ویرایش عکس شهریور 99
راسخون: استاد حوزه علمیه قم با توصیه به پرهیز از اختلاف گفت: در اثر اختلافات داخلی، بیگانگان طمع میکنند.
به گزارش فارس آیتالله عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق خود که با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاهها و طلاب مدارس علمیه کشور در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء قم برگزار شد به تشریح خطبه 238 امام علی (ع) در نهجالبلاغه در مورد جنگ صفین پرداخت و اظهار داشت: اختلافات داخلی موجب طمع دشمنان میشود و در جنگ صفین نیز دو گروه فتنهگر داخلی و خارجی با تفرقهافکنی، لشکر در حال پیروزی امام علی (ع) را به شکست کشانند.
استاد حوزه علمیه قم سه عامل بسیار مهم را دلیل شکست لشکریان امام علی (ع) دانست و بیان داشت: همراهی نکردن مردم با امام (ع)، سادهدلی و بیبصیرتی خواص و فریبکاری دشمن موجب شکست یاران امام علی (ع) شد.
وی افزود: ابوموسی اشعری که قبل از جنگ صفین و در جریان جنگ جمل به بهانه اینکه این یک فتنه داخلی است و باید از خونریزی جلوگیری شود، از جنگ نهی میکرد از یک طرف و عمروعاص و معاویه با فریبکاری و تبلیغات دروغین از سوی دیگر در صفوف لشکریان امام علی (ع) سستی و تفرقه ایجاد میکردند.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه هر دو گروه درگیر در جنگ صفین خواهان پیروزی بودند و از شکست کراهت داشتند، اظهار داشت: امویان با انتخابی درست، عمروعاص را که فردی زیرک و دغلکار بود برای حکمیت معرفی کردند اما لشکریان امام علی (ع) بر خلاف نظر ایشان که ابن عباس را پیشنهاد دادند، ابوموسی اشعری که فردی سادهلوح را انتخاب کردند و در نتیجه این بیبصیرتی و تخلف از فرامین ولی خدا، شکست را به او تحمیل کردند.
وی با اشاره به صفات لشکریان معاویه گفت: آنها اهل فقاهت، ادب، علم، درایت و استقلال نبودند و باید کنترل میشدند وگرنه مشکل ایجاد میکردند و همچنین هیچکدام از آنهایی که در زیر پرچم معاویه علیه امام (ع) طغیان کردند، طبق کلام ایشان از مهاجرین و انصار نبودند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیاتی که امام علی (ع) بر اساس آنها حکمیت را به اجبار قبول کردند، بیان داشت: نشناختن اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، حقیقت قرآن و رابطه تنگاتنگ بین این دو و تفسیر به رأی قرآن عوامل تحمیل حکمیت بر امام علی (ع) توسط مردم بود.
آیتالله جوادی آملی در ادامه با شرح معنای اغضام در این خطبه به معنای اوباش گفت: این کلمه ابتدا در آیات و روایات ما وجود داشته است و سپس در کلام وارد شده و از آنجا به مسایل سیاسی ورود پیدا کرده است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: غوغا سالاران وقتی که جمع هستند مزاحمت ایجاد میکنند اما هنگامی که متفرق میشوند، کاری از دست آنها ساخته نیست و کسی نیز آنها را نمیشناسد.
آیتالله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اخلاق گفت: رعایت ادب و اخلاق اثراتی دنیوی و اخروی دارد که نتیجه دنیایی آن متمدن شدن جوامع است و مسایلی همچون ظلم بر دیگران، تبعیضنژادی و... از آثار رعایت نکردن اخلاق در این دنیا است و در کل باید گفت مشکلات شرق و غرب عالم ناشی از فقدان اخلاق است.
وی افزود: در عالم آخرت، خورشید، ماه و ستارهای وجود ندارد و انسانها باید نور را با خود از این دنیا ببرند و ساختن این زیبایی هنر اخلاق است.
999
منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net