سینما و جنگ نرم

سینما به عنوان ابزار سلطه غرب بر جهان امروز در کنار رسانه های دیداری و شنیداری غرب قوی ترین و موثرترین نقش را در تهاجم گسترده غرب در چهارچوب جنگ نرم دارند.
سه‌شنبه، 11 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سینما و جنگ نرم
ویرایش عکس خرداد 99

راسخون:
شاید در زمینه بکارگیری سینما در حوزه قدرت نرم بتوان دولت نازی در جنگ جهانی دوم را پایه گذار این ایده نامید.آنها وزارتخانه ای را تحت عنوان «وزارت تبلیغات »تاسیس کردند و گوبلز از یاران و وفاداران شخص هیتلر را در رأس آن قرار دادند. نازی‌ها با حداکثر توان از دو رسانه سینما و رادیو بهره‌برداری کردند به گفته دیوید ولچ، از میان همه ابزارهای اعمال نفوذ نهانی و روانی، هیچ یک به اندازه سینما مورد توجه رایش سوم نبود. گوبلز در یکی از نخستین سخنرانی‌های خود در مقام وزیر تبلیغات، اعلام کرد که: «سینمای آلمان در پیشاپیش سربازان نازی، رسالت فتح جهانی را بر دوش دارد.»
رژیم نازی، سرمایه‌گذاری زیادی روی سینما انجام داد به گونه‌ای که بین سال‌های 1933 تا 1945، 1097 فیلم در آلمان تولید شد. نازی‌ها 16 ایستگاه فرستنده رادیویی ایجاد کردند که با نام مستعار پیروزی برای 13 کشور اروپایی برنامه پخش می‌کرد. علاوه بر آن، ایستگاه‌های رادیویی رسمی آنها نیز برای 60 کشور برنامه پخش می‌کرد و مجموع برنامه‌های آنها به 430 ساعت در روز می‌رسید. گوبلز چنان برنامه‌ریزی کرده بود که ذهن مردم سرزمین‌های اشغالی را از قبل و به تدریج از طریق فرستنده‌های رادیویی آلمان برای اشغال کشورشان آماده کند.
مقام معظم رهبری به خوبی پرده از نقش استکبار جهانی در این موضوع بر می دارند:
«امروزه استکبار جهانی که رئیس‌جمهور کنونی امریکا سخنگوی آن است دنیای اسلام را صریحاً تهدید می‌کند و سخن از جنگ صلیبی می‌گوید، شبکه استکباری صهیونیزم و سازمان جاسوسی امریکا و انگلیس در همه دنیای اسلام سرگرم فتنه‌انگیزی‌اند، با پول و تشویق آنان به مقدسات اسلامی در رسانه‌ها علنا اهانت می‌شود و حتی سیمای ملکوتی پیامبر اعظم(ص) از جسارت سخیف آنان مصون نمی‌ماند، هزارها فیلم سینمایی و بازی رایانه‌ای و امثال آن با هدف زشت نمایاندن چهره اسلام و مسلمین، تولید و روانه بازارها می‌شود، و اینها همه علاوه بر جنایات آنان در تعرض به کشورهای اسلامی و کشتارهای فلسطین و عراق و افغانستان و دخالت طلبکارانه آنان در کشورهای اسلامی برای تأمین منافع نامشروع سیاسی و اقتصادی است.»
{مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌المللی قدس و حمایت از حقوق مردم فلسطین 26/1/1385.}
سینما به عنوان ابزار سلطه غرب بر جهان امروز در کنار رسانه های دیداری و شنیداری غرب قوی ترین و موثرترین نقش را در تهاجم گسترده غرب در چهارچوب جنگ نرم دارند.رسانه ها در جهان امروز ارتش مجهز و موثر غرب در جنگ نرم محسوب می شوند.ارتشی که بیشتر توسط ژنرالهای فرهنگی! صهیونیستی اداره و فرماندهی می شوند.پایگاه خبری "رنس " طی گزارشی با عنوان "چیرگی رسانه‌های صهیونیستی " گوشه ای از این تار عنکبوت گسترده شده بر سر راه جهانیان را به تصویر کشیده است.
پایگاه مذکور در بخشی از گزراش خود اینچنین می نویسد:« امروز تنها شش کمپانی رسانه‌ای وجود دارد که تمامی آن‌ها اخبار خود را از خبرگزاری "رویترز " و "آسوشیتدپرس " تامین می‌کنند. این در حالی است که در عرض 20 سال اخیر سهام آسوشیتدپرس از سوی رویترز خریداری شده است و خبرگزاری رویترز نیز از سال 1851 تحت مالکیت خاندان یهودی و مشهور "روچیلد " است.»
در نگاهی ساده به امپراتوری های خبری دنیا به سادگی می توان دستهای مرئی و نامرئی صهیونیستها را مشاهده کرد.در این راستا به نامهای مشهوری بر میخوریم.مانند شرکت جنرال الکتریک که مالکیت 100% شبکه‌ تلویزیونی "ان‌بی‌سی "با 13 ایستگاه تلویزیونی و پوشش 28 درصدی خانواده‌های آمریکایی و شبکه تجاری سی‌ان‌بی‌سی؛همچنین مالکیت 50% شبکه براوو و 25% شبکه A&D و هیستوری چنل را در اختیار دارد.همچنین کمپانی "ای‌بی‌سی " با 10 ایستگاه تلویزیونی و پوشش 24 درصدی خانواده‌های آمریکایی و شبکه‌های "ASPN "، "Lifetime Television "، "دیزنی چنل "، "دیزنی تلویژن "، "TouchStone Television " ؛ شرکت‌های سینمایی "Miramax " و "TouchStone Pictures " و شرکت های متعدد تولید موسیقی ؛ موتورهای جستجوی اینترنتی "اینفوسیک "؛yahoo و google و ....همچنین شبکه سی‌بی‌اس با 14 ایستگاه تلویزیونی و بیش از 200 شبکه همکار در ایالات متحده آمریکا؛ 
اگر به لیست بالا شرکت سینمایی "Paramount Television "، "Spelling Television "، "ام‌تی‌وی "، "VH-1 "، "شو تایم "، "Movie Channel "، "یوپی‌ان "، "Nickelodeon "، فلیکس "، "کمدی سنترال "، "Sundance Channel " 
- "پارامونت پیکچرز "، "Paramount Home Video "، "Blockbuster Video "، "Paramount Parks " و انتشارات "Simon & Schuster "   ؛کمپانی "TIME-WARNER TBS AOL " 
- شبکه "سی‌ان‌ان "، " HBO "، "Cinemax "، "Warner Brothers Television "، " سگا چنل "، "تی‌ان‌تی " و ... را نیز اضافه کنیم به خوبی متوجه در هم تنیدگی سینما و تلویزیون جهت نفوذ در افکار جهانی می شویم.
 عمده اهداف غرب در زمینه نفوذ فیلمهای سینمایی به شخصیت سازی هنرپیشه های غربی مبتذل تکیه دارد.سینما با قدرت بصری فوق العاده و تخیل مهیج گرایانه بستری مناسبی برای نفوذ شخصیتهای پوشالی نظام سرمایه داری در بین جوامع دیگر است.مسیر طی شده دهه های گذشته هالیوود بیانگر راستین این موضوع است به گونه ای که می توان ادعا نمود که سینمای امروز بازوی راست جنگ نرم محسوب شده و به علت ساختارهای ضعیف صنعت سینما در کشورهای جهان سوم دروازه خطرناکی جهت تهاجم نرم شمرده می شود. 
 مرتضی فتحی
 
1002
منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهادات شما هستیم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاری


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.