دولت نبودم.
وی گفت: می گویند به دستور حضرت عالی 40 میلیارد تومان به آقای محصولی وام دادند چه کسی این همه پول را دارد، شما می گویید یک یا دو میلیون تومان به مردم وام نمی دهند و این همه هیاهو می کنند.
کروبی افزود: می گویند مدارک و اسناد درباره این وام زنده و موجود است، نمی توانم اسم ببرم ، ایا بیان این اسامی اینجا درست است؟
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید یک کمیته تحقیق و حقیقت یاب تشکیل و معلوم شود آیا فرمایشات آقای احمدی نژاد درست است؟
وی افزود: اگر نتایج این کمیته اعلام شود با رشادت و صراحت به مردم می گویم و عذرخواهی می کنم و می گویم اطلاعاتی که به من دادند ، غلط است.
مهدی کروبی گفت: آقای احمدی نژاد هم همین جا تعهد بدهد که این کمیته تشکیل شود و این موضوعات را بررسی کند و اگر معلوم شد که آمارهای ایشان غلط است آقای احمدی نژاد هم بگوید "مردم ایران من از شما عذرخواهی می کنم".
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما همین طور گیج مانده ایم که باید چکار کنیم، یک سری اطلاعات پشت سر هم می دهند ، شما فکر می کنید ما آمار و اطلاعاتمان را از گاریچی ها می گیریم، همین بانکی ها هستند که به ما اطلاعات و آمار می دهند، همین گروه ها و همین قوه قضائیه به ما امار می دهند.
وی گفت: قوه قضائیه می گوید ایشان که اینقدر هیاهو می کند تا حالا یک پرونده درست و حسابی به ما نداده است ، بگوید چند تا پرونده به ما داده است.
کروبی افزود: آقای احمدی نژاد می گوید من پرونده ها را داده ام، آنجا رسیدگی نشده است، قوه قضائیه می گوید بیا بگرد ، می گوید کار آنها تسویه حساب شده است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با یک نفری که دعوا دارند، پرونده تنظیم می کنند و به قوه قضائیه می دهند و با یک نفری که دعوا ندارند، پرونده او را نمی دهند.
وی افزود: چرا دیوان محاسبات می گوید یک میلیارد دلار گم شده است ، شما ( احمدی نژاد) می فرمایید اشتباه شده است ؛ آنها می گویند یک میلیارد دلار گم شده است.
مهدی کروبی گفت: چرا آقایی که الآن شهردار است چند بار خواسته است در خصوص 300 میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران زمانی که شما شهردار بودید، بررسی شود.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی هم می گوید دو مرتبه این موضوع را برای تحقیق و تفحص بررسی کردیم و به صحن علنی ارائه دادیم که صحن علنی مجلس جلوگیری کرده است.
وی گفت: مجلسی که دو هزار نفر آن را شورای نگهبان حذف می کند ؛ نتیجه اش همین می شود.
کروبی خطاب به طرف مقابل مناظره افزود: بگویید این 300 میلیارد تومان از بودجه شهرداری چه شده است؟
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درباره پرونده نفت اردبیل هم قوه قضائیه می گوید جلو ان را گرفته اند زمانی که حضرت عالی آنجا بودید ، همین آقای محصولی و پولش را می گویند.
وی افزود: اسامی در ذهن من است که قوه قضائیه چه گفته، چه طور شده، کجا رفته و چه کسی خواسته است و بعضی ها را باید اسمشان را ببرند ؛که زور می زنند پرونده دوباره به اردبیل برگردد.
کروبی گفت : همه اینها باید معلوم بشود، آیا اینها نباید مشخص شود؟ ما مسئول مردم و مسئول اموال مردم هستیم.
وی گفت : شما رئیس جمهور هستید، فردا هم ممکن است همین مردم به شما رأی بدهند، 4 سال دیگر هم رئیس جمهور باشید، اگر هم مردم رأی ندهند باید این موضوعات مشخص شود و مردم در این خصوص بدانند.
احمدی نژاد در ادامه این مناظره خطاب به کروبی گفت: اطلاعاتی که به شما داده اند اطلاعات غلطی است و حتی شما یک مورد از آن را نمی توانید اثبات کنید.
وی افزود: شما گفتید 40 میلیارد تومان به دستور من به محصولی (وزیر کشور) وام داده اند ، این اسناد را به قوه قضائیه بدهید و حتی اگر یک ریال محصولی در عمرش از بانکی وام گرفته است همه ان مال کروبی و تیمش، چه رسد به چهل میلیارد تومان ؛ این بازی های تبلیغاتی است.
احمدی نژاد گفت: اینکه آمار رسمی کشور را زیر سؤال می برید یعنی گذشته خود را زیر سؤال می برید نه احمدی نژاد را ، و اینکه به استناد گفته یک کارشناس اعلام می کنید این آمار رسمی غلط است ، درست نیست چون این آمار ، آمار رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است و اگر آنها را قبول ندارید آن وقت دوستان شما که در گذشته در کشور بودند چگونه از عملکرد خودشان دفاع کنند که این همه پول گرفتند در کشور چه کار کردند ؟ آن وقت گذشته خودتان زیرسؤال می رود.
وی افزود: این آمار در گذشته بوده و (اکنون نیز ) هست در حالی که شما یک طرفه می گویید من نیستم.
احمدی نژاد گفت: همه دولتها بر اساس امارهای بانک مرکزی و مرکز آمار گزارش می دادند که من نیز این طور عمل می کنم.
وی افزود: دولت خاتمی بر چه اساسی گزارش می داد آیا خاتمی خودش متر می کرد؟ آقای هاشمی اندازه گیری می کرد؟ در حالی که این طور نیست و این آمار مرکز آمار ایران است و اگر بنده به یک نفر در مرکز آمار یا بانک مرکزی گفته باشم آمار خود را بالا یا پایین کند ،چنین چیزی صحت ندارد و ممکن نیست کروبی در این میان گفت: اگر گفتید چی قبول دارید؟
احمدی نژاد گفت: سه مرجع تولید آمار در کشور داریم که برنامه و بودجه ، بانک مرکزی و مرکز آمار از جمله آنهاست و این ها آمار را اندازه گیری و اعلام می کنند و همواره با هم اختلاف جزئی داشته اند.
آقای احمدی نژاد با نشان دادن بولتنی خطاب به کروبی گفت: اینها اتهامات و توهین هایی است که روزنامه شما به من نسبت داده اند و اینها تیترهای آن است، اگر در دوران مسئولیت من چه در دولت ، استانداری و شهرداری ؛ فردی اگر یک ریال هم سند تخلف دارد رو کند چه برسد به 300 میلیارد تومان که در این شرایط روزنامه های شما و دوستان شما هزار دفعه آن را نقد می کردند ، اینکه بدون سند مسائلی را مطرح کنیم درست نیست.
احمدی نژاد گفت: من پیشنهادی دارم که شما بفرمایید آن را قبول دارید یا خیر؟
وی افزود: من گفته ام کسی که کاندیداست اموالش را اعلام کند و بگوید از کجا آورده است و خانواده و اعضای ستادش همه اینها اموالشان را اعلام کنند و بعد تعهد کند اگر اموالی را پنهان کردند و قوه قضائیه آن را کشف کرد در اختیار مردم قرار دهد.
وی افزود: من هیچ کس را به فساد متهم نمی کنم اما آقای کروبی شما که نیروی انقلابی هستید چرا از شهرام جزایری پول گرفتید؟ به من نیز اگر کسی پولی داده است سندش را منتشر کنید تا همه بدانند در حالی که شما یکبار 300 میلیون تومان و یک بار 200 میلیون تومان از شهرام جزایری پول گرفتید(که 300 میلیون تومان تأیید شده و 200 میلیون تومان را گفته اید من تأیید نمی کنم او (شهرام جزایری گفته است) که این 300 میلیون تومان متعلق به 7 تا 8 سال پیش است که باید دید این 300 میلیون تومان آن موقع اکنون چقدر می شود.
وی افزود: چرا شهرام جزایری به شما این پول را داد ؟ شما آدم سیاسی هستید، سؤال نکردید که چرا به شما این پول را داد و با چه هدفی؟
احمدی نژاد گفت: شما فرمودید اکنون انتخابات است و باید کمک کرد در حالیکه عملکرد و صحبت شما خلاف این را نشان می دهد و شما هنوز انتخابات را زیر سؤال می برید و سیستمی راکه شما از طریق آن چند بار انتخاب و رئیس مجلس شده اید زیر سؤال می برید در حالیکه مجریان انتخابات صد درصد از دوستان شما هم بودند.
وی افزود: من می گویم همه (کاندیداها) اموال خود را اعلام کنید، من اعلام می کنم و از همین جا به قوه قضائیه می گویم اگر از بستگان ، دوستان من کسی تخلفی کرد با آن محکم تر برخورد کنید و حتی یک مورد اگر بنده به قوه قضائیه راجع به کسی زنگ زدم و یا پیغام دادم فردا آن را اعلام کنید تا همه بدانند.
این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به سیستم مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص های اصلی مدیریت در کشور مصارف دولت است که دولت پول را کجا خرج می کند و درآمدی که از نفت مالیات دارد چگونه خرج می شود.
وی افزود: اعتبارات و هزینه های دولت دو بخش است یک بخش مصرفی است یعنی دولت هزینه می کند و تمام می شود و بخش دیگر دولت سرمایه گذاری می کند یعنی راه ، پل ، مدرسه و فرودگاه می سازد.
احمدی نژاد گفت: در دولت قبل رشد هزینه های مصرفی بیش از دولت فعلی است که در دولت فعلی رشد هزینه های مصرفی 16 و هشت دهم درصد و رشد هزینه های عمرانی نیز 39 و نه دهم درصد است که یعنی دولت پولی که از مردم گرفته در هزینه های مصرفی کمتر هزینه کرده است و بیشتر در هزینه های عمرانی آن را سرمایه گذاری کرده است و جاده، مدرسه ، دانشگاه ، آزمایشگاه و ورزشگاه ساخته است که برای مردم مشهود است و من شخصاً به هر شهری که می روم از مردم می پرسم که چه مقدار از این طرحها پیشرفته داشته است و از خود مردم تأییدیه می گیرم.
وی افزود: کارهای این دولت در منظر مردم بسیار روشن است و تصمیم گیری ها بسیار دقیق و علمی است و بر خلاف حرفهایی است که آقای کروبی در ابتدای جلسه زده اند.
احمدی نژاد گفت: من خودم دانشگاهی و فرد علمی هستم و حاضرم بحث کنم، شما به چه استنادی اعداد را رد می کنید؟ اتفاقاً گزارش نهادهای بین المللی گزارش های ما را تأیید می کنند ، آنها که اقتصادهای کشورهای جهان را کنترل می کنند و گزارش می دهند که این گزارش رشد و ثبات اقتصادی ما را تأیید می کند.
وی افزود: ما روی هوا حرف نمی زنیم و وقتی که می گوییم تورم پایین آمده است یعنی پایین آمده است و همان موقع که تورم 25 درصد بود خود بانک مرکزی اعلام کرد و اکنون که تورم به 15 درصد رسیده است باز خود بانک مرکزی آن را اعلام می کند و روز به روز تورم را اعلام می کند و آنرا نفی نکرده است چون مردم حس می کنند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی دیگر از عرصه های مدیریت اقتصادی کشور بورس و سرمایه است که در دولت قبل در بورس حباب بزرگی ایجاد شد و با یک بورس سازی و در حالی که هنوز قانون بورس کامل و ساختار جدید مستقر نشده بود در آنجا یک حباب درست و عددهای غیرواقعی اعلام شد که عده ای ضرر کردند و عده ای سود بردند.
احمدی نژاد گفت: اما در این دولت ما واگذاری انجام دادیم که واگذاری ها معلوم است که از سال 73 تا 84 رقم 4705 و شش دهم واگذار شده در حالی که از 84 تا 87 ، رقم 22037 و نه دهم واگذار شده است که این رقم بدون سهام عدالت و بدون آن رقمی است که مجلس تصویب کرد تا به جای بدهی دولت به سازمانهای عمومی داده شود و این رقم آن چیزی است که در بورس مستقیم در اختیار مردم قرار گرفته است.
وی افزود: تقریباً همه آن بنگاههایی که قبل از این دولت به صورت رفاقتی واگذار شده ،دچار مشکل هستند و بنگاههایی هستند که همه مشکل مدیریتی دارند و امروزه بنگاههایی که دچار مشکل هستند قریب به اتفاق بنگاههایی هستند که در قبل از این دولت با واسطه به صورت رفاقتی و اکثراً به آشنایان فروخته شده است که همه دچار مشکل مدیریتی و کارگری هستند.
احمدی نژاد گفت: یک مورد از بنگاههایی که در این دولت واگذار شده است ، مشکل مدیریتی ندارند چون عالمانه واگذار شده است.
مهدی کروبی در ادامه مناظره با محمود احمدی نژاد گفت: ما روی همین مسئله اول مانده ایم، واقعا ببینید این آمار و ارقامی که حضرتعالی فرمودید (حالا من اصلا ادعای کارشناسی ندارم) ،همه کارشناسان می گویند آنها اشکالات جدی دارند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که از شبکه سه سیما پخش شد ، افزود: حضرتعالی یک مقدار جرات و شجاعت زیادی داریدو اسم می برید اما من نمی توانم اسم افراد را ببرم و شما یک دفعه مثلا به آقایی مثل مهندس می گویی "یک خانمی هست، بگویم؟ بگویم؟
کروبی گفت: در همان زمان من گفتم خدایا واقعا قضیه چیست؟
وی افزود: من به جوانان بگویم که زهرا رهنورد نام و نشانش قبل از انقلاب از خود مهندس موسوی بیشتر بود، دو تا کتاب داشت، برو وبیایی داشت، اهل فکر و اندیشه بود.
کروبی تصریح کرد: بعد از انقلاب ، سال 65 که امام طرح شاهد را در همان فروردین برای من تنظیم کرد که از بخش های علوم و اموزش و پرورش و همه چیز بیایند، تنها خانمی که ما به همراه یک مجموعه فرهنگی دعوت کردیم خانم زهرا رهنور بود که آمد و چقدر موثر بود و چقدر توانست در طرح مدارس شاهد خدمت کند.
وی افزود: واقعا من آن شب گفتم خدایا قضیه چیست؟ یک منفی به ذهن من آمد و یک مثبت.
کروبی گفت: منفی این بود که گفتم نکند یک چیزی مثلا خدای ناکرده زن بدی است، یک مثبت هم به ذهنم آمد که نکند حالا بگوید آقای مهندس موسوی چقدر شما سکوت می کنی، هیچ نمی گویی، حرف نمی زنی، گفتم شاید می خواهد بگوید زهرا بنی یعقوب که در همدان بلا سرش آمد و یک خانواده مذهبی دارد.
وی افزود: وقتی گفت زهرا رهنورد، واقعا من همین طور مبهوت شدم.
کروبی خطاب به احمدی نژاد گفت: ببینید ما که نمی توانیم اسم ببریم، شما یک مرتبه می آیی و می گویی آقای هاشمی این جوری، در حالی که من حوصله عبارت خواندن ندارم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: یک عبارتی در روزنامه از حضرتعالی هست که از عظمت آقای هاشمی و بزرگی آقای هاشمی موقعی که اردبیل تشریف داشتید گفته بودید.
وی گفت:‌ می دانید که با آقای هاشمی اختلاف داریم اما از قدیم با هم دوست و رفیق هستیم، از سالهای 46 و 47 و در زندان با هم همکاری سیاسی داشتیم، آنقدر اختلاف داریم که آن دفعه آمد مقابل من و این دفعه هم آقای مهندس موسوی را تائید می کند و مرا تائید نمی کند.
کروبی اضافه کرد: یک دفعه حضرتعالی می فرمائید اقای هاشمی .
وی گفت: آقای ناطق هم که از دوستان قدیمی ما و از چهره های موجه است، ما انشعاب هم کردیم ، از هم جدا هم شدیم، اما دوستی و رفاقتمان مانده است.
کروبی با اشاره مجدد به ناطق نوری افزود: چقدر در شهردار بودن خود شما نقش داشت که حتی من هم رئیس مجلس بودم وقتی با یونسی صحبت کرد به من گفتند، زیر بار نمی رفتند، من هم که هیچ اطلاعی نداشتم، خدا شاهد است روحیاتم این جور است که گفتم آخر چرا؟ دیدم آقای ناطق هم دارد گله می کند و گفت ایشان سر یک قضیه مشکل دارد ، گفتم چه مشکلی دارد .
وی افزود:‌ بالاتر از روحیاتم بگویم، وقتی آقای خاتمی ایشان را به کابینه دعوت نکرد من ناراحت شدم گفتم حالا که مبنایتان بر این است که شهردار حتما باید باشد چرا احمدی نژاد را دعوت نکردید و آقای الویری و آقای ملک مدنی بودند.
کروبی خطاب به احمدی نژاد گفت: آخر می خواهم بگویم شما همینطور اسم می برید، من که نمی توانم بگویم، در همین قضایا فلان فرد چه بوده است من واقعا چه جوری حرف بزنم، فکر کنم راه تنها همین است که ما واقعا بیاییم، فکری کنیم.
وی اضافه کرد: من حتی از دولت ایشان افرادی را قبول دارم که بیاییم برویم همین ها را بررسی کنیم وافراد دیگری هم کنارشان بگذاریم،از همان قوه قضائیه برویم بررسی کنیم ، ببینیم اینها واقعیت دارد یا ندارد.
کروبی افزود: این قضیه چگونه است؟ الان ببینید ، از اینش بگذریم می ترسم ادامه دهم به خیلی چیزها نرسم.
مهدی کروبی به سیاست خارجی دولت اشاره کرد و گفت: جنابعالی می فرمائید سیاست خارجی ما غوغا کرده است ، برادر محترم! آخر این چه غوغایی کرده است که شما تبریک هم می گویی ، جوابت را نمی دهند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: امام یک نامه نوشت به گورباچف ، اقای جنتی هم آمد نامه شما را با نامه امام به گورباچف مقایسه کرد.
وی اضافه کرد: گورباچف هنوز در نامه ها و حرفهایی که می زند افتخار می کند و می گوید یک نامه ای برای من آمد.
کروبی به گورباچف اشاره کرد و گفت: وزیر خارجه را که 28 سال وزیر خارجه بود فرستاد اینجا، امام 20 دقیقه اجازه ملاقات داد و وسط حرفش پا شد و گفت اصلا من چیزی نمی خواستم بگویم من می خواستم یک دریچه ای از معنویت را باز کنم و از شیخ اشراق و ملاصدرا گفت.
وی خطاب به احمدی نژاد و با اشاره به هوگو چاوز گفت:‌هی پز می دهیم، البته من هم اگر فردا رئیس جمهور شوم با آقای چاوز رابطه را حفظ می کنم رفت و امد می کنم ، دوستی می کنم.
کروبی افزود: این گونه فرمودید که حیاط خلوت امریکا، شما برای ما بفرمائید از این حیاط خلوت چه چیزهایی نصیب ما شد، چه بهره هایی گرفتیم.
وی اضافه کرد: شما ببینید این حیاط خلوت حضرت عالی را که چاوز با آقای صدام ، با آقای اوباما، چنان صدام را بغل گرفت و فشار داد که از آن فشاری که به شما داده بیشتر است .
احمدی نژاد پرسید: صدام اوباما را بغل کرده ؟
کروبی پاسخ داد: خیر آقای چاوز ،اشکالی هم ندارد، من می خواهم بگویم او منافع ملی اش است، اما چه حیاط خلوتی برای ما ایجاد کرده است که با شما بنشیند، با صدام هم بنشیند با اوباما هم بنشیند با دیگران هر روز بنشیند، عکس های فراوانی داریم من هم این عکس ها را خدمتتان ارائه می دهم .
مهدی کروبی با اشاره به چاوز گفت: کار خوبی هم می کند اما این چه حیاط خلوتی است، من می خواهم بگویم رابطه با آن طرف دنیا به این صورت است، مشکلات جدی پیش آمده، با ایتالیا، با خود اروپا، با خیلی کشورها.
وی گفت: وضع ما رابطه با چند تا کشور شده بعد هم می فرمائید که تحریم اثری ندارد، اگر تحریم اثری ندارد،ما به همین بحث های سیاست خارجی اشکال داریم.
کروبی افزود:‌من یک عبارتی را لازم است بخوانم این عبارت باید خوانده شود چون این ملعون (رئیس سابق موساد) گفته بخوانم. (حالا من صهیونیست هم می شوم چون عبارتهای او را می خوانم)
وی اضافه کرد:(رئیس سابق موساد گفته است)اگر صدها میلیارد دلار از سوی موساد خرج شده بود تا کسی منافع اسرائیل را تامین نکند احدی بهتر از احمدی نژاد نمی توانست این خدمت را انجام دهد و در ادامه مصاحبه خود با تلویزیون عربی اسرائیل گفت، هیچ کسی بهتر از احمدی نژاد تامین کننده منافع اسرائیل نیست و در ادامه مدعی شد وجود احمدی نژاد برای اسرائیل یک معجزه ، یک هدیه گرانبها و حتی الهی است و هر جمله ای که او علیه اسرائیل می گوید کار اسرائیل را در جهان آسان می کند.
کروبی خطاب به احمدی نژاد گفت:‌بالاخره این چیست؟ چه می گویند؟ آیا آنها فکر می کنند شما قهرمان جهان شده ای؟
وی افزود:‌آقای احمدی نژاد عزیز! برادر من! وهم و خیال و اینها نیست، پیام خمینی تا پیام احمدی نژاد زمین تا آسمان فرق دارد.
کروبی اضافه کرد: یک جایی بی اعتنایی بود به ما می گفتند نروید، دیگر اهانت به شما می شود ، من خودم به دو کشور می خواستم بروم که گفتند معمول ما نیست رئیس مجلس که می اید با رئیس جمهور ملاقات کند گفتم نمی ایم و وقتی رفتم ایتالیا به وزیر وقتمان گفته بودند در حد رئیس جمهوری از فلانی تجلیل کردیم .
وی گفت : کسی مهدی کروبی فرزند احمد را تجلیل نکرده است مهدی کروبی یعنی جمهوری اسلامی.
کروبی گفت : وقتی شما می روی یعنی جمهوری اسلامی وقتی شما می روی حوادث تلخ برای ما پیش می اید این جور برخوردها می شود خوب اینها سبک است برای ما چه برکتی دارد که شما به این صورت می روی و بعد هم می گویی ما داریم انقلاب می کنیم جهان را مدیریت می کنیم. چه می فرمائید ؟ می فرمائید همین جا باز هست خواهش می کنم 20 تا از ان کشورها را برای من بشمار می گوید ما با 100 کشور رفته ایم که به ما گفته اند الگوی مدیریتان را بدهید اخر این الگوی ما چیست ؟ چه الگویی توضیح دهید ما هم بفهمیم.
این نامزد ریاست جمهوری گفت : کلاس ابتدایی هستم اصلا اکابری هستم ، خواهش می کنم این توضیحات را شما به ما بده، الگویی که شما درست کردید چیست که دنیا شیفته شده است و نمی داند و می گوید 100 کشور خواسته الان به شما می گویم 20 تا از انها را بشمار اینجا انهایی که به ما می گفتند کجایند ؟ که الگو خواسته اند اخر این طور که نمی شود حرف زد کشوری که شاهدش هستیم و می بینیم.
کروبی افزود: می رویم سر سیاست خارجی، عربها ، می نشینی آنجا و عکست را هم می زنند عکس جنابعالی هست و زیر ان هم در نشریه شان خلیج عربی زده اند بالا سر هم حضرتعالی را گذاشتند و ما ان وقت بزنیم تو سرمان و واقعیت هم دارد و بگوییم که خلیج فارس است ، 500 سال قبل از میلاد مسیح خلیج فارس بوده الان هم خلیج فارس است برای همیشه هم خلیج فارس است.
این عظمت وزارت خارجه ماست ، این سیاست خارجی مهم و موفق ماست.
کروبی اظهار داشت : یک حرفهایی که می زنند کم کم دیگر آنقدر پررو شده اند که به ما می گویند در صورتی ما در ایران برای جشن ورزشکاری جهان اسلام شرکت می کنیم که خلیج بنویسید و فارس ننویسید.
مجری :خیلی متشکرم.
کروبی : چقدر شد ؟
مجری: 10 دقیقه و 35 ثانیه.
محمود احمدی ن‍ژاد در ادامه مناظره با مهدی کروبی گفت: شما نگفتید پول شهرام جزایری را برای چه منظوری گرفته اید.
کروبی افزود:‌ چقدر خوشم آمد از هوشت، شما جواب اردبیل و اینها را ندادید مخصوصا جواب ندادم.
احمدی نژاد گفت: من که می گویم هر سندی هست دستگاه قضایی پیگیری کند.
کروبی افزود: حالا اردبیل، بفرما هست یا نیست، نه شما یک سوال کردی من هم سوال کردم.
احمدی نژاد گفت: 300 میلیون را شما گرفتید در دستگاه قضایی هم اثبات شده حکم هم صادر شده، شما هم نفوذت اگر در دستگاه قضایی 100 برابر من نباشد کمتر نیست.
وی افزود: اگر یک مورد بنده سفارش شده ام یا سفارش کرده ام اعلام کنند همین جا می گویم فردا اعلام کنند.
احمدی نژاد گفت: شما بدترین توهین ها را به من کردید حتی همسر من که نقشی در این قضیه ندارد عکسش را در روزنامه تان انداختید و توهین کردید.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت:شما اگر یک برگ سند علیه من داشتید در روزنامه خودتان چاپ می کردید.
وی افزود:‌ در موضوع شهرداری آقای لاری می خواست پرونده سازی کند، آمدند به من گفتند برو کنار، گفتم هر چه از من دارید بزنید در روزنامه.
احمدی نژاد گفت: الان هم به جنابعالی می گویم هر چه از من، خانواده من دارید بزنید در روزنامه و پای آن بایستید مرد و مردانه هر چه دارید هر پرونده ای از من هست بزنید مردم بدانند رئیس جمهور چه کسی است.
وی افزود: من می گویم همه اموالمان را با ستادهایمان و وزرا اعلام کنید هر چی تقلبی بود قوه قضائیه بگیرد بالاخره شما نگفتید این 300 میلیون چی شد.
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: شما اسم بردید گفتید آقای محصولی من هم گفتم یک تومان ایشان از هر بانک وام گرفته بود‌ مال شما ،تمام شد این جواب ادعاهای جنابعالی.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: اما راجع به اسرائیل، رژیم صهیونیستی که من ننگم می آید که اسم آن را بکار ببرم، امام یک جمله قشنگی فرمود گفت ((اینها اینقدر نجس هستند که اگر خودشان را به بحر محیط هم بزنند آن هم نجس می کنند)) در زمان جنگ آمدند همچنین ادعایی که الان آقای کروبی خواندند کردند برای اینکه بگویند ملت ایران با اسرائیل ارتباط دارد.
وی افزود:‌ آمدند گفتند ایران از اسرائیلیها سلاح خریده است همان موقع امام آمدند این جواب را دادند من جواب امام را به آقای کروبی می دهم.
احمدی نژاد گفت: من 2 سوال کردم راجع به رژیم صهیونیستی شما چرا ناراحتید من گفتم این هولوکاست کجا واقع شده است چرا جواب آن در فلسطین است، اگر واقع شده است چرا اجازه نمی دهید مشخص شود حتی پدر اروپاییها درآمده است شما چه حرفی می زنید.
وی افزود: شما رفتید ایتالیا تحویلتان گرفتند نوش جانت از نظر من دنیا تنها چند کشور اروپایی و امریکا نیست.
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: جناب آقای کروبی برگردید به مواضع امام این همه انحراف از مواضع امام از شما بعید است.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: 4 کشور اروپایی تحویل نگرفتند اولا من گفتم به 60 کشور رفتم وزارت خارجه فردا منتشر می کند 60 رئیس جمهور اینجا آمده است.
کروبی افزود:‌ 2 تا از این کشورها را بگو 5 تا از آنها که الگو خواستند.
احمدی نژاد گفت: جناب آقای کروبی شما صحبت کردید من که.
کروبی افزود: من عذرخواهی می کنم.
احمدی نژاد گفت: من مورد مشخص به شما می گویم اصلا بنده انشاء‌الله اگر دور بعد مردم به من رای دادند هرگز از سیاست خارجی جنابعالی و آقای خاتمی پیروی نخواهم کرد اینجا به صراحت بگویم چون به ضرر کشور می دانم هسته ای را دادند، محور شرارت هم شدند، تعهد هم دادند الان همه چیز برگشته است.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: من آماده ام یک جلسه تشریف بیاورید برای شما توضیح می دهم شما می گویید آموزش بده، من به عنوان شاگرد به شما توضیح می دهم.
وی افزود:‌ اما یک جمله می گویم امروز در دیپلماسی، دیپلماسی عمومی حرف اول را می زند خواهش می کنم بروید مطالعه کنید به دوستانتان هم که اطلاعات را تهیه می کنند اینها را تذکر بدهید.
احمدی نژاد گفت: دیپلماسی عمومی یعنی باید افکار عمومی را بگیرید دستتان مگر آقای اوباما پریروز چه گفت، اینها آثار چیست، دلش برای ما سوخته است یا اینکه دیپلماسی کشور موجب شد.
وی افزود: 4 سال قبل آقای بوش می گفت ما باید ایران را براندازیم الان آقای اوباما می گوید ما بدون ایران نمی توانیم هیچ کاری را بکنیم همراهی ایران را می خواهند.
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: چطور شما انکار می کنید پیروزی ملت را که امروز جایگاه ایران در دنیا بالا رفته، می گویید ایتالیا ناراحت است خوب باشد مگر ایتالیا ملاک ماست.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: آقای بوش هم همین حرف های شما را می زند و می گفت ایران چرا مقاومت می کند چرا هسته ای می خواهید،‌بروید به کارهای دیگرتان برسید هسته ای به ضرر شماست چرا مقاومت می کنید و علیه رژیم صهیونیستی حرف می زنید شما هم دارید همان حرف را می زنید.
وی افزود:‌ شما هم دارید می گویید رابطه با همه جا به هم خورده است با کجا به هم خورده است فراموش کردید در دولتهای قبلی چه اتفاقاتی می افتاد.
احمدی نژاد گفت: درباره خلیج العربیه من پاسخ شما را نمی دهم من ارجاع می دهم به اساتید زبان عرب، دولل خلیج العربیه بر می گردد به اول نه به خلیج، آنها نمی گویند خلیج عربیه می گویند خلیج عربی من متاسفم چند جا گفتید دوستانتان هم گفتند اجازه بدهیم اساتید عرب و زبان عربی این مسئله را تشریح کنند.
وی افزود: رئیس همان کشوری که ما رفتیم بلافاصله مصاحبه کرد و گفت کشورهای عربی این را می گویند و ایران این را می گوید و حق با ایران است.
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: جناب آقای کروبی ما قویترین دیپلماسی را بکار گرفتیم و از آن حمایت می کنیم.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: من به خانم رهنورد احترام می گذارم من 2 بار از آقای موسوی پرسیدم ایشان فکر کرد یک فرد دیگری را می گوییم، من آنجا گفتم دیگر نمی خواهم تکرار کنم بحث ما درباره نحوه استادیاری و دانشیار شدن است که برای همه یکسان است نمی توان گفت فردی انقلابی بوده است پس باید حق بالاتری داشته باشد این را قبول نداریم همه هم محترم و عزیزند.
وی افزود:‌ اقای کروبی شما در سال 65 رئیس حج بودید آنجا سخنرانی می کنید اعلام می کنید راه نجات فلسطین بسیج عمومی و جنگ مسلحانه با اسرائیل است و جمهوری اسلامی ایران با همه امکانات خود حاضر است در این مبارزه بصورت جدی و فعال شرکت کند در این رابطه 300 هزار نفر در گردانهای قدس سازمان دهی شده اند، سوال من این است شما چه کاره این نظام بودید که این را اعلام کردید.
احمدی نژاد گفت: الان مواضع سیاست خارجی ما هم مورد تایید ملت است هم مورد تایید مجلس هم مورد تایید رهبری است بقیه چه کاره هستند.
وی افزود: اگر بنا بود رژیم صهیونیستی جایزه می داد باید به این موضع شما می داد، جناب آقای کروبی شما از آن موضع رسیدید به این موضع که وقتی من راجع به هولوکاست دو سوال منطقی مطرح می کنم من را به جای رژیم صهیونیستی محکوم می کنید.
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: به نظرم مواضع تغییر کرده است من شما را دوست دارم امریکایی ها ناراحت شدند شما هم ناراحت شدید و اعتراض می کنید.
محمود احمدی ن‍ژاد گفت: یک شاخص دیگر اقتصاد نسبت صادرات واردات است همینطور نسبت به درآمدهاست، از سال 63 آمار این شاخص دولت به دولت وجود دارد نسبت واردات به صادرات نفت و گاز یعنی چقدر درآمد نفتی داشتیم چقدر واردات کردیم، از دولت دوم 64 تا 67 بیش از درامد ارزی واردات شده است، یعنی یا از خارج قرض کردند یا از بانک مرکزی، در دولت های گذشته هم اینطور بوده است بالای صددرصد.
وی افزود:‌ در این دولت نسبت واردات به صادرات نفت و گاز 83 درصد شده است و نسبت واردات به درامدهای ارزی 63 درصد شده است یعنی صادرات غیرنفتی ما رشد جهشی کرده است و درامد ارزی ما ذخیره شده و امروز ذخایر بانک مرکزی بالاترین و مطمئن ترین در طول تاریخ کشور است.
احمدی نژاد گفت: فکر می کنم با هیاهو و اتهام نمی توان کشور را اداره کرد، کشور باید براساس منطق و عالمانه اداره شود.
وی افزود: رئیس جمهور باید خودش کارشناس ارشد باشد شما از کجا متوجه می شوید دو کارشناس دو حرف متناقض زده اند بنابراین رئیس جمهور باید صاحب نظر باشد.
نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ماجرای شهرام جزایری فراموش نشود.
مهدی کروبی در ادامه مناظره تلویزیونی با محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره جنگ مسلحانه در فلسطین با اسرائیل گفت: اولا سال 65 حتما من درباره اینکه لشکر قدسی وجود داشته یا نداشته است ، چنین چیزی من نگفتم، همیشه آنجا که صحبت می کردم براساس سیاست امام (ره) بود که صریح می گفت سیاست نه شرقی نه غربی است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: براساس مبنای حرف امام (‌ره)می گفتم می خواهیم راهپیمایی انجام دهیم ما جهان اسلام را می خواهیم ببریم مقابل این دو تا! بنابراین اصلا جنگ مسلحانه نبود و بنده هم خبر نداشتم.
کروبی گفت: اگربحث منافع ملی نبود سلسله مسائلی را می گفتم که مواردی هم بود که بر خلاف دستور امام (ره) تحرکاتی شد و امام جلویش را گرفت.
کروبی گفت: سال 65 متاسفانه مسئله ای پیش آمد که یک هواپیما از ما گیر افتاد و معلوم شد که مواد منفجره داخلش نگه داشتند، بنده هم از هیچ خبر نداشتم اما با قاطعیت ایستادم تا همه آنها را گرفتم و آوردم البته سه تا از آنها آنجا ماندند که اصلی بودند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در رابطه با کارشناسان که جناب آقای احمدی نژاد گفتند یک سوال من را جواب ندادید من ده تا سوال کردم که شما یکی را هم جواب ندادید.
وی افزود: من می گوییم قوه قضائیه شما می گویید پرونده اردبیل اینه،‌من به شما عرض می کنم کارشناسان خودتان از جمله آقای دانش جعفری، افروغ، خوش چهره و رهبر که همه از یاران شما بودند اینها همه از دور شما رفتند.
نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ فرمودید که به جریانی وصل نیستید چرا آقای نقدی، شریعتمداری، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جنتی اینها همه دوستان شما هستند اشکالی هم ندارد بنابراین شما به یک مجموعه خوبی وصل هستید.
کروبی افزود: آیت الله جنتی که حتی حق استاد و شاگردی را فراموش می کند و می گوید(نوشته های) ایشان مثل نوشته های امام (ره) است و باید به داخل کتاب ببریم تا تدریس شود.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت:من انقلابی هم هستم، انقلابی ریشه دار و حساب شده، من می گویم باید حساب شده حرف بزنیم اگر نسنجیده حرف زدیم دشمن تراشی می کنیم.
وی افزود: من به دولت کار ندارم همیشه از خودم دفاع می کنم چه آن موقع که در مجلس بودم و چه در محضر رهبری.
کروبی گفت: می گفتم باید انرژی صلح آمیز هسته ای را بخواهیم و پافشاری و دفاع هم بکنیم اما مذاکرات را قطع نکنیم.
وی افزود: همیشه گفته ام الان هم می گوییم به من گفتند تعلیق؛ گفتم نه، حتی گفتم سیاستگذاری با رهبری است.
نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ هر چه گفتم در چارچوب نظام گفتم نه مذاکره کننده بودم و نه در جلسات حضور داشتم و از مذاکرت هم وقتی مطلع می شدم که گزارشی می دادند یا ما را دعوت می کردند.
کروبی اضافه کرد: چه در شورای عالی امنیت ملی که رئیسش رئیس جمهور است و چه در محضر رهبری ما هم نظراتی می دادیم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره هولوکاست گفت: ما می گوییم در هولوکاست بالاخره آیا قضیه ای شده یا نشده، حالا شما از چه دفاع می کنید؛‌شمااز هیتلر دفاع می کنید آیا فکر می کنید از وجود مقدس امام زمان (عج) دفاع می کنید.
وی ادامه داد : اما این حرفتان صحیح است که می گویید فلسطینی ها از سرزمینشان آواره شده اند ما هم از اول گفته ایم که فلسطینیان باید به سرزمینشان برگردند.
مهدی کروبی گفت: پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران هم این است که رفراندوم برگزار شود ما معتقدیم که مسئله را آنقدر بزرگ و رسمی نباید بکنیم.
وی افزود: در مسئله جزایری که آقای احمدی نژاد دو سه بار روی آن تاکید کردند عرض می کنم که حتی دوستان به من گفتند هر کسی اسمی از ما برد که نزدیکان شما هستند اصلا وارد بحث نشوید من نیز روحانی هستم و اجازه هایی از امام(ره) دارم که هیچکس این اجازه ها را ندارد.
نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ پرونده به قبل از ا نقلاب برمی گردد که کمیته ها تقسیم شد و کمیته انقلاب اسلامی به آقای مهدوی، کمیته جهاد به آقای ناطق، کمیته سپاه به مرحوم لاهوتی و کمیته امداد هم به من دادند.
کروبی اضافه کرد: کمیته امداد برای اقشار آسیب پذیر و در راسش برای خانواده مجروحان و شهدا بود من این کار را انجام می دادم که هر روز صبح می رفتم از آیت الله صانعی پول می گرفتم قبلا هم پول تحصن ها هم با من بود یکی دو بار به شیراز و خوزستان رفتم و پول بردم.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کروبی گفت: وقتی امام وارد شد 7 میلیون پول نزد من بود 7 میلیون آن موقع.
وی افزود: من شدم مسئول کمیته امداد و ا مام نیز به تدریج احکام دیگری به من داد و من شهرت پیدا کردم.
مهدی کروبی گفت: از بیرون هم پول می آمد از مسلمانان داخل و خارج، اموال مصادره شده را نیز به من می دادند که بین مردم تقسیم کنم از دولت هم نبود حساب ها جدا بود.
وی افزود: درباره آقای جزایری هم "من عادت ندارم همیشه از خودم هزینه می کنم" افرادی آمدند پیش من و جزایری را آوردند او دو مرتبه به من پول داد که 300 میلیون تومان بود 200 میلیون تومان هم نیست حتی اگر یک میلیارد تومان هم بود، می گفتم چون صداقت دارم.
نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ آقای جزایری چیزی از من نخواست الان هم بعضی افراد به من پول می دهند بنده که پول نفت یا تراکم شهرداری ندارم که خرج کنم بنده پول را از مردم باید بگیرم و خرج کنم.
مهدی کروبی افزود: حتی تلفن که معمول است به خود ایشان (احمدی نژاد)‌ که شهردار بود برای مسکن نمایندگان تلفن کردم.
مهدی کروبی گفت: خوشبختانه جزایری هیچ چیز از من نخواست که به کسی تلفن کنم چون من عادتم این است از آقای قالیباف بپرسید که چندبار به او تلفن کردم.
وی افزود: یک پولی به من دادند و من خرج کردم مهمتر این است که رهبری در این باره چه نوشته است.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد:با اینکه آیت الله شاهرودی از نظر رهبری و همه ما عزیز است اما (رهبری) برداشتند زیر آن نامه به حالت توبیخی به خط خودشان نوشتند" آقای شاهرودی این چه شیوه کاری است که کسی پول بدهد به فردی و آن فرد هم پول را در کارهای معمول خرج کند موجه هم هست نه او چیزی خواسته و نه این چیزی خواسته است در شان قوه قضائیه نیست که این کار را بکند " .
آقای احمدی نژاد در ادامه این مناظره پاسخ آقای کروبی را درباره دریافت پول از شهرام جزایری ناکافی دانست و گفت: بالأخره ما پاسخ آقای جزایری را دریافت نکردیم، اینکه شما، امام و رهبری و همه را هزینه می کنید برای اینکه از یک آدمی که در زندان است، محکوم شده (دفاع کنید).
محمود احمدی نژاد گفت: فسادها همین طور شکل می گیرد، 300 (میلیون) به آن وام می دهند، 200 (میلیون) تومان به اون آقا وام می دهند، 50 (میلیون) به آن یکی وام می دهند و هر کاری که می خواهند در این کشور می کنند، من تعجب می کنم که جنابعالی چطور متوجه نشدید این پول چیست؟ هر کس هر پولی که داد می گیرید؟ ولو پول حرام؟ ولو پول خلاف قانون؟ این چه توجیهی است که می گویید امام به من گفته است. آن موقوع که شما پول را گرفتید مسئول کمیته امداد نبودید، مسئول بنیاد شهید هم نبودید، مسئول حج هم نبودید، یک روحانی هستید خیلی محترم مثل بقیه.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: من دو سؤال دیگر از جنابعالی دارم، می گویند وقتی در بنیاد شهید مسئول بودید در آنجا زندان درست کرده بودید، افراد را زندانی می کردید و افراد در آنجا کتک زده می شدند، این را تشریح کنید. آیا از امام اجازه داشتید؟ از رئیس قوه قضائیه اجازه داشتید؟ چطور شما زندان درست کرده بودید و افراد را در بنیاد شهید محبوس می کردید؟
وی اضافه کرد: یک سؤال دیگر هم دارم، بالأخره من گفته ام اموالم را اعلام کنند، من خواهش می کنم، آقای کروبی هم اعلام کنند اول انقلاب خانه شان کجا بوده و چقدر بوده و الآن کجاست و چقدر است، ببینیم از کجا آمده است. من همان اول اعلام کردم و الآن هم اعلام می کنم، بنده حقوق معلمی می گیرم و گرفته ام، تمام پرونده من از الآن دست قوه قضائیه باشد اعلام هم کرده ام اگر در زندگی من، همسرم و فرزندانم مشکلی هست آن را بدون اجازه من منتشر کنند تا همه بدانند.
آقای احمدی نژاد افزود: زندگی من معلوم است، یک باب خانه دارم، حساب های بانکی ام را هم اعلام کرده ام، فقط حقوق دولت می گیرم، درآمد دیگری ندارم، البته در دانشگاه پژوهش می کنیم و کارهای دیگر می کنیم و دریافتی دانشگاه است، این را دارم. آقای کروبی هم بفرمایند که این خانه شان چطوری آمده است، ایشان همیشه مسئول بودند، آیا همان پول هایی که امام اجازه دادند برداشتند یا نه امثال آقای شهرام جزایری ها دادند یا نه اگر فعالیت اقتصادی می کنند بگویند ایشان مسئول بوده فعالیت اقتصادی هم کرده است.
مهدی کروبی در ادامه مناظره با اقای احمدی نژاد درباره شهرام جزایری گفت:
اولاً آقای جزایری که به من پول داده است ، هیچ وقت تحقیق و تفحص نمی کنیم که ببینم که این پول از کجا آمده است البته اگر بدانم فاسد است ، نمی گیرم.
این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود : اگر بدانم چیزی از ما می خواهد ، دقت می کردم و نمی گرفتم اما یک کسی و آدم معتبری آمد و خواست کمک کند می گیرم و الآن هم اگر بیاورد ، می گیرم اما اگر موردی داشته باشد ، جلوگیری می کنم.
وی گفت : درباره مسایل مالی خودشان که می فرمایند و یکی از نکاتی که درباره ایشان مطرح است الان مواد هم است و این هفته انتخابات بگذرد برملا می کنیم.
کروبی گفت : اقای احمدی نژاد می خواسته است 700 میلیون دلار از دولت به یک آقایی بدهد و رهبری جلوگیری کرده است ، اصلاً یکی از اختلافات با بانک مرکزی همین بوده که حواله می داده اما بانک نمی داده است و دعوا شد.
وی افزود : ‌به بانک مرکزی می رفتند و بانک هم می گفت نمی دهم و نمی توانم بدهم ؛ فردا گریبانم را می گیرند ، می گفتند اجازه داریم ، بانک هم می گفت ،
اجازه رهبری را بدهید تا همان را سنجاق کنیم.
کروبی گفت : از ایادی و نزدیکان ایشان چه کسانی امروز زندان هستند ،ایا زندان نیستند؟
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قضایای آقای علی آبادی و اطرافیانش چیست؟ شما ما را مجبور کردید که این حرف ها را می زنیم ، چون از نزدیکان شما الآن زندان هستند و بعضی از آنان را با زور آزاد کرده اند.
کروبی به احمدی نژاد گفت : شما می گویید آمار و اطلاعات ما ( منتقدان و رقیبان) درست نیست ، خوب ما چه کار کنیم، هر چه ما می گوییم شما حرف خودتان را می زنید؟ اما درباره درآمد های نفتی می گویند کل درآمد دولت سازندگی و دولت توسعه سیاسی به اندازه سه سال و نیم شما بوده است.
وی اظهار داشت : این همه پول نفت 100 دلاری ، نفت 80 دلار کجاست؟ این پیشرفت هایی که شما می گویید؟ به خدا من خرم آباد بودم و همه طرح هایت مانده است.
دکتر محمود احمدی نژاد در ادامه خطاب به طرف مقابل این مناظره گفت: خوب باز هم قانع نشدیم بالأخره موضوع آقای شهرام جزایری چه شد؟ چطوری شد؟ موضوع مسکن شما چطوری یک دفعه یک مسکن 100 متری تبدیل شد به چندصد متری آن هم در بهترین نقطه تهران.
کروبی در این هنگام پاسخ داد: چه ربطی دارد؟
احمدی نژاد در ادامه گفت: بالأخره من از شما سؤال کردم و پرسیدم.
کروبی ادامه داد: اگر اجازه دهید توضیح می دهم.
احمدی نژاد افزود: جناب آقای کروبی بالأخره معلوم است.
کروبی در ادامه اضافه کرد: آخر باید کاری کنیم، باید ببینیم حرفی که می زنیم راست است یا نه؟ و الا من می گویم پرونده این طوری که شما می گویید ، نیست.
مجری در این هنگام در تذکری گفت: تنظیم وقت به هم می خورد.
کروبی افزود: هفته آینده ان شاء الله انتخابات که تمام شد.
احمدی نژاد در ادامه این مناظره اضافه کرد: جناب آقای کروبی من از شما می خواهم اگر بنده خواستم 700 میلیون دلار به کسی بدهم بانک مرکزی گفته است باید اجازه رهبری بیاید و ممنوع است، فردا در روزنامه تان منتشر کنید چرا هفته دیگر؟
احمدی نژاد در بخش دیگری از این مناظره گفت: شما به همسر من که هیچ نقشی نداشته است در روزنامه تان تهمت زدید، شما از زیرمجموعه خود خبر ندارید؟ بسیار خوب من می گویم رئیس جمهوری، شخصی که می خواهد رئیس جمهور شود از زیرمجموعه و روزنامه ای که صاحب امتیاز آن است خبر ندارد، آن وقت می خواهد کشور را اداره کند.
نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مهدی کروبی گفت: من به شما، لباس شما، ریش سفیدتان و به سوابق شما احترام می گذارم، شما خبر ندارید عکس همسر من را چاپ و به وی توهین کردند، شما بروید مراجعه و دنبال کنید.
مهدی کروبی در پاسخ به احمدی نژاد افزود: شما مقابل یک مرد شریف و نجیب عکس زنش را این جوری نشان می دهید انتظار دارید همه چیز به هر کسی بگویی، اما کسی چیزی به شما نگوید.
مجری (پورحسین) دوباره تذکر می دهد صحبت پایانی با آقای احمدی نژاد است.
احمدی نژاد در ادامه با طعنه خطاب به طرف مقابل این مناظره اضافه کرد: شما اگر می خواهید بگویید، می خواهید از وقت من هم استفاده کنید.
پورحسین افزود: بعد از انتخابات می شود در یک گفتگو در این باره صحبت کنید.
احمدی نژاد در ادامه گفت: حدود سه هفته پیش بروید بخوانید و گزارش بگیرید.
کروبی اضافه کرد: حالا حضرت عالی بفرمایید چه بوده است؟ خواهش می کنم، من بی اطلاع هستم.
احمدی نژاد در پاسخ به کروبی می گوید: من وقت خودم را می خواهم خودم استفاده کنم.
محمود احمدی نژاد در ادامه مناظره با مهدی کروبی گفت:" منزل را توضیح ندادند ،ایشان شهرام جزایری را توضیح ندادند ، زندان را توضیح ندادند و اعلام نکردند آیا حاضر هستند اموال اطرافیان خود ، رئیس ستاد و دوستان و همه کسانی را که در ستادش کار می کنند ، اعلام کنند که همه در جریان باشند؟"
وی افزود: می خواستند 20 میلیارد تومان در انتخابات به مخابرات بدهند تا به مردم اس ام اس بدهند که رئیس ستاد آقای کروبی به مخابرات رفته بود و مخابرات هم اعلام کردکه ما اس ام اس عمومی نداریم.
احمدی نژاد در بخش پایانی این مناظره که از شبکه سه سیما پخش شد ، گفت : طبق برآوردها بیش از صد میلیارد تومان هزینه تبلیغات آقای کروبی است که اینها را به مردم بگویند از کجا آمده است؟ چه جوری آورده اند؟ به مردم توضیح بدهند ،شما باید به مردم توضیح بدهید که چه کردید؟
این نامزد ریاست جمهوری گفت : این دولت در خدمت مردم است و با کارشناسی فعالیت می کند.
وی گفت: بنده بیش از هزار ساعت جلسه با کارشناسان اقتصادی و استادان اقتصادی داشتم و ممکن است دو تا سه یا 10 تا 20 نفر مخالف نظر بنده باشند که ما هیچ وقت آن را رد نمی کنیم اما من جلسات ده نفره ، 20 نفره ، 50 نفره طولانی مدت 5 ساعت داشته ام.
احمدی نژاد افزود : جناب آقای کروبی! رئیس جمهور باید خودش کارشناس ارشد باشد ، اینکه هر چه بپرسیم بگویند کارشناسان نظر بدهند ، خب؛ کارشناسان رئیس جمهور بشوند نه اینکه کس دیگری رئیس جمهور شود و کارشناسان اداره کنند و آن هم با این وضع کارشناسی در کشور ما!؟ همه جای دنیا نظرات شخصی در کارشناسی اثر دارد.
وی افزود : نظر کارشناس که وحی منزل ( نازل شده) و یک چیز مطلق نیست ، این کارشناس را وسط انداخته اند و با آن بازی می کنند.
احمدی نژاد گفت: اما شما در فیلمتان دوباره به دانشجویان ستاره دار اشاره کردید. من آمارش را دارم. این در دوره آقای معین که متأسفانه اطلاعیه هم داده است ، این آمار سال به سال از سال 78 چند نفر ستاره دار بودند و سال 82 بیشترین تعداد یعنی دو هزار و 584 نفر و آخرین سال در این دولت یعنی در سال 1385 حدود 224 نفر بود که ما لغوش کردیم.
این نامزد ریاست جمهوری گفت : شما چهار نفر را ( در فیلم ) می آورید که می گویند ما ستاره دار هستیم ، ستاره را وقتی لیست قبولی منتشر می کنند کنارش می نویسند و روی پیشانی کسی نمی نویسند.
احمدی نژاد خطاب به کروبی گفت : بحث گشت ارشاد را مطرح کردید ، اهل سنت و اقوام را دیشب مطرح کردید که من توضیح دادم ، رفتار دولت معلوم است.
وی اظهار داشت : من دو سه جمله خطاب به ملت درباره اینده می گویم . شما بالاخره این دولت را برگزیدید و این دولت با همه توان در خدمت شما بوده است. من اعلام کردم و اکنون نیز اعلام می کنم آقای کروبی و دوستانش هر گونه تخلف مالی از این دولت و وزرای بنده ، فرزندان و همسر من را در روزنامه ها منتشر کنند به شرط اینکه پای آن هم بایستند و همین طوری کلی حرف نزنند.
احمدی نژاد تاکید کرد : ما به سمت آینده حرکت می کنیم به فضل الهی در آینده این نرخ تورم کاهش پیدا خواهد کرد و به یک رقمی خواهد رسید که این را تمام تحلیل های اقتصادی می گوید. (ما) رشد اقتصادی و سازندگی را حفظ کردیم .
وی گفت: برای اشتغال در آینده سه برنامه اساسی داریم. بنگاه های کوچک ، بزرگ و زمینه های سرمایه گزاری ، هفت طرح بزرگ اصلاح ساختار اقتصاد را آماده کرده ایم که بخشی در مجلس است و بخشی نیز می آید.
احمدی نژاد گفت : همه زیرساخت های لازم و نهادها را برای اجرای اصل 44 فراهم کردیم . 14 نهاد دراین مدت کوتاه تشکیل و 42 آیین نامه نوشته شد ،‌ در این دولت نشان داده شد که ملت می تواند.
وی افزود: ظرفیت های ملت تازه در حال شکوفایی است ، در علم و فن آوری ، سیاست ، فرهنگ و اقتصاد و به فضل الهی دولت موانع را بر می دارد و از مردم پشتیبانی خواهد کرد.
احمدی نژاد گفت : برای مسکن، طرح های ما امسال به شکوفایی می رسد. قرار است قیمت مسکن را ساماندهی کنیم و مسکن مهر را تحویل دهیم و وام بانکی نیز در بانک مسکن ، تصویب شده است.
وی افزود: منابع به خود مردم واگذار می شود که مسکن بسازند تا قیمت ساخت پایین بیاید ، یک امتیاز ویژه برای مسکن جوانان داریم، برای اشتغال جوانان برنامه داریم و اینها را به فضل الهی دنبال خواهیم کرد.
احمدی نژاد گفت: چهار سال دوستان هر چه خواستند ،گفتند. ما تحمل کردیم ،حوصله کردیم و پاسخ ندادیم.
وی افزود : در همین روزنامه آقای کروبی! صدها تهمت زده شد. ما مطلقاً پاسخ ندادیم و کار کردیم که بعضی می گویند چرا پاسخ ندادید.
وی گفت : در شرایطی که کشور در محاصره نظامی دشمن بود و در تحریم و فشارهای سیاسی بود ، اگر ما می خواستیم وارد بگو و مگوها شویم چه اتفاقی می افتاد؟ نه این حجم سازندگی اتفاقی می افتاد و نه این شاخص های خوب را در اقتصاد می داشتیم، نه ما هسته ای می شدیم و نه در سیاست خارجی به اوج عزت می رسیدیم.
احمدی نژاد گفت: البته اینطور نیست که اکنون مشکل نداریم ، اکنون هم مشکل داریم اما مشکلات را کم می کنیم.
وی افزود: مسیر ما همان مسیر است در خدمت و در کنار مردم و شعار ما سلامت است. پاک ترین دولت این دولت است . خادم ترین دولت این دولت در کنار مردم است.
احمدی نژاد گفت: یک تخلف اگر (از دولت) داشتند فلک را کر (ناشنوا) می کردند. این خوشبختانه وجود ندارد. راه روشن در کنار ملت است و به یاری خدا عالمانه ، صادقانه ادامه خواهیم داد و به فضل الهی ایران باید بهترین کشورهای جهان باشد و می تواند و در مدیریت جهان باید نقش اساسی و تعیین کننده داشته باشد. باید عزیزترین کشور جهان و پیشرفته ترین باشد و این چشم انداز ماست.
احمدی نژاد گفت: ما باور داریم که ملت ایران می تواند. از نگاه دشمن به ملت نگاه نمی کنیم. ما می گوییم ملت ما توانمند است و باید در بالاترین جای جهان قرار بگیرد.
از همه ملت فداکار ایران به خاطر همه خوبی ها ، فداکاری ها و نیز بزرگواری ها تشکر می کنم. ما انشاء ا... سفرهای استانی را در خدمت مردم ادامه می دهیم.
وی افزود: اکثریت مردم در این چهار سال ما را حمایت کردند اما من هیچ حزبی و گروهی ندارم و ریالی هم در انتخابات نه خرج کردم و نه دارم که خرج کنم و از ملت عزیز می خواهم که اجازه دهند در این چهار سال نیز در خدمت ملت ایران باشم
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهادات شما هستیم :
news@rasekhoon.net


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.