مواظب آب سياه چشم خود باشيد!

آب سياه مادرزادي يکي از انواع آب سياه است که از دوران نوزادي در بچه ها به وجود مي آيد و با بي توجهي والدين در مراحل پيشرفته باعث کوري مي شود.
چهارشنبه، 5 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواظب آب سياه چشم خود باشيد!
راسخون: دکتر سيروس جلواني به خبر نگار راسخون گفت: آب سياه يکي از علل نابينايي است که حدود 5 ميليون نفر از مردم کل دنيا به آن دچار هستند و تا 20 سال آينده اين رقم تا 10 برابر افزايش پيدا خواهد کرد.
وي گفت: اين بيماري به صورت بسيار بي سروصدا پيشرفت مي کند به طوري که فشار مايع داخل چشم زياد از حد معمول مي شود و اشکال در خروج اين مايع از منافذ بسيار کوچکي که پيرامون عنبيه (قسمت رنگي چشم) است و در برخي موارد به طور مادرزادي اين منافذ تنگ است و زيادي فشار داخل چشم منجر به تحليل عصب بينايي شده و در آخر باعث نابينايي يا کم بينايي فرد مي شود.
وي اضافه کرد: اين بيماري حتي درکشورهاي پيشرفته نيز روبه افزايش است زيرا  50% درصد افراد هيچ اطلاعي از بيماري خود ندارند وتا زمان پيشرفت بيماري هيچ علائمي بروز نمي کند.
وي افزود: بيشتر افرادي که دچار اين بيماري مي شوند بالاتر از 40 سال سن دارندکه حدود نيم تا 87% کل بيماران را شامل مي شوند. اما ممکن است در نوزدان نيز به طور مادرزادي وجود داشته باشد.
وي ادامه داد: عوامل موثر تشديد اين بيماري عبارتند از : نژاد افراد، سن افراد، افراد ديابتي، ضخامت پرده ي چشم افراد و در افرادي که بيماري هاي عروقي دارند فشار داخل چشم آن ها افزايش پيدا مي کند و باعث به وجود آمدن آب سياه مي شود.
وي گفت: آب سياه زاويه باز ، زاويه بسته و مادرزادي از انواع آب سياه است که قسمتي بين قرنيه و عنبيه زاويه اي تشکيل مي دهد که ممکن است باز يا بسته باشد و در صورتي که باز باشد به دليل اينکه تخليه ي مايع به کندي صورت مي گيرد باعث به وجود آمدن بيماري مي شود و اگر تنگي بسيار شديد باشد مايع نمي تواند خارج شود.
وي افزود: سابقه ي فاميلي در افرادي که پدر يا مادر آن ها دچار اين بيماري هستند فرزندان 4 برابر مستعدترند.
وي اضافه کرد: در مرحله ي حاد بيماران با علائمي مانند: چشم درد، حالت تهوع، کاهش ديد و تاري ديد مراجعه مي کنند و بسيار نگرانند و پزشک با روش هايي مانند : اندازه گيري فشارچشم، آزمايش عصب بينايي و آزمايش ديد محيطي اين بيماري را تشخيص مي دهد.
وي ادامه داد: درمان اين بيماري در مراحل اوليه با درمان دارويي و عمدتاً استفاده از قطره هاي چشمي است و در مراحل پيشرفته از شيوه هاي مختلف جراحي مي توان کمک گرفت تا چشم فشار کم تري را تحمل کند.
وي اضافه کرد: در زماني که عصب هاي بينايي چشم در اثر فشار از بين رفته باشد، نمي توان آن ها را باز گرداند ولي با درمان هاي جديد مي توان از پيشرفت بيماري جلوگيري کرد.
دکتر سيروس جلواني در پايان گفت: افراد مي توانند با مراجعه به پزشک و معاينه ي چشم هاي خود از بروز بيماري آب سياه جلوگيري کرده و در صورت تشخيص اين بيماري با حفظ آرامش به درمان خود کمک کنند.

/1065 1002

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما