یک کارشناس تغذیه: ورزشکاران از مصرف غذاهای پرچرب بپرهیزنند

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: د صورتی که فرد ورزشکار به جای کربوهیدراتها از غذاهای پرچرب و پر پروتئین استفاده کند، نخواهد توانست انرژی مناسب برای تمرین و مسابقه مطلوب را تأمین نماید.
پنجشنبه، 12 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک کارشناس تغذیه: ورزشکاران از مصرف غذاهای پرچرب بپرهیزنند

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: د صورتی که فرد ورزشکار به جای کربوهیدراتها از غذاهای پرچرب و پر پروتئین استفاده کند، نخواهد توانست انرژی مناسب برای تمرین و مسابقه مطلوب را تأمین نماید.

به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، مهدیه السادات حاجی میرزاده با بیان این مطلب اظهار کرد: کربوهیدراتها بهترین سوخت برای ورزشکاران هستند و در صورتی که ورزشکار به اندازه کافی از کربوهیدراتها استفاده کند قادر خواهد بود شدیدتر ورزش کند.

وی ادامه داد: یک رژیم پر کربوهیدرات به ورزشکار اجازه می دهد که به خاطر بازسازی ذخایر کربوهیدراتی و کاهش زمان بازگشت به حالت اولیه سخت تر تمرین نماید.

وی رژیم غذایی به ویژه در زمان تمرین را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اگر فرد ورزشکار قادر به تمرین شدیدتر باشد، در طی مسابقه نیز به سطوح بالاتری از کارایی می رسید.

حاجی میرزاده با بیان اینکه بدن 50 تا 60 درصد کالری مصرفی خود را از کربوهیدراتها تأمین می کند خاطرنشان کرد: یک ورزشکار حتی به مقادیر بیشتری در حد 60 تا 70 درصد کالری مصرفی یعنی 6 تا 10 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن به کربوهیدراتها نیاز خواهد داشت. در صورتی که یک ورزشکار استقامتی باشد، نیاز وی به کربوهیدرات می تواند 70 تا 90 درصد از کالری مورد نیاز روزانه وی افزایش یابد.

وی افزود: غذاهای کم محتوا ذخایر کربوهیدرات بدن فرد را کاهش خواهد داد و در نهایت انرژی فرد را تحلیل خواهند برد. از این رو در صورتی که فرد ورزشکار به جای کربوهیدراتها از غذاهای پرچرب و پر پروتئین استفاده کند، نخواهد توانست انرژی مناسب برای تمرین و مسابقه مطلوب را تأمین نماید.

این کارشناس تغذیه گفت: کربوهیدراتها به طور عمده بر اساس وزن مولکولی به انواع ساده و پیچیده طبقه بندی شده اند به طوری که کربوهیدراتهای ساده شامل مونوساکاریدها، دیساکاریدها مثل گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و گالاکتوز است که در قند و شکر، کیک، شیرینیها، شکلات و آبنبات یافت می شوند.

وی اضافه کرد: کربوهیدرات ساده همچنین به صورت طبیعی در میوه ها و سبزی ها تولید می شود.

وی ادامه داد: کربوهیدراتهای پیچیده نیز شامل پلیساکاریدهایی که شامل نشاسته های قابل هضم (انواع ماکارونی، نان، غلات، حبوبات و سبزیجات نشاستهای مثل سیب زمینی) و فیبرهای غیرقابل هضم هستند.

حاجی میرزاده افزود: از انواع این فیبرها می توان به فیبرهای محلول مثل همیسلولز (در بلغور و برنج قهوه ای)، پکتین (در سیب، مرکبات، توت فرنگی)، صمغ ها (جوی دوسر، لوبیای خشک) و یا گروه فیبرهای غیر محلول مانند سلولز (آرد و نان سبوس دار، لوبیا، نخود و سبزیهای ریشه ای و خانواده کلم) و لیگنین (سبزیهای رسیده، گندم) اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه از ماکارونی به عنوان غذای ورزشکاران یاد کرد و افزود: ماکارونی یک غذای پایه و اصلی برای ورزشکاران محسوب می شود. این گروه سعی می کنند با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، قدرت فیزیکی خود را در انجام مهارت مورد نظر افزایش دهند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما