بی توجهی به درمان آپنه انسدادی خواب بر سیستم قلبی و مغزی تاثیر منفی می گذارد

بی توجهی به درمان آپنه انسدادی موجب آسیب بر سیستم قلبی و مغزی می شود.
پنجشنبه، 23 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بی توجهی به درمان آپنه انسدادی خواب بر سیستم قلبی و مغزی تاثیر منفی می گذارد

بی توجهی به درمان آپنه انسدادی موجب آسیب بر سیستم قلبی و مغزی می شود.

به گزارش راسخون به نقل از وب دا، عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آپنه انسدادی خواب وضعیتی خطرناک است که با قطع گذرا و مکرر تنفس در طی خواب مشخص می شود و شایع ترین علامت آن خُرخُر است، اظهار داشت: افراد مبتلا به آپنه انسدادی به خواب میروند ولی بعد از مدتی که عضلات گردن و قفسه سینه شل می شوند و روی راه هوایی فشار می آورند، شروع به خُرخُر می کنند، شدت خرخر بیشتر می شود و نهایتا تنفس قطع می شود. بعد از زمانی کوتاه فرد با یک تنفس عمیق و خر بلند بیدار می شود و بلافاصله دوباره به خواب می رود.

دکتر هادی اسدپور با بیان اینکه روند بروز آپنه انسدادی در طول شب ممکن است چندین بار تکرار شود، خاطر نشان کرد: معمولا فرد مبتلا از این دوره ها بی اطلاع است و هم اتاقی یا همسر وی آنها را گزارش می کند. البته این افراد ممکن است از علائمی مثل خواب آلودگی یا کاهش تمرکز در طول روز شکایت داشته باشند که این حالت ممکن است روی رانندگی و سایر مهارت ها تاثیر منفی بگذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  دوره های آپنه منجر به افت اکسیژن رسانی به بدن می شود و بر سیستم قلبی – عروقی استرس وارد می کند، افزود : افزایش فشار خون،نارسایی احتقانی قلب و آریتمی های قلبی در افراد مبتلا  ممکن است پیشرفت کند و افراد مسن را مستعد به سکته های مغزی کند.

این متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  سه و نیم تا پنج  درصد از مرگ و میر در خواب به علت قطع تنفس رخ می دهد، اظهار داشت: سردرد صبحگاهی، کاهش اشتها هنگام بیدار شدن از خواب و کاهش تحرک از دیگر عوارض آپنه انسدادی به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا بیان اینکه آپنه انسدادی در افراد بزرگسال شایعتر است ولی در کودکان هم ممکن  است مشاهده شود، اظهار داشت: این عارضه در کودکان با علائمی از جمله  اختلال رفتاری و اشکال در انجام تکالیف مدرسه همراه است و  چنین کودکانی ممکن است بیش فعال و با تمرکز کم توصیف شوند.

دکتر هادی اسد پور اظهار داشت: بررسی با آزمون خواب (پلی سومنوگرافی) می تواند به تشخیص آپنه خواب و تعیین شدت آن کمک کند و خوشبختانه امروزه  درمان آپنه خواب با دستگاهی به نام سی پاپ  امکان پذیر شده است.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نخستین اقدام در درمان آپنه خواب درمان طبی است، گفت: کاهش وزن، رعایت بهداشت خواب، اجتناب از مصرف الکل، اجتناب از مصرف داروهای خواب آور و محرک مغزی و انجام درمان های اختصاصی به منظور افزایش قطر راههای هوایی فوقانی، رعایت وضعیت بدن در حین خواب و  حفظ فشار مثبت راههای هوایی از جمله راهکارهای درمانی این بیماری به شمار می رود.

/111/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.