"منبت کاری" میراث فرهنگی ایران

هنر سنتی منبت کاری در تهران رونق چندانی ندارد؛هرچند که برخی از هنرمندان تلاش می کننند این میراث هنری ایران را احیا کنند.
جمعه، 9 فروردين 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
"منبت کاری" میراث فرهنگی ایران

 

هنر سنتی منبت کاری در تهران رونق چندانی ندارد؛هرچند که برخی از هنرمندان تلاش می کننند این میراث هنری ایران را احیا کنند.
 
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران، هنر سنتی منبت کاری که به عنوان یکی از شاخه های معرق محسوب می شود دارای قدمت طولانی در هنر ایران است.
هنر نسبی منبت در دوران ایران باستان شناخته شد و از آن پس بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت.
 در ابتدا مردم به صورت کنده کاری بر روی چوب بدون هیچ ابزاری به خلق وسایل مورد نیاز و درحقیقت مایحتاج خود می پرداختند.
این هنرسنتی ازجمله هنرهایی است که از ابتدا در متن زندگی مردم مطرح بوده و در حقیقت مردم ارتباط بیشتری با آن برقرار می کردند.
از منبت کاری دوره های گذشته آثاری برجای مانده که از آن جمله می توان به آثاری که از قرن چهارم هجری قمری به جا مانده اشاره کرد.
آثاری که از این دوره برجا مانده نشان دهنده آن است که منبت کاری بسیار مورد توجه مردم بوده است.
منبت کاری بیشتر در استان هایی چون اصفهان،اراک،شیراز،ملایر، رشت و ارومیه رایج است در حقیقت هنرمندان بسیاری در این استانها به خلق اثر می پردازند.
هنرسنتی منبت کاری که طراحی و کنده کاری برروی چوب است به چند شیوه انجام می شود که از آن جمله می توان به نسبت قلمزنی ،نسبت قالب سازی،نسبت معرق،نسبت شبک اشاره کرد.
هنر سنتی منبت علیرغم آنکه مانند هنرهایی چون: تشعیر و تذهیب مستقل است اما درکنار هنرهای دیگر می آید.
این هنر سنتی درحال درتهران چندان رونقی ندارد،چراکه قبای هنری درتهران بیشتر چرخه هنرهای مدرن رشد کرده است و بنابراین به هنرهای سنتی چندان توجهی صورت نمی گیرد.
البته دراین بین برخی از هنرمندان که تعداد آنها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد،همچنان تلاش می کننند که این هنرها یعنی منبت کاری را با برگزاری نمایشگاه احیا کنند.
/7432/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.